eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
37.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
727 ویدیو
86 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پس از اینکه سپاه یک پهپاد دویست و بیست میلیون دلاری آمریکا را ساقط کرد، ترامپ چند مقام ارشد ایرانی را که نه اموالی در خارج دارند و نه تجارتی می‌کنند، تحریم کرد. ما ایرانی ها ضرب المثلی داریم که برای توصیف این قبیل انتقام‌هاست: ولش کن، کشتیش! @syjebraily
✒یادداشت مهندس سید مرتضی نبوی درباره 📃 «روایت رهبری»؛ اثری خواندنی و بدیع کتاب «روایت رهبری» که با قلم دقیق و شیوای برادر عزیزم جناب آقای سید یاسر جبرائیلی و با پشتیبانی ارزندۀ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمی سيد علی خامنه ای (مد ظله العالی) به زیور طبع آراسته شده، بی‌شک اثری خواندنی و بدیع به شمار می‌آید. این کتاب که متکی به منابع دست اول و بی‌بدیل تألیف شده، خواننده را بازوایای پنهان انتخاب قائم مقام رهبری، مواضع امام راحل، فراز و فرودهای قائم مقام و عزل ایشان، نگرانی‌ها‌ی یاران نزدیک حضرت امام نسبت به جایگزین معظم‌له، شکل‌گیری توطئه‌های نفوذ و براندازی، هدایت‌های حضرت امام در امر اصلاح قانون اساسی و انتخاب رهبری جایگزین، صبر، استقامت و مقاومت آقا در صراط مستقیم انقلاب و فراتر از همه هدایت های آشکار و پنهان الهی در امر استقرار جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی، آشنا می‌سازد. بی‌شک وقتی این اثر برای این بنده که از ابتدا در مسایل مختلف انقلاب و نظام حضور داشتم جذاب، خواندنی و بدیع باشد، برای جوانان برومند و عزیزانی که از نزدیک شاهد حوادث واقعه نبوده‌اند، جذاب‌تر و خواندنی‌تر خواهد بود. در خواست خیرخواهانه اینجانب این است که فرصت مطالعه دقیق این اثر را از دست ندهید. باید برای مسئولان محترم دفتر نشر که از گردآوری و تألیف این اثر سخاوتمندانه حمایت کردند و نویسندۀ محترم که مدت قابل توجهی از عمر شریف خود را وقف تتبع و تألیف این کتاب کرده از صمیم قلب صمیمانه دعا کرد و از خداوند مزید توفیقات آنان را خواستار شد. سید مرتضی نبوی چهارم تیرماه نود و هشت @syjebraily
13.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🔸اف ای تی اف را در جایگاه شورای امنیت ننشانیم، استانداردهای این نهاد به هیچ وجه برای هیچ کشوری الزام‌آور نیست. 🔸اینستکس اروپایی، که هیچ ارتباطی به مبادلات بانکی ما با اروپا ندارد و محدود به غذا و داروست، طعمه‌ای برای اجرای FATF و خودتحریمی است. 🔸وزیر خزانه‌داری آمریکا صراحت دارد که از طریق FATF قصد مقابله با دور زدن تحریم‌های آمریکا را دارند‌. 🔸چطور ممکن است شرکایی نظیر چین و روسیه از ما اقداماتی را بخواهند که موجب لو رفتن همکاری شرکت‌هایشان با ایران و تحریم آنها توسط آمریکا خواهد شد؟ @syjebraily
✨ضرورت های احیای معاونت اقتصادی در قوه قضائیه 🔹چندی پیش حضرت حجت الاسلام رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه جلسه ای را با فعالان و صاحب نظران اقتصادی برگزار کرد. ایشان به این حقیر لطف دارند و ضمن دعوت، وقتی را برای صحبت در جلسه اختصاص دادند. آنچه در ادامه می آید، متن اظهارات اینجانب در آن جلسه است که الحمدلله هم مورد استقبال سخنرانان دیگر جلسه و هم مورد استقبال رئیس محترم قوه قضائیه قرار گرفت. 🔸مبارزه با فساد معمولا به مبارزه با «تعرض نامشروع به حقوق»، محدود می شود؛ اما مبارزه با فساد وجه دیگر و بسیار مهمی دارد و آن، مبارزه با «استنکاف از ادای تکلیف» است. قوه قضائیه هم باید با تعرض به حقوق مقابله کند و هم با استنکاف از ادای تکلیف. 🔸در برخورد با مفاسد اقتصادی، قوه قضائیه ابزارهایی در اختیار دارد. سازمان بازرسی کل کشور هست که به مثابه یک چشم محرم، می تواند از هر نقطه ای خواست بازدید و هر مسئله ای را خواست واکاوی کند. محاکم قضائی هستند که به مثابه یک دست قدرتمند، می‌توانند با مفسدان برخورد کنند. اما نقص کجا بوده که این چشم و دست، تاکنون آنطور که باید عمل نکرده اند؟ چرا مفاسد اقتصادی اتفاق می افتند، به اموال مردم یا بیت المال تعرض می شود، اما دستگاه قضائی وقتی وارد عمل می شود که خسارت فساد آشکار شده و در بسیاری موارد جبران ناپذیر است؟ چرا قانون و تکالیف مهم اقتصادی دستگاه‌ها بر زمین مانده و اقتصاد کشور از اجرایی نشدن آنها خسارت می بیند؟ 🔸من فکر می کنم که این چشم تیزبین و دست قدرتمند که دستگاه قضا دارد، یک مغز اقتصادی ویژه هم نیاز دارد که بر تمامی روندها و معادلات اقتصادی کشور اشراف داشته باشد. وقتی این اشراف حاصل شد و قوه قضائیه به روز و به لحظه در جریان مسائل قرار گرفت، آنگاه است که خواهد توانست هم از فساد پیشگیری کند و هم با آن مبارزه قاطع نماید. دستگاه قضایی اگر اشراف به اقتصاد کشور داشت، خواهد توانست ورود ابتدائی به مسائل داشته باشد و منتظر شکایت کسی نخواهد ماند. در بسیاری از موارد که پرونده ای با عنوان اخلال در نظم اقتصادی گشوده می‌شود، ورود به پرونده از ناحیه قوه قضائیه نبوده، بلکه یا منتظر شاکی بوده‌ایم، یا اینکه اخلال اتفاق افتاده و بزرگی خسارت، باعث توجه ما به مجرم شده است. 🔸هر عمل مفسدانه، با تعدادی تراکنش بانکی توام است و اگر قوه قضائیه بر تراکنش های بانکی اشراف داشته و موارد مشکوک را مورد بررسی قرار دهد، از بسیاری مفاسد اقتصادی از اختلاس گرفته تا قاچاق و پولشوئی و... می تواند پیشگیری کند. امروز مفسدان با چمدان دزدی نمی کنند، از بستر شبکه بانکی ما استفاده می کنند که قاعدتا باید تحت اشراف ما باشد. 🔸من معتقد بودم FIU (واحد اطلاعات مالی) باید در قوه قضائیه مستقر باشد، اما الان که نیست، اولا در برنامه ششم ایجاد واحد مشابهی در تکالیف قوه قضائیه آمده، ثانیا دسترسی قوه به اطلاعات این واحد و هر اطلاعات اقتصادی دیگری که در حوزه سایر دستگاه ها تولید می شود، مقدور است. برخی موارد اشراف که زمینه مبارزه با مفاسد است، زمینه هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازداشتن نقدینگی از فعالیت غیر مولد هست، مانند ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، متاسفانه از سال 1394 روی زمین مانده و اجرایی نشده و قوه می تواند و اختیار دارد که مجری را ملزم به اجرای قانون کند. برخی موارد اشراف نظیر طرح کاداستر هم که ماموریت خود قوه قضائیه است. 🔸لذا پیشنهاد می کنم معاونت اقتصادی قوه با سه ماموریت تخصصی رهگیری، پیشگیری و پیگیری احیا شود. در زمان مرحوم آقای شاهرودی این معاونت وجود داشت که در زمان آقای لاریجانی تعطیل شد. من پیشنهاد می کنم تجارب گذشته مطالعه شده و این معاونت با یک رویکرد به روزتر، احیا شود. رهگیری به این معنا که روندها و معاملات اقتصادی را رهگیری کند، پیشگیری به این معنی که اگر فسادی را در حال وقوع دید، متوقفش کند، و پیگیری به این معنی که هرگاه قانون و تکلیفی را بر زمین مانده دید، اجرایش راپیگیری کند. این یک بحث حقوقی نیست و باید نگاه تخصصی و عملیاتی اقتصادی به آن داشت. @syjebraily
✨مثل آمریکا باشیم، مثل کره شمالی نباشیم 🔹هانا آرنت، تعریف زیبایی از ایدئولوژی به معنی منفی این مفهوم دارد. او می‌گوید "ایدئولوژی واقعیات پیچیده را ساده می‌کند". لیبرال‌های ایرانی، هم در فرآیند فهم مسائل و هم در فرآیند تفهیم آنها، به شدت گرفتار این بیماری ایدئولوژیک بوده‌اند و همواره تلاش کرده‌اند مردم در پیچیدگی‌های واقعیات دقت نکنند. خاطرم هست در مناظره‌ای با یکی از شخصیت‌های مشهور لیبرال، احساس کردم اساسا برجام را نخوانده اما از خوبی‌های آن برای منافع ملی سخن می‌گوید. سوال کردم، صادقانه اعتراف کرد که برجام را نخوانده است. ذهن آن فرد روی این منطق ساده قفل شده بود که آمریکا خوب است، پس هر توافقی با آمریکا هم خوب است. 🔹این منطق ایدئولوژیک برای فهم و تفهیم، هر از چندگاهی توسط جریان لیبرال در سپهر سیاسی کشور چون بمبی دودزا منفجر می‌شود تا چشم‌ها را از دیدن پیچیدگی‌های واقعیات عالم، کور کرده و کشور را وارد یک مسیر غلط نماید. 🔹تشبیه ایران به کشورهایی نظیر کره شمالی یا بورکینافاسو، یا دسته‌بندی کشورمان در یک اقلیت معدود بین‌المللی در مقابل یک اکثریت مطلق، یک ابزار قدیمی و شناخته شده لیبرال‌ها برای دور کردن اذهان از توجه به پیچیدگی‌های مناسبات جهانی است. مثلا گفته می‌شود کشورهای پیشرفته فلان اقدامات را انجام می‌دهند و بهمان کاری که ما انجام می‌دهیم، مختص کشورهای عقب‌مانده است. یا جمع کثیری از کشورهای دنیا به فلان معاهده پیوسته‌اند و فقط چند کشور انگشت‌شمار از جمله ایران و چند کشور ضعیف یا ناشناخته، از الحاق به آن معاهده اجتناب می‌کنند. سپس نتیجه می‌گیرند که در شان ایران نیست در این دسته‌ها قرار گیرد و سریعا باید راهش را عوض کند. 🔹این منطق ساده که هدف عمده آن تخدیر توده‌های بی اطلاع از پیچیدگی‌ها، برای دست یافتن به یک سری اهداف سیاسی خاص است، اشکالات مبنایی فراوانی دارد. اساسی‌ترین اشکال نیز این است که هر کشور و ملتی، فارغ از اینکه پیشرفته است یا عقب مانده، ابرقدرت است یا مستضعف، می‌تواند خصلتی منفی یا مثبت داشته باشد. خصلت‌های مثبت را باید ارج نهاد و منفی‌ها را تقبیح کرد، فارغ از اینکه آن خصلت متعلق به چه کشور و ملتی است، فارغ از اینکه چند کشور در جهان چگونه هستند. جنایتکار بودن آمریکایی‌ها، بمب اتم داشتن آنها، ابتذال فرهنگی آنها، شکاف طبقاتی آنها، نظام بانکی ربوی آنها، همه مذموم است. اما اراده‌شان برای پیشرفته شدن و قدرتمند شدن، حتما ممدوح است و آموختنی. کره شمالی هم صفاتی ممدوح دارد و صفاتی مذموم. استقلال‌طلبی کره و باج ندادنش به تبهکاران بین‌المللی، حتما ممدوح است، اما استبداد سیاسی آن، حتما مذموم. 🔹این است که صرف قرار گرفتن در دسته‌ای از کشورها که فی‌المثل آمریکا و انگلیس و فرانسه(صاحبان بمب اتمی) در آن جای دارند، یا پیوستن به جمع اکثریت کشورها(مانند پذیرش برخی کنوانسیون‌ها) نمی‌تواند و نباید ملاک ما برای انتخاب یک مسیر باشد. حسن و قبح، ذاتی است، نه نسبی. 🔹راه مقابله با این منطق ایدئولوژیک، مبارزه با هدف غایی مروجان این منطق، یعنی همان تخدیر توده‌هاست. هرچقدر مردم به پیچیدگی‌های واقعیات آشنا شوند، این دست ساده‌سازی‌های فاقد عقلانیت برای تحمیل یک سیاست غلط، کارگر نخواهد افتاد. از آگاه کردن مردم و باسوادکردن آنها نباید غفلت کرد. @syjebraily
✨هفت نکته درباره فصل دوم 🖌عباس بیات- کارشناس تعلیم و تربیت فصل دوم روایت رهبری، روایتِ تلاش خبرگانِ ملت برای اجرایی کردن انتخاب ولی فقیه از مسیر قانون اساسی است، روایت تلاشی است برای حفظ اصلی که اصل نظام جمهوری اسلامی است و تداوم آن موجب دوام و بقاء آن است. چند نکته از مطالعه فصل دوم برداشت داشته‌ام: ۱- اولین نکته اینکه این اجماع نخبگان مذهبی با سلایق و سوابق گوناگون در آن زمان بر حفظ این اصل یقیناً نشان‌دهنده ریشه عمیق فقهی و تاریخی اصل «ولایت فقیه» در اسلام و به‌خصوص در مذهب شیعه است. ۲- تلاش‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای به تحقق رسیدن انتخاب ولی فقیه از مسیر مشخص شده در قانون اساسی از نکاتی است که شاید برای جوانان و نوجوانان کمتر بازگو شده است و خواندن این روایت برای اولین بار از زبان خودشان بسیار جذاب است. بی شک می‌توان گفت ایشان مؤثرترین فرد در این انتخاب بوده‌اند و جالب است که استدلال‌های ایشان نیز مربوط به حفظ نظام و پاسداری از انقلاب است. ۳- انتخاب «فقیه عالی‌قدر» مرحوم آقای منتظری برای جانشینی ولی فقیه بعد از امام در آن برهه درس‌های فراوانی برای امروز و آینده کشور و به‌خصوص جوانان دارد، برداشت این جانب در مورد شخصیت وی این است که ایشان علی‌رغم داشتن مراتب بالای علمی در ابعاد دیگر شخصیت دچار نقصان و ضعف بوده‌اند، ایشان یک نخبه فقهی بودند که شایستگی‌های سیاسی و مدیریتی، بصیرت و دوراندیشی مورد نیاز این سطح از مسئولیت را نداشتند. ۴- یکی مهمترین اهداف تشکیل حکومت اسلامی تربیت انسان‌هاست و شأن تربیتی ولی فقیه از مهمترین شئون آن است. خط و مشی ولی در رأس حکومت تربیت کننده جامعه و مردم است و اگر ولی در بُعدی از ابعاد انسانی دچار نقص باشد آن جامعه دچار نقص و ضعف است و در نتیجه رو به اضمحلال. همانگونه که لیبرال دموکراسی غربی امروز علی‌رغم پیشرفت‌های فریبنده مادی و اقتصادی به علت دوری از اخلاق، معنویت و دین در لبه پرتگاه قرار گرفته است. ۵- کارگزاران نظام اسلامی باید دارای شخصیتی متوازن و چند وجهی باشند. نخبگی در یک جهت و غفلت از تربیت در دیگر ساحت‌های وجودی انسان نه‌تنها مطلوب نیست که با توجه به تجارب تاریخی و همچنین شواهد متعدد چنین افرادی اتفاقاً خواسته و یا نخواسته بیشترین ضربه را به کشور و اسلام زده‌اند و همواره مورد سوء استفاده دشمنان بوده‌اند. نخبه علمی و یا هنری که در بُعد تربیت دینی، اخلاقی و اعتقادی دچار ضعف باشد و یا در ساحت سیاسی و اجتماعی فاقد شایستگی لازم باشد و یا عالم دینی‌ای که فاقد تربیت سیاسی و بصیرت لازم باشد گزینه‌های مناسبی برای الگو شدن در جامعه و یا قبول مسئولیت در جمهوری اسلامی نیستند. ۶- نکته مهم دیگر این است که عرصه بروز، نمایش و مشخص شدن شایستگی‌ها مسئولیت‌هاست. فرد ممکن است در مقام یک سخنران و منتقد اجتماعی و یا معلم موجب هدایت جمعی باشد اما در مقام یک نماینده مجلس یا وزیر هم موجب انحراف خود و سایرین شود و هم موجب تضعیف نظام گردد. ما و سایر جوانان که در گام دوم انقلاب برای پذیرش بار انقلاب مورد خطاب امام انقلاب قرار گرفته‌ایم در وهله اول باید بیش از هرچیز به تربیت همه جانبه خود همت بگماریم و سپس خود را در معرض مسئولیت‌ها قرار دهیم. ۷- بی شک نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی مهمترین دستگاه است و همانگونه که امام خامنه‌ای فرمودند تعلیم و تربیت مهم‌ترین موضوع تمدنی ماست. تربیت عامه مردم و نخبگان سیاسی در این دستگاه صورت می‌گیرد اگر این نظام به تربیت شش ساحتی که در و مبانی نظری آمده است توجه کند می‌توان امید داشت که ظرفیت‌های مختلف کشور شکوفا گردد و به تمدن اسلامی برسیم إن شاء الله. @syjebraily
✨این کلاغ، آن قناری موعود نیست! 🔹یک جریان رسانه‌ای خاص، بدون اینکه اشاره کند با راه‌اندازی اینستکس دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، درباره راه‌اندازی این سامانه تبلیغات گسترده‌ای آغاز کرده است تا القا کند اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند. 🔹در این جنجال تبلیغاتی، جالب ترین نکته این است که گفته می‌شود "نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد"، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی به مکانیسم‌های بانکی ندارد، صرفا یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شده‌اند، با وجود این سامانه همچنان پابرجا خواهند بود. 🔹نکته بسیار جالب‌تر اینکه این تصور اشتباه است که ایران از اروپا اقلام کشاورزی وارد می‌کند و اینستکس، این یک قلم مشکل را حل خواهد کرد! در واقع، شرکت‌های اروپایی، دلال و واسطه فروش هستند و اقلام کشاورزی که به ایران صادر می‌کنند، خودشان فی‌المثل از آمریکای لاتین خریداری کرده‌اند! به عبارت روشن‌تر، اگر سامانه اینستکس با کشورهای مبدا اقلام کشاورزی ایجاد می‌شد، برای ما حتما به صرفه‌تر بود! 🔹کشورهای اروپایی با راه‌اندازی اینستکس نباید انتظار این را داشته باشند که ایران، وعده خود را برای ادامه کاهش تعهدات برجامی عملیاتی نکند، چراکه اینستکس همان "تقریبا هیچ" است که نه خرید نفتی بر اساس آن در کار است، نه تجارت اقلامی که آمریکا تحریم کرده(نظیر قطعات خودرو)، و نه عادی شدن روابط بانکی. 🔹راه‌اندازی اینستکس در روزهای آینده توسط جریان لیبرال در بوق و کرنا خواهد شد تا به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب لوایح تکلیفی FATF فشار بیاورند. بعید نیست تیتر بزنند که "اینستکس راه‌اندازی شد، حال نوبت مجمع تشخیص است!" 🔹اعضای محترم مجمع باید عنایت داشته باشند که این سامانه، اولا به هیچ عنوان ارتباطی به مناسبات بانکی ندارد که به FATF ربط پیدا کند، ثانیا محدود به غذا و داروست، ثالثا حتی نفت در برابر غذا هم نیست، چرا که اروپایی‌ها از طریق این سامانه از ایران نفتی نخواهند خرید. هشیار باشیم که این کلاغ سیاه آن قناری موعود برجام نیست. طعمه‌ای است که ما را در دام خودتحریمی بیندازد. @syjebraily
✨آیا قیمت بنزین در ایران ارزان‌تر از سایر نقاط دنیاست؟ 🔹در بحث پیرامون قیمت بنزین، یکی از مباحثی که بسیار مطرح می‌شود، ارزانی بنزین در ایران نسبت به سایر نقاط دنیاست. این ادعا هم درست است و هم نادرست. 🔹درست است از این جهت که وقتی به جدول قیمت بنزین به تفکیک کشورهای جهان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که پس از ونزوئلا که قیمت بنزین در آن صفر است(رایگان است)، ایران قرار دارد که با احتساب دلار ۱۳ هزار تومان، هر لیتر بنزین حدود هفت سنت فروخته می‌شود. 🔹اما ادعای ارزانی بنزین در ایران نادرست است به این دلیل که آنچه مبنای محاسبه ارزانی و گرانی قرار گرفته، کاملا غلط است. برای نشان دادن مغالطه موجود در محاسبه قبلی، کافی است این پرسش را مطرح کنیم که بنزین در ایران برای چه کسی ارزان است؟ برای شهروند ایرانی یا برای شهروند غیرایرانی؟ فی‌المثل برای مصرف کننده آمریکایی که بنزین را ۷۹ سنت می‌خرد، بنزین هفت سنتی در ایران حتما ارزان است. اما آیا می‌توان ادعا کرد برای مصرف‌کننده ایرانی نیز بنزین هفت سنتی، ارزان است؟ 🔹ارزانی و گرانی، یک امر نسبی و ناظر به قدرت خرید مصرف کننده است. لذا برای ارزیابی ارزانی یا گرانی بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها، باید شیوه‌ای منطقی انتخاب کرد که در آن قدرت خرید مصرف‌کننده لحاظ شده باشد. 🔹حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در آمریکا، ۷.۲۵ دلار و قیمت بنزین لیتری ۷۹ سنت است. یعنی با یک ساعت کار در آمریکا می‌توان ۹ لیتر بنزین خریداری کرد. حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در ایران، حدود ۱۰ هزار تومان است. یعنی با یک ساعت کار، می‌توان ۱۰ لیتر بنزین تهیه کرد. اگر قیمت بنزین به ۱۱۰۰ تومان افزایش یابد، قیمت بنزین از نظر گرانی و ارزانی در ایران و آمریکا برابر خواهد بود. 🔹شیوه محاسبه قیمت بنزین بر اساس دلار و سپس قضاوت درباره ارزانی و گرانی آن، مانند محاسبه ارزش پول یک کشور بر اساس تعداد صفرهای مقابل آن است! در صورتی که ارزش پول تقریبا هیچ ارتباطی به تعداد صفرهای آن ندارد. برای لمس این واقعیت، شما یک صفر به صفرهای ریال ایران بیفزایید یا کم کنید، یک صفر هم به حقوق خود بیفزایید یا کم کنید. هیچ اتفاقی برای ارزش حقوق شما نمی‌افتد. 🔹اگر می‌خواهیم جلوی افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در کشور را بگیریم، راهش احیای کارت سوخت است تا هم مصرف مدیریت شود و هم جلوی قاچاق گرفته شود. از زمان ایجاد کارت سوخت تا سال ۹۴، کل مصرف کشور فقط ۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. اما از سه سال گذشته که کارت سوخت خائنانه حذف شد، مصرف بیش از ۲۵ میلیون لیتر افزایش داشته است. گزارش‌ها می‌گوید حدود ۲۰ میلیون لیتر از این رقم، قاچاق می‌شود. لذا مقصر اصلی این وضعیت مصرف سوخت، کسانی هستند که بدون مبنای کارشناسی کارت سوخت را حذف کردند و باید مانند ب.ز. محاکمه شوند. 🔹قیمت سوخت، مانند قیمت ارز یک قیمت کلیدی است که روی همه قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت. با استدلال‌های سست و مغلطه آمیز، موج جدید تورمی در کشور ایجاد نکنیم. @syjebraily
✨ نقش آیت الله خامنه ای در تعیین آیت الله منتظری به رهبری آینده چه بود؟ ⚡ انتشار برای نخستین بار طرح و پیگیری این ایده در داخل و خارج مجلس خبرگان که «نیازی به تشکیل مجلس خبرگان برای شناسایی رهبری نیست.»، گروهی از دلسوزان نظام را بشدّت نگران کرده بود؛ چه، مجلس خبرگان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی بود و این تهدید وجود داشت که از دُور خارج شدن مجلس خبرگان به‌عنوان مرجع تشخیص رهبری، فرایند نهادینه شدن ساختار سیاسی نظام را با چالشهایی اساسی مواجه سازد. اتّفاقاتی نظیر آنچه در نشست سالانه‌ی دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۳ افتاد و اعلام شد این تشکّل اجازه نخواهد داد که انتخاب آیت‌الله منتظری توسّط خبرگان انجام شود، این خطر را بسیار جدّی کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای روایت میکنند: «من احساس کردم که جمعی در صددند مسئله‌ی رهبری بعد از امام را با غوغاسالاری تمام کنند. ممکن هم بود آن شخص به نظر آنها همان آقای منتظری باشد اما دوست میداشتند که این کار تحت ضابطه نیاید [بلکه با] هیاهو و های و هوی یک نفر را بگذارند، بعد هم با تبلیغات، قضیه را تمام کنند. من خوفم این بود. [بنابراین] میخواستم این قضیه به شکل قانونی و منضبط تحقق پیدا کند تا اینکه جایی برای غوغاسالاری نباشد. چیزی که من را در این احساس بیشتر دچار سوءظن میکرد این بود که بعضی از کسانی که در جلسه با این قضیه مخالفت کردند جزو کسانی بودند که آن روز معروف بودند به جریان چپ. میدانید دیگر، سال 63 و 64 بعضی از اینها، افراد خیلی تند فعالِ تبلیغاتچی بودند. جماعت خیلی فعالی بودند، از لحاظ تبلیغات هم خیلی تبلیغات میکردند و فعالیتهای زیادی میکردند و هیاهو زیاد داشتند. چند نفر از اینها که دو نفرشان الان یادم است ــ البته اسم نمی‌آورم ــ با این که این کار در مجلس خبرگان انجام بگیرد در جلسه مخالفت میکردند که به احتمال زیاد در صورتجلسات منعکس است. لذا بود که در این قضیه خیلی اصرار ورزیدم [که] ما باید این کار را با ضابطه تمام کنیم.» بر این اساس و به منظور مقابله با حاکمیت غوغاسالاری و ساختارشکنی و صیانت از قانون اساسی و تحکیم فرایند قانونی انتخاب رهبر آینده توسط مجلس خبرگان، در روز بیست‌وچهارم تیرماه 1364، در جلسه‌ی چهارم سوّمین اجلاسیّه‌ی خبرگان، طرحی توسّط آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی شناسایی رهبر آینده تنظیم و با امضای چهل نفر از اعضا تقدیم هیئت رئیسه شد. ، صص 96-95 @syjebraily
⚡️امشب انشاءالله در برنامه متن حاشیه شبکه سوم سیما به کارآمدی #اینستکس و ادامه برجام با اروپا خواهم پرداخت. @syjebraily
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا آمریکا باید از برجام خارج می شد؟ @syjebraily