⚡️محورهای گفت و گو با الجزیره:
🔹همانگونه که رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است، ایران از برجام تقریبا هیچ عایدی نداشت
🔹مهمترین تحریم هایی که باید برداشته میشد تحریمهای مالی بود که آمریکا نه تنها این تحریم ها را لغو نکرد، بلکه تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.
🔹ایران هرچند نفت بیشتری فروخت، اما دسترسی به دلارهای نفتی بسیار محدود بود و نسبت به قبل از برجام تفاوتی نکرد.
🔹باید گفت ایران در سال های گذشته با تحریم ها و بدون برجام زندگی کرده است و پایان برجام تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت.
🔹در مقابل، پس از اجرای برجام بازار ایران به روی کالاها و خدمات خارجی گشوده شد و به منفی شدن ۸۰ درصدی تراز تجاری ایران با ۲۰ کشور منجر شد.
🔹ایران در دو سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار کسری حساب سرمایه تجربه کرده است. ترازی که قبل از برجام مثبت بود.
🔹معتقدم با پایان برجام برخی مشکلات اقتصادی ایران از جمله رکود حل خواهد شد.
🔹(در پاسخ به سوال مجری درباره سرنوشت حضور توتال) من از ابتدا مخالف حضور این شرکت در ایران بودهام. شرکتهای ایرانی قادر به انجام بسیاری از پروژههایی هستند که به غربی ها سپرده شده است.
🔹مشکلات ارزی اخیر ایران ناشی از ایراد ساختاری در مدیریت مصرف ارز و نیز وابستگی به نظام مالی غرب است.
🔹اروپایی ها اگر خواهان ادامه برجام هستند، همانطوریکه رهبر انقلاب آیت الله خامنهای فرمودند، باید تضمینهای عینی بدهند. حضور یکی دو شرکت در ایران کافی نخواهد بود.
@jebraily
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفت و گو با شبکه الجزیره پیرامون آثار اقتصادی خروج ترامپ از برجام
@jebraily
🔹چند شب پیش میهمان جمعی از بچه های طرح ولایت در مسجد فائق بودم. این بخش از زیارت امام رضا(ع) را برایشان خواندم که "اللهم العن الذین حملوا الناس علی اکتاف آل محمد" و از سکوت شخصیتهای کشور در قبال مسائل جاری و گذاشتن همه بار به دوش رهبری گلایه کردم.
🔹امروز مجلس خبرگان رهبری با بیانیه شجاعانه خود درباره خروج ترامپ از برجام، دل بچه های انقلاب را شاد کرد. باشد که الگوی سایر اعاظم شود که همواره ترجیح دادهاند روزه سکوت بگیرند و در میانه لحاف بیارامند:
"لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند."
@jebraily
32178689_-210328.pdf
1.03M
گفت و گوی تفصیلی با فرهیختگان-بخش نخست
@jebraily
32440835_-210329.pdf
1.12M
گفت و گوی تفصیلی با فرهیختگان- بخش دوم
@jebraily
🔹آقای سید عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس فرمودهاند: "ما باید بین دولتهای اروپایی با شرکتهای اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکتهای اروپایی خصوصی هستند و کسی نمیتواند آنها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند، اما دولتهای اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند."
🔹باید از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرسید که آیا از معاون سیاسی وزارت خارجه سوال نکردید که "اگر کسی نمی تواند شرکتهای اروپایی را وادار کند با ایران کار کنند، دولتهای اروپایی مصمم هستند دقیقا کجای برجام را حفظ کنند؟"
🔹حقیقتا با یک فاجعه روبرو هستیم. خانم موگرینی میگوید از آقای روحانی برای ماندن ایران در برجام تضمین گرفته است. آقای عراقچی رسما میگوید شرکتهای اروپایی از دولتهای اروپایی مستقل هستند و تحت امر دولتهایشان نیستند. آیا ابهامی در پیام این ادبیات سیاسی و آنچه پیش روی ماست وجود دارد؟
@jebraily
⚡️چند نکته درباره قوانین مسدود کننده اروپا موسوم به Blocking Statute
🔹از امروز-جمعه ۲۸ اردیبهشت- اتحادیه اروپا بناست مصوبه شماره 2271 نوامبر ۱۹۹۶ خود را که به Blocking Statute یا قوانین مسدود کننده معروف است، در رابطه با تحریمهای آمریکا علیه ایران به کار گیرد. خلاصه این مصوبه که در این لینک( shorturl.at/rIMTZ ) قابل مطالعه است، این است که شرکتهای اروپایی را از تبعیت از تحریمهای فرامرزی منع میکند و احکام دادگاههای خارجی در این رابطه را بلامحل میداند.
🔹این مصوبه اساسا در رابطه با تحریمهای آمریکا علیه کوبا صادر شد تا سپری باشد در برابر شرکتهای اروپایی که با این کشور تجارت میکنند.
🔹 اما مهم ترین پرسش درباره این مصوبه این است که آیا در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران کارآیی خواهد داشت؟
در رابطه با شرکت های کوچک اروپایی که هیچ مراودهای با آمریکا ندارند، پاسخ مثبت است. اما درباره شرکتهای بزرگی که یک طرف حسابشان آمریکاست، پاسخ قطعا منفی است.
🔹علت نیز روشن است. ماهیت تحریمهای آمریکا و مکانیسم اعمال آنها از سال ۱۹۹۶ تاکنون چندین مرحله تکوین یافته و اکنون واشنگتن برای اعمال تحریمهای خود، از ابزاری به نام "قطع ارتباط با نظام بانکی آمریکا" استفاده میکند. مسئلهای که در سال ۱۹۹۶ به هیچ وجه محل بحث نبود.
🔹 این است که شرکتهای اروپایی عملا باید میان حضور در ایران یا استفاده از نظام مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
🔹تضمین عینی اروپا، این نمایشهای کاغذی نیست. آنچه صفت عینی به مفهوم تضمین میدهد، صرفا تداوم قراردادهای منعقد شده میان شرکتهای اروپایی و ایرانی است. اینکه شرکتهای عظیم اروپایی بعد از چند سال معطل نگه داشتن ایران، اعلام خروج کنند اما اتحادیه اروپا بگوید مصوبه Blocking Statute را اجرا کرده است و اینجا در ایران کسانی جشن بگیرند که اروپا محکم پای برجام ایستاد، مصداق واقعی خودفریبی است.
🔹 اگر واقعا مصوبه Blocking Statute از امروز اجرایی میشود و علیه تحریم ها کارآیی دارد، باید شرکتهای اروپایی که بعد از خروج ترامپ از برجام، خروجشان از ایران را اعلام کرده بودند، بیانیه بدهند که خروجشان منتفی است. آیا چنین بیانیههایی صادر خواهند شد؟
@jebraily
⚡️آیا لوایح چهارگانه دولت ربطی به FATF ندارد؟
🔹پیرو اشراف نمایندگان هوشمند مجلس بر تهدیدهایی که از سوی اجرای استانداردهای FATF متوجه امنیت و اقتصاد کشور است، و مخالفت مجلس با اجرای دستورات این نهاد، مجریان پروژه خودتحریمی، به دنبال فریب دادن نمایندگان محترم هستند.
🔹این ایام مقامات دولتی و سیاسیون حامی دولت، در حال القای این گزاره کذب هستند که لوایح چهارگانه دولت(الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) ارتباطی به FATF ندارد!
🔹درباره FAFT و تهدیدات آن قبلا مفصل گفته و نوشته ایم و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردهایم(از جمله می توانید به مناظره اینجانب با مشاور سازمان برنامه و بودجه و معاون وقت وزیر اقتصاد در شبکه خبر مراجعه فرمایید).
اما از آن جهت که آقایان به جای پاسخ به اشکالات فنی ما، اساسا ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر میشوند، در اینجا جهت استحضار نمایندگان محترم مجلس، اسناد ارتباط لوایح دولت با FATF را بیان میکنیم:
1⃣الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۳۶ توصیههای FATF آمده است. در صفحه ۲۵ این سند ۱۳۰ صفحهای که در لینک زیر قابل دریافت است، این موضوع کاملا روشن است و جای بحث ندارد.
http://bit.do/egUd8
2⃣همچنین بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین المللی" در برنامه اقدام(Action Plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF عبارتند از " تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو" و "امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم".
3⃣بند چهارم از بخش "جرم تامین مالی تروریسم" در برنامه اقدام(Action plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF، ناظر به یکی از لوایح چهارگانه است: اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تامین مالی تروریسم برای گروههای مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی"(بخوانید تروریست تلقی شدن جریان مقاومت).
4⃣بخش "جرم پولشویی" از برنام اقدام توافق شده میان دولت و FATF نیز کاملا ناظر به اصلاح قانون پولشوئی است.
🔴 نمایندگان عزیزمان بدانند امروز در موقعیت خطیری قرار دارند. جریانی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد و امروز سخن از در حال احتضار بودن آن میگوید، با جسارت تمام و بدون درس گرفتن از گذشته پرخطای خود، به دنبال تحمیل برجام دیگری به کشور است که عبارتست از اجرای استانداردهای FATF و آغاز پروژه خودتحریمی. این جریان نشان داده است به دنبال حل مشکلات کشور نیست، بلکه به دنبال حل کردن کشور در نظام سلطه است. امروز اگر مقابل این جریان نایستیم، فردا نه تنها در پیشگاه خدای متعال پاسخی برای گفتن نداریم، بلکه آیندگان از ما به عنوان خائنان به کشور یاد خواهند کرد.
والامر الیکم
@jebraily
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این حرفهای آقای ذوالنور را حتما گوش کنید.
برای این فاجعه باید چارهای کرد.
@jebraily
23915.pdf
369.1K
در این یادداشت مکانیسم درونیسازی تحریمهای آمریکا توسط دولت آقای روحانی و نقش FATF در این فرآیند توضیح داده شده است.
@jebraily
⚡️استانداردهای FATF برای افزایش دقت تسلیحات مالی آمریکاست
🔹یک مغالطه ناشیانهای که درباره استانداردهای FATF میشود این است که چطور ۱۹۰ کشور دنیا این استانداردها را اجرا کردهاند و مشکلی برایشان پیش نیامده است، اما مخالفان FATF در ایران میگویند برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد شد؟
🔹پاسخ این است که مگر وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، نهادهای نظامی و بیش از ۲۰۰ نهاد و فرد موثر دیگر در این ۱۹۰ کشور تحت تحریم آمریکا هستند که با اجرای استانداردهای FATF مجبور به تحریم دستگاههای امنیتی-اجتماعی خود در داخل کشورشان نیز بشوند؟
🔹 دیشب با آقای علی مطهری درباره این لوایح چهارگانه صحبتی داشتم. سخن ایشان این بود که دولت میگوید برقراری روابط بانکی بین المللی ما منوط به اجرای FATF است. عرض کردم شما حتی اگر FATF را اجرا کنید، این روابط به شکل ایدهآل برقرار نخواهد شد مگر با تحریم داخلی نهادها/افراد تحت تحریم آمریکا.
🔹مسئله این است که قبل از اجرای FATF نهادهای مالی به بهانه اینکه نمیدانند مصرفکننده نهایی در ایران SDN لیستیها هستند یا خیر، از همکاری خودداری میکنند. پس از اجرای FATF، شما باید بین تحریم داخلی SDN لیستیها و همکاری نهادهای مالی خارجی یکی را انتخاب کنید. آنچه مشکل روابط مالی ما را حل خواهد کرد، فاصله گرفتن از نظام مالی تحت سلطه آمریکا و استفاده از نظامات جایگزین مبادلاتی برای بیاثر کردن تحریمهاست.
🔹کسی مخالف مبارزه با پولشوئی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم نیست و از قضا یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام بگیرد همین است. بند ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح دارد که "شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ..." باید انجام شود. اجرای این بند به ما کمک خواهد کرد نه تنها جلوی تامین مالی تروریستهای فعال در داخل کشور توسط دشمنان خود را بگیریم، بلکه رهگیری کمکهای مالی مصوب کنگره آمریکا به ضدانقلاب داخلی که خود را در قالب تبلیغ فلان برند خارجی در نشریات ضدانقلاب نشان میدهد و یک پولشوئی آشکار است، ممکن خواهد بود.
🔹ما با آمریکا درگیر یک جنگ همهجانبه اقتصادی هستیم و این کشور با توجه به رویکرد جدید خود که تحریم مالی را یک "سلاح هدایت شونده" میداند، همه ابزارهای خود را برای دقیقتر شدن این سلاح هدایت شونده به میدان آورده است و FATF یکی از این ابزارهاست.
🔹آمریکا اجرای FATF را در ایران برای این نمیخواهد که مشکلات روابط مالی بینالمللی ایران حل شود. برای این میخواهد که سلاح خودش دقیقتر کار کند. لوایح چهارگانه دولت آقای روحانی، برای بالا بردن دقت تسلیحات مالی آمریکاست. این گفته خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا بسیار قابل تامل است که «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سختتر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»
@jebraily