eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
35.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
642 ویدیو
83 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از وجوه پنج‌گانه حمایت هوشمند است و کشاورزی، مصداق بارز آن @jebraily
. ⬜️ جامعه‌پذیری سفیدی در نظام سیاسی ما برخی نهادها و شخصیت‌ها در کشور ما وجود دارند که در کارنامه‌شان، هیچ خطا و اشکالی دیده نمی‌شود. نه اقدام اشتباهی انجام داده‌اند، نه تحلیلی خطا ارائه کرده‌اند، نه موضعی دارای اشکال گرفته‌اند. اما اینها همه از توانمندی و بی‌نقصی‌شان نیست، از بی‌عملی و مسئولیت‌گریزی‌شان است. کارنامه‌شان عاری از خطا و اشکال است، اما هیچ کار بزرگی هم در آن دیده نمی‌شود. دست به هیچ کاری اساسی نمی‌زنند، در شرایط حساس و بزنگاه‌های تاریخی سکوت اختیار می‌کنند، مبادا خطایی از آنها سر بزند. در بحبوحه حوادث و رویدادها و منازعات اساسی انقلاب، همواره در پستوی سکوت پنهان هستند مبادا احدی از دو طرف منازعه از آنان دلگیر شود. هرگز شجاعت ریسک ندارند. چون نمی‌خواهند مسئولیت خطایی را به عهده بگیرند و بابت آن خطا سرزنش شوند، از ورود به محیط‌های پرخطر پرهیز دارند؛ لذا هیچ کار تحول‌ساز و جریان سازی از آنان سر نمی‌زند. هیچ گاه قائل به این نیستند که در انجام کارهای بزرگ، ممکن است خطا نیز رخ دهد، اما راهش انجام ندادن آن کار نیست، اصلاح خطا هنگام وقوع است. اینها البته یک ویژگی برجسته دیگر نیز دارند و آن اینکه همواره مشغول قضاوت درباره مردان میدان هستند که فلان کار خوب بود و بهمان کار ایراد داشت. و جالب اینکه در این مسئولیت خطیر، معمولا خوب نیز جا می‌افتند، چون به سبب سفیدی کارنامه‌شان از هر عمل و طبیعتا خطایی، در همه اعصار و دوران‌ها و دولت‌ها حاضر و ناظرند. نسل‌های جدید هم که باهوش‌ترند، سیاست‌ورزی را از اینها می‌آموزند. چندی پیش در جلسه‌ای یکی از همین شخصیت‌های سفید به یکی از جوانان انقلابی در حضور جوان‌ترها گفت که "تو سوخته‌ای!". سوخته‌ای یعنی مواضع انقلابی که گرفته‌ای، اقدامات انقلابی که کرده‌ای، وسط منازعات که شمشیر کشیده‌ای، تو را غیرقابل استفاده کرده است. جلسه درسی بود برای جوان‌تر ها که اگر می‌خواهید در این نظام جایگاهی داشته باشید، مراقب باشید نسوزید، سعی کنید سفیدِ سفید بمانید و به جای عمل انقلابی، به بزرگان نزدیک شوید و تملق آنها را بگویید تا در تقسیم مسئولیت‌ها سهمی داشته باشید. بچه‌های حزب‌الهی همواره از امثال حقیر سوال می‌کنند که شما چرا تعدادتان کم است؟ پاسخش همین "جامعه‌پذیری سفیدی" در نظام سیاسی ماست. @jebraily
⚡️پروژه پاپ‌سازی از ولی فقیه با عقیم می‌شود 🔹لیبرال‌های ایرانی از همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی ظرفیت خود را به میدان آوردند تا اصل ولایت فقیه وارد قانون اساسی نشود. اما سیلی محکمی از ملت خورند و شهریور پنجاه و هشت، خبرگان منتخب ملت، این اصل را به تصویب رساند و آذر پنجاه و هشت، مردم به آن رای دادند. 🔹از همان روزی که مردم به اصل ولایت فقیه رای دادند، لیبرال‌ها پروژه براندازی نظام را آغاز کردند که در برهه‌های مختلف در اشکال گوناگون تجلی یافت. فتنه بنی‌صدر، فتنه منافقین، فتنه آیت‌الله منتظری، فتنه هفتاد و هشت، فتنه هشتاد و هشت و... همه و همه با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی طراحی شد. این جماعت هرچند خساراتی به کشور وارد کردند، اما چنان محکم بود که پس از هشتاد و هشت، از براندازی و تغییر ساختار کاملا ناامید شده و پروژه تغییر رفتار را کلید زدند، پروژه‌ای که رهبر حکیم انقلاب فرمودند هیچ تفاوتی با تغییر نظام ندارد. 🔹امروز باید توجه داشت که لازمه به فرجام رسیدن پروژه تغییر رفتار، بی‌اعتنایی به رهبری انقلاب در نظام مدیریتی کشور است؛ رهبر انقلاب سیاست‌گذاری کنند، خط مشی تعیین کنند، اما این سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی، مورد بی‌اعتنایی کامل قرار گیرد و به سطح موعظه و پند صرف، تقلیل یابد. 🔹هنگامی که ماه رمضان سال جاری حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند جوانان لشکر مطالبه آرمان‌های انقلاب راه بیاندازید، در واقع پیام مهمی خطاب به جوانان ولایی بود که اجازه ندهید دستگاهی یا نهادی یا فردی، به سیاست‌های انقلاب اسلامی بی‌اعتنایی کند. مع‌الاسف، این لشکر مطالبه تاکنون شکل نگرفته و اگر خدای متعال یاری فرماید، اینجانب وظیفه خود را درباره این دستور ولایی انجام خواهم داد. 🔹اما جز آرمان‌های انقلاب، قانون اساسی ما نیز مکانیسمی برای جلوگیری از تغییر رفتار نظام پیش‌بینی کرده است و آن، اختیار ولی فقیه برای نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی است. این اختیار، وفق اصل صد و ده به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده و هیئت عالی مجمع، امروز وظیفه حراست از این تنگه احد را دارد. اگر در انجام این وظیفه نظارت کوتاهی شد، جمهوری اسلامی مسیر دیگری غیر از مسیر انقلاب اسلامی را خواهد پیمود و آرزوی لیبرال‌ها در تبدیل ولایت فقیه به مقامی چون پاپ، تحقق خواهد یافت. ولی فقیهی که برای اختیارات مصرح خود در قانون اساسی نیز ضمانت اجرایی در اختیار نداشته باشد، هیچ تفاوتی با پاپ نخواهد داشت که جز پند و موعظه، کاری از عهده‌اش ساخته نیست. حال آنکه امام بزرگوار ما اختیارات تعیین شده برای ولی فقیه در قانون اساسی را تنها بخشی از اختیارات ولی فقیه در نظام اسلامی می‌دانستند. 🔹امروز، اصلی‌ترین پروژه جاری لیبرالیسم، جلوگیری از تحقق ماده ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی یعنی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است. اما خناسان لیبرال، به شیوه همیشگی خود، هیچ‌گاه هدف اصلی‌شان را که مقابله با قانون اساسی است، عیان نمی‌کنند. امروز محسن رضایی را سیبل کرده و با تمام توان به او هجمه می‌کنند، اما واقعیت این است که مسئله‌شان محسن رضایی نیست؛ هدف اصلی، توقف اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. 🔹جریان انقلابی بر عملکرد و گذشته آقا محسن رضایی حتما نقدهایی دارد، اما این باعث نخواهد شد که او و دیگر اعضای انقلابی مجمع را در میانه این میدان تنها بگذارد. توجه داشته باشیم کم نبودند شخصیت‌های بزرگی که تحت فشار و عملیات روانی دشمنان اسلام، عرصه را خالی کرده‌اند؛ چنانکه برخی اعضای سابقا انقلابی مجمع امروز در جلسات منفعل شده و به زبان لیبرال‌ها سخن می‌گویند. ما یقین داریم که اعضای انقلابی مجمع از جمله آقای رضایی، در برابر این هجمه‌ها عرصه را خالی نخواهند کرد. اما این حسن اعتماد، رافع مسئولیت ما در حمایت از آنان در انجام وظیفه نظارت نیست. 🔹وظیفه ماست را در دستور کار خود قرار دهیم که اگر مجمع در تحقق این ماموریت موفق نشد، برای جلوگیری از تغییر رفتار نظام باید هزینه‌های سنگینی بپردازیم. https://www.instagram.com/p/BqiNDWvATZJ/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=u04a6bo98g71 @jebraily
4_6043955709249324433.pdf
2.33M
⚡️بیماری آناتولی 🔺اقتصاد ترکیه چگونه پس از یک دوره رشد معجزه آسا فروپاشید؟ 🔻سرمقاله ویژه نامه اقتصادی روزنامه جوان @jebraily
⚡️شورش لیبرالیسم علیه اصل ۱۱۰ و سکوت شخصیت‌های مدعی اصولگرایی آقای مسعود پزشکیان در مخالفت با نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی استدلال عجیبی ارائه کرده‌اند: "کسی که شاکی ماجرا است، نمی‌تواند همزمان به عنوان قاضی هم ایفای نقش کند. مجمع تشخیص وظیفه برطرف کردن اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان در زمینه لوایح و طرح‌ها را برعهده دارد ولی با این روش اگر اختلافی بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ایجاد شد، آیا بازهم مجمع باید درباره آن نظر دهد؟" این سخن نائب رئیس مجلس ناشی از فهم نادرست از قانون اساسی جمهوری اسلامی است. مسئله نظارت، از اختیارات ولی فقیه در بند ۲ اصل ۱۱۰ است و ارتباطی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد. رهبر انقلاب وفق اصل ۱۱۰ این اختیار را به هیئت عالی نظارت تفویض کرده‌اند و این هیئت در واقع در حال اعمال اختیارات ولی فقیه است. مجمع تشخیص وظیفه حل و فصل اختلاف مجلس با شورای نگهبان را دارد، نه حل و فصل اختلاف مجلس با ولی فقیه را! حرف آقای پزشکیان درباره مرجع داوری اختلاف مجلس با هیئت نظارت مثل این است که گفته شود فلان بخش از حاکمیت که مشروعیت خود را از ولایت دارد، وقتی با ولایت فقیه به اختلاف می‌خورد، چه خواهد شد! روشن است که اگر برخلاف نظر ولایت، تصرفی در امری انجام شود، هیچ‌گونه مشروعیتی ندارد. جریان لیبرال پس از ناامیدی از براندازی ساختاری، رو به براندازی رفتاری آورده و راه آن را، بی‌خاصیت سازی جایگاه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی و تقلیل نقش ولی به پاپ می‌داند. اگر بند ۲ اصل ۱۱۰ که علیه آن شوریده‌اند، به فراموشی سپرده شود، ولی فقیه هیچ ضمانت اجرایی برای انجام اصلی‌ترین وظیفه خود در قانون اساسی که تعیین سیاست‌های کلی است، نخواهد داشت و نقش آن در نظام به نصیحت و موعظه محدود خواهد شد؛ همان نقشی که پاپ در جامعه مسیحی دارد. سکوت شخصیت‌های مدعی انقلابی گری در برابر هجمه همه‌جانبه لیبرال‌ها علیه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، یادآور همان سکوتی است که کسانی در فتنه ۸۸ اختیار کردند. امروز ساکت فتنه کسی است که در برابر هجمه به جایگاه ولایت سکوت اختیار کرده است. @jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سرمایه خارجی برای اقتصاد ما سم است/ سهم FDI درGDP کره و ژاپن در دوره توسعه این کشورها زیر یک درصد بوده است/ از سال 68 پژو با عنوان سرمایه‌گذار خارجی به ایران آمد،الان بعد از30 سال چه شد؟! @jebraily
چهارشنبه شب ان‌شاءالله در برنامه ثریا به بحث پیرامون تبعات اقتصادی-امنیتی موافقتنامه پاریس برای کشور خواهم پرداخت @jebraily
⚡️منافق و حربه سکوت باید کاری کرد که نفاق نتواند در جامعه رشد کند. یکی از بسترهای رشد منافق در جامعه حاکم شدن فضای سکوت است. فضای سکوت یعنی اینکه نخبگان جامعه درباره مسائل مختلف سکوت کنند، موضع گیری نداشته باشند، تحلیل های خود را در رابطه با عملکردها به مردم ارائه ندهند. نخبگانی که جایگاه خود را در نسبت با منازعاتی که بین حق و باطل پیش می اید، مشخص نمی کنند، هم خود در معرض نفاق قرار دارند و هم زمینه قدرت یافتن منافقان را فراهم می کنند. منافق به دنبال فضایی ساکت است تا قدم به قدم جامعه را به سمت کفر بکشاند و انچه که مانع اوست، وجود افراد هوشیار و چشم های تیزبین است که سمت و سوی حرکت او را بفهمند و با استدلال، اشتباه بودن خط سیر و زوایای مختلف یک حرکت را برای مردم شرح دهند. مردم اگر بدانند هر تصمیمی در سطح کلان گرفته می شود، چه در دولت، چه در مجلس، چه در قوه قضاییه و... چه اثری در اینده کشور و در همه زوایای زندگی انها دارد، در انتخاب های خود بهتر می توانند تصمیم بگیرند. اگر افراد جامعه در مورد مسائل مختلف تحلیل های درست داشته باشند و سعی کنند سطح درکشان از مسائل را کلی و کلان کنند، در مواقعی که شرایط ویژه است و یا امتحانات بزرگتر اجتماعی بوجود می اید، کمتر دچار اشتباه در تحلیل می شوند و کمتر فریب شبه استدلالات، اخبار دروغ و مغالطات را می خورند. این سطح از شناخت برای عموم مردم را نخبگان جامعه می توانند بوجود اورند. نخبگان متعهد باید در طول حیات اجتماعی و سیاسی خود، چه در مواقع بحران و چه در غیر ان تحلیل های خود را از رویدادها، تصمیمات و حتی سخنان تاثیر گزار در جهت گیری های عمومی کشور مرتبا به سمع و نظر مردم برسانند. نخبگان متعهد با اعلام مواضع همسو، جبهه انقلاب را تقویت می کنند و پیوستگی درونی خود را بیشتر و مرزبندی هایشان را با تفکرات و اقدامات اشتباه اعلام می کنند و با همبستگی ایجاد شده، مانع رشد منافق و مانع نفوذ تفکرات اشتباه و التقاطی و انجام اقدامات اشتباه خواهند شد. در این میان سکوت نخبگان باعث تضعیف جبهه انقلاب می شود چرا که نخبه می توانسته با یک موضع گیری به موقع زمینه حضور نفاق را از بین ببرد و باعث هدایت بیشتری از افکار عمومی شود. اهمیت موضع گیری نخبگان بقدری است که بزرگان ما می گویند منزلت سلمان و ابوذر نه به خاطر نماز وروزه شان بلکه به خاطر موضع گیری های این اشخاص بود. حتی می توان گفت افراد صاحب دامنه اثر اگر مدتی سکوت کنند، احتمال تغییر در اراء انان می رود و این لاک سکوت انها در واقع لاک تغییر فاز انهاست. پیشنهاد مشخص ما در این دوران، قیام به موضع گیری از طرف همه نخبگان متعهد است. قیامی برای خدا در جهت تقویت جبهه انقلاب. قیامی که دشمن شکن و تضعیف کننده نفاق است. هم قوت استدلال نخبگان مهم است و توان تبیینی مسایل و هم علل بوجود امدن مشکلات و هم راهکار خروج از مشکلات، البته موضع گیری مقدم بر همه است. @jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استعمار یعنی آباد شدن به دست بیگانه با حراج منابع خدادادی؛که با پایان این منابع، پیشرفت صوری شما متوقف خواهد شد. اما اگر ما به "توانمندیِ ساختن" رسیدیم، مسیر پیشرفت ما متوقف شدنی نخواهد بود. @jebraily
🔻بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیوستن به توافقنامه پاریس در برنامه ثریا 🔷با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست (موافق) و سید یاسر جبرائیلی (منتقد) ⚡هم اکنون شبکه اول سیما
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در برنامه ثریا: 🔹با اجرای توافقنامه اقلیمی پاریس ۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان که ۱۲ سال یارانه مردم است بایدهزینه کنیم. 🔹می‌خواهیم درباره توافقنامه‌ای صحبت کنیم که فرصت‌های نفت و گاز ما را تهدید می‌کند و ما را از صادر کننده انرژی به وارد کننده انرژی تبدیل می‌کند. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی» در برنامه ثریا: 🔹در استعمار فرانو، به جای اشغال نظامی، توافقنامه‌های بین المللی تحمیل می‌کنند. 🔹با این کار نردبان پیشرفت خودشان را برای دیگران معکوس می‌کنند. 🔹با اجرای این توافق تقریبا تولید مواد اساسی ما مثل فولاد، آلومینیوم، سیمان و... به مشکل می‌خورد. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی: 🔹آمریکا خودش یک‌طرفه از این تعهد خارج شده و پوتین گفته است این تعهدنامه تهدیدی برای اقتصاد روسیه است. 🔹ابتکار در قبال نپذیرفتن وزرا گفته است من به اولاند، رئیس جمهور فرانسه قول دادم! @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی: 🔸از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۵ معاهده خارجی داشتیم که ۳۲ تای آن در این دوره بود! 🔹خاموشی‌های تابستان اخیر به این دلیل بود که به امید ورود سرمایه خارجی توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور از محل سوخت فسیلی را ادامه ندادند. @Farsna
⚡️ خانم معصومه ابتکار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وجود هرگونه پیوست و الحاقیه برای را منکر شده است. همان پیوستی که پیش از ثبت در دبیرخانه unfcc به عنوان تعهدات مدنظر ایران، در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد. آیا ابتکار بابت این خلاف گویی محاکمه می شود؟ @jebraily
⚡️هشدار درباره عواقب محاکمه نشدن آقای ظریف 🔹آقای جهانبخش ایزدی درباره سخنان دکتر ظریف پیرامون پولشوئی در ایران به روزنامه اعتماد گفته است: عموما وزیر خارجه یك كشور نبايد در مورد مسائل داخلی آن كشور اظهارنظر كند. به هر حال وزير خارجه رييس ديپلماسی كشور است و معمولا سخنان ايشان از يك جهت بايد نسبت به نظام سياسی حامی‌گرايانه باشد و از سويی ديگر به صورت عريان نبايد مستندی برای بهره‌برداری محافل رسانه‌ای و ديپلماتيك و احتمالا محافل مخالف كشورش باشد." 🔹حرف آقای ایزدی کاملا درست است. اما این بایدها و نبایدهایی که ایشان برشمرده‌اند، یک پیش‌شرط دارد و آن اینکه وزیر خارجه مورد نظر، در پی تامین منافع ملی باشد. وقتی فردی خطاب به محمد البرادعی التماس می‌کند که برای پیروزی جریان متبوعش در انتخابات نیازمند امتیاز خارجی است، وقتی فردی در میانه مذاکره با دشمن، در مهم‌ترین دانشگاه کشورش خطاب به دانشجویان می‌گوید آمریکا ظرف ۱۰ دقیقه می تواند تمامی تاسیسات نظامی ما را از کار بیندازد، وقتی فردی بدون سند و به دروغ، آنهم در میانه فشار خارجی برای تصویب یک سری لوایح استعماری، کشورش را به پولشوئی متهم می‌کند، آیا می‌توان گفت که هدفش تامین منافع ملی است؟ 🔹من تاکنون درباره آقای ظریف لفظ خائن را به کار نبرده‌ام، چرا که خیانت، مربوط به نیت و انگیزه است و ما سندی نداریم که کدام انگیزه‌ها باعث این مواضع از سوی آقای ظریف می‌شود. اما یک نکته کاملا روشن است. عمل آقای ظریف خائنانه است. متهم کردن آقای ظریف به خیانت، نوعی رفتار از جنس رفتارهای خود ایشان است و حتما باید از این رفتارهای غیرمسئولانه پرهیز کرد. 🔹️اما آقای ظریف حتما باید بابت اتهام پولشوئی مجازات شود. گاهی انجام ندادن یک مسئولیت، خسارتی سنگین‌تر از ارتکاب یک جرم به بار می‌آورد. اگر مسئولان مربوطه در قوه قضائیه در این ماجرا به وظیفه خود عمل نکنند، خود باید بابت بی‌خاصیت‌سازی نظام قضایی و صدور مجوز برای اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس در سپهر سیاسی کشور، مجازات شوند. قوه قضائیه جای مصلحت‌سنجی‌های سیاسی نیست؛ که اگر شد، سیاسیون در این کشور دارای مصونیت قضایی خواهند بود و این آغاز هرج و مرج است. @jebraily
خانم معصومه ابتکار اینجانب را به دروغگویی متهم کرده است. شکایت کنند و منتظر محکومیت بابت این تهمت‌زنی باشند. @jebraily
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
قسمت اول : موسی نجفی، پژوهشگر تاریخ سیاسی معتقد است که بین افکار رهبران فکری جامعه ما، با کارگزاران همراهی، وفاق و یگانگی وجود ندارد و این مانعی بزرگ بر سر راه تمدن‌سازی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، موسی نجفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشت تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش‌ها و دستاوردها» با موضوع «ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضتهای قرون گذشته» سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه پیش از شروع بحث باید نکته‌ای مقدماتی را توضیح دهم، گفت: وقتی از ابعاد مثبت تمدنی در دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم، نباید اینطور برداشت شود که از همه مشکلاتی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و جامعه و اقتصاد و... رهیده‌ایم و شرایطمان بسیار خوب است. اینطور نیست. مسئله برای من این است که اگر ما نتوانیم اثبات کنیم که پس از ابعاد مثبت تمدنی داشته‌ایم، ناگزیر یا باید به فروپاشی فکر کنیم، یا به استحاله. متن مبسوط این سخنرانی را در نشانی زیر در خبرگزاری مهر دنبال کنید: https://www.mehrnews.com/news/4471578/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%87 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه گزارش خبرگزاری مهر از سخنرانی دکتر نجفی : قسمت دوم 🔰تمدن سازی گذشتگان میراث امروز ما نجفی ادامه داد: استحاله به این معنا است که از دل نهضت مشروطه، پادشاهی مانند رضا خان بیرون می‌آید و این یعنی فقط اسمی از مشروطه باقی مانده بود. بر این مبنا اگر فقط اسم جمهوری اسلامی باشد ولی واقعیت نداشته باشد، ما در حال استحاله هستیم. بنابراین باید بتوانیم ابعاد تمدنی جمهوری اسلامی را اثبات کنیم و من در این مسیر گام برمی‌دارم. وی با تمایز قائل شدن میان مفاهیم تمدن و نهضت اظهار کرد: در چند قرن اخیر دو نوع تمدن شیعی رخ داد، یکی تمدن شیعی صفوی بود و دیگری تمدن شیعی جمهوری اسلامی. اما در کنار این ما شاهد بروز سه گونه نهضت در طول این چند قرن بودیم. یکی نهضت‌هایی که می‌توان اسم آن را «نهضتهای بیداری اسلامی» اسلامی گذاشت و همین‌ها بودند که آن فاصله و شکاف میان دوران صفوی تا انقلاب اسلامی را حفظ کردند و باعث شدند هویت تمدنی شیعی در طول این ۳۰۰ سال باقی بماند و در نهایت دوره صوفی به انقلاب اسلامی وصل شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالات فرهنگی افزود: نوع دیگر نهضتها در این چند قرن نهضتهای شیعی‌ای مانند سر به داران و قزلباشها بودند که مثلا قزلباشها خودشان باعث ایجاد تمدن شیعی صفوی شدند. نوع سوم نهضتها هم نهضتهای ملی و غیراسلامی بودند که فقط در ابعاد سلبی با نهضتهای شیعی و دینی همراه بودند، و از نظر ایجابی هیچ همراهی‌ای با نهضت شیعی و دینی نداشتند. اینها در نفی نظام سلطنتی و پادشاهی با نهضتهای دینی و اسلامی موافق بودند و به این نهضتها کمک کردند. نجفی سپس به تعریف و تعیین معنای تمدن و پرداخت و توضیح داد: وقتی می‌گوییم تمدن بیشتر اذهان به سمت ابزار و تکنولوژی می‌رود، در حالی که تمدن ارتباط وثیقی با فرهنگ دارد. من معتقدم وقتی یک فرهنگ و نظام ارزشهای فرهنگی به عنوان خاستگاهی معنوی بخواهد وجه اجتماعی یا به تعبیری وجه مادی و عینی و انضمامی پیدا کند، مجبور است نهادسازی کند و این نهادسازی نیازمند ابزارسازی است تا از این طریق به آن ظهور و بروز اجتماعی برسد. این ظهور و بروز اجتماعی فرهنگ در دل جامعه همان تمدن است. به عبارت دیگر وقتی فرهنگ در جامعه مابه‌ازا پیدا می‌کند به تمدن تبدیل می‌شود. وی با تاکید بر ملت‌سازی و استقلال اظهار کرد: این دو عنصر تمدنی که امروز عناصری نبودند که ما در جمهوری اسلامی آنها ر ساخته باشیم، اینها ابعادی بودند که از تمدن شیعی صفوی به ما رسیده است. ما در جمهوری اسلامی وارث ملت‌سازی‌ای هستیم که در صفویه شکل گرفت و با همه انتقاداتی که می‌توان به صفویه داشت، باید امور مثبت و ایجابی آن تمدن را هم ببنیم و بازگو کنیم. امروز اگر ملت‌سازی شیعی در ایران بسیار جلوتر از کشورهایی مانند عراق و لبنان است به خاطر میراثی است که ما از صفویه داریم. این پژوهشگر تاریخ سیاسی ادامه داد: در صفویه می‌توانیم سه مرحله را از هم تفکیک کنیم. مرحله نخست مرحله «تاسیس» است که با شاه اسماعیل اول رقم خورد و می‌توان نقش او را از این نظر با نقش امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. مرحله دوم مرحله «تثبیت» است که مقارن با زمان زمامداری شاه طهماسب اول است و از این نظر می‌توان دوران او را با دورانی که رهبر معظم انقلاب رهبری جامعه را بر عهده دارند مقایسه کرد. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
⚡می‌خواهند با حاشیه‌سازی ماجرای توافق پاریس فراموش شود 🔺سید یاسر جبرائیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون ادعای ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست در مورد شکایت از وی: 🔹️درباره مسائلی که در برنامه ثریا مطرح شد خانم ابتکار دست روی یک حاشیه گذاشتند و در حال دامن زدن به این حاشیه هستند. البته تکلیف این حاشیه هم مشخص است و در دادگاه مسئله روشن خواهد شد، اما نباید این حاشیه بر متن غلبه کند. 🔹️مسئله اصلی این است که دولت برخلاف قانون اساسی از آبان 1394 در حال اجرای پیوست موافقتنامه پاریس است، در حالی که روند حقوقی این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان طی نشده است. 🔹️مسئله مهم بعدی این است که علی‌رغم تصریح مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای نگهبان مبنی بر اینکه باید الحاقیه موافقتنامه پاریس برای بررسی به مجلس بیاید، خانم ابتکار خرداد ماه 96 در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وجود این الحاقیه را منکر شده‌اند و کمیسیون به استناد نظر خانم ابتکار، ایراد شورای نهگبان را رفع نکرده است. این الحاقیه، همان الحاقیه‌ای است که مورد اشاره بندهای مختلف موافقتنامه پاریس از جمله بند ۸ است، همان الحاقیه‌ای است که هیئت دولت بر خلاف قانون اساسی از آبان ۹۴ آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است، همان است که خانم ابتکار به دست خودشان در آبان ماه 94 در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوا به عنوان تعهدات مدنظر ایران در موافقتنامه پاریس به ثبت رسانده‌اند. 🔹️خانم ابتکار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خلاف گفته‌اند و باید دستگاه‌های نظارتی بابت این خلاف‌گویی حتما از ایشان سؤال کند. موافقتنامه پاریس یک موافقتنامه کاملا تهدیدزا برای اقتصاد و صنعت در ایران است و این خطر جدی وجود دارد که ما را از صادر کننده انرژی به وارد کننده انرژی تبدیل کند. 🔹️آقایان با ادعاهایی نظیر حل شدن مسئله آب خوردن مردم از طریق مذاکرات هسته‌ای، توانستند برجام خسارت بار را به کشور تحمیل کنند. نباید اجازه داد یک برجام اقتصادی دیگر تحت عنوان محیط زیست به کشور تحمیل شود و بخش‌های مختلف صنعتی ما را تحت تاثیر قرار دهد. 🔹️این موافقتنامه خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و بعید می‌دانم مورد تایید دستگاه‌های مسئول قرار گیرد. اما مسئله این است که در حال حاضر دو تخلف در مورد این موافقتنامه فارغ از محتوای آن در دولت شکل گرفته است. @jebraily http://fna.ir/bq74t7
این خبر مربوط به ۵ مرداد ۹۵ است: حذف جیوه از مدار تولید پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) شاهد دیگری بر این مدعا که طی سال‌های گذشته برخلاف قانون اساسی در حال اجرا بوده است. اصلا توافق پاریس خوب! اما شما باید بابت تخلف از قانون اساسی و دور زدن مجلس و شورای نگهبان محاکمه شوید http://www.irna.ir/fa/News/82165502 @jebraily
⚡️سند ابلاغ تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس برای اجرا در دستگاه‌ها در آبان ۹۴ 🔹دو روز پس از ابلاغ این مصوبه، خانم ابتکار نسخه انگلیسی آن را به عنوان تعهدات مد نظر ایران در در کنوانسیون تغییرات آب و هوا ثبت کرد. 🔹پنج ماه بعد، اردیبهشت ۹۵، آقای ظریف را امضا کرد. چهار ماه بعد لایحه الحاق به این موافقتنامه تقدیم مجلس شد، اما این تعهدات ضمیمه لایحه نشد. 🔹مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داد که این لایحه یک پیوست دارد که تعهدات ایران در توافق پاریس است و باید به مجلس بیاید، اما مجلس بدون توجه به این هشدار، لایحه دولت را تصویب کرد. وقتی لایحه به شورای نگهبان رفت، شورا نیز پیوست نشدن تعهدات ایران را ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند. 🔹خرداد ۹۶ در جلسه‌ای که برای بررسی ردیه شورای نگهبان در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده بود، از خانم ابتکار نیز دعوت شد. خانم ابتکار در این جلسه در کمال تعجب وجود هرگونه پیوست و الحاقیه‌ای برای را منکر شد. کمیسیون نیز با استناد به نظر خانم ابتکار، ایراد شورای نگهبان را وارد ندانست و لایحه را مجددا عینا تصویب کرد. کشیده شدن مسئله به افکار عمومی، باعث شد تا امروز این لایحه در صحن مجلس بررسی نشود. ظاهرا سرانجام دولت پذیرفته است تعهداتی را که از آبان ۹۴ برای اجرا ابلاغ کرده، برای بررسی تقدیم مجلس کند! 🔹ابلاغ تعهدات ایران در برای اجرا بدون طی فرآیند الحاق در مجلس، نقض اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است و باید به این تخلف رسیدگی شود. 🔹تخلف دیگر، خلاف‌گویی خانم ابتکار در مجلس است که وجود هرگونه پیوست برای توافق پاریس را منکر شد، در حالیکه به پیشنهاد خود وی این پیوست در هیئت دولت به تصویب رسید و به دست خود وی، در دبیرخانه کنوانسیون آب و هوا ثبت شد. @jebraily https://www.instagram.com/p/BrD2wPuAEGV/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=5u9vtv1ym77p