eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
37.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
749 ویدیو
86 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
20.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در روزگاری که شبکه های ماهواره ای با ظواهر و هدایت رسانه ای در صدد فریب شماست ما برای ششمین بار در شبکه چهار سیما حرف دل مردم را در قالب نت های علمی به قلب میزهای کارشناسی برده ایم. زمانی جمله ی «درآمدها ریالیه، هزینه ها دلاریه» به عنوان شعار کف خیابان بود، من در طی سالها مطالعه کلاف سردرگم مشکل اصلی اقتصاد ایران یعنی تورم را با چارچوب علمی به حقیقت زندگی مردم متصل کرده ام و برخلاف خیلی ها که حرفهای مبهم با واژه های نامفهوم به کار می برند، سعی کرده ام حقیقت علم را به زبان ساده بیان کنم تا همه بدانند ریشه ی اصلی تورم در این کشور چیست. پس اگر عزیزان این استدلال را از طریق بازنشر آن به گوش همگان نرسانند این موضوع در لابلای زر و زیور رسانه های زرد گم و به فراموشی سپرده خواهد شد. اگر شما کمک نکنید آنها که با مکیدن زندگی شما برای خود، حال خوشی رقم می زنند کمافی السابق با جملات زیبای فریبنده زندگی فرزندان این سرزمین را به غارت خواهند برد، امیدوارم وقت بگذارید و این مطالب را گوش کنید. @hemmatgholizadeh
درسی از سیره سیاسی حضرت آقا برای جریان انقلابی با رویکردها و مواضع غلطی که افراد مؤثر سیاسی مطرح و پیگیری می‌کنند، چه کنیم؟ در این باره، بخش عمده‌ای از شخصیت‌های سیاسی کشور را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروهی از شخصیت‌ها جایگاه و شأنی برای خود قائل‌اند که اساساً درباره مسائل مهم مبتلابه کشور، هیچ‌گونه موضعی نمی‌گیرند. ملاحظه‌شان هم این است که مثلاً اگر درباره فلان کار غلط یک دستگاه دولتی موضع‌گیری نمایند، چون مسئول آن دستگاه تخریب می‌شود، وارد منازعات سیاسی شده‌اند و این منازعه، دور از شأن آن‌ها و بلکه به ضرر وحدت و همدلی و آرامش کشور است. در مقابل این گروه، گروه دیگری نیز قرار دارند که موضع‌گیری می‌کنند، اما مواضعشان، مستقیماً ناظر به اشخاصی است که عملکرد غلطی داشته‌اند یا موضع غلطی گرفته‌اند. به نحوی که بعضاً موضوع مورد نقد کنار گذاشته می‌شود و برای نمایش یک رویکرد و عملکرد غلط، به نقایص شخصیت صاحب آن رویکرد و عملکرد پرداخته می‌شود. نتیجه چنین فضایی این است که از یک جماعت قابل توجهی، در برابر اقدام‌ها و مواضع غلط، هیچ صدایی بلند نمی‌شود؛ و جماعت دیگری هم که موضع می‌گیرند، چون اشخاص را محور نقد قرار می‌دهند نه افعال را، موضع‌گیری‌شان بی اثر می‌شود. در نتیجه آن راه غلطی که باید جلویش گرفته می‌شد، طی می‌شود. یکی از درس‌هایی که از سیره سیاسی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای باید آموخت، این است که اولاً هرگز درباره مسائل مهم و اساسی کشور سکوت نکرده‌اند، ثانیاً هنگام موضع‌گیری درباره رویدادها و مسائل، اشخاص را محور اظهار نظر خود قرار نداده‌اند، بلکه فعل یا قول غلط را نقد کرده و عمل صحیح و سخن صحیح را بیان کرده‌اند. یعنی ایشان به هیچ عنوان سکوت نکرده‌اند، اما بدون اسم بردن از افراد، قول را، یا فعل را با منطق و استدلال قوی نقد کرده‌اند. یکی از مصادیق این رویکرد، ناظر به کارهای غلطی است که مهدی هاشمی معدوم (برادر داماد آقای منتظری) در خارج از کشور به نام نهضت‌های آزادیبخش انجام می‌داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به این رویکرد غلط، سکوت نکردند، بلکه در مهم‌ترین تریبون سیاسی کشور، یعنی تریبون نماز جمعه موضع جدی گرفتند. مفهوم صدور انقلاب را تبیین کرده و تصریح کردند که مراد از صدور انقلاب، یک اقدام فرهنگی است، نه نظامی. اما هیچ اشاره‌ای به نام مهدی هاشمی نکردند. تصور بفرمائید حضرت آقا در تریبون نظام جمعه بجای تبیین مفهوم صدور انقلاب و نفی اقدامات غیراصولی مهدی هاشمی، از او نام می‌بردند و به شخص او حمله می‌کردند. آیا ابعاد منازعه سیاسی که ممکن بود آغاز شود، با توجه به حمایت‌های تمام قد آقای منتظری از مهدی هاشمی، در تصور می‌گنجد؟ اگر این روش اسلامی، برای شخصیت‌های مؤثر کشور مبنا باشد، هم از سکوت در برابر انحرافات و اشتباهات رنج نخواهیم برد، هم شاهد منازعات سیاسی بی‌حاصل نخواهیم بود. سیاست‌ورزی در پستوهای محفلی از یک سو و پنجه‌کشی در پست‌های مجازی از سوی دیگر، نسبتی با وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ندارد. @syjebraily
این تصویر، بخشی از گزارش رسمی پالایشگاه نفت اصفهان است که به همراه صورت‌های مالی این پالایشگاه منتشر شده است. این شرکت، از جمله شرکت‌هایی است که محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کرده و به ملت ایران می‌فروشد. در این گزارش رسما اعلام شده است که با قیمت جهانی نفت ۷۳.۸ دلار، اگر نرخ دلار ۴۳ هزار تومان باشد، سود هر سهم پالایشگاه ۷۸۴ ریال خواهد بود و اگر نرخ دلار به ۴۹ هزار تومان افزایش یابد، سود هر سهم به ۲۴۱۱ ریال افزایش خواهد یافت. یعنی با افزایش قیمت دلار از ۴۳ هزار به ۴۹ هزار، سود هر سهم پالایشگاه اصفهان حدود ۲۰۷ درصد افزایش می‌یابد. سوال ما این است که چرا یک شرکت ایرانی باید محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کرده و به مردم ایران بفروشد؟ چرا یک شرکت باید از محل کاهش ارزش پول ملی سود کند؟ بله عزیزان! گرانی دلار در داخل این کشور ذینفع دارد. اگر با گرانی دلار زندگی شما گران‌تر می‌شود، اگر با گرانی دلار از خودرو و مسکن تا فرش زیر پایتان و گوشت و مرغ و لبنیات سر سفره‌تان گران می‌شود، صاحبان سهام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و شرکت‌های معدنی و فولادی، سودهای نجومی به جیب می‌زنند. ما حرف عجیب و غریبی نمی‌زنیم که اینهمه ناسزا می‌شنویم. ما می‌گوئیم درآمد این ملت به ریال است. قیمت‌گذاری دلاری نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و پالایشی و معدنی (که همگی مواد اولیه تولید هستند)، باعث شده دخل این ملت به ریال و خرج‌شان به دلار شود. باعث شده مردم نتوانند از عهده هزینه‌های زندگی برآیند. در پاسخ، فقط ناسزا و تمسخر و تخریب شنیده‌ایم. اما سفره این ملت، کمتر از مرز این سرزمین نیست. تا پای جان می‌جنگیم...
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
منشأ تورم در ایران نظریات اقتصادی مختلفی درباب منشأ و علل پیدایش تورم در کتاب‌های درسی اقتصادی وجود دارد که البته هیچ‌کدام از آنها مربوط به اقتصاد ایران نمی‌شود، چون همه این نظریات اقتصاد مبتنی بر واقعیت‌های مشاهده شده (Fact) از اقتصادهای غربی و به‌ویژه آمریکا تولید شده‌اند. اما متاسفانه برخی از اقتصادخواندگان سطحی و کم‌مایه گمان می‌کنند هر جا اصطلاح آمد یعنی یک گزارۀ جهانشمول که در همه زمان‌ها و مکان‌ها صادق است. بگذریم از این ... علت تورم در ایران براساس واقعیت‌های مشاهده‌شده در ایران بیشتر از همه متأثر از نرخ تبدیل دلار به ریال است. بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فولاد و... از تقریبا دو دهه پیش با شیطنت و فریب، محصولات خود را با نرخ دلار بازار سیاه (که امروزه برای تطهیر آن، بازار آزاد خوانده می‌شود) قیمت‌گذاری می‌کنند و به داخل کشور می‌فروشند و این در حالی است که عمدۀ هزینه‌های این شرکت‌ها در داخل کشور به صورت ریالی پرداخت می‌شود. نتیجه این آن شده است که آحاد مردم ریالی درآمد دارند ولی مجبورند دلاری هزینه کنند. به‌رغم چنین ظلم آشکاری، متاسفانه شاهد آن هستیم که همین مافیای گرانکن، با تسلط بر رسانه‌ها، توانسته است تحت لوای ناترازی یا یارانه پنهان یا حتی عدالت در بهره‌مندی از منابع، عموم نخبگان و مردم را با سیاست‌های گرانسازی خود همراه کند. حل ناترازی و برقراری عدالت در بهر‌ه‌مندی از منابع و جلوگیری از اسراف راه‌حل بسیار ساده‌تری هم دارد و آن تقویت ریال است نه نرخ دلار! 🆔 @DrSaeedi
دوست بزرگواری این مطلب سایت تابناک را فرستاده و با تعجب پرسیده که شما مگر عضو پایداری بوده‌اید؟! متاسفانه فضای رسانه‌ای کشور چنان مملو از بی‌اخلاقی است که اگر کسی بخواهد برای این قبیل مطالب تکذیبیه بدهد، باید یک سازمان برایش تاسیس کند. این زردنگاری‌ها سند بی‌اعتباری یک رسانه است. @syjebraily
اوایلِ بعد از رحلت امام که [شروع] این مسئولیّت جدید ما بود، این آقایان جناح چپ -که آن وقت هنوز چپ بودند، هنوز به این طرف منحرف نشده بودند- مثل آقای موسوی‌خوئینی، مثل آقای خاتمی می‌آمدند پیش ما [میگفتند] که آن جریان راست میگویند رهبری مال ما است؛ گفتم خب من چه بکنم، من چه کار کنم که وقتی آنها میگویند؛ خب، شما بگویید رهبری مال ما است. گفتم علاجش این است که شما که چپ هستید بگویید رهبری مال ما است؛ من انکار خواهم کرد؟ مسلّماً انکار نمیکنم؛ من رد خواهم کرد؟ نه، استقبال هم میکنم| رهبر حکیم انقلاب اسلامی، 30 تیرماه 1388
منظور از راهکار قیمتی رفع ناترازی بنزین چیست؟ پیرو اظهارات وزیر نفت دولت آقای پزشکیان مبنی بر اینکه «راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین، در دستور کار نیست»، چند اقتصادخوانده که از افراد تاثیرگذار در سیاست‌های اقتصادی دولت شهید رئیسی بودند و این اواخر، دولت سیزدهم را به گران‌سازی بنزین نیز راضی کرده بودند، فریاد اعتراض سرداده‌اند که چرا می‌خواهید راهکار قیمتی برای رفع ناترازی را کنار بگذارید. اما منظور از عبارت زیبای «راهکار قیمتی برای رفع ناترازی» که اینها دنبالش هستند، چیست؟ ناترازی، یعنی میزان مصرف بنزین کشور بیش از تولید است. این موضوع، دلایل متعددی دارد. یکی پرمصرف بودن خودروها، دیگری جهانی‌سازی قیمت‌ها که باعث شده تمایل پالایشگاه‌ها به تولید بنزین کم شود، دیگری سیاست آقای زنگنه وزیر نفت دولت‌های هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم که پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری می‌دانست، دیگری اضافه شدن سالانه بیش از یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور که با هوا کار نمی‌کنند و بنزین می‌خواهند... برای حل این معضل، دو راهکار وجود دارد: ۱- راهکار غیرقیمتی ۲- راهکار قیمتی. راهکار غیرقیمتی، یعنی کم‌مصرف کردن خودروها، سهمیه‌بندی بنزین تا زمان تراز شدن تولید و مصرف، ساخت پالایشگاه برای افزایش تولید و... اما راهکار قیمتی، یعنی افزایش قیمت بنزین. سوالی که پیش می‌آید این است که افزایش قیمت چگونه می‌خواهد معضل ناترازی را حل کند؟ پاسخ این است که وقتی بنزین گران شد، بخشی از مردم قدرت خرید بنزین را از دست می‌دهند و در نتیجه، مصرف کل کشور کم می‌شود و صورت مسئله پاک می‌شود. اما سوال اینجاست که با گرانی بنزین، کدام قشر از مردم دیگر نمی‌توانند بنزین مصرف کنند؟ چه کسانی از سفر کردن محروم می‌شوند؟ سرمایه‌داران یا مستضعفان؟! سیاست گران‌سازی بنزین، دقیقا مانند سیاست گران‌سازی ارز است. می‌گویند اجازه دهید دلار به اندازه‌ای گران شود که یک عده از مردم توان خرید کالای وارداتی را نداشته باشند. در نتیجه، تقاضا برای ارز کم شود و ناترازی ارزی رفع شود. اما آن کالای وارداتی که باید مردم نتوانند تهیه کنند چیست؟ متاسفانه بخش قابل توجهی از واردات ما، غذای دام و طیور است. حرفشان این است که اجازه دهید دلار به قدری گران شود تا قیمت غذای دام و طیور برای دامداران و مرغداران سر به فلک بکشد و در نتیجه، قیمت گوشت و مرغ و لبنیات و... نجومی شود. وقتی چنین شد، مستضعفان دیگر توان خرید گوشت و مرغ را از دست می‌دهند و نیاز دامدار و مرغدار به خوراک وارداتی دام و طیور کم می‌شود و در نتیجه، تقاضای ارز کاهش می‌یابد و معضل ناترازی رفع می‌شود! اما نکته اینجاست که هرگز، موضوع را با این ادبیات بیان نمی‌کنند که مردم متوجه شوند چه بلایی قرار است سرشان بیاید. می‌گویند «راهکار قیمتی حل ناترازی». البته این سیاست قیمتی، چه درباره بنزین و چه درباره ارز و چه سایر کالاها، بدون ذینفع نیست. هم گران‌سازی بنزین ذینفع دارد، هم گران‌سازی ارز. شرکتی که سالانه یک میلیارد دلار صادرات دارد، اگر نرخ ارز از ۴۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش یابد، بدون کمترین زحمتی ناقابل ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسب می‌شود. این ذینفعان، باید هم دنبال اقتصاددان‌هایی باشند که گرانی‌ها را تئوریزه کنند. انگس استوارت دیتون برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون که دچار عذاب وجدان شده و کتاب افشاگرانه «اقتصاد در آمریکا» را نوشته است، می‌گوید: «بر خواننده این کتاب حرجی نیست اگر فکر کند که ما [اقتصاددانان نئوکلاسیک] انسان‌های رذلی هستیم که صرفا منافع مادی خودمان برایمان اهمیت دارد. اینکه ما لابی‌گر و توجیه‌گر سرمایه‌دارانی هستیم که سخاوتمندانه بابت کارهایمان به ما پاداش می‌دهند». @syjebraily
قیمت هر متر مکعب گاز در: - هلند ۴۲/۵ سنت - انگلستان ۴۱/۱ سنت - کانادا ۰/۹ سنت - آمریکا ۷/۱ سنت اساتیدی که همه ادعا دارند یارانه پنهان گاز که برای مردم ایران ۷۶ میلیارد یورو محاسبه کرده اند، وجود دارد اگر راست می گویند توضیح دهند یارانه پنهان گاز در کانادا چقدر است و سند یارانه پنهان گاز را در بودجه کانادا ارایه دهند. @hemmatgholizadeh
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 1️⃣از 2️⃣ برادرم زیارت اربعین را از طریق جاده حیدریه نمیرود بلکه از میرود و فقط هم با می رود. من هیچ وقت قبول نمی کردم که از این مسیرها بروم چرا که واقعا از زحمتی که برای برادران عراقی ایجاد می شود خجالت می کشم. می گفتم که همین چادرها و موکبهای جاده ای را می رویم و بیشتر از این زحمت برای این برادران با کرامت درست نمی کنیم. حتی عوض همه ایرانی هایی که می روند خانه های مردم و متوقعانه از آنها تقاضا حمام و غذا و جای خواب و استراحت می کردند خجالت می کشیدم و البته هنوز هم خجالت می کشم! در این سفر هم فقط جمله های عذرخواهی از زبانم هیچ وقت نیفتاد. تا اینکه سال قبل به بخاطر همراهی با برادرم از رفتم. اربعین خودش یک جهان دیگر در جهان حاضر است و طریق روستایی یک جهان دیگر، درون جهان اربعین! برادرم در این سالها رفقای عجیبی پیدا کرده بود و من را برد تا به همه شان سر بزنیم! آدمهای عجیبی که هر کدام یک قصه خوانی برای دنیای قصه خوانها بودند! از روز دوم مدام یک گمانه علمی در ذهنم بازی می کرد که واقعا یک سال دندان روی جگر گذاشتم که آن را منتشر نکردم تا اینکه در این روزها جوابی برای آن پیدا کردم و حالا آن را منتشر می کنم. من وقتی بحث نظریه اجتماعی اسلام را با عنوان می گویم، همیشه به طبع مرحوم آیت الله شاه آبادی از دو عمودی و افقی در این را بطه میگویم. یکی خیط و خط عمودی که استیلاء نیست، بلکه ولایت است و دیگری خیط و خط افقی که به جای تضاد سوداگرانه در بازار، اخوت و برادری و یاریگری مشفقانه است. آنچه سال قبل ذهنم را درگیر کرده بود این بود که فقاهت در ایران به محوریت نظریه ولایت فقیه مرحوم امام (ره) ناموس جامعه پردازی شیعه را صیانت از قرار داد و متاسفانه در جامعه ایران زیر تاخ و تاز در خطر نانودی واقعی قرار گرفته. در مقابل فقهای عراق خط عمودی ولایت را به حکومت مدرن کرده اند و به مشارکت حزبی و لابی گری اکتفا کرده اند و تلاش خود را بر حفظ خط افقی اخوت اجتماعی از طریق اربعین و زیارت و روابط عشیره ای قرار دادند. حالا سوال این است که کدام یک موفق تر بوده اند؟!! سال قبل، وقتی در طریق راه می رفتیم مدام با خودم می گفتم که واقعا ایده عراقی ها موفق تر نبوده؟! 📌پیوند به قسمت دوم https://eitaa.com/social_theory/2806 🆔 @social_theory
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ اما به مرور وقتی به کربلا رسیدیم و منزل سید محمد رفتیم و برادرم از ریزش نسل جوان این خانواده در این سالها تعریف کرد و بعد در مسیر بازگشت وقتی داخل بغداد محله های جدید را دیدیم و یا مال هایی که در کربلا ساخته شده بود و با افتخار نوشته شده بود که موقوفه عتبیه حسینیه و عباسیه است، فهمیدم که نسخه عراقی اربعین و زیارت و عشیره هم در مقابل جامعه پردازی سوداگرانه لیبرال_آمریکایی نقطه ضعف های شدیدی دارد که در برخی از آنها ما ایرانی ها جوابهای بهتری داریم تا عراقی ها و در برخی موارد هم درد مشترک داشتیم! خانواده هایی را دیدم که مجاهدین طریق اربعین در زمان صدام بودند اما امروز فرزند جوان آنها که در بغداد مهندس بود، حاضر نبود حتی برای کمک به موکب اجدادی اش حتی شب و روز اربعین خودش را به طریق برساند و این خیلی برای عشایر عراقی سنگین بود. اضافه کنید روشنفکری عربی که یک پای ثابت زندگی دویست ساله جوانان عرب است و مثل خوره ایمان جوانهای تحصیل کرده و نخبه را می خورد! امنیت و بودن اربعین روی زمین هم که محصول عراقی های طرفدار ولایت فقیه و یا حداقل با حمایت جدی آنها حاصل شده است و الا داعش اربعین را به خاطره ها ملحق می کرد و حتی خیلی بدتر از اینها... حالا پس کدام یک از این دو گروه از فقها مسیر درست برای ساخت دینی و دینی کردن زندگی را انتخاب کرده اند؟! ⚠️می خواهم جواب این سوال راهبردی، بلکه بنیادین را امسال بنویسم که ایران چهارم را نوشته ام و دیگر ذهنم از شعوب و قبایل فراتر رفته و از ایران و عراق کردن خلاص شده. البته می دانم که همین جواب هم به مرور باید تکمیل شود و نسخه های جدیدتری برای آن نوشت. 🔆 زندگی متمدن بشر از شروع شده و پایتخت سرزمین های میانه از زمان آدم ابوالبشر تا امروز و تا همیشه همین نقطه ای بوده و هست و خواهد بود که امروز به آن کوفه تا کربلا می گویند. حالا اگر امروز، همان لحظات تحول تاریخ و ظهور ولایت عظما باشد، ساکنین کوفه و اطراف آن در حال آماده شدن برای میزبانی متفاوت ترین حکومت تاریخ هستند و ما نه تنها نباید به آنها حسادت کنیم و یا با کمی از این مساله یاد کنیم بلکه باید بدانیم که این ماموریت تاریخی این منطقه است و همه ما نیز باید به آن دل بدهیم. در همین حال، هم ظاهرا مثل همیشه تاریخ در است. پس این دو سرزمین از دو مسیر ظاهرا مجزا، برنامه رشد خودشان را ادامه داده اند ولی دستشان را از دست هم خارج نکرده اند. می بنید که عراقی ها با فرهنگ اربعین به ما ایرانی ها کمک می کنند تا ما خط اخوت را گم نکنیم و ما مجاهدین ما ایرانی ها هم در خطرات از آنها و مجاهدین شان حمایت می کنیم. 🟡 حالا وقت این است که مشاهده گر خوبی باشیم و نقش بقیه مردم سرزمین های میانه را هم پیدا کنیم و برای آنها هم احترام قائل شویم و این چهل تکه از هم گسیخته شده را این بار به عنوان یک و به تبعیت از اخلاق نبی مکرم(ص) و امیرالمومنین (ع) و اهلبیت شان(ع) که به قول قرآن «انک علی خلق عظیم» بودند گزارش کنیم و خودخواه نباشیم و دنبال برتری ها خودمان نباشیم و یا مثل بردگان تحقیر شده دنبال آقایی دیگران نباشیم بلکه مثل برادرهایی که قرار است همدگیر را پیدا کنند و به هم تکیه کنند و احساس برتری بر هم نداشته باشند، برادرهایمان را پیدا کنیم بدانیم که بدون آنها و یک یک ما را نابود خواهد کرد و کس دیگری است که البته هنوز پشت پرده غیبت است! جامعه ای که هزار و چند صد سال با رویایش زندگی کرده ایم، جامعه است که هیچ کس در آن خود را نمی بیند و برای خود چیزی جمع نمی کند و دنبال برتری بر دیگری نیست و تواضع و محبت و یاریگری در راه خدا خصلت بزرگ آن است. ما به سوی عاطفی ترین جامعه ای که بشر می تواند به سوی آن حرکت کند، در حال حرکت هستیم! «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!» 🆔 @social_theory
هدایت شده از KHAMENEI.IR
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ 💻 Farsi.khamenei.ir