بسمه تعالی
جناب آقای محسن هاشمی رفسنجانی
سلام علیکم
جنابعالی به اهمیت و جایگاه تاریخ انقلاب اسلامی در معادلات حال و آینده کشور واقفید و استحضار دارید که خاطرات مرحوم پدرتان، جناب حجتالاسلام و المسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی، به سبب نقشهای کلیدی که در نظام جمهوری اسلامی به عهده داشتهاند، محل رجوع پژوهشگران، تحلیلگران و صاحبنظران است.
خاطرات مرحوم هاشمی اما گاها شاید به سبب فاصله گرفتن ایشان از رویدادها یا هر دلیل دیگری، با اسناد متقن و غیرقابل تشکیک، در تضاد آشکار است و معالاسف، همین روایتهای مخدوش، وسیله تحلیلهای ناصوابی از رویدادهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی شده است.
اینجانب در خلال پژوهش برای نگارش کتاب #روایت_رهبری به برخی از این خطاهای آن مرحوم در روایت تاریخ برخوردم و بر خود فرض دانستم از جنابعالی تقاضا کنم در چاپهای جدید خاطرات حجتالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، موارد ذیل را به نحوی که صلاح میدانید، اصلاح فرمایید.
۱. ایشان در صفحه ۱۵۰ کتاب خاطرات سال ۶۸ (بازسازی و سازندگی) نوشتهاند که "ابتدا به پیشنهاد اعضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] که عضو مجلس خبرگان بودند، آیتالله گلپایگانی مطرح شد. حدود ۱۴ نفر به ایشان رای دادند". اسناد مربوط به مذکرات ۱۴ خرداد ۶۸ نشان میدهد این ماجرا از اساس واقعیت ندارد و به هیچ وجه درباره حضرت آیتالله گلپایگانی، هیچگونه رای گیری انجام نشده است که تعداد آرای ایشان، ۱۴ باشد. آقای هاشمی در موقعیتهای دیگری نیز همین مسئله را با افزودن تحلیلهایی بیان فرمودهاند.
۲. آقای هاشمی در گفت گویی با روزنانه شرق، می گویند: "نظر آیتالله خامنهای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است، اما وقتی که رای گرفتیم، اینگونه شد". در صفحه ۱۵۰ از کتاب بازسازی و سازندگی نیز در همین رابطه نقل قولی را به حضرت آیتالله خامنهای نسبت میدهند که ایشان گفتهاند: "من با رهبری شورایی مطابق قانون اساسی موافقم و با رهبری فردی مخالفم. پس چگونه نامزد شوم؟". بر اساس اسناد موجود، ممکن است کسی تحلیلش این باشد که حضرت آیتالله خامنهای نظرشان بر شورایی بودن رهبری بوده-که دلایلش قابل بحث است- اما ایشان نه در حمایت از رهبری شورایی "سخنرانی" کردهاند و نه آن نقل قول آقای هاشمی معتبر است. اساسا آیت الله خامنهای برای رهبری نامزد یا کاندیدا نشده و چنان سخنی نگفتهاند.
لذا از جنابعالی تقاضا دارم در اولین فرصت، این روایتهای مخدوش را طی اطلاعیهای اعلام کرده و در تجدید چاپ کتب خاطرات آن مرحوم، موارد یاد شده به نحو صلاحدید اصلاح بفرمایید.
با تشکر
سید یاسر جبرائیلی
نویسنده کتاب روایت رهبری
http://yon.ir/YII6u
@syjebraily
38210.pdf
1.5M
✨در گفتگو با روزنامه چاپ امروز فرهیختگان به موضوع پیشنهاد جدید اروپایی ها ،مشخصا فرانسه و ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری پرداخته ام.
@syjebraily
4_5942557333891581166.pdf
271.4K
✨گزارش روزنامه جام جم از مخدوش بودن خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی درباره جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸
@syjebraily
🔷مقصر افزایش مصرف سوخت، مردم نیستند/ گرانی بنزین، مصرف واقعی را کاهش نخواهد داد/ آیا کسانی که در عرض یک سال هفت هزار میلیارد تومان خسارت به کشور زدند، محاکمه میشوند؟
🔹به این نمودار دقت بفرمایید. قبل از سال ۱۳۸۶، مصرف بنزین در ایران سالانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر در روز افزایش داشته است. پس از سال ۸۶ و آغاز استفاده از #کارت_سوخت، مصرف روزانه نسبت به سال ۸۵، هشت میلیون لیتر کاهش مییابد.
از سال ۸۶ تا سال ۹۳، یعنی در دوره هشت ساله استفاده از کارت سوخت، مصرف روزانه از ۶۵ میلیون لیتر در روز به ۶۹.۵ میلیون لیتر میرسد، یعنی در هشت سال، کل افزایش مصرف بنزین ۳.۵ میلیون لیتر در روز بوده است.
از سال ۹۴ که کارت سوخت حذف میشود، تا سال ۹۷، یعنی طی چهار سال، مصرف روزانه ۲۰ میلیون لیتر افزایش مییابد.
گزارشهایی که در برخی مراکز دولتی تولید شده است، میگوید در سال ۹۷ روزانه ۲۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین انجام شده است.
معادله کاملا روشن است. قبل و بعد از وارد شدن کارت سوخت به فرآیند مصرف، بخشی از عددی که به عنوان مصرف ثبت میشد، در واقع قاچاق شده است. با آمدن کارت سوخت جلوی قاجاق گرفته شده و با حذف سوخت، قاچاق با قدرت بیشتری بازگشته است.
مقصر افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور، مردم نیستند. مردم طی سالهای ۸۶ تا ۹۴ نشان داده اند که افزایش مصرفشان، طبیعی است. آنچه باعث سر به فلک کشیدن افزایش مصرف بنزین شده، حذف کارت سوخت توسط وزارت نفت دولت کنونی و بازکردن راه قاچاق است.
حذف کارت سوخت فقط در سال ۹۷ خسارتی بالغ بر هفت هزار و سیصد میلیارد تومان به کشور وارد کرده است.
آیا نباید عوامل این خسارت عظیم پاسخگو باشند؟ چرا باید این جماعت، در کمال وقاحت، طلبکاری کنند و افزایش مصرف را به گردن ارزانی بنزین بیندازند تا با افزایش قیمت، کسری بودجه خود را تامین کنند؟ کسری بودجهای که به راحتی از محل جلوگیری از فرار مالیاتی قابل تامین است.
توجه کنیم که کشش قیمتی تقاضای مصرف واقعی بنزین، بسیار پایین است. یعنی مصرف واقعی که ناشی از یک نیاز واقعی است، با افزایش قیمت تغییر نخواهد کرد. آنچه اتفاق خواهد افتاد، افزایش سایر قیمتها به تبع افزایش هزینه حمل و نقل، و تحمیل یک موج تورمی جدید به مردم است.
راهبرد #تحریم، فشار به مردم است. ما باید از همه ابزارهای خود برای مقابله با این فشار استفاده کنیم. افزایش قیمت بنزین، با راهبرد مقابله با تحریم در تضاد مطلق است.
http://yon.ir/hDdAq
@syjebraily
آزادی گریس ۱ بار دیگر نشان داد که در این دنیای آنارشیک، بیشینه سازی قدرت برای تداوم حیات ضروری است. نه با دیپلماسی میشد لندن را وادار به پایان دادن به این توقیف غیرقانونی کرد نه با حقوق بینالملل.
روی لوگوی سپاه این آیه قرآن را نوشته است: "برای مقابله با آنها، هرچه میتوانید نیرو و تجهیزات نظامی آماده کنید"
@syjebraily
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نفتکش گریس۱ علی رغم حکم آمریکا برای توقیف، به زودی جبل الطارق را ترک خواهد کرد. دیشب در گفت و گو با شبکه الجزیره، در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقیف مجدد این کشتی با حکم آمریکا گفتم همانطوریکه آیت الله خامنهای روشن ساختهاند، دوران بزن در رو تمام شده است.
🔸ایران نشان داده است که هیچ کس نمیتواند پیش بینی کند کی، کجا و چگونه انتقام خواهد گرفت. اما آنچه می توان با قاطعیت گفت این است که اگر گریس۱ مجددا توقیف شود، هیچ کس از ایران انتظار سکوت و بی عملی را ندارد.
🔸برای توصیف آنچه در آبهای بینالمللی میگذرد، باید ادبیات جدیدی تولید کرد. من نامش را #راهزنی_دولتی میگذارم، همانگونه که از عبارت #تروریسم_دولتی استفاده میکنیم. حق هر دولتی است که از خودش در برابر راهزنی دفاع کند. البته مواجهه پدیدههای مدرن، ابزارهای مدرن خودش را میطلبد. مقابله به مثل، یک ابزار منطقی است که ایران استفاده کرد و جواب داد.
@syjebraily
4_5976496148284704389.pdf
100.3K
✏سخنی با آقای محسن هاشمی درباره پاسخ ایشان به درخواست تصحیح خاطرات مرحوم هاشمی
@syjebraily