1_20366845.pdf
1.73M
🖇ضمیمه برنامه امشب ثریا
⚡️فهرست گروه کالایی سوم که بناست در بازار ثانویه به آن ارز اختصاص یابد.
@jebraily
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی: باید کاری بکنیم که نظام اقتصادی ما به تولید پاداش بدهد نه به سوداگری و دلالی. در شرایط فعلی نظام اقتصادی به تولید سود نمی دهد به دلالی سود می دهد
🔹مسئله بعدی جلوگیری از هدر رفت منابع کشور است.
🔸برنامه ثریا هم اکنون از شبکه یک سیما
@Farsna
1_20376335.xlsx
27.7M
🖇ضمیمه برنامه امشب ثریا
⚡️لیست واحدهای صنعتی فعال در کشور به تفکیک استان
@jebraily
27.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخش اول گفتگو در برنامه ثریا
@jebraily
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخش دوم گفتگو در برنامه ثریا
@jebraily
1_20563003.pdf
411.8K
محاسبات فیلیپ ورلگر مشاور کنگره آمریکا در امور قیمت کالاها نشان میدهد قیمت نفت تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۰۰ دلار خواهد رسید.مطالعه این گزارش برای سیاستگذاران ما بسیار مفید است.
#متن_انگلیسی
@jebraily
⚡️نقض بیسابقه اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی/ اجرای موافقتنامه پاریس بدون تصویب
🔹دولت آقای روحانی باید بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، موافقتنامه پاریس را تقدیم مجلس میکرد تا فرآیند حقوقی لازم برای اجرای این موافقتنامه طی شود.
🔹شهریور ۹۵ لایحه موافقتنامه پاریس تقدیم مجلس شد اما اصلیترین بخش آن یعنی برنامه ملی که در واقع تعهدات ایران در این موافقتنامه بود، به مجلس ارسال نشد.
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس هشدار داد که بررسی این لایحه نیازمند بررسی برنامه ملی نیز هست، اما مجلس بدون توجه به این تذکر، لایحه را تصویب کرد.
🔹شورای نگهبان در بررسی مصوبه مجلس متوجه وجود یک برنامه ملی در ماده ۴ موافقتنامه شد و ضمن عودت لایحه به مجلس، خواستار انضمام برنامه ملی به لایحه شد.
🔹مرکز پژوهشهای مجلس پس از بررسی نظر شورای نگهبان، اعلام کرد که نظر شورا صائب است و مجلس بدون بررسی برنامه ملی نمیتواند صلاحیت قانونی خود را در رابطه با این لایحه اعمال نماید.
🔹کمیسیون کشاورزی، آب و معادن طبیعی از خانم ابتکار برای توضیح درباره این برنامه ملی دعوت کرد، اما ابتکار وجود هرگونه برنامه ملی را منکر شد.
🔹کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با استناد به اظهارات خانم ابتکار لایحه را مجددا عینا به تصویب رساند. اما مرکز پژوهشهای مجلس هشدار داد که این برنامه ملی وجود دارد و باید به مجلس بیاید.
🔹از مصوبه کمیسیون بیش از یک سال میگذرد و هنوز به صحن علنی نیامده است؛ اما غافل از اینکه همان برنامه ملی که خانم ابتکار وجودش را منکر شده بود، ۲۶ آبانماه سال ۹۴ با دستور آقای اسحاق جهانگیری برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شده و قریب به سه سال است که در حال اجراست.
🔹نسخه انگلیسی این برنامه عینا به عنوان تعهدات ایران در موافقتنانه پاریس در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل ثبت شده است.
🔹دولت به طور آشکار در اجرای موافقتنامه پاریس، مواد ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی را نقض کرده است. اجرای برنامه ملی ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانهای باید هرچه سریعتر متوقف شده و متخلفان به ویژه خانم معصومه ابتکار مورد بازخواست نهادهای نظارتی قرار گیرند.
🔹آیا مجلس و شورای نگهبان در واکنش به این نقض قانونی اساسی و رعایت نشدن شان قانونی خود اقدامی خواهند کرد؟
@jebraily
🔹متن کامل سرمقاله وطن امروز در این باره را که شامل مستندات این مدعاست، میتوانید در لینک زیر مطالعه فرمایید:
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2502/1/196444/0
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨ویژه
📹 نماهنگ| بلایی به نام نقدینگی
🔰 دستور اخیر رهبرانقلاب به هیئت دولت درباره حل مشکل نقدینگی و بازار سکه و ارز . ۹۷/۴/۲۴
⚡️فاجعه #موافقتنامه_پاریس برای صنایع کشور
🔹در سند مربوط به تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس که برخلاف قانون اساسی و بدون مصوبه مجلس از 26 آبان 94 در حال اجرا توسط دستگاه های دولتی است، گازهای CO۲, CH۴, N۲O, SF۶, PFCs, HFCs, NF۳ گازهای گلخانه ای شناخته شده اند که انتشار آنها نسبت به حجم سال 2010 باید 4 تا 12 درصد کاهش یابد.
🔹پیشتر به صورت مبسوط به اثر اجرای این تعهدات بر صنعت برق کشور پرداختیم. اما پرسش این است که آیا گازهای گلخانه ای مذکور صرفا در نتیجه استفاده از سوخت های فسیلی منتشر می شوند یا فرآیندهای دیگری نیز وجود دارند که مشمول محدودیت های موافقتنامه پاریس شده باشند؟
🔹طبق دستورالعملی که هيأت بين الدول تغيير آب و هوا يا IPCC تهیه کرده است، انتشار گازهاي گلخانه ای در چهار بخش عمده انرژی، فرآيندهای صنعتی، كشاورزی و جنگل و پسماند محاسبه می شوند.
🔹بر اساس دستورالعمل شماره ۱۰۰۸-۱۲۳۷۳۷ /۶۰ که در تاریخ 24/5/1394 دفترامور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرده است، فرآیندهای صنعتی زیر به عنوان فرآیندهای منجر به انتشار گازهای گلخانه ای شناسایی شده اند:
الف-صنایع معدنی
تولید سیمان، تولید آهک، تولید شیشه
ب- صنایع شیمیایی
تولید آمونیاک، تولید اسید نیتریک، تولید اسید آدیپیک، تولید کاپرولاکتام، گلیوکسال و اسید گلیوکسیلیک، تولید کاربید، تولید دی اکسید تیتانیوم، تولید سودا، تولید متانول، تولید اتیلن، تولید دی کلرید اتیلن و مونومر کلرید وینیل، تولید اکسید اتیلن، تولید اکریلونیتریل، تولید کربن سیاه
ج- صنایع فلزی
تولید آهن و فولاد، تولید آلیاژها، تولید آلومینیوم، تولید منیزیوم، تولید سرب، تولید روی.
🔹بر اساس دستورالعمل دولت، دستگاه های مربوطه موظف شده اند انتشار گازهای گلخانه ای از محل فرآِیندهای صنعتی مذکور را محاسبه کنند تا به صورت سالیانه به دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل گزارش شود.
🔹با توجه به تعهد دولت در موافقتنامه پاریس برای کاهش 4 تا 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای نسبت به سال 2010(هشت سال پیش)، پاسخ این پرسش مهم است که دقیقا چه اتفاقی برای صنایع فلزی، معدنی و شیمیایی یاد شده خواهد افتاد؟ با توجه به اینکه فرآیند "تولید" مواد مذکور به عنوان عامل انتشار گاز گلخانه ای شناسایی شده، آیا ایران مجبور به کاهش تولید این مواد خواهد شد؟ آیا با توجه به اینکه تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس از آبان 94 در حال اجراست، صنایع فلزی، معدنی و شیمیایی کشور نیز مانند صنعت برق با اجرای این موافقتنامه هم اکنون دچار اختلال شده است یا کاهش تولید در این صنایع هنوز اتفاق نیفتاده است؟
🔹 پاسخ این پرسش ها نزد دولت و البته دستگاه های نظارتی کشور است. پاسخ هر چه باشد، از کنار این واقعیت نباید به سادگی عبور کرد که مهم ترین و زیربنایی ترین صنایع کشور به سبب این موافقتنامه در معرض خطر کاهش تولید قرار گرفته اند.
♦️جهت بررسی بیشتر میتوانید به مقرره شماره۱۱۴۸۰۹ در سامانه ملی قوانین و مقررات مراجعه نمایید.
@jebraily
http://yon.ir/iq33Z
#بازخوانی
⚡️اقتصاد ترکیه چرا و چگونه فروپاشید؟
🔹سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ هنگامی که لیبرالهای ایرانی از معجزه ترکی و الگوی ترکی سخن میگفتند، طی چندین مقاله مبسوط به آسیبشناسی اقتصاد ترکیه پرداخته و نشان دادم که پیگیری سیاستهای نئولیبرالی آزادسازی مالی و تجاری چگونه یک #رشد_بادکنکی را نصیب ترکیه کرده است.
🔹در این یادداشت که تیرماه ۱۳۹۳ منتشر شده، میتوانید ریشههای بحران امروز ترکیه را مطالعه فرمایید. در این مقاله گقته بودیم که "ماه عسل رو به پایان است و در آینده نزدیک، ترکیه با بحرانی وخیم تر از بحران سال 2001 مواجه خواهد شد".
@jebraily
https://www.farsnews.com/news/13930413000648
سید یاسر جبرائیلی
@jebraily
♦️برنامه اقدام FATF چهل و یک بند است که فقط چهار مورد آن به مجلس رفته است. باقی توسط خود دولت یا اجرا شده و یا در دست اجراست. طرح بیجای نام شورای نگهبان به عنوان تایید کننده FATF یک عملیات روانی برای همراه نشان دادن نظام با این پروژه است. در حالی که آنچه شورای نگهبان تایید کرده، اصلاحیه یک قانون داخلی است. این اصلاحیه هرچند مطالبه FATF بوده، اما تا جایی که بنده در جریان هستم، خواست دولت برای تغییر تعریف تروریسم طبق میل FATF در اصلاحیه گنجانده نشده است.
این بحثهای حاشیهای ما را از اجرای پروژه #خود_تحریمی توسط دولت غافل نکند.
@jebraily
مسئولیت زدایی.mp3
5.86M
مسئولیتزدایی از علم و ایمان| برشی از سخنرانی در نهمین همایش هیئتهای برگزیده و محوری کشور
@jebraily
💰کمک مالی اروپا به صنعت زدایی از ایران
🔹امروز خبری منتشر شد که اتحادیه اروپا ۱۸ میلیون یورو به ایران کمک میکند، اما بیشتر رسانههای طیف لیبرال به جای اطلاعرسانی درباره جزئیات این کمک مالی، اصل آن را برجسته و آن را نشاندهنده عزم عملی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و برای "جبران تاثیرات تحریمهای مجدد آمریکا" خواندند.
اما واقعیت این کمک مالی چیست؟
1⃣ اولین نکته درباره این بسته آن است که رقم آن به هیچ وجه قابل توجه نیست. اخیرا صادرات یک روز ما فقط به کشور عراق به رکورد ۵۵ میلیون دلار رسید. با این اوصاف چرا باید رقم ناچیز ۱۸ میلیون یورو این اندازه برجسته شود؟
2⃣ پاسخ در جزئیات این بسته است. برخلاف ادعای لیبرالهای ایرانی که این بسته را نمایش عزم اتحادیه اروپا برای حفظ برجام میخوانند، آنهم در شرایطی که روزانه اخبار قطع رابطه تجاری شرکتهای مختلف اروپایی با ایران منتشر میشود، این ۱۸ میلیون یورو برای کمک به صنعتزدایی از ایران است. چگونه؟
اگر خاطرتان باشد، در بررسی معاهده پاریس گفتیم که ایران متعهد شده است انتشار گازهای گلخانهای را به صورت غیرمشروط ۴ درصد و مشروط به جذب کمکهای بین المللی ۱۲ درصد کاهش دهد. این بسته کمک ۱۸ میلیون یورویی دقیقا برای این است که شرط جذب کمکهای بینالمللی را محقق جلوه داده و ایران را وادار کند به تعهد کاهش ۱۲ درصدی عمل نماید. سایت یورونیوز ارگان رسمی اتحادیه اروپا درباره این بسته مینویسد که از بسته ۸ میلیون یورو مربوط به "حمایت فنی از چالشهای محیط زیستی" است!
🔹همانطوریکه در هفتههای گذشته با ارائه اسناد متقن نشان دادهایم، نه تنها استفاده از سوختهای فسیلی، بلکه فرآیندهای صنعتی نظیر "تولید" سیمان، آهک، فولاد، اتیلن، آهن و بسیاری از مواد اساسی دیگر مشمول انتشار گازهای گلخانهای شناخته شدهاند و دولت آقای روحانی تعهد داده است که انتشار گازهای گلخانهای را ۴ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. در صنعت برق این تعهد موجب عدم توسعه نیروگاههای حرارتی متناسب با نیاز کشور شده، اما درباره وضعیت صنایع دیگر، اطلاع دقیقی در دست نیست.
دولت آقای روحانی برخلاف قانون اساسی، بدون اینکه موافقتنامه پاریس فرآیند حقوقی خود را در مجلس و شورای نگهبان طی کند، آبان ۹۴ اجرای تعهدات ایران در این موافقتنامه را به دستگاهها ابلاغ کرده و سه سال است در حال اجرای این تعهدات است.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: این که یک آقایی در یک گوشهای عبای خودش رو به کولش بکشد و بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، این افتخار نیست، این ننگ است!
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب حضرتی!
خودتان را فراموش کردید
امروز شما و همه کسانی که موجب رای آوردن آقای روحانی شدید باید در پیشگاه ملت استیضاح شوید.
شما در بزک برجام، تقدیس روحانی و تخریب رئیسی کم نگذاشتید!
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از گفت و گو با شبکه الجزیره درباره استیضاح آقای کرباسیان
@jebraily
سید یاسر جبرائیلی
برشی از گفت و گو با شبکه الجزیره درباره استیضاح آقای کرباسیان @jebraily
♦️ در گفتوگو با شبکه الجزیره مجری سوال کرد که آیا استیضاح آقای کرباسیان به تحریمهای آمریکا مرتبط است؟
پاسخ دادم خیر!
در وهله اول، این استیضاح نشاندهنده ماهیت دموکراتیک نظام سیاسی ایران است. در کشورهایی که منتخبان مردم در مجلس بر اقدامات دولت نظارت میکنند، این رخدادها طبیعی است. اما برای بسیاری از مردم منطقه ما که از فقدان فرآیندهای دموکراتیک در حکومتشان رنج میبرند، این مسائل شاید عجیب باشد.
مجلس آقای کرباسیان را استیضاح کرد چرا که وزارت اقتصاد دولت آقای روحانی در حل برخی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران بسیار کند عمل کرده است.
حتی اقتصاددانان طرفدار دولت نیز با ما موافقند که مشکلات اقتصادی ایران ارتباطی به تحریمها ندارد. مشکلات روشن است و راهکارهای مشخصی برای حل آنها وجود دارد. صادرات نفت ایران هنوز کم نشده و تحریمها هنوز برنگشته است، پس ریشه مشکلات را باید در جای دیگری جست.
آنچه مجلس از وزارت اقتصاد انتظار دارد، چنانکه من در گفتههای استیضاح کنندگان دیدم، این است که نقدینگی ۳۳۵ میلیارد دلاری موجود را به سمت تولید هدایت کند و جلوی استفاده از آن در سوداگری را بگیرد؛ چیزی که باعث کاهش ارزش ریال طی ماههای گذشته شده است.
در دولت آقای روحانی شاخص عمق مالی ایران که نشاندهنده نسبت نقدینگی به تواید ناخالص داخلی است سه برابر شده است. این نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود. نظام اقتصادی باید به تولید پاداش داده و سوداگری را جریمه کند. این امر با اتخاذ سیاستهای مالیاتی مشخص ممکن است و این، وظیفه وزارت اقتصاد است.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راه بیخاصیت کردن جریانهای انقلابی، مسئولیتزدایی از علم و ایمان آنهاست
@jebraily
⚡️آیا مجلس بیدار می شود؟
سازمان حفاظت محیط زیست طی جوابیهای به روزنامه وطن امروز اعتراف کرده است که پیش از تقدیم لایحه موافقتنامه پاریس به مجلس، الحاقیه این موافقتنامه(برنامه ملی مشارکت در کاهش انتشار گازهای گلخانهای) در هیئت دولت به تصویب رسیده و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شده است!
سه سال است که تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس بر خلاف قانون اساسی در حال اجراست. اساسا ایران چه موافقتنامه پاریس را امضا میکرد و چه نمیکرد، چه مجلس الحاق به این موافقتنامه را تصویب میکرد یا نمیکرد(که هنوز تصویب نشده است)، دولت آقای روحانی تعهدات مربوطه را اجرا میکرد، چنانکه در سه سال اخیر چنین کرده است!
سازمان حفاظت محیط زیست استدلال خنده داری آورده و تلویحا گفته "صلاح" در این بوده ما اجرای تعهدات را آغاز میکردیم، چرا که اگر ایران موافقتنامه را امضا هم نمیکرد، مجبور به اجرای آن بود! اولا اینکه ایران بدون امضا مجبور به اجرای یک موافقتنامه شود، یک فکاهی حقوقی است و در پاسخ به جوابیه حفاظت محیط زیست به این مسئله پرداختهایم. ثانیا مگر مجلس برای تشخیص همین "صلاح" در قانون اساسی پیشبینی نشده است؟ شما با چه حقی اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی را دور زدید و صرفنظر از اینکه در این کشور مجلسی وجود دارد، برنامهای که قرار بود به عنوان تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس ثبت کنید، پیشاپیش در هیّت دولت تصویب و به دستگاهها ابلاغ کردید.
امیدوارم امروز نمایندگان مجلس در این باره نیز از رئیس جمهور سوال کنند و حیثیت لگدمال شده مجلس را احیا نمایند.
♦️متن کامل این گزارش و جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست را میتوانید امروز در روزنامه وطن امروز مطالعه نمائید.
http://yon.ir/mCWIN
🔹رئیس جمهور آمریکا در دیدار با امیر کویت گفته است "ایران در آشوب کامل است و نگران بقای خود به عنوان یک کشور است".
اگر ایران در آشوب است، آمریکا که نیمی از خانوارهایش استطاعت پرداخت کرایه منزل و تهیه غذا را ندارند، باید تاکنون نابود شده باشد!
رئیس جمهور کشوری برای ما کری میخواند که فاصلهای تا نابودی ندارد.
وضع امروز ایران، حاصل مدیریت جریان بیکفایتی است که برای بهبود وضع اقتصادی چشم امیدش به توافق با آمریکا بود، آمریکایی که نیمی از مردمش در چنان وضعیتی هستند که سی ان ان توصیف کرده است.
ایران قطعا در این وضع نخواهد ماند، اما وضع آمریکا قطعا وخیمتر خواهد شد. آنچه امروز ایران گرفتار آن شده، یک عارضه قابل رفع است، اما گرفتاری اقتصاد آمریکا ناشی از ذات اقتصاد سرمایهداری و ادامهدار است.
http://yon.ir/tRkqx
@jebraily
🔹دولت نباید تجزیه شود
رهبر انقلاب امروز به همه حرف و حدیثهایی که درباره گرفتن اختیار مدیریت اقتصاد از دولت وجود داشت پایان دادند. کسانی معتقد بودند نظام و مشخصا رهبری برای جبران ضعف قوه مجریه وارد عمل شده و از جایگاه رهبری به رتق و فتق امور اقتصادی بپردازد.
چنین رویکردی شاید برای حل مشکلات اقتصادی در مقطع کنونی مناسب به نظر آید، اما ساختارهای قوام یافته نظام نظیر دولت را دچار تزلزل خواهد کرد و قطعا خسارت آن بیشتر است. اگر یک بار نهاد دولت در جمهوری اسلامی اینگونه متزلزل شد، ممکن است این مسئله این تبدیل به یک رویه شود و در آینده نیز در نتیجه کوچکترین کمکاری و ضعفی، این بحث مطرح شود که فلان اختیار به شکل حکومتی از دولت گرفته شود.
این است که ایشان تکلیف کردند خود نهاد دولت باید به مسئولیت خود در زمینه اقتصاد عمل کند. بر این اساس، باید هم به دولت کمک کرد، هم از آن مطالبه کرد و هم مقابل رویکردها و عملکردهای غلط آن ایستاد.
رویکرد حضرت آقا از ابتدای پیروزی انقلاب قوام بخشیدن به نهادهای نظام بوده است. شاهد مثال در این زمینه فراوان است. برای نمونه، در جریان انتخابات مجلس هفتم که روسای دو قوه مجریه و مقننه(آقایان خاتمی و کروبی) به دنبال تعویق برگزاری انتخابات بودند، رهبر انقلاب تکلیف کردند که انتخابات باید در روز مقرر برگزار شود و چنین نیز شد، تا مبادا نهاد انتخابات در نظام ما دچار تزلزل شود. یا در موردی دیگر، هنگامی که سال شصت و چهار بحث انتخاب آیت الله منتظری به رهبری آینده مطرح بود، کسانی میگفتند نیازی به تصمیمگیری خبرگان نیست و آقای منتظری خودبه خود رهبر خواهند شد. جریاناتی نیز قصد داشتند با شلوغ کاریهای خیابانی، تکلیف رهبری را روشن کنند. آیت الله خامنهای اما تاکید داشتند که خبرگان باید در تعیین رهبری نقش ساختاری خود را ایفا کند که اگر نکرد، امکان اسقاط این نهاد در آینده وجود دارد.
نتیجه اینکه نهاد دولت در نظام جمهوری اسلامی نباید به سبب اینکه یک دولتی به هر دلیلی ضعف از خود نشان میدهد، تجزیه شود. اگر این اتفاق افتاد و با سپردن بخشی از وظایف دولت به یک نهاد موجود یا جدید، آن را تجزیه کردیم، در واقع ساختار قانونی جمهوری اسلامی را دچار تزلزل کردهایم. دولت آقای روحانی باید آستین بالا بزند و آنچه باید را انجام داده و از آنچه نباید، اجتناب کند. ظرفیتهایی در ساختار نظام پیشبینی شده است که در صورت لزوم، حرکت دولت در ریل صحیح را تنظیم نماید.
@jebraily