eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
35.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
625 ویدیو
80 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✨️خاکشیریسم... دکتر علی شریعتی در زمان قدیم که حمام‌ها چهل ستون چهل پنجره بود، دلاک‌ها تمام علوم را دارا بودند و معمولا مورد مشورت همه شخصیت‌ها قرار می‌گرفتند. چون در یک حالتی مشتری در اختیار دلاک واقع می‌شد که کاملا تسلیم او بود. مدت حمام هم طولانی بود. بنابراین درد دلها و اسرار مشتری در ضمنی که دلاک مشغول کیسه کشیدن او بود باز می‌شد. یک روز یک مشتری، در حالی‌که زیر دست دلاک بود با او درد دل می‌کرد و می‌گفت: مدتی است کمرم درد میکند و شبها نمیتوانم بخوابم و هر دوائی هم که خورده ام نتیجه نداده... دلاک گفت: اتفاقا دوای این خیلی ساده است. شما یک سیر خاکشیر بگیرید و شب در آب نم کنید و بگذارید تا صبح خیس بخورد بعد صبح ناشتا میل می‌کنید. همین! مشتری هم اظهار تشکر کرد. پس از مدتی مشتری گفت: نمی‌دانم علامت پیری است! چشمم کم نور شده، دکتر می‌گوید باید عینک بزنی، و عینک هم برای من قابل تحمل نیست. نمی‌دانم چکار کنم. چشمم به خط قران نمی‌گیرد. دلاک بی درنگ حرف او را می‌بُرد و می‌گوید: اتفاقا امتحان شده‌ شما یک سیر خاکشیر می‌گیرید، شب نم می‌کنید و ناشتا پیش از صبحانه میل می‌کنید. سه شب این کار را بکنید افاقه می‌کند. باز مدتی می‌گذرد. مشتری یک سری مرض دیگر می‌گوید و دلاک هم برای همه خاکشیر را تجویز می‌کند. در آخر مشتری برای اینکه مسیر صحبت را عوض کند، می‌گوید: زندگی ها خیلی عوض شده ,با همین حقوق و با همین درآمد چند سال پیش من یک زندگی مرفهی داشتم، حالا درآمدهائی هم بر حقوقم اضافه شده، بازهم هشتم گرو نهم است. بطوری که از چشم طلبکارها اصلا نمی‌توانم از خانه بیرون بیایم! دلاک می‌گوید: یک سیر خاکشیر شما نم می‌کنید و... مشتری اعتراض می‌کند که این چه جور دوائی است که هم به درد کمر درد، هم به درد چشم می‌خورد و هم به درد قرض؟! دلاک توضیح می‌دهد که: سی سال تمام است من هر شب یک سیر خاکشیر نم می‌کنم، صبح ناشتا میخورم، و تا حالا هیچ بدی از آن ندیده ام! مکتب اصالت خاکشیر (خاکشیریسم). @syjebraily
72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران 📺 نسخه ویدئویی- در برنامه جدال توضیح دادم که: 1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟ 2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟ 3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟ 4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟ 5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟ 🎙لینک نسخه صوتی: https://eitaa.com/economics_finance/374 @Economics_Finance
جمهوری اسلامی، یک هسته سخت دارد که موجد آن، نه ترس و نه طمع، بلکه ایمان ناب به معارف انقلاب اسلامی است؛ و همین ایمان است که از این هسته، سپری پولادین در برابر فتنه‌ها ساخته است. سرکوب این هسته سخت بابت عمل به ایمانش به معارف انقلاب، فقط یک پیام دارد... @syjebraily
امیرالمؤمنین می‌فرمود: «و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». اول، بصیرت، هوشمندی، بینایی، قدرت فهم و تحلیل؛ و بعد، صبر و مقاومت و ایستادگی. از آنچه که پیش می‌آید، انسان زود دلش آب نشود. راه حق، راه دشواری است. تمام قدرتمندان و ستمگران عالم آمدند، بر تل باطل چیزی افزودند. همه شیطان‌صفتان در طول تاریخ و در زمان ما آمدند، بر این سد باطل چیزی اضافه کردند. حق می‌خواهد این تل را از سر راه بردارد و این سد را بشکافد؛ کار آسانی نیست، کار سختی است. تحمل و صبر و ظرفیت و رجوع به قدرت نفسانی و جوشندگی از درون لازم دارد، تا انسان بتواند راه حق را برود. البته وقتی که انسان توانست راه حق را هموار کند، آن‌وقت زندگی، زندگی لذتبخشی است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ما برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد -که راز جهش تولید است- یک بدیل برای نظام سرمایه‌داری می‌خواهیم. این بدیل، یک «سیستم تولید کوچک مقیاس فناوری پایه» است. سرمایه‌داری، برده‌داری نوین است؛ و فناوری می‌تواند کاتالیزور گذار از به باشد. @syjebraily
فقر و مسئله عدالت... گاهی در ادبیات آنها که متولی مبارزه با فقرند یا منادی برقراری عدالت، این دو مفهوم خلط می‌شود. گاهی آنکه فقیری را به نوا می‌رساند، با تصور برقراری عدالت آرامش می‌یابد. اما رفع فقر متفاوت از برقرای عدالت است. فقر، معضلی است که باید رفع شود، اما آنچه عدالت می‌خواهد با آن مبارزه کند، استضعاف است. مستضعف کسی است که ضعیف نگه داشته شده، به هر دلیلی از امکانات و ضروریاتی که شرط لازم حرکت در مسیر پیشرفت است، بازمانده و از توان و امکان ایستادن و پیش رفتن محروم شده است. عدالت می‌خواهد مستضعف امکان برابر با دیگران برای پیش‌رفتن برای فراهم کردن یک زندگی مطلوب به دست خود و برای خود بیابد. این است که فقر شاید با توزیع خوراک و پوشاک و تبلت برطرف شود- و باید بشود- اما آن را نباید با برقراری عدالت اشتباه گرفت. برقراری عدالت و خروج مستضعفان از استضعاف، مستلزم کمک نظام سیاسی و حرکت نظام سیاسی در این جهت است. لذا نباید کمک به مستضعفان محدود و منحصر به صدقات و کمک‌های مردمی و خیریه‌ها شود. اقتضای این است که نظام سیاسی از محل برای رفع استضعاف هزینه کند. و قاعدتا در این هزینه‌ها، ضمن اینکه رفع فقر در دستور کار می‌گیرد، اما باید توجه به این شود که هدفی دیگر که بزرگتر و والاتر است، رفع استضعاف برای برقراری عدالت است. @syjebraily
برادر گرانقدر جناب آقای دکتر پزشکیان سلام علیکم صلاح خودتان و کشور در پرهیز از تعدیل است وفقکم‌الله تعالی @syjebraily
🔹‏در جامعه اسلامی، همه انسانها باید از رفاه، آسایش، امنیت و زندگی کافی برای آسایش خیال برخوردار باشند؛ که نه در تمدن مادی غرب چنین چیزی وجود دارد و خواهد داشت، و نه در تمدن کمونیستی. نمونه هم صدر اسلام است و برای رسیدن به آن، احکام الهی و اسلامی کافی است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌از پاسدار تا پرستار ایرانی دستمزد ریالی می‌گیرند. چرا منابع و ثروت‌های خدادادی این کشور به این ملت به قیمت جهانی و نرخ دلار فروخته می‌شود؟ چرا هزینه‌های ملتی که به ریال درآمد دارد، دلاری شده است؟ @syjebraily
هسته سخت انقلاب همان است که برای وحدت سرزمینی، سیاسی و فرهنگی ایران بی هیج چشم‌داشتی جان داده و می‌دهد و‌ خواهد داد. آنچه ما از آن نگرانیم، وحدت اقلیتی از ثروتمندان این جناح و آن جناح برای جراحی‌های اقتصادی، دلاری‌سازی و گران‌سازی سفره و معیشت مردم است. @syjebraily
فروش دلاری منابع ملی به ایرانیان، باعث شده ملتی که دخلش به ریال است، خرجش به دلار شود. این نامعادله، مردم، دولت و تولید پائین‌دست را تهیدست کرده و برای خام‌فروشانِ دلاردار و دلاری‌فروش زندگی‌های افسانه‌ای ساخته است. یا از این اقتصاد ‎ کنید، یا کاملا آن را ‎ کنید. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سخنرانی رویداد عصر پیشرفت، خساراتی که دلاریزه شدن اقتصاد ایران به مردم، تولیدکنندگان و دولت وارد کرده است را شرح داده‌ام. ✨به کانال دکتر سید یاسر جبرائیلی در ایتا بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/890109952Cc8072c06f8
🔻 برگزاری کلاس های دوره خط امام (ره) 🔸آشنایی با مبانی اعتبار فردی و کار تشکیلاتی 🔹با حضور استاد سید یاسر جبرائیلی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس سابق مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص» در دوره خط امام 🔹خبرگزاری بسیج استان قم🔹 👇تنها مرجع رسمی اخبار بسیج و سپاه استان قم👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/865206465Cafebe35a6f 🔺 🔻 ‎‌‌‎‌‎‎‌‎‌‌‎‎‎‎‌‌‎‌‎‌‎
🔻دلاریزه شدن، یعنی ایفای کارکردهای پول ملی توسط یک ارز خارجی. لذا دلارزدایی به این معنی نیست که دلار را حذف و یورو یا یوآن را جایگزین آن کنیم. ‎ یعنی سلب کاردهای پول (واسطه مبادله، ذخیره ارزش و واحد سنجش) از ارز خارجی و منحصر کردن این امور به ریال. ✨مراد از دلارزدایی چیست؟ @syjebraily
ساختار تولید ما مبتنی بر حمایت یارانه‌ای از بالادست و جنایت دلاری علیه پائین دست است. خروجی این ساختار، نمی‌تواند جز خام‌فروشی، ارزش‌افزوده اندک، اشتغال‌زایی کم، رشد ناچیز و تورم بالا باشد. تولیدکننده پائین‌دست که فولاد ایرانی را ۴۶ درصد بالای قیمت جهانی می‌خرد، محکوم به فناست. @syjebraily
جیمز کواک (James Kwak) استاد دانشگاه کانکتیکات در این کتاب یک پرسش اساسی مطرح کرده و پاسخی دقیق، مستدل و مستند به آن داده است: - علم اقتصاد چقدر به کار زندگی واقعی می‌آید؟ + هیچ کاربردی ندارد، جز خدمت به ثروتمندان و قدرتمندان. @syjebraily
مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده‌ای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه‌ها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی می‌کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم| امام خمینی(قدس سره) @syjebraily
✨ارز و عدالت آیا صادرکننده، باید اختیار کامل ارز خود را داشته باشد؟ بتواند آن را به هر مصرفی که می‌خواهد برساند و به هر قیمتی که می‌خواهد، بفروشد؟ در "ارز و عدالت" به این پرسش پاسخ داده‌ام. از لینک زیر این یادداشت را مطالعه بفرمائید. https://www.javanonline.ir/004H7x
📌حکمرانی، تئاتر نیست؛ اعمال اقتدار مشروع و مقبول برای تحصیل غایات و تحقق آرمان‌هاست. @syjebraily
💫آیا حکومت اسلامی حق قیمت‌گذاری روی کالاها را ندارد؟ یکی از مباحث جدی این ایام که محل منازعه فکری دو جریان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال است، بحث قیمت‌گذاری است. سوال این است که آیا حکومت اسلامی حق دارد به یک فروشنده تکلیف کند که کالای خود را به چه قیمتی بفروشد؟ لیبرال‌ها برای آزادسازی قیمت‌ها از مداخله دولت، به ادبیات شرعی و دینی هم متوسل می شوند و می‌گویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس مختار باشد کالای خود را به هر قیمتی که می‌خواهد، به فروش برساند. قبل از نقد این ادعا، طرح یک مقدمه، ضروری است. در اندیشه اقتصاد اسلامی ما یک مفهوم مهم با عنوان «مالکیت الهی» داریم. وقتی می‌گوییم مالکیت اصلی و واقعی ازآن خداست، این یک حرف تشریفاتی نیست. امتداد عملی این سخن آن است که پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام، بدین معنی نیست که انسان مالک، بتواند هر کاری که نفسش اراده می‌کند، با مایملک خود انجام دهد. چنان‌که انسان مالکیت تام جسم خود را هم ندارد و اجازه ندارد به خود آسیب بزند و حتی تکالیفی نسبت به جسم خود دارد، درباره مال هم همین است. اگر خدای متعال برای جسم انسان برنامه دارد و انسان مکلف است این جسم تحت مالکیت خود را طبق برنامه‌ای که از سوی خدای متعال ارائه شده اداره کند، مال که در نسبت با جسم در مرتبه نازل‌تری قرار دارد و تبعیتش از برنامه الهی بدیهی‎‌تر است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بحث مفصلی که پیرامون «آزادی اقتصادی» دارند، می‌فرمایند «اگر آزادى فعّالیّت‌هاى اقتصادى را این‌جور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست». ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّت‌هاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادى‌هاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاست‌هاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایه‌دارى هست». بنابراین، در اندیشه اسلامی، آزادی در برخورد با مال، اطلاق ندارد و اعمال مالیکت انسان بر ال خود، تحت ضوابطی صورت می گیرد که از سوی حکومت اسلامی تعیین می شود. حال سوال اینجاست که در رابطه با قیمتگذاری، آن ضوابط اسلامی چیست؟ امیرالمومنین علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی می‌فرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخ‌هایى که نه به فروشنده زیان برساند و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن. این مفهوم «نرخی که نه فروشنده زیان ببیند و نه خریدار» بسیار حیاتی است؛ به نحوی که مولای متقیان، این مفهوم را از مصادیق «عدالت» ذکر کرده‌اند. مرحوم حجت الاسلام سید عباس موسویان، رئیس فقید شورای فقهی بانک مرکزی، در همین موضوع یک مقاله مهم علمی نوشته‌اند که مستند آن، کتاب «البیع» حضرت امام خمینی(ره) است. آقای موسویان در این مقاله با استناد به ادله فقهی، استدلال کرده‌اند که «1. در شرایط عادی، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ 2. در شرایط احتکار، انحصار و تبانی، محتکر و انحصارگر به عرضه کالا موظف می‌شود؛ 3. در صورت امتناع محتکر و انحصارگر از قیمت عادلانه، به کاهش قیمت وادار می‌شود؛ 4. در صورت امتناع از قیمت عادلانه، برای او قیمت تعیین می‌شود؛ 5. در موارد تعیین قیمت، با مراجعه به دیدگاه کارشناسی، قیمت‌ها به گونه‌ای (عادلانه) تعیین می‌شود که به هیچیک از فروشنده و خریدار اجحاف نباشد». بنابراین، این ادعای لیبرال‌های مذهبی و غیرمذهبی که حکومت اسلامی حق قیمت‌گذاری روی اجناس مردم را ندارد، نه تنها باطل، بلکه خلاف عدالت است و اگر در جامعه اسلامی، دولت بخواهد قیمت‌ها را رها کند، همان وضعیتی پیش می‌آید که حضرت آقا فرموده‌اند، یعنی ظلم و فساد و بغی و طغیان. @syjebraily
💫 تصحیح یک اشتباه رایج درباره سرمایه‌داری سرمایه‌داری که معادل فارسی کاپیتالیسم است، یک مکتب فکری مبتنی بر فردگرایی و اصالت سود است و مجموعه ای مدون از اصول فکری، رفتاری، اقتصادی و سیاسی را تشکیل می دهد. لذا نظام سرمایه‌داری، با کاربرد رایج آن در حسابداری، یعنی ثروت و دارایی، تفاوت بنیادین دارد؛ و سرمایه‌دار به معنی صاحب ثروت و دارایی، ارتباطی به ایدئولوژی سرمایه‌داری ندارد. این است که نباید تقابل اسلام با سرمایه‌داری، تقابل اسلام با صاحبان ثروت و دارایی تلقی شود. @syjebraily
🔹این ایام مجددا بحث FATF داغ شده است. سال ۹۸ که موضوع در دستور کار کمیسیون ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، طی یادداشتی با عنوان "سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مساله FATF" به بررسی آثار الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF پرداختم. این یادداشت را می‌توانید از لینک زیر مطالعه فرمائید. https://www.mehrnews.com/news/4784271/ @syjebraily