فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استعمار یعنی آباد شدن به دست بیگانه با حراج منابع خدادادی؛که با پایان این منابع، پیشرفت صوری شما متوقف خواهد شد. اما اگر ما به "توانمندیِ ساختن" رسیدیم، مسیر پیشرفت ما متوقف شدنی نخواهد بود.
@jebraily
#پست_موقت
🔻بررسی فرصتها و تهدیدهای پیوستن به توافقنامه پاریس در برنامه ثریا
🔷با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست (موافق) و سید یاسر جبرائیلی (منتقد)
⚡هم اکنون شبکه اول سیما
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در برنامه ثریا:
🔹با اجرای توافقنامه اقلیمی پاریس ۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان که ۱۲ سال یارانه مردم است بایدهزینه کنیم.
🔹میخواهیم درباره توافقنامهای صحبت کنیم که فرصتهای نفت و گاز ما را تهدید میکند و ما را از صادر کننده انرژی به وارد کننده انرژی تبدیل میکند.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی» در برنامه ثریا:
🔹در استعمار فرانو، به جای اشغال نظامی، توافقنامههای بین المللی تحمیل میکنند.
🔹با این کار نردبان پیشرفت خودشان را برای دیگران معکوس میکنند.
🔹با اجرای این توافق تقریبا تولید مواد اساسی ما مثل فولاد، آلومینیوم، سیمان و... به مشکل میخورد.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔹آمریکا خودش یکطرفه از این تعهد خارج شده و پوتین گفته است این تعهدنامه تهدیدی برای اقتصاد روسیه است.
🔹ابتکار در قبال نپذیرفتن وزرا گفته است من به اولاند، رئیس جمهور فرانسه قول دادم!
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔸از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۵ معاهده خارجی داشتیم که ۳۲ تای آن در این دوره بود!
🔹خاموشیهای تابستان اخیر به این دلیل بود که به امید ورود سرمایه خارجی توسعه ظرفیت نیروگاههای کشور از محل سوخت فسیلی را ادامه ندادند.
@Farsna
⚡️ خانم معصومه ابتکار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وجود هرگونه پیوست و الحاقیه برای #توافق_پاریس را منکر شده است.
همان پیوستی که پیش از ثبت در دبیرخانه unfcc به عنوان تعهدات مدنظر ایران، در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد.
آیا ابتکار بابت این خلاف گویی محاکمه می شود؟
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واقعیت های ناشنیده از اقتصاد ونزوئلا
@jebraily
⚡️هشدار درباره عواقب محاکمه نشدن آقای ظریف
🔹آقای جهانبخش ایزدی درباره سخنان دکتر ظریف پیرامون پولشوئی در ایران به روزنامه اعتماد گفته است: عموما وزیر خارجه یك كشور نبايد در مورد مسائل داخلی آن كشور اظهارنظر كند. به هر حال وزير خارجه رييس ديپلماسی كشور است و معمولا سخنان ايشان از يك جهت بايد نسبت به نظام سياسی حامیگرايانه باشد و از سويی ديگر به صورت عريان نبايد مستندی برای بهرهبرداری محافل رسانهای و ديپلماتيك و احتمالا محافل مخالف كشورش باشد."
🔹حرف آقای ایزدی کاملا درست است. اما این بایدها و نبایدهایی که ایشان برشمردهاند، یک پیششرط دارد و آن اینکه وزیر خارجه مورد نظر، در پی تامین منافع ملی باشد.
وقتی فردی خطاب به محمد البرادعی التماس میکند که برای پیروزی جریان متبوعش در انتخابات نیازمند امتیاز خارجی است، وقتی فردی در میانه مذاکره با دشمن، در مهمترین دانشگاه کشورش خطاب به دانشجویان میگوید آمریکا ظرف ۱۰ دقیقه می تواند تمامی تاسیسات نظامی ما را از کار بیندازد، وقتی فردی بدون سند و به دروغ، آنهم در میانه فشار خارجی برای تصویب یک سری لوایح استعماری، کشورش را به پولشوئی متهم میکند، آیا میتوان گفت که هدفش تامین منافع ملی است؟
🔹من تاکنون درباره آقای ظریف لفظ خائن را به کار نبردهام، چرا که خیانت، مربوط به نیت و انگیزه است و ما سندی نداریم که کدام انگیزهها باعث این مواضع از سوی آقای ظریف میشود. اما یک نکته کاملا روشن است. عمل آقای ظریف خائنانه است. متهم کردن آقای ظریف به خیانت، نوعی رفتار از جنس رفتارهای خود ایشان است و حتما باید از این رفتارهای غیرمسئولانه پرهیز کرد.
🔹️اما آقای ظریف حتما باید بابت اتهام پولشوئی مجازات شود.
گاهی انجام ندادن یک مسئولیت، خسارتی سنگینتر از ارتکاب یک جرم به بار میآورد. اگر مسئولان مربوطه در قوه قضائیه در این ماجرا به وظیفه خود عمل نکنند، خود باید بابت بیخاصیتسازی نظام قضایی و صدور مجوز برای اتهامزنیهای بیپایه و اساس در سپهر سیاسی کشور، مجازات شوند.
قوه قضائیه جای مصلحتسنجیهای سیاسی نیست؛ که اگر شد، سیاسیون در این کشور دارای مصونیت قضایی خواهند بود و این آغاز هرج و مرج است.
@jebraily
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
قسمت اول :
موسی نجفی، پژوهشگر تاریخ سیاسی معتقد است که بین افکار رهبران فکری جامعه ما، با کارگزاران همراهی، وفاق و یگانگی وجود ندارد و این مانعی بزرگ بر سر راه تمدنسازی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، موسی نجفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشت تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویشها و دستاوردها» با موضوع «ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضتهای قرون گذشته» سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه پیش از شروع بحث باید نکتهای مقدماتی را توضیح دهم، گفت: وقتی از ابعاد مثبت تمدنی در دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صحبت میکنیم، نباید اینطور برداشت شود که از همه مشکلاتی در حوزههای مختلف فرهنگ و جامعه و اقتصاد و... رهیدهایم و شرایطمان بسیار خوب است. اینطور نیست. مسئله برای من این است که اگر ما نتوانیم اثبات کنیم که پس از ابعاد مثبت تمدنی داشتهایم، ناگزیر یا باید به فروپاشی فکر کنیم، یا به استحاله.
متن مبسوط این سخنرانی را در نشانی زیر در خبرگزاری مهر دنبال کنید:
https://www.mehrnews.com/news/4471578/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%87
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه گزارش خبرگزاری مهر از سخنرانی دکتر نجفی : قسمت دوم
🔰تمدن سازی گذشتگان میراث امروز ما
نجفی ادامه داد: استحاله به این معنا است که از دل نهضت مشروطه، پادشاهی مانند رضا خان بیرون میآید و این یعنی فقط اسمی از مشروطه باقی مانده بود. بر این مبنا اگر فقط اسم جمهوری اسلامی باشد ولی واقعیت نداشته باشد، ما در حال استحاله هستیم. بنابراین باید بتوانیم ابعاد تمدنی جمهوری اسلامی را اثبات کنیم و من در این مسیر گام برمیدارم.
وی با تمایز قائل شدن میان مفاهیم تمدن و نهضت اظهار کرد: در چند قرن اخیر دو نوع تمدن شیعی رخ داد، یکی تمدن شیعی صفوی بود و دیگری تمدن شیعی جمهوری اسلامی. اما در کنار این ما شاهد بروز سه گونه نهضت در طول این چند قرن بودیم. یکی نهضتهایی که میتوان اسم آن را «نهضتهای بیداری اسلامی» اسلامی گذاشت و همینها بودند که آن فاصله و شکاف میان دوران صفوی تا انقلاب اسلامی را حفظ کردند و باعث شدند هویت تمدنی شیعی در طول این ۳۰۰ سال باقی بماند و در نهایت دوره صوفی به انقلاب اسلامی وصل شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالات فرهنگی افزود: نوع دیگر نهضتها در این چند قرن نهضتهای شیعیای مانند سر به داران و قزلباشها بودند که مثلا قزلباشها خودشان باعث ایجاد تمدن شیعی صفوی شدند. نوع سوم نهضتها هم نهضتهای ملی و غیراسلامی بودند که فقط در ابعاد سلبی با نهضتهای شیعی و دینی همراه بودند، و از نظر ایجابی هیچ همراهیای با نهضت شیعی و دینی نداشتند. اینها در نفی نظام سلطنتی و پادشاهی با نهضتهای دینی و اسلامی موافق بودند و به این نهضتها کمک کردند.
نجفی سپس به تعریف و تعیین معنای تمدن و پرداخت و توضیح داد: وقتی میگوییم تمدن بیشتر اذهان به سمت ابزار و تکنولوژی میرود، در حالی که تمدن ارتباط وثیقی با فرهنگ دارد. من معتقدم وقتی یک فرهنگ و نظام ارزشهای فرهنگی به عنوان خاستگاهی معنوی بخواهد وجه اجتماعی یا به تعبیری وجه مادی و عینی و انضمامی پیدا کند، مجبور است نهادسازی کند و این نهادسازی نیازمند ابزارسازی است تا از این طریق به آن ظهور و بروز اجتماعی برسد. این ظهور و بروز اجتماعی فرهنگ در دل جامعه همان تمدن است. به عبارت دیگر وقتی فرهنگ در جامعه مابهازا پیدا میکند به تمدن تبدیل میشود.
وی با تاکید بر ملتسازی و استقلال اظهار کرد: این دو عنصر تمدنی که امروز عناصری نبودند که ما در جمهوری اسلامی آنها ر ساخته باشیم، اینها ابعادی بودند که از تمدن شیعی صفوی به ما رسیده است. ما در جمهوری اسلامی وارث ملتسازیای هستیم که در صفویه شکل گرفت و با همه انتقاداتی که میتوان به صفویه داشت، باید امور مثبت و ایجابی آن تمدن را هم ببنیم و بازگو کنیم. امروز اگر ملتسازی شیعی در ایران بسیار جلوتر از کشورهایی مانند عراق و لبنان است به خاطر میراثی است که ما از صفویه داریم.
این پژوهشگر تاریخ سیاسی ادامه داد: در صفویه میتوانیم سه مرحله را از هم تفکیک کنیم. مرحله نخست مرحله «تاسیس» است که با شاه اسماعیل اول رقم خورد و میتوان نقش او را از این نظر با نقش امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. مرحله دوم مرحله «تثبیت» است که مقارن با زمان زمامداری شاه طهماسب اول است و از این نظر میتوان دوران او را با دورانی که رهبر معظم انقلاب رهبری جامعه را بر عهده دارند مقایسه کرد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جایگاه توافقنامه پاریس در استعمار فرانو
@jebraily
⚡میخواهند با حاشیهسازی ماجرای توافق پاریس فراموش شود
🔺سید یاسر جبرائیلی در گفتوگو با خبرگزاری فارس، پیرامون ادعای ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست در مورد شکایت از وی:
🔹️درباره مسائلی که در برنامه ثریا مطرح شد خانم ابتکار دست روی یک حاشیه گذاشتند و در حال دامن زدن به این حاشیه هستند. البته تکلیف این حاشیه هم مشخص است و در دادگاه مسئله روشن خواهد شد، اما نباید این حاشیه بر متن غلبه کند.
🔹️مسئله اصلی این است که دولت برخلاف قانون اساسی از آبان 1394 در حال اجرای پیوست موافقتنامه پاریس است، در حالی که روند حقوقی این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان طی نشده است.
🔹️مسئله مهم بعدی این است که علیرغم تصریح مرکز پژوهشهای مجلس و شورای نگهبان مبنی بر اینکه باید الحاقیه موافقتنامه پاریس برای بررسی به مجلس بیاید، خانم ابتکار خرداد ماه 96 در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وجود این الحاقیه را منکر شدهاند و کمیسیون به استناد نظر خانم ابتکار، ایراد شورای نهگبان را رفع نکرده است. این الحاقیه، همان الحاقیهای است که مورد اشاره بندهای مختلف موافقتنامه پاریس از جمله بند ۸ است، همان الحاقیهای است که هیئت دولت بر خلاف قانون اساسی از آبان ۹۴ آن را به دستگاهها ابلاغ کرده است، همان است که خانم ابتکار به دست خودشان در آبان ماه 94 در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوا به عنوان تعهدات مدنظر ایران در موافقتنامه پاریس به ثبت رساندهاند.
🔹️خانم ابتکار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خلاف گفتهاند و باید دستگاههای نظارتی بابت این خلافگویی حتما از ایشان سؤال کند. موافقتنامه پاریس یک موافقتنامه کاملا تهدیدزا برای اقتصاد و صنعت در ایران است و این خطر جدی وجود دارد که ما را از صادر کننده انرژی به وارد کننده انرژی تبدیل کند.
🔹️آقایان با ادعاهایی نظیر حل شدن مسئله آب خوردن مردم از طریق مذاکرات هستهای، توانستند برجام خسارت بار را به کشور تحمیل کنند. نباید اجازه داد یک برجام اقتصادی دیگر تحت عنوان محیط زیست به کشور تحمیل شود و بخشهای مختلف صنعتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.
🔹️این موافقتنامه خلاف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است و بعید میدانم مورد تایید دستگاههای مسئول قرار گیرد. اما مسئله این است که در حال حاضر دو تخلف در مورد این موافقتنامه فارغ از محتوای آن در دولت شکل گرفته است.
@jebraily
http://fna.ir/bq74t7
این خبر مربوط به ۵ مرداد ۹۵ است: حذف جیوه از مدار تولید پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)
شاهد دیگری بر این مدعا که #توافق_پاریس طی سالهای گذشته برخلاف قانون اساسی در حال اجرا بوده است.
اصلا توافق پاریس خوب! اما شما باید بابت تخلف از قانون اساسی و دور زدن مجلس و شورای نگهبان محاکمه شوید
http://www.irna.ir/fa/News/82165502
@jebraily
⚡️سند ابلاغ تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس برای اجرا در دستگاهها در آبان ۹۴
🔹دو روز پس از ابلاغ این مصوبه، خانم ابتکار نسخه انگلیسی آن را به عنوان تعهدات مد نظر ایران در #توافق_پاریس در کنوانسیون تغییرات آب و هوا ثبت کرد.
🔹پنج ماه بعد، اردیبهشت ۹۵، آقای ظریف #توافق_پاریس را امضا کرد. چهار ماه بعد لایحه الحاق به این موافقتنامه تقدیم مجلس شد، اما این تعهدات ضمیمه لایحه نشد.
🔹مرکز پژوهشهای مجلس هشدار داد که این لایحه یک پیوست دارد که تعهدات ایران در توافق پاریس است و باید به مجلس بیاید، اما مجلس بدون توجه به این هشدار، لایحه دولت را تصویب کرد. وقتی لایحه به شورای نگهبان رفت، شورا نیز پیوست نشدن تعهدات ایران را ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند.
🔹خرداد ۹۶ در جلسهای که برای بررسی ردیه شورای نگهبان در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده بود، از خانم ابتکار نیز دعوت شد. خانم ابتکار در این جلسه در کمال تعجب وجود هرگونه پیوست و الحاقیهای برای #توافق_پاریس را منکر شد. کمیسیون نیز با استناد به نظر خانم ابتکار، ایراد شورای نگهبان را وارد ندانست و لایحه را مجددا عینا تصویب کرد. کشیده شدن مسئله به افکار عمومی، باعث شد تا امروز این لایحه در صحن مجلس بررسی نشود. ظاهرا سرانجام دولت پذیرفته است تعهداتی را که از آبان ۹۴ برای اجرا ابلاغ کرده، برای بررسی تقدیم مجلس کند!
🔹ابلاغ تعهدات ایران در #توافق_پاریس برای اجرا بدون طی فرآیند الحاق در مجلس، نقض اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است و باید به این تخلف رسیدگی شود.
🔹تخلف دیگر، خلافگویی خانم ابتکار در مجلس است که وجود هرگونه پیوست برای توافق پاریس را منکر شد، در حالیکه به پیشنهاد خود وی این پیوست در هیئت دولت به تصویب رسید و به دست خود وی، در دبیرخانه کنوانسیون آب و هوا ثبت شد.
@jebraily
https://www.instagram.com/p/BrD2wPuAEGV/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=5u9vtv1ym77p
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت چگونگی اجرای غیرقانونی توافقنامه پاریس
@jebraily
🔸همهٔ شرافت جریان #لیبرال را باید در همین صفحه نخست روزنامه اعتماد خلاصه کرد. آقای رئیسی با کنایه به تیم عملیات روانی آقای روحانی که تبلیغ می کردند اگر رئیسی پیروز شود، دلار پنج هزار تومان خواهد شد، گفته بود: "خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود".
من اگر جای آقای رئیسی بودم حتما جوابیهای ارسال و اعتماد را وادار می کردم طبق قانون مطبوعات در همین سایز و با همین عکس، جمله واقعی را تیتر کند.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای روحانی امروز فرمودند بدون اف ای تی اف اجناس بیست درصد گرانتر خواهد شد. این فیلم متعلق به مهرماه سال نود و چهار است. زمانی که ایشان و تیمشان میخواستند برجام را به ملت تحمیل کنند. به نظرم آقای روحانی درباره تکرار یک عملیات فریب مشابه، اصلا مقصر نیست. ایشان پروژهای برای کشور تدارک دیدهاند که عنوانش "هضم ایران در نظم غربی" است و در حال پیش بردن آن هستند. طبیعتا از ابزارهای یکسان و تبشیر و انذارهای یکسانی هم برای پشیبرد بخشهای مختلف این کلانپروژه استفاده میکنند. مقصر اصلی، کسانی هستند که درباره #خسارت_محض برجام خاموشی پیشه کردند تا آقای روحانی به جای پاسخگویی، امروز با همان ادبیات نود و چهار، یک برجام دیگر تَکرار کند.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از صمیم قلب بابت شنیدن این سخنان از زبان آقای روحانی خوشحالم.
امیدوارم محکم بایستند و اجازه ندهند دولتهای استعمارگر با استدلالهای واژگون علمی، پیشرفت ما را مختل کنند.
انتظار این است که این سخن رئیس جمهور تحقق عملی نیز بیابد و اجرای غیرقانونی تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس که با مصوبه ۲۰ آبان ۹۴ هیئت دولت آغاز شده، متوقف شود.
@syjebraily
⚡️فرق برنامه توسعه ما با برنامههای دوره پیشرفت کره جنوبی
🔹برنامههای پنجساله توسعه ایران که عمدتا توسط اندیشمندان لیبرال تدوین شدهاند و در موارد قابل توجهی تناقضهای آشکار با سیاستهای کلی نظام دارند، گویا اساسا به گونهای نوشته میشوند که حاصل آنها، پسرفت کشور باشد.
🔹مطالعه برنامههای توسعه ایران به ما میگوید این برنامهها اصطلاحا کارکرد "تعمیق پیشرفت" را دارد تا رسیدن به پیشرفت؛ در حالیکه ایران یک کشور در حال پیشرفت است، نه یک کشور پیشرفته.
🔹با یک مثال این مبحث را روشنتر میکنم. در برنامه پنجساله ششم توسعه هدفگذاری شده است که تولید تلویزیون از یک میلیون دستگاه در سال ۹۴ به ۱.۸ میلیون دستگاه در سال ۹۹ برسد. یا تولید خودرو سواری و وانت از ۱۰۲۰ هزار دستگاه به ۲ میلیون دستگاه در سال برسد. پرسش اینجاست که آیا افزایش تیراژ تولید، میتواند شاخصی برای پیشرفت باشد؟ یا کارکرد این شاخص بیشتر افزایش مصرف است؟ آیا هنگامیکه خودرو و تلویزیون ما مونتاژ شده و در بازار داخل به فروش میرسد، نباید افزایش تیراژ این تولید ادعایی را نشانه افزایش مصرف دانست و از آنجائیکه قطعات مونتاژ، وارد میشود، آن را به حساب پسرفت کشور گذاشت؟ کلیگوییهایی نظیر افزایش یک درصدی ارزش افزوده داخلی در حوزه صنعت ظرف ۵ سال نیز نمیتواند جبران کننده این خطای راهبردی در برنامهنویسی باشد.
🔹مطالعه برنامههای توسعه کره جنوبی به ما میگوید این کشور در دوره جهش صنعتی خود(۱۹۶۱ تا ۱۹۷۹) برنامههای توسعه پنجسالهای داشته که از نظر عنوان و بازه زمانی شباهت زیادی به برنامههای توسعه ما دارد، اما محتوای آن کاملا متفاوت است. کره در برنامههای توسعه خود، دستیابی به توان تولید را هدفگذاری میکرد نه افزایش تیراژ تولید از محل مونتاژ. مشخصا کشور برنامهریزی میکرد که تولید داخلی را جایگزین واردات نماید. برای نمونه، در برنامه پنج ساله چهارم کره، در حوزه الکترونیک می بینیم که ۵۷ قلم کالای مهم این حوزه شناسایی شده و برای تولید داخلی این کالاها برنامهریزی شده است. در آن ۵ سال ظرفیتهای کشور بسیج شد تا واردات آن ۵۷ قلم کالا با تولید داخلی جایگزین شود. مشوقها و حمایتهای گوناگونی نیز انجام شد تا کشور به این هدف دست یابد.
🔹بدون تعارف بگوئیم. تا زمانی که درب نظام برنامهنویسی توسعه و تخصیص منابع ما بر روی پاشنهای میگردد که لیبرالها در اوایل دهه ۷۰ بنا نهادند، به جایی نخواهیم رسید. این نظام باید دگرگون شود. نیازمندیها، واردات، ظرفیتها، تولیدات و مصارف کشور کاملا احصاء شود و در هر بخش، هدفگذاریهای عملیاتی برای دستیابی به توان تولید انجام گیرد. اگر میخواهیم در صنعت خودرو یا تلویزیون برنامه توسعه بنویسیم، برای دستیابی به توان تولید تعداد مشخصی قطعه صنعتی باید برنامه ریزی کنیم نه افزایش تیراژ مونتاژ.
@syjebraily
📜چکیده گفت و گو با فرهیختگان درباره ضرورت انتقال FIU به قوه قضائیه
🔹️فقدان اشراف حاکمیتی بر روندهای مالی به این معناست که نظارت و دیدبانی را از محیط مستعد فساد حذف کنید؛ بنابراین وجود یک نهاد مربوط به اطلاعات مالی در کشور قطعا ضروری است. اما نکته خیلی مهم درباره FIU این است که اگر این مرکز را در چارچوب دستورالعملهای FATF فعال کنیم، این فرصت برای جلوگیری از فساد تبدیل به تهدید خواهد شد، چرا که روندهای مالی کشور زیر ذرهبین سیستمهای اطلاعاتی بیگانه خواهد رفت.
🔹️دولتها به دلیل تعلقات سیاسی به جریانها یا انگیزههای سیاسی، از تشکیل پرونده فساد و ارسال آن به قوه قضائیه خودداری کردهاند.
قصه حقوقهای نجومی و قصه بدهیهای بانکی را میبینید. اینها مواردی از فسادهایی است که در قوه مجریه اتفاق افتاده، اما به خاطر اینکه باید پرونده تشکیل میشد و به قوه قضائیه میرفت، این پرونده تشکیل نشده و الان میبینید که چند سال از فرمان رهبری درباره حقوقهای نجومی میگذرد، ولی هیچ اتفاقی رخ نداده است. اگر FIU در قوه مجریه فعالیت کند، فردا باید منتظر این دست سیاسیکاریها باشید. آقایان مجمع تشخیص و دیگرانی که میخواهند درباره این تصمیم بگیرند، باید به سابقه این امر توجه کنند. تجربیاتی داریم ترجیح بر تئوریهایی دارند که تجربه نشدهاند.
🔹️در گزارش بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول هم آمده که استقلال FIUهایی که در قوه مجریه هستند، زیر سوال است! لذا یکی از ضرورتهایی که بتوانیم با فساد مالی برخورد کنیم این است که نیاز داریم FIU از قوه مجریه استقلال داشته باشد. فلسفه تفکیک قوه قضائیه از قوه مجریه هم همین موارد است؛ اگر دستگاه قضایی زیر نظر دولت بود، چه اتفاقاتی رخ میداد؟ به همان دلیل FIU هم نباید زیر نظر دولت باشد.
🔹️ماده 117 قانون برنامه ششم توسعه قوه قضائیه را مکلف کرده یک سامانه الکترونیک ایجاد کند که امکان پاسخگویی فوری و برخط استعلامات موردنیاز مراجع قضایی ذیصلاح درخصوص اموال اشخاص محکومشده را داشته باشد. این مرکز باید بهصورت متمرکز تحت نظارت مستقیم رئیس قوه قضائیه فعالیت کند و از طریق دسترسی برخط به کلیه بانکهای اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی، نیازهای کشور را درخصوص تکمیل فرآیندهای قضایی تامین کند. پس سامانه مشابهی در قوه قضائیه در برنامه ششم ما پیشبینی شده است. به نظر من این سامانه همان FIU است.
🔹️کار FIU اجرایی نیست. FIU گزارش تولید نمیکند. تولیدکنندگان گزارش مشکوک دستگاههای اجرایی هستند. FIU این گزارشها را دریافت و آنالیز کرده و هر جا لازم است پیگیری میکند و تشکیل پرونده میدهد. بنابراین این ساختار وجود دارد و ساختار دیگری لازم نیست، که برخی آقایان گفتهاند دردسر درست میشود و بابد ساختار جدید ایجاد کرد؛ این انتقاد وارد نیست.
🔹این حسن است که FIU را در جایی ایجاد کنیم که امکان درز اطلاعات از آن به خارج از کشور خیلی سختتر باشد، بنابراین این انتقاد هم وارد نیست. گزارش بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول درباره ایجاد FIU در قوه قضائیه سه حسن را ذکر کرده است؛ از نظر مداخله سیاسی این اتفاق متضمن استقلال بالایی است. دوم اینکه اطلاعات مستقیما در اختیار نهادی قرار میگیرد که باید هم تحقیقات و هم محاکمه کند؛ هر دوی اینها وظیفه قوه قضائیه است. حالا چه ضرورتی دارد اطلاعات را در جای دیگر انباشت کرده و سپس از آنجا به جای دیگر ارسال کنید؟
حسن سوم این است که به مقامات قضایی این اجازه را میدهد بهسرعت اقداماتی نظیر ضبط داراییها و فریز کردن حسابهای بانکی و بازجوییها و بازداشتها را انجام دهند. این سرعت در رسیدگی به فساد خیلی مهم است و ما خود را نباید از این امتیاز محروم کنیم.
🔹متن کامل گفت و گو:
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/page/2665/1/160663/0
🔹چکیده در صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BryMYHvAjTQ/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=15wsmehlctpfq
@syjebraily