تبیین منظومۀ فکری رهبری
اسلام با کارگر صادق است، روراست است، منطق دارد. کار، ارزشآفرین است؛ ارزش است. در یک روایتی هست که:
کارآفرینی هم یک خیر است، یک عبادت است، یک کار بزرگ است که باید انجام بگیرد. مسئله، صحیح مدیریت کردن این مجموعه است. مدیریتهای کشوری، مدیریتهای دولتی چه در بخش تقنین، چه در بخش اجراء، چه در بخش قضا، بایستی مدیریت کنند تا تجاوز از حق انجام نگیرد؛ تجاوز از حقوق انجام نگیرد؛ تعرض به یکدیگر انجام نگیرد.
#کتاب_چهاردهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اقتصاد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
[در غرب] آن وقتیکه منافع مادّی به خطر بیفتد، آزادی را محدود میکنند. منافع مادّی، مثل عظمت این کشوره
آزادی به معنای مطلق _ یعنی اینکه انسان هر کاری که مایل بود، هر چیزی که اراده کرد برایش مباح باشد، یله باشد، رها باشد_ این نه منطقی است، نه ممکن است و نه هیچکس در دنیا از آن طرفداری کرده. ...بحثی که بین متفکرین و فلاسفهی اجتماعی و کسانی که در این باب حرف زدند و نظری دادند وجود دارد در حدود است. مرز آزادی کجاست؟ یعنی انسانها تا چه حد و در چه محدودهای و در چه چهارچوبی آزادند و به کجا که رسیدند آزادی آنها باید محدود بشود و جلوی آزادی آنها گرفته بشود؟ در اینجا فلاسفهی اجتماعی غرب اول بار در فرهنگ رایج جهانی نظراتی ابراز کردند و کتابهایی نوشتند...
#کتاب_پانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_آزادی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
♦️ هم اکنون پنجمین جلسه جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بهصورت زنده و برخط در حال انجام است.
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
همیشه اطلاع از آنچه که دشمن در گذشته عمل کرده است، موجب میشود که انسان ترفندهای دشمن را در زمان خود
ما یک رژیمِ بیکفایت، فاسد، وابسته، بیدین، سوءاستفادهچی و خودخواه و دارای دیگر ممیّزات زشت را برکنار کردهایم؛ ولی به مردم معرفی نمیکنیم که اینها چهکار کردند. بیکفایتی آنها یک کتاب است. وابستگی آنها یک کتاب است. فسادهای اخلاقی و شهوانیشان یک کتاب است. فسادهای اقتصادیشان یک کتاب است. هر کدام از این بخشها یک فصل مشبعی است. خوب؛ اینها باید به نسل جوان داده شود تا آنها دیگر جرأت نکنند نقاط منفی و تاریک خودشان را پنهان سازند و یک تاریخ مجهول و غلط را خلق نمایند و به ذهن جوانِ ناآشنای ما منتقل کنند. یکی از کارهایی که باید بشود، این است.
#کتاب_شانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تاریخ
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
🔹عدالت، تندروى نیست؛ حقگرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژهخوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
۱۳۸۴/۰۵/۱۲
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
تمدن کنونی غرب بر اساس پاسداشت انسان بهوجود آمد؛ بر اساس اومانیسم و اصالةالانسانیه همهی این تمدن
تمدن غربی بر پایهی ستیز با معنویت و طرد معنویت بنا شد؛ این خطای بزرگ کسانی بود که تمدن و حرکت علمی و صنعتی را در اروپا شروع کردند. به علم اهمیت دادند - این خوب بود - اما با معنویت به جنگ برخاستند؛ این بد و انحراف بود. لذا این تمدن مادی و دور از معنویت هرچه پیشرفت کند، انحرافش بیشتر می شود؛ هم خود آنها و هم همهی بشریت را با میوههای زهرآگین خود تلخکام میکند؛ همچنان که تا امروز کرده است.
#کتاب_هفدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_غربشناسی_و_جهانمتجدد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
بیانات تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۶۵ دربارهی زندگی پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
#بخش_اول
حقیقت قضیّه این است که ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده. منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیینکنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است. البتّه دربارهی پیغمبر روایات فراوان و نقلیّات مختلف -بعضی قوی، بعضی ضعیف- گفته شده. کم و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشتهاند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشتهاند، از زندگی پیغمبر یک گوشههایی، یک نمونههایی میدانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثهای در زندگی پیغمبر آن وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعهی این تاریخ بیستوسهساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول خدا درج بشود؛ وَالّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیدهاید از زندگی پیغمبر، به طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمیدهد. برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعهی خود ما -که ما از نزدیک با وضع فکری مردم همواره تماس داشتهایم- سیمای رسول خدا به عنوان یک سیاستمدار، به عنوان یک حاکم، به عنوان یک انقلابی، به عنوان یک مبارز و قهرمان میدان جنگ، به عنوان یک پدر مهربان و دلسوز، یک انسان حکیم و آیندهنگر شناخته نشده. درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده. لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
عرصههای... پیشرفت را به طور کلی باید مشخص کنیم. چهار عرصهی اساسی وجود دارد... در درجه اول پیشرفت
عرصهی دوّم [پیشرفت]... عرصهی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البتّه علم هم خود، محصول فکر است. در همین زمان کنونی، در حرکت به سمت پیشرفت فکری، [نباید ناتوانی] و کوتاهی و کاهلی به وجود بیاید. خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور شروع شده؛ نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن. علم هم اینجوری است دیگر؛ بلافاصله در قالب فنّاوریها و اینها خودش را نشان میدهد. در موارد زیادی، محصول حرکت علمی هم مثل این مسئلهی مورد بحث ما از چیزهای بلندمدّت نیست؛ نزدیکتر و ثمرهی آن دمدستتر است. کار علمی را بایستی عمیق و بنیانی انجام داد. این هم یک عرصهی پیشرفت است.
#کتاب_هجدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تمدن_اسلامی
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری