هدایت شده از چهارده معصوم "علیهمالسّلام"
#مهدویت
آحاد مردم مسلمان و معتقدین و شیعه باید در قلب و در عمل خود سعی کنند رابطهی معنوی و فکری با حضرت مهدی (عجلالله تعالیفرجهالشریف) را حفظ کنند. یعنی خود را طوری تربیت کنند و بار بیاورند که امام بزرگوار و معصوم از آنها راضی باشند.
۱۳۷۷/۹/۱۴
#سبک_زندگی
#عکسنوشته
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#تبیینگر
مهمترین مسائل مطرح شده در دیدار رهبر انقلاب اسلامی با معلمان ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️فرماندهی باید جوهری از رهبری در خودش داشته باشد و بدون آن فرماندهی نیست. فرماندهی، فقط فرمان دادن نیست که بکن یا نکن. فرماندهی، یک امر معنوی، یک نوع رهبری، یک نوع ادارهی همه جانبه و یک چیز متّکی به ذهن و احساس و عمل و جسم و روح است.
#کتاب_اصول_و_قواعد_تشکیلات_اسلامی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
#یادداشت
🔖 طرح صیانت، طرح توحیدی کردنِ زندگی انسانها
[۱]. وقتی انسان با مایههای غنی و سرشاری از نیکی و فضیلت، آفریده شدهاست؛ قرار گرفتن در «کانالِ تربیتِ» صحیح است که میتواند این مایهها را به ظهور و بروز شایستهی خود برساند و او را به تکاملی هرچه بیشتر نایل سازد. هدف از فرستادن پیامبران در نهایت، انجام همینِ تربیت و سازندگی است تا انسان با تربیت صحیح انبیاء به پیراستگی و آراستگی رسد و مقصود نهایی از آفرینش تأمین گردد؛ اما باید دید درجایی که نظام جاهلی، بر روح و اندام انسانها حاکم شدهاست؛ چگونه میتوان انسانها را بر طبق الگوهای صحیح، الهی ساخت؟
[۲]. بیشک، برای ساختن انسان، باید محیط متناسب و سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد. برای این کار، جامعه و نظامی عاری از شرک و جهالت لازم است. وقتی چنین جامعهی الهی شکل گرفت؛ «اذا جاءنصرالله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا»؛(سوره نصر، آیات۱و۲)؛ چون به یاری خدا برسد و فتح بیابد، مردم به دین خدا فوجفوج داخل میشوند. بنابراین تشکیل محیط و فضای توحیدی، هدفِ همهی انبیاست. محیطی که در آن خدای حاضر و ناظر، حکمرانی میکند، و قانون خدا اجرا میشود.
[۳]. نکتهی قابلِ توجه این است که نقطهی شروع کار انبیاء از کجا بودهاست؟
برای ارزیابیِ کارِ انبیاء ایجاب میکند که ما، نقطهی شروعِ انبیاء را بدانیم تا یک معرفت کاملی در زمینه کار انبیاء برای ما بدست بیاید. انبیاء نقطه شروعشان، بیانِ لُبّ و مغز و اساس و روح مکتبشان بود. از ابتدا با «صدق» و «اخلاص»، آن هدفِ واقعی و نهایی خود را بیان کردند. آن، چه بود؟ آن، عبارت بود از «توحید»؛
«قولوا لا اله الا الله تفلحوا»؛ یعنی اطاعت انحصاری از آن خداست. «توحید»، همهچیزِ مکتبِ انبیاء(علیهم السلام) بود. «طرح توحید»، هم مایهی تکامل روح متعالیِ انسان است -که این هدف عالی و نهایی انبیاء است-، و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک جامعه و نظام الهی، عادلانه و بیطبقه، یک نظام بدون استثمار و بدون ظلم، به معنای تشکیل چنین نظامی است و این، همان محیط متناسب برای پرورشِ موجودِ انسانی، در هر فضایی؛ چه حقیقی و چه مجازی است.
[۴]. اهمیت مساله اینجاست که حساسیت و درک مردم هر زمان، نسبت به این «توحیدی» کردن فضاها، معلولِ چیست؟ پیغمبرها وقتی خواستند «قطعنامه توحیدی» را ابلاغ، تبیین و اجرا کنند، دوستان و دشمنانشان مشخص شدند. پیغمبرِ عظیم الشأن ما، از روز اوّلی که از کوه نور و غار حرا فرود آمد و در سرزمین بیحاصلِ آن «گورستانِ فضیلتها»، بنا به رفتن و نغمه توحید سردادن کردند، از اول، مخالفتها شروع شد و دشمنهایشان مشخص شدند، از اول، آن کسانیکه باید پیغمبر و «طرح توحید»ش را باید بکوبند، فهمیدند که باید بکوبند و برای چه باید بکوبند، برکسی پوشیده نماند. همچنانیکه هرکسی از آن طبقه که باید بپذیرند، درک و شعور و فهم، و توفیقش بیشتر بود. او هم از اول، و هرچه زودتر فهمید که پیغمبر چه میگوید و به چه فرامیخواند.
[۵]. حضرت آیتالله خامنهای در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در خصوص این مطلب اینچنین بیان میکنند: «بنابراین از اولی که پیغمبر ما مبعوث شد، هم دوستانش، طرفدارانش، آن کسانی که او از آنها حمایت میکرد و برای آنها بود، هم اینها؛ و هم دشمنها، آن کسانیکه پیغمبر بنا بود سرِ آنها بزند، هر دو گروه فهمیدند که پیغمبر در این دنیا حرفش چیست، چه میخواند بگوید. حرفی که بنده و جنابعالی هنوز درست نفهمیدیم. ما باید «بنشینیم»، بنده اینجا جان بکَنَم، داد بکشم، از «واضحاتِ اسلامی» برای شما بیان کنم... امروز ما باید با شما صحبت کنیم، بگوییم که، روح توحید عبارت است از نفیِ هرگونه قدرتی جز قدرت پروردگار. ابولهب همچین مطلب را همان اولِ اولِ فهمید. ولیدبن مغیره مخزومی، آقای قریش، و ابوجهل، آقای دیگرِ قریش و همچنین امیةبنفلان و دیگران و دیگران، آقایانِ قریش، اول، این مطلب را فهمیدند.»
[۶]. حضرت آیتالله خامنهای در همان کتاب در ادامه تصریح میکنند: «شما خیال میکنید که علت مخالفتِ کفار قریش، سردمدارانِ فکر و ضلالت با پیغمبر، جز همین مطلب که مقام خود و موقعیت اجتماعی خود را در خطر میدیدند، چیزِ دیگری بوده؟ آیا برای بتها دلشان میسوخت؟». پرواضح است که اگر در فضا و محیطی اجتماعی، محیط به معنای عام، محیط حقیقی یا مجازی، «روحِ توحید» بخواهد حکمفرما باشد، اولین اشخاصی که در مقابل «طرحِ صیانتِ» انسانیت، «طرح توحید»ی کردنِ زندگی انسانها، شروع به صفآرایی میکنند و خواسته یا ناخواسته، تعمدی یا سهوی، برای مخالفت و ضدیت و نابود کردنِ آن طرح، با دشمن همنوا و همجبهه میشوند، افرادِ سودجو و موقعیتطلباند که منافع خویش را با منافع عمومی در تعارض میبینند.
📝 ادامه دارد...
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
#یادداشت
📝 در ادامه...
[۷]. یک مسالهای که باید بیان کرد و فریاد زد این است که، مسلک اجتماعیِ دین و هرآنچه وابسته به آن است یعنی درک و شعور و تبیین و بصیرت و آگاهی. عجیب است که آدمِ متدیّن و آدمِ ضددین، در بعضی از مسایل دینی به نتیجه واحدی میرسند؛ هر دو کأنّه باورشان آمدهاست که دین یعنی نفهمیدن، چشم و گوش را بستن و فکر نکردن. درحالیکه باید خاطر نشان کرد که، روش تفکر اسلامی و روش پیغمبر اسلام، «تبیین» است. اولین نغمه دعوت انبیاء و نقطه شروع کارشان هم، «اعلام توحید» بود که حرف آخر را اول میزدند؛ «رسول الله اسوة حسنه»؛ اینجاست که، باید «رسولانِ» فضای مجازی، با سرلوحه قرار دادنِ «رسول وحی» و قبولِ ولایتِ قرآنیِ ایشان هشیار باشند که هر برنامه زندگی و طرحی، قبل از اینکه وارد زندگی مردم بشود، و انتظار برود مردم با آن طرح همراه بشوند؛ در وهلهی اول، میبایست «روحِ توحید»ی طرحها، از طرف خودِ مصوبین و مجریان طرح و البته با «نظارتِ مردم»، بررسی و در «نیازِ لحظه» تبیین شود؛ آن هم، در مسایلِ مربوط به «پیشرفتِ» ملت و کشور، که «مقاومت»ی باید تبیین کرد؛ چراکه: «تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها بهکار نمیافتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیراسلامی است.»(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)
[۸]. تاریخ نشان داده که، مکاتب و احزاب سیاسی در دنیا، آنهایی که با خدا و دین ارتباطی ندارند؛ حرفی ندارند که مدتها مردم را دنبال نخودسیاه بگردانند؛ مدتها سرشان را با شعارهای پوچ و توخالی گرم کنند؛ برای «اعلامیه حقوق بشرِ» دروغینِ خود، چه «طنّازی»های سیاسیِ توخالی که نمیکنند. بنابراین در جهاد عظیم تبیین، رسولانِ مجازی و افرادی که در نظامِ الهی بر سرِ کار آمده و به برکتِ «روحِ توحید»یِ انقلاب اسلامی، مایههای درونیاش بالا آمده و شکوفا شدهاست؛ براساسِ تعهد و تکلیفگراییِ خود، باید «قطعنامه» و «اعلامیهی توحید»ی جامعهی مجازی را بیرودربایستی و منفعتطلبیِ شخصی و ترس فریاد بزنند و از ابتدا به مردمِ -که صاحبان این انقلاب هستند- اعلام کنند که منظورِ ما از «طرح صیانت از فضای مجازی»، «توحیدی کردنِ زندگیِ مجازیِ» انسانها است.
📌 اینچنین است که اگر «شفافیتِ» طرح، شفاف تبیین نشود، این طرح با شکست مواجه میشود، یا منحل میشود و یا در مرحله اقدام و عمل، ناقص به اجرا درمیآید، و یا با وجودِ موانعِ بسیار با حرکت معمولی و بهکندی پیش میرود.
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
▫️ پیش از انقلاب اسلامی، در مورد مسألهی زن دو عیب اساسی در برنامههای صدا و سیما وجود داشت: یکی اینکه ارزش حجاب از بین رفته بود. از این بزرگتر، آن بود که نقشهای پست کننده به زن داده میشد. در عیب اول، یك ارزش – حجاب- زیر سؤال میرفت؛ اما در عیب دوم، گاهی همهی ارزشهای بشری که برای زن مورد نظر میباشد، زیر سؤال میرفته است.
#کتاب_زن_و_خانواده
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ
#جلسه_دوم
🔸موضوع: زمینههای صدورِ فرمانِ جهاد تبیین و نقاط هدف جریان انقلاب
🔹مدرّس: استاد مهران کریمی
🔸یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷:۳۰
🔹مدت زمان جلسات حداکثر یکساعت و سیدقیقه میباشد.
▫️این جلسات بصورت زنده و برخط در اسکایروم برگزار میگردد.
💢توجه: حضور در جلسات لازم است و صوت در اختیار فراگیران محترم قرار نمیگیرد.
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ #جلسه_دوم 🔸موضوع: زمینههای صدورِ فرمانِ جهاد تبیین و نقاط هدف جریان انقلا
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح | #جهاد_تبیین
💡دومین جلسه دوره آموزشی چراغ
📆یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
👤استاد مهران کریمی
📝موضوع: زمینههای صدور فرمان جهاد تبیین و نقاط هدف جریان انقلاب
عناوین مهم جلسه⬇️
نقاط مهم برای ورود به عرصه جهاد تبیین:
🔰تحریم اقتصادی
🔰جنگ شناختی و رسانهای
تحریف - اغوای خواص ومردم - روایتگری غلط
🔻نقاط هدف تبیین:
🌱امیدافرینی
🤝دعوت به بصیرت و استقامت
📊بیان دستاوردهای انقلاب
✌️دشمن در بحث اقتصاد با تحریم و ایجاد فشار حداکثری نتوانست ملت ایران را شکست دهد.
⭕️شکست دشمن در جبهه امنیتی نظامی
در جنگ رسانهای هدف ⬅️تسلط بر افکار
و نگاه مردم را به مسائل را با خواست خود یکی کند، و تصویر غلطی از واقعیت به مردم نشان دهد. و حقایق را وارونه جلوه دهد.
🌀طبق فرمایش رهبرانقلاب حرکت دشمن حرکت ترکیبی است هم از طریق رسانه و هم اقتصاد
📲 و ایجاد شبکه داخلی با وجود مزدورها
برای تبلیغات و شبههافکنی
♨️اغوای خواص که در پی آن، به واسطهی خواص، عوام اغوا شوند.
🕹اصل ابزار دشمن برای نفوذ فضای مجازی
است
✂️دشمن با دو لبه قیچی تحریم اقتصادی و تحریف میخواهد مردم را از نظام جدا کند، و جریان تحریف یکی از زمینههای جهاد تبیین است.
⚡️نقاط اصلی که دشمن هدف گرفته ذیل تواصی به حق و تواصی به صبر است.
❌تلاش دشمن در مورد انقلاب اسلامی ناکام ماند، و همچنین در مورد فلسطین و سوریه و یمن و تحولات خوبی در این کشورها دیده میشود
🌲نهال ضعیف انقلاب نه تنها خم نشد، و نشکست بلکه شاخه هم داده، سوریه، عراق، لبنان، یمن و...
💪جهاد تبیین به خاطر قدرت ماست نه ضعف ما
💥باید در نگاه به مسائل تحلیل کلان داشت ونقطهای به مسائل نگاه نکرد، و باید فهم منظومهای از قدرت داشت
🔻نقاط هدف در جهاد تبیین⬇️
▫️امیدآفرینی، بیان پیروزیها، پیشرفتها، تغییر نظام استعماری به نظام مردم سالاری.
حتی روایت درست روایتگران ازنقاط ضعف.
▫️نیاز جهاد تبیین به عقلانیت، منطق، عاطفه وتجهیز جوانان به تسلیحات نرم یعنی سلاح تفکر
🔻از الزامات جهاد تبیین ⬇️
▫️بالا بودن قدرت روحی وفکری، شناخت شبهات، ابتکار عمل داشتن، ابزار اقناع، اثرگذاری، شناخت تاریخ معاصر و...
▫️استفاده از دوعنصر بصیرت و استقامت
▫️ و بیان دستاوردهای انقلاب
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️ در زمان پیامبر، یکی از منافقان بسیار فعال، "عبداللهبن ابی" بود که با یهودیها و کفّار قریش و جاسوسهای امپراتوری روم میساخت و از هر وسیلهای استفاده میکرد، برای اینکه شاید بتواند حکومت پیامبر را از بین ببرد؛ چرا؟ چون قبل از آنکه پیامبر به مدینه بیاید، او تصوّر میکرد که در آینده، رئیس و حاکم و پادشاه مدینه خواهد شد! پیامبر در واقع مقام او را از او سلب کرده بود. امروز در این کشور "عبدالله بن ابیهایی" هستند؛ کسانی که خیال میکردند اگر انقلابی در این کشور رخ دهد، حکومت وقف آنها و متعلّق به آنهاست. کسانی که نه فقاهت را قبول داشتند، نه امام را قبول داشتند، نه مردم را قبول داشتند، نه احساسات دینی را قبول داشتند.
#کتاب_دشمن_شناسی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
برگزار شد
#گزارش_مشروح
🔰بیست و هفتمین جلسهی دورهی آموزشی سطح۲
▫️با موضوع: درآمدی بر اندیشهی فرهنگی آیتالله خامنهای
👤استاد: مهدی جمشیدی
________
💠 در دو سخنرانی اخیر، رهبری تأکید وافری بر روی مقوله هویت داشتند.
«دشمن در حال هویتزدایی و آرمانزدایی است.»
🏷دو راهکار هویتزایی:
✔️مقاومت فرهنگی
✔️مصونیت فرهنگی
🔆هویت ما، فرهنگ انقلابی اسلامی است.
✴️ ۷پیش فرض و مبدأ نظری درمورد مصون سازی فرهنگی:
۱. جهان فرهنگی ما مبتلا به تهدید است.
۲. تهدیدهای فرهنگی حذف شدنی نیستند.
اما میتوان به نقطه بازدارندگی رسید.
۳. نمیتوانیم برگرداگرد جهان فرهنگیمان دیوارآهنین بکشیم. نباید بسنده کرد و متوقف شد.
۴. مصونسازی فرهنگی ممکن است.
۵. امرفرهنگی قابل تصرف آگاهانه است.
۶. مصونسازی فرهنگی مطلق نیست.
۷. مصونسازی فرهنگی رویکردی انفعالی نیست.
صدور انقلاب زمانی محقق میشود که ما از لحاظ فرهنگی قدرت واقتدار داشته باشیم.
🔴اشکال:
«دین دولتی» که دیانت مردم تحمیلی باشد، صواب نیست.
#پاسخ:
کار فرهنگی دولت اسلامی، هم با تبیین و موعظه است وهم با حدود سخت و بازدارندگی ست.
🔻قدرت نظام اسلامی باید جلوی سیر فحشا وفساد را بگیرد.
حکومت موظف است و با قدرت نظامی باید وارد شود.
🌸با توجه به خطبه ۱۰۸نهج البلاغه🔻
طبیب فرهنگی طبیب ارواح است و دوّار، که بدنبال بیمار میرود.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی درپی درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، حجتالاسلام آقای حاج سیّدعبدالله فاطمینیا
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا (رضواناللهعلیه) را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّدعلی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
جلسه هماندیشی خانوادگی
🔸با حضور: حجةالاسلاموالمسلمین فخریان
🔹با موضوع: راهکارهای تحقق جهاد تبیین
▫️زمان: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، همزمان با نماز مغرب و عشاء
▫️مکان: #قم، کوچه آبشار(روبروی بابالجواد)، فرعی ۵، حسینیه آبشار
#جهاد_تبیین
#فریضه_قطعیوفوری
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عزم راسخ» و «قدرت شناخت» شخصیّت حمزه را عظمت بخشید
▫️رهبر انقلاب اسلامی: عناصر تشکیلدهندهی شخصیّت حمزه را باید مشخّص بکنیم، یعنی چه خصوصیّتی [بود] که این شخصیّت را در این حد، عظمت بخشید، آن وقت اینها الگو بشود برای ماها. به نظر من دو مورد از این عناصر مهمّ تشکیلدهندهی شخصیّت او، یکی «عزم راسخ» است و یکی «قدرت شناخت» که اینها را ما بایستی هر چه میتوانیم ترویج کنیم.
🏴به مناسبت سالروز شهادت حضرت حمزه(علیهالسلام)
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️جامعه اسلامی باید دنبال عدالت هم برود و اگر عدالت نیست، آن را تأمین کند. اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو غیراسلامی است، توجّه موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلىاللهعلیهوآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر عدل قرار داد. به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیستشان به خاطر ظلمى که به آنها مىشد، دور کرد. این هم یک نقطه است...
#کتاب_عدالت_اجتماعی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
#اطلاعیه
#جلسات_تدریس
#ششمین_دوره_آموزشی_منظومه_فکری_رهبری
◾️◾️◾️◾️سومین جلسه تدریس کتاب "همرزمان حسین علیهالسلام"
#گفتار_هفتم_هشتم
🔸مدرس محترم: حجةالاسلاموالمسلمین فخریان
🔹زمان: سهشنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۶
پ.ن۱: حضور فراگیران محترم ششمین دوره آموزشی در این جلسه لازم است.
پ.ن۲: این جلسه به صورت مجازی و در سامانه آموزش الکترونیکی برگزار میگردد.
پ.ن۳: فراگیران محترم با نام کاربری و رمز ورود وارد جلسه شوند.
پ.ن۴: اتاق جلسه از ساعت ۱۵:۳۰ باز میشود.
@t_manzome_f_r
[واحد آموزش مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
#گزارش_تصویری
▫️سومین جلسه تدریس کتاب همرزمان حسین"علیهالسلام" ویژه فراگیران ششمین دورهی آموزشی منظومه فکری رهبری توسط حجةالاسلاموالمسلمین فخریان برگزار شد.
۱۴۰۱/۰۲/۲۷
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#گزارش_تصویری ▫️سومین جلسه تدریس کتاب همرزمان حسین"علیهالسلام" ویژه فراگیران ششمین دورهی آموزشی
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح
✴️سومین جلسه تدریس کتاب همرزمان حسین (علیهالسلام)
✨ویژه فراگیران ششمین دوره آموزشی منظومه فکری رهبر انقلاب
📆تاریخ: سهشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
👤مدرس: حجتالاسلام والمسلمین فخریان
📜موضوع: بررسی چهاردورهی حیات سیاسی_اجتماعی انسان ۲۵۰ ساله
🔆عناوین جلسه ⬇️
🔸دوره اول: صبر و بصیرت
🔸دوره دوم: احیاء انقلاب اسلامیِ پیامبر
🔸دوره سوم: دوره هویتسازی با محوریت تشکّلسازی پنهان
🔸دوره چهارم: دورهی هویّتسازی با محوریت جهاد تبیین
خلاصه بحث استاد⬇️
🏴بعد از رحلت رسول اکرم (صلیاللهعلیهواله) حق حکومت را از طریق سقیفه با خدعه و نیرنگ از علیابنابیطالب (علیهالسلام) غصب کرده، و ایشان را ۲۵ سال از مسند حکمرانی کنار زدند.
▪️با وجود این خیانت، دو راه پیش روی امیرالمؤمنین(علیهالسلام) قرار گرفت⬇️
۱. اعلام جنگ و گرفتن حکومت که حق ایشان بود(مهم)
۲.کنارکشیدن و سکوت برای حفظ اصل نظامِ اسلامی(اهمّ)
🔴امیرالمؤمنین #اهمّ را انتخاب کرد.
⏳دوه دوم: اصرار مردم به امیرالمؤمنین برای پذیرفتن خلافت پس از قتل عثمان و شروع خلافت حدود ۵ساله ایشان.
شروع حکومت و شروع تحریف مکتب امیرالمومنین از جانب دشمنانی که خلافت ایشان را بر نمیتابیدند، همزمان شد.
⭕️نکته: راه مبارزه با تحریف، تبیین است.
💣تبیین صرفاً ابزار دفاع نیست، بلکه در بسیاری از موارد ابزار حمله است.
📍از موضع انفعال و ضعف به جنگ تحریف نرویم، از موضع قدرت به جنگ تحریف برویم با👈🏻 تبیین.
✔️ ببین در آینده چه چیزهایی باید تبیین شود؟ مسئله شناسی کن واقدام کن.🏃♂
🗣در ۲۵سالی که امیرالمؤمنین را کنار زدند، مسلمانان دچار جنگ داخلی نشدند، چون علی (علیهالسلام) تبیین کرد و نگذاشت تحریف دامن حاکمان را بگیرد، همان حاکمانی که علی را کنار زده بودند.
😭ولی در ۵ سال حکومت ایشان، مسلمانان دچار جنگ شدند، چون کسی روشنگری نکرد.
⏳دوره سوم حکومت از آنجا شروع شد که امام مجتبی(علیهالسلام) هرگونه جنگ نظامی را مساوی با نابودی اصل نظام میبیند، و تن به صلح میدهد.
🏢 پس از صلح، امام شروع به ساخت تشکیلات زیرزمینی و ایجاد نیروی مومن انقلابی میکند، میدان ظاهر را به میدان پنهان تبدیل میکند. جنگ را از روی زمین، به زیرِ زمین میکشاند و در حقیقت میدان مبارزه را عوض میکند.
🔍خلأ اصلی یاران امام مجتبی(علیهالسلام) عدم هویت اسلامی و انقلابی بود.
🗣امام شروع به هویتسازی میکند.
⁉️هویتسازی دوعنصر دارد🔽
▫️تبیین حقایق
▫️ایجاد بستری برای مبارزه
⭕️نکته: بخشی از پازل هویتسازی، توسط مبارزه تأمین و تکمیل میشود.
شروع دوره سوم با صلح امام حسن (علیهالسلام)، و پایان این دوره در عصر عاشورا رقم میخورد.
❤️بزرگترین هویتساز ملت ایران، حضرت امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بودند.
⏳دوره چهارم احیاء مبانی فکری اسلام - تبیین حقایق - و تشکیل وادارهی یک حزب مذهبی سیاسی مخفی.
در دوره چهارم امام سجاد (علیهالسلام) به شدت روی کمیّت تمرکز کرده بودند و درصدد افزایش یاران مؤمن انقلابی بودند.
🌸👇🏻نکته: علت توصیه رهبر انقلاب به فرزندآوری، از باب همان توجهی است که امام سجاد به کمیّت داشتند.
👨👩👧👦🇮🇷جمعیت بیشتر، قدرت بیشتر
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️عزیزان من! با تعارف که یک ملت نمیتواند آقایی خودش را حفظ کند! با تعارف که نمیشود با دشمنان غدّار و خونخوار روبهرو شد! عمل، تلاش و برنامهریزی لازم است. ما گفتیم: "وجدان کاری"، "انضباط اجتماعی" یا "انضباط اقتصادی". مسئولین کشور، دولت، قوّهی قضائیّه و نمایندگان مجلس، باید برنامهریزی کنند تا این کارها انجام گیرد، و الّا با اینکه تعریف کنند فلانی چه حرف خوبی زده، که کار تمام نمیشود! آحاد مردم هم باید کمک کنند. یک یک مردم، کنندگانِ واقعیِ کار هستند.
#کتاب_اقتصاد
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
پیام رهبر انقلاب اسلامی به فعالان حوزه جمعیت با تأکید بر جوانشدن نیروی انسانی کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به همهی کسانی که دلسوزانه و عاقبتاندیشانه به فعالیت در حوزهی جمعیت روی آوردهاند، و با تشکر از مسئولانی که در مجلس و دولت به چارهجوئی برای نجات کشور از آیندهی هولناک پیری جمعیت میپردازند، بار دیگر تأکید میکنم که تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروریترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه دربارهی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز، تأکید بیشتر مییابد. این یک سیاست حیاتی برای آیندهی بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوشهای صادقانهی علمی نشان داده است که این سیاست را میتوان با پرهیز از همهی آسیبهای محتمل یا موهوم پیش برد و آیندهی کشور را از آن بهرهمند ساخت.
به دستاندکاران این حسنهی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگسازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ
#جلسه_سوم
🔸موضوع: تبیین را از کجا شروع کنیم؟
🔹مدرّس: حجةالاسلاموالمسلمین صلحمیرزایی
🔸چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، ساعت ۱۷:۳۰
🔹مدت زمان جلسه حداکثر یکساعت و سیدقیقه میباشد.
▫️این جلسه بصورت زنده و برخط در اسکایروم در حال برگزاری است.
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از ویدیوهای رهبر انقلاب
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ | فرزندآوری و تداوم نسل
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#فرزندآوری_و_تداوم_نسل
@video_khamenei
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح | #جهاد_تبیین
💡سومین جلسه دوره آموزشی چراغ
📆تاریخ: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
👤مدرس: حجةالاسلام سعید صلحمیرزایی
✴️موضوع: تبیین را از کجا شروع کنیم؟
🔆عناوین جلسه🔽
▫️چرایی جهاد تبیین
▫️نوع مواجهه بامردم و تئوری انقلاب
▫️تبیین را از کجا باید شروع کرد؟
▫️ با چه مخاطبی باید شروع کرد؟
▫️چه موضوعاتی باید مورد بحث قرار بگیرد؟
📝خلاصه بحث استاد 🔻
موانع وارد شدن به جهاد تبیین 🔽
😨ترس از دست دادن دوستان
😥ترس مواجهه با مخالفان و معاندان
☑️چرایی جهاد تبیین: جهاد تبیین بر اساس نگرش اسلام به انسان و محوریت او بر هستی است و راه جامعه پردازی.
☑️ اثر تبیین: به میدان آوردن همه مردم و همراه کردن همه ظرفیتها.
🔻براساس بیانات رهبر انقلاب و تأمل عقلانی با سه رویکرد در امر تبیین مواجه هستیم:
🔎رویکرد درمانی🔽
در این رویکرد، مخاطب افراد مورد حمله شبهههای دشمن هستند که روایتهای غلط را به خوردشان دادهاند، و ذهن این افراد جراحت پیدا کرده و دچار ناامیدی شدهاند و این افراد مراقبت دائمی در برابر شبههها میخواهند. (نگاه حداقلی)
🔎رویکرد تعمیقی🔽
خود و مخاطب را در برابر تهاجم دشمن واکسینه کنیم، و با تقویت سامانههای دفاعی، درجنگ شناختی قدرت تشخیص و جدا کردن حق از باطل را داشته باشیم.
🔎رویکرد تهاجمی🔽
رهبر انقلاب فرمودند: دشمن جنگ ترکیبی را علیه ما شروع کرده. (پس باید از فاز دفاعی به فاز تهاجمی برویم)
🤛🏻تهاجم: یعنی به چالش کشیدن دشمن و در موضع دفاع قرار دادن دشمن.
🇮🇷«رهبر انقلاب»: امروز مؤثرترین سلاح در جهاد تبیین، نشر معارف اسلامی است.
📚بهترین و سریعترین و کوتاهترین ومطمئنترین راه برای این که مخاطبین و حتی خود را برای ایمنی در سطح شناختی و ذهنی برسانیم این است؛ که با اندیشه امامین انقلاب آشنا شویم و زندگی کنیم.
⭕️چه موضاعاتی در جهاد تبیین، در رویکرد درمانی اهمیت بیشتری دارد؟
۴۶ عنوان در بیان رهبر انقلاب استخراج شده:
✅برخی از سنخ معارف الهی وحاکمیت الله ونفی طاغوت
✅برخی از سنخ معارف و آرمانهای انقلاب مثل خط امام «رحمهاللهعلیه»
✅برخی مربوط به مسائل انقلاب و مسئله فلسطین و اقتصاد مقاومتی
✅واقعیتهایی مثل تاریخ انقلاب و مشروطه
تبیین در مورد همه این موضوعات👆 لازم است.
☑️بدانید هرجا دشمن تمرکز کرده و فشار وارد میکند، آنجا نقطه اولویت تبیین است؛ زمانی ولایت فقیه و زمانی دستاوردهای انقلاب است و...
🔻چهار موضوعی که در رویکرد درمانی، دشمن بیشتر تمرکز کرده است:
۱.تطهیر رژیم منحوس پهلوی (ایجاد شبهه و تطهیر در ذهن جوان نسبت به رژیم قبلی و بدبینی به نظام فعلی) که از اثرات آن ایجاد ناامیدی در جوانان، و سرخوردگی در پیران است.
۲.کتمان دستاوردهای انقلاب (ایجاد شبههی ناتوانی نظام در حرکت پیشروانه و توسعه همه جانبه وناکارآمدی برای جامعه)
۳. کتمان ظرفیتهایی که کشور دارد، ظرفیتهای بینالمللی، مادی و معنوی و سخت افزاری ونرم افزاری و همچنین ظرفیتهای مربوط به منابع انسانی که همه میتواند نوید آینده درخشان بدهد، و دشمن آن را روایت غلط میکند.
۴.بزک غرب (تمدن مادی)از دوجهت 🔽
⚠️نبودن مشکلات اقتصادی وتبعیض نژادی وفاصله طبقاتی وفقر وکشتار، وغرب را«بهشت گمشده» جلوه میدهد.
‼️قدرتمند و شکستناپذیر جلوهدادن غرب با بهرهگیری از حقههای سینمایی و صنعت قوی تبلیغاتی.
✳️مجاهد تبیینی صرفا به اطلاعات نیاز ندارد، یک سری مهارتها و تکنیکها را نیز در مقام بیان و اقناعسازی نیاز دارد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️در لیبرالیسم غربی چون حقیقت و ارزشهای اخلاقی نسبی است، لذا "آزادی" نامحدود است. ...چون شما که به یک سلسله ارزشهای اخلاقی معتقدید، حق ندارید کسی را که به این ارزشها تعرّض میکند، ملامت کنید؛ چون او ممکن است به این ارزشها معتقد نباشد. بنابراین از لحاظ معنوی و اخلاقی، هیچ حدّی وجود ندارد. منطقاً "آزادی" نامحدود است. ...چون حقیقت ثابتی وجود ندارد؛ چون به نظر آنها، حقیقت و ارزشهای اخلاقی نسبی است. [درحالیکه] "آزادی" در اسلام اینگونه نیست.
#کتاب_آزادی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری