بسماللهالرحمنالرحیم
سلام بر هم تشکیلاتیهای عزیز.
از امروز به مرور، برشهایی از کتاب معیشت مومنانه، #۸مین کتاب سیر مطالعاتی #تمدن_ساز، در کانال برگزاری میشود.
@t_manzome_f_r
برشی از #معیشت_مومنانه
#اسلام به انسان به عنوان یک #فرد، توصیه میکند #زهد بورزد. #زهد یعنی دلباخته و دلبستهی #دنیا نشود؛ اما در عین اینکه توصیه به زهد میکند، قطع رابطهی با دنیا و کنار گذاشتن دنیا را ممنوع میشمارد. #دنیا چیست؟ دنیا همین طبیعت، همین بدن ما، زندگی ما، جامعهی ما، سیاست ما، اقتصاد ما، روابط اجتماعی ما، فرزند ما، ثروت ما، خانهی ماست. دلبستگی به این دنیا، دلباخته شدن به این نمونهها، در این خطاب فردی، کار مذمومی است. دلباخته نباید شد. این دلباخته نشدن، دلبسته نشدن، اسمش #زهد است؛ اما اینها را رها هم نباید کرد. کسی از متاع دنیا، زینت دنیا، از نعمتهای الهی در دنیا رو برگرداند، این هم ممنوع است. «قل من حرّم زینة الله الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق قل هی للّذین امنوا»؛ یعنی کسی حق ندارد که از دنیا اعراض کند. اینها جزو مسلّمات و معارف روشن دین است. این، نگاه فردی است. در این نگاه به فردِ انسان، اسلام استفادهی از لذائذ زندگی و لذائذ حیات را برای او مباح میکند؛ اما در کنار او یک لذت بالاتر را که لذت اُنس با خدا و لذت ذکر خداست، آن را هم به او یاد میدهد. انسان در یک چنین راهی، به عنوان انسانِ اندیشمند و دارای اختیار، باید انتخاب کند و در این صراط حرکت کند و برود. در این نگاه، مخاطب البته فردِ انسان است. هدف این حرکت و این تلاش هم رستگاری انسان است. اگر انسان به این دستورالعمل و نسخهای که به او داده شده است. عمل بکند، رستگار میشود. این، یک نگاه است.
#معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بسماللهالرحمنالرحیم سلام بر هم تشکیلاتیهای عزیز. از امروز به مرور، برشهایی از کتاب معیشت مومنا
برشی از کتاب #معیشت_مومنانه
#زهد به معنای این نیست که انسان #دنیا را یکباره کنار بگذارد، این نه ممشای بزرگان دین بوده و نه معنای #زهد این است.
#زهد بیرغبتی است، #حرص نزدن است، نچسبیدن به #دنیا و #زخارف مادّی است. به #دنیا نچسبیم. بهترین #دستاورد یک انسان در زندگی هم همین است که خود را چسبیدهی به #دنیا، معلَّق به دنیا، آویختهی به این #زخارف نکند.
در این صورت انسان خودش هم #راحت_تر است.
#معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه !
☑️بانوان دانشجویی که دردانشگاههای استان قم مشغول به تحصیل هستند، جهت همکاری با #طرح_تبیین_منظومه_فکری_رهبری وفعالیت دردانشگاه محل تحصیل خود، با آیدی وشماره تماس زیر ارتباط بگیرند.
@F_Entezari_1372
۰۹۹۰۵۵۶۷۵۷۲
@t_manzome_f_r
#خاطرات_رهبر_انقلاب۲۹
من در دوران اختناق، استاد معروف عالی مقامی را میشناختم که روی کفش شاهِ آن وقت _محمد رضا_ افتاد! اساتید در صفی ایستاده بودند و محمد رضا از برابر آنها عبور میکرد و این شخص روی پای او افتاد! از این کارها میکردند، اما چه کسانی؟ تیمسارها.
اما یک عالِم، یک دانشمند، یک محقق _که واقعا هم این آدم محقق است_ فاضل، نام آور، نامدار، چقدر تحقیقات، چقدر کتاب، روی پای او افتاد! شاگردهایش ملامتش کردند: استاد شما؟! آخر آن شخص _محمدرضا_ که بیسواد است! عالِم جماعت کسی را قبول ندارد؛ سیاست برایش مسئلهای نیست؛ نگاه میکند ببیند چه کسی عالِم است. اصلا برای عالِم جاذبه و ارزشی بالاتر از علم نیست. بدترین فحش در محیط اهل علم، لقب "بیسوادی" است، هیچ فحشی از این بالاتر نیست؛ در همه محیطهای علمی همین گونه است؛ آن وقت آن عالِم روی پای یک جاهل و قلدر افتاد! شاگردان و رفقایش ملامت کردند، و او هم جوابی نداشت؛ گفت: هیبت سلطانی من را گرفت؛ این عبارت؛ همان وقتها در محیطهای دانشگاه که دوستان ما میرفتند و میآمدند، معروف شد و علما و دانشمندانِ آن وقت به کسانی که هیبت سلطانی آنها را میگیرد و کسانی که جز هیبت علم چیزی آنها را نمیگیرد، تقسیم میشدند!
بیانات در دیدار دانشگاههای علوم پزشکی در اول آبان ۱۳۶۹
#خاطرات
#سید_علی_خامنه_ای
@t_manzome_f_r
روزمان را با #قرآن شروع کنیم:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ...
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ!
ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ برپا ﻛﻨﻨﺪﻩی ﻋﺪﻝ، ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ...
النساء(١٣٥)
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#معرفی_کتاب ۸. معیشت مؤمنانه #هشتمین کتاب سیر مطالعاتی #تمدن_ساز چکیده: انسان متکامل در بینش اله
#اطلاعیه
بسماللهالرحمنالرحیم
باسلام
ان شاءالله از امروز شنبه ۱۰آذر مطالعهی کتاب #معیشت_مومنانه، هشتمین کتاب سیر مطالعاتی #تمدن_ساز شروع و در تاریخ پنجشنبه۲۹آذرماه به پایان میرسد.
کتابهایی که در سیر مطالعاتی قرار دارند، علاوه بر مطالعه، باید #مباحثه هم بشوند.
باتشکر
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب
برجستهترین نقطهای که در نهجالبلاغه است، #زهد است.
امیرالمومنین آن روز، #زهد را بهعنوان #علاج بیماری اساسی جامعهی اسلامی فرمود و امروز هم ما باید همان آیات #زهد را بخوانیم.
آن روز هم که امیرالمومنین میفرمود به شیرینیها و لذّتهای دنیا جذب نشوید، کسانی بودند که این شیرینیها و لذتها، به دستشان نمیرسید _شاید اکثریّت مردم آنطور بودند_ امیرالمومنین به آن کسانی میگفت که فتوحات دنیای اسلام، سالهای گسترش امپراطوری و قدرت بینالمللی اسلام، آنها را متمکّن، ثروتمند و برخوردار از امتیازات کرده بود؛ حضرت به آنها هشدار میداد.
ما امروز همینکه دوکلمه راجع به #زهد بگوییم، بگوییم یکخرده ملاحظه کنید، بعضیها میگویند که آقا، اکثر مردم این چیزهایی که شما میگویید، ندارند.
جواب این است که ما به آنها نمیگوییم، ما به کسانی میگوییم که تمکّن دارند، کسانی که لذتهای دنیا برای آنها آغوش باز کرده است.
#معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
@t_manzome_f_r
صوتهای حضرت آیتاللهالعظمی استاد #سید_علی_خامنه_ای
به مناسبت سالروز #شهادت آیتالله سید حسن #مدرس و روز #مجلس
در کانال
@khamenei_voice
در حال بارگزاری است.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
✔️نشست اعضای طرح تبیین منظومه فکری رهبری #قم
با حضور مدیریت طرح حجتالاسلام والمسلمین فخریان
یکشنبه ۱۱ آذر ساعت ۱۵
#قم، بلوار جمهوری، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه منفی یک
#تبیین
@t_manzome_f_r
بیانات رهبر در روز مجلس.zip
720.8K
مجموعه عکسنوشتهای بیانات رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیتاللهالعظمیخامنهای پیرامون #مجلس
تهیه شده در طرح تبیین منظومه فکری رهبری
بمناسبت روز #مجلس
@t_manzome_f_r
#خاطرات_رهبر_انقلاب۳۰
بنده سال۵۰ در مشهد برای دانشجوها درس تفسیر میگفتم و اوایل سورهی بقره _ماجراهای بنی اسرائیل_ را تفسیر میکردم. بنده را ساواک خواست و گفتند: چرا شما راجع به بنیاسرائیل حرف میزنید؟ گفتم آیهی قرآن است؛ من دارم آیهی قرآن را معنا و تفسیر میکنم. گفتند: نه، این اهانت به اسرائیل است. درس تفسیر بنده را به خاطر تفسیر آیات بنیاسرائیل _چون اسم اسرائیل در آن بود_ تعطیل کردند.
اختناق در آن زمان عجیب بود؛ اما نه از طرف دولت آمریکا، نه از سوی دولت فرانسه و نه از طرف دولتهای دیگر، مطلقاً رژیمِ طاغوت به مخالفت با آزادی و دموکراسی متهم نشد. آن زمان انتخابات برگزار میشد، اما مردم اصلا نمیفهمیدند کی آمد، کی رفت و چه کسی انتخاب شد، به آن صورت رایگیری وجود نداشت؛ صندوق رای درست میکردند و اسم نمایندهای را که خودشان میخواستند و از دربار تایید شده بود از صندوق بیرون میآوردند.
با این کار، صورت مسخرهای از یک رایگیری را به نمایش میگذاشتند.
دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاههای استان کرمان ۱۳۸۴/۰۲/۱۹
#خاطرات
#سید_علی_خامنه_ای
@t_manzome_f_r
امام على عليهالسلام:
ما مِن مُؤمِنٍ و َلا مُؤمِنَةٍ يَضَعُ يَدَهُ عَلى رَاسِ يَتيمٍ تَرَحُّما لَهُ إِلاّ كَتَبَ اللّه لَهُ بِكُلِّ شَعرَةٍ مَرَّت يَدُهُ عَلَيها حَسَنَةً؛
هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه هر تار مويى كه بر آن دست كشيده است ثوابى برايش بنويسد.
وسایل الشیعه، ج ۲۱، ص ۳۷۵
سلام، صبح بخیر عزیزان
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب
در اسلام نگاه به انسان از دو زاویه است که این دو زاویه هر دو مکمّل همدیگر هستند.
این میتواند پایه و مبنایی برای همهی مسائل کلان کشور و نسخههایی که برای آینده خودمان خواهیم نوشت، باشد. این دو زاویهای که اسلام از آن به انسان نگاه میکند، یکی نگاه به فرد انسان است؛ به انسان به عنوان یک فرد؛ به من، شما، زید، عمرو به عنوان یک موجود یک موجود دارای عقل و اختیار نگاه میکند و او را مخاطب قرار میدهد.
یک نگاه دیگر به انسان، به عنوان یک کلّ و یک مجموعهی انسانهاست. این دو نگاه با هم منسجمند؛ مکمل یکدیگرند. هر کدام، آن دیگری را تکمیل میکند.
#معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتاللهالعظمیخامنهای:
«امروز [رسانههای غربی] میخواهند فرهنگسازی و الگوسازی کنند؛ آنها میخواهند جوان ایرانی و نسل نوی ایرانی، یک نسل تحقیرشدهی توسریخور باشد تا بتوانند روی او سوار شوند و به او دیکته کنند و آن کاری را که آنها میخواهند، انجام دهد. برای اینکه کسی را به زیر مهمیز بکشند، بهترین راه این است که بگویند تو چیزی نیستی، تو کسی نیستی وگذشتهای نداری. مفاخر یک ملت را انکار میکنند، برای اینکه او احساس کند چیزی نیست. میرزا کوچک، مرد تنهایی بودکه به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا _یعنی روسها و انگلیسیها_ یک نهی بزرگ گفت. نه با روسها ساخت، نه باانگلیسیها؛ اما در کنار او کسانی بودند که میخواستند با دستگاه حکومت آن روز _بعد هم با رضاخان که تازه میخواستسر کار بیاید_ مبارزه کنند، اما به روسها پناه میبردند؛ به باکو رفتند و بندوبستهایشان را کردند و به ایران برگشتند وسرسپردهی آنها شدند. اما میرزا کوچکخان قبول نکرد و حاضر نشد سازش کند؛ او، هم با انگلیسیها جنگید، هم با قزاقهای روس جنگید، هم با لشکر رضاخانی _و قبل از #رضاخان، آن کسانی که بودند_ مبارزه کرد؛ با احسان الله خان ودیگران هم کنار نیامد. وقتی جوان گیلانی سر قبر #میرزا_کوچک_خان میرود و میبیند این مرد تنها، این مرد باایمان وباصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک #مشعل شد. ما در دوران مبارزهی خودمان، هر وقت نام میرزا کوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او رامیخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت وشخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.»
مصلای #رشت، ۱۳۸۰/۰۲/۱۲
۱۱آذر، سالروز شهادت #میرزا_کوچک_خان_جنگلی (۱۳۰۰ش)
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #معیشت_مومنانه
علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند که از خواص تقوا یکی همین است که خدا در دل انسان، در جان انسان آن چنان جایگاهی پیدا میکند که همه چیز در نظر او کوچک میشود. این مقامات دنیوی، این اموال، این زیباییها، این جلوههای زندگی مادّی، این لذّتهای گوناگون در نظر انسان حقیر میشود و بر اثر عظمت یاد الهی در دل انسان، اهمّیّت پیدا نمیکند.
#معیشت_مومنانه
#هشتمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
@t_manzome_f_r