#خاطرات_رهبر_انقلاب ۷۱
نامههـایی که مخاطبشـان مـا بودیم
ما نامههایی از بعضـی از آزادگان در طول این دو سالِ بعد از آتش بس تا امروز داشتهایم که به خانوادههایشـان مینوشـتند. وقتی خانوادههـا میفهمیدنـد که ما مخاطب هستیم، نامهها را میآوردنـد و به ما میدادنـد. من هم براي خیلی از این نامهها جواب مینوشـتم. مینوشـتند که شما براي آزادي ما، به دشمن باج ندهید. این را اسیر مینوشت. این، براي یک ملت، خیلی مهم است که اسـیرش در دست دشـمن، به جـاي اینکه مثل انسانهاي بیایمان، مرتب التماس کنـد که بیاییـد من را آزاد کنید، نامه بنویسد که من میخواهم با سـربلندي آزاد بشوم؛ نمیخواهد به خاطر آزادي من، پیش دشـمن کوچک بشوید. اینها را ما داشتیم. اینها جزو اسناد شرف ملی ماست و تا ابد محفوظ خواهد بود. از طرف خانوادهها و ملت هم همینطور بود. با این که پدران، مادران، همسـران و فرزندان سـخت میگذراندند، اما هرگز مشـکلی براي مسئولان درست نکردند و فشار نیاوردند. میفهمیدند که مسئولان تلاش میکنند، تا اسـرایشان با سربلندي و افتخار آزاد بشوند؛ همین کاري که خداي متعال پیش آورد، کمک کرد وشد.
این هم کـار خـدا بود. هرچه مـا پیشـرفت داریم، کـار خـدا و تـدبیر و ارادهي الهی است. ما هـا هیچ کارهایم. البته برادران عزیز ما در دولت، خیلی زحمت کشـیدند و تلاش کردند؛ اما لطف خدا، اشاره و ارادهي الهی، همهي کارها را روبه راه کرد و جادهها را هموار نمود. کار خدا بود، بعد از این هم همینطور است.
سخنرانی در دیدار با گروه کثیري از آزادگان
۶۹/۶/۴
#خاطرات
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#پیام_صبحگاهی
ضرورت شکرگزاری بعد از دریافت نعمت
آنچه مهم است، این است که کسی که از سوی پروردگار عالم نعمت میگیرد، در مقابل آن، چه روشی از خود نشان خواهد داد. در سورهی حمد میخوانید که «صراط الّذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالّین» یعنی کسانی که نعمت هم میگیرند، ممکن است «مغضوب علیهم» شوند؛ مثل بنیاسرائیل.
بارها خدای متعال به بنیاسرائیل فرمود: «اذکروا نعمتی الّتی انعمت علیکم» آنها مورد نعمت خدا قرار گرفته بودند.
در سورهی حمد، «مغضوب علیهم» به بنی اسرائیل تعبیر شده است.
بنابراین، نعمت را که گرفتیم، باید مواظب باشیم که بعد از تسلّم نعمت، شکرگزار آن باشیم تا جزو «مغضوب علیهم» و یا «ضالّین» نشویم. راهش هم این است که شکر کنیم
۱۳۷۶/۰۳/۰۷
ادامه دارد...
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدفشان این است که هویتی که از #اسلام و #انقلاب بهوجود آمده است، خرد و نابود شود.
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
بدون تردید، صحنه[فرهنگی] کشور صحنه جنگ و مبارزه است. دشمنان اسلام و انقلاب و استقلال ایران، الان با همه وجودشان وارد میدانند و از همه امکانات و در همه مراتب و مراحل استفاده میکنند؛ از مناقشات به اصطلاح فلسفی و شبه فلسفی، تا مناقشات حقوقی، تا سطوح سیاسیبازی نه سیاسی به معنای واقعی کلمه، تا کارهایک هنری، فیلم و سینما و امثا ذلک و با کمال تلاش کار میکنند؛ البته پشتیبانی مالی و غیر مالی هم میشوند و هدف آنان این است که هویتی که از اسلام و انقلاب بهوجود آمده است، خرد و نابود شود.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از کتاب دغدغههای فرهنگی
#دغدغههای_فرهنگی
دو مشخصه روشنفکر از دید عوام و گاهی خود روشنفکران [در ایران] عبارت است از بیاعتنایی به سنتهای بومی و فرهنگ خودی و دیگری اعتقاد به جهانبینی علمی. این در حالی است که در معنای روشنفکری ساخته و پرداخته فرنگ- که اینها را از فرنگ گرفتند و آوردند- به هیچوجه این مفهوم و جهت نیست. اینکه میگویم روشنفکری در ایران بیمار متولد شد، معنایش همین است.
فصل چهارم: جریان روشنفکریِ بیمار
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@daghdaghehayefarhangi
۲۴دی ماه سالروز انتصاب سیدالاعلام، جناب مستطاب، حضرت آیتالله خامنهای به امامت جمعه تهران توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی.
متن پیام:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنهای "دامت افاضاته"
چون حضور جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای منتظری _دامت افاضاته_ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله.
۲۵صفر۱۴۰۰
۲۴دی ماه۱۳۵۸
#تبیین
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
۲۴دی ماه سالروز انتصاب سیدالاعلام، جناب مستطاب، حضرت آیتالله خامنهای به امامت جمعه تهران توسط ر
نماز جمعه #قرارگاه است
در مورد مسئلهی نماز جمعه باید عرض کنم که نماز جمعه یک #قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر #قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم، چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این چیزها است. خب، این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده، ما درحال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است- همچنانکه در دفاع مقدّس هشت سال بر ما جنگ را تحمیل کردند. ما که دنبال جنگیدن با همسایهمان نبودیم، بر ما تحمیل شد؛ حمله کردند. ما در حال یک چنین نبردی هستیم؛ ما در حال یک چنین جهادی هستیم. به ایمان مردم ما حمله میکنند، به بصیرت مردم ما حمله میکنند، به تقوای ما حمله میکنند، به اخلاق ما حمله میکنند، ویروسهای گوناگونِ خطرناکِ معنوی را در میان ما پراکنده میکنند؛ خب، ما چه کار کنیم؟ باید دفاع کنیم. این، قرارگاه لازم دارد، مثل قرارگاههای میدان جنگ؛ نماز جمعه یکی از مهمترینِ این #قرارگاهها است؛ قرارگاه ایمان است، قرارگاه تقوا است. با این چشم به نماز جمعه نگاه کنیم. شما هم فرمانده قرارگاهید؛ قرارگاههای میدان جنگ هرکدام فرماندهی دارند؛ فرمانده قرارگاه امامت جمعه، شخص امام جمعه است.
خب، عمدهی [هدف] در این قرارگاه #تبیین است؛ مسئلهی تبیین.
۹۴/۱۰/۱۴
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
#خاطرات_رهبر_انقلاب۷۲
پوشـیدن لبـاس نظام
مقام معظم رهبري به من فرمودنـد: من در زمان
جنگ، همیشه با لباس نظامی در جبههها حاضـر میشدم، اما تردید داشـتم که آیا مصـلحت در همین است که من لباس پیغمبرصـلیالله علیهوآله را کنـار بگـذارم و این لبـاس تنـگ نظـامی را بپوشم یا بـا همـان لبـاس روحانی به جبهه بیایم؟ ایشان هنگام مراجعت به تهران، لبـاس روحانیت را روي همان یونیفرم نظامی میپوشـیدند و پس از تقـدیم گزارش به حضـرت امام قـدس سـره به نماز جمعه میآمدنـد و نمـاز وحـدت آفرین جمعه را میخواندنـد. ایشـان در ادامه فرمودنـد: روزي که براي دادن گزارش از جبهه، به جماران رفتم، امام "قدسسـره" پشت پنجره ایسـتاده بودند. من مشـغول بازکردن بند پوتینها و این کار مدتی طول کشید. حضرت امام "قدسسره" ایسـتاده بودند و با لبخندي، خیره خیره مرا نگاه میکردند. پس از آن که وارد اتاق شدم، دست امام را بوسـیدم. معظمله دستی به پشت من زدنـد و فرمودند: زمانی پوشـیدن لباس سـربازي در عرف ما، خلاف مروت بود؛ ولی الان میبینم چه برازنده شـماست!
آیـةاللَّه خامنهاي فرمودنـد: با این کلام دلرباي امام، تردیـد از دلم بیرون رفت و از آن روز به بعـد، همیشه از پوشـیدن لباس نظامی لذت میبردم.!
حجة الاسلام و المسلمین ذوالنور .
پرتوي ازخورشید، ص۱۳۹
#خاطرات
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#پیام_صبحگاهی
از مجموعِ بینش اسلام در مورد خدا، خوب به دست میآید که در همهی منطقهی وجود، یک قدرت به نام خداست، یک مرکزِ قدرت، یک کانونِ دانش و حیات و نیرو، به نام خدا. در طرف مقابل، تمامِ پدیده ها، رو به آن قدرت عظیم و جلیل، با حال مسکنت۱، با حال عبودیت، با حال بندگی، همه و همه. فرقی هم بین پدیده های عالم، از جهت عبودیت در مقابل آن مرکز قدرت نیست. یک ذرهی کوچک تا یک کهکشان عظیم، یک انسان مومن یا یک انسان کافر، یک موجود بیارزش یا یک انسان با ارزش، همگان در مقابل آن موجود، دسته بسته، تسلیم، عبد و بندهاند.
ماه رمضان_۵۳شمسی
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
در همهی صحنههای جامعهی ما، افرادی در زیرِ بارانِ پُر برکت انقلاب، از سرزمین حاصلخیز فطرت انسانی روییدند که دو صحنهاش، یکی جبههی روشنفکری و دیگری جبههی هنر بود. این دو جبهه، دو مقولهی جداگانهاند. ای بسا هنرمندی که روشنفکر نیست و ای بسا روشنفکری که هنرمند محسوب نمیشود. اما این دو مقوله، با یکدیگر جمع هم میشوند.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از کتاب دغدغههای فرهنگی
#دغدغههای_فرهنگی
روشنفکر غربی در برههای از زمان، با دولت و نظام حاکم بر خودش، به نفع ملتهای ضعیف مبارزه میکرد. این کار در ایران به وسیله میرزای شیرازی، میرزای آشتیانی در تهران و سیدعبدالحسین لاری در فارس انجام میگرفت و با نفوذ استعمار مبارزه میکردند. اما چه کسی به انعقاد قراردادهای استعماری و دخالت استعمار کمک میکرد؟ میرزا ملکمخان و امثال او و بسیاری از رجال قاجار که جزو روشنفکران بودند.
فصل چهارم: جریان روشنفکریِ بیمار
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@daghdaghehayefarhangi