🔸در باب #غدیر، انسان از ابعاد گوناگونی میتواند نظر بیندازد و بهره معنوی و فکری بگیرد.
▪️یکی، اصل و موضوع « #ولایت »، به عنوانِ استمرار نبوّت است. این، موضوع مهمّی است. نبوّت عبارت است از گزاردن پیغام پروردگار در میان بشر در برههای از زمان و تحقق اراده الهی به وسیله شخصی که مبعوث و برگزیده پروردگار است. بدیهی است این دوره هم تمام میشد و میگذشت. که: «انّک میّت و انّهم میّتون.» امّا این حادثه الهی و معنوی، با رفتن پیغمبر، منقطع نمیشود؛ بلکه هر دو جنبهاش باقی میماند.
▫️یکی جنبه #اقتدار_الهی، #حاکمیّت_دین و #اراده_پروردگار در میان بشر است. انبیا مظهر، اقتدار پروردگار در میان بشر بودند. انبیا که نیامدند مردم را فقط نصیحت کنند. نصیحت و تبلیغ، بخشی از کار پیغمبران است. پیغمبران همه آمدند تا جامعهای را بر اساس ارزشهای الهی به وجود آورند؛ یعنی در واقعیتِ زندگىِ مردم تأثیر بگذارند. بعضی توانستند و مبارزاتشان به نتیجه رسید؛ بعضی هم نتوانستند. این جنبه از زندگی پیغمبر که مظهر قدرت خدا در زمین و در میان بشر و مظهر حاکمیّت و ولایت الهی در میان مردم است، استمرار پیدا میکند؛ برای اینکه معلوم شود، دین در هیچ زمانی نمیتواند اثر خود را ببخشد، مگر اینکه زمامداری، حاکمیّت و اقتدار، در آن وجود داشته باشد.
▪️ جنبه دومِ موضوع که آن هم بههمین اندازه مهمّ است، این است که حال که این حاکمیّت، با رفتن نبی قطع نمیشود و استمرار پیدا میکند، نمیتواند یک حاکمیّت برهنه و بینصیب از معنوّیات پیغمبر باشد. درست است که پیغمبر دارای مقام ممتازِ استثنایی است و هیچکس دیگر با او مقایسه نمیشود؛ امّا استمرار وجود او، باید متناسب با او باشد. ارزشهاىِ وجود مقدّس پیغمبر، باید در کسی که استمرار وجود اوست به قصد ظرفیّت آن شخص، حفظ شود. در آن دوره و فصل مهم از تاریخ نبوّت و ولایت، که بایستی معصوم میبود تا انحراف پیش نیاید، جز در وجود مقدّس امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیهالسّلام، چنین چیزی متحقّق و متبلور نبود.
🔸ماجرای #غدیر، این دو چیز را با هم، در تاریخ اسلام ثبت کرده است. لذا، این یک بُعد از مسأله غدیر است. یک بُعد دیگر، شخصیتِ خودِ امیرالمؤمنین است. بعد دیگر، اهتمام نبىّاکرم به مسائل بعد از وفات خودشان است. اینها دیدگاههای مختلفی است که مسأله غدیر را از همه این جنبهها میشود مورد بررسی قرار داد.
۱۳۷۴/۲/۲۸
#عید_غدیر
#عید_ولایت
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
•❈❈❈❈┅┅┄
هر روز یک درس از #رهبر_قرآنی
#درس_سی_و_ششم🔻
وَإِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلائِكَةِ إِنّي جاعِلٌ فِي الأَرضِ خَليفَةً ۖ قالوا أَتَجعَلُ فيها مَن يُفسِدُ فيها وَيَسفِكُ الدِّماءَ وَنَحنُ نُسَبِّحُ بِحَمدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قالَ إِنّي أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
[سوره بقره، آیه ۳۰]
▪️حقیقتاً این واقعیتی است که برای یک انقلاب، انسانسازی از همه چیز مهمتر است. اگر انقلاب، انسانسازی نکند، هیچ کاری نکرده است. اگر کسی فکر بکند، دلیل این معنا واضح است. یعنی این حرف، واقعاً استدلال نمیخواهد؛ چون دنیا بدون انسان صالح، یک پدیدهی بیجان و کور و تاریک است. آن چیزی که به عالم خاکی جان میبخشد، ارزش میدهد، نور میدهد و معنا و مضمون به وجود میآورد، انسان است. «انّی جاعل فیالارض خلیفة» جانشین، عنوانی است که خدا به انسان داده است. این جانشین را کجا گذاشتهاند؟ «فیالارض». ارض بدون این جانشین، چیست؟ و چه ارزشی دارد؟
▫️تمام پیامبران و عبادالله الصّالحین، همّشان این بوده که انسان صالح را در این زمین به وجود بیاورند، حفظ کنند، رشد بدهند و تکثیر نمایند. هدف اسلام هم این است. اینکه شما دیدید، امام در بیانیهیی در چند سال قبل فرمودند،
فتحالفتوح انقلاب اسلامی، ساختن جوانانی از این قبیل است، یک حرف نبود که همینطور بر قلم امام جاری شده باشد. این، یک مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم دارد. واقعاً فتحالفتوح، یعنی ساختن انسان صالح.
۱۳۶۹/۱۰/۱۰
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔘متفکری که باید از نو شناخت.
حضرت #علامه
تنهایت نخواهیم گذاشت.
@t_manzome_f_r
#سوال از محضر حضرت آقا:
۴۱. چگونه میتوان به بصیرت دست یافت؟
«اخلاص» یکی دیگر از عوامل بصیرتساز در انسان است: «هرچه مخلصانهتر عمل کنید، خدای متعال بصیرت شما را بیشتر میکند. «اَللهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّور»؛ خدا ولیّ شماست. هرچه به خدا نزدیکتر شوید، بصیرت شما بیشتر خواهد شد و حقایق را بیشتر میبینید. نور که بود، انسان میتواند واقعیّات و حقایق را مشاهده کند. وقتی نور نباشد، انسان واقعیّات را هم نمیتواند ببیند.» ۱۳۸۹/۹/۴
علاوه بر اینها برای دستیابی به بصیرت باید به حوادث و قضایا «نگاه کلان» داشت: «باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم؛ این نگاه کلان، به ما معرفت و بصیرتى را عطا میکند که اوّلاً موقعیت خودمان را، جایگاه خودمان را، ایستگاه خودمان را در وضع کنونى بازیابى کنیم و بفهمیم در چه وضعى قرار داریم؛ بعد هم به ما تعلیم میدهد که براى آینده چه باید بکنیم.» ۱۳۹۳/۶/۱۳
البته در این مسیر میتوان از «مطالعهی آثار خوب» و «گفتگو با انسانهای مورد اعتماد» نیز بهره برد: «بیبصیرتی را بخصوص شما جوانها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسانهای مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی -که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمیخواهم- از بین ببرید.» ۱۳۸۸/۵/۵
اینگونه بصیرتتان را حفظ کنید ...
نکتهی پایانی اینکه «بصیرت» مانند هر گوهر گرانبهای دیگری احتیاج به حفظ و صیانت دارد. فقط با «حفظ ایمان و تقوا و دلِ نورانی» میتوان بصیرت را «حفظ» کرد:
«آنچه که بصیرت و بینش انسان را در قضایای مختلف و در حوادث گوناگون و زیر غبار تبلیغات جنجالآمیز دشمنان، تضمین و حفظ میکند، دل مؤمن و پاک و نورانی است... دلی که از ایمان برخوردار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است، با تبلیغات دشمنان گمراه نمیشود.» ۱۳۸۲/۶/۲۹
#شب_نشینی_با_آقا
#پرسش و #پاسخ
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
#دشمن_شناسی
تکلیف ما این نیست که بگوییم: «ما گفتیم؛ هر کس میخواهد، عمل بکند». این مربوط به این دوره نیست که حکومت به دست مسلمین است؛ دورهای که بار ادارهی جامعه بر دوش ماست؛ بخصوص دورهای که دشمن این همه تلاش میکند، تا مفاهیم اسلامی را از ذهنها بزداید. تکلیف ما فقط این نیست که حالا مطلبی را گفتیم؛ شد، شد؛ نشد، نشد. ما بایستی حرف خود را به دلها برسانیم؛ «و ما علی الرّسول الّا البلاغ».
#سیزدهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدنساز
#سیدعلی_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
ما #تبیینیها تمام تلاشمان را برای #خامنهای_خوانی بکار گرفتهایم.
آشنایی با #خامنهای_عزیز، یعنی آشنایی با بهترین قرائت از #اسلام_ناب.
ما معارف #انقلاب_اسلامی را از سرچشمه #ولایت خواهیم گرفت.
✔️شما هم به جمع #خامنهای_خوانها بپیوندید...
✔️شما هم چند نفر را به #خامنهای_خوانها اضافه کنید.
✔️انشاءالله روزی خواهد آمد که در تمام ایران، #خامنهای_خوانی و آشنایی با #معارف_انقلاب_اسلامی رونق یابد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی مردمی #تبیین منظومه فکری رهبری
#تبیین_و_قانعکردن_دلها🔻
▪️#مسجد باید پایگاه «انسانسازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرتافزایی و زمینهسازی برای #ایجاد_تمدن_اسلامی» باشد؛ بنابراین وظیفهی امام جماعت علاوه بر اقامهی نماز، «اقامهی حق و عدل، #تبیین_دین و ابلاغ احکام دینی» است.
#رهبر_معظم_انقلاب
#تبیین_اساس_کار_ماست.
@t_manzome_f_r
#دشمن_شناسی
عقبهی ما، در مبارزهی ملّت ایران با قلدری استکبار جهانی، عبارت بود از «فرهنگ» ما. منطقهی عقبهی ما عبارت بود از اخلاق اسلامی، توکّل به خدا، ایمان و علاقه به اسلام. هر وقت اسم اسلام و فرمان امام به گوش مردم میرسید ناگهان میدیدید این ملّت، به جوش و خروش درمیآید. دشمن اینها را دید، دشمن اینها را تحلیل کرد و فهمید این ملّت عقبهای دارد. فهمید تا آن عقبه هست، این ملّت را با محاصرهی اقتصادی و با محاصرهی نظامی و یا چه و چه، نمیشود به زانو درآورد. پس، آن عقبه را باید بمباران کرد؛ فرهنگ او را، اخلاق و ایمان و ایثار او را، اعتقاد به دین و به رهبری او را، اعتقاد به قرآن و جهاد و شهادت او را؛ اینها را باید از بین برد و شروع کرد.
#سیزدهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدنساز
#سیدعلی_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از صوتهای رهبر انقلاب
مسجد هسته مقاومت است.mp3
1.45M
🔹مسجد هسته مقاومت است🔹
#روز_جهانی_مساجد
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@khamenei_voice
@t_manzome_f_r
•❈❈❈❈┅┅┄
هر روز یک درس از #رهبر_قرآنی
#درس_سی_و_هفتم🔻
وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَى المَلائِكَةِ فَقالَ أَنبِئوني بِأَسماءِ هٰؤُلاءِ إِن كُنتُم صادِقينَ
سپس علم اسماء [= علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات] را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من خبر دهید!»
[سوره بقره، آیه ۳۱]
▪️سرچشمهی بعثت که در قلب مقدّس نبی اکرم صلیاللهعلیه و آله و سلّم جوشید و جاری شد، مسیر مهمّی دارد. یعنی مسأله به همین جا خاتمه پیدا نمیکند که از طرف پروردگار، حقیقت و نوری در قلب یک انسان ممتاز، برجسته و استثنایی درخشید. این، قدم اوّل و اوّل کار است. البته مهمترین بخش قضیه هم، همین است. درخشیدن این نور در قلب مقدّس و مبارک پیغمبر و تحمّل مسؤولیت وحی از طرف آن بزرگوار، همان قسمتی است که به طور صریح، عالم خلقت، عالم وجود انسان و دنیای مادّی را به معدن غیب وصل میکند. حلقهی وصل این جاست. اگرچه همیشه برکات الهی در طول این روندی که عرض خواهیم کرد، نسبت به بشر و نسبت به این راه وجود دارد؛ لیکن حلقهی وصل در همان لحظهی بعثت است که از عالم غیب، سرچشمهی حقایق الهی و سرچشمهی بعثت - که خود این یک کلمه کافی است - به روح مقدّس پیغمبر سرازیر و جاری میشود و بر قلب مقدّس پیغمبر میجوشد. پس قدم اوّل، تحقّق این بعثت است.
▫️دری از حقایق بر روی این انسان ملکوتی باز میشود و او که برای امتحان دادن، برای کشیدن این بار و تحمّل مشاق و مصائب آن آماده است، حرکت بزرگ خود را از همین لحظهی اوّل آغاز میکند. لذا قضیهی بعثت با قضیهی تعلیم متفاوت است؛ یعنی بیش از تعلیم است. البته همیشه سفرهی تعلیم و تربیت الهی بر روی پیغمبران و اولیا باز است؛ «و علّم آدم الاسماء»، تا آخر هم وجود داشته است. تعلیم و تأدیب پیغمبران به عنوان شاگردان مخصوص حضرت احدیّت، امری است که وجود دارد؛ اما بعثت چیزی علاوهی بر آن تعلیم است. در بعثت، تعلیم، تهذیب و تزکیه هست؛ اتیان کتاب و حکمت هست؛ اما فقط اینها نیست، چیزی اضافه بر آن وجود دارد که همان برانگیختن است. این انسان برانگیخته میشود، تا سرمایهای را که به او داده شده است، به کار اندازد و به وسیلهی آن، بشریّت را به سر منزلی که باید برساند، برساند. یعنی حرکت را شروع میکند. معنای بعثت این است.
۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#تبیین
@t_manzome_f_r
#دشمن_شناسی
دستگاههای تبلیغاتی دشمن و جبههی دشمن با انواع و اقسام وسایل تبلیغاتی سعی میکند اسلام سیاسی و اسلام عدالتخواه و اسلام اجتماعی را به عنوان چهرهای خشن در دنیا معرفی کند و مردم را به اسلام منزوی، اسلام تسلیمطلبانه و اسلامی که در مقابل متجاوز و ظالم و زورگو هیچ عکسالعملی از خود نشان نمیدهد، سوق دهد. این یکی از نقاطی است که جبههی دشمن روی آن تأکید میکند: سیاست را از معنویّت جدا کردن؛ یعنی اگر کسی میخواهد مسلمان باشد، باید سر خود بگیرد و گوشهای بنشیند و به اینکه دشمن چه میکند، متجاوز و اشغالگر چه میکند، کاری نداشته باشد.
#سیزدهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدنساز
#سیدعلی_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از ویدیوهای رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ | امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیه
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#امام_موسیکاظم_علیهالسلام
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@video_khamenei
@t_manzome_f_r
صدها حادثه توجهبرانگیز و پر معنی و در عین حال ظاهراً بیارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسیبن جعفر هنگامی معنا میشود و ربط مییابد که رشته مستمر جهاد و مبارزه ۲۵۰ ساله ائمه را از آغاز امامت تا لحظه شهادت آن بزرگوار مشاهده کنیم.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۱۶
به مناسبت #میلاد سراسر نور حضرت بابالحوائج، موسیبنجعفر "علیهماالسلام"
@ensane250saale
@t_manzome_f_r
#دشمن_شناسی
دشمن سعی میکند برای افکار عمومی دنیا - که این افکار عمومی عالم، متضمّن افکار و احساسات و استفهامات ملّتهای مسلمان و ملّتهای جهان سوّم، که مخاطب انقلاب اسلامی بودند، نیز هست - اثبات کند که ایران خودش آن دوران را تخطئه میکند، میخواهد برای مردم فلان کشور اسلامی و یا حتّی غیراسلامی ثابت کند که ایران از مواضع قبلی خود عدول کرده است.
#سیزدهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدنساز
#سیدعلی_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری