ائمه دارای یک شخصیتند و #جدا نیستند...
#انسان_۲۵۰_ساله
این بزرگواران(ائمه) یک واحدند، یک شخصیتند. شک نمی شود کرد که هدف و جهت آنها یکی است.
پس ما به جای اینکه بیاییم زندگی امام حسن مجتبی"علیه السلام" را جدا و زندگی امام حسین "علیه السلام" را جدا و زندگی امام سجاد "علیه السلام" را جدا تحلیل کنیم_ تا احیاناً در دام این اشتباه خطرناک بیفتیم که سیره ی این سه امام به خاطر اختلاف ظاهری با هم متعارض و مخالفند_ باید یک انسانی را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست و شصت هجری این راه را طی کرده.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۱۶
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
زندگی #ائمه یک #حرکت_مستمر است...
#انسان_۲۵۰_ساله
زندگی امیرالمؤمنین با زندگی امام مجتبی، با زندگی حضرت ابی عبدالله، با زندگی هشت امام دیگر _تا دویست و شصت_ یک حرکت مستمرّ است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
#مبارزه ی ائمه چیزی بیش از مبارزه ی #علمی بود...
#انسان_۲۵۰_ساله
مبارزه ی #سیاسی یا مبارزه ی حادّ سیاسی که ما به ائمه "علیهم السلام" نسبت می دهیم یعنی چه؟ منظور این است که مبارزات ائمه "علیهم السلام" فقط مبارزه ی #علمی و #اعتقادی و #کلامی نبود... چیزی بیش از این بود.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
مبارزه برای تشکیل #حکومت_اسلامی
#انسان_۲۵۰_ساله
مبارزه ی #سیاسی ائمه عبارت است از یک مبارزه ای با یک هدف #سیاسی.
آن هدف سیاسی چیست؟ عبارت است از تشکیل "حکومت اسلامی" و به تعبیر ما "حکومت علوی".
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
ائمه بدنبال تشکیل #حکومت_الهی...
#انسان_۲۵۰_ساله
ائمه از لحظه ی وفات رسول الله تا سال دویست و شصت، درصدد بودند که #حکومت_الهی را در #جامعه_اسلامی بوجود بیاورند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
کارهای ائمه در راستای تشکیل #حکومت...
#انسان_۲۵۰_ساله
همه کارهای ائمه "علیهم السلام" غیر از کارهای #معنوی و روحی که مربوط به اعتلای نفس یک انسان و قرب او به خداست، برای این است که #حکومت_اسلامی را تشکیل بدهند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
زندگی ائمه به بیان #احکام و #معارف خلاصه نمی شد...
#انسان_۲۵۰_ساله
اصلاً ائمه "علیهم السلام" آیا یک زندگی #سیاسی داشتند یا نه؟ آیا زندگی ائمه "علیهم السلام" فقط این بود که یک عده شاگرد، یک عده مرید، یک عده
علاقه مند را دور خودشان جمع کنند، احکام نماز و احکام زکات و احکام حج و اخلاقیات اسلامی و معارف و اصول دین و عرفان و این چیزها را به آنها بیان کنند و همین و بس؟! نه، غیر از اینها یک چهارچوب دیگری در زندگی ائمه هست که آن، همان #زندگی_سیاسی است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
#عمل و #حرف ائمه یکی است...
#انسان_۲۵۰_ساله
بنده بارها گفته ام زندگی ائمه "علیهم السلام" را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به حساب بیاوریم.
یک انسان۲۵۰ ساله، از هم جدا نیستند،
"کلّهم نور واحد" هر کدام از اینها که یک حرفی زدند، این حرف در حقیقت از زبان آن دیگران هم هست.
هر کدام از اینها که یک کاری انجام داده اند، این در حقیقت کار آن دیگران هم هست.
یک انسانی که ۲۵۰ سال گویی عمر کرده است.
تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال، کار یک انسان، با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک های مختلف است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
تبیین #اسلام_ناب و #امامت
#انسان_۲۵۰_ساله
ائمه علیهم السلام وقتی که احساس کردند که #اسلام رو به #غربت افتاد و جامعه اسلامی تشکیل نشد، دو هدف را اهداف اصلی خود قرار دادند.
یکی " تبیین اسلام به شکل درست".
کار مهم دیگر، " تبیین مساله ی امامت" بود. امامت یعنی زمامداری جامعه ی اسلامی.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
تلاش #سیاسی برای گرفتن #حکومت از دستگاه جور...
#انسان_۲۵۰_ساله
این را همه ی برادران و خواهران بدانند که ائمه "علیهم السلام" همه شان به مجرد اینکه بار امانتِ امامت را تحویل می گرفتند، یکی از کارهایی که شروع می کردند، یک مبارزه ی #سیاسی بود، یک #تلاش_سیاسی بود برای گرفتن #حکومت.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
ائمه داعیه ی #حکومت داشتند....
#انسان_۲۵۰_ساله
اگر ائمه داعیه ی #حکومت نداشتند، ولو علوم اولین و آخرین را هم به خودشان نسبت می دادند، اگر بحث #قدرت_سیاسی نبود، داعیه ی قدرت #سیاسی نبود، هیچ گونه تعرضی نسبت به آنها انجام نمی گرفت، لااقل به این شدت انجام نمی گرفت.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
#انسان_۲۵۰_ساله
تمام بحث ائمه با مخالفین شان و بحث اصحابِ ائمه در مبارزات شان، همین مساله ی #حکومت و #حاکمیت و ولایت مطلقه و عامه بر مسلمین و #قدرت_سیاسی بود؛ بر سر مقامات معنوی، آنها با ائمه دعوایی نداشتند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳
#جلسه_اول
#مقدمه
@t_manzome_f_r
بسم الله الرحمن الرحیم
دومین روز از شروع مطالعه کتاب انسان ۲۵۰ساله، سومین کتاب سیر مطالعاتی طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری.
پیامبر اکرم دچار #تشویش نشد...
#انسان_۲۵۰_ساله
کار مهم پیامبر خدا، دعوت به #حق و #حقیقت و #جهاد در راه این دعوت بود.
در مقابل دنیای ظلمانی زمان خود، پیامبر اکرم دچار #تشویش نشد.
چه آن روزی که در مکّه تنها بود، یا جمع کوچکی از مسلمین او را احاطه کرده بودند و در مقابلش سران متکبّر عرب، صنادید قریش و گردن کشان، با اخلاق های خشن و با دست های قدرت مند قرار گرفته بودند و یا عامه ی مردمی که از معرفت نصیبی نبرده بودند، وحشت نکرد، سخن #حق را گفت، تکرار کرد، #تبیین کرد، روشن کرد، _اهانت_ها را تحمل کرد، سختی ها و رنج ها را به جان خرید، تا توانست جمع کثیری را مسلمان کند؛ و چه آن وقتی که حکومت اسلامی تشکیل داد و خود در موضعِ رئیس این حکومت، قدرت را به دست گرفت.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۲۷
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
پیامبر دارای برترین #مکارم_اخلاق...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیامبر اعظم بنابر حدیث متواتر و معروف، فرمود: "بُعثتُ لاُتمّم مکارمَ الاخلاق".
تا کسی خود دارای برترین #مکارم_اخلاق نباشد، خداوند متعال این ماموریت عظیم و خطیر را به او نخواهد داد.
لذا در اوایل بعثت، خداوند متعال خطاب به پیغمبر می فرماید: و اِنّک لَعلی خُلُق عظیم.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۸
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#انسان_۲۵۰_ساله
پیغمبر اکرم که در #جوانی به تجارت اشتغال داشتند و درآمدهای هنگفتی از طریق تجارت به دست آورده بودند، همه را در راه خدا #صدقه دادند؛ بین #مستمندان تقسیم کردند.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۲۸
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#جهاد همه جانبه ی پیامبر...
#انسان_۲۵۰_ساله
پیامبر اعظم از ابتدای بعثت یک #جهاد مرکّبِ همه جانبه ی دشوار را آغاز کرد و بیست و سه سال، در نهایت دشواری، این جهاد را پیش برد. #جهاد او در درون خود، #جهاد با مردمی که از حقیقت هیچ ادراکی نداشتند و #جهاد با آن فضای ظلمانی مطلق بود.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۲۹
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
اولین کار پیامبر #سیاست بود...
#انسان_۲۵۰_ساله
یک عده ای اسلام را فقط مساله #فردی دانستند و #سیاست را از اسلام گرفتند، در حالی که نبی مکرم اسلام در آغاز هجرت، در اوّلی که توانست خود را از دشواری های مکّه نجات دهد، اولین کاری که کرد، #سیاست بود، بنای جامعه ی اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۱
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
انبیاء برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند...
#انسان_۲۵۰_ساله
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار #عدالت_اجتماعی در جامعه.
چه کسی می تواند این کار را انجام دهد؟
تشکیلِ یک جامعه ی همراه با عدالت و قسط، یک کار #سیاسی است؛ کار مدیران یک کشور است. این، #هدف انبیاست.
نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۱
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#درخشان_ترین دوره حکومت ...
#انسان_۲۵۰_ساله
سیره نبی اکرم در دوران ده ساله ی حاکمیت اسلام در مدینه،
یکی از #درخشان_ترین دوره های حکومت در طول تاریخ بشری است.
باید این دوره ی کوتاه و پُر کار و فوق العاده تاثیر گذار در تاریخ بشر را
شناخت.
دوره ی مدینه، فصل دوم دوران بیست و سه ساله رسالت پیغمبر( ص ) است.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۳۵
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#هدف_پیامبر، رساندن پیام آزادی و بیداری و خوشبختی ...
#انسان_۲۵۰_ساله
هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسدِ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود؛ مسئله، مسئله جهانی بود .
پیامبر اکرم این #هدف را دنبال می کرد
که هرجا زمینه مساعد بود، #بذر_اندیشه و #عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد .
هدف این بودکه پیام #آزادی و #بیداری و #خوشبختی انسان به همه ی دلها برسد.
این جز با ایجاد یک #نظام_نمونه و #الگو امکان پذیر نبود؛
لذا پیامبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۳۵
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
شاخص های #نظام پیغمبر(ص)...
#انسان_۲۵۰_ساله
نظامی که #پیغمبر ساخت، شاخص های گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است:
شاخص اول، #ایمان و معنویت است.
شاخص دوم، قسط و #عدل است.
شاخص سوم، #علم و معرفت است.
شاخص چهارم، صفا و #اخوت است.
شاخص پنجم، #صلاح اخلاقی و رفتاری است.
شاخص ششم، #اقتدار و عزت است.
شاخص هفتم، کار و #حرکت و پیشرفت دائمی است.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۶
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r
#تقویت روح ایمان و معنویت...
#انسان_۲۵۰_ساله
#انگیزه و موتور پیش برنده ی حقیقی در نظام نبوی، #ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می جوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در می آورد.
دمیدن و تقویت روح #ایمان و #معنویت و دادن #اعتقاد و #اندیشه ی درست را پیغمبر از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۶
#جلسه_دوم
#پیامبر_اعظم
@t_manzome_f_r