هدایت شده از تولیداتِ طرح
17_Jalase-14.mp3
6.1M
📗بریدهای از جلسۀ چهاردهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
فلسفهٔ نبوت
شما ببينيد مكتبهای عقلی را و فلسفی را که چطور درمقابل هم صفآرایی میكنند. ببينيد كه انسانيت تا به يك مبدأ و نقطهای فراتر و بالاتر و عميقتر از خرد انسان متصل نباشد، نمیتواند راه به هدايت و سعادت برساند. نبوت معنايش اين است؛ يك نيرويی بالاتر، يك هدايتی قویتر و عميقتر از هدايت حس، از هدايت غريزه، از هدايت عقل لازم دارد انسان. اين هدايت میآيد چهكار میكند؟ میآيد با حس شما رقابت میكند؟ میآيد با غريزهٔ شما مخالفت میكند؟ میآيد سر عقل را به سنگ میزند؟ ابداً. او میآيد تا عقل را راهنمايی كند، تا عقل را پرورش بدهد، تا عقلِ دفنشده را از زير خروارها خاك بيرون بياورد.
اميرالمؤمنين ما صلواتالله و سلامهعليه، اشتباهی گفتم، اميرالمؤمنين بشريت ـ منحصرش نكنيم به خودمان اميرالمؤمنين را ـ او معلم بشريت است، اميرالمؤمنينِ بزرگ بشريت میگويد پيغمبران را خدا فرستاد، بنابر آنچه كه در نهجالبلاغه است، تا اينكه وادار كنند انسانها را تا به ميثاق و پيمانِ فطرت خود پايبند بمانند و نعمتهای فراموششده را بهيادشان بياورند، بعد «وَ يُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ»، خردها، عقلها، دركها، شعورهای جامعههای بشری كه بهوسيلهٔ فرعونها و نمرودها و بزرگها و قدرتمندها دفن شده بود، پيغمبران میآيند تا اينكه اين دفينهها را بيرون بياورند، اين عقلهای دفن شده را بر شورند. فرعون دوست نمیدارد كه مردم دارای عقل باشند، دوست نمیدارد كه انسانها بفهمند؛ چون اگر بفهمند، او وجودش باطل و افسانه خواهد شد، که اين را در بحثهای بعدی نبوت به تشريح خواهيم ديد انشاءالله. فرعون دوست نمیدارد كه مردم نيروی خرد را بهكار بزنند؛ چون اينجور است، نيروی خرد را دفن میكند، چهجوری دفن میكند، بحثهای بعدیست انشاءالله. پيغمبران میآيند اين دفينهها را، اين خزينهها را، اين گنجهای پنهان و مخفی را استخراج میكنند، تصفيه میكنند، میدهند دست مردم.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_چهاردهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
جریان حق یعنی جریان #امام_حسن (علیهالسلام) ایشان اصالت را به دین میدادند، برایشان اصل، دین بود. #دین_یعنی_چه؟ یعنی هم در ایمان مردم و اعتقاد مردم، دین باقی بماند و مردم به دین متعبّد و پایبند بمانند در ایمان و عمل
@t_manzome_f_r
عظمت #زینب_کبری...
#انسان_۲۵۰_ساله
خطبه ی فراموش نشدنیِ زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدنِ معمولی نیست، اظهار نظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک #تحلیل عظیم از وضع جامعه ی اسلامی در آن دوره است.
این #زن است که الگوست، الگو برای همه مردان بزرگ عالم و همه زنان بزرگ عالم. انقلاب نبوی و انقلاب علوی را آسیب شناسی می کند. می گوید شماها نتوانستید در فتنه، #حق را تشخیص بدهید؛ نتوانستید به وظیفه تان عمل کنید؛ نتیجه این شد که جگر گوشه ی پیغمبر سرش بر روی نیزه رفت.
عظمت زینب کبری را اینجا می شود فهمید.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۷
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
وضعیت شیعیان در دوره #امام_سجاد_علیه_السلام...
#انسان_۲۵۰_ساله
وضعیتِ بعد از #عاشورا در میان شیعیان و معتقدان به خط #امامت، وضعیت عجیبی بود. وحشی گریِ مزدوران اموی و کاری که با خاندان پیغمبر چه در #کربلا و چه در کوفه و چه شام انجام دادند، همه مردمِ علاقه مند به خط #امامت را مرعوب کرد.
البته می دانید که زُبدگان از اصحاب امام حسین در ماجرای #عاشورا و یا در ماجرای توّابین به شهادت رسیدند، اما آن کسانی که باقی مانده بودند آن قدر جرأت و شهامت که اجازه بدهد در مقابل قدرت سلطه ی جبارِ یزید و سپس مروان بتوانند حرف #حقِ خودشان را بزنند نداشتند.
یک جمع مؤمن اما پراکنده، بی تشکیلات، مرعوب و در حقیقت از راه امامت عملاً منصرف شده، این میراثی بود که از جمع #شیعه برای امام سجاد باقی ماند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۸
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r
هدایت شده از کرمانشاه را می سازیم
#گزارش_تصویری 4⃣
برگزاری جشن میلاد #امام_حسن_علیه_السلام در منطقه سر پل ذهاب
۹۷/۳/۹
لب تون خندون عزیزان کرمانشاهی
@kermanshah313
هدایت شده از تولیداتِ طرح
18_Jalase-15.mp3
5.87M
📗بریدهای از جلسۀ پانزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
بعثت در نبوت
اول در وجود خود پيغمبر. بعثت، رستاخيز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پيغمبر، در باطنِ خود نبى بهوجود مىآيد. اول او عوض مىشود، اول او از حال ركود و رخوت خارج مىشود، بعد از آنىكه در روح او، در باطن او قيامتى بر پا شد، بعد از آنىكه رستاخيزى در درون ذات نبى و روان او بهوجود آمد، بعد از آنىكه همۀ مايههاى بسيار سرشارِ وديعهنهادۀ ازطرف خدا، در نبى بيدار شد، مثل سرچشمهاى كه در هر لحظهاى ميلياردها جريان آب از او استخراج مىشود و مىريزد ـ كه تا قبل از اين لحظه، همۀ اين آبها در باطن او مخفى یا پنهان بود ـ بعد از آنىكه خلاصه خودِ نبى مسلمان شد، وقتىكه خود او تحت تأثير تحول وحى الهى قرار گرفت؛ بعد همين سرچشمه، همين تحول، همين شور، همين انقلاب، همين رستاخيز، از اين چشمۀ فيّاضِ جوشان، كه روح نبى و باطن نبىست، مىريزد به اجتماع، منتقل مىشود به متن جامعۀ بشرى.
بعد از آنىكه در او تحول بهوجود آمد، در جامعه تحول بهوجود مىآيد. بعد از آنىكه در باطن او رستاخيز عظيمی به پا شد، رستاخيز عظيمترى در متن جامعه برپا مىشود. بعد از آنىكه در دل او انقلاب بهوجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب بهوجود مىآيد و بعثت بهمعناى واقعى تحقق پيدا مىكند. پس مىبينيد كه در نبوت هرچه كه هست، شور و تحول و دگرگونى و بعث و انبعاث است.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_پانزدهم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
بُعد انقلابی زندگی #امام_سجاد...
#انسان_۲۵۰_ساله
اولین بخش افتخار آمیز زندگی امام چهارم بخش #اسارت اوست.
امام سجاد در حال #اسارت و بیماری، همانند قهرمانی بزرگ با گفتار و رفتارش، در این فصل حماسه می آفریند.
در این دوران، #امام وضعیتی به کلی متفاوت دارد با آنچه که در دورانِ اصلی زندگی او مشاهده خواهید کرد. در آن دوران اصلی، بنای #امام بر کارِ زیربناییِ ملایم، حساب شده و آرام است؛ که گاهی حتی ایجاب می کند با عبدالملک مروان هم در یک مجلس بنشیند و با او رفتاری معمولی و ملایم داشته باشد.
اما در این فصل #امام را به صورت یک #انقلابی پر خروشی می بینید که کمترین سخنی را تحمل نمی کند و در برابر چشم همه، پاسخ های دندان شکن به دشمنانِ مقتدر خود می دهد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۰
#جلسه_نوزدهم
#زینب_کبری
@t_manzome_f_r