eitaa logo
تا ابد زندگی
898 دنبال‌کننده
367 عکس
82 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ هدایتگری اسماء قیامت 🔻 اسماء قیامت که برای ما گفته شده است حتماً در آنها هدایتگری است. یعنی باید با هر یک از این اسماء رابطه برقرار کرد و پیام و کلام هر اسمی را از آن گرفت تا از این نعمت تبیین اسماء و اثر هدایتگری آنها استفاده شده باشد. خود بیان این اسماء یک نعمت است که اولیاء الهی آنها را برای ما گفته اند. در قبال این نعمت باید شکرگزاری کرد و شکر آن به این است که از آن اسم باید در وجود ما رابطه صحیح ایجاد بشود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هفتم؛ شرح محشر ١ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ ارتباط روز جمعه با روز ظهور و قیامت 🔻 در روایات مربوط به روز جمعه، وظایفی و آدابی که گفته شده است کاملاً مرتبط با قیام قیامت و قیام حضرت مهدی عج است. یعنی اگر کسی میخواهد خود را برای روز ظهور و قیامت آماده کند، باید به تکالیف وارده در روز جمعه از جمله نماز جمعه و ارتباط و اجتماع مؤمنان عمل کند. اگر چنین کرد، با آنچه که نسبت به قیام قیامت و قیام حضرت عج بیان شده است، رابطه ایجاد می‌کند،. همان ارتباط است، همان غیب را به شهود آوردن است، آن خزائن را به مرتبه نازله رساندن است. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هفتم؛ شرح محشر ١ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ نتیجه رضایت به افعال دیگران 🔻 در روایت* آمده است امام زمان عج که قیام میکند، جزء اولین کارهای حضرت این است که نوادگان قاتلان امام حسین را می‌کشد. راوی سؤال میکند آیا این خلاف قانون دین نیست؟! امام رضا ع می فرمایند: «لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِم». در همه زمانها رضایت به فعل دیگری انسان را به آن ملحق می کند، ولی در زمان ظهور حضرت عج ، رضایت به فعل کسی، عین فعل است و حکم ظاهری بر آن هم اجرا می شود؛ لذا حد کسی که فاعل فعل است بر راضی به فعل نیز اجرا می شود. در قیامت هم همین‌گونه است که رضایت به فعل، عین فعل است. شخص می گوید این گناه در پرونده من نبود و من کاری نکردم و آزار من به مورچه نرسیده است، این قتلها چیست؟! می‌گویند : تو به فعل دیگران راضی بودی! لذا همان قتل در پرونده تو هم هست. *عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ١،ص ٢٧٣ 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هفتم؛ شرح محشر ١ 🆔@ta_abad_zendegi
🔰 بحمدالله جلد هشتم از مجموعه تا ابد زندگی، (شرح احادیث کتاب بحارالانوار) از چاپ خارج شد. 📚جلد هشتم با عنوان "شرح محشر ٢ " حاوی این مباحث و بیش از اینهاست : - اوصاف عالم قیامت - حقیقت حشر - علت حشر جمعی مردم - ویژگی‌های زلزله قیامت - تغییرات آفرینش در آستانه قیامت - صف های مردمان در قیامت و... قیمت روی جلد ٣٠٠/٠٠٠ تومان ⭕ تخفیف ٢۵ درصد 👈 قیمت ٢٢۵ هزار تومان ثبت سفارش از طریق؛ 👤 @admin_ravaasi 🆔 @ta_abad_zendegi
⭕️ رابطهٔ دنیا و قیامت 🔻 قیامت که قیام می‌کند، منافاتی با دنیا و برزخ ندارد. مطلب بالاتر اینکه به تصریح روایات،* برای بعضی قیامت در دنیا محقق می‌شود؛ در قیامت هستند ولی عالم دنیا هم برقرار است. این نشان می‌دهد که برپایی قیامت، ملازم با از بین رفتن دنیا نیست. *نهج البلاغه، خطبه ٢٢٢ 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ رابطهٔ نیاز و فرج 🔻 در دنیا چنین است که وقتی نیاز به اوج برسد، گشایش محقق می‌شود؛ فرج دائرمدار نیاز است؛ هرچقدر نیاز به اوج خود برسد، گشایش قطعی‌تر می‌شود. دعای حقیقی، برخاسته از نیاز حقیقی است؛ یعنی اجابت دعا، فرع نیاز است. در بسیاری از موارد که دعای ما مستجاب نمی‌شود به این دلیل است که نیاز هنوز در وجود ما حقیقی نشده است 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ خداوند فاعل قاهر است 🔻دست خداوند متعال بسته نیست؛ اگر خداوند متعال به لحاظ بعضی اعمال ما بفرماید صد سال بعد چنان می‌شود، اینطور نیست که ما حتماً باید صد سال صبر کنیم، بلکه شدنی است که صد سال را - با اعمال دیگری که آن هم تحت سنت‌های خداست - به یک روز و به یک لحظه تبدیل کند؛ چون در نظام الهی، خداوند فاعل قاهر است؛ فاعل مقهور نیست که سلسلۀ اسباب، خداوند متعال را مقهور کرده باشند. انسان‌ها با معرفت و تذلّل و نیازی که در وجود خود ایجاد می‌کنند، از مرتبۀ دیگری از فاعلیت الهی بهره‌مند می‌شوند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ 🔻آیت‌الله بهجت (ره) می‌فرمودند: شخصی گرفتار و محتاج شد، به حرم امیرمؤمنان (ع) رفت و ابراز حاجت کرد. از حرم که بیرون آمد دید کاروانی از شهرشان رسیده است و شخصی از کاروان به او گفت: این پول را پدر شما فرستاده است. ایشان می‌فرمودند: آن شخص به سمت حرم امیرمؤمنان (ع) رو کرد و گفت: آقا! این آن چیزی نیست که من الآن از شما ‌خواستم، این را پدر من قبلاً فرستاده است! او باور ندارد که خداوند تبارک و تعالی میتواند سلسلۀ علل را طوری قرار دهد که آن کاروان مدتی پیش حرکت کرده باشد تا دعای امروز او، همین الآن مستجاب شود و اگر هم دعای الآن او نبود، اجابت نیز محقق نمی‌شد. ما چون نظام اسباب عادی در وجودمان رسوخ کرده است، این بحث‌ها را باور نداریم. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ شرط تحقق فرج 🔻اینکه می‌فرماید: « لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خدای تبارک و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق می‌کند، اینطور نیست که گفته شود با توجه به همۀ وقایعی که برای ظهور حضرت (عج) گفته شده، امر ظهور خیلی طول می‌کشد، بلکه همۀ این‌ وقایع در یک شب، امکان تحقق دارد. اگر کسی این‌چنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق می‌شود و غیبت از او برداشته می‌شود؛ هرچند فرج عمومی در نظام عمومی دائرمدار نیاز و حاجت عمومی است. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
🔻در روایتی دارد، قبل از اینکه موسی (ع) قیام کند و معلوم شود ایشان به دنیا آمده است، قوم موسی (ع) از شدت فشار و سختی سراغ یکی از عالمان خود رفتند و گفتند زندگی برای ما خیلی سخت شده است چرا که در دست قِبطیان اسیر بودند و بدترین کارها را با عنوان بردگان با آنها می‌کردند. علت مبتلا شدن ایشان در روایت آمده است؛ این ذلت ناشی از عمل خودشان بود. بعد از سالیانی که در این حالت بودند، سراغ عالمی که نبیّ آن زمان بود رفتند. آن‌قدر به او بی‌اعتنا بودند که در روایت دارد، مدتی گشتند تا او را پیدا کردند. به او گفتند: ما مضطر شدیم، نمیدانیم چه کار کنیم؟ آن قائمی که از زمان یوسف (ع) وعدۀ او را به ما داده بودند کجاست؟ آن عالم به درگاه الهی دعا می‌کند، سپس می‌فرماید چهل سال بعد، آن قائم ظهور می‌کند؛ خیلی خوشحال می‌شوند و خدا را شکر می‌کنند، به آن نبیّ خطاب می‌شود که بگو به خاطر شکرگزاری ایشان، ده سال کم شد. دوباره شکرگزاری میکنند، دوباره خطاب ‌شد که ده سال دیگر به خاطر این شکرگزاری کم شد. شکرگزاری و کم شدن مدت ادامه پیدا کرد تا اینکه خطاب رسید، همین الآن دارد می‌آید. نگاه کردند، دیدند یک سوار در حال آمدن است. آن نبیّ گفت: این خصوصیات موسی (ع) است. آنها سجده کردند و خدا را سپاس گفتند. در ادامه دارد که اگر نیاز شما در رابطه با فرج و ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) به اوج برسد و چنین حالتی را با خداوند تبارک و تعالی داشته باشید، فرج منجی شما هم نزدیک خواهد شد. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ ویژگی آسمان و زمین قیامتی 🟥 در روز قیامت، تعیّن‌های زمین که سبب امتیاز بود، از دست می‌رود؛ تعیّن‌ها باعث می‌شود که ما برای زمین اثر می‌بینیم؛ یعنی وقتی کوه و دشت دیده می‌شود، زمین صاحب اثر دیده می‌شود. مثلاً تا وقتی آلودگی هوا، سرما و گرما پیش نیاید، توجهی به هوا نداریم؛ در حالت عادی انسان به هوا توجه ندارد و تأثیری برای هوا نمی‌بیند. اما این به معنای نبود هوا نیست، بلکه تأثیری برای آن نمی‌بیند؛ چراکه امتیاز و تعیّن که جلب توجه کند ندارد؛ اما همین که هوا گرم ‌شود، یک تعیّن، عارض شده است و انسان آن را احساس می‌کند. پس آنچه سبب می‌شود انسان تأثیر را احساس کند، وجود تعیّن است. انسان در روز قیامت، آسمان و زمین را احساس نمی‌کند؛ زیرا هیچ امتیاز و تعیّنی برای آنها باقی نمی‌ماند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ قیامت، روز شکسته شدن تعیّنات 🔻در روایات که می‌فرماید در روز قیامت، زمین بدون کوه، پستی و بلندی می‌شود -درحالی‌که گفته شده کوه‌ها میخ‌های زمین هستند و زمین را راسخ نگه می‌دارند- به دلیل این است که در آن روز هیچ تعیّنی نیست؛ کوه، گیاه، پَستی و بلندی دیده نمی‌شود. وقتی چیزی در زمین دیده نشود، خود زمین نیز دیده نمی‌شود. فرض کنید در یک بیابان کاملاً بی‌آب و علف، بدون هیچ پَستی و بلندی قرار دارید؛ تا چشم کار می‌کند هیچ تفاوتی مشاهده نشود، در این بیابان هر چقدر انسان حرکت کند هیچ تفاوتی احساس نمی‌کند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi