🔉 گفتگو
🔶 مجموعه لایوهای #همه_گیر
🔸گفتوگو میلاد دخانچی با دکتر علیرضا شیری (روانشناس)
♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه مصاحبههای لایوی با عنوان همهگیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامعتر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
@instajivegiمصاحبه میلاد دخانچی با علیرضا شیری.mp3
زمان:
حجم:
50.87M
🔉 فایل صوتی
🔶 مجموعه لایوهای همهگیر
🔸 گفتگو #میلاد_دخانچی با #علیرضا_شیری
🔹وسواس کرونایی رو چه کنیم؟! این وسواس چه خطراتی رو به دنبال دارد؟!
🔹 سه آسیب وسواس، اضطراب و ترس از قحطی را در مواجهه با کرونا
🔹 تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر روان ما در حال حاضر و آینده را در این گفتگو بشنوید.
🔗لینک گفتگو با رضا امیرخانی:
https://eitaa.com/taammolat74/1300
⚜️ @taammolat74
🔰 انسان تنهای بدون همراه؛ انسان بدون تلفن همراه
🔸انسان بدون تلفن همراه انسان تنهایی ست؛ انسان بدون تلفن همراه دیگر هیچ همراهی رو کنار خودش حس نمیکند..اگر تا همین دو دهه گذشته همسر و شریک زندگی بعنوان مهمترین همراه آدمی بحساب می آمد؛ اکنون با ورود به دوره عصر جدید انسان بطور اساسی دچار جابجایی هایی بنیادین در تعریف ارزشها و هنجارهای خود شده است...
🔹گوشی های همراه شریک مجازی و همراه همیشگی ما شده اند...این شریک کم حجم و بدون گوشت و استخوان و تشکیل شده از چند ریزپردازنده، این همراه های بی جان و عاری از احساس و عاطفه جای شریک آدمی را برای انسان گرفته اند..
🔸انسان عصر حاضر با گوشی های خود خوشحالند. با گوشی های خود به رختخواب می روند، موزیک گوش میکنند، فیلم میبینند، به مسافرت می روند، میخندند، می گریند و حتی می رقصند...
🔹"پیر بوردیو"جامعه شناس معاصر فرانسوی با برداشت از واژه " فست فود" به معنای غذای سریع ؛ وسایل ارتباط جمعی منجمله گوشی های همراه را Fast Thinker(پروسه فکر سریع و دم دستی)نامگذاری کرده است.
🔸از منظر جامعه شناختی مهمترین نتیجه ای که در اینگونه مداخله اشیا و یا حیوانات و جایگزینی آنها با شریک زندگی آدمی و تن دادن به ازدواج با آنها میتوان به آن رسید اینست که مدرنیته و عقلانیت با تمام پیامدهای مثبتی که برای بشر به همراه آورده است در نهایت سبب گسست و بی اعتمادی آدمهانسبت به آدمها، جدایی قلبها از ازهم، بی اعتمادی و قطع ارتباط و امید انسان به انسان و پناه بردن انسان به حیوانات یا اشیا شده است!
🔹انسانِ گوشی بدست، انسانِ در معرض چشمهای همگان در یک جامعه مصرف گرای تصویری ست...انسان بدون تصویر همگانی، بدون عرضه تن، انسان محالی است و تعریف ناشدنی که همه جا وهم ِ حضور دارد اما در هیچ کجا این مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد!
⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه پنجم
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۵.mp3
زمان:
حجم:
13.97M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه پنجم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹 مستمسک آیت الله حکیم را در امتداد فقه جواهری میتوان تعریف نمود.
🔹جستاری در نظریات و مبانی اصولی، حدیثی و رجالی آیتالله حکیم
🔹بررسی برخی اندیشههای فقهی آیتالله حکیم
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1285
⚜️ @taammolat74
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک»
🔘 قسمت اول
🔸ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
با زیرنویس فارسی
🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛
⚜ @fekrat_net
⚜ @taammolat74
💐 مبعثی به بزرگی تاریخ
🌷تاریخ، به مکه رسیده است تا شروعی دیگرگونه را رقم بزند؛ آغازی دیگرگونه در خاکی آفتاب سوخته، در خاکی تشنه، در خاک آکنده از دختران زنده به گور، در خاک آرزوهای زیر خاک. تاریخ ایستاده است تا بنویسد؛ تا پنجره ها را به خواندن فراخواند و کوچه ها را به شنیدن. ایستاده است تا در دل صخره ها و سنگریزه ها، نور جاری کند.
🌷تاریخ، به مکه رسیده است و کسی از آسمان به زمین پا می گذارد. با دست هایی از روشنی آکنده و از نور آکنده.
🌷فریادگر آزادی، فریادگر عشق و آزادگی است؛ این که از دامن تاریخ، پا بر خاک مکه می گذارد و افلاک، پا به پای او حرکت می کنند.
🌷نقطه ثقل تاریخ است؛ این که ابرها، بر فرازش سایه می گسترند، این که قلم در دست هایش به فریاد آمده و می گوید: «اقراء».
اینک، تو پیامبر خدایی و راه آسمان، از دست های تو می گذرد.🌸🌸🌸
⚜ @taammolat74
🔰 تحلیل رهبری در مورد کمک دارویی و درمانی آمریکا
💢 سران آمریکا چندبار گفته اند میتوانیم از لحاظ درمان و دارویی به شما کمک کنیم اگر شما بخواهید!
اولا خود شما دچار کمبود هستید.
ثانیا آمریکاییها متهم هستند که این ویروس را خودشان درست کردهاند. وقتی این اتهام وجود دارد چه اعتبار و اعتمادی هست؟
هیچ عاقلی از کشوری که متهم به ایجاد ویروس کرونا است درخواست کمک نمیکند.
ثالثا شاید این دارو شما سبب گسترش بیماری شود. شاید سبب این شود که ویروس در ایران ماندگار گردد.
چهارما اگر پزشکی بخواهند به ایران بفرستند این احتمال وجود دارد که اطلاعات خودشان را نسبت به ژنتیک ایران تکمیل و اثر سم موجود را بررسی نماید.
لذا این حرفی نیست که مقبول شود.
⚜ @taammolat74
💠 رهبر انقلاب: فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی مردم دنیا است و قوت در این زمینه حیاتی است.
⚜ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه
✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔘 بخش 1 از 2
۱/یکی ازشاخه های مهم درعلوم اجتماعی، انسان شناسی فاجعهAnthropology of Disasterاست.این شاخه، به بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از فجایع طبیعی یا انسانی نظیر سیل، زلزله، جنگ و... می پردازد. مطالعه آثار اجتماعی فاجعه درموقعیت های اجتماعی پیش، حین و پسافاجعه دستور کار آن است.
۲/ در موقعیت پیشافاجعه آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پیشگری از وقوع بحران با تاکید بر مولفه های فرهنگی و اجتماعی است. اما در موقعیت وقوع، تاکید بر مدیریت بحران با مولفه های فوق است. مولفه های فرهنگی بومی یکی از عناصر مهم در مدیریت بحران است.
۳/این مولفه ها در فرهنگ هایی که با سنت ارتباط بیشتری دارند، کارکرد بیشتری در مدیریت بحران دارند. در فرهنگ های سنتی تر، روحیه جمع گرایی بیشتری وجود دارد و این روحیه همبستگی اجتماعی بیشتری را درپی دارد و از این رو می توان در حین فاجعه برای مدیریت بهتر از آن استفاده کرد.
۴/در موقعیت های حین فاجعه، نقش دولتها States در کمک رسانی و مدیریت بسیار پررنگ است. دولتها با ابزارهای قوی در اختیار، در هنگام وقوع بحرانها بسیار موثرند واز اینرو، بایستی از تمامی ظرفیت ها و امکانات داخلی و بین المللی خود در جهت مدیریت بحران استفاده کنند و این البته وظیفه آنهاست.
۵/دولتها با ابزارهای در اختیار خود، نظیر ابزارهای فنی، بهداشتی و تخصصی و بطور کلی امکانات سخت افزاری از سویی؛ و از سوی دیگر در کنترل داشتن پروسه ها و فرایندهای حقوقی و سیستم های خشونت مشروع، نقش اول را در موقعیت حین فاجعه و کنترل و مدیریت این موقعیت دارند.
۶/در این موقعیت، یکی از نقش های دولتها، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در سطوح خرد و کلان برای مدیریت بحران است. در سطح کلان، ایجاد همبستگی ملی با استفاده از نظام تبادل نمادین و سیستم رسانه ای بسیار مهم است و این البته با الگوسازی از رفتار خود دولتمردان شروع می شود.
۷/استفاده از لایه های کلان هویتی نظیر مذهب و دین درفاجعه بسیار مهم است.همبستگی های اجتماعی ناشی از عقاید و مذهب،ناگسستنی ترین سطح پیوندهاست.ادیان قبل از هر چیز یک بعد ذهنی و باوری قوی دارند، واین کلان ذهنیت اگر بکار گرفته شود، هم در سطح کنشی و هم در سطح احساسی وکاهش آلام مهم است.
⚜️ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه
✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔘 بخش 2 از 2
۸/در سطح خرد نیز بایستی با استفاده از ظرفیت های محلی و مولفه های فرهنگ های بومی و همبستگی های سطوح خردتر، نظیر حلقات هویتی استانی، شهری، قومیتی، طایفه ای، خانوادگی و... به مدیریت بحران پرداخت.استفاده از ظرفیت سمن های بومی و حتی ملی در این راستا ضروری است.
۹/کرونا اولین پدیده ای است که بعد از جنگ دوم جهانی تبدیل به یک بحران بین المللی شده که اثرات بومی مشابه و البته متفاوتی دارد.این پدیده نیز مانند همه پدیده های زیستی و فنی از بعد اجتماعی پررنگی برخوردار است که در مدیریت آن هم مشابهت و هم تفاوتهای جدی وجود دارد.
۱۰/موقعیت ما در ارتباط باکرونا، موقعیت حین فاجعه است و نقش دولت در مدیریت آن بسیار بالاست. یکصدابودگی State دراینجا بسیار مهم است. در ایران بخش مهم استیت،قوه مجریه است و ۸۰ درصد اختیارات اجرایی را برعهده دارد. متاسفانه این قوه از زمان وقوع بحران تاکنون،نقش موثری در مدیریت نداشته.
۱۱/کم کاری قوه مجریه(غیر از وزارت بهداشت) و شخص ریاست محترم جمهور و البته مقننه در مدیریت بحران را بصورت داوطلبانه نهادها و حلقات سنتی فرهنگی سعی در جبران داشته اند، که البته کافی هم نیست. این عدم توازن، مدیریت بحران را در موقعیت کنونی دشوار ساخته.
۱۲/دولت باید در میدان باشدو تمام ظرفیت های داخلی وبین المللی اش رابرای مدیریت به میدان آورد، ازظرفیت های بومی و حلقه های هویتی کلان و خرد و همبستگی اجتماعی ناشی از آن برای حل مساله استفاده کند. عدم حضور رئیس جمهور دراین میدان، پیام نمادین نامناسبی در عرصه عمومی دارد.
۱۳/بحران پیش آمده در ارتباط با کرونا را می توان در بعد اجتماعی با عناصر فرهنگی سنتی ایرانیان نظیر مذهب و جمع گرایی و ارزش های ناشی از آن مدیریت کرد و به سبب نفوذ فردگرایی نئولیبرال، توجه به این بعد در بخش هایی از کارگزاران ما کمتر شده است.
۱۴/ کرونا و موقعیت فاجعه آمیز آن در ایران، عرصه نبرد دو پارادایم صدساله تاریخ ایران را وارد فاز جدیدی کرده؛ فردگرایی سکولار و نئولیبرال، و جمع گرایی سنتی و مذهبی؛ هر دو با تمامی نظام ارزشی خود به میدان آمده اند، و هر دوی اینها نمایندگانی در سطح State دارند.
۱۵/دیسیپلین علمی انسان شناسی و شاخه متاخر یعنی انسان شناسی فاجعه، به ما توصیه میکند بایستی در مدیریت بحران، جانب نظام ارزشی سنتی را رها نکرد. اگرچه تجربیات بین المللی بشر موضوعیت دارد، اما مدیریت بهینه فجایع قطعا با تکیه بر ارزشهای بومی رقم میخورد.
⚜️ @taammolat74