تاملات
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ ♦️«بهنظر میرسد مرگ در برهنهترین وضعیت خود نسبت به انسان مدرن ظاهر شده اس
🔰 کرونا و مرئیشدن مرگ
🔹مرگ، در غیاب و بیاثر شدنِ مناسکِ انسانی، علیالخصوص تمهیدات پزشکی بار دیگر به چهرهی کریه و هولناک خود برگشته است. دفنکنندگان و مناسک دفن، شمایلی مخوف و غریب پیدا کردهاند. مرگ، به میانجی ابزاری چون اینترنت مرﯺ شده و آنچه میبینیم ماهیت مرﯺ شدهای از مرگ است که با ادراک و صورتبندی انسان مدرن از آن همخوان نیست.
🔸انسان مدرن پس از دههها تلاش برای بیرون راندن مرگ و مظاهر آن از محیط زندگی خود، ایزوله کردن آن در آسایشگاهها و بیمارستانها و پرتابِ آن به گورستانهای خارج از شهر، از ظهورِ یکباره و تمام عیار مرگ در مرکز شهرهای خود چنان شوکه شده که در برابر آن بیدفاعتر از همیشه بنظر میرسد. دیگر نمیتوان با لباسهای یکدست سیاه و آرایشِ ماتِ سوگواری در دستههای مرتب عزاداران، با کارگذاشتن عکسی باشکوه از بدن زندهی او که حالا مرده، با توزیع چای و شیرینی و میوه و هر آنچه نشان پررنگی از زندگی دارد، چهرهی کریه مرگ را تزیین کرد.
🔹گویی همه شاهد لحظهی کمانه کردنِ مرگی هستیم که پیشتر با تمامِ توان آن را به بیرون از مرزهای زندگی پرتاب کرده بودیم. آیا آنچه شاهد آنیم به چالش کشیده شدنِ تصویر و ادراکِ انسانِ این عصر دربابِ مرگ است؟ مرگی که برای دههها از خانه به بیرون منتقل شده بود و حالا بار دیگر به خانه و مراکزِ زندگی انسان مدرن بازگشته است؟ سیستمهای تسهیلگر مرگ، آنها که بارِ رویاروییِ مستقیم ما با مظاهرِ مرگ را از دوشمان برداشته بودند، آنها که جسد عزیزان ما را همچنان عزیز میداشتند، آنها را در تختهای خصوصی به آمبولانسهای خصوصی و سردخانهها و غسالخانههای جمعی انتقال میدادند، آنها که محترمانه عملیات کفن و دفن و جایگذاری او در قبر را به جا میآوردند، در هجوم یکبارهی ویروسی فراگیر در آستانهی از کار افتادناند و مرگ از درزهای آن ها در حال نشت کردن به زندگیست.
🔸 پر شدنِ تختها و بیمارستانها و آمبولانسها و سردخانهها و قبرستانها، سیستمهای مدرن تسهیلکنندهی امور را کُند کرده و از کار انداختهاند. ما پس از دههها چنان با مرگ معاصر شدهایم که زندگی را–آنگونه که پیشتر تجربه میکردیم- دستکم تا مدتی باید فراموش کرد.
🔹با پیدا شدن سروکلهی مرگ، و مخدوش شدنِ اقتدارِ مثالزدنیِ انسان مدرن در مقابله با آن، اولین واکنش غیرِارادی بسیاری -حتا در عصری که هالههای معنویت بیش از هر زمان دیگری فروریخته- گویی هنوز پناه بردن به نیروهای معنویست. این توصیف به تمامی بر تصویری نمادین از کاخ سفید، آنجا که همهی اعضا در حال دعا برای دفع بیماری نوشناختهی کرونا هستند منطبق میشود.
📚 سایت پروبلماتیکا
⚜️ @taammolat74
🔰 بحران تصمیمگیری[یا تصمیمسازی]
✍ امید رامز
🔸اندازه اقتصاد(GDP) ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.
دوره حیات ویروس کرونا ۱۴ روز معادل دو هفته؛
🔹اگر با اولین گزارشهای ورود کرونا به ایران در بهمنماه، دو هفته کل فعالیتهای به معنای واقعی کلمه غیرضروری که حدود ۹۵٪ فعالیتها را شامل میشود تعطیل میشد و پس از آن هم مرزها کنترل میشد(کاری که الان انجام میشود)، حداکثر حدود ۱۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص کشور کم میشد. اگر طبق برآوردها ۶۵٪ اقتصاد را دولتی بدانیم، تقریبا ۱۰ میلیارد دلار از این زیان سهم دولت و ۵ میلیارد سهم بخش خصوصی میشد. در پایان ۱۴ روز میشد نسبتا مطمئن بود اثری از بیماری نخواهد بود.
🔸حالا ۶ هفته است که محدودیتهایی در سطوح مختلف وضع شده و حداقل ۴ هفته دیگر ادامه خواهد داشت. مجموعا ۱۰ هفته.
📍زیان تولید ناخالص به دولت و بخش خصوصی ۵ برابر و حدود ۷۵ میلیارد دلار شده.
📍هزینههای بهداشت و سلامت صدها برابر به دولت و بیمهها تحمیل شده(۵۰ هزار بیمار فعلی در مقابل تعداد انگشتشماری بیمار اولیه).
📍به اینها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۸ میلیارد دلار نیمایی یا ۳۰ میلیارد دلار رسمی) هم به عنوان کمک و تسهیلات دولتی به کسب و کارها و ... اضافه کنید( و به یاد داشته باشید برآورد اولیه از کسری بودجه ۹۹ قبل از این کمکها برای کل سال بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است)
📍از همه بدتر اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر از هموطنانمان فوت کردهاند و بنابراین دهها هزار خانواده داغدارند؛ حدود ۴۰۰۰ نفر هم وضعشان وخیم است.
📍فشارهای روحی و روانی به مابقی ۸۰ میلیون نفر را هم اضافه کنید.
♦️چند جای دیگر "تصمیمگیری عقلانیِ سخت" را فدای مصلحتسنجیها و محافظهکاریهای بیجا کردیم که عواقب آن دامنگیر آحاد ملت، نظام و انقلاب است ولی مطلقا به این راحتی قابل محاسبه و ارزیابی نیست؟
#کرونا
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو میان فقه و موسیقی.mp3
14.86M
🔉 گفتگو میان فقه و موسیقی
🔶سخنرانی حجت الاسلام مجتبی فلاحتی
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
🔹در دوره چهارم به فتوای خاص آیتالله خامنهای میرسیم که به عقیده من نگاه ایشان بهتنهایی آغازگر موج چهارم است. آیتالله خامنهای موسیقی را نعمت الهی میدانند که مبتنی بر نظم، فلسفه و ریاضیات است و آلات موسیقی هم بر پایه آیات الهی ساخته شده است. این جملات خیلی مهم است. ملاصدرا هم میگفت موسیقی از معراج و ملکوت عالم آمده و میتواند انسان را به خدا برساند. عین این تعبیرات را رهبر معظم انقلاب هم دارند.
⏰ ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازهایی از مناجات شعبانیه
💎 إلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ💎
خدایا! گویی من
با همهی هستے ام
در برابرت ایستادهام...
🔸 حاج مهدی رسولی
⚜️ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۱
🔸اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب، در دو ساحت دست برتر دارد؛ یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاستهای مربوط به خانواده در دنیای غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این، به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده، بسیار غنی و کارآمد است و دوم مسأله پزشکی است.
🔹عرصه پزشکی به دو علت، میتواند بستر مناسب همآوردی اسلام با دنیای غرب باشد.
1️⃣یکی به دلیل بنبستهای درونی پزشکی مدرن، که البته این بنبستها ضرورتاً از جنس بنبستهای علمی نیست،
بلکه اولاً به دلیل روزافزونی هزینههای آن است که هرچند شاید با خدماتش هم متناسب باشد ولی به هر حال، از منظر توده مردمی که باید هزینه درمان را پرداخت کنند، قابل توجیه نیست، همچنان که از منظر دولت که بخش قابل توجهی از هزینههای تولید در پزشکی را میپردازد، نیز توجیهپذیر نمیباشد.
ثانیاً به دلیل سبک درمان در پزشکی مدرن است که شبیه بحرانهایی مثل بحرانهای زیستمحیطی در مدرنیته ـ که هر راهحلی برای آن، غرب را از چاله به چاه میاندازد ـ میباشد؛ چرا که هر درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخشهای بدن میشود. این مسأله را در گذشته، تنها خواص (اعم از پزشکان و …) میدانستند، اما اینک تبدیل به یک باور عمومی شده است.
2️⃣دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی ـ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماریهای خاص و حاد، با هزینههایی بسیار کمتر از هزینههای پزشکی مدرن در دسترس مردم قرار داده است.
⚜️ @taammolat74
🔰 قربانیان انفعال مدیریت
✍ میکائیل دیانی
♦️اقتدار در تصمیمگیری از سوی رئیسجمهور میتوانست در این سالها در مقاطع مختلف نجاتدهنده ایرانیان باشد اما هر بار انفعال او قربانیان زیادی به جا گذاشت؛ گاهی مال و عمر ایرانیان قربانی تصمیمات روحانی شد و گاهی جان آنها! حالا اگر قرار باشد سیاستها به تصمیمگیریهای قبل از هفته دوم فروردین بازگردد، طبیعتا نتیجههای جبرانناپذیری به بار میآورد و همین دستاورد کوچک نیز از بین خواهد رفت. بر مبنای نگاه کارشناسان و حتی نفر اول بهداشت و درمان که در نامه اعتراضی او به رئیسجمهور درباره شروع به فعالیت صنایع آمده است، ادامه محدودیتها ضروری است. اما انگار وضع به حالت قبل برگشته است!
🔻پ.ن:
عکس امروز صبح مترو تهران
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 قربانیان انفعال مدیریت ✍ میکائیل دیانی ♦️اقتدار در تصمیمگیری از سوی رئیسجمهور میتوانست در این
🔰 قربانیان انفعال مدیریت
✍ میکائیل دیانی
🔸جناب روحانی پس از شیوع #کرونا در ایران هفته طلایی جلوگیری از اپیدمی شدن این پدیده را با سادهانگاری و همه چیز از شنبه عادی می شود، از دست داد!
🔹پس از آن با تاکید بر درمان آزمایشگاهی و کشف قطعی بیماری و بیتوجهی به درمان تشخیصی و بالینی؛ فرصت دیگری را برای جلوگیری از شیوع از دست داد و فشار بر ساختار بهداشت و درمان را وحشتناک کرد، تا جایی که صدای جامعه پزشکی و پرستاری درآمد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد «ظرف ۲۴ساعت آینده خیابان ها و جاده ها خلوت می شود» نگاه غلط و ذهنیت «مصونیت گلهای» باعث شد در رأس دستگاه اجرایی انفعال در عمل اتفاق بیفتد!
🔸بیتوجهی به اهمیت مسأله شیوع کرونا و تصمیمات قاطع برای جلوگیری از آن را میتوان در صحبتهای رئیسجمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از عید مشاهده کرد؛ آنجا که روحانی از وزیر بهداشت میپرسد: «در استانهایی که احتمالا مقصد ایام تعطیلات کشور خواهد بود، پیشبینی تخت به اندازه کافی وجود دارد؟» این بدان معناست که تا آن لحظه نیز حاضر نیست با دستوری مقتدرانه به مردم بگوید «در خانه بمانید» و به سفر نروید؛ اما سخن دیگر روحانی در آن جلسه که تعجب وزیر بهداشت را هم در پی داشت این بود: «برای مردم شفاف بگوییم که وقتی میگوییم کسی بیرون نیاید منظور کدام فرد است، منباب مثال عرض میکنم افراد سالخورده، آنان که بیماری ریوی یا قلبی دارند، آنهایی که دیابت دارند، این باید شفاف گفته شود تا به آن عمل شود» که در پاسخ وزیر بهداشت میگوید: «اگر قرار باشد زنجیره قطع شود باید همه در خانه بمانند!»
🔹یک هفته رها شدن مسئله و اجازه به سفر باعث شد مسیر شیوع ادامه یابد و تازه از هفته دوم یک برخورد اولیه با پدیده صورت گرفت اما آیا کافی است!؟
⚜ @taammolat74
📮 روند رو به رشد گفتوگوهای زنده در اینستاگرام، قبل از اینکه رقیب برنامههای گفتوگو محور صداو سیما باشد، برای رسانه ملی یک گرا و نشانه است. نشانگر تقاضا و ابراز نیاز است. جامعه دارد میگوید نیاز دارم درباره مسئلههایم حرف بزنم و حرف بشنوم. نیاز جامعه را به رسمیت بشناسیم.
✍️ حبیب ازغدی
⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد پایتخت ۶
✍عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
⚜ @taammolat74
••••
💐آنقدر حضرت علےاکبر
شفاعت میکند که نوبت
به امام حسین (ع) نمیرسد...
#آیتاللهکوهستانے
💫پیامبر رحمت (ص)می فرمایند:
خداوند دوستدارِ جوانـــــى است كه جوانى اش را به اطاعت خداوند مىگذراند.
🌸 میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد 🌸
⚜️ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش ۲
🔸در جهان امروز، ارزیابی پزشکی مدرن با یکی از دو دیدگاه ذیل صورت میگیرد:
1️⃣ دیدگاه نخست پزشکی را با رویکرد پدیدارشناسانه تحلیل کرده و آن را صرفاً از حیث نتایجی که مستقیماً بر خودش مبتنی است ارزیابی مینماید نه از حیث ربطهایی که به دیگر اجزای عالم کنونی دارد.
2️⃣دیدگاه دوم ـکه مورد پذیرش ما نیز میباشد ـ بر این باور است که علم پزشکی را باید در درون یک بسته به نام مدرنیته و خود مدرنیته را به صورت یک نظامواره تحلیل کرد. بر این اساس، پزشکی مدرن از فلسفه مدرن، از ریاضیات مدرن، از تکنولوژی مدرن، از اقتصاد مدرن و از سیاست مدرن جدا نخواهد بود و لذا با این درک که پزشکی مدرن درون یک اُرگانیسم عمل میکند، نقدهایی که به کلیت عالم مدرن وارد است، به اجزای آن نیز تسرّی پیدا میکند. به عبارت دیگر؛ هرچند بسیاری از اشکالاتی که متوجه پزشکی مدرن است، ارتباط مستقیمی به آن ندارد، اما نمیتوان آن را کاملاً از این نتایج دور انگاشت.
🔹از سوی دیگر، اگر به لحاظ روشی علم پزشکی را تحلیل کرد، باید آن را در حوزه انسانشناختی فلسفی نیز بررسی نمود؛ زیرا موضوع پزشکی، انسان است، هر تعریفی از انسان در انسانشناسی غربی، امتداد آن در حوزه بدن که مربوط به پزشکی هست نیز سرایت میکند. به عنوان مثال؛ اگر «ماکیاولی» انسان مفید را به انسانی که مثل روباه، جوهر مکرش فعال شده است تعریف میکند، اگر «توماس هابز» انسانها را گرگ یکدیگر تعریف میکند، اگر «لامارک» و «داروین» انسانها را در ادامه تطور میمون تلقی میکنند، اگر «نیچه» در جمعبندی خود از انسانی که میتواند روباه، گرگ و میمون باشد، آن را ابرحیوان تعریف میکند و…، نتیجه عملی همه این دیدگاهها، در روشهای درمانی انسان این میشود که انسان به جسم تقلیل یابد و جسم او نیز با جسم حیوان مشابهتانگاری شود. از همین روست که بسیاری از داروها و درمانهای اکتشافی پزشکی مدرن، بدون هیچ مانع جدی انسانشناسانه ابتدا روی سگ، گربه و دیگر حیوانات تست و در صورت پاسخ مثبت، به بدن انسان نیز تزریق میشود.
⚜️ @taammolat74
🔰بحران خلوت و انزوا
ما در دورانی زندگی میکنیم که اکثرمان بهحال خودمان واگذاشته نشدهایم و مکالمات تلفنی، پیغامهای نوشتاری، توئیتر، فیسبوک و اسکایپ ضامن ارتباط و تعاملمان با دیگران هستند. دسترسی بهخلوت و انزوا نادرتر و دشوارتر از پیش شده است، علیالخصوص بهاین دلیل که ما خودمان انتخابمان این بوده است که معاشرتها را جایگزین خلوت و خلوتگزینی کنیم. شاید بزرگترین مسئله دوران ما احساس تنهایی مفرط نیست بلکه فقدان خلوت و انزواست.
📚 کتاب فلسفه تنهایی اثر لارس اسونسن – صفحه ۱۷۳
⚜️ @taammolat74
🔰واقعنمایی رسانهای در مواجهه با بحران
✍️ رسول لطفی
🔸چند روزی است که یک مهمان ناخوانده، ما را آشفته کرده و آرامش زندگی روزمرهمان را به اضطراب و ترس کشانده است. گویی طبیعت بار دیگر به خروشان افتاده تا نهیبی بر زندگانی انسانی باشد که به خود غرّه شده است. اکنون که انسان از خروش طبیعت به قرنطیه روی آورده، این رسانههایند که مأمن و مأوا او شدهاند.
🔹ما در یک جهان اشباع شده از رسانهها زندگی میکنیم که جهان پیرامون ما را احاطه کردهاند و با زندگی روزمره ما عجین شدهاند به نحوی که آنها را جزئی از جریان عادی زندگی تلقی میکنیم. سیل مستمری از تصاویر و اطلاعات از رسانههای مختلف به مردم روانه شده که درک جهان اطرافشان را تشکیل میدهد. تکنولوژی امروزه واسطه بین انسان و جهان شده است.
🔸در هر حادثهای نظیر بحران کنونی جهان 2020، رسانهها نقش برجستهای پیدا میکنند و مهمترین وسیله دسترسی برای کسب آگاهی از جهان بیرون میباشند. حال پرسش این است که رسانهها چه نسبتی با واقعیت برقرار میکنند و چه میزان اطلاعاتی که از طریق رسانهها ارائه میشود، در درک و ساخت تصویر جهان برای ما موثرند؟
ادامه یادداشت را در لینک ذیل بخوانید👇
🌐 rasanews.ir/002iHn
⚜ @taammolat74
⚠️ توجه!
🔸دوستان و همراه عزیز کانال تاملات؛ به دلیل اختلالات ایجاد شده در ایتا از این به بعد میتوانید در پیام رسان تلگرام و بله نیز ما را دنبال کنید:
♦️لینک ما در تلگرام👇
https://t.me/taammolat74
♦️ لینک ما در بله👇
https://ble.im/taammolat74
💠 با همین آدرس ما را دنبال کنید👇
⚜ @taammolat74
🔰 به فکر طرح و برنامه باشید.
✍ سیدجواد نقوی
🔸 از دیشب موجی بین دوستان انقلابی افتاده که فلان سریال که حالا هرشب هم خودشان کلی باهاش حال میکردن و خوش بودن فلان سکانسش شبیه به فیلمی در دوره پهلوی است ابتدا خدمت با سعادت عزیزان عرض کنم بعد از چهل یک سال چندتا از حرف ها شما در دل جامعه نفوذ کرده و چقدر توانستید پهلوی را خوب معرفی کنید ؟
🔹به نظرم شواهدی مثل رضا شاه روحت شاد و پیدا شدن جسد او نشان میدهد حداقل خیلی موفق نبودید یا از آنچه که فکر میکردید که کار پهلوی را یکسره کردید فاصله دارد!!!
🔸اما بحث اصلی چیست بحث اصلی این است که کجای کار درست است که حالا شما گیر دادید به یک سکانس یک مجموعه مثلا الان ساختار سیما ملی واقعا در حدی هست که بتوانید در این بحران به او اکتفا کرد یا اصلا میتواند با این روند در آینده به کشور کمک کند چند برنامه سیما ملی واقعا در خانوادههای ما نفوذ دارد و تا چه حدی تاثیر میگذارد.
🔹سیما ملی که مجریان برنامه هایش سلبریتیها هستند و هیچ برنامه ای با محوریت تغییر در ساختار فعلی کشور هم ندارد و یا سانسور است یا تحریف حرف های که لحظه به لحظه در فضای مجازی در حال پخش است چه برای دفاع دارد؟ اصلایکم بیشتر دقت کنیم این وضع صدا و سیما علتش چیست ؟ آیا غیر از این است که هم مدیریت و قرداد های اقتصادی باعث شده که دست و پا بسته در اختیار رژیم سرمایه داری کشور باشد و فقط با پوسته ای از انقلاب بتواند مانور دهد حال این رژیم سرمایه داری بعد از چهل و یک سال در این کشور چکار میکنند و ایافقط در یک سازمان ما نفوذ دارند و در دیگر دستگاه های کشور با مدل آنها اداره نمیشود ؟
🔸اگر انصاف داشته باشیم متوجه میشویم که خیلی ام فرقی بین سیما و دیگر دستگاه نیست امروز مردم خواستار قرنطینه هستند اما دولت برای آنها طرح هوشمند سازی فقط قرار میدهد یعنی اقتصاد و سرمایه بیشتر اهمیت دارد اما نباید همین جا ایستاد و بگوئیم با رفتن این دولت و این مجلس مسئله حل خواهد شد خروجی مجلس جدید که فعلا شده از شهرستان ها کم کنیم و به کلان شهرها دهیم تقریبا میتوان گفت پس اینجا هم فعلا امیدی نیست دولت بعدی ام هم که من تا اینجا کار از هیج یک از رجل کشور ندیده ام که دارای نظریه و طرحی برای اداره کشور باشد پس آنجا هم میتوان حدس زد که خبری نیست
♦️حال به حتی این همه سر و صدا الکی کمی با اصل داستان مقابله کنیم نه فلان سکانس و فلان بازیگر اصل داستان یعنی دارای طرح و برنامه برای عبور از اوًضاع بدجور است.
⚜ @taammolat74
💠 خروج را باید روی پرده بزرگ دید، با صدای دالبی و هیجان لحظات جذاب این فیلم جادهای جنجالی.
اما حیف که بلیه #کرونا این لذت و فرصت را از مخاطب گرفته است و حالا که #ابراهیم_حاتمی_کیا و اوج با فداکاری، از اکران عمومی فیلم صرفنظر کردهاند و آنرا به سینمای خانگی بردهاند، #در_خانه_بمانیم و خروج را ببینیم.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور
🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت.
🔘 بخش نخست
⏰ آذرماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریانشناسی تحول در فقه.mp3
14.78M
🔉 جریانشناسی تحول فقه در عصر حاضر
🔘 بخش نخست
🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور
🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح میشود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم میزند؟! کجای این مبانی و استنباط میخواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم میخورد؟!
🔹 جریاناتی که در این صوت پرداخته شده:
نگاه توسعه در مسائل
دیدگاه توسعه در ابواب فقهی
دیدگاه فقههای مضاف
دیدگاه توسعه در منابع اجتهاد
دیدگاه تحول در روش اجتهاد و مباحثی که جریان روشنفکری دینی به دنبال او هستند که از سوی آقای ملکیان در دفتر تبلیغات مطرح گشت.
⚜️ @taammolat74
••••
[ إِلَهِي انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَه...
وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطَاعَكَُ ]
🔸خدايا بر من نظر كن، نظر به كسے
كہ صدايش كردى و پاسخت داده،
و به یاریات انتخابش کردی پس
فرمانبریت کرده ...🌷
#مناجات_شعبانیه
⚜ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن
✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار
🔘 بخش 3
از زاویهای دیگر میتوان در اصالت مبنا و روش پزشکی مدرن تردید نمود.
🔸از گذشته دور، طبقهبندی علوم بر محور این پرسش که «کدام علم باید پایه علوم دیگر قرار گیرد»، در بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان مسأله مهمی بوده است. امروزه در دانشکدههای علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست تدریس میشوند. مسأله این است که بر اساس چه منطقی، ریاضی علم پایه تلقی شده است؟ اینکه ریاضی به عنوان علم پایه محسوب میشود، ریشه در قرن نوزده و نیمقرن نزاع علمی میان اصحاب ریاضی و فیزیک دارد.
🔹در آن نزاعها در نهایت، ریاضی با جوهر «عدد» علم پایه تلقی شد. این انتخاب، پیامدهایی به دنبال داشته است؛ چرا که کارویژه علم پایه، تعیین مبانی و مبادی علوم زیرمجموعهاش میباشد. از آنجا که جوهر ریاضی «کَم و عدد» میباشد، همین کمگرایی، روح همه علوم مادون ریاضی میشود. مهمترین معضل علمی زمان ما، همین است که همه علوم، حتی کیفیترین آنها هم تا حدودی کمی شدهاند.
🔸این سؤال مهمی است که بدانیم، «پزشکی در طبقهبندی علوم مدرن کجا قرار دارد»؟ نمیتوان بدون در نظر گرفتن طبقهبندی علوم در غرب، مدعی ارزیابی پزشکی شد؛ چرا که برخی پیامدها و نتایج، اساساً در اختیار پزشکی نیست، همچنان که دست اخلاق هم نیست. اخلاق، پزشکی و هر علم دیگری که ذیل ریاضی قرار بگیرند، قهراً کمی میشوند. نجات این علوم، مستلزم رها کردن تیر به جایگاه ریاضی است؛ نه به مسایل و روش خود این علوم.
⚜️ @taammolat74
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ
✍ محمدعلی عبداللهی
♦️آنچه در مورد فیلم لازم است بدانیم:
این فیلم بسیار ظریف به پدیده #سلبریتیهای_مجازی، اشاره کرده است، کسانی که به علت خاص بودن در این فضا معروف میشوند و این موضوع در این فیلم تا حدی مثبت جلوه داده میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ ✍ محمدعلی عبداللهی ♦️آنچه در مورد فیلم لا
🔰بازیکن شماره یک اماده؛ سواد رسانهای به روایت اسپیلبرگ
✍ محمدعلی عبداللهی
🔸فیلم بازیکن شماره یک آماده وضعیت اسفناک جهان در سال 2045 را نشان میدهد. در آن زمان بیشتر مردم به وسیله تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی غوطهوردر دنیایی مجازی هستند و طبق چیزی که ابتدای فیلم گفته میشود مردم دیگر مشکلات خود را حل نمیکنند، بلکه با آن زندگی میکنند و چون واقعیت آزار دهنده است، همه به دنبال راهی برای فرار از آن هستند. این راه فرار همان دنیایی واقعیت مجازی یعنی «واهه یا اوسیس» است که مردم در آنجا آواتار مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و هر کاری که دوست دارند، انجام میدهد و فقط برای خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن از «اوسیس» خارج میشوند. به همین علت اکثر مردم به طرز رقت انگیزی در کانکسها زندگی میکنند و غوطهوری در فضای مجازی به زندگی حقیقی آنها لطمه زده.
🔹در این زمان قهرمان فیلم و تیمش و در مقابل شرکتی به نام IOI در حال رقابت برای برنده شدن در مسابقهای هستند که نتیجه آن به دست گرفتن کنترل «اوسیس» است.
🔸اعتیاد و غرق شدن در فضای (واقعیت) مجازی به خصوص اگر بدون فکر و هدف باشد در این فیلم بد دانسته میشود. اگرچه معایب اعتیاد و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این فیلم نمایش داده میشود اما به دنبال تخریب و مطلقا بد جلوه دادن آن نیست، بلکه تاکید میکند حضور در این فضا نباید جایگزینی برای ارتباط با دیگران به خصوص خانواده شود.
🔹همچنین نسبت به افشای اطلاعات در دنیای مجازی و اعتماد به افراد در آن هشدار داده میشود و همچنین بر روی مسئله هویت مجازی و امکان تفاوت آن با هویت حقیقی افراد تاکید میشود.
💠در صحنه پایانی فیلم، قهرمان داستان که برنده مسابقه و مالک دنیای مجازی شده، این فضا را دو روز در هفته تعطیل میکند. این نکته مهمی است که در #سواد_رسانه_ای به آن #رژیم_مصرف_رسانه میگوییم.
🔸 اگرچه خشونت دراین فیلم وجود دارد اما حقیقی و آزاردهنده نیست، در بخشی از فیلم نیز صحنهای از یک فیلم ترسناک نمایش داده میشود که این مورد نیز بسیار کوتاه است.
🔹نکتههای مثبتی مانند: ترویج کارگروهی، پزوهش و تمرین، مطالعه و تلاش برای متخصص شدن در یک زمینه خاص به چشم میخورد.
#نقد_فیلم
#سواد_رسانه_ای
⚜ @Media_arma
⚜ @taammolat74
📮سركار بروي از كرونا مي ميميري،در خانه بماني از گرسنگي !
نتيجه ساختن يك دولت طرفدار سرمايه داري را ببينيد ؛ دو راه برايت مي گذارد ، آزادي كه شيوه مردنت را انتخاب كني !
حالا فهميديد آزادي دولت ليبرال چيست؟
#آزادي #انتخاب #سرمايه داري
✍ مجید حسینی
⚜ @taammolat74
♨️ رضا بابایی درگذشت.
🔸این نویسنده و پژوهشگر سرشناس دین و ادبیات، صبح امروز بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او پژوهشگر حوزه دینشناسی و استاد حوزه و دانشگاه بود. پژوهشهای او در حوزه مثنوی معنوی در جامعه ادبی کشور بسیار مهم و اثرگذار بود. از او به عنوان یکی از سرشناسترین اساتید ادبیات فارسی در حوزه علمیه قم نام میبردند.
🔹هرچند که قلم او بسیار قابل توجه بود، اما گرایشات سیاسی بعضا تندی که داشت موجب شده بود در یادداشتها، تحلیلها و مصاحبههای خود جهتداری خاص آن به طیف اصلاحات را نشان دهد. او در کانال تلگرامی خود به اسم «یادداشتها»، انتقادات خود را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مینگاشت. در سالیان اخیر عمرش، در یادداشتهای تندی به انتقاد از حاکمیت میپرداخت که موجب توجه اصلاح طلبان به ایشان شده بود.
♦️او در آخرین یادداشت خود در تاریخ 19 بهمن 1398 نوشته بود:« بر خود ببالید ما امیدوارترین مردم دنیا بودیم. هیچ ملتی همچون ما آسان دل نمیبست و معصومانه اعتماد نمیکرد. شمشیرهای خطا و خنجرهای جفا رشته امید ما را نبرید. در تندباد حوادث، از جان برای شمع امیدمان سرپناه میساختیم. هزاران روز را به انتظار لبخندی میگذراندیم، اگرچه جز خشم و خشونت نمیدیدیم. آنان که اکنون ما را از هر تغییری ناامید کردند بر خود ببالند که مردمی شیدا و عاشق را بر خاکستر افسردگی نشاندند. شناسنامهام را میبینم. جایی برای مُهر جدید نمانده است. ما را شرمنده شناسنامههایمان هم کردید. فردا نسلی از راه میرسد که چراغ امیدش را در جایی دیگر روشن میکند؛ آنجا که دست شما به آن نمیرسد.»
⚜️ @taammolat74