📮نمیدانم کشتن میلیونها جوجه برای تنظیم بازار در کشور ما مسبوق به سابقه است یا نه؟
اما اگر در نظام لیبرال-سرمایه داری برای حفظ منافع اقتصادی نه تنها کشتن جوجه که کشتن انسان هم مجاز است؛ در فرهنگ اسلامی و ایرانی به ما یاد داده اند که قطع بیدلیل یک درخت هم حرمت دارد و برکت را میبرد.
✍ سید نظام الدین موسوی
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت ششم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262933.mp3
9.32M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸اگر ما اهدافی داریم که با مبانی محمد و آل محمد(ع) همراه است لازم است روش ها و شکل هایی پیدا کنیم که امر او را احیا کنیم.(احیاء مقوله پربار و تشکیلاتی است.)
🔸ما خود را نفی می کنیم تا حقیر و وابسته بمانیم و درگیر نشویم چون عافیت طلب هستیم و حال درگیری نداریم.
🔸تقوا مرحله ای بعد از معرفت و ایمان است.وقتی شناخت با احساس گره خورد، در عمل تو تبلور پیدا می کند.ربط شناخت و احساس و عمل ربط طبیعی است و نه منطقی. مباحث اعتباریات در اینجا راه پیدا نمی کند.
🔸نوع نگرش سیاسی و پیوند و ربط سیاست به مبانی فلسفی و ربط به آثار اخلاقی و حقوق و نتایج اقتصادی یک وضعیت جدیدی می گیرد و قدرت به شکل دیگری باید توجه شود. مصالح اجتماعی و قرارداد های اجتماعی یکی از مبانی حقوق اسلامی است. باید یک نگرش جدید اضافه کنیم.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
••••
[ إِلَهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِکَ فَأَطَاعَکَ یَا قَرِیبا لا یَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ یَا جَوَادا لا یَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ ]
💎خدایا بر من نظر کن،نظر به کسىکه صدایش کردى و تو را اجابت کرد،و به یارىات به کارش گماشتى و او از تو اطاعت کرد،اى نزدیکى که از فریفتگان دور نمىشود،و اى سخاوتمندى که از امید بستگان به پاداشش دریغ نمىورزد... 🍃
#مناجات_شعبانیه
⚜️@taammolat74
🔰 علم و امید
✍️ یحیی شعبانی
🔸امید نفی واقعیتِ بالفعل جهان و تنها چیز خوبی است که برای انسانها باقی میماند. هر جا که امید وجود داشته باشد یعنی جهان میتواند بهتر از این باشد به همین دلیل امید نیروی محرک بشر و معطوف به آیندهای بهتر و نو است. از آنجایی که امید مشتاق امر آتی است با اکنون بالفعل در تقابل قرار میگیرد و چونان نیروی نفی در درون آن عمل میکند.
🔹آدمی در اکنون موضوع محرومیت، پریشانی و درد است، امید آرزو برای تعالی از این اکنون به آیندهای است که متفاوت، نو و هماره بهتر است. امید نه تنها قابل تقلیل و ترجمه به واقعیت نیست بلکه نفی واقعیت و گشودگی به امکانات بالقوه آتی است، از اینرو امید همواره رو به آینده دارد. به همین دلیل است که امید بیشتر در فرآیندهایی استعاری نموده میشود که واقعیتگریزی ذاتیِ آنهاست مثل فرآیندهای اتوپیایی، دینی و هنری.
🔸پس امید همسو با نقد و ایبسا نفی جهانِ واقع است، برخلاف علم که توجیه، تبیین و پذیرش واقعیت مستقر و تثبیت شده است. واقعگریزی در کنه امید قرار دارد، پس فرد امیدوار همواره رو به جهان دیگری دارد و همین نکته به امید طعمی دینی میدهد چرا که دعوتی است به دیگرـجهان. امید تعالی از جهان واقع و نفی واقعیتِ برقرار است، از اینروست که اتوپیا بیامید معنایی ندارد؛ امید رؤیادیدن با چشمان گشوده در روز است.
🔹علیرغم دستاوردهای فراوان علم، «امیدوار» بودن و همزمان دانشمند بودن کار دشواری است؛ علم جهان را به میهن بدل نمیکند. جنبه رهاییبخش و امیدوارِ هر پدیده جنبه دیگرـسرایی (آنـجهانی) آن پدید است نه جنبهای که به همین سرا و جهان اشاره و آن را توجیه میکند. از همین روست که علوم پوزیتیو علومی «امیدوار» [بخوانید معترض] نیستند. ارنست بلوخ زمانی گفته بود «تنها انسان ناراضی میتواند مؤمن باشد» اما شاید بتوان این را هم افزود که تنها انسان ناراضی میتواند امیدوار باشد.
🔸واژگونسازی جهان مستقر از عهده علم برنمیآید؛ علم مبتنی بر نارضایتی از بود و ماهیت جهان نیست. به تعبیر بلوخ، جدایی امید و علم مبتنی است بر جدایی ایمان به آفرینش و علم طبیعی، جدایی فرجامشناسی (آخرتشناسی) و انقلاب در عصر جدید که شقاقی در جامعه مدرن ایجاد کرده است. در واقع، این جدایی در عصر جدید همان جدایی جهان از خداست؛ چنانکه بلوخ به ما میگوید، از یک سو برای حقیقت علمی جهان به جهانی بیخدا تبدیل شد و از سوی دیگر برای حقیقت دینی خدا بیجهان شد. بین هر دو یک همبودی صلحآمیز اما کاملاً بیحاصل ممکن شد.
⚜️ @taammolat74
🔰 حاتمیکیا علیه تئوری «جوکر» خروج کرده است؟
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸درون مایهای که فیلم خروج به نمایش میگذارد، اعتراض منطقی و آرام و متین انسانی زحمتکش را در مقابل ضایع شدن حقش منعکس کرده ضمن اینکه مردم داری و مهمان نوازی او را نیز علیرغم ضرری که متحمل شده، نشان میدهد. این موضوع دقیقا در مقابل تئوری فیلمی همچون «جوکر» قرار میگیرد که درون مایه اصلی امسال سینمای هالیوود برای انتخاب و گزینش فیلمهای فصل جوایز ۲۰۱۹ بود که در نهایت به مراسم اسکار ختم میشود.
🔹درونمایهای که بخشی از چالش عمده امسال غرب یعنی شورشهای یکساله شنبهها در فرانسه علیه نولیبرال سرمایهداری محسوب شد تا با نوعی تحریف، این جنبشهای اعتراضی را ناشی از اغتشاش و خشونتهای وحشیانه جوکرهای نقابدار علیه سرمایهداران حامی نظم و قانون القاء کنند.
🔸طبقه فرودستی که در فیلم «خروج» اعتراض میکند، هیچ نسبتی با کاراکتری همچون «جوکر» و تئوری او ندارد. از ۸ نفر کشاورزی که راهی تهران میشوند، ۳ نفر پدر شهید و یک نفر زن به نام«مهربانو» (پانته آ پناهیها) همسر شهید است. بقیه هم پیرمردهای محترمی مانند ملای روستا (مهدی فقیه) هستند که حتی آزارشان به مورچه هم نرسیده است. همه زندگی آنها زمین و محصولی بوده که از دست رفته و تراکتوری که با آن برای گرفتن حق شان به تهران میروند.
🔹طبقه فرادست دولتی همچون فرماندار و مشاور رئیسجمهور هم (که با ایفای نقش شریفینیا خیلی بامعنی شده) مثل سرمایهداران فیلم «جوکر» از جمله توماس وین (شخصیت بزرگ گاتهام سیتی) آنها را تهدید کرده، تحقیر میکنند و اغتشاش گر لقب میدهند، به شکستن امنیت متهم کرده و به توبه فرا میخوانند اما رحمت و دوستانش حرکت خود را با همان آرامش و منطق به سوی تهران ادامه میدهند.
🔸حرکت اعتراضی آرام و منطقی که علیرغم همه تهدیدات و بگیر و ببند و برداشتهای مختلف، سرانجام شنیده میشود و در میان همه برنتابیدنهای دولتیها، فردی امنیتی غیردولتی (کامبیز دیرباز) وجود دارد که آنها را درک کرده و میفهمد و سعی دارد از میانه مسیر به نوعی از این کشاورزان معترض حفاظت و حمایت کرده تا به مقصدشان برسند.
⚜️ @taammolat74
🔰 حاتمیکیا علیه تئوری «جوکر» خروج کرده است؟
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸صحنه یاد شده تقریبا میتواند هدف اصلی اعتراض کشاورزان را نشان دهد؛ سرمایهدارانی که منافع خود را در نابودی کشاورزی و تولید ملی از یک طرف و واردات کالاهای مصرفی و لوکس خارجی از طرف دیگر دیده و میبینند. در واقع کشاورزان معترض علیه همان نولیبرال سرمایهداری خروج کردهاند و شاید همه حرفی که رحمت برای گفتنش تا دفتر ریاستجمهوری میرود، همین باشد.
🔹حاتمیکیا با ساختاری وسترنگونه به سراغ خروج کشاورزان روستایی رفته است. نماهای لانگ شات و متنوع از صف طویل تراکتورهای کشاورزان معترض در دل دشت و صحرا و جادههای بیابانی در کنار کلوز آپهای تاثیرگذار از چهرههای رنج دیده و عرق کرده آنها بعضا آثاری مانند «سیمارون» یا «رود سرخ» را به ذهن متبادر میسازد. حرکات آرام دوربین، ریتم ملایم تدوین و موسیقی هماهنگ، به خوبی این حرکت اعتراضی گروهی کشاورز مسن با تراکتور را همراهی کرده است.
♦️حاتمیکیا در واقع با فیلم «خروج»، تئوری نژادپرستانه غرب در فیلم «جوکر» برای معترضین ضد سرمایهداری را باطل نموده و شاید بتوان گفت که او علیه تئوری«جوکر» خروج کرده است.
⚜️ @taammolat74
🔰سویه خطرناکِ ناپیدای اومانیسم
(در نقد نگاه امانیستی دکتر ملکیان و رضا بابایی)
✍️محمدمهدی حاتمی
🔸رضا بابایی و مصطفی ملکیان، دو تن از روشنفکران معاصر، یکی در نحله روشنفکری دینی، و دیگری در نحله روشنفکری معنوی، یکی از معیارهای اصلی و نهایی در تصمیمگیری را "محاسبه میزان درد و رنج وارد بر انسانها" معرفی میکنند. در این نگرش، آنچه از رنج انسانها میکاهد، خوب؛ و آنچه بر رنج انسانها میافزاید، بد است! در تقریری ضعیفتر، دستکم، وارد کردن رنج غیرضروری بر انسانها، بد است!
🔹امانیسم، جنبشی فلسفی- فرهنگی است که تعریف دقیق، صریح و همه اجماعی ندارد؛ اما میتوان گفت تقدم انسان بر سایر هستندهها، ویژگی مشترکِ روایتهای مختلف اومانیسم است.
🔸برای ما، که در جهانِ انسانی زیست میکنیم و علایق، خواستهها، اهداف، نیازها، دردها، لذتها و… انسانها را بهتر از هر موجودِ دیگری درک میکنیم؛ همراهی با اومانیسم و دفاع از آن خوشآیند و چه بسا روشن و کارگشا است. لذا سخنانی از جمله سخنان امثالِ بابایی و ملکیان، و آباء غربی ایشان، به مذاقمان خوش مینشیند. امّا در مقابلِ چنین نگرشی، من مدعیام اومانیسم سویهی خطرناکِ ناپیدایی دارد که میتواند نهایتاً به نابودی انسان و طبیعت منجر گردد.
🔹ادعای تقدم انسان بر سایر موجودات به نحو علیالاطلاق، خطرناک و مخرب است. ما انسانها، گاهی برای آنکه لذتِ کوچکی را کسب، یا از رنجِ کوچکی احتراز کنیم؛ صدماتِ زیادی را به طبیعتِ گیاهی و جانوری وارد میکنیم. دامنهی این صدمات چنان وسیع و خطرناک است که ما انسانها، گونههای گیاهی و جانوری زیادی را از بین بردهایم و حیاتِ سایر موجودات ذیحیات غیرانسانی را با چالشهای مرگآور مواجه ساختهایم.
🔸از طرفِ دیگر، این تخریب نهایتاً علیه انسان، عمل میکند؛ زیرا ما انسانها، حیاتی مستقل از سایر موجوداتِ هستی نداریم. و در یک زنجیرهی به هم پیوسته با سایر موجودات، زندگی میکنیم. تخریب طبیعت و کشتارِ حیوانات، نهایتاً بریدن شاخهای است که انسان بر آن خانه ساخته است.
♦️ راهکارِ رهایی از سویهی خطرناکِ ناپیدای اومانیسم، دستکم در یک جنبهی آن، اینست که انسان به جای اینکه خود را مقدّم بر سایر هستندهها بداند؛ به خویشتن به مثابه یک جز غیرقابلِ انفکاک از کلِ هستی نظر کند؛ و در محاسبه آنچه خوب و بد است؛ نه فقط درد، رنج، لذت، خوشی انسانی، بلکه احترام به مطلقِ حیات را در نظر بگیرد و روابط خود را بر اساسِ احترامِ مطلق به حیات اعم از انسانی، حیوانی و گیاهی تنظیم کند، البته شرح و بسط، چنین رویکردی نیاز به نوشتهها و گفتههای بیشتر و مبسوطتری دارد.
⚜️ @taammolat74
بسم الله الرحمن الرحیم.pdf
1.1M
📘 دانلود pdf | آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
▪️ مصاحبه مجمع عالی حکمت اسلامی با دکتر جوارشکیان
▪️ 23 صفحه
🔹دکتر عباس جوارشکیان دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد است. او تحصیلات دانشگاهی مقطع دکتری فلسفه و حکمت اسلامی خود را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. او چندی پیش در مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد سخنرانی در نقد مصاحبه اخیر دکتر عبدالکریم سروش با عنوان «خدا به هر دردی نمیخورد» که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور ایراد شده بود، پرداختند.
🔹نقد بسیار خوب و مفصلی است که خلاصه آنرا در فایل pdf میخوانید. او با نگاه به منظومه فکری دکتر سروش در این چندین سال، به نقد سخنرانی اخیرشان پرداخته است. دکتر جوارشکیان میگوید: به نظر میآید در این مصاحبه، جناب دکتر سروش چون قبلا تکلیف نبی و امام و دین و قرآن و فقه و علوم و معارف دینی را مشخّص کرده اکنون به سراغ آخرین و مهمّترین محور باقیمانده از دیانت یعنی خدا آمده و نسخهای مدرن را برای متدیّنین عرضه میدارد که نقش خدا را نیز از عرصههای زندگی بشر حذف و صرفاً به موضوعی برای دوستی و عشقورزی در لحظات تأمّلورزی فیلسوفانه و احوال عارفانه تبدیل میکند نه خدای زندگی و عمل، نه خدای حاضر و همراه و فاعل در همۀ لحظات و موقعیّتها.
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت هفتم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262934.mp3
9M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸تفسیر سوره تکاثر
🔸اگر بلا می تواند تعلق ها را بزند و انسان را برای مقامی که برای او در نظر گرفته اند آماده کند و او را به آن اطمینان برساند ، از این طرف نعمت ها و فتنه ها می تواند انسان را به خود مشغول کند. تکاثر راه و رفتن و مقصد را از تو می گیرد و تو را مشغول می دارد.
🔸تکاثر با الها و سرگرمی همراه می شود و باعث می شود انسان مشغول شود تا راه را فراموش کند و مقصد را فراموش کند و از اینها محروم شود در حالی که بلا او را آماده می کرد.خودش را می شناخت، ضعف هایش را می شناخت. سالک را بیدار می کرد. هم مذکّر بود و به مقصد توجه می داد و تعلقات را می زدود و اخلاص را بیدار می کرد.
🔸اگر بخواهیم فتنه نعمت ها ما را به خود مشغول نکند که متکاثر بشویم و تکاثر ما را مبتلا به لهو و لعب و خوض نکند باید جد نعمت و مسئولیت نعمت را بفهمیم و با بلا تمحیص بشویم و الا در نعمت ها فرو می رویم.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
🌸 #بهار_عاشقی
🌷🌷🌷
حجاب چهره جان میشود غبار تنم
خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست
روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
#حافظ
⚜️ @taammolat74
🔰دکتر حاتم قادری، سروش، سریعالقلم و ملکیان و سایر مدعیان روشنفکری، در اولین روز مواجهه پساکرونا، با چه سؤالی مواجه میشوند؟
✍️ دکتر مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس طی یادداشتی به اظهارات اخیر حاتم قادری از اساتید دانشگاه مدرس پاسخ داد و با اشاره به این اظهارات نوشت: سوالی برای من مطرح شد؛ این که چرا برخی معدود مدعیان اندیشهورزی همانند دکتر قادری این روزها در میانه همدلی ملت و دولت به کارهای چریکی و پارتیزانی روی آورده و با همدستی و گفتوگوی عاشقانه با رسانه روسیاهی همانند بیبیسی یعنی همکاران سابق عبدالمالک ریگی به دشنام و متهم سازی نظام و شکستن همبستگی ملی میپردازند!؟
👌پاسخ من این است که:
🔰- اولا این افراد به اصل خود برگشته اند آنگاه که به عنوان انتظامات و نیروهای رادیکال و افراطی و با مشی برخاسته از چپ سوسیالیستی بر ورودی دانشگاه می ایستادند و جوانان دانشجو را بخاطر عدم سنخیت با فکر و ظاهر خود مجازات می کردند!
🔰- ثانیا و مهم تر این که، امثال ایشان در این دهه، مخترع #الهیاتی بودند که البته در دویست سال اخیر بارها و بارها از سوی هم قطاران شان مونتاژ و با دست مالی هاشان به عنوان "اکسیر غرب" به جامعه دانشجویی کشور انشاء و #دیکته و می شد، الهیاتی که خدا، قرآن، وحی، شریعت و الگوهای راستین در آن العیاذ بالله به اموری بی مصرف و مهمل تقلیل داده شده اما به عوض، #الهیات_علم زده ی غرب سیاسی با لباس برهان قاطع، سر دست گرفته شده و دانشجویان و جوانان دانشگاهی را مدام به #مهاجرت فکری و عملی به سوی این کعبه ی جایگزین فراخواندند!
👌اما دکتر قادری، دکتر سریع القلم، و آقایان دکتر سروش و جناب ملکیان در اولین جلسه کلاسی پسا کرونا با این پرسش بنیادین و شکننده دانشجویان حقیقت یاب مواجه خواهند شد که ببخشید استاد! چرا علم تا این اندازه در اداره بهنگام امور ناتوان بود و چرا در الهیات مونتاژی تجویزی شما و نیز در فرودگاههای شهر فرنگ و مدرن شما، دولت های مدرن به دزدی از یکدیگر روی آورده و ضمن بازگشت به وضع طبیعی هابز ( وضعیت توحش و هرج و مرج) به جنگ ماسک ها می پردازند و شهروندانش نیز برای قاپیدن دست مال های توالت حماسه ها آفریده اند!؟
️ 💥و دکتر قادری بخصوص از این #عملیات_کشف_ذهن به خوبی آگاه است از این رو و از الان با کمک #بی_بی_سی روسیاه و هم دست داعش، دارند برای ذهن با هوش جوانان دانشجو، سوالاتی برای فرار تولید می کنند!
🔰و این است تحولات اندیشگانی اولین روز بازگشایی دانشگاههای ایران که شکلی فرایندی، مومنانه تر و عمیق تر از تعطیلی های اجباری با اصطلاح انقلاب فرهنگی در صدر انقلاب ایران دارد و همه ترس دکتر قادری و هم قطارانش همین است و بس!
🔰آری! و حالا دوباره چپ ها ی شبه سوسیالیست، پروژهای مهم را برای مبارزه با فرایند بیداری جامعه دانشجویی و دانشگاهی و این بار برای اختفای چهره ی جدید غرب با کمک بی بی سی و دیگر رسانه های شیطان شروع کردند! فرار به جلو!؟
👈👌....اما کیست که نداند فروپاشی الهیات جدید شما و تخریب و ویرانی ویترین ساخته شده و بزک کرده ی شما از آمریکا و اروپا در پسا کرونا و علم و دموکراسی سکولار آن قدر شدید و سریع بود که فقط با فروپاشی بلوک شرق قابل قیاس بوده و از صنعت یونانی - جدلی سوفسطاییان جدید هم کاری ساخته نیست!
⚜ @SchoolofEconomics
⚜ @taammolat74
🔰اورجینالیته معماری ایران اسلامی
✍ محمد سلیمی
🔸امروزه سخن از معماری اسلامی-ایرانی کمی غریب می نماید. چرا که سخت افزارهای موجود و از آن مهمتر نرم افزارِ جوامع، قابلیت تحقق عینی اش را ندراند.
🔹فارغ از جدال های نظری در امکان سنجی این نوع معماری، باید در کمّ و کیف به روز رسانی آن، سخن راند؛ چرا که بشر، سازه هایی با اسلامیت و ایرانیت را به خود دیده است؛ شوربختانه سالهاست که جامعه ایرانی-اسلامی پیشروی اش در هنر-صنعت معماری را رها کرده و به موجودی پیرو بدل شده است.
🔸معماران مسلمان باید به دنبال ارائه مدلهای نو و البته منطبق با اقتضائات روز باشند. آن هم در قد و قواره خانه ها و شهرهایی برای زیستن.
🔹نقش نهادهای علمی در تبیین چهارچوب های نظری این مساله کم از معماران نیست. بنابراین ضرورت ها و اقتضائات را نمی توان نفی کرد. همچنین نمی توان به معماری غیر اورجینال و غیر بومی تن داد.
🔸در نتیجه باید به یک مدیومی در معماری رسید که بتوان پسوند اسلامی-ایرانی را به آن افزود.
به راستی اورجینالیته ایران اسلامی در حوزه معماری چیست؟!
#معماری_اسلامی
⚜ @taammolat74
📮از شیخ بهایی پرسیدند:
سخت می گذرد چه باید کرد؟
گفت:خودت که می گویی
سخت "می گذرد"
سخت که نمی ماند!
پس خُدا رو شکر که
می گذرد و نمی ماند...
⚜ @taammolat74
🔰فرادستی یا هژمونی چیست؟
تسلطی از سلطهجويی بورژوازی
🔸اولین بار مفهوم هژمونی را آنتونی گرامشی برای این سبک از تسلط به کار برد، مفهومی برای توصیفِ تسلط طبقهای از جامعه که بر مابقی طبقات جامعه صورت میگردد ولی متفاوت از تسلطهای دیگر است، چرا که نه با زور صرف بلکه با اعتقاد به صحت و درستی آن و کاملاً با اشتیاق و از روي میل صورت میگیرد.
🔹گروه فرادست و مسلط، از نظر اقتصادی فقط جامعه را تحت نظارت خود نمیگیرد، بلکه شیوهی نگرش خود را به جوامع و انسانها به عنوان بهترین نظر تزریق و القاء میکند.
🔸سرمایهداری و بورژوازی در واقع بین اندام زیبا و منازل و وسایل شیک و زیبا و خریدهای انبوه با شعور، فهم و دوست داشتنی بودن انسانها رابطهی معنادار برقرار میکند. باورهایی از این دست که فقط زنان زیبا جواهرات را دوست دارند، زنان با سلیقه از دکورها و وسایل خانهشان تشخیص داده میشوند، جهزیههای بزرگ نشان دهندهی دختران مهم و عزیز خانواده است، جواهرات سنگین هدیههایی از جنس عشقهای اصیل است، برای تشخیص شخصیت یک فرد به کفشهای او نگاه کنید، هر شخصی برندشناس نیست، جتلمنها را از ساعتها و ادکلنهای خاص بشناسید و ...
🔹در واقع بین تمام این کالاها و اشیاء با روان و روح و شخصیت معنی میسازند و به خورد جامعه میدهند، زیبایی را به گونهای تعریف کردهاند که متناسب با سود و فروش محصولات خود باشد و دردناک اینجاست که طبقهای که قربانی این سیستم و تبعات آن است خود حامي و طرفدار سیستم میشود. او از وضعیت دفاع میکند و معناهای بیشتری هم خود به معناهای ديگرش میافزاید.
♦️هژمونی در واقع سلطهجویی ذهنی و مادی سرمايهداری و مبارزه با آن مهمترین قدم برای تغییرات ريشهای است.
⚜ @taammolat74
🌷🌷🌷
خدای من...
کمی پایین بیا
و روی این نیمکت کنارم بنشین
کمی دستم را بگیر
کمی شانههایم را بفشار
کمی از گریههایم را تماشا کن
میدانی؟
عجیب گرفتهام
رهایم نکن...
⚜ @taammolat74
🔰 سعدی در عصر خشونت
✍ احسان رضایی
🔸معمولاً وقتی اساتید فن از #سعدی حرف میزنند از شعر و هنر او میگویند. فوقش گاهی در مورد اطلاعات زندگی او و اینکه از فلان بیت میشود فهمید که سعدی چه کار کرده و چند سالش بوده یا نه.
🔹اما یک چیز مهم در مورد سعدی که معمولاً یادمان میرود، این است که سعدی این اشعار مثل قند خودش را در یکی از سختترین دورانهای حیات ملت ایران سروده است. سعدی در عصر پرآشوب حملۀ مغول زندگی میکرد. عصری پر از خشونت.
🔸جایی در ابتدای باب پنجم از «بوستان» سعدی دربارۀ یک دوست اصفهانیاش میگوید که «جنگاور و شوخ و عیار» بوده و «نه در مردی او را نه در مردمی/ دوم در جهان کس شنید آدمی» و خلاصه خیلی کارش درست بوده.
🔹 سعدی میگوید وقتی بعد از یک مدت بیخبری رفیقش را دوباره دیده، دیده تمام موی سرش سفید شده: «چو کوه سفیدش سر از برف موی/ دوان آبش از برفِ پیری به روی». سعدی علت را میپرسد و جوان میگوید «جنگِ تَتَر» او را به این روز انداخته و بعد سعدی تصویری هولناک از ایلغار مغولها (احتمالاً جنگ رمضان ۶۲۵ در حوالی اصفهان) به دست میدهد.
🔸منظور اینکه سعدی با چنین وحشت دایمی روزگار میگذرانده و احتمالاً بسیاری از سفرهای متعددش برای دور شدن از جنگ بوده. اما چیزی که سعدی در آن زمانۀ عسرت به دست داده، اصلا شباهتی به دورانش ندارد. سعدی کتاب «گلستان» را دقیقاً در سال ۶۵۶ نوشت، همان سالی که بغداد، شهر عاشقی و جوانیِ او به دست مغول سوخت و سعدی معتقد بود که «آسمان را حق بُوَد گر خون بگرید بر زمین».
🔹 سعدی در چنین حالی، در ستایش عشق و زیبایی و خوبی نوشته است. همان طور که دیگر شاعر بزرگ ما، حافظ هم درست همزمان با وقتی که تیمور داشت از سرهای کشتگان مناره میساخت، آن غزلیات شاهکار را سرود. این روزها که با همهگیری کرونا و مصایبش دست به گریبان هستیم، گاهی به سعدی و حافظ فکر میکنم. به آن ذهنهای روشنی که در سختترین لحظات هم باور داشتند که «زندگی زیباست»
⚜ @taammolat74
🔰 ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟
✍ سعید شربیانی
🔸ژورنالیسم حیات خود را در حل نشدن مساله میداند. ژورنالیستها از فهم درست مساله بیزارند. چرا که فهم درست مساله مقدمه حل آسان مساله است.
🔹ماموریت ژورنالیسم مشغول کردن انسانها به حل مسایل ساختگی است. ژورنالیست ها با نقاب مسوولیت به انجام ماموریت خود مشغولند.
🔸ژورنالیستها از مشغول کردن آدمها به مسائلی که ساخته دست آنهاست لذت میبرند. ژورنالیسم نوعی سادیسم نیز هست دیگر آزاری با مسائلی که واقعا مساله نیستند.
🔹#اولوا_الابصار ژورنالیسم را می شناسند و به ژورنالیست ها همان گونه مینگرند که لایقند. شأن بزرگان برتر از ژورنالیسم است.
تنها افراد میانمایه اند که از بودن در کنار ژورنالیستها خوشحالند. ظاهرش آنست که ژورنالیستها در کنار آنهایند.
🔸سیره ژورنالیستها بر همین پایه است. مینمایند که در کنارت هستند در حالی که تو در کنار آنهایی. بزرگان هیچ گاه در کنار کسی قرار نمیگیرند مگر آنکه بزرگتر باشد. هنر ژورنالیستها این است که کسی را بزرگ کنند ودر کنارش بایستند و با او عکس بگیرند مصاحبه کنند و... .
🔹اما بزرگی که خود و دیگران او را به بزرگی شناختهاند نیازی به ژورنالیستها ندارد. انسانهای خُرد که سودای بزرگی دارند تمنای خود را از ژورنالیست ها میطلبند. آنها ژورنالیستها را به اندرونی خود راه می دهند تا بلکه در کنار آنها به نان و نوایی برسند غافل از آنکه پیشتر #شکار_ژورنالیسم شده اند.
🔸ژورنالیستها با این وعده که آنها را بزرگ خواهند کرد به اندرونی آنها راه پیدا میکنند و اینگونه از دل اندرونی برای بیرونی ها مساله میسازند.
🔹 ژورنالیسم با اندرونیات بیوت ارتزاق میکند. با مساله سازی مباحث اندرونی تغذیه میکند و اینگونه روز به روز فربهتر نیز میشود.
♦️ژورنالیسم نوعی خاله زنک بازی مدرن است اما چون مدرن است مثل هر پدیده مدرن دیگر زشت نیست. از ژورنالیسم بیشتر در حوزه هنر و ورزش شنیدهایم. اما چندی است که پای نوع مبتذل آن به حوزه نیز باز شده است. فهم رابطه حوزه و ژورنالیسم دارای ظرافت هایی است.
🔸بزرگان حوزه به احترام بزرگی خویش از ژورنالیسم در پرهیزند پس ژورنالیستها به سراغ چه کسانی در حوزه میروند؟ پای ژورنالیسم را چه کسانی به حوزه باز کرده است؟
ژورنالیسم با کدام عنصر حوزوی رابطه دوستانه دارد؟ ژورنالیست ها در حوزه به دنبال انجام کدام ماموریت هستند؟
🔹به نظر می رسد آنان که سودای بزرگی در سر دارند شکار اول این جریان ژورنالیسم هستند.
ژورنالیسم با زبان گویای بی زبانی به آنها وعده میدهد، وعده بزرگ شدن. بزرگ سازی میکنند و بعد بزرگان خودساخته را به جان هم می اندازند. اما چرا نمیدانند راه بزرگ شدن، دست کم در حوزه این نیست.
🔸این را ژورنالیست ها نمیدانند، چون حوزه را نمیشناسند. چون حوزه را با فوتبال و سینما اشتباه گرفته اند. فکر کرده اند حوزه هم جای #سلبریتی_بازی است. سلبریتی ها احمقاند چون بازیچه ژورنالیستهایند. اما از آنها بدتر کسانی اند که در حوزه به دنبال سلبریتی بازی اند. راه بزرگ شدن را طیفی از حوزوی ها چرا نمیدانند؟ همین قدر بدانند که بودن در کنار ژورنالیست ها آنها را در خُردی نگه خواهد داشت.
🔹 لهو و لعب کار ژورنالیستهاست. اهل حوزه باید با چشم پوشی از چشم بندی ژورنالیست ها، به دنبال بزرگانی بگردند که ژورنالیست ها هیچ گاه به سراغ آنها نخواهند رفت و از آنها اسمی به بزرگی نخواهند برد.
🔸آنان که آرزوی تعالی و بزرگی در سر دارند باید به خودسازی علمی و معنوی بپردازند. برای پیشینیان جز این نبوده برای ما هم جز این نیست و مباد که در آینده نیز جز این باشد.
⚜ @rozaneebefarda
⚜ @taammolat74
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صدای تتلو را بشنویم...
✍ مجید حسینی
🔸من قضيه را ميفهمم! تو بي صدايي، نسل تو سری خوردهاي، پيام تبعيض عليه روياهای موفقيت و پول و ثروت و آينده، كه يك عده ميبرند، اما يك نسل بي سهم ميشوند.
🔹 تو لحظهای كه به خانواده فحش دادي، تو سري يك مشت بچه بیصدا را جواب دادی، لحظهای كه زنها فحش دادي، تو سری يك مشت، دختری كه كالا شده بودند را جواب دادي، و لحظه اي كه به سياسيون فحش دادی، به گسترده يك طبقه بي سهم از كل ثروت كشور را جيغ زدی!
🔸اما آقای تتلو؛ به همه اينها فحش بده! اما از يك خانواده آزاد دفاع كن، از يك زن مستقل و قوی دفاع كن و از يك سياست عادلانه دفاع كن! هر چه سفت است دود میشود و به هوا مي رود، جاي اينها كه میزنی ، چيزي بگذار، وگرنه آدمهایی كه زندگيشان، زندگی تو است، تتلو معروف نخواهند شد، آنها كه شبيه تواند، نابودتر خواهند شد؛ بی آيندهتر و بینفستر!!
♦️آقاي تتلو؛ يك روزی بخوان: جاي مردان سياست بنشانيد درخت!
🔸آن روز تو به همه علفهای هرز فحش بده، با زبان له شدهها ، با زبان بیابروها، با زبان بی كسها فحش بده، اما جايش، از يك رؤيا دفاع كن؛ رويای لحظهای كه همه انها كه خودشان را تتلو ميفهمند، بتوانند، تتلو شوند، و آينده داشته باشند؛ وگرنه تو هم، ضد آنها خواهی بود؛ نسل بیآينده را، بی رويا ، نابودتر خواهیكرد؛ حداقل تو به طرفداران بی صدايت رحم كن؛ اين پولپرستها ، به اين بچهها رحم نخواهند كرد.
#تتلو
#تبعيض
⚜ @taammolat74
🔰 مصاف با عقلانیت انقلابی
🔸کار بسیار خوب و پسندیده روزنامه #فرهیختگان که در این شماره پرونده ویژه خود را به نقد آقای #رائفیپور و موسسه #مصاف پرداخته است.
🔹نقد درون گفتمانی به صورت سازنده و با هوشمندی و عقلانیت، موجب رشد و ارتقا خواهد بود.
⚜ @taammolat74
🔰تخصص چندگانه و نقد رائفیپور
✍امید رامز
🔸مدت زیادی نگذشته از زمانی که اجماع افکار عمومی بر علیه "تخصص چندگانه" و مشی سیاسی و شخصی #ولایتی شکل گرفته بود، اما آقایان برای "جناب رییس" رپورتاژ رفتند. ناراضی بودید؟ به احترام اخلاق حرفهای برگه استعفا را امضا میکردید.
🔹با این روشِ "پرونده"سازیِ آقایان، کسانی که روزنامهها را به صورت جدی دنبال میکنند، میتوانند انبوهی از تناقضات را در مطالب همین روزنامه، حداقل در حوزه سیاست و اقتصاد دقیقا به سبک خودشان در چند "پرونده" ردیف کنند. اما فرهیختگان را بستری میدانیم که باید از ظرفیتش استفاده شود.
🔸با برداشت آقایان از "تخصص چندگانه"، همچنان یک سوال از سردبیر این روزنامه بیپاسخ مانده:
چرا ایشان در همه حوزههای تخصصی سرویسهای روزنامه اعم از فرهنگ، سیاستخارجه و روابط بینالملل، سیاست داخلی، سینما، ورزش، هنر، اجتماعی و اقتصادی، که هر کدام نیاز به دانش و پژوهش عمیق دارد، اظهار و اعمال نظر میکند و مطالب را کم، زیاد، ویرایش یا رد میکند؟
#رائفی_پور
#فرهیختگان
⚜ @taammolat74
🔰 در باب هدف نقد رائفیپور
✍ مصطفی شریفی
🔸روزنامه فرهیختگان طی دو یادداشت به نقد آقای رائفیپور پرداخته است.
🔹برای اینکه هدف فرهیختگان از این نقدها چیست؛ میتوان گزینههای مختلفی را ذکر کرد از نقد برای بهبود یک مس تا تاش برای تقابل با یک فرد شناخته شده و جلب توجه در فضای رسانه و...
🔸اما به نظر بنده این اقدام میتواند در راستای پروژه #نود_سیاسی است.
رائفیپور برای اینکه یک فرد وسط شناخته شود تا بتواند مجری برنامه نود سیاسی باشد به این حملهها و نقدها از سوی جریان اصولگرایی نیاز دارد.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت هشتم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262935.mp3
8.84M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸رسول دو کار می کند: هم اصر و بارهای سنگین را بر می دارد و هم زنجیرهایی که گریبانگیر است را باز می کند.
🔸چه شده که عمل نمی کنیم؟! آیا در ما فهم نیامده است؟! آیا در ما عشق نیامده است؟! یا عشق بزرگتر نیامده که نمی توان عمل کنیم و چه چیز باعث می شود در هنگام عمل کم بیاوریم؟!
🔸باید مشخص کرد چه چیز باعث می شود عمل خوب و حسنات را انجام ندهیم و از صالحات باز بمانیم؟!
🔸استقامت در امر خیلی سنگین است.ما در جریان حرکت و برای رسیدن به غایات خود مشکلات بسیاری خواهیم داشت.چه مشکلاتی و مصائبی که از خارج است و چه مشکلات تکلیف که باید صبر کرد.هم صبر در برابر تکالیف و هم صبر در برابر مشکلات و مصائب را از ما می خواهند. ورع را از ما می خواهند.
🔸حذر حالت باطنی برای کسی است که فهم کرده که تمامی دنیا راه نیست.نظام و قانون مندی است.اندازه ها وجود دارد پس حدود وجود دارد. ورع چه در برابر زینت های دنیا و چه در برابر نفسانیت ما هر دو لازم است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74