eitaa logo
تاملات
780 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
374 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده‌اند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا... این سخنی است که پشت شیطان را می‌لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می‌سازد. و تو ای آن که در سال شصت‌ویکم هجری قمری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده‌ای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت، پای به سیاره زمین نهاده‌ای، نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می‌کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده‌ات بگشایی و از خود و دلبستگی‌هایش هجرت کنی و به کهف حَصینِ لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله سال شصت‌ویکم هجری قمری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی... .» 🆔 @lotfi74
تاملات
«قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده‌اند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا... این
🔰آوینی خوانی حاج محمود کریمی 🔸این بخش‌هایی از کتاب «فتح خون» است که سید شهید، مرتضی آوینی آن را در سال ۱۳۶۶ زیر قلم برد. نگارش «فتح خون» یکی از اسرارآمیزترین بخش‌های زندگی مرتضی آوینی است و شاید دقیقا همان نقطه عطفی باشد که او را از دام فلسفه به دامان عرفان عملی آورد. این کتاب، نیمه‌ کاره ماند و شاید چنین سرنوشتی، منبعث از روحی باشد که بر خود موضوع آن حاکم است.  یک اتفاق غافلگیرکننده، در شب اول عزاداری‌های یکی از مشهورترین هیئات مذهبی تهران رخ داد. سطور آغازین کتاب «فتح خون»، به صورت نوحه درآمد و محمود کریمی که یکی از صاحب‌نام‌ترین مرثیه‌خوان‌های اهل‌بیت(ع) در دوره ماست، جملاتی که در ابتدای این متن آمده را به صورت ریتم سینه‌زنی در آورد. این جملات نه قافیه داشتند و نه وزن عروضی. طبیعتا ملودی هم نمی‌توانست روی چنین متنی بنشیند. کریمی که شاید  بین مادحین اهل‌بیت(ع) استادترین آنها در شناخت ریتم موسیقی باشد، توانست این جملات را به صورت سینه‌زنی تکضرب در بیاورد و آن را به سمع هواداران انبوهش برساند. شاید اگر تا دیروز کسی مراسم آیینی سیدالشهدا را رقیبی برای تعلیمات مکتبی و محتوایی آن می‌دانست، امروز نظرش عوض شده باشد. این بخش از عزاداری شب اول محرم، خلاف‌آمدی بود بر تمام آنچه که به عنوان نقدهای اساسی و اکثرا وارد بر بخشی از عزاداری‌های محرم مطرح بود. اینجا نه ترانه یک خواننده پاپ به نوحه‌های عاشورایی برگردان شده بود، نه کسی از چشم و ابروی ائمه به جای مکتب آنها صحبت می‌کرد، نه غلبه ملودی و شور و آهن بر محتوا و شعور و آه وجود داشت؛ بلکه یک مرثیه‌خوان مشهور، تمام توان هنری‌اش را در شناخت ریتم به کار گرفت تا بخشی از یک کتاب عاشورایی را در هیاتی مذهبی روخوانی کند. البته پیش از این هم مرثیه‌خوان‌های دیگری چنین تلاش‌هایی کرده بودند که می‌شود آنها را بخشی از راهی که تاکنون پیموده شده دانست. این تلاش‌ها عموما از سمت مادحینی انجام شده که در دوران جوانی یا نوجوانی، نسبتی با دفاع‌مقدس و جبهه‌های جنگ پیدا کرده بودند. 🆔 @lotfi74
تاملات
«قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده‌اند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا... این
🔰 آوینی خوانی حاج محمود کریمی /بخش دوم محمود کریمی خودش پیش از این گفته بود: «معرفت اصل است اما اگر به آن خوب پرداخته نشود فرع جلوه می‌کند.» و اضافه می‌کند: «یادمان باشد که گریه خالی برای سیدالشهدا(ع) آدمی را به «مقعد صدق عند ملیک مقتدر» نمی‌رساند.» کریمی درباره جایگاه اخروی عزاداران امام حسین(ع) هم صحبت‌هایی می‌کند که نشان‌دهنده پیش‌زمینه‌های ذهنی اوست که به سمت کتابخوانی در مجلس عزاداری هدایتش کرده‌اند.  اینکه متن یک کتاب به صورت سرودی ریتمیک دربیاید کمی عجیب و مشکل به نظر می‌رسید. محمود کریمی چنین کاری را بر اساس کدام اصول فنی انجام داد؟ سیمین بهبهانی، غزلسرای معاصر، در کتاب «یاد بعضی نفرات»، جملاتی درباره وزن شعر دارد که برای شناخت فنی از کار محمود کریمی، توجه به آنها بی‌فایده نیست. او می‌گوید: «از میان جملات روزمره ما هم اگر هرگاه قطعه‌ای از کلمات بریده شوند، می‌شود آن قطعه را در یکی از بحور عروضی ارزیابی کرد و وزن آن را به دست آورد.» او برای توضیح سخنش بخشی از تیتر یکی از روزنامه‌های همان روز را جدا می‌کند؛  با توجه به این استدلال، اگر کسی هم وزن شعر را خوب بشناسد و هم ریتم موسیقی را؛ ممکن است بتواند جملات عادی و روزمره را هم به شکل موسیقایی دربیاورد. محمود کریمی مداحی است که اکثر شعرهایش را خودش می‌گوید و بدون شک بین مرثیه‌خوان‌های حال حاضر کشور مسلط‌ترین آنها در دستگاه‌های موسیقی است.  این دو مهارت باعث شدند تا او بتواند به ایده‌ای جامه‌عمل بپوشاند که رسیدن آن به تلاش و خلاقیت خیلی بالایی احتیاج داشت و این مهارت تکنیکی به صورت تمام‌قد در خدمت «محتوا» قرار گرفته است. 📚 فرهیختگان 🆔 @lotfi74
🔘 وقتی مخاطب شناسی در هیئت گم می‌شود 🔸 روضه حضرت قاسم را می‌شنویم، حاجی مثل همیشه نمی‌خواند، گویا حالی برای خواندن ندارد و دیگر رمقی نمانده، اما روضه را می‌خواند. روضه که تمام شد، مداحی معلوم الحال که بر پیشانی اش حمایت علوی بروجردی خورده است، به صحنه می‌آید و برای حزب اللهی ترین هیئت قم شروع به خواندن می‌کند. 🔸 خیلی‌ها از جلسه بلند می‌شوند و بیرون می‌آیند و شاکی از این اتفاق از هئیت بیرون می‌روند. پچ پچ‌های اطراف کمی بلند است و حرف‌هایی به گوش می‌رسد که شاید گفتنش خوش نباشد. یکی می‌گفت: «فاطمیون به مشکل مالی خورده و دست به دامن شیرازی‌ها شده، مجبوره این مداح‌ها رو بیاره»، یکی دیگر آهی می‌کشید و دست به زمین می‌گذاشت و فاتحه بر تن بی رمق فاطمیون می‌خواند. 🔸 این را برای مسئولین فاطمیون می‌نویسم که اگر بچه‌های انقلابی بنا بود سراغ سوگلی علوی بروجردی بروند، 12 شب مسجد اعظم صدای دوبس دوبس شان بلند است. اگر نیاز به اگزوزی هم داشتیم، حیدریان را انتخاب می‌کردیم. 🔸 امسال دیگر قرار نیست مشکی بر آب بخورد تا موج‌های دریا آرام شود. امسال قرار است به جای اشک‌های دمادم زیر سبک واحد حاج مهدی سلحشور از بدعت‌گذاران هیئت‌های جدید بشنویم. 🔸 اتفاقی که از هفته‌های پیش در فاطمیون افتاده بود (اشخاص مورد حمایت جریان شیرازی در فاطمیون آمدند) تا امشب که سوگلی منتخب مجمع مدرسین و محققین که در مقابل جامعه مدرسین بلند شده است، در فاطمیون صدایشان بلند شد، نشان از خطر بزرگ دارد که بنا است در قم استارت بخورد و جدی‌تر شود و گویا خط نفوذ تا دل فاطمیون آمده است. 🔸 سال 88 فاطمیون در دل فتنه ایستاد و جنگید اما امسال خود هدف جنگ روانی دشمن قرار گرفته است و جا دارد که دلسوزان و پابرهنگان دلباخته امام حسین وارد شوند تا در مقابل این بدعت‌گذاران بایستند. خط نفوذ که حالا تا دل فاطمیون رفته است، نشان از داستانی دارد که آغازی است بر پایان تشکیلات مذهبی جریان انقلابی. 🔸 آقایان با شوق و ذوق و هول و بلا به هیئت آمدند تا بتوانند از این آب گل آلود فاطمیون ماهی خویش بستانند. ما رسما از اساتیدی چون آقاتهرانی، آیت الله مصباح یزدی و بزرگان دلسوخته انقلابی تقاضا داریم تا مسئله حاد نشده وارد شوند. 🔸 قطعا ما این داستان را رها نمی‌کنیم و تا انتها همراه خواهیم شد. 📌 @ponezs 🆔 @lotfi74
تاملات
🔘 وقتی مخاطب شناسی در هیئت #فاطمیون گم می‌شود 🔸 روضه حضرت قاسم را می‌شنویم، حاجی مثل همیشه نمی‌خوان
🚨 حاج مهدی، خط گم نشود... 🌐 ما حاج مهدی را به روضه های مدرسه معصومیه، به هیات های حسینیه آیت الله مرعشی، به مداحی در بیت رهبری و به علمداری در مبارزه با فتنه و ضد انقلاب می شناسیم و حق هم همین است💯 🆔 @darseenghelab ⛔️ ماجرا از اینجا شروع شد که یک مداح منسوب به جریان زاویه‌دار با انقلاب اسلامی تریبون‌دار مجلس حاج مهدی شد. دوستان با بصیرت زیادی مجلس را ترک کردند و یکی از ناب ترین بچه های انقلابی قم، در کانال خودش نقدی بر این رفتار هیات فاطمیون نوشت. 🔆 سخن اینست که این مداح اکنون صدایش در شبکه‌های جریان موسوم به پخش می‌شود که گمان نمی‌کنم کسی در معاند بودن شان با نظام تردید داشته باشد❗️ 🔻 این مداح همان کسی است که بچه‌های هیئت شان را جمع کرده و پای علم سینه می‌زند که از اعضای ارشد است و اخیرا به صورت کاملا نامتعارف، علم مرجعیت بلند کرده است⚠️ 🚨 حاج مهدی و بچه های فاطمیون برای انقلاب کم سیلی نخورده اند اما فتنه ۹۸ معرکه امتحانی پیچیده است حتما فاطمیون از عقبه پیچیده جریانات قم کم اطلاع بوده اند و الا اگر صدای کسی همزمان از فاطمیون آقاتهرانی/سلحشور و مسجد اعظم علوی بروجردی و شبکه امام حسین صادق شیرازی پخش شود، یک جای کار می‌لنگد. @darseenghelab 💠 آقا مهدی سلحشور با دعوت مجدد از مداح خاص و القای این نکته که همه چیز مرتب است، یک نقد برادرانه را به لجاجتی دور از شان فاطمیون تبدیل کرد. برخی دیگر از اطرافیان او نیز تمام توان خود را در فحاشی و تهدید منتقدان و شکایت😳 از آنان بکار بستند تا نشان دهند واقعا جای هیچ توجیه معقولی ندارند💯 🔆 اگر واقعا همینطور است که حاج مهدی می گوید، آن مداح می توانست در منبر مسجد اعظم یا هیئت لوا یا محفل شاه علقمه به شبهات پاسخ دهد و از انقلاب و شهدا و همراهی اش با ولایت سخن بگوید؛ غیر از اینست❓ 🔆 حاج مهدی باید بداند که اگر ما هیات فاطمیون می رویم نه بخاطر مهدی سلحشور بلکه بخاطر سلحشور می رویم و دلمان لک زده برای مراسم هایی شبیه حسینیه آیت الله مرعشی.. ⛔️ آقای سلحشور عزیزم، جذب کردن به گم کردن خط نیست. اگر خط را گم کنی، همین بچه ها را هم از دست می دهی همچنانکه شب مذکور هم دهها تن از بچه ها از هیات خارج شدند. ناگفته نماند که ما هرگز اجازه سوءاستفاده از نقدهای برادرانه مان به حاج مهدی را نمی دهیم و امیدواریم هم هرگز خط مستقیم را گم نکند✅ 🆔 @darseenghelab 🆔 @lotfi74
🔰سقای آب و ادب... صدای چِک‌چِک باران؛ صدای گریه‌ی آب است پس از تو آبی اگر هست هم؛ شبیهِ سراب است دو قطره ریخت، زمین داغ شد به زلزله افتاد چرا که داخلِ مشکِ تو آب نیست، شراب است حرارتِ غمت افتاده است، بر دلِ خورشید که دردِ دوری‌ات ای ماه، درد نیست، عذاب است در آسمان؛ «شَرَفُ‌الشّمسی» ای که ماهِ زمینی برای عکسِ تو آغوشِ پاکِ برکه رکاب است پناهِ آخرِ من شو؛ پناهگاه، ندارم چرا که پشتِ سرم هر پلی که بود، خراب است شب است، اولِ رویای صادقه‌ست، دوباره که عکسی از حرمِ ماه، روی پنجره قاب است دوباره پرچمت از راهِ دور، دست تکان داد سلام‌های مرا رقصِ پرچمِ تو جواب است زبان گرفته زنی در حرم : «بخواب عزیزم» هنوز، قصه‌ی مشکِ تو لای‌لایِ رباب است دوباره دست مرا داده‌ای به دستِ ضریحت صدای «اَشهَدُ اَنّ عَلی»‌ست، آخرِ خواب است... #شب_نهم #حضرت_ابالفضل_العباس_ع #شب_تاسوعا 🆔 @lotfi74
🔰السلام علیک یا اباعبدالله
🔰 سحر را سلبریتی‌ها آتش زدند! ✍حسین قدیانی در حالی شاهد آخرین نمونه از لاشخوری سلبریتی‌ها این بار به بهانه‌ی خودسوزی #دختر_آبی هستیم که به نظر می‌رسد قوه‌ی قضا نقشی بیشتر از یک تماشاچی ندارد! شگفتا! قاضی همین قوه، راقم این سطور را به جرم حرفی #حق فراخور حال ابن برجامه‌ها با حکمی در حد ۶ ماه حبس قطعی مواجه می‌کند ولی غالبا کاری به #اینستاگرام سلبریتی‌ها ندارد! تو گویی عدد فالوئرها وقتی مرز یک میلیون را رد کند، طرف دیگر آزاد است برای هر کذبی! .... 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 سحر را سلبریتی‌ها آتش زدند! ✍حسین قدیانی در حالی شاهد آخرین نمونه از لاشخوری سلبریتی‌ها این بار
القصه! دختری عشق استادیوم که ذیل سیاسی‌بازی سلبریتی‌های هم‌نقش با افسادات، توهم زده بود تیله‌بازی کاریکاتورهای و دیدن دارد، با ممانعت مأمور نیروی انتظامی، از فیض مشاهده‌ی پر و پاچه‌ی هم‌بازی‌های بانومینا و فرناز محروم می‌شود! کات! این القاب، اهدایی خود تیفوسی‌های و است، نه جوهر این قلم! ادامه‌ی قصه را بخوانیم؛ دختر که بعدها به نقل از پدرش معلوم می‌شود اختلال روحی داشته و حتی تا خودکشی هم پیش رفته، شروع می‌کند فحاشی به مأمور در حال خدمت! همین باعث شکایت از دختر می‌شود! اما در حالی که هنوز مراحل رسیدگی به این پرونده تکمیل نشده و طبعا حکمی نیز صادر نشده، ناگهان خبر این دختر منتشر می‌شود و این‌طور توسط بعضی سلبریتی‌ها وانمود می‌شود که خودسوزی سحر در اعتراض به حکم ۶ ماه حبس بوده! حکمی که اصلا وجود خارجی نداشته! چند روز بعد هم سحر به علت شدت جراحت می‌میرد! سئوال اینجاست؛ میان و سوءاستفاده‌ی وقیحانه‌ی سلبریتی‌ها از او، آیا هیچ ارتباطی وجود ندارد؟! الغرض! سلبریتی‌هایی که بیشتر درگیر بازی کثیف هستند تا فوتبال و سینما، در شرایطی این روزها دایه‌ی مهربان‌تر از مادر برای نسوان جامعه شده‌اند که همین چند ماه پیش، زنی را که توسط یک اصلاح‌طلب به قتل رسیده بود، نه‌فقط پرستو، که حتی فاحشه هم خواندند! قدرمسلم اگر یک دوم خردادی، طرف حساب سحر بود، الان او هم عوض قهرمان، بدکاره خوانده می‌شد! به جد معتقدم که بی‌شرفی، شغل مشترک سلبریتی‌ها و اصلاحات‌چی‌هاست، آنجا که حتی با زنان و دختران مرده هم کاسبی می‌کنند! این جماعت، جوری هوس را در شماری از دختران، دامن زده‌اند که انگار انگشت شیث در ماتحت نصرتی برای چقدر آموزنده است که حالا غصه‌ی ندیدن این صحنه‌ها را بخورند! نه! با استادیوم رفتن دختران، مشکل ذاتی ندارد، چه اینکه کم هم به تماشای بسکتبال و والیبال مردان نمی‌نشینند! بحث سر آلودگی به سیاسی‌پورهاست! لاشخورهایی که به سحر، بهتر از توپ، لگد می‌زنند! 🆔 @lotfi_74
3.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» 🔸 شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. 🔸 شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. نکته ای از استادم آیت الله حائری شیرازی 🔘 امسال هم عاشورا و شام غریبان در هیات بودیم. حاج محمد نفست گرم... 🆔 @lotfi74
🔰لطفا فارسی را پاس مدارید! ✍ از خم ابروی توام، هیچ گشایشی نشد وه که در این خیال کج، عمر عزیز شد تلف با تماشای این تصویر، در عالم برزخ قند در دل آب می‌شود که اگر ما خفته‌ایم چنین رادمردانی بیدارند و پارسی را پاس می‌دارند! و چه با هم متحد و همنوا و صمیمی‌اند. و چه بزم و هنگامه‌ای به‌پا کرده‌اند! می و رود و رامشگران...استغفرالله! . اما پیرمرد را مگویید که چه والذاریاتی است در این دو سازمانِ بی‌سامان و چه بی‌پناه است این زبان خوش‌الحان. مگویید که چه عمری از ایران تلف شد در خیال کجِ این سازمان‌های فلج. که یوسفِ سخن، به دست برادران در چاه است و یونسِ زبان در کام نهنگ مدیریت فرهنگ، تباه. پیرمرد اما برای ما مژده‌ای دارد. او جاودانگی زبان فارسی را ضمانت کرده‌است و بر نستوهی آن گواهی می‌دهد. به رغم سستی برادران و کاستی مدیران. گرچه باید نگران بود از پریشانی سخن و کوشا بود در پایداری آن، اما باید دانست: زبان است که از ما پاسداری می‌کند نه ما از زبان. بیشتر این ماییم که نیازمند زبانیم. زبان به ما نیازی ندارد. کافی است او را نرنجانیم و آزارش ندهیم. پاسداری و گرامیداشت پیشکش! . دلا چو غنچه شکایت ز کار بسته مکن که باد صبح نسیم گره‌گشا آورد زبان، به ویژه ، نسیمی است که می‌وزد و فروبستگی‌ها را می‌گشاید، کافی است سدّ راه این نسیم نشویم. پس ای برادران و مدیران! کنار بروید تا باد بیاید. . . 🆔 @lotfi74