🔰 روشنفکرانِ قدرت، پاشنه آشیل امنیت
✍️ عبدالله گنجی
🔸روشنفکر در هر منازعهای، بر سر هر چیزی و هر پدیدهای که یک طرف آن حاکمیت است، حاکمیت را مقصر میداند و دیگر هیچ. چون انگاره ذهنی او این است که فقط مشکل از حاکمیت ما است. روشنفکر اگر صحنهای ببیند که پلیس زیر دست و پا له میشود سکوت میکند، اما عکس آن را ببیند حکومت را به دیکتاتوری، سرکوب، اختناق و... متهم میکند. اصولاً روشنفکر فهم امنیتی از شرایط را دون شأن خود میداند و پذیرش آن را نوعی کلاهگذاری از سوی حاکمیت میداند.
🔹روشنفکر قدرت و غیرقدرت در ایران ذهنش بین کرهشمالی و جنوبی در حیران است. هیچ حقی را برای کرهشمالی مقابل امریکا قائل نیست و مثالآوریاش برای ایران بعضاً کرهشمالی است، اما کرهجنوبی را دوست دارد و اگر صدهاهزار سرباز امریکایی آنجا باشند و خرید نفت ایران را بهدستور امریکا یکشبه قطع کنند از نگاه روشنفکر ایرانی موجه است، چون توسعه مییابد.
🔸روشنفکر توسعه خطی غرب را دوست دارد و هر مانعی که آن را سد کند نمیپذیرد. استقلال نیز بدون توسعه برایش بیمعناست و اصولاً دوگانه مرکز-متروپل را پذیرفته است. هم میخواهند پرچمدار مطالبات اجتماعی و محل رجوع باشند و هم در غرب به عنوان طرفداران حقوق بشر و دموکراسی دیده شوند و هم فشار میآورند که بخشی از قدرت باشند.
🔹روشنفکر مدعی آزادی بیان است. اما از شعار علیه امریکا در ایران آشفته میشود، ولی در نقطه مقابل اگر صدها تحریم، فشار و تهدید را ببیند به همان نقطهای ارجاع میدهد که فقط شعار است و مردمی که این شعار را میدهند نیز «طرفداران حکومتند» و دیگر هیچ.
⚜️ @taammolat74
🔰 تکنولوژی امر جدید
✍️حجتالاسلام حسین مهدیزاده
🔘 بخش 1 از 2
🔸 آنچه امروز با عنوان #تکنولوژی میشناسیم، مطلقِ آن ابزاری که بشر مدام آن را میساخته است، نیست. نکته مهم درباره تکنولوژی این است که به مثابه یکی از دالهای مرکزی مدرنیته و یکی از دستاوردهای مرکزی تمدن اروپایی و غربی شناخته میشود.
🔹تکنولوژی صرفاً سیر تکاملی ابزارهای بشری نیست. صحبت تکنولوژی مدرن، صحبت از یک انتخاب و یک تحول نگاه به زندگی و حیات و هستی است و نه صرفاً تکامل ابزار.
برای توضیح این مساله، باید چند نکته را تبیین کرد.
🔸اول اینکه اساساً طرح انبیا از آغاز این بود که نیازهای ما را خدا برطرف میکند و برای رفع نیازهای خود باید به خدا رجوع کنیم، اگرچه انبیا این موضوع را هم به پیروان خود آموزش میدانند که خدا نیازهای موجودات و انسانها را از طریق اسباب و ابزار و امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده است، برطرف میکند.
🔹به مرور زمان وقتی شرک به یک جریان غالب بدل شد، خدای آسمانها جای خودش را به اجرام آسمانی داد و این ستارهها و خورشید و اجرام آسمانی بودند که به تعریف چگونگی زندگی انسان در زمین میپرداختند. بر همین اساس بود که علم ستاره شناسی و #نجوم، تبدیل به علم برتر و اعلا شد و در جایگاه تعیین کننده معادلات زندگی انسان، قرار گرفت.
🔸در این نگاه، انسان برای تدبیر زندگی خود مدام به آسمان نگاه میکرد، ولی نه به خدای آسمانها بلکه به قوانین و دستورالعملها و مسیرهایی که این اجرام آسمانی برای تغییرات و تحولات و نیازهای بشر به او نشان میداد.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 تکنولوژی امر جدید
✍️حجتالاسلام حسین مهدیزاده
🔘 بخش 2 از 2
🔸تحولی که در عصر جدید رخ داد از این جهت بزرگ بود که به بشر این احساس دست داد که باید به جای انتظار از اجرام آسمانی برای اینکه زندگی روی زمین را اصلاح کنند، باید رو به سوی زمین و پیرامون خود بچرخاند و به دنبال علم دیگری برای رفع نیازهای خود بگردد. بر همین اساس علمی را انتخاب کرد که محور آن، شناخت امکانات و محتویات عالم ماده زمینی بود. این علم و ایده به انسان میگفت که اگر امکانات روی زمین را ترکیب کند و به طور مداوم این ترکیبها را تغییر بدهد، میتواند نیازهای متفاوت خودش را برطرف کند.
🔹بشر اروپایی به این نتیجه رسید که ما نه نیاز به عالم بالا و تدابیر آمده از آن داریم، نه نیاز دل بستن به زندگی کاملتر در عالمی پس از این عالم داریم. انسانِ قرن هفده و هجدهم مسیحی، گفت که ما نیازمند «بلوغ عقل انی» هستیم که به کمک آن عقل بالغ شده، ترکیبهای متفاوت و متعددی جهت رفع نیازهای خود بسازیم
🔸این ترکیب سازیها نشان میداد که کره زمین این ظرفیت را دارد که از طریق تجزیه و ترکیبهای جدید مدام پدیدههای جدیدی را در اختیار بشر قرار دهد و این سرآغاز تغییر نگاه انسان مدرن اروپایی به ماهیت هستی و حیات و رفاه و آرامش و… بود. بشر اروپایی به این نتیجه رسید که ما نه نیاز به عالم بالا و تدابیر آمده از آن داریم، نه نیاز دل بستن به زندگی کاملتر در عالمی پس از این عالم داریم.
🔹انسانِ قرن هفده و هجدهم مسیحی، گفت که ما نیازمند «بلوغ عقل انی» هستیم که به کمک آن عقل بالغ شده، ترکیبهای متفاوت و متعددی جهت رفع نیازهای خود بسازیم. به همین جهت رجوع به عالم ماده و کشف قواعد و فرصتهایی که در آن هست به مسابقه بزرگی در سیصد سال اخیر بدل شد و انسان در این مسابقه، ابزار و امکانات و ترکیبهایی را در عالم ماده کشف کرد که پیش از این بشر آنها را به حساب نمیآورد.
🔸بنا بر همین نگاه، یعنی «ابزارگرایی» زندگی در سیصد سال اخیر کاملاً دگرگون شده و تکنولوژی و ابزارگرایی به یکی از دالهای مرکزی تحولی بدل شد که در دوران مدرن رخ داده است. به همین دلیل است که برخی وقتی میخواهند مدرنیته را توضیح دهند میگویند مدرنیته یک تمدن تکنولوژیک است. تکنولوژیک بودن این مدنیت جدید موضوعی است که در ادامه باز هم به آن خواهم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
🔰 عقلانیت اسلامی و کلاننظریه تمدنی
🔸در یک برداشت کلی از اسلام این دیدگاه قابل تحلیل است که هم دین ما اندیشهای است و هم اندیشه ما دینی است، لذا ما معتقدیم که انقلاب ما که برپایه معارف عمیق اسلام شکل گرفت یک انقلاب گفتمانی، فکری، فرهنگی و عقلانی است. این معنا در مقابل مفهوم متداول انقلاب ـ که دلالت بر تحول دگرشپذیرانه مادی و احساسی و معطوف به کسب قدرت است ـ میباشد.
🔹هسته نامی انقلاب ما «اسلام» است؛ با این نگاه «استمرار» و «استحکام» و «تکامل» انقلاب ما منوط به «استمرار» و «استحکام» و «تکامل»ِ «اندیشه اسلام ناب» است. این در شرایطی است که خلأ اساسی ما اتفاقاً در همین موضوع است. چراکه عدهای دین را با ویژگیهایی چون «مناسکی»، «سیاسی»، «سنتی»، «حاشیهای»، «عادتشده»، «سکولار» و «ایدئولوژیک» معرفی میکنند و به دنبال معرفی یک دین «مسخ شده»، «تحریفشده» و «استحاله شده» و «حد اقلی» هستند. این مشکلهای است مبتلا به، که باید خیلی زلال و خیلی شفاف مورد بررسی قرار گیرد.
🔸اسلام در ذات خود یک دین اندیشهای و برخاسته از «عقلانیت» است؛ «دین» اگر «اندیشهای» و «عقلانی» شد سیاسی هم هست، مناسک هم دارد؛ در ذات خود نظامی از نظریههای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و تربیتی و در یک کلام «کلاننظریه تمدنی» هم خواهد داشت. این همه، شاخ و برگ و میوهای است که در همان «عقلانیت اسلامی»، ریشه مستحکم ساخته است.
🔹تنها با چنین دریافتی از اسلام است که میتوان انتظار داشت منظومهای از تفکر «تمدنساز»، «متعادل» و «کارآمد» محقق شود وگرنه جامعهای نامتوازن و مجموعهای کاریکاتوری در انتظار ما خواهد بود. نگاهی که امام راحل عظیم الشأن به اسلام داشت همان اندیشه دینی امام است که یک نظام فکری «مستحکم»، «جامع»، «فراگیر»، «کارآمد»، «پویا»، «زنده»، «قابل اثبات» و «تحولساز» است و این همان «دین تمدنساز حد اکثری» است و در همین نقطه است که منظومه تفکر آفرین امام راحل عظیم الشأن با منظومه فکری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی گرهای ناگشودنی میخورد.
⚜️ @taammolat74
🔰امتناع و تناقض نظریه انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی
✍️ موسی نجفی
🔸یک پرسش مهمی که می تواند هر پژوهشگر و یا دانشجوی علوم سیاسی و یا محقق دانش اجتماعی را کنجکاو و حساس نماید این است که علیرغم بحرانی جلوه دادن شرایط جامعه امروز ایران و بی ثبات وانمود کردن اساس نظام اسلامی ، چرا لیبرالیسم - سکولاریسم ظاهرا ایرانی علیرغم ژست اپوزوسیون ، بسیار تلاش می کند در نهادهای سیاسی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی حضور و نفود داشته باشد ؟
🔹جواب اصلی این پرسش به ناتوانی و امتناع انقلاب پسا انقلاب اسلامی با ماهیتی لیبرال باز گشت می کند ۰ این تفکرات و جریانها چون فاقد قدرت برانگیختگی مردمی و برپایی انقلاب واقعی از پایین به بالا هستند ، لذا ژست تحول خواهی انان نیز بیشتر کاریکاتوری به نظر می رسد تا واقعی !! بنابراین اساس و معین کار آنان در این تحول خواهی عبارت از:
الف : دلخوش،کردن به ناکارآمدی دولت ( دولتی که تاکنون در یک بده بستان با آن بوده و به نوعی مثل گاو شیرده در این هفت سال برای این جریانها عمل نموده است۰ ) و البته برجسته کردن نقاط ضعف قوای دیگر و سوء استفاده کردن از برخی ابراز نظرات سخیف برخی مسئولین در این زمینه قابل توجه است ۰
ب : ماهی سیاسی و فرهنگی گرفتن از آب گل آلود نارضایتی و شرایط فشار اقتصادی مردم
ج : استفاده از انحطاط اخلاق اجتماعی و تحریک احساسات جوانانه و شبهات فضای مجازی ۰
این عوامل و چند مسئله دیگر مثل تحریم و فشار خارجی و ۰۰۰ مجموع سرمایه های جریان و یا گروههایی هست که میخواهند نوعی شعار براندازی و تحول در آینده انقلاب اسلامی را رقم بزنند۰
🔸اما این جبهه فکری و سیاسی دو نکته کلیدی را فراموش کرده اند :
1️⃣ با تمسک به فلسفه سیاسی لیبرالیسم نمیتوان یک نظریه انقلاب اجتماعی و تحول سیاسی بنیادین تولید نمود ؛ و حداکثر کاری که اینها میتوانند انجام دهند نوعی نسخه برداری از انقلابهای رنگین است ؛ شبه انقلابهای فرمایشی که البته بیشتر در جوامع کمونیستی و بسته جواب داده و تعمیم ان در یک جامعه مذهبی برخوردار از یک انقلاب حقیقی ناممکن است.
2️⃣ سرمایه گذاری کردن بر روی انحطاط اخلاقی و شبهات فکری و هیجانات جوانان و خلاء های اجتماعی و ناکارآمدیهای اقتصادی و سیاه نمایی و شبهه میتواند جامعه را مدتی مشغول و در مواقعی به تلاطم بیندازد ، ولی از دل همه این عوامل و شرایط ، انقلابی زائیده نخواهد شد. در حقیقت از نظر فلسفه سیاسی و به لحاظ شرایط تاریخی ما نمی توانیم انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی داشته باشیم. از نظر تجربه تاریخی هم تحولات دو دهه پس از شکست نهضت مشروطیت نه تنها منجر به آزادی و آزادیخواهی در جامعه ایرانی نشد بلکه دستاوردهای نهضت بزرگ مشروطه نیز قربانی کودتای یک قزاق مستبد و وابسته به استعمار خارجی گردید. بعدها نظریه پردازان "حلقه برلین" و دوستان همفکرشان از این استحاله و شکست با عنوان "استبداد منور " استقبال نمودند۰! و در حقیقت با این کار پاداش خود را از کودتا و دوران پس از آن تمام و کمال دریافت نمودند.
⚜️ @taammolat74
🔰دست و پازدن در جهان مک دونالدی
✍️ امین مجد
🔸#جهانی_سازی روند یا برنامهای است برای رسیدن به همان دهکده جهانی مک لوهان. جهانی که در آن حدومرز کشورها، اختلاف فرهنگها، سلیقهها، بینشها، ارزشیابیهای متنوع و متفاوت و مراکز تصمیمگیری جداگانه و مستقل وجود نداشته باشد. جهانیسازی یک ایدئولوژی سهمناک برای تصرف بر عالم توسط گروهی کوچک، اما قدرتمند و ثروتمند است. با این ایدئولوژی، عدالت و آزادی از بین خواهد رفت و دهکده ترسناک، شکل خواهد گرفت.
🔹استقرار نظم نوین جهانی از فضای مذاکره و تبلیغات عبور کرده و در مرحله گذر از گامهای اجرایی در سطح جهان است. امروزه جهان در زمینه فرهنگی صحنه تبادل و تهاجم میباشد و در زمینه فعالیتهای فکری، عملی، اطلاعاتی و حتی عرصه هنر، حضور ما را میطلبد.
🔸کوشش آمریکاییان برای مسلط نمودن یک مدل زندگی بر کشورهای جهان، به تدریج به چرخ مهیب و غول آسایی مبدل گشت که همه چیز غیرخودش را در حال زیرگرفتن و در هم کوبیدن است. آمریکایی شدن یا مک دونالتی شدن، از سرابهای اصلی به حساب میآید که بر توجه به اقشار فرهنگ مردمی، مصرفگرایی و مقابله با الگوها و هنجارهای فرهنگ سنتی سایه میاندازد. در دنیای امروز مفهوم کرامت انسانی به منزله مرغوبیت کالاست که به عنوان خصوصیت فرعی پس از معرفی کالا مطرح میشود.
⚜️ @taammolat74
🔰 تیغ انقلاب زدگی بر گردن انقلاب
✍️ محسن ردادی
🔘 بخش 1 از 2
🔸معمولاً #محافظهکاری بهعنوان مهمترین دشمن انقلاب در نظر گرفته میشود. محافظهکاران همیشه در برابر انقلاب ایستادهاند و به قول معروف محافظهکاری #قتلگاه_انقلاب است. اما محافظهکاران تنها دشمنان انقلاب نیستند. انقلاب، با دشمنی دیگر به نام «#انقلابزده» ها نیز مواجه است. در این افراد که شور انقلابی آنها با شعور و تفکر درنیامیخته، نفرت از محافظهکاری و اشتیاق به بر هم زدن روابط ظالمانه باعث میشود که با تندی و افراط با هر نوع خطا و اشتباه مواجه شوند.
🔹از نظر این افراد دنیا سفید و سیاه است. هر نوع خطا و اشتباهی را باعث انحراف و فساد کلی میدانند. در قاموس این افراد انصاف و دیدن خوبی در کنار بدیها بیمعنی است. اینها همانهایی هستند که همه دولتهای جمهوری اسلامی را بر خطا و انحراف میدانند. همهی مسئولین را یکسره غیرانقلابی و عامل دشمن میبینند. به هر خبر ضعیفی اعتماد میکنند و به بهانه دفاع از انقلاب سخنان دشمنان انقلاب را تکرار میکنند.
🔸همین تفکر است که بدون استثنا همه دولتهای بعد از انقلاب را مردود و غیرقابل قبول میداند و با برچسبهایی همچون #فتنهگر، #انحرافی، #غربزده و… همه دولتها را دشمن انقلاب اسلامی و #امام_خمینی تلقی میکند. در حالی که همه دولتهای جمهوری اسلامی بدون استثنا قوت و ضعف داشتهاند و حتماً ضعیفترین و غرب گراترین دولت جمهوری اسلامی برتر از قویترین دولتهای طاغوتی در زمان شاه بوده است. اما این نگاه کمالگرایانه با زخمی کردن تمام دولتهای پس از انقلاب، غیرمستقیم دستاوردهای انقلاب را زیر سوال میبرد.
🔹طبیعی است که جوان امروزی سوال کند اگر تمام رؤسای دولت جمهوری اسلامی بد و ناسالم و فاسد بودند، چطور میتوان از جمهوری اسلامی دفاع کرد؟به همین دلیل است که #تندروی_رادیکالی و #انقلابینمایی_افراطی بیش از همه به انقلاب ضربه میزند. فرزندان انقلاب و حزباللهیها باید مراقب باشند همانطور که با محافظهکاری سر جنگ دارند، از انقلابیزدهها غافل نشوند.
🔸یک آسیب که از ناحیه انقلابزدهها به انقلاب وارد میشود دامن زدن به بیصبری جامعه است. این افراد با ساده کردن مسائل به این توهم دامن میزنند که با چند راهکار ساده و سطحی مسائل قابل حل هستند. مثلاً راهکار مبارزه با فساد این است که چهار نفر مفسد را در میدانهای شهر دار زده شوند تا فساد جمع شود! در حالی که افراد عالم و متخصص میدانند مسائلی همچون فساد چندوجهی و پیچیده هستند و به این راحتی قابل حل نیستند. #مبارزه_با_فساد باید ریشهای، دقیق و البته با قاطعیت انقلابی پیش برده شود.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 تیغ انقلاب زدگی بر گردن انقلاب
✍️ محسن ردادی
🔘 بخش 2 از 2
🔸#انقلابزدگی فقط منحصر به انقلاب اسلامی ایران نیست و ردپای این عده تندرو را میتوان در گسترهی تاریخ دنبال کرد. بهترین نمونهی انقلابزدهها خوارج در زمان امیرالمؤمنین بودند. اندیشهی سطحی و کوتهفکرانهی این جماعت زاهدنمای مغرور شاید ضربهای به مراتب سهمگینتر از معاویه به انقلاب امیرالمؤمنین زد و در آخر نیز همین افراد تندرو و رادیکال بودند که امیرالمؤمنین را به شهادت رساندند و امام حسن علیهالسلام را ترور نافرجام کردند.
🔹ویژگیهای #خوارج که در انقلابزدههای معاصر نیز قابل مشابهت سازی است عبارتند از: ناآشنایی به سنت پیامبر و احکام دین، فهم نادرست از قرآن کریم و تطبیق نادرست آیات بر مقاصد خویش، سطحینگری، غرور و خودبرتربینی و کافر و گمراه دانستن عموم مسلمانان جز خویش، تمایل به جدل و مناظره (علیرغم ضعیف بودن در استدلال)، ستیزهجویی و لجاجت و تعصب و تندروی در آرا و عقاید، عدالتخواهی و امر بهمعروف و نهی از منکر و جهاد با حاکمان جور به مثابه والاترین آرمانهای اجتماعی، فضیلت شمردن جنگ با مسلمانانی که از نظر آنها کافر بودند و در عین حال نرمش با مشرکان، نظمناپذیری و انشعابات پیاپی، دشمنی با امام علی و کینه به وی، جنگاوری و دلیری و شکیبایی بر سختیها و انضباط نظامی.
🔸همین تندروهای انقلابزده که بدون فکر و تأمل تصمیم میگرفتند در جریان انقلاب اسلامی ارزشمندترین نیروهای انقلاب مانند #شهید_مطهری ، شهید عراقی، و شهید قرنی را از مردم گرفتند. اکنون نیز در قالبهای مختلف مشغول پراکندن نفرت و ناامیدی بین مردم اند و به راحتی مسئولان کشور را به تیغ تهمت و ناسزا میزنند.
🔹ایده امام خمینی (ره) اتحاد میان همه مستضعفان علیه مستکبران است. در این چارچوب حتی میتوان با #مستضعفین غیرمسلمان دست دوستی داد. در حالی که انقلابیزدگان حتی حاضر نیستند با مسلمانان انقلابی ایرانی اتحاد برقرار کنند.
🔸راهبرد درست برای مقابله با اینان، همان روشی است که امام علی علیه السلام بر علیه خوارج به کار گرفت. تا زمانی که دست به اسلحه نبردند باید با آنها مدارا کرد و تا حد امکان آنها را با زبانی خوش و استدلالهای انقلابی و مذهبی قانع کرد. گروههای انقلابی در مواجهه با این افراد باید تلاش کنند تبلیغات مسموم آنها علیه مسئولان نظام و روندهای جاری در جمهوری اسلامی را خنثی کنند و مانع از اثرگذاری آنها بر افکار عمومی شوند.
⚜️ @taammolat74
🔰 آیا موانع توسعه در کشور از جنس "سیاسی" هستند یا نسبت وثیقی با "نظام دانایی" دارند؟
📍روایتی از اولیاء دین نقل شده است که در آن در باب نسبت "#جهان" و "#عالِم" تذکری بنیادین داده شده است. اجازه دهید نخست روایت را برای شما نقل کنم و سپس تاملات خویش را با شما در میان بگذارم. روایت به شرح ذیل است: (اذا فسد العالِم فسد العَالَم) معنای ساده این عبارت این است که اگر عالِم فاسد گردد عالَم به فساد کشیده خواهد شد. اما واقعاً بحث بنیادین در این عبارت حِکمی از منظر #پدیدارشناسانه چیست؟
متن کامل یادداشت ذیل را در ادامه بخوانید👇👇👇
⚜️ @taammolat74
🔰 آیا موانع توسعه در کشور از جنس "سیاسی" هستند یا نسبت وثیقی با "نظام دانایی" دارند؟
✍️ سیدجواد میری
🔹ما می دانیم که یکی از ابعاد در بینش حکمی مقوله "کّون و فساد" است که خود به معنای "پدید آمدن و نابودی" می باشد. به عبارت دیگر، قاعده تحول و دگرگونی در هستی بر پایه پدیدار شدن موجودات و نابودی آنها استوار است و هر پدیده ای ذیل این دو رکن قابل تحدید است. اما در این گفتار بحث از هستی اجتماعی است و در باب عالّم انسانی بحث تمرکز یافته است و بهمین خاطر است که حدیث به مسئله "نابودی" جهان در نسبت با مولفه انسانی "عالِم" اشارت دارد.
🔸 به زبان دیگر، توازن در #هستی_اجتماعی زمانی ممکن خواهد بود که اهل دانش دچار زوال و انحطاط نشده باشند والا واقع بودگی جمعی انسان ها دچار فساد و زوال خواهد گشت. این سخن بدین معناست که نظم زاییده قدرت نیست بل قدرت زاییده نظم است ولی نظم یکی از ابعاد دانش است که عالِم آن را صورتبندی می کند و به صورت مفهومی آن را در "بیان" ظاهر می کند.
🔹حال اگر از این منظر به وضع کشور نگاه کنیم درخواهیم یافت که جنس مشکلات کشور به خلاف "حس اولیه" از جنس سیاسی نیست بل ریشه در ساحت علم دارد که ما از آن به نظام دانایی یاد کردیم. به تعبیر دیگر، برای صورتبندی "وضعیت فسادینه" باید به بنیان های نظام دانایی در کشور و نسبت آن با تحولات عصری نظر بیفکنیم و ببینیم آیا با چینش کنونی قادر به برهم زدن "وضع زوالین" خویش هستیم یا اصلا چینش کنونی خود بخشی از موقعیت فسادینه در کشور است؟ عالِم در نظام دانایی کنونی چگونه دچار "انتروپی" و "فساد" می شود؟
🔸ما می دانیم که عالِم در ساختار معرفت کنونی فردیتش مماس با ساختارها تحدید و تهدید می گردد و هنگامیکه از فساد عالِم در بستر کنونی دانش که سازمانمند و نهادمند است سخن می گوییم به نوعی از #سیاستگذاریهای_دانش در کشور صحبت می کنیم و همزمان به نسبت مدیریت و چینش ساختاری در چارچوب کنترل سیستم ها اشاره داریم.
🔹اگر این سخن بهره ای از حقیقت داشته باشد آنگاه می توان گفت که فساد در نظام دانایی ریشه در نوع فهم از "#مدیریت_دانش" دارد و این سخن بدین معناست که دانش در دیدگاه سیاستگذاران و مدیران نظام دانایی در ایران از چه جنس تلقی می گردد؟ آیا دانش "کالا" است و از نوع "خدمات" یا دانش "آتش" است و از نوع "روشنایی"؟
🔸 اگر کالا تلقی گردد و از نوع خدمات پس می توان آنرا با توجه به ساختارهای اقتصادی کشور که مبتنی بر "دلالی" است خرید و فروش کرد و بهترین نحوه مدیریت بر چنین بازاری "زد و بند" و "دمِ او را ببین تا دمِ تو را ببیند" خواهد بود ولی اگر دانش آتش باشد آنگاه جان باید کوره ای گردد که تحمل آتش را در طول زمان مدید پیدا کند که شاید با تدبیر به انواری در جامعه مبدل گردد.
🔹برای فهم نوع دوم از دانش ما ساز و کار دیگری لازم داریم که اکنون در ساحات گوناگون نظام دانایی ایران وجود ندارد و این فقدان فقط "درون-مخرب" نیست بل کل سیستم را دچار ناکارکردی کرده است و چون عالمان تبدیل به کارمندان حقوق بگیر شده اند حتی حریت فردی را نیز از دست داده اند و اغلب وارد چرخه معیوب "زد و بند" می شوند تا لقمه نانی به کف آرند و به غفلت بخورند. البته این بحث دامنه درازی دارد و حتی می توان تاکتیک ها و تکنیک های به سکوت درآوردن اهل علم را مفهومسازی کرد و نشان داد که ۹۰% آن از جنس سیاست نیست بل ریشه در ساخت نظم دانایی دارد که ما خود در تولید و نهادینه کردن و بازتولید آن و جامعه پذیر کردن یکدیگر برای فسادینه کردن چرخه دانش سهیم و سهامدار هستیم. حال چه باید کرد؟
🌐 https://vrgl.ir/LuNfD
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰رویکرد حکومتی به فقه ✍️ عبدالحمید واسطی 🔸با توجه به ماهیت پاسخگویی فقه شیعه و نیاز جهان اسلام به
📘افقگشائیهای علمی و شکافتن مرزهای دانش همواره در پاسخ به یک نیاز و ضرورت واقع میشود. یک فکر و اندیشه آنگاه میتواند مفید و سازنده باشد که بتواند به صورتی صحیح خلأ و نیازموجود در صحنه جامعه را پاسخ داده و آنرا مرتفع سازد. #گفتمان_فقه_حکومتی دغدغهای است که از سوی مقام معظم رهبری سالهاست مطرح میشود و به عنوان رسالت حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی معرفی شده است. تبیین و تفسیر و تحلیل این گفتمان و سپس ترویج و کاربست آن یکی از مسائل مهم حوزه علمیه در حال حاضر است.
چندی پیش در کانال یادداشتی از آقای #واسطی با عنوان #فقه_حکومتی قرار داده شد، اما به دلیل اهمیت و غنی بودن این یادداشت و از سویی درخواست دوستان و همراهان کانال، تصمیم گرفتم اصل مقاله را در کانال قرار بدهم و امیدوارم برای دوستان مفید باشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
SMT_Volume 13_Issue 2_Pages 49-71_2.pdf
حجم:
1.3M
📘دانلود pdf | فقه حکومتی؛ (مبتنی بر نظریه اجتهاد سیستمی)
چیستی، چرایی و چگونگی فقه حکومتی
✍️ عبدالحمید واسطی، محمد حسین گلگار
🔸مسئله اصلی در مقاله چیستی فقه حکومتی و بررسی «ابزارهای اصلی برای فهم گزارههای دینی در فقه حکومتی» است. بر اساس نظریه نگرش سیستمی به دین در این دستگاهِ معرفتی، داعیه تمدنسازیِ اسلام سبب شده است تا تلاش برای استخراج دیدگاه اسلام در مقیاس جمعی و با رویکرد استخراج «فرآیندها»، مورد توجه جدی قرار بگیرد.
🖌 مجله اندیشه مدیریت راهبردی، دوره13، شماره2، پاییز و زمستان 1398
#فقه_حکومتی
#نظام_سازی
#مدیریت_راهبردی
#اجتهاد_سیستمی
⚜️ @taammolat74