eitaa logo
تاملات
734 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰ما حزب اللهی‌های یک معادله یک مجهول ✍ محمدرضا شهبازی 🔸در روزهایی که چند یادداشت و پست متوالی دربا
جدیدا که موافقت یا مخالفت با یک خطیب، خواننده، روحانی و... هم می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه اسمت توی ستون «از خوبها» یا «از بدها» قرار بگیرد و دیگر هرچه بگویی از پیش رد یا تایید شود. اگر در فلان ماجرا از یک خواننده حمایت نکرده باشی، می‌روی توی لیست سیاه هوادارنش و دیگر حتی حرفهایت در حوزه محیط زیست هم پیش پیش رد می‌شود. اگر در انتخابات به فلان نامزد رای نداده باشی، دیگر در عرصه فرهنگ هم تکلیفت از پیش معلوم است. در اینستاگرام کلی پیام دارم که نظر شما درباره فلان سخنران چیست؟ با بهمان نویسنده موافقید یا نه؟ و خلاصه کلی از این سوالها که معلوم است منتظراند تو را بگذارند توی دسته خوب یا بد و زارت؛ کارت را تمام کنند!‼️ ✅ این بلای «تفکر گریزی» درد کمی نیست، اما انصافا برای خیلی‌ها درد شیرینی‌ست! خداییش هم داشتن یک متر و معیارِ تا این حد ساده خیلی راحت‌تر است تا اینکه بخواهی هر اتفاقی را با توجه به مبانی و... بررسی کنی. اینکه یک نفر را بگذاری توی یک دسته و یک برچسب خوب یا بد بزنی رویش، راحت‌تر است از اینکه هر بار بخواهی مواضعش و حرفهایش را بشنوی و بخوانی و ببینی حرف مفت می‌زند یا نه. 🆔 @lotfi74
هدایت شده از توییتگرام
‏دستگیری روح الله ‎#زم دو ‘مخاطب خاص’ دارد: یکی ضدانقلاب نشسته در خارج که آسوده هر جنایتی می کند با این توهم که هرگز دست کسی به آن نخواهد رسید و دوم، کسانی که در داخل همکار دشمن شده بودند و فکر می کردند رازشان هرگز فاش نمی شود. @OfficialTwitTelegram
4_5793902489937905862.mp3
22.6M
💢 #اختصاصی 🔉 سخنانی شنیدنی از شهید بهشتی: ⭕️موضوع : حدود اظهار نظر مراجع تقلید 🔻من تعجّب می‌كنم از مراجعی كه در اين زمينه‌ها قلم روی كاغذ می‌آورند، چه‌طور متوجّه اين خطای بزرگ خودشان نيستند. يك مرجع چه حقّی دارد در زمینه مسائل اعتقادی جواب استفتا بنويسد؟ چه کسی اين حق را به او داده است؟ رفقا از مراجع انتقاد كنيد! چه کسی گفته از حضرات انتقاد نكنيد؟ نمی‌گويم توهين بكنيد، انتقاد غير از توهين است. انتقاد كنيد و از او بپرسيد چه کسی به تو حق داده است درباره مسئله اعتقادی جواب استفتا بنویسی؟✅ اگر استفتای از تو درباره مسئله اعتقادی صحيح است، عمل تمام مسيحيان كه پيرو پاپ هستند هم درست است. همان اعتقادی كه يك مسلمان شيعه نسبت به تو دارد، آن مسیحی هم نسبت به پاپ دارد. تو آنجا می‌گویی به او بگو در مسائل عقيدتی پيروی از بزرگان و سران و رهبران معنی ندارد و سپس می‌گویی اين، فرمول قرآن است. پس چرا ضدّ اين فرمول عمل می‌ کنی؟ شما اين بيراهه را نرويد، اين انحراف از توحید اسلام است...! 🆔 @lotfi74
🔰ایرانیان و ذهنِ بی خانمان ✍محمد باقر تاج الدین ✅«ذهن بی خانمان» کتاب معتبر و مهمی است از پیتر برگر جامعه شناس مشهور که به پارسی هم ترجمه شده است. برگر در این کتاب می گوید که در دوره مدرن «زیست جهان» انسان ها متکثر و متنوع شده است و انسان ها دیگر در یک زیست جهان مشخص و معین زندگی نمی کنند و از این رو است که دچار وضعیتی به نام «ذهن بی خانمان» شده اند. «ذهن بی خانمان» اشاره به وضعیتی دارد که طی آن افراد دل مشغولی های فراوان، متکثر و متنوع در زمینه های فردی و اجتماعی پیدا می کنند و مبتنی بر یک روش خاص و لزوما به ارث رسیده از گذشتگان زندگی خود را تنظیم نمی کنند بلکه همواره در حال انتخاب روش های گوناگون زندگی هستند. در چنین وضعیتی دیگر نمی توان از یک قومیت خاص، هویت خاص، دین داری خاص و یا سبک زندگی خاصی سخن گفت. در حقیقت در چنین شرایطی هر چیز ناب یا تقریبا دیگر وجود ندارد و یا دیگر دست یافتنی نیست. 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰ایرانیان و ذهنِ بی خانمان ✍محمد باقر تاج الدین ✅«ذهن بی خانمان» کتاب معتبر و مهمی است از پیتر بر
✳️به نظر می رسد که ایرانیان در دوره های اخیر به شدت هر چه تمام تر دچار ذهن بی خانمان شده اند به گونه ای که اکنون در زیست جهان های متکثری زندگی می کنند و بود و باش آنان همانند گذشته بود و باش یکدست، یکپارچه، ناب و خالص نیست. ایرانیان گاهی بر اساس عناصر سنت ایران باستان دست به تنظیم بود و باش خویش می زنند و گاهی دیگر مبتنی بر عناصر سنت دین اسلام و گاهی هم مبتنی بر عناصر جهان مدرن و صد البته به خوبی هم نمی دانند که از هر کدام از این جهان ها چه می خواهند و دقیقا چگونه و مبتنی بر کدام راه و روش زیست جهان خویش را شکل و معنا ببخشند. اگر بگوییم او یک ایرانی به معنای دقیق کلمه است البته که این گونه نیست، اگر بگوییم او یک مسلمان به شکل و محتوای مسلمانانی که در سده های پیش می زیسته اند محسوب می شود باز هم این گونه نیست و همین طور اگر بخواهیم بگوییم که او یک انسان مدرن مبتنی بر آن چه که در کشورهای پیشرفته دنیا تعریف می شود، است باز هم باید بگوییم که چنین نیست. ✅پرسش این است که ایرانی اکنون چیست و چه هویتی دارد؟ ایرانی؟ اسلامی؟ مدرن؟ در پاسخ باید گفت که او همه این ها را یکجا با خودش دارد و ملغمه ای از این هویت ها در جسم و روان او حلول کرده اند و از این منظر دچار «هویت چهل تکه» شده است. نکته غم انگیز در باره ایرانیان اکنون این است که آنها بر اساس چنین وضعیتی «دچار اسکیزوفرنی فرهنگی» هم شده اند به این معنا که ظاهراً در عرصه ها و ساحت های گوناگون ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت حضور دارند اما به دلایلی قادر به تشخیص، شناخت و به دنبال آن قادر به تنظیم دقیق چنین حضوری نیستند و این که نمی دانند از بودن و حضور در هر کدام از این ساحت ها و عرصه ها چه می خواهند و به دنبال چه هستند. ✳️بسیارند ایرانیانی که شب ها فال حافظ می گیرند،صبح ها که از خواب دوشینه بر می خیزند در صدد تعبیر رویاهای جور واجوری که دیده اند، بر می آیند، پس از آن به مناسبت خرید خودرو گوسپند زبان بسته ای را به پای آن قربانی می کنند و تازه خونش را نیز بر روی پلاک خودرو می مالند، روزها در اتاق بورس اوراق بهادار به دنبال سود سهام خویش می گردند یا در بانک ها به دنبال وام و بهره سرمایه گذاری خویشند، با خرید ملک و مسکن برای آینده خود و خانواده شان سرمایه گذاری می کنند، برای کسب درآمد بیشتر و بهتر به هر دری می زنند، فرزندان شان سودای رفتن به خارج از کشور را در سر می پرورانند، همواره از خوبی های زندگی سنتی و گذشته داد سخن می دهند اما حتی یک روز حاضر به داشتن چنین زندگی ای نیستند، از بسیاری از نعمت ها و مواهب زندگی مدرن بهره های فراوان می برند اما یکسره از بدی های آن می گویند، از یک طرف می گویند دنیا چه ارزشی دارد اما از سوی دیگر برای به دست آوردن نعمات دنیوی حتی به جنگ و نزاع با دیگران بر می خیزند و آدمی در می ماند که به کدام شان باور کند، به قسم حضرت عباس شان یا دم خروسی که بیرون زده است؟!!! ✅این مواردی که بر شمردم صد البته فهرست بسیار بلند بالایی دارد که در این نوشتار کوتاه نمی گنجد و همگی دلیلی است بر "بی خانمانی ذهن ایرانیان" که گویی هر چه زمان می گذرد چنین وضعیت اسف باری خودش را بیشتر نشان می دهد. البته چنین وضعیتی نشان از تکثر بیش از پیش در ذهن و ضمیر و رفتار ایرانیان هم دارد. واقعیت تلخ این است که امروزه ذهن انسان ایرانی خانمان اصیل خود را از دست داده است و دیگر در یک جای مشخصی مأوا و سکنی ندارد. به گفته سعدی: هر ساعت از نو قبله ای با بت پرستی می رود توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را و یا به گفته حافظ: از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عادت آمریکایی ها و کردها ✍ علیرضا زادبر گاهی اوقات شنیدن اعتراف و اذعان دشمن به آنچه شما سالها به آن اعتقاد دارید اثرگذارتر از هر چیز است. فی المثل اگر اخبار بیست و سی یا روزنامه کیهان میگفت: "دولت آمریکا قابل اعتماد نیست و نمیتوان بعنوان یک متحد به او تکیه کرد" شاید بسیاری نمی‌پذیرفتند. . اما الان کارشناس شبکه #منو_تو اذعان دارد. تحلیل های بی بی سی و بسیاری دیگر از ضدانقلاب هم در این چند روز همین بود. حتی #مسیح_علینژاد در مصاحبه با شبکه آمریکایی گفت: مردم خاورمیانه بعد از حمله ترکیه به کردها دیگر به آمریکا اعتماد ندارد. . چرا؟ چون در دوره درگیری با حکومت سوریه و جنگ با داعش، آمریکا از کردها به عنوان سپردفاعی استفاده کرد. هزاران نفر کشته شدند بخصوص در کوبانی، اما امروز براحتی آمریکا خودش را کنار کشیده است. بارزانی خطاب به ترامپ گفته بود: کردها درحال سلاخی شدن هستن و شما ما را رها کردید. . این ذاتِ استکبار است، حیات اوست، چیز جدیدی نیست. دولت زورگو، فقط زور میفهمد و تنها بدنبال منافع خودش می‌گردد. با #مرحوم_مصدق همان کردند که با شاه کردند. با صدام و طالبان همین کردند که با حسنی مبارک و مُرسی کردند‌. آمریکا ذاتا قابل اعتماد نیست، سالهاست آیت الله خامنه ای در هر موضوع و دیداری این صفت آمریکا را متذکر می‌شود. اما کو گوش شنوا؟ #ترکیه #عراق #کورد #کرد #کوبانی #منو_تو #بی_بی_سی #اربعین #آمریکا 🆔 @lotfi74
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 زوایای مبحث فطرت در ساحت علوم انسانی 🔹 جلسه دوم ⏰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ 🆔 @lotfi74👇👇👇
4_5850356600933451656.mp3
12.26M
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 زوایای مبحث فطرت در ساحت علوم انسانی 🔹 جلسه دوم ⏰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ 🆔 @lotfi74
تاملات
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 زوایای مبحث فطرت در ساحت علوم انسانی 🔹 جلسه دوم ⏰ ۱۵
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش نخست 🔸فقه شیعی امروزه در عصر مدرن با چالش مواجه شده است و از یک طرف نسبت به آنچه در این سال‌ها استوار کرده مورد نقد قرار گرفته و نسبت به مسائلی که داشته، تهمت به ناکارآمدی شده است. و از طرف دیگر نسبت به آنچه نداشته در عرصه نظام سازی و حکمرانی و حکومتی، مورد اتهام واقع گرفته که چرا تولید نداشته است. در هر حال این پرسش جدی است که چه باید کرد⁉️ این فقه را چه باید کرد که در عصر مدرن هم راهبری و مدیریت داشته باشد و هم کارآمد باشد.این پرسش جای تامل دارد. یکی از پاسخ هایی که به نظر می‌رسد این است که باید سیستم فکری الاهیاتی فلسفی کلامی خود را در فقه موجود اشراب کرده و امتداد دهیم. البته با عنایت به این نکته که نباید بین اعتبار و حقیقت خلط کرد، این سخن را می زنیم. ما متوجه این هستیم که نباید در اصول و فقه و علوم اعتباری از مبانی حقیقت سخن بگوییم، بلکه مراد ما این است که باید فقهی تولید نمود که متناسب و متناظر با آن توسعه، عمق و ژرفی باشد که الاهیات ما تصویر کرده است.✅ مثال روشن آن حق الطاعه شهید صدر است. این طرح مبحث که نظریه اصولی عمیق که سبب شده کل اصول به سبب این نظریه دستخوش تغییر قرار بگیرد و مختص یک باب اصولی نیست. این نظریه متناسب با نگاه کلامی والاهیاتی که مدنظر شهید صدر بوده است، تولید شده است. اساس نظریه حق الطاعه در تعریف مولویت حقیقی است که مبنا این نظریه می باشد. شهید صدر دقیقا مبانی فلسفی والاهیاتی خود را تعریف نموده و برای مولویت سبحانه تعالی یک شانیت خاص قائل و آنرا یک حقیقت تکوینی ذاتی لحاظ کرده است. مطابق آن الاهیاتی که تعریف کرده، نظرات اصولی ایشان نیز دستخوش تغییر واقع شده است. این مبنا سبب شده که شهید صدر(ره) محتملات را عقلا نیز حجت بداند. 🔸فطرت به تعبیر شهید مطهری ام المسائل اندیشه اسلامی است. حقیقتا کتب شهید مطهری این امتیاز را دارد علاوه بر در اختیار گذاشتن محصول فکری خویش، تفکر را نیز به ما می آموزد.... 🆔 @lotfi74
تاملات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش نخست 🔸فقه شیعی امروزه در عصر مدرن با چالش
🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸ایشان در ابتدا کتاب، سازمان ذهنی نسبت به مبحث فطرت برای ما ایجاد می کند. تا راحت تر بتوان مبحث فطرت را چارچوب بدهیم. سپس جایگاه فطرت را در نظام فلسفی ما مشخص می کند. شهید مطهری در مورد جایگاه فطرت در نظام فلسفی می فرماید:»این بحث بحثی است مربوط به انسان و می توان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط به انسان و خداست.» بحث فطرت، فقط در انسان‌شناسی موثر نیست، حتی در الاهیات نیز موثر است. این دقت اولیه ایشان است. 🔸شهید مطهری مبحث فطرت را در سه قسمت طرح می نماید: قسم اول در مورد مفهوم فطرت است. از انجا که اصطلاح خاص قرآنی دارد باید دید این ریشه قرآنی به چه معناست. قسم دوم با نگاه انسان شناسی به فطرت بپردازیم که انسان فطری چیست و فطرت در نهاد انسان به چه معناست؟! قسم سوم نسبت به دین فطری می باشد. آیا دین فطری هست یا خیر؟! دین فطری به چه معناست؟! 💠نکته دیگر این است شهید مطهری در ادامه زوایای بحث فطرت در ساحت علوم انسانی را بررسی می کند و معتقد است این مبنا کلیدی است که ساحت های علوم انسانی را دستخوش تغییر قرار می دهد: ♻️بارزترین آن بحث از علوم تربیتی است. نکته ظریفی که دارد این است که اگر برای انسان فطرت را بپذیریم، نگاه ما به تربیت عمیق می شود. باید بین تربیت و صنعت تفاوت قائل شویم. ♦️ تربیت پرورش استعدادهای واقعی انسان است. اما در صنعت مهم این است که هدف صانع محقق شود، مهم نیست که مصنوع به کمال برسد یا نرسد حتی گاهی باید برای تحقق صانع در مصنوع نقص ایجاد شود.... 🆔 @lotfi74
تاملات
🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸ایشان در ابتدا کتاب، سازمان ذهنی نسبت به مبحث فطرت برای ما ای
🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش سوم (نهایی) زاویه دیگر بحث فطرت در جامعه شناسی خود را نشان می دهد. فطرت در نظر ما نسبت به مساله اصالت فرد یا اجتماع، عمق ایجاد می کند. اگر بین کمال فرد و جامعه تضاد حاصل شد چه باید کرد؟! اگر قائل به فطرت برای انسان شدیم در این مساله چه نظری باید اتخاذ کرد؟ سومین بحثی که شهید مطهری به آن می پردازد و زاویه بحث فطرت را در ساحت علوم انسانی مشخص می کند، فلسفه تاریخ است. ایشان بحث تکامل تاریخ را پیش می کشد که اگر قائل به فطرت شدیم باید به نحو دیگری، برای تکامل تاریخ تصویر کنیم. نمی توان نظریه های تکامل تاریخ با نگاه های مارکس و اگوست کنت که یک نگاه جبری و خشک به روند تکاملی تاریخ دارد را پذیرفت. بحث فطرت می تواند علوم دیگر را دربر گیرد مثل روانشناسی، اخلاق و از جمله فقه! کسی که قائل به فطرت است در مباحث روانشناسی نمی تواند به مکاتب رفتارگرایی و... اعتنا کند. البته نه تنها فقط علوم انسانی بلکه به وسیله فطرت می توان با نگاه عمیق تری به مسائل اعتقادی مثل معاد، عدالت و... بپردازیم. اساسا بنده سخن دیگری دارم که یک درجه بالاتر است. آیا نمی توان با این نگاه به بحث فطرت پرداخت که فطرت به عنوان یک ابزار معرفتی شناخته بشود. از جمله ابزار معرفتی تجربه، عقل و وحی است. آیا فطرت به عنوان ابزار معرفتی لحاظ شود که یک حقیقتی برای ما کشف کند؟! مگر در کلام گفته نمی شود که بهترین برهان برای اثبات خداشناسی فطرت است؟! اگر بپذیریم که فطرت یک ابزار معرفتی است، آیا نباید در ادله علم اصول توسعه بدهیم و یک منبع جدیدی برای کشف حکم شرعی بهره برد؟! 🆔 @lotfi74
کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز براربعین حجت الاسلام اسماعیلی.mp3
22.93M
🔻کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین حسینی 🎤 حجت الاسلام و المسلمین مصطفی اسماعیلی (مدرس سواد رسانه و مبلغ فعال در فضای مجازی) 🔊 با موضوع الگوی بازنمایی اربعین در فضای مجازی 📆پنجشنبه11مهرماه98 🔹معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی #اربعین #رسانه #فضای_مجازی #هنر #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
🔴 آمدنیوز؛ خیانت به کلمه‌ها ✍️ #احسان_محمدی 🔹هاینریش بل نویسنده‌ی شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت، عدالت!» 🆔 @lotfi74
تاملات
🔴 آمدنیوز؛ خیانت به کلمه‌ها ✍️ #احسان_محمدی 🔹هاینریش بل نویسنده‌ی شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بو
🔸در حالیکه افکار عمومی علاقمند به کشف رمزهای چگونگی دستگیری روح‌الله زم است و اخبار این موضوع کلیک می‌خورد و کانال آمدنیوز در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته و اعضای آن به شدت در حال ریزش هستند، توجه به این نکته هم ضروری است که «آمدنیوز» در حوزه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی با باور بسیاری از ایرانیان همان کاری را کرد که هیتلر با کلمات کرد. 🔻این کانال خبری با آمیزه‌ای از اغراق، افسانه‌سرایی، ترکیب یک قطره حقیقت با یک اقیانوس دروغ، شایعه‌سازی، تخریب آبرو و حیثیت افراد، تشکیل دادگاه بدون اجازه حق دفاع به متهمین، انتشار عکس‌ها و ویدئوهای مخدوش‌کننده‌ی امید اجتماعی، حمله‌ی دمادم به صغیر و کبیر، ادعای آزادگی و... کاری کرد که ذائقه‌ی بسیاری از مخاطبان عام که شیفته‌ی قصه هستند تغییر کرد و آنها این افسانه‌ها را بیشتر از حقیقت باور می‌کنند. 🔹گردانندگان این کانال تلگرامی، برخلاف رسانه‌های رسمی و خبرنگاران داخل کشور هیچ خط قرمزی نداشتند، به همین دلیل با تاکید بر افشاگری و بیان حقیقت هر آنچه دوست داشتند را می‌نوشتند و در فضایی که کار برای رسانه‌ها در داخل کشور آسان نبود، آنها گوی سبقت را ربودند و بیش از یک میلیون نفر به صورت روزانه این کانال را دنبال می‌کردند. 🔸طبعاً در رخ دادن این اتفاق عوامل متعددی باید بررسی شود. از جمله اینکه چرا و چطور طیفی از مردم به سمت چنین اخباری گرایش پیدا می‌کنند. غیر از این است که احساس می‌کنند «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». 🔻می‌شود این کانال را بست و گردانندگان آن را به اشد مجازات رساند اما آیا بستر رشد کانال‌های مشابه خشک خواهد شد؟ آیا تا زمانی که مردم عطش دانستن اخبار _ به ویژه آن بخشی که در رسانه‌های رسمی مجال انتشار نمی‌یابد _ را دارند امکان رویش موارد مشابه میسر نیست؟ ✅ آمدنیوز با شعار «آگاهی، مبارزه و دموکراسی» کوشید طیفی از مخاطب تشنه‌ی خبر را با خود همراه سازد. حتی وقتی این کانال تلگرامی از سوی موسس تلگرام فیلتر شد در کمتر از یک روز کانال جدید آنها باز هم میلیونی شد. اما باید اذعان کرد این کانال به «خبر» هم خیانت کرد. 🔰 در ذهن بسیاری از مردم حالا موضوعاتی مثل دروازه‌بانی خبر، اسلوب خبرنویسی، اصالت خبر، راستی‌آزمایی منبع و ... معنایی ندارد، آنها یاد گرفتند که خبر هر چه داغ‌تر، افشاگری هر چه بزرگ‌تر و شعار هر چه تندتر باشد، احتمالاً به واقعیت نزدیک‌تر است و لابد آنها خبرنگاران آزادی‌خواه و شجاع‌تری هستند و اهل رسانه در داخل کشور جملگی شرف را به لقمه نانی فروخته‌اند! ◀️آمدنیوز همه‌ی مرزهای خبررسانی را به هم ریخت. در تنش‌های سال 96 با انتشار عکس چند هواپیما مدعی شد منابع خبری به آنها اطلاع داده‌اند «این سه فروند هواپیما در فرودگاه امام خمینی در حال بارگیری محوله‌های شمش طلا و پالت‌های دلار و یورو برای خروج از کشور هستند.» درحالی‌که عکس مربوط به فرودگاهی در تفلیس بود! 💢به همین سادگی ادعاهایی درشت را مطرح می‌کردند و لزومی به شفاف‌سازی، پاسخگویی در مقابل مخاطبان و پیگیری خبر هم نمی‌دیدند و کسان زیادی هم باور کردند. چرا؟ چون بستر این اتفاق را کسانی در ذهن مخاطب به‌واسطه‌ی اختلاس‌ها و غارتگری و خیانت آماده کرده بودند که اتفاقاً ساکن همین آب و خاکند! 🆔 @lotfi74
🔰جامعهء کپی کاری شده! ✍️ مازیار عارفانی 🔸روش آموزش و پرورش مبتنی بر پخمه پروری است. در این نظام هر چه سوال و کنکاش کمتر باشد، دانش آموز ارج و قرب بیشتری دارد. محصل خوب، کسی است که آنچه کتاب و معلم میگوید را بی کم و کاست، طوطی وار، تکرار کند. سیستم "مشق نویسی" هم مزید بر علت است که تکرار و تبعیت، رکن رکین سیستم آموزش و پرورش ایران باشد. . . 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰جامعهء کپی کاری شده! ✍️ مازیار عارفانی 🔸روش آموزش و پرورش مبتنی بر پخمه پروری است. در این نظام ه
🔸در واقع بیشترین چیزی که در این نظام، آموزش داده میشود، نسخهء جادویی کپی و پیست و عدم تفکر است، نتیجه مرگبارش هم این است که بی کنکاش و مداقه، هر آنچیزی که عنوان میشود را بپذیری، این است که تو فقط مصرف کننده ای و توان تولید نداری... و بیرون زدن از این حلقه بسته آه که چه دشوار است! نگاهی به تکرار و بسامد نام نویسندگان و شاعران تثبیت شده، ترجمه های رگباری از شاعرانی که بارها و بارها ترجمه شده اند، متنهای زنجیره ای که روزی صدبار در فیسبوک و تلگرام و اینستاگرام و... دست به دست میشوند، تمرکز مطبوعات بر شاعران دهه های پیشین و نادیده انگاشتن نسلهای نو، همه اثرات و ثمرات همین سیستم آموزشی است که اصولا نه تنها معترضی ندارد، بلکه معترضان را به مذبوحانه ترین شکل ممکن در خود میبلعد و چون تفاله ای بیرون میدهد. 🔸بنابراین آن چیزی که اصولا مورد مناقشه است، تبعیت از سیستم است، نه خروج و عدول از آن. یعنی روشنفکران، نویسندگان و شاعران این مملکت، به راحتی آب خوردن، پستهایی را به اشتراک میگذارند که حتی خود را مقید به دو خط توضیح و تشریح درباره آن نمیدانند و مخاطبین هم هیچ اعتراض یا سوالی ندارند. آن چیزهایی هم که خارج از این سیستم بوجود می آید، اصولا محکوم به فناست، مگر اینکه بتواند ثابت کند که قابلیت کپی وپیست شدن را دارد، از این رو متنها و تبعا مولفین چنین جامعه ای، بیش از آنکه افسارشان به دست تفکر باشد، چشمشان به دهان عوام است... 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شهید مطهری: هر که عزت حقیقی بیابد هرگز شکست نخواهد خورد. 🆔 @lotfi74
🔰اینجا عدد از کار افتاده است... ✍ روایت اربعینی علی علیزاده نزدیک اربعین شیعیان عراق از هر جا که هستند پیاده راه می‌افتند سمت کربلا. که از بصره که طریقش پانصد کیلومتر است و اغلب در مناطق گرم و خشک و چه از حله، کوت، کاظمین، رمادی و نجف. هر مسیر را "طریق" میگویند و راه رفتن را "مشایه". و پناهگاه‌ها و استراحتگاه‌های طریق را "موکب". اصلی‌ترین ماده سازنده طریق اما مردم است. هم در مقام میزبان و هم در مقام زائر. میزبانانی عراقی که با خرج هر آنچه دارند، هر متر این مسیرهای بلادیده و جنگ کشیده و مرگ اندود را، سخاوتمندتر و پذیرنده‌تر از هتل‌های اعیان و اغنیای امروز می‌کنند. و زائرانی که دیگر فقط عراقی نیستند و این سالها بقیه هم به آنها پیوسته‌اند. زائرانی که با سرعتی عجیب راه می‌روند. انگار برای قراری مهم دیر کرده باشند. زائرانی از هر شکل. از هر رنگ. از هر پوشش. از هر طبقه اقتصادی. و بسیاری با دمپایی نیمه پاره‌ای زنبیلی که زنانشان بر سر میگذارند و یا روی چرخ فکستنی ارزانی پشت سر میکشند. مردم. مردم. و چقدر هم. و هر سال بیشتر. و باز بیشتر. و نه یکی دوتا یکی دو میلیون بیشتر. اولین چیزی که مبهوتت میکند همین بی پایانی تعدادشان است. همین شمرده نشدنی بودنشان. یاد ارکان افتادم. میزبانم در بطحه. وقتی پرسیدم از چند مهمان در روز پذیرایی میکند گفت که زائران را نمی‌شمارد. اینجا نه در سطح خرد و نه در سطح کلان عدد حکومت نمیکند. اینجا عدد از کار افتاده است... 🆔 @lotfi74
🔰پیاده‌روی اربعین؛ یک تقابل بزرگ 🔸چگونه جنبش پیاده‌روی اربعین جهان‌گستری سکولار را به چالش می‌کشد؟ ✍جواد صبوری کزج؛ پژوهشگر علوم اجتماعی 🔻به نظر می‌رسد، جهان‌گستری را می‌توان پروژه‌ای از آغاز عصر جدید و شروع مدرنیته و گره‌خورده با جهان‌بینی سکولار تفسیر کرد. جهان‌بینی‌ای که در تقابل با حاکمیت کلیسا در قرون وسطی به دنبال مسیر جدیدی برای بشریت بود. سکولاریسم با تمامیت‌خواهی سعی در حذف کلیسا از حاکمیت و از بین بردن نگاه دینی در عرصه اجتماع و تقلیل نگاه دینی در زندگی شخصی بود. ‌ محمد عابد الجابری؛ ضمن تعریفی از جهانگرایی فرهنگی و ادعای عدم وجود فرهنگ واحد جهانی، در خصوص جهانی‌گرایی می‌گوید: جهانی‌گرایی دارای یک نظام جهانی است، نظامی که زمینه‌های مختلفی همچون سرمایه، بازرگانی، مبادلات، ارتباطات، سیاست، اندیشه و ایدئولوژی را شامل می‌شود، به‌ویژه در مباحث کنونی منظور از جهانی‌گرایی، بسط و گسترش و انتقال تمدن و فرهنگ ایالات متحده آمریکا به سایر کشورهای جهان است. 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: 🔗 http://bashgah.net/go/lp39/ ‌ 🆔 @lotfi74
🔰لبیک به "هَل مِن ناصِرِ یَنصُرُنی" و شکستن محاصره تاریخی‌ ✍ وحید جلیلی ‌ 🔻یک عده در عاشورا کاروان امام حسین(ع) را "محاصره مکانی" کردند و گفتند حق ندارید پایتان را از این نقطه جلوتر بگذارید. امروز نیز یک عده که ادامه همان‌هایند، می‌گویند امام حسین(ع) را باید در "محاصره زمانی" نگه داریم و عَلَم امام حسین‌(ع) و کاروان سیدالشهداء حق ندارد از سال 61 هجری یک قدم این طرف‌تر بیاید.‌ ‌ 🔻حرف تشیع انگلیسی همان حرف شِمر است. می‌گوید امام حسین حق ندارد بعد ازعاشورای 61 هجری زنده باشد و پیام و آرمان و مکتب و حیاتش لرزه به اندام احدی از طواغیت و ظالمان عالم بیاندازد و باید کاروان سید‌الشهدا را محاصره کرد تا در تاریخ پیش نیاید و الهام‌بخش مستضعفان و تهدیدگر مستکبران نباشد. این محاصره تاریخی از آن محاصره جغرافیایی خطرناک‌تر است. شیعه انگلیسی خیلی مراقبت می‌کند که مبادا از عزاداری ما، از اشک ما بر امام حسین‌(ع) و از راهپیمایی عظیم اربعین، کوچکترین گردی بر دامان کبریای! مستکبران و یزیدیانِ امروزِ عالم ننشیند. این یعنی تلاش برای "محاصره‌تاریخی" امام حسین(ع) ‌ 🔻انقلاب اسلامی آغاز شکستن این محاصره در دنیای معاصر است و امروز برکات لبیک تاریخیِ شیعیان حقیقی، به ندای هَل مِن ناصِرِ یَنصُرُنی زنده‌ترین شهید تاریخ، در حال آشکارتر شدن است. باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است‌ ‌ ◾شریک شویم در شادی ارواح همه عاشقانی که جان بر سر شکستن این محاصره گذاشتند، با صلواتی برسیدالشهدا و اَلَّذینَ بَذَلوُا مُهَجَهُم دُونَ‌الحُسَینِ(ع) 🆔 @lotfi74
🔰 گمشده دنیای مدرن 🔸خوشحالم در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که این اتفاقات زیبا رو درک می کنم. بله وقتی به کشورهای توسعه یافته دنیا سفر می کنی آنجا هم زیباست، اما انگار این زیبایی جنسش متفاوت است، این زیبایی گمشده دنیای مدرن است!✅ گویا از جنس طلوع زیبایی‌های آخرالزمان است. چقدر خوب که فرزند قرن ۲۱ام هستم و اتفاقی رو‌ درک می کنم که در ۱۴۰۰ سالِ اسلام بی سابقه است. خوشحالم که این زمانه را با همه وجود می توانم درک کنم.🖤 🆔 @lotfi74
🔰راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟ ✍ محسن مهدیان در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان اربعین در تهران 3 برابر شده است. یکی پرسید: "راه پیمائی جاماندگان دیگر چه صیغه ایست؟" ذهنم درگیر شد. مگر کسی برای غصه خوردن و متاثر شدن از جاماندگی هم راه پیمائی می کند؟ اصلا چرا این اسم؟ قرار است چه چیز را نشان دهند؟ دقیق تر شویم. ماجرا صرفا عزاداری نیست؛ چه آنکه مگر سالهای قبل از این مناسک داشتیم؟ بیائید حداقلی نباشیم. یک کشش وجود دارد. یک قدرت معنوی که نمایش جاماندگی را هم انگیزه می بخشد. راه پیمائی جاماندگی، پیامد اجتماعی یک رشک و غبطه قوی فردی است. این کشش عمیق چیست؟؟👇👇👇 🆔 @lotfi74
تاملات
🔰راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟ ✍ محسن مهدیان در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان
🔸کسانی که راه پیمائی اربعین را ذیل سرفصل های "عبادات فردی" تحلیل کنند اهل خسران اند. ماجرای راه پیمائی اربعین را نمی شود صرفا با روایتی شبیه روایت جابر و غیره تحلیل کرد. چه آنکه زیارت امام حسین همیشه هست. قدم برداشتن برای زیارت و ثواب فردی نیز متوقف به اربعین نیست و برای همه روزهای سال است. صرفا برای زیارت هم نیست؛ چه آنکه برای نماز جماعت و دیگر عبادات هم از ثواب قدم ها نوشته اند. "زیارت مخصوص" نیز تنها منحصر به اربعین نیست. 🔸پس چه بگوییم؟ برای دقیق تر شدن باید بدانیم که راه پیمائی اربعین، یک "رستاخیز عظیم شیعی" است که ذیل سرفصل های "دین اجتماعی" تعریف می شود نه دین فردی: "حرکت اجتماعی"، "خدمت رسانه خالصانه"، "محبت ورزی عاشقانه"، " مبارزه با ظلم"، "مانور قدرت شیعی"، "شجاعت و حماسه"، "قیام" و ...✅ حالا با عنایت به این سرفصل ها و ذیل دین اجتماعی یک بار دیگر آمار را مرور کنید. رشد 50 درصدی راه پیمائی اربعین در کنار رشد 300 درصدی راه پیمائی جاماندگی. ایندو یکی است و تنها آمار کسانی است که احساس درونی شان را به نمایش کشیدند...آنها که دل شان با این تظاهرات شیعی است بماند. این کشش خروشان از عزاداری سیاسی-اجتماعی است که جاماندگی را هم به نمایش می کشد. قدر بدانیم. این تنها رشد معنویت نیست؛ بلکه رشد معنویت انقلابی است. فرش تا عرش فاصله است بین معنویت فردی تا معنویت جمعیِ همراه با تولی و تبری. 🆔 @lotfi74
🔰از این واقعی‌تر هم داریم؟ ✍ روح الله رشیدی 🔸نهاد علم، چه واکنشی نسبت به پدیدۀ #اربعین نشان خواهد داد؟ تا اینجا که جز بی‌اعتنایی، کنش دیگری از این نهاد ندیده‌ایم. این بی‌محلی، البته دور از انتظار هم نیست‌. اگر علمای اجتماعی و فرهنگی ما، به‌جای تبختر، اندکی تواضع به خرج می‌دادند و کمی در این گرایش پربسامد انسانی تأمل می‌کردند، نخستین بهره را خودشان می‌بردند. آنها حتی اگر بواسطۀ _به‌قول خودشان_ ایدئولوژیک بودنِ (دینی بودن) این تجمع بزرگ، از تأمل عمیق جامعه‌شناختی در آن پرهیز می‌کنند، می‌توانند لااقل به‌عنوان یک موضوعِ روز، به آن بپردازند. #علوم‌_انسانی_مدرن، مدعی‌ست که سروکارش با واقعیاتِ ملموس و محسوس است و نه تخیلات ماوراءطبیعی! از این تجمع بزرگ انسانی، واقغی‌تر، ملموس‌تر و محسوس‌تر داریم در این زمانه؟! لزوماً هم نمی‌خواهد تحلیل همدلانه و محبانه داشته باشند؛ تحلیل انتقادی هم حتی آبرومندانه‌تر از این سکوت مغرورانه است. 🆔 @lotfi74