تاملات
🔰 اجازه ندهید خبر شما را مصرف کند! ✍️ احسان محمدی 🔸میدانم گوش نمیدهید اما اگر بخواهم با بیانات گ
🔰 کدام سلبریتی شما را مصرف میکند؟
✍️ احسان محمدی
🔸 یکی از توهمهایی که #شبکههای_اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را #انتخاب میکنیم! ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔹بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، #زمان و نگرش ما را مصرف میکنند. #سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با #حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک #سلاح_حواسپرتی_جمعی تبدیل شوند.
🔸سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند. آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند. اینکه همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
🔹هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم. گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
💢چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
📍پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به #شجاعت دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰از در و دیوار این شهر مرگ میبارد
✍️ امیررضا مافی
📍برای ما آدمهای این سامان، این روزها، سختترین تجربهی زیستی است. تنگی معیشت فراوان شده و مشقت زندگی بیکران. بیماری عجیبی که پدران ما هم نظیرش را به خاطر نمیآورند، گریبان مردم را گرفته و هر روز شدیدتر و قویتر میشود. نزدیکانمان یا نزدیکان ایشان هر روز میمیرند و رنج و ترس، هر لحظه بیش میشود...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰از در و دیوار این شهر مرگ میبارد ✍️ امیررضا مافی 📍برای ما آدمهای این سامان، این روزها، سختترین
✔️ ادامه...
🔹ماجرای « #رنج و #ترس » اما، ماجرای «تعلیق و جهل» است، و این تعلیق و ندانستن هر روز را که از خواب بیدار میشویم، تلختر میکند، در کام ما و آدمهایی نظیر ما. #تعلیق یعنی بلاتکلیفی، برای اینکه چنان مرگ زیاد است که نمیدانیم خودمان یا عزیزانمان سلامت میمانیم یا نه؟ نمیدانیم گرفتار بیماری خواهیم شد یا نه، نمیدانیم اگر دچار شدیم زنده میمانیم یا نه... تعلیق برای زنده بودن، بلاتکلیفی فرداست. تعلیق یعنی نمیدانیم فردا که دلار گرانتر شد، چقدر فقیرتر میشویم، فردا که گوشی موبایلمان خراب شد، چقدر پول میخواهیم تا دوباره یکی دیگر را بخریم و اگر گرسنهمان شد، با چقدر میتوانیم شکممان را سیر کنیم.
🔸ما امروز دچار تعلیق در #حیات و معیشتمان هستیم و هیچ تکلیفی روشن نمیشود که مثلا یک سال بعد همه چیز تمام خواهد شد و آن وقت ما هر صبح، روزها را میشماریم برای پایان این روزگار سخت و امیدوار میمانیم. انسان «معلق و نادان»، انسان «بیچاره» است، زیرا هر چارهای منوط به «ثبات و دانستن» است و وقتی روی آب باشی، هیچ وضع «موجودی» را نمیتوانی رو به یک وضع «موکول» تبیین و تمهید کنی.
🔹این برای من تجسم معنای « #عسرت » است. تجسم بیچارگی و در وضع تعلیق تنها چیزی که میتواند نجاتبخش باشد، «امید» است. امیدی که در «اضطرار» رخ بنماید و از ایمان نشأت بگیرد. وضع معلق کنونی، تجربهی «انتظار» است و انتظار یعنی امید. وقتی از عِلم تجربت و عَلَم سیاست ناامید شوی، همچنان باید روزنهای را کشف کنی و اگر این روزنه را ببندی یا بِبازیاش تمام است، تعلیق تو را خفه میکند. وعده آن روزنهی بیکران است که «انّ مع العسر یسری...» و ما ناگزیر از خواندن «الهی عظم البلا...» میشویم.
💢تعلیق و جهل را باید به «توکل» ببندیم، که توکل تاب و توانی میخواهد از جنس ایمان و یقین. از در و دیوار این شهر مرگ میبارد و ما دچار «بیچارگی» شدیم، حال آنکه تنها چاره همیشه خود «او»ست. کاش پیش از پایان صبرمان رحم کند، که ماه اهل یقین نیستیم، تا بتوانیم «الخیر فیما وقع و ما یقع» را درک کنیم.
امید و انتظار امروز امتحان تعلیق و جهل ماست.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش نخست
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کانال تأملاتمساله تجدد در ایران.mp3
زمان:
حجم:
29.28M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش نخست
📍 موسی نجفی:
«به نظر می رسد رنسانس در اروپا به یک نوع با رنسانس در ایران همزمان بوده است و در ایران هم ظهور صفویه و شکل گیری دولت شیعی یک رنسانس بوده است. بزرگترین تجددی که من در اینجا میبینم ایران جدید است که ایران هم در مذهب تشیع و هم در مدرن شدن، جدید می شود...تفاوت جدی در این است که این واحد ملی در ایران تحت یک مذهب جدید از اسلام یعنی تشیع تشکیل شده است و ایران را از دیگر کشورهای مسلمان جدا کرد که این امر در اروپا دیده نمی شود.»
📍 نعمت الله فاضلی:
مساله اصلی نزاع بر سر صفویه یا اسلام یا قبلتر از آن نیست. مشکل بر سر لحظه اکنون است... دکتر نجفی معتقد است که از دوره قاجار پویایی و تجدد ما متوقف می شود. من درست عکس این را موافقم. در دوره قاجار به بعد تجددزایی ما تا امروز ادامه پیدا کرده است. آنچه که ایشان به عنوان تجدد ابزاری نام می برد اینها را من نادرست و غیرواقعی می دانم.
⚜️ @taammolat74
🔰رفتار شما، دشمنان را در مورد شما به طمع میاندازد!
✍️ فرزاد جهانبین
🔸از منظر امیرالمومنین (ع) در مقابل #قدرت_درونزا میتوان #قدرت_عاریتی را مطرح کرد. قدرت عاریتی به عبارتی قدرتی نیابتی است وهمچون عروسک خیمه شب بازی تمام کنشها و واکنشهایش بسته به اراده فردی است که سر دیگر نخ را در دست دارد. این قدرت ریشه در درون جامعه چنانچه گفته شد ندارد و لذا با میل و اراده قدرتهای بیرونی، بالا و پایین می شود.
🔹از منظر امیرالمومنین، شکست و پیروزی به ما برمی گردد و لذا فرمودند: «فعلکم یطمع فیکم الاعداء» رفتار شما دشمنان را در مورد شما به طمع می اندازد. قدرت درونزا نه با اظهار عجز و التماس بلکه با جدیت و سختکوشی به دست می آید. علی(ع) در خطبه ۲۹ می فرمایند که «لایمنع الضیم الذلیل و لا یدرک الحق بالجد» فرد ذلیل هیچگاه نمی تواند ظلم را از خود دور کند و حق جز با جدیت به دست نمی اید.
🔸جالب آنکه چنین فردی حتی انتظار انصاف هم از دیگران نداشته باشند چه رسد انتظار وفای به پیمان.
ایشان یکی از راههای نفوذ شیطان را آسان نشان دادن مسیر عزت بیان می کنند در حالی که عزت و قدرت جز در سایه سختکوشی و تحمل رنجها به دست نمی آید.
💢دادن آدرس مسائل به خارج از خود، مخالف قطعی سیره امیرالمومنین است. از منظر امیرمومنان، متغیر مستقل خود ما هستیم و اگر سستی نکنیم و دل به بیگانه نبندیم، دیگران، چه آنها که ضعیف تر از ما هستند و چه آنها که قوی اند در ما طمع نمی کنند و یا بر ما مسلط نمیشوند.
⚜️ @taammolat74
🔰شبکههای اجتماعی و مغزهای کوچک خسته
✍️ مجتبی شکوری
1️⃣ شبکههای اجتماعی محاسن زیادی دارند؛ باعث شفافیت میشن، بعضی جاها مسئولان مختلف رو وادار به پاسخگویی میکنند، ضعفها رو نشون میدن و... اما برای فردیت آدمها، معایب زیادی دارند که مهمترین آنها مرگ عمق هست!
2️⃣ ما به دلیل حضور زیاد در شبکهها، امکان تفکر رو از دست دادیم. مطالعات نشان میده انسان امروزی بیشترین زمانی که میتونه بدون سرزدن به #تلفن_همراه تحمل کنه ۲۳ دقیقه هست!
3️⃣ انسانی رو تصور کنید که در ۱۰ سال قبل متمرکز میشد و مثلا ۲ ساعت #کتاب میخوند یا #فیلم میدید یا به یک موضوع فکر میکرد، اما الان توجهش قطعه قطعه شده به زمانهای ۲۳ دقیقهای!
4️⃣ در #شبکههای_اجتماعی اخبار زیادی منتشر میشه، اما ما الان به #اخبار نیاز نداریم. نیازمند تحلیل هستیم. با حضور شبکههای اجتماعی تحلیلها از بین رفت و همه چیز در سطح حرکت میکنه!
5️⃣ وقتی ما از اتفاقات و جریانات تحلیل نداریم، ریشه درد و درمان رو پیدا نمیکنیم و در دنیایی از #اطلاعات شنا میکنیم بدون اینکه دستاویزی داشته باشیم که ما رو به ساحل امنی برسونه!
6️⃣ مغز ما اونقدر در برابر خبر بد و پرتنش قرار گرفته که به حالت خواب رفته و برای حفاظت از بدن ما تصمیم گرفته به این حجم از خبر بد واکنش نشون نده و خنثی عمل کنه. درباره #کرونا هم همین اتفاق افتاد.
7️⃣ اوایل مغز آماده بود، اما به مرور انقدر درباره کرونا صحبت شد، انقدر همه ابراز اطلاعات کردند و اخبار ضد و نقیض منتشر شد که الان بیشتر مردم دیگه در برابر کرونا و توصیههای بهداشتی منفعل شدند!
8️⃣ این رو به همه اتفاقات زندگی میشه تعمیم داد. باید نگران مغزمون باشیم، نگران این که دیگه بین بد و خوب واکنش نشون نده!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کانال تأملاتمناظره تجدد در ایران 2.mp3
زمان:
حجم:
28.95M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
در ادامه پرسش و پاسخ های از دو طرف مناظره مطرح شد و دست آخر اینکه دکتر فاضلی به منتقدان سفارش کرد: دوستانی که به هر دلیلی فکر می کنند شیوه تفکر دکتر نجفی بهتر است، کتاب های مرا هم بخوانند و آنهایی که فکر می کنند شیوه تفکر من بهتر است لطفا کنند و کتاب های دکتر نجفی را هم بخوانند قبل از اینکه به یک جمع بندی کلی برسند و با مطالعه و گفت گوی واقعی وارد بحث ها شویم. اینطور نباشد که کتاب یکی را نخوانیم اما به شدت مخالفش باشیم یا کتاب یکی را نخوانده به شدت موافقش باشیم. این شیوه به رشد جامعه کمک نمی کند.
🔗 برای شنیدن بخش نخست این مناظره اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تبیین فلسفی درونماندگار هنر.pdf
حجم:
383.7K
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درونماندگار از نسبت دین و هنر
شرح آرای شریعتی دربارهی هنر
✍️ دکتر حسن محدثی
🔸اینکه ما با اندیشههای شریعتی همدل باشیم یا نه یک بحث است و اینکه سطح اندیشهورزی او چیست، بحث دیگری است. لطفا سطح اندیشهورزی و نظریهپردازی او را داوری نمایید و با دیگر متفکران قبل و بعد وی مقایسهاش کنید!
⏰ ۴ مرداد ۱۳۹۹
#هنر
#خطابه
#ملکیان
#شریعتی
#نظریهپردازی
⚜️ @taammolat74
تاملات
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درونماندگار از نسبت دین و هنر شرح آرای شریعتی دربارهی هنر ✍️ دکتر حسن
🗨#نقد_و_نظر
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸#حسن_محدثی استاد جامعهشناس دانشگاه آزاد تهران که اندیشههایش را متأثر از شریعتی میداند، در مقالهای به شرح آرای شریعتی دربارهی هنر میپردازد و سعی دارد نسبت دین و هنر را از منظر وی تبیین کند. او معتقد است رویکرد شریعتی در تبیین مساله هنر، رویکردی فلسفی ـ دینی دارد. با الهام از بنمایههای فلسفه اگزیستانسیالیست به توصیف حقیقت هنر پرداخته با این حال نمیتوان مولفههای دینی او را نادیده گرفت.
🔹او بیان میدارد که از سویی هنر برای شناخت جایگاه و ارزش یک انسان شرقی در مقابل دیگری خود، و از سوی دیگر به دلیل رسالت هنر در عصر کنونی، مساله واکاوی هنر برای شریعتی اهمیت یافته است. شریعتی هنر را مقولهای دینی و حقیقتی متعالی و مقدس میدانست. او هنر اصيل را هنري معرفی میکرد كه انسان را به تعالي و ماوراء و حتي به مطلق (خدا) برساند و رسالت خداگونه انسان را در اين دنيا تنها از راه هنر امكانپذير ميدانست.
🔸در ادامه او به رابطه هنر و زیبایی پرداخته و مینویسد که شریعتی قائل به طریقیت زیبایی برای هنر بود. و فهم زیبایی و هنر را در گرو انسانشناسی معرفی میکرد. شناخت انسان، نقطه عطف تلاقی هنر، عرفان و دین است. بر همین اساس و نگاه دینی که شریعتی متأثر از آن بود، قرابت دین و هنر را ترسیم میکند و عقیده دارد که هر دو زاییده محرومیتهای انسانیاند. با این تبیین از شریعتی همانگونه که خود آقای محدثی نیز تصریح کرده است در اینجا دین نه معنایی متافیزیکی دارد و نه معنایی اجتماعی، بلکه دلالت بر احساسی وجودی دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
💢اساس اشکال ما به این صورتبندی نظری شریعتی نیز در همینجاست که ایشان سعی دارد با نگاه اگزیستانسیالیستی تقریری از دین ارائه کند و این اول مشکل است! چراکه نظام معرفتی دین به اغماء میرود. تلقی و تلاش دکتر محدثی در جامعهشناسی دین اساسا نفی قرائت متافیزیکی از دین و نوعی برجستهسازی پوزیتویستی و پدیدارشناسانه از دین است.
🔹در انسانشناسی دینی انسان موجودی است که ودیعه الهی پیشاپیش درونش نهاده شده و سرنوشت او از قبل در عالم زر رقم خورده است. وقتی که از انسان به شکل متافیزیکی آن سخن گفته میشود، این انسان باید در جهان به امر متافیزیکی برگردد. ماوراء از قبل در تفکر و تفسیر دینی سنتی ما مفروض است و لذا نوع نگاه ما در نسبت بین دین و هنر کاملاً متافیزیکی است، حال آنکه در جهان مدرن تفکر متافیزیکی مجالی برای باورپذیری ندارد و اندیشمندانی چون هابرماس از بحران تفکر متافیزیکی حرف زدهاند.
🔸«چارلز تیلور» در کتاب «عصر سکولار» وقتی از شرایط کنونی حرف میزند میگوید تبیینهای استعلایی از جهان دیگر امروز قابل پذیرش و باور نیست و اندیشه دینی اگر بخواهد ادامه حیات دهد باید در چهارچوب درونماندگار عرضه شود. چرا که انسانها آمادگی پذیرش اینگونه حرفها را ندارند و متفکرانی که چنین سخنهایی بیان میکنند آب در هاون میکوبند. به گفته وی، شریعتی از جمله متفکرانی است که این موضوع را فهمیده و تلاش میکند اینگونه از دین سخن نگوید او از دین درونماندگار حرف میزند. بنابراین اشکال اساسی که در تقریر شریعتی وجود دارد، نوعی سکولاریسم معرفتی در حوزه دین است.
📚 دیدهبان اندیشه، شماره 9
⚜️ @taammolat74