🔰 ما و غرب زدگی
✍ امیررضا مافی
💎غربزدگی واژهای است که بیش از داشتن یک تعریف و مفهوم مشخص، ایدئولوژیک شده و قرائتهای گوناگونی به نفع قدرتهای سیاسی-اجتماعی موجود، یافته است. ما غربزدگی را از قلم جلال آل احمد به اشتهار رساندیم و سپس آن را در برهههای گوناگون با معنی سلب رقیب غربی و موجبیت ایدئولوژیک خویشتن استفاده کردیم و در این میدان هر کس که در تعریف موجودیت خود، انکار غرب را داشت، از این اصطلاح استفاده کرد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 ما و غرب زدگی ✍ امیررضا مافی 💎غربزدگی واژهای است که بیش از داشتن یک تعریف و مفهوم مشخص، ایدئولو
🔹حال و چهل سال پس از انقلاب سال پنجاه و هفت، «غرب» همچنان مورد مناقشهی همهی طرفهای عقیدتی موجود در جامعهی ایران است و هیچ رهیافت روشنی در تعاریف حاضر وجود ندارد.
🔸به نظر میرسد، غربزدگی را به دلیل سنگینی بار مفاهیم مغرضانهای که بر آن مترتب است، میتوان مسکوت گذاشت و به جای آن و نفی مطلق غرب دربارهی وضعیت «آمیختگی با غرب» امروزمان، به گفتگو نشست و این یک پیشنهاد معرفتی است.
🔹در واقع ما در ایران با بیشماری از مصادیق ساخته شده در غرب مواجهیم. هم در عرصهی فرهنگی، هم در عرصهی علمی و هم در عرصهی سیاسی. امروز نمیتوان غرب را به عنوان یک مفهوم جهانشمول از امور جاری در ایران جدا یا آن را به هر نحو انکار کرد. آمیختگی با غرب جدیتر از همیشه است و ما در لحظهلحظهی وجودمان متاثر از آنیم.
پس چه باید کرد؟
🔸امروز متفکران عرصهی عمومی ما، هیچکدام فارق از سیاستزدگی و هیجانات فضای مجازی نمیتوانند با مسئلهی غرب برخورد کنند. غرب مانند یک قطرهی جوهر در آب، میان همهی عناصر سازندهی فرهنگ ما رسوخ کرده و انکار آن بیفایده است. کاری که باید کرد پاسخ به مسئلهی «آمیختگی با غرب» است، یعنی ما امروز در برابر غرب چه وضعیتی داریم؟ آیا در حوزهی فرهنگ هویت مستقلی یافتیم؟ آیا صرفا با مناسک آیینی-دینی میتوانیم در برابر غرب هویت خود را محافظت کنیم؟ آیا با یقه دریدن برای کورش که هیچ از او نمیدانیم ایرانی بودن خودمان را حفاظت میکنیم؟ یا در برابر پرسشهای معرفتشناختیمان پاسخی غیر غربی داریم؟
🔹آنچه همواره رخ داده سلب و انکار غرب است، حال آنکه ما با انکار آنچه بدان آمیخته شدیم، خودمان را انکار میکنیم و دچار از خودبیگانگی میشویم؛ پس چاره این است که یک بار دیگر جدا از سیاستزدگی جناحی و حتی ایدئولوژیک، مباحث هدفمندی دربارهی ایجاب حفظ هویت دینی-ملی خودمان در روزگار آمیختگیمان با غرب مطرح سازیم و این امر محقق نمیشود جز تحقق امکان گفتگو و به رسمیت شناختن هر دیدگاه غیر سلبی. چیستی و چگونگی «آمیختگی با غرب» مهمترین مسئلهی مغفول معرفتی امروز ماست.
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامهای که تماشایش، ارزش وقت گذاشتن دارد!
🔹 خبر آغاز به پخش فصل دوم #شوکران برای اهل فکر و اندیشه مسرت بخش بود. برنامهای که با متفکران امروز ایران با گرایشها و سلیقههای مختلف فکری به گفتگو مینشیند. متفکرانی که بعضی از آنها به خاطر استانداردهای سلیقهای برخی مدیران، تاکنون در جمهوری اسلامی، در قاب تلویزیون ظاهر نشدهاند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🎥 برنامهای که تماشایش، ارزش وقت گذاشتن دارد! 🔹 خبر آغاز به پخش فصل دوم #شوکران برای اهل فکر و اندی
🔸 از میهمانان این فصل شوکران میتوان به شخصیتهای ذیل اشاره کرد:
- #سیدحسین_نصر فیلسوف ۸۶ ساله و استاد دانشگاه جرج واشنگتن.
- دکتر #احمد_مهدوی_دامغانی اسلامشناس ۹۵ ساله و استاد دانشگاه هاروارد.
- دکتر #شیرین_هانتر متفکر سیاسی ۷۴ ساله، عضو شورای روابط خارجی آمریکا.
- دکتر #منصوره_اتحادیه بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران.
- دکتر #کریم_مجتهدی فیلسوف ۹۰ ساله.
- دکتر #حاتم_قادری سیاستپژوه ۶۳ ساله.
- دکتر #مهدی_محسنیان_راد رسانهشناس ۷۴ ساله.
- دکتر #باقر_ساروخانی متفکر ۸۰ ساله و پدر جامعهشناسی ارتباطات.
- آیتالله #سیدمحمد_مهدی_میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم.
- استاد #لوریس_چکناواریان موسیقیدان ۸۲ ساله.
- دکتر #ابوالحسن_تنهایی جامعهشناس ۶۸ ساله.
و...
🔹 در برههای که صداوسیما با شبکههای عریض و طویلش دچار بحران محتواست، برنامههایی با سبک و سیاق شوکران میتواند فرهیختگان را به پای تلویزیون بکشاند، اتفاقی که در صدا و سیما به ندرت شاهد آن بودهایم.
🔴 شنیدهها حاکی است که بعضی از جریانها و افراد، از حضور برخی میهمانان شوکران در صداوسیما ابراز نارضایتی و ناراحتی کرده و حتی سعی دارند با فشار و لابیگری، از پخش برخی قسمتهای شوکران جلوگیری کنند.
🕗 زمان پخش:
شوکران با سردبیری و اجرای #پیام_فضلی_نژاد دوشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
🆔 @lotfi74
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ ایدئولوژی اقتصادی در شیلی
✍ کمیل سوهانی
🔸 در حالیکه تظاهرات میلیونیِ اخیر مردم #شیلی، یکی از بزرگترین تظاهرات در دهههای اخیر این کشور محسوب میشود، رسانههای جریان غالب جهانی ترجیح میدهد تمام وقت، به انعکاس شورشهای خیابانی #عراق بپردازند. .
♦️این روزها در شیلی نیروهای مسلح، اعتراضات را به شدت سرکوب کرده و حکومت نظامی در ۱۲ منطقه از این کشور برپاست، اما به سختی میتوان خبری از این اتفاقات در رسانهها دید. این تظاهرات در اعتراض به سیاستهای اقتصادی نئولیبرالی است که سالهاست در این کشور حاکمیت دارد..
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🎥 جنگ ایدئولوژی اقتصادی در شیلی ✍ کمیل سوهانی 🔸 در حالیکه تظاهرات میلیونیِ اخیر مردم #شیلی، یکی
✅تحولات اساسی اقتصادی در شیلی از سپتامبر ۱۹۷۳ آغاز شد.
در این تاریخ #آگوستو_پینوشه در یک کودتای نظامی، با همکاری سازمان سیا، دولت مردمی #سالوادور_آلنده را سرنگون کرد.
🔸این سرنگونی آغازی بود بر جابهجایی ثروتهای عمومی از مردم به سمت صاحبان سرمایه. آغاز دوران حکومت ابرشرکتها بهجای دولتها. آغاز دورانی از نظریات اقتصادی که امروزه با عنوان نئولیبرالیسم شناخته میشود. شیلی محل تولد و اولین جایی از جهان بود که #نئولیبرالیسم در آن به اجرا گذاشته شد.
🔹آغاز این ایدئولوژیِ اقتصادی با یک دیکتاتوریِ خشن بود. در زمان حاکمیت پینوشه بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام یا ناپدید شدند و دهها هزار تن دیگر در زندانها زیر شکنجه رفتند. گفته میشود که نزدیک به ۲۰۰ هزار تن از شهروندان شیلی نیز تبعید شدهاند.
🔸دو سال بعد از کودتا، پینوشه دست به اصلاحاتی زد که بر خلاف سیاستهای آلنده بود. این اصلاحات توسط یک تیم اقتصادی طراحی شد که در آمریکا تحت نظر #میلتون_فریدمن نظریهپرداز نئولیبرالیسم، تحصیل کرده بودند. آنها در شیلی با عنوان پسرهای شیکاگو شناخته میشدند. با حاکمیت #پسران_شیکاگو، شیلی از اقتصادی درونگرا به اقتصادی آزادسازی شده و ادغام شده در اقتصاد جهان تبدیل شد که نیروهای #بازار برای هدایت بیشتر تصمیمات اقتصادی، آزاد گذاشته شده بودند.
🔹میلتون فریدمن دو سال پس از کودتا در ۱۹۷۵ با پینوشه ملاقات کرد و ژنرال از او خواست در نامهای نظرش را راجع به اقتصاد شیلی بنویسد. میلتون فریدمن برای توصیف اقتصاد شیلی در زمان پینوشه از ترکیب "معجزهی شیلی" استفاده کرد.
🔸آنچه امروز مردم شیلی به آن اعتراض میکنند نتیجهی سالها حاکمیت نظریات میلتون فریدمن بر این کشور است. در حال حاضر در شیلی ۳۰ درصد از ثروت در اختیار فقط یک درصد از مردم قرار دارد. شیلی از نظر میزان نابرابری در منطقه بهاتفاق برزیل در جایگاه اول قرار دارد.
🆔 @lotfi74
🔉فایل صوتی سخنرانی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🕗 (30 مهر 98)
🔰با عنوانِ «مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای موسیقی محرّم»
🔻نظر به اهمیت جایگاه هنر موسیقی در آیینهای سوگواری و مناسک دینی ماه محرم، در این نشست تلاش میشود با تبیین و تنویر ابعاد هنری و رسانهای موسیقیهای تولیدشده در این عرصه، نحوه کاربست آنها و نیز چگونگی تآثیرگذاری این تولیدات بر مناسک و آیینهای ماه محرم، واکاوی گردد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
4_5888918303375623759.mp3
46.66M
🔉فایل صوتی سخنرانی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔰با عنوانِ «مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای موسیقی محرّم»
🔹ویرانگری فرهنگی توسط رسانه خودمان صورت میگیرد و اگر رسانه خارجی نیز میتواند اقداماتی علیه ما انجام دهد، به دلیل همین ضعفها و خلأهاییست که در رسانه داریم.
در کشور ما صداوسیما با خارج کردن تمام نشانههای دینی، درحال نابودکردن فرهنگ محرم است.
این جریان لختسازی و برهنهسازی فرهنگی، برهنهسازی معنایی، برهنهسازی نشانهها همچنان ادامه دارد و برخلاف اتخاذ رویکرد تکثرگرایی در همه حوزهها، صداوسیما با حرکت به سمت ادغام هیئتها، مساجد و به طورکلی عزاداریها، در نهایت مردم را فقط به صفحه تنگ و محدود تلویزیون منحصر کرده است.
🔹ما یک واسطه داریم و آن «ادبیات» است. اگر دین تبدیل به ادبیات نشود، هرگز به یک هنر برجسته تبدیل نخواهد شد. در نتیجه قابلیت تهییج را نخواهد داشت که این خود منجربه انحطاط جوانان و عدم مشارکت آنان در عزاداریها خواهد شد.
🔹این تاریخ رئالیستی کربلاست که میتواند ادبیات تولید کند و آن تاریخ توسط هنرمندی خوانده شود و موسیقی آن تولید شود تا حس ایجاد کند و ما را به فیض برساند وگرنه بدون ادبیات، تاریخ شکل اسطوره پیدا خواهد کرد و در نتیجه تاریخ نابود خواهد شد.
🆔 @lotfi74
🔰بالاتر از ۲۰۳۰؛ بازاری شدن مدرسه
✍ روح الله رشیدی
🔹اگر حاشیههای جنسی و جنسیتیِ ۲۰۳۰ بگذارد، فاجعهی اصلی در نظام تعلیم و تربیت دیده میشود.
فاجعهای که آشکار است و نیاز به ترجمه و تأویل هم ندارد.
🔹روندِ #کالایی_شدن_تعلیم_و_تربیت به سرعت در حال نهادینه شدن است. وارد شدن مولفهای به نام #پول به نظام آموزشی کشور، بسیار پیشتر از ۲۰۳۰ آغاز شده. گسترش تعداد مدارس پولی ذیل خصوصیسازی آموزشوپرورش، سالهاست دنبال میشود. تبعات قطعی این تغییر وضعیت، به مراتب وحشتناکتر از عوارض احتمالی ۲۰۳۰ است که معالاسف دیده نمیشود.
🔹بازاری شدن آموزش وپرورش، خودبخود مدارس را تبدیل به بنگاههایی برای کسب سود میکند. و برای کسب سود حداکثری، قطعاً از بسیاری اصول و قواعد ارزشی و تربیتی به نفع مولفههای جذب مشتری، عدول میشود. کمااینکه در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی مشاهده کردهایم و میکنیم.
🔹هیچ فراموش نمیکنم استدلال مدیر آن مدرسهی غیرانتفاعی را در حذف قرائت قرآن در صبحگاه؛ «بعضی اولیا خوششان نمیآید از این کار»!
از این قواعد شکلی بگیر تا روابط و مناسبات و محتواهای فاقد بار تربیتی یا ضدتربیتی!
این مصائبِ نقد و مشهود را دریابیم اگر دلسوز تعلیم و تربیتیم.
🆔 @lotfi74
🔰محکمتر از فولاد
🔹 زمانی که استاد #حسن_عباسی با شکایت دولت روحانی زندانی شد خیلیها میگفتند شکایت از وی و زندانی کردنش، ضربه جدی بود به حیثیت دولت روحانی و وزیر اطلاعاتش!
🔸حالا که استاد بعد از تحمل یک سوم حبس تعزیری باتوجه به قوانین قضایی آزاد و از طرفی #روح_الله_زم مدیر آمدنیوز دستگیر شد و آبروی خیلیها رفته، ببینید موج دعوت از استاد عباسی عزیز چگونه دانشگاهها، حوزهها و مساجد را فراخواهد گرفت. حالا همه مردم در سراسر کشور میخواهند از عباسی بشنوند که بالاخره ارتباط برخی با آمدنیوز و ضدانقلاب چه خواهد شد؟
🔹این دو ماه حبس نه تنها عباسی را ذلیل نکرد بلکه او را عزیز کرد، چرا که قرآن گفته: العزة لله و للرسول و للمومنين. این دو ماه حبس نه تنها عباسی را سست نکرد که او را از پولاد سختتر و از کوه راسختر کرده. این دوماه عباسی را از انقلابیگری پشیمان نکرده بلکه گور لیبرالها را کَنده!
🔸امام صادق علیهالسلام، "مؤمن" را محکمتر از فولاد توصیف میکند: "انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحدیدِ": "مؤمن محکمتر از فولاد است"، چرا؟ برای اینکه "چون آهن اگر داخل آتش بیفتد تغییر پیدا میکند، اما مؤمن اگر کشته شود، و باز زنده شود، و باز کشته شود، هرگز تغییری در قلبش پدید نمیآید."
🆔 @lotfi74
jamehshenasi (1).mp3
21.36M
🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی
🔷 استاد رضا ملایی
🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست
🔹 جلسه سوم
🔻پ.ن:
در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است...
✴️ لینک جلسه قبل
https://eitaa.com/lotfi74/256
🆔 @lotfi74