🔰 سیاستزدگی روشنفکران
✍️ محمد زارع
🔸روشنفکری دینی با سیاست و اهداف و اغراض سیاسی به پیش میرود و به سیاستمداران اعتراض میکند. او میتواند چنین کاری کند، اما نخست باید دید و توضیح داد که فقه این دین چرا این قدر نیرومند است که میتواند در مقابل مدرنیته و نهادها و ارزشهای آن بایستد؟ چرا عرفان این دین نمیتواند و تاکنون نتوانسته در معیت مدرنیته متخقق گردد و به مدرن شدن جامعه، بنا به رای روشنفکری دینی، یاری رساند؟ اگر بگویند در دنیای کنونی همه چیز سیاست است، بسیار خب، کار سروش هم در جای خود.
🔹اما آیا سروش تاکنون و در مدت این دو دهه از طریق مبارزه سیاسی و نفی و رد نهادهای فقه محور حاکمیت کنونی توانسته است دین معنوی و عرفانی را در کنار مدرنیته بنشاند و آنها را به وفاق و آشتی برساند؟ سروش در صدد است دین عرفانی و عرفان دینی را با مدرنیته و آموزهها و ارزشهای مدرن آشتی دهد اما علی الظاهر این مساله بسیار پیچیدهتر و غامضتر است، خاصه وقتی که از طریق سیاست در فکر راه حل آن باشیم.
💢سیاست زدگی خود یکی مهمترین عوامل فلک زدگی در تاریخ صد و پنجاه ساله ما است. پاشنه آشیل و چشم اسقندیار جریان منورالفکری و در پی آن جریان روشنفکری سیاست زدگی است. نقطه ضعف جریانهای روشنفکری کنونی، اعم از دینی و سکولار و لائیک، نیز سیاست زدگی است. تاریخ اخیر جامعه ما نشان داده است که روشنفکران با شمشیر چوبین سیاست نتوانستهاند مشکلات و گرفتاریها و موانع اساسی را به نحو درست و دقیق شناسایی کنند و بر آنها فائق آیند. روشنفکری جامعه ما بیشتر در سیاست قربانی شده است تا پیروز و اثرگذار.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مکتب و مدرسه سلیمانی
✍️غلامرضا سلیمی
📍تاکنون واژههایی مانند مکتب امام و سلیمانی (در حوزه حکمرانی) مکتب قم، نجف و تهران (در عرصه فقهی) مکتب نیاوران (در حوزه سیاسی) و مکتب اتریش و شیکاگو (در حوزه اقتصاد) را شنیدهاید.
در همین امتداد رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) در خصوص شهید سلیمانی فرمودند: «سردار عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درسآموز با این چشم نگاه کنید. آن وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد» «او نمونه برجستهای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود».
از دیگر سو (Governance School) هم «مدرسه حکمرانی» و هم «مکتب حکمرانی» ترجمه شده است. به عنایت به موارد مذکور با توجه به اینکه ویژه نامه حاضر در خصوص «#مکتب_سلیمانی» هست در این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که منظور از «مکتب» و «مدرسه» چیست؟ و چه رابطهای بین مدرسه و مکتب برقرار میباشد؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 8-10.pdf
177.2K
📘دانلود pdf |مکتب و #مدرسه_سلیمانی
✍️ غلامرضا سلیمی
فصلنامه #حکمرانی_متعالی نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
🔸شهیدمطهری(ره) مکتب را «یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم میداندکه هدف آن تکامل انسان و تأمین سعادت همگانی است.»
🔹مکتب؛ مجموعهای منسجم از مبانی فلسفی(چیستی)؛ فلسفههای مضاف (چرایی) و نظریات(چیستی+چرایی) است که الگوهای مختلف حل مسائل در حوزههای گوناگون از آن استخراج میشود.
و....
#مکتب_قاسم_سلیمانی
⚜️ @Taammolat74
🗨#نقد_و_نظر
بررسی تحلیلها و حواشی پیرامون مستند #غیر_رسمی
▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روزهای شلوغ زندگی رهبری شروع شده است. حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۹۵ به دفتر خود اعلام کردند در غروبهای پنجشنبه و بعد از نماز مغرب و عشا زمان فراغتی برایشان حاصل شده و مایل هستند این زمان را به دیدار با اهالی علم و فرهنگ اختصاص دهند.
▪️بر همین اساس، یکی از برنامههای مستمر حضرت آیتالله خامنهای، برگزاری جلسات گوناگون با طیفهای مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری شد. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددلهای حاضران مینشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۱۳۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبه ای» برگزار شده است.
▪️مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند "غیر رسمی" تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنجشنبهای» رهبرانقلاب و حاشیههای این جلسات آماده پنجشنبه پخش شد.
💢مستند "غیر رسمی" ، لحظاتی از صمیمانهترین دیدارهای رهبر انقلاب بود. قسمت دوم این مستند «غیر رسمی»؛ روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی با رهبر انقلاب است.
در ادامه انشالله به تحلیلها و نظرات مطرح شده در اینباره خواهیم پرداخت...
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰من فکر نمیکنم در بهشت زندگی می کنیم!
✍️سیدعلی علوی
📍دومین قسمت مستند «غیررسمی» از دیدارهای پنج شنبه ای رهبر انقلاب با نخبگان حوزه های مختلف پخش شد. مستندی مختصر، مفید و در عین حال جذاب که بازتاب مثبت بسیاری را در بین فعالان رسانه ای، سیاسی و اجتماعی داشت که البته چند نکته قابل تامل درباره این مستند میتوان برشمرد:
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰من فکر نمیکنم در بهشت زندگی می کنیم! ✍️سیدعلی علوی 📍دومین قسمت مستند «غیررسمی» از دیدارهای پن
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 3
۱. تصویر ساخته شده از رهبر انقلاب
نخستین چیزی که درباره مستند می توان گفت، این است که این مستند تصویری متفاوت است از آن چه که حداقل در بخشی از جامعه توسط برخی رسانه ها و برخی مخالفان و موافقان از رهبر انقلاب بازنمایی و به تصویر کشیده شده است. رهبری که جمعی را دعوت میکند که نقد دارند جمعی که مجیز گو نباشند، آن وقت بنشینند با گاردی باز و صریح انتقاد کنند. این که چگونه رسانه های رسمی و غیر رسمی و موافقان و دوستداران چنین بازنمایی را از رهبر انقلاب نداشتند و این که چرا رهبری با چنین نگاه پدرانه ای بعضا تبدیل می شوند به شخصیتی رسمی و سیاسی، جای آسیب شناسی دارد .
۲.انتقاد پذیری و پاسخ گویی رهبر انقلاب
نکته دیگر، پذیرش رهبر انقلاب در برابر انتقادهای صریح و توجیه نکردن وضع موجود و در عین حال پاسخ گو بودن در برابر انتقادات بود. درحالی که در این گونه موارد می شود بار را بر دوش دیگران انداخت، میشود جواب نداد، میشود سکوت کرد اما از جای جای مستند بر می آمد که رهبری نه تنها انتقادها را می پذیرند بلکه خود را در مقام پاسخ گو قرار می دهند.
۳.لکنتی که نبود
نکته قابل تامل دیگر در کنار انتقادهای صریح، بدون لکنت بودن منتقدان و مدعیان بود. امام علی(ع) در نامه خود به مالک به او تصریح می کنند طوری رفتار کن که مردم بدون لکنت و ترس با تو حرف بزنند موضوعی که در مستند غیررسمی بسیار شیرین به چشم می آمد. این که در حکومتی نخبگان بتوانند به راحتی بگویند که «همه مردم را دوست داشته باشید» بگویند «چیزی که شما از جامعه تصور دارید دقیق نیست»، موضوع کم اهمیتی نیست چه این که رهبری به شوخی فضا را برای صراحت بیشتر گویی آماده تر می کردند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 3
۴.آزاد اندیشی و ضرورت تضارب آرا
آن چه از مشی رهبر انقلاب در برگزاری جلسات این چنینی با نخبگان و شنیدن نظر خبرگان و صحبت های رهبری برمی آمد، اعتقاد ایشان به حاکمیت آزاد اندیشی و تضارب آراست. موضوعی که گرچه رهبر انقلاب آن را در نامه ای به جمعی از دانشآموختگان حوزه علمیه در تاریخ ۸۱.۱۱.۱۶ و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ ۸۸.۸.۶ در خصوص ضرورت راهاندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تصریح کرده اند اما گویی عملا به فراموشی سپرده شده است. مسئله ای که مستند غیررسمی نشان داد آن مطالبه همچنان مطالبه ای زنده است، به گونه ای که خود آن را انجام میدهند. رفتاری که می تواند بستر احیای کرسی های آزاد اندیشی شود.
۵.جامعه که نباید تک صدا باشد
یکی دیگر از نکات این مستند که نشان از اعتقاد ایشان به حاکم نبودن تک صدایی در جامعه است، مشخص شدن تفاوت نظر ایشان با مواردی است که در فضای رسمی آن زمان وجود داشته است. مثال بارز فیلم مارمولک است که بحث آن در بخشی از مستند پیش کشیده می شود و ایشان به صراحت اعلام می کنند که نظرشان متفاوت از نظرات مخالف این فیلم جنجالی است.
به عبارتی ایشان نیامده اند اعلام کنند نظر من را اعمال کنید بلکه به نظرات، مجال طرح دادند و البته که برخی از این فرایندها ممکن است به نتیجه نسبتا خوب هم نرسیده باشد - همچون ماجرای همین فیلم که برخی معتقدند اگر فضای تند آن زمان به کنار می رفت، چه بسا اثرش در ارتباط روحانیت و حوزه با مردم نمودار می شد - اما به جد معتقدیم که عوارض این که این تک صدایی بخواهد حاکم شود، بیشتر از منفعت آن است و این مستند به صراحت نشان می دهد که اگر این تصور غلط را برخی حتی با نیت های خوب سعی در حاکم کردن آن دارند یا می خواهند حاکم کنند با واقعیت منش ایشان همخوان نیست.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
۶.برداشت رهبر انقلاب از جمهوری اسلامی
نکته دیگری که از مستند برمی آمد زاویه دید رهبر انقلاب به وضعیت جمهوری اسلامی است. برخلاف آن چه به نظر می رسید رهبری وضعیت را در نه تنها ایده آل نمی بینند بلکه ایرادهای زیادی را نیز وارد می دانند. به صراحت می گویند که من فکر نمیکنم ما در جمهوری اسلامی در آن بهشتی که متصور بودیم، هستیم... اشکالاتی وجود دارد و تردیدی نیست، اما آن چه برایشان موضوعیت دارد حرکت کلی انقلاب اسلامی است. این که این اشکالات «به کلیت نظام صدمهای نمیزند.» و تاکید بر این که «این نظام، نظام معترض به ساخت قدرت در دنیاست. به بیعدالتی، ظلم، فقر و گرسنگی معترض است.» رهبر انقلاب به همان اندازه که آرمان گرا هستند، واقع بین هم هستند نه چنان آرمان گرایند که به واقعیت و کاستی توجه نکنند و نه چنان واقع بین که آرمان ها را فراموش کنند. قابل تامل بود که رهبری تاکید داشتند در عین دیدن ضعف ها دیدن قوت ها هم موضوعیت دارد.
۷.مستندی برای مسئولان که عمل کنند
مستند غیررسمی اما بیشتر از آن که برای مردم باشد به نظر می آید برای مسئولان است؛ مسئولانی که گوش شنوا داشته باشند، اهل نشستن با نخبگان باشند، اهل انتقاد پذیری باشند، اهل پاسخ گویی باشند، اهل پذیرش نقاط ضعف باشند، اهل این باشند که فضایی را ایجاد کنند تا مردم بدون ترس و لکنت بتوانند حرف شان را بزنند، مردم را تکه تکه نکنند و مخالف من و موافق من نداشته باشند.
۸.مستندی برای مردم که بدانند
و البته مستند دیروز مستندی برای مردم بود که بدانند اگر رأس حکومت چنین است از همه مسئولان ذیل رهبر انقلاب چنین مشی و مرامی را مطالبه کنند و نه تنها مطالبه کنند که حق خود بدانند اگر میشود با رهبر انقلاب بی لکنت حرف زد و انتقاد کرد چرا با دیگر مسئولان نشود؟
۹.امید به آینده
امید به آینده از دیگر نکات مهم جلسه بود. این که رویش های انقلاب بیش از ریزش های آن است این که ما میتوانیم مشکلات را با همه اشکالات و انحراف ها و کاستی ها و خطاها پشت سر بگذاریم و این که همه باید برای سربلندی ایران در هرجایی که هستند، تلاش کنند. به نظر می رسد رهبری از آن چه نگرانند، غلبه ناامیدی به خاطر دیدن و مواجهه با مشکلات بود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه پنجم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 5 دی 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای.mp3
4.68M
🔸 خلاصه ای از جلسه گذشته
🔹 طرح بحث جدید: رابطه دینداری با عقلانیت
⚜️ @Taammolat74
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
13.66M
🔸 رابطه عقلانیت اصیل با دینداری از منظر آیت الله خامنهای
🔹 پیام رهبر معظم انقلاب به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید (آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام)
🔹کاربرد عقل در فهم دین
انسانها به برکت خِرَد است که میتوانند پیام پیامبران را درک کنند؛ از مشکلات و دشوارىهاى راه نورانى پیغمبران نهراسند و آنها را بتوانند پشت سر بگذارند. به برکت عقل و اندیشه و خِرَد است که بشریت میتواند از مفاهیم قرآن بدرستى استفاده کند.
⚜️ @Taammolat74
87.2K
🔸آیا جامعه ما عقلانی است یا خیر؟
🔹چه مولفه هایی و راهکارهایی برای عقلانی سازی جامعه وجود دارد؟؟
💢لطفا در بحث مشازکت کنید...
⚜️ @Taammolat74