تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندی
♨️ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
🏴 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از تاملات
📸 مصباح انقلاب در کلام رهبر انقلاب
💠 فقیه متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام
بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت دارم.
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |معناشناسی و روش شناسی تحریف اندیشههای امام(ره)
نشریه عصر اندیشه / شماره 8
گفتگو اختصاصی پیام فضلینژاد با فیلسوف الهی معاصر آیت الله مصباح یزدی
🔸بر سر یک دو راهی هستیم:
یا باید حرف قرآن را بپذیریم که ا گر همه علیه شما باشند، خداوند میتواند شما را پیروز کند و نصرت دهد، یا بگوییم اینها تعارفات است و واقعیت امر چیزی جز «سازش» نیست.
⏰ شهریور 1394
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_6016916304550693547.pdf
1.31M
📘دانلود pdf |معناشناسی و روش شناسی #تحریف_اندیشههای_امام(ره)
نشریه #عصر_اندیشه / شماره 8
گفتگو اختصاصی پیام #فضلینژاد با فیلسوف الهی معاصر #آیت_الله_مصباح_یزدی
🔹آیتالله مصباح یزدی:
«با زور و افسار و زنجیر و شکنجه و کشتن، چیزی عوض نمیشود؛ گاهی نتیجه معکوس هم میدهد.
ما نمیخواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفینمان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتریطلبانه داشته باشیم.
خدا میگوید دشمنان و مخالفین خود را احسان کنید و برخورد عادلانه با آنها داشته باشید.
خدا خواسته که انسان با فکر خودش بفهمد و انتخاب کند. ما باید کاری کنیم این زمینه بهتر فراهم شود. اگر بخواهیم کار انسانی کنیم، تنها یک راه دارد و آن تاثیر در فکر است.
دولت اسلامی باید سعی کند با دادن زکات، کفار و جاهلین را جذب کند. باید با مدارا و مهربانی جذب کرد و جهل را برطرف کرد. حتی کمک مالی بهشان کرد تا توجهشان جلب بشود. مُولفةُ قلوبهم. تا بفهمند دلسوزشان هستیم، تا راهی برای هدایتشان باز شود. حالا پذیرفتن یا نپذیرفتنش، مسأله دیگری است.
خشونتطلب نبودهام و این اتهام یک افتراست که مخالفان برای ترور شخصیت میزنند.»
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
لینک مجموعه صوت درسگفتار «گستره دین»
🔸آیت الله مصباح یزدی (ره)
🔻جلسه نخست
🔻جلسه دوم
🔻جلسه سوم
🔻جلسه چهارم
🔻جلسه پنجم
🔻جلسه ششم
🔻جلسه هفتم
🔻جلسه هشتم
🔻جلسه نهم
🔻جلسه دهم
🔻جلسه یازدهم
🔻جلسه دوازدهم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰 همیشه استاد
📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته و پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که سابقه سالها مجاهدت و مبارزه با رژیم طاغوت را پیش از انقلاب اسلامی در کارنامه داشت، رسالت خود در سالهای متمادی در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین سالهای پس از انقلاب اسلامی را در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور دید، چنانکه بسیاری از فعالان جریان انقلاب تربیتشده در مجامع و محافلی هستند که آیتالله مصباح مدرس، موسس و مسئول آنها بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 همیشه استاد 📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علم
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
💠
ایام مبارزه با طاغوت🔸برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانههای ضدانقلاب میکنند، در ابتدای دهه ۴۰ و همزمان با آغاز نهضت امام خمینی، آیتالله مصباحیزدی نیز فعالیتهای سیاسی خود را بهصورت جدی و با فعالیت و انتشار نشریاتی چون بعثت بهعنوان ارگان داخلی حوزه علمیه قم در آذرماه ۱۳۴۲ و انتقام بهعنوان یک نشریه مخفی برای فعالیتهای سیاسی طلاب از مهرماه ۱۳۴۴ آغاز میکند. 🔹آیتالله مسعودیخمینی درباره تاثیر این نشریه بر مبارزات انقلابی میگوید: «مطالب نشریه انتقام بهقدری انقلابی و تند بود كه الان نیز وقتی كه انسان آنها را مطالعه میكند لرزه بر اندامش میافتد.» در همین سالها آیتالله مصباح بهصورت تشکیلاتی نیز مبارزات علیه رژیم پهلوی را پی میگیرد. جمعی از علما و مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۳ گروهی مخفی و سری با نام یازده نفر را تشکیل میدهند که آیتالله مصباح ضمن عضویت، مسئولیت تبلیغات گروه را برعهده میگیرد، ازجمله اعضای این گروه میتوان حضرت آیتالله خامنهای، علی مشكینی، ابراهیم امینی، احمد آذریقمی، علیاكبر هاشمیرفسنجانی و حسینعلی منتظری را نام برد. 🔹یکی از اقدامات جالب توجه آیتالله مصباح در این جمع، اختراع نوعی خط شبیه خط میخی برای نوشتن دستور جلسات بهصورت رمزنگاری شده بود، بهطوریکه ماموران ساواک درصورت کشف دستور جلسات نتوانند از آنها استفاده کنند. همین فعالیتها نهایتا باعث میشود که در سال 45 دستور دستگیری و بازداشت آیتالله مصباح در ساواک صادر و تعقیب و گریز طولانیمدت در اصفهان، یزد و بعدا تهران آغاز شود، فرآیندی که نهایتا باعث دستگیری وی در سال 47 میشود. بعد از این ایام فعالیتهای آیتالله مصباح با شدت بیشتری و در جبهههای مختلف پیگیری میشود و تا پیروزی انقلاب ادامه مییابد. 💠
کادرسازی برای انقلاب، از مدرسه حقانی تا طرح ولایت🔸در این سالها البته آیتالله مصباح همچنان که در سطور بالا گفتیم یک رسالت ویژه برای خود تعریف میکند و آن تربیت نیرو است. مدرسه علمیه حقانی در سال ۱۳۴۳ با همکاری شهیدبهشتی، آیتالله ربانی، شهید قدوسی و آیتالله مصباحیزدی آغاز به کار میکند و محفلی ممتاز و قابل توجه برای تربیت نیرو برای نهضت امام خمینی و مبارزه علیه رژیم پهلوی میشود. آیتالله مصباح در ابتدا تدریس درسهایی چون فلسفه، تفسیر و اخلاق را برعهده دارد و چندی بعد نیز عضو هیاتمدیره این مدرسه میشود. وی همچنین در همین سالها مسئولیت بخش آموزش موسسه در راه حق که آن هم در سال 1343 و با هدف اثبات حقانیت اسلام و مبارزه با شبهات تاسیس شده بود را برعهده میگیرد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸 پس از انقلاب اسلامی فعالیتهای علمی و سیاسی آیتالله مصباح رنگوبوی جدید میگیرد. مناظرات بزرگ و مواجههها علمی با فعالان التقاطی، تودهای و... ازجمله تلاشهای برجسته وی در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی است. در این سالها و ایام بعدی آیتالله مصباح تصمیم به گسترش تشکیلاتی این مجموعه فعالیتهای خود گرفت، ابتدا توانست مرکزی بهنام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی برساند، سپس با توسعه موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم، نهایتا در دهه 70 «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» را تاسیس کرد.
🔹 این موسسه که یکی از بزرگترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایران است در سالهای متمادی مسئولیت پرورش و تعمیق دانشجویان و طلاب برای موضوعات مذهبی، فقهی، حقوقی و فلسفی را برعهده داشته است. این مجموعه در کنار جذب تعداد زیادی از دانشجویان، مسئولیت علمی دورههای آموزشی با نام طرح ولایت در دانشگاههای کشور را نیز برعهده داشته است. این دورهها معروفترین دورههای تربیتی جریان انقلاب در دانشگاههای کشور است که هرساله در ایام تابستان برگزار شده و میشود.
💠
ترور شخصیت یا آزادی اجتماعی؟🔸یکی از برجستهترین دوران فعالیتهای سیاسی و فقهی آیتالله مصباحیزدی مربوط به ایام دولت اصلاحات است، همان زمانی که نزدیکان دولت و مجلس ششم فضا را مناسب دیدند تا با تمام توان به اسلام، انقلاب و اصول آنها بتازند و به اصطلاح فرآیند گذار از انقلاب اسلامی به ناکجاآباد را عملیاتی کنند. از «افکار امام باید به موزههای تاریخ برود» تا «دین افیون تودهها و حکومتهاست» و حتی ایدههایی چون «علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد» و «همجنسبازی باید آزاد باشد» نقل و نبات محافل سیاسی و رسانهای اصلاحطلبان رادیکال یا به اصطلاح رفورمیستها در این ایام بود و کمتر کسی هم جرات یا توان این را داشت که در مقابل حجم گسترده و فشار سنگین رسانهای و اجتماعی آنها ایستادگی کند. 🔹در این شرایط آیتالله مصباحیزدی ازجمله سردمداران روشنگری و انتقاد به این رفتارها بود. کنشهای موثر و پررنگ آیتالله مصباح در سالهای دهه 70 باعث شده بود تا رفورمیستها کینه بزرگی از وی به دل گرفته و بهجای پاسخگویی علمی و منطقی که البته از آن عاجز بودند، به توهین و استهزا روی آوردند. در سال 1378 و در اوج مواجهه آیتالله مصباح با رادیکالیسم اپوزیسیون موجی از توهین و هتکحرمت این عالم دینی به راه انداختند. 💠
مقابله با انحراف🔸یکی از مصادیق واضح و شاخص در عملکرد آیتالله مصباحیزدی کنشگری بدون حب و بغض سیاسی و تصمیمگیری بر اساس حق و حقیقت بود. حمایت آیتالله مصباحیزدی از محمود احمدینژاد که حد فاصل سالهای 84 تا 88 بسیار واضح و آشکار بود، اما پس از ماجراهای رخداده در سالهای 90 و 91 بهشدت کم و البته قطع شد، بهصورتیکه حتی میتوان با استناد به جدا شدن جمعی از نزدیکان آیتالله مصباح از کابینه محمود احمدینژاد از آن مطمئن شد. 🔹علاوهبر این آیتالله مصباح در فروردین 1390 و در جمع فرماندهان سپاه با جریان انحراف مرزبندی میکند و میگوید: «افرادی که بیشرمانه مکتب ایران را بهجای مکتب اسلام معرفی میکنند، خودی نبوده بلکه غیرخودیاند؛ ما با کسی عقد اخوت نبستهایم و از کسی حمایت میکنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.» آیتالله مصباح بعدها در مواجهه با ساختارشکنیهای احمدینژاد هم در گفتوگویی با خبرآنلاین میگوید: «ما هرکسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار میکند، حمایت میکنیم، طرفداریاش میکنیم، هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا میشویم. اعمال و رفتار امروز احمدینژاد را تأیید نمیکنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او میبینم.» ⚜️ @Taammolat74
🏴جمعههای فراق
✍️ محمدتقی عارفیان
گفتند جمعه عید است، هر عیدمان عزا شد
غم روی غم نشست و دل زار و مبتلا شد
در انتظار دلبر هر جمعهای نشستیم
دلبر نیامد از راه، آدینه هم عزا شد
داغی نشسته بر دل از آن دی غمانگیز
مالک به خاک افتاد هنگامهای بهپا شد
از جمعهها نشسته داغی به قلب رهبر
هر جمعه از سپاهش نامآوری فدا شد
یک جمعه حاجقاسم، یک جمعه حاجمحسن
این جمعه نیز مصباح خاموش و بیصدا شد
در سالگرد مالک عمار هم سفر کرد
درد وصال او نیز در جمعهای دوا شد
رفتند جمله یاران، خوبان و غمگساران
ای منتقم بهپا خیز دل تنگ کربلا شد
#شهیدحاجقاسم_سلیمانی
#شهیدحاجمحسن_فخریزاده
#حضرت_علامه_مصباح_یزدی
#جمعه
⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه نخست
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
میزگرد معرفتشناسی 1.mp3
14.85M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه نخست
🔹برخی از مطالب که در این گفت وگوها به آنها اشاره می شود عبارتند از: اهمیت، تاریخچه و خاستگاه معرفت شناسی،تمایز معرفت شناسی از روان شناسی ادراک و وجودشناسی علم، معنای عام و خاص معرفت شناسی، اهمیت و موضوع معرفت شناسی در حکمت اسلامی، همراه بودن مباحث معرفت شناسی با اغراض سیاسی، لزوم توجه به گرایش های فکری نویسندگان تاریخ معرفت شناسی، موارد استعمال واژه اپیستمی و تفاوت آن با واژه Knowledge ، اطلاقات دوازده گانه علم در منابع دینی و حکمت اسلامی، بیان فهرستی از مباحث اساسی و محوری در معرفت شناسی غرب(تبیین ماهیت علم، ویژگیهای عالم، تعیین ماهیت معلوم، امکان علم، گستره علم و تقسیمات علم).
⚜️ @Taammolat74
🔰اکنونی برای فلسفه ی اسلامی
✍️ جذوات
🔸 فلسفه ی اسلامی امروزه دچار دو بحران اساسی است، اولا تاریخ خود را فراموش کرده است و به نحوی از گذشته ی خود بریده است و ثانیا آینده ای مبهم در پیش روی خود دارد که به دشواری می تواند مسیری را برای خود پیدا کند، چرا که هنوز جایگاه خودش را در جهان امروز پیدا نکرده است و نمود آشکار این مسئله را می توانیم در اینجا ببینیم که هنوز به مفاهمه ای فلسفی با فلسفه ی غرب به مثابه ی صورت عقلانیت جهان امروز نرسیده است و بیشتر آن را یک رقیب سیاسی می بیند که باید در عرصه ای ایدئولوژیک آن را حذف کند
🔹 و همچنین قرن هاست که نوزایی درونی خودش را هم از دست داده است و مسیر طبیعی خودش را هم نتوانسته است طی کند، اما با این حال در تاریخ چند قرن اخیر خود "اکنون"هایی را داشته است، به نحوی که در این بین افرادی بوده اند که توانسته اند "اکنون و حالی" را برای فلسفه اسلامی رقم بزنند و سعی کنند همچنان حیاتی را برای آن حفظ کنند. در دوران معاصر شاید علامه ی طباطبایی سهم ویژه ای در این امر داشته باشند. علامه طباطبایی گرچه سعی داشتند افقی را پیش روی فلسفه اسلامی ترسیم کنند و به نحوی فلسفه اسلامی را به سوی گفتگو با فلسفه ی غرب پیش ببرند اما آنچنان که شایسته بود، این امر میسر نشد.
🔸 شاگردان علامه طباطبایی که خود را میراث دار مرحوم علامه می دانستند سعی کردند که این مسیر را طی کنند که گرچه امکانات بیشتری را هم برای ترسیم این افق داشتند ولی مسئله را به سطحی منتقل کردند که به یک سیر نزولی منجر شد و نهایتا سویه های ایدئولوژیک مسئله چنان پررنگ شد که سبب گم شدن خود فلسفه ی اسلامی شد. اما به هر حال علامه و شاگردانشان کسانی بودند که "اکنون و حال" را برای فلسفه ی اسلامی نگه داشتند و توانستند، سوالهایی را پیش روی فلسفه ی اسلامی قرار دهند تا بتواند زیستی در "اکنون" داشته باشد.
💢در میانه شاگردان علامه طباطبایی مرحوم آیت الله مصباح یزدی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نگاه تیزبینانه و دقیق ایشان نسبت به مسائل فلسفه ی اسلامی سبب شد همچنان ما پرسش هایی را برای پرسیدن از فلسفه اسلامی، داشته باشیم." تعلیقه بر نهایه" ی ایشان از جمله همین آثار است که شاید بتوان گفت در بین آثار فلسفی ایشان اعم از تالیف و تدریس از جایگاه مهمی برخوردار است. شاید شارحین فلسفه ی صدرا با مشی ایشان در شرح و بسط فلسفه ی صدرائی چندان موافق نباشند علی الخصوص کسانی که برایشان جنبه های عرفانی مباحث ملاصدرا اهمیت بیشتری دارد اما اهل فن معترف هستند که ایشان در پاره ای از مسائل تیزبینی ها و نکته سنجی های بسیار دقیقی دارند که همانطور که گفته شد بهترین نمود آن را می توانیم در تعلیقات ایشان بر نهایه الحکمه ببینیم. روحشان شاد.
#علامه_مصباح_یزدی
#تعلیقه_بر_نهایه
#علامه_طباطبایی
⚜️ @Taammolat74