تاملات
🔰 نقدی بر اصول گرایی 🔸اصولگرایان مدتهاست درگیر ساز و کار وحدت هستند و اینکه چگونه با تشکیل شرکت سها
🔹از طرف دیگر اصلاح طلبان هم چون بوی شکست به مشامشان خورده به دنبال این هستند که مثلا به بدنه رجوع کنند و کاندیداها را با رجوع به نظر بدنه مردمی شان انتخاب کنند و لیست واحد بدهند.
🔸آخر سر هم اصولگرایان با ترساندن بدنه خود و درست کردن لولویی به اسم اصلاح طلبی مثل همیشه می خواهند از مردم رای بگیرند که اگر به ما رای ندهید لیبرالها وارد مجلس می شوند و دیانت و ولایت در معرض خطر قرار می گیرد. اصلاح طلبان هم اصولگرایان را لولو می کنند که اگر به ما رای ندهید تندروها وارد مجلس می شوند و آزادی و جمهوریت شما تهدید می شود.
🔹غافل آنکه نه الزاما همه ی اصولگرایان دغدغه حفظ دیانت و ولایت دارند و نه اصلاح طلبان دغدغه صیانت از آزادی و جمهوریت.
🔸خوب به فرض که به وحدت رسیدید و مستقلها را هم سرکوب کردید. ثم ماذا؟ حرف حسابتان چیست؟ کدام مشکل از مشکلات کشور قرار است از دل وحدت های سیاسی شما حل شود؟ چندماه است که مشغول لابی و جلسه برای رسیدن به وحدت هستید، چند جلسه برای حل مشکلات مردم داشته اید؟
🔹ضمن آنکه وحدتی می تواند اثربخش باشد که حول مشکلات و موضوعات اساسی کشور و با در نظر گرفتن همه ی سلایق باشد تا بتواند بدنه را همراه کند.
🔸وقتی همه ی بدنه ی جریان انقلابی دغدغه ی شفافیت و مبارزه با فساد دارد و صدر مجلس ائتلاف اصولگرایان صراحتا مخالف شفافیت آرائ نمایندگان است، وقتی کل جریان انقلابی با برجام مخالف است و ریش سفید ائتلاف مدافع برجام است، یعنی این ائتلاف حقیقت ندارد و فقط یک اتفاق سیاسی است که به خاطر همین تناقضات به زودی از هم خواهد پاشید.
🔹بنده قائل به این هستم که این ساز و کار معیوب اگر هم به نتیجه برسد، نخبگان و سیاسیون صادق و کارآمد هر دو طیف را از گردونه رقابت خارج می کند و لابی بازها و انحصارطلبان دو طیف را بر کرسی مجلس می نشاند و این خود بزرگترین خطر برای مجلسی است که می خواهد در جهت اهداف گام دوم انقلاب قدم بردارد.
🔸تا زمانی که پیران خسته و ناکارآمد بخواهند یکه تازی کنند، راهکار فقط یک چیز است؛ تمکین نکردن از هرآنچه که نقش آفرینی مردمی و استقلال و شرافت نمایندگان را زیر سوال ببرد.
🔹کاندیدایی که بخواهد به هر شرط و شروطی برای ماندن در لیست تن بدهد، نمی تواند نماینده ی کارآمدی برای انقلاب و مردم باشد.
⚜ @lotfi74
♨️ سلسله مباحث بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری(ره)
🔉 جلسه اول
🔜 https://eitaa.com/lotfi74/209
🔉 جلسه دوم
🔜
https://eitaa.com/lotfi74/223
🔉 جلسه سوم
🔜
https://eitaa.com/lotfi74/244
🔉جلسه چهارم
🔜
https://eitaa.com/lotfi74/341
🔉 جلسه پنجم
🔜
https://eitaa.com/lotfi74/366
♦️♦️♦️تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها♦️♦️♦️
🆔 @lotfi74
تاملات
🔰 استفاده از لباس روحانیت، در اینستاگرام چرا؟ ✍صادق بابایی 🔹مرزبندیهای هویتی انکار شده! نشانههای
🔸 سلبریتیزهترین اَپ اجتماعی، مکانی که از اصل و اساسش به کار قِر و فِر مانکن و مدل جماعت میآید و حضور جدی دیگران در آنجا، مثل یک شوخی کوچک بیشتر نیست. تنها همین پدیدهی منفرد کافیست تا نشانمان دهد که مرزهای هویتی و ارزشی پیشین رنگ باخته. استعفا از لباس!در اینستاگرام!
🔹از این که بگذریم، به چرایی میرسیم!؟ اساساً چرا شخصی با هجده سال سابقهی طلبگی، که طبیعتاً تازه اول بازدهی و باروری علمی و مالی و… اوست، به قول خودش، فصل جدیدی از زندگی را شروع میکند و از رخت آخوندی به در میآید!؟ کاری به شخص حقیقی این فرد ندارم، این سوالی است که مصادیق فراوانش، در ذهن مخاطبِ آشنا، خودنمایی میکند. چرا لباسگریزی و بیمیلی نسبت به لباس آخوندی، در میان کثیری از طلاب شایع شده است؟
🔹بعقیدهی من، اینجا هم میتوان سراغی از همان کلیدواژهی پیشین گرفت: انکار مرزها! لباس آخوندی در قدیم معنایی داشت و اکنون نیز معنایی دارد؛ اما تا حد زیادی متفاوت با معنای پیشین. لباس آخوندی تاکنون معنایش نمایندگی دین بود، شعبهای سیّار از ورثةالأنبیا که دوّار بطبه بود و بین مردم میزیست تا هدایتشان کند. اخیراً اما، معنای این چند تکه پارچه عوض شده و یا به تعبیری وسعت یافته است؛ امروزه این لباس، علاوه بر نمایندگی دین، نمایندگی حاکمیت سیاسی را هم به گُرده میکشد. تجمیع این دو رسالت سترگ، آنهم در عصر خدایی کردن تکنولوژی، نسبیت ارزشها، تبادل فرهنگها و انفجار اطلاعات، بالعیان بسی سنگین خواهد نمود.
🔹هرچند! آنکه این رخت از تن میکَنَد، از ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی دم میزند اما، پیام مخفی این کنش و حتی توجیه و توضیح صریحی که به دنبالش میآید، آنست که افرادی در این صنف و لباس، دیگر حاضر نمیشوند که بار کمرشکن دفاع از دین سنتی و حاکمیت پرچالش مبتنی بر آن را به گُردهی خویش بکشند؛ آنها ترجیح میدهند که حتی در فصل شکوفایی طلبگیشان هم که شده، عشق و علاقهشان به دین و حکومت دینی را نزد خود و در پستوی دلشان انباشت نمایند و حیات اجتماعیشان را از نو و با هویتی نوین بسازند.
🔻پانوشت:
گویا آن شخص طلبه، پس از اعلام عمومی، از تصمیم خودش در ترک لباس پشیمان شده که در جای خود محل تامل است؛ آنچه پابرجاست، وجود پدیدهی لباسگریزی در میان بخشی از بدنهی طلاب است.
⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش #عربستان و #امارات در اتفاقات این روزهای #عراق
دستگیری یک تیم اطلاعاتی-امنیتی وابسته به امارات در عراق
🔸در زمانی که #اعتراضات مردمی در عراق به اوج خود رسیده است.
🔹این قسمتی از برنامه عربستان و امارات برای #سرنگونی و نابودی عراق است.
🔸برنامه هایی از قبیل:
1. تشکیل تیم #سایبری برای به #آشوب کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز و مردمی در عراق
2. ترند سازی هشتگ #العراق_تنتفض
3. کشته سازی در #فضای_مجازی از مردم عراق برای تهییج افکار عمومی
4. تربیت نیروهای عراقی در #سفارت عربستان برای روزهای بحرانی
5. استفاده از شبکه های اجتماعی برای به حداکثر رساندن تهییج #افکار عمومی
6. همکاری با #سلبریتی های عراقی و #اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی عراق
هدف عربستان و امارات #تجزیه عراق است
#ایران_والعراق_لایمکن_الفراق
#العراق_لن_یحترق
⚜ @lotfi74
🔰چرا اصلاحطلبان همچنان نقطه امید آمریکا در ایران هستند؟
🔹اصلاحطلبان و جریان اعتدالی توانستهاند لایههای مختلفی را به پذیرش این ادعا که مقاومت هزینهزاست هدایت کنند؛ اینجاست که آمریکا به این جریان امید بسته است.
🔹اصلاح طلبانی که روزگاری با تابلوی مبارزه با استکبار در میدان بودند حال در یک دگردیسی هویتی از مبارزه با استکبار به ترجمانی محض از داده های و انباشت های تئوری های غربی می رسند.
🔹اخیرا اندیشکده آمریکایی رند (Rand) در نوشته ای ضمن تحلیل شاکله و ساختار تصمیمسازی در جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولتمردان و تصمیم گیران ایالات متحده آمریکا آورده است: «مقامات و کارشناسان حوزه ایران در واشنگتن باید ماهیت واقعی سیاستگذاری در تهران را درک کنند. باید دو دیدگاه در ایران را مورد توجه قرار دهد، اردوگاه حامیان آرمانهای جمهوری اسلامی که برای نیل به آن مبارزه میکنند و اردوگاه حامیان روابط ایران با آمریکا که برای آینده این روابط فعالیت میکنند؛ بر اساس این ادراک و توجه، واشنگتن برای مقابله با ایران تنها به راههایی برای تقویت موقعیت میانهروها نیاز خواهد داشت.»
⚜ @lotfi74
🔰گفتوگوی ویژه #عصراندیشه با دکتر دینانی در شماره ۲۰
📌ما به نفع عقاید خود از فلسفه سوء استفاده میکنیم. ما جرأت نداریم ملاصدرا را زیر سؤال ببریم و تفکری فوق آن ارائه دهیم. در حالی که در غرب به راحتی یکدیگر را زیر سؤال میبرند و لذا مکاتب فلسفی گوناگون پدید میآید. غربیها هنر انتقاد از یکدیگر را داشتند و ما نداریم.
⚜ @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰گفتوگوی ویژه #عصراندیشه با دکتر دینانی در شماره ۲۰ 📌ما به نفع عقاید خود از فلسفه سوء استفاده میک
...🔹چه کسی میتواند برای فلسفه تعیین وظیفه کند؟ هیچکس نمیتواند. فلسفهای که موظف باشد به هیچ دردی نمیخورد. هیچکس قادر نیست به فلسفه دستور دهد. اگر وظیفه را اجبار تلقی کنیم، فلسفه وظیفهای ندارد. خاک بر سر فلسفهای که مجبور باشد. کار فلسفه فقط فهمیدن است.
🔸فلسفه با کفر و ایمان بیگانه است. فلسفه فقط میفلسفد. فرقی نمیکند به کفر برسد یا به ایمان. اما شما میخواهید از ابتدا آن را مسلمان کنید.
آیا میتوان فلسفه را مسلمان کرد؟ فلسفه در طول تاریخ درازش گاهی مسلمان و گاهی کافر شده است اما هنوز مشخصی نیست چه است.
🔹فلسفه مطلق نیست بلکه #فلسفه_مضاف است. مثل فلسفه اقتصاد که فقط در چارچوب اقتصاد سخن میگوید. اینجا میگوییم غرب فلسفه را به عرصه اقتصاد کشانده و آن را نوکر خود کرده و از وجودش بهرهها برده ولی پدر فلسفه را درآورده است. اما فلسفه آزاد میگوید اصلاً غرب کیست؟! قرنها درطول قرون وسطی کلیسا فلسفه را به خدمت ایدئولوژی خود درآورده بود و حالا نوبت علم است تا همین کار را با فلسفه بکند که هر دوی اینها اشتباه است.
🔸آیا #فیلسوف در خصوص آشنا کردن مردم با حقیقت وظیفهای دارد؟
خیر. فیلسوف فقط میگوید و حرفش را میزند و وظیفه هدایت مردم را ندارد. دین وظیفه دارد همه را دینی کند اما فیلسوف قرار نیست همه را فیلسوف کند. فیلسوف پیامبر نیست. هرکس حرفش را فهمید، فهمید؛ در غیر این صورت فیلسوف زحمتی به خود نمیدهد. فلسفه فقط راه است و راه را مینمایاند.
#عصراندیشه
⚜ @lotfi74
🔰آمیزشی از طلا و صلیب
🔹اين تصوّر كه کريستف كلمب تجسّم مجموعهای از افكار و انديشههای علمی و عقلانی جديد است، مسلّماً تصوّری اشتباه است؛ زيرا سفرهای دريايی او (همچون واسكوداگاما) اساساً با يك ذهنيّت و طرز فكر صليبی مسيحی قرون وسطايی كه آغاز آن به قرن يازدهم باز میگردد، در پيوند بود. كلمب نيز، همچون داگاما و حكومت سلطنتی اسپانيا در فكر به راه اندازی يك جنگ صليبی عليه اسلام بود.
🔸هرچند كه او در واقع، در پی يافتن طلا بود، اين طلا برای تأمين هزينههای مالی، جهت فتح مجدّد سرزمين مقدس [فلسطين] ضروری بود. كلمب در دفترچه خاطرات روزانۀ خود به تاريخ ۲۶ دسـامبـر ۱۴۹۲ چنين نـوشته است كه: «آرزو دارم به قـدری طلا بيابم كه پادشاهان [اسپانيا] بتوانند، ظرف سه سال جهت حمله به سرزمين مقدس [فلسطين] آماده شوند و آن را تسخير نمايند».
♦️گويا او خودش را «فردی برگزيده و صاحب تكليف با رسالتي آسماني» میديد. اين تصادفی نيست كه دقيقاً همـان سـالی كه کريستف كلمب به سفـر دريايی رفت، شاهد تأسيس رسمی دادگاه تفتيش عقايد در اسپانيا و همچنين بازپسگيری غرناطه از دست مسلمانان هستيم.
📚ماهنامه زمانه، شماره ۱۲۰و ۱۲۱ ، آبان و آذر ۹۲
#کریستف_کلمب
#کشف_آمریکا
#جنگهای_صلیبی
#سرزمین_مقدس
⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تطهیر پهلوی
همه ی حرف من همین است که #محسن_نامجو بعنوان یک مخالف سرسخت جمهوری اسلامی دارد بیان میکند. نامجو که موضع اش مشخص است از نقش و هدف شبکه #منو_تو در مورد تصویرسازی غلط از دوران پهلوی میگوید. ایرانِ پیش از انقلاب بهشت نبود. جوانان اهل تحقیق فریب دروغ های این شبکه را نخورند.
ملت ایران، یکبار برای همیشه حکومت پهلوی را #استفراغ کرد و هیچ انسان عاقلی دوباره #استفراغ خود را نمیخورد.
این پُست را برای دوستان و آنهایی که در این سالها فریب منوتو را خورده اند ارسال کنید.
#پهلوی
#نامجو
#محسن_نامجو
#تاریخ
#منو_تو
⚜ @lotfi74
تاملات
🔰قبول شکست و تغییر راهبرد ✍️ امید رامز 🔸دهه چهل مجاهدین با برداشت التقاطی از اسلام به دنبال "مارکس
...دهه هفتاد، اصلاحات به دنبال برداشت التقاطی لیبرالی از اسلام میرود؛ به طوری که حسین مرعشی، کارگزاران را حزب "لیبرال دموکرات مسلمان" مینامد.
🔹کار تا جایی پیش میرود که خاتمی با دفاع از لیبرالیسم معترض میشود که: "بعضیها امروز با لیبرالیسم مخالفاند"
و سروش با مذمت روشنفکران، آنها را از ترس از اینکه دیگران لیبرالشان بنماند، برحذر میدارد و تصریح میکند:
"ما نمیتوانیم از کنار لیبرالیسم به راحتی بگذریم"
تا اینجا دو اتفاق افتاده بود:
✔️فاز اول، محوریت اسلام و سعی در انطباق مفاهیم مارکسیستی و لیبرال با اسلام و انتساب برداشتها به آن.
✔️فاز دوم، با استقلال فکری جریانهای مارکسیستی و لیبرال، مارکسیسم و لیبرالیسم خود را هموزن اسلام و قطب ایدئولوژیک تلقی کردند.
🔸اما با شکست تئوریک جریان اصلاحات در مناظرات شفاهی و مکتوب دهه هفتاد و هشتاد، در دهه نود شاهد فاز جدیدی از کنش جریان رفرم و اعتدال در حوزه اندیشه هستیم و آن اینکه اینبار آنها نه در پی "انطباق لیبرالیسم با اسلام" با رویکرد تدافعی، بلکه در پی "انطباق اسلام با لیبرالیسم" با رویکردی تهاجمی هستند.
🔹کارگزاران، نماینده سرمایهداری لیبرال در ایران، با عطف به صرف سرمایه حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اسلام، صراحتا پیامبر اکرم(ص) را مدافع "سرمایهداری مدرن" معرفی میکند؛ مصطفی ملکیان نیز شهید مطهری را دارای دیدگاه اقتصادی لیبرال مینامد؛ و حالا روحانی با تحلیلی اسکیزوفرنیک از سیاستورزی پیامبر، سعی دارد ایشان را شخصیتی پراگماتیک و نتیجهگرا-آنطور که پدر معنویاش مرحوم هاشمی بود-جلوه دهد که علیرغم خلف وعده کفار در پیمان اول، مایل به امضای پیمان دوم نیز بوده است.
🔸یک نتیجهگیری جامعهشناسانه مثبت از این تحلیل این است که به نظر میرسد بر خلاف تلقی برخی روشنفکران، هنوز دینمداری و اسلامگرایی در جامعه ایرانی زنده است که همان روشنفکران و سیاستمداران سعی دارند از شاخصههای آن برای نظریههای سیاسی شاذ خود تاییدیه بگیرند و کسب رای کنند.
🔹اما یک نتیجهگیری دینشناسانه منفی این است که خطر التقاط یا بدعت اسلام را تهدید میکند. در این حالت دینمدار آنقدر رفتارش دقیق نیست که در دایره شمول دین قرار بگیرد، بلکه دایره دین را آنقدر میگستراند که رفتار او را نیز شامل شود!
#روحانی #پیامبر #برجام
🔗 https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/fhn9afvikyoy
⚜️ @lotfi74
📌فوری فوتی
💠 آیا ذوالقرنین همان کوروش است❓
❄️ نظر علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی درباره ذوالقرنین چیست❓
🎙کنفرانس با موضوع:
#ذوالقرنین_انگلیسی
🕖 امشب در گروه عالمانه: حقیقت باستان💯
💎 مفسر مادیگرایی که معتقد بود قرآن، ساخته پیامبر اسلام است، میگوید ذوالقرنین کوروش است❗️
🕖 امشب، بحثی مستند خواهید شنید که هرگز آنرا نشیده اید. همه دوستان به این گروه دعوتند👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3442671628C6dcb6824fc
❌گروهی تحت نظر جمعی از اساتید و پژوهشگران عرصه تاریخ
⚜ @lotfi74
🔰تاریخ ما فراز و فرود داشته است.
✍ رضا داوری اردکانی
🔸این تاریخ، تاریخ پیروزی ها و شکست ها و دوران های رونق و رکود در حکمت و دانش و فرهنگ و سیاست بوده است. اصل را بر این نمی گذاریم که ایران یکسره خوبی و زیبایی و دانایی است بلکه می گوییم به کشور و مردمی که حکمت چند هزار ساله و زبان و شعری دارند که بزرگترین شاعران اروپا را به وجد آورده و به تحسین واداشته است و هم اکنون نیز در سراسر روی زمین دوستدارانی دارد با نظری که لایق آن است بنگرند.
🔹 من در این اواخر برای اینکه نه نارسایی ها و ضعف ها و نقص های موجود را منکر شوم و نه آن را به روح ایرانی نسبت دهم به وضع توسعه نیافتگی و اقتضاهای آن توجه کرده ام. ایران شناس ها هم اگر به این امر توجه کنند خدمتی بزرگ به فهم و درک رابطه میان شرق و غرب و جهان های توسعه نیافته و توسعه یافته می کنند.
🔸خوشبختانه امروز جمعی از ایرانیانی که در خارج اقامت دارند ایرانشناس شده و آثار بالنسبه خوبی در باب ایران معاصر و در تاریخ و ادب و شعر ایران پدید آوردهاند. آنها هم که در فلسفه و عرفان و حکمت ایران مطالعه کردهاند و می کنند از هر قوم و ملتی که باشند با تعلق خاطر به ایران فکر می کنند.
🔹امیدوارم همه این بزرگواران به وضع دویست ساله اخیر ایران و مخصوصا به شعر وفرهنگ و ادبش بیشتر توجه کنند.
⏰ افتتاحیه کنفرانس بین المللی مطالعات ایران معاصر، ۲۰ آبان ۹۸، دانشگاه تهران
⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اندر احوالات تتلو
✍ حسین شمقدری
امیر تتلو اینقدر مهم هست که حداقل حالا یک پست براش بذارم.
بیشتر دوست داشتم نظر شما رو راجع به تتلو بدونم و برام بنویسین اما چندتا نکته هم خودم می گم:
یک- شاید من اینطور افراد رو قبول نداشته باشم اما دلیل می شه که اونها رو از کشور به بیرون راهی کنیم؟ حالا بره با بیبیسی صحبت کنه و صداوسیما برای صدمین بار از بیبیسی ببازه! و بیبیسی بدون سانسور همه حرفهای تتلو رو پخش کنه چه مثبت و چه منفی.
دو- چقدر مدیریت فرهنگی کشور باید گیج باشه که یک روز تتلو رو اینقدر تحویل بگیری که حتی ببری در کنار حجهالاسلام رئیسی (به طمع رای جمع کردن) و روز بعد طرد کنی.
سه- خیلی بیشتر از اینها باید یاد بگیریم که افراد مختلف با عقاید و سلیقه های مختلف رو به رسمیت بشناسیم، اینقدر دنبال این نباشیم که خودی و ناخودی کنیم، یاد بگیریم که تتلوها رو هرچند زیادی تحویل نگیریم اما طرد هم نکنیم
چهار- درباره تتلو خیلی بیشتر از امثال ساسی مانکن می شه حرف زد، به نظرم تتلو یک پدیده است از اتفاقات جدید از جنس دهه ۸۰ای ها.
پنج- جالبه که میگه الآن از احمدی نژاد خوشم میاد!
⚜ @lotfi74
نظریه-های-تاریخی-انقلاب-اسلامی-کچویان_mixdown.mp3
35.64M
🔉 فایل صوتی دکتر حسین #کچوئیان
🔶 نظریه انقلاب اسلامی
🔸 «بر اساس منطق مدرن هیچ کس نمی تواند انقلاب اسلامی یا جنگ تحمیلی را تحلیل کند. داشتن فلسفة تاریخ دینی با برگرداندن مجدد اخلاق به تاریخ ممکن است. شاید بتوان خدا را از تاریخ حذف کرد اما انسان اخلاقی را نمیتوان حذف کرد.»
#سلسله_نشست_نظریه_تاریخی_انقلاب اسلامی
🔗 لینک جلسه قبل:
https://eitaa.com/lotfi74/348
⚜ @lotfi74
🔰من در سفر/ سفر در من
مهم ترین ویژگی سفر، دور شدن و «گریز» از زندگی روزمره است. فرار از عقلانیت حاکم بر شهر که قاعده تداوم حیات در آن است. آدمها وقتی به سفر می روند خوشحال اند. احساس می کنند بر روی ابرها نشسته اند. گاهی اوقات احساس بی وزنی مفرط به سراغشان می آید به ویژه وقتی که در جاده، ماشین با برآمدگی ملایمی مواجه شده، به سرعت بالا می رود و دوباره چرخ های آن به آرامی بر روی آسفالت می نشیند. در سفر، آدمها خود را از نظمی که زندگی روزمره دچار آن است رها می کنند.
🔹 عجیب نیست که وقتی به ماشین هایی خیره می شویم که در حال ترک تهران اند اولین سوالی که به ذهنمان می آید آن است که این جمعیت از چه چیز می گریزد؟ آنان به گونه ای خود را از شهر دور می کنند که انگار قرار نیست دوباره به آن بازگردند.
⚜ @lotfi74
تاملات
🔰من در سفر/ سفر در من مهم ترین ویژگی سفر، دور شدن و «گریز» از زندگی روزمره است. فرار از عقلانیت حاک
🔹گریز از آنچه هست مهم ترین ویژگی سفر است. در سفر، مسافران بیشتر به مقصد فکر می کنند تا مبدأ. در سفر حسی از یافتن را تجربه می کنند که گمگشته آدمها در دنیای امروز است و جالب آنکه این حس حتی در مکان هایی که بارها به آنجا سفر کرده اند هم همراه آنان است. البته آنچه گفتم برای همه آدم ها صادق نیست.
🔸بسیاری از آدمها این روزها مدام از لحظه های سفر عکس می گیرند. ساعت به ساعت عکس و عکس و عکس پشت سر هم. صفحه اینستاگرام مملو از عکس های سفر می شود. جاده، دشت، بشقابها، پاها در کف رودخانه، در آغوش گرفتن هوا،. در تمامی این عکس ها سفر در حاشیه و کانون سفر خود مسافر است. جهان به گرد مسافر می چرخد! در سفر، معمولا آدم ها گم می شوند ولی در سفرهای امروزی آنان مدام پیدا می شوند. آنان هر لحظه با عکس هایشان در دسترس و به راحتی یافتنی اند! ولی حتی اگر گم هم می شوند عکس گم شدنشان را در اینستاگرام منتشر می کنند!
🔹این حجم از انتشار عکس را باید به عنوان ویژگی زندگی امروز پذیرفت و آنرا نشانه چیزی ندانست یا آنکه نه، باید گفت این عکس ها نشانه است؟ آدم های امروزی دیگر با سفرهای دو، سه یا چهار نفرۀ خانوادگی ارضاء نمی شوند. دلشان جمعیت می خواهد. دوست دارند دور و برشان شلوغ باشد ولی نیست. نه، این هم نیست. دوست دارند مدام بر روی صحنه باشند. صحنه ای که دیگران به آنان نگاه کنند و با لایک تأییدشان کنند. ولی نکته آن است که اگر ایدۀ « زندگی به مثابه صحنه » را انتخاب کرده ایم دیگر چه فرقی می کند که در سفر باشیم یا در خانه. ما فقط برای عکس هایمان به پس زمینه نیاز داریم. همین.
🔸قطعا مسافری که روزی چندین عکس از طریق اینستاگرام منتشر می کند حداقل سه ساعت برای عکاسی وقت صرف کرده است. خواندن کامنت های دوستان و «مرسی عزیزم یا چشات خوشکل می بینه» نوشتن را هم به این زمان اضافه کنید. در این وضعیت معنای تجربه سفر چیست؟ کدام مکاشفه، سیر و سفر، گریز از زندگی روزمره رخ داده است؟ آیا عکس گرفتن و چک کردن کامنت های دوستان، خود جزوی از همان زندگی روزمره ای نیست که مسافر قصد گریز از آنرا داشته است؟ در برخی از کشورها حرکت هایی آغاز شده است که در آنها تلاش می کنند تا حرص و ولع برای عکس گرفتن و انتشار آنرا کم کنند. خویشتن شناسی در سفر با چنین کنترلی معنا می شود. سفری بدون توجه به خویشن در عکس، گم شدن کامل در دل جاده، خود را به جاده و مسیر سپردن.
🔹متأسفانه این روزها تعریف کردن سفر هم از معنا تهی شده است. ما قبل از آنکه به خانه برسیم و دوستانمان را ببینیم سفرمان را برای دیگران تعریف کرده ایم. به همین دلیل آدم ها دیگر کمتر درباره سفرهایشان با هم حرف می زنند. چون حرف ها قبلا با عکس زده شده است، عکس هایی که کانون آنها خود مسافر و نه سفر است. ما قبل از رسیدن به خانه چمدان سفر را باز کرده ایم!
🔸کم نیستند آدم هایی که برگشتن از سفر را بیشتر از رفتن به سفر دوست دارند. خانه برای آنان امن ترین نقطه جهان است و سفر به معنای آوارگی و جستجوی مقصد است. در مقابل، خانه به معنای رسیدن و ماندن است و اینان نه جستجو، که ماندن را دوست دارند. «هیچ جا خانه آدم نمی شود».
🔹برخی در سفر می فهمند که چه چیزهایی را از دست داده اند. سفر، نداشته هایشان را به یادشان می آورد. کم نیستند آدم هایی که وقتی به طبیعت می روند تصمیم می گیرند که در ادامه زندگی شان هر هفته به دل طبیعت بزنند. همچنین برخی در سفر می فهمند که چه چیزهایی دارند که قدرش را نمی دانند. در سفر دلشان برای خانه و بالش شان تنگ می شود.
🔗https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/e3ddbbppc0pq
⚜ @lotfi74
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاسخ دکتر «تقی آزاد ارمکی» به گفتگوی دکتر تنهایی با #شوکران
🔺نه «جامعهشناسی» مرده است و نه «جامعهشناسان»؛ نه علم فروپاشیده و نه دانشگاه. یک دیوانهای در زمانهای و در جایی، یک جای غریبه، این سخن را مطرح کرده است.
⌛️۲۰ دقیقه، ۱۴ آبان ۱۳۹۸،
🔹سخنرانی در «همایش ملّی مطالعات فرهنگی و اجتماعیِ آموزش عالی، علم و فنّاوری»
⚜ @lotfi74
🔰 10 نکته درباره یادداشت نویسی
✍ محسن مهدیان
1⃣یکم. بی محلی نکنیم
مهمترین تفاوت یادداشت و مقاله اینست که یادداشت معطوف به رویداد و خبرست. پس سوژه باید بهنگام و مساله روز مخاطب باشد. نباید بی اعتنا به حال و هوای مخاطب باشیم.
2⃣دوم. پاسخ به چی؟
یادداشت باید پاسخ به یک پرسش باشد. قرارست یک ابهامی را رفع کنیم. یا رویدادی را عمق ببخشیم. خلاصه به سوال مخاطب پاسخ دهیم.
⚜ @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 10 نکته درباره یادداشت نویسی ✍ محسن مهدیان 1⃣یکم. بی محلی نکنیم مهمترین تفاوت یادداشت و مقاله
3⃣سوم. داخل چشم نکنیم
بیانیه ننویسم. متنی بنویسیم که مخاطب را حداقل به تامل وادار کند. حقیقتا مسائل کشور همه اش حیثیتی نیست. حتا حیثیتی ها هم در یادداشت ما حیثیتی نیست. یعنی مسائل حیثیتی را هم باید مستدل و عقلایی نوشت. مرشدی بنویسیم.
4⃣چهارم. صدایمان را تنظیم کنیم
یک جاهایی هم داد زدن لازم است. اما فریاد باید متناسب موضوع باشد. برای این کار لازم است نگاه کلان به مسائل داشته باشیم. اصل و فرع امور را بدانیم.
5⃣پنجم. به چشم مخاطب نگاه کنید
مخاطب را ببینیم و بنویسم. سطح و علاقه و حال و روز مخاطب را ببینیم. از نقطه مشترک با مخاطب شروع کنیم. جایی که مخاطب نیز همراهست؛ در مرحله بعد نقطه اشتراک را جهت دهیم.
متنی بنویسم عوام فهم و خواص پسند.
6⃣ششم. سرمان را بچرخوانیم پایین
مخاطب یادداشت را حکومت و مسئولین نبینیم. مخاطب باید مردم باشند. حتا اگر قرار است حکومت را نقد کنید با مردم حرف بزنیم نه مسوولین. مخاطب را همراه کنید در نقد مسوولین.
7⃣هفتم. با دست و چشم و ابرو بنویسیم
با دست و چشم و ابرو و حرکت صورت بنویسم. یعنی در کنار ذهن مخاطب، احساسات او را هم درگیر کنید. از شعر و ضرب المثل و قصه بهره بگیرید. تصویری بنویسید. مخاطب باید ببیند نه تنها بخواند.
8⃣هشتم. قلاب برداریم
شروع متن قلاب می خواهد. متن نباید یخ و بی روح شروع شود. باید شوک دهنده باشد تا مخاطب را نگه دارد.
با قلاب نیز تمام کنید. متن باید قدرت برانگیختگی داشته باشد تا مخاطب رها نشود و به حرکت وادار شود. کمترین حرکت بازنشر است؛ یا خودش هم دست به قلم شود.
9⃣نهم. آهنگین بنویسیم.
متن باید آهنگ داشته باشد. برای آهنگین نوشتن جملات کوتاه نقش کلیدی دارد. از طرفی هیچ جمله ای نباید اضافه باشد و البته جویده جویده هم ننویسم. جرعه جرعه استدلال کنید تا مخاطب قدم به قدم همراه شود.
🔟دهم. ساده نه زیبا
مخاطب آمده است تحلیل روز بخواند نه
متن ادبی. ساده و روان بنویسیم. واژه ای بکار نبریم که غریب باشد. باید با چشم بخواند نه لب و دهان.
↙️در نهایت؛
وقتی متن تان تمام شد، از خودتان صادقانه بپرسید حاضرید برای این متن پول بدهید و بخرید؟ اگر حاضر نبودید، متن دیگری را شروع کنید.
🔻پ.ن: از دوره آموزشی ترنج
⚜ @lotfi74
⚠️ #تاملات_سیاسی
🔰هشدار به دولت درباره یک شوک تورمی دیگر
در حالی که علی ربیعی در کنفرانس خبری دیروز خود گفته است هفته آینده درباره سهمیه بندی بنزین سخن می گوید برخی خبرها حاکی از گران شدن بنزین است.
🔹با توجه به شرایط كنونی جامعه و آثار تورمی و شوك اقتصادی به نظر میرسد افزایش قیمت بنزین در برهه فعلی امری غلط باشد، به عبارت دیگر در وضعیت فعلی كه تخلیه تورمی در كشور را شاهد هستیم وارد شدن یك شوك تورمی دیگر به صلاح كشور نیست.
⚜ @lotfi74