eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (3) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 پیداست که نظم زندگی و فرهنگی که آدمیان در
✔️ [ادامه...] 💠 بخش سوم 🔹این نسبت میان فرهنگ و آدمی هر چه باشد برخلاف پندار شایع که حتی در کتابهای علمی و فلسفی هم راه یافته است معنیش این نیست که بشری قبل از فرهنگ وجود داشته و فرهنگ را امر خوبی یافته و با طراحی آن را ساخته و پرداخته باشد. 🔸آدمیان خود را از ابتدا در جهان خاص یافته و با آن جهان تغییر کرده و جهان را نیز تغییر داده‌اند. آنها می‌توانسته‌اند با یکدیگر عهد ببندند فرهنگ و تاریخ نیز فرع این عهد یا به اصطلاح رایج قرار دارد اجتماعی است به شرط اینکه قرار داد را آغاز تاریخ بدانیم و نه مرحله تازه‌ای در زندگی آدمی. بی‌وجه نیست که دوران‌های تاریخی را نیز گاهی به عهد تعبیر می‌کنند. 🔹 اینکه جهان را چگونه باید ساخت از ابتدا در فلسفه یونانی و در آثار افلاطون ظاهر شد. افلاطون طرح مدینه‌ای را در انداخت که صورتی برگرفته از نظام عالم بالا بود و هر چه اینجا بود از اصل موجود در عالم بالا بهره می‌برد و پیروی می‌کرد. این طرح هنوز در فلسفه و حتی در علوم انسانی و اجتماعی کنونی ظهور و اثر دارد هر چند که مخالفت با مدینه آسمانی افلاطون از همان زمان که او در آکادمی آن را به شاگردانش می‌آموخت، آغاز شد. 🔸ارسطو طرح سیاست دیگری درانداخت و در پی آن صاحبنظران دیگر آمدند تا نوبت به فلسفه سیاسی و علوم اجتماعی دوران جدید رسید. اکنون دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی حتی اگر اهل فلسفه نیز باشند، به طرح مدینه افلاطونی چندان علاقه‌ای ندارند مع هذا تاریخ غربی بسط تاریخ یونانی و به یک اعتبار ادامه آن پس از یکی دو گسست است و به این جهت چه بخواهند چه نخواهند پارمنیدس و هراکلیتوس و سقراط و افلاطون و سوفوکل و ارسطو در تاریخ جدید هم حضور دارند. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammloat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» نشست اول با حضور: ▪️حجة الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد ▪️حجة الاسلام و المسلمین وکیلی سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی ⏰ 7 بهمن 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
7-11-99.mp3
50.51M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «؛ از چیستی تا چگونگی» نشست دوم با حضور: ▪️حجة الاسلام و المسلمین ▪️حجة الاسلام و المسلمین ▫️ وجه اختصاص تعریف «دین» به دین اسلام با نگاه شیعی (یعنی مجموعه قرآن و گزارش های نقل شده از پیامبر ‏اکرم و ائمه معصومین)‏ ▪️ بررسی رابطه «تفکیک میان دین واصل با دین نفس‌الامری» با اشکال معرفت‌شناسانه «شکاف میان ادراک و واقع» ▫️ بررسی شمول قرآن نسبت به همه حقایق و علوم به حسب لایه باطنی و زبان متعارف ▪️ مضرات طرح گسترده قلمرو دین و بالا بردن سطح توقعات جامعه و دانشمندان ▫️ وجه تمرکز بر روی «دین واصل» و عدم عنایت به «دین نفس الامری» در تعریف مختار از «دین»‏ ▪️ عدم تنافی «منبع بودن دین واصل هرچند به نحو ظنی» با «غایت بودن واقع یا دین نفس‌الامری از طریق قطع»‏ ▫️مقصود از لزوم استقراء جهت کشف «قلمرو بالفعل دین» (دین واصل) و استدلال‌ناپذیری آن ▪️ اطلاق عرفی «کمال دین» در کلمات مرحوم علامه طباطبایی و برخی بزرگان دیگر ▫️ تبیین مدل دوسطحی تولید علم دینی: 1- علم دینی مستقل از استناد به دین 2- علم دینی وابسته به استناد به دین ▪️ امکان تجمیع گزارشات ملکوتی و تجربیات معنوی جهت تولید علم دینی مستقل 🔗 برای مطالعه متن کامل این نشست ، اینجا کلیک کنید. 🔗 نشست اول این دوره را اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @mhva_ir
🔉 مناظره 🔶 موضوع |عدالت اجتماعی 🎙احمد رهدار 🎙میلاد دخانچی تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصه‌های حکومت عادل بخش دوم جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ⏰ ۲۹ بهمن ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مناظره زنده با محوریت عدالت اجتماعی2.mp3
48.38M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | 🎙 استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه 🎙 منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصه‌های بخش دوم (نهایی) 🔹 انقلاب اسلامی ناشی از ارزش‌هایی بود که ازجمله آن ارزش‌ها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمت‌الله علیه نیز به این نتیجه می‌رسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشان‌دهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد. 🔹ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزش‌ها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ما نیازمند پیش‌فرضی به نام آزادی بیان هستیم. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸طرح طرحي است مقابل که چهارصدسال بشر را به بازي گرفت و متذکر درمان بيماري جهان امروز است. البته آن طرح بايد در حوزه‌ي اسلامي به گونه‏اي و در حوزه‌ي غير اسلامي به گونه‌اي ديگر اجرا شود، عمده توجه بشر است بر اين‌که بايد احکام الهي بر امورات بشر حاکم باشد! ✍️ اصغر طاهرزاده 📚امام خمینی و خودآگاهی تاریخی، ص149 ⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی قسمت سوم ⏰ 24 بهمن 1399 1. علت دشمنی استعمار با روحانیت اصیل 2. حربه های استعمار برای آسیب زند به روحانیت انقلابی کدام است؟ 3.چه ضرباتی کاری تر از بقیه ضربه ها به روحانیت اصیل است؟ 4. جریان های انحرافی در حوزه علمیه کدام جریانها هستند؟ 5.راهکارهای امام راحل عظیم الشأن برای مصونیت حوزه علمیه انقلابی چیست؟ 6.باتوجه به نیازهای جامعه اسلامی باید نظام آموزشی حوزه علمیه چگونه باشد؟ 7.افق فقاهت در منشور روحانیت چگونه ترسیم می شود؟ 📖پای صحبتهای حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا طاهری نشسته ایم.‏ ‏ 💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه سوم👇: ‏ 🌐 https://aparat.com/v/49uKz 🔗 قسمت گذشته را در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |عملیات مهندسی: بررسی کارنامه بخش ویژه سازمان مجاهدین خلق ۱۳۵۷-۱۳۶۱ ◾️ گفتگو کورش علیانی با محمدحسن روزی‌طلب ⭕️ معاون اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت سوم ⏰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
03. Mohammad Hasan Rozitalab.mp3
23.42M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |عملیات مهندسی: بررسی کارنامه بخش ویژه سازمان ۱۳۵۷-۱۳۶۱ ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت سوم 🔹 عملیات مهندسی نام عملیات ویژه‌ای است که بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱ توسط بخش ویژه نظامی سازمان مجاهدین انجام می‌گرفت. محمد حسن روزی طلب پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به همراه محمد محبوبی کتاب عملیات مهندسی را نوشته است. 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از فکرت
📲📱 🔻 با موضوع:ژورنالیسم و عملیاتی سازی مفاهیم معرفتی 💠 رسول لطفی 👈پژوهشگر مدیریت راهبردی فرهنگ ⏱چهارشنبه 13 اسفند ماه ساعت 17 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰چرا مانکن‌ها مسئله می‌شوند ✍️ رسول‌ لطفی 🔸بار دیگر خبر خواننده لس‌آنجلسی پر رنگ شد و باز هم کلیپ‌پرحاشیه و مستهجن او مسئله شد و آقایان شروع کردند تحلیل‌کردن و یاددشت‌نوشتن از این ولنگاری فرهنگی؛ که هر یک‌به جای خود درست است و باید نوشت و انتقاد کرد؛ اما بالاتر از همه اینها، آنچه محل‌تأمل است، آسیب گسترده و گسست‌های فرهنگی ما در این امر است. 🔹 وقتی که یک شبه مانکن‌ها و تتلوها و... این چنین مدیریت رسانه‌ای(صدا وسیما) و فرهنگی ما را به سخره می‌گیرند، آنجاست که باید ترسید. چرا اندیشکده‌های ما در فهم وضعیت فرهنگی ما عاجزند؟ چرا همه از آسیب‌ها مخربی که اینها بر ذهن و قلب و روان نوجوانان ما می‌گذارند فریاد می‌زنند و کسی نیست که مسئله را عمیق‌تر در سطح بنیادی فرهنگی هضم کند و تبیین کند که مشکل ما چیست؟! 🔸معتقدم هنوز که هنوز است پدیده سلبریتی را فهم نکرده‌ و اقتضائاتی که فرهنگ سلبریتی برای ما ایجاد کرده را دست کم گرفته‌ایم! به تبع نوع مواجهه ما با این نابسامانی درست نیست چون هنوز نمی‌شناسیمش!! مهمتر از اینکه چه باید کرد این است که چرا این‌گونه پدیده‌های مستهجن در نسل نوجوان مؤثر می‌شوند؟ در لایه‌های زیرین فرهنگی ما چه می‌گذرد؟ آیا اینها نشانه انقلاب جنسی تحلیل می‌شود یا شکاف طبقاتی یا...؟! 💢 آنچه عیان است، ضعف در فهم ما از نسل جدید است. نسل نوجوانانی که عالمی دیگر را تجربه کرده‌اند و قدرت تجربه‌های زیسته آنان بیش از تر مادربرزگ‌ها و پدربزرگ‌های‌شان است. ایسنتاگرام چگونه هویت این نسل را دریده و فاصله نجومی بین نسل‌ها جامعه ما پدید آورده که فهم این نسل چنین دشوار است! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰چرا مانکن‌ها مسئله می‌شوند ✍️ رسول‌ لطفی 🔸بار دیگر خبر خواننده لس‌آنجلسی پر رنگ شد و باز هم کلیپ‌
📮در عرصه فرهنگ و هنر بدترین شیوه حذف موضوع است؛ اینکه یک وزیر، یک معلم، یک مدیر یا غیره تغییر کند، قضیه عوض نمی‌شود. اینها مقصر نیستند. مقصر بسیاری از موسسات و نهادهای فرهنگی هستند که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند، ولی تاکنون هیچ قدمی برنداشته‌اند. اگر قدمی برداشتند، ناکارآمد بوده است. ما هیچ‌گاه آسیب‌شناسی نمی‌کنیم ببینیم چه نهادهایی را باید حذف کنیم که تاریخ مصرف آنها تمام شده و بودجه‌ها را باید به کجا بیشتر بدهیم و کجا را کمتر کنیم و چه جشنواره‌هایی را نیاز داریم و چه جشنواره‌هایی را نداریم. در مدارس چه موسیقی‌هایی را به بچه‌ها بدهیم که «جنتلمن» وارد نشود. حالا هم که این را منتشر کرده که یک اثر فجیع، کریه و غیراخلاقی است. به مرور هم این جلو می‌رود. تتلو هم همین راه را رفت. ما نتوانستیم تتلو را در ایران مدیریت کنیم. درنتیجه به خارج از کشور رفته و ما را مدیریت می‌کند. ✍️ رضا مهدوی؛ پژوهشگران و کارشناسان حوزه موسیقی ⚜️ @Taammolat74