تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰مروج گفتوگو یا راهی برای فرار از گفتوگو و پاسخگویی
✍️ فرشاد مهدیپور
📍 آقایانی که در چند روز گذشته در فضای کلاب هاوس حضور پیدا کردند و این حضور توسط یک جریان خاص سیاسی برجسته شد، به همین میزان از گفت و شنود آزاد در تلویزیون و یا روزنامهها تن در نمیدهند. اگر همین سوالات و انتقادات از آنها در پلتفرم دیگری مطرح شود، از آن فرار خواهند کرد. این مسئولان با فرار از گفتوگو در رسانههای دیگر به پلتفرمی با تعداد محدودی کاربر آمدند که اتفاقاً هنگام حضور آنها از همین تعداد محدود نیز عدهای از کاربران حذف شده بودند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰مروج گفتوگو یا راهی برای فرار از گفتوگو و پاسخگویی ✍️ فرشاد مهدیپور 📍 آقایانی که در چند روز گذ
✔️ ادامه...
🔸اینکه مثلاً امکاناتی که ما داریم با اشتیاق درباره آنها صحبت میکنیم در فضای کلاب هاوس محدود میشود به پنج یا شش اتاق که در آن دارند درباره مسائل سیاسی و اجتماعی صحبت میکنند. از اینجا که فاصله بگیرید و وارد اتاقهای دیگر شوید متوجه خواهید شد که هیچ گفتوگویی در این موضوعات صورت نمیگیرد و آنقدر مسائل و موضوعات گروهها یا اتاقهای دیگر نازل و بیکیفیت و مطالب غیراخلاقی است که من نمیدانم چرا برخی از دوستان به سادگی ادعا میکنند که ما داریم از کلاب هاوس برای رواج گفتوگو استفاده میکنیم؟ مگر صحبت پیرامون اینکه میخواهیم بازیگری را برای یک نقش جنسی انتخاب کنیم، اسمش گفتوگوست؟ باید میان گفتوگو و صحبتهای متفرقه تفاوت قائل شد.
🔹 فارغ از تمام این مسائل، مگر مردم در این فضا حضور دارند که شما میخواهید از طریق آن گفتوگو را رواج دهید؟ چند درصد ایرانیان به سخت افزارها دسترسی دارند تا وارد این فضاها شوند؟ در توئیتر مگر چند میلیون ایرانی حضور دارند که از آنها به عنوان مردم یاد میکنیم؟ من با بکار بردن واژه مردم در این اپها به جای واژه یوزر، مشکل دارم. اینها کاربرند نه مردم.
🔸 کلاب هاوس بجز محدودیتهای سخت افزاری، محدودیتهای رگولاتوری هم دارد. افراد نمیتواند خودشان وارد این اپ شوند باید حتماً شخص دیگری آنها را دعوت کند. یک چرخه کاملاً بسته برای ورود و خروج افراد وجود دارد. در همه گروهها و اتاقها هم یک ادمین وجود دارد که مدیریت میکند، مثلاً برخی صداها را قطع میکند و به برخی اجازه حرف زدن را داده و به برخی دیگر نمیدهد. مثل یک چت روم است. چت رومهای تکستی بسیار در ایران و دیگر کشورها پربسامد بود.
💢کلاب هاوس یک چت روم صوتی است اما با یک مدیریت از بالا به پایین شدیدتر از چت رومهای متنی. بنابراین نمیتوان گفت که این فضا و این شبکه اجتماعی قابلیت ایجاد یا رواج فرهنگ و فضای گفتوگویی را دارد. از این ذوق زدگی و اشتیاق فوق العاده باید پرهیز کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وقتی ساختارنابرابری خلق می کند!
🎙 دکتر علی صابری تولایی
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Ali Saberi.mp3
39.12M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وقتی #ساختار #نابرابری خلق می کند!
🎙 دکتر #علی_صابری تولایی
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹مسئله اصلی زمانه ما، فقر و محدودیت است.
🔹این مشکل ناشی از کجاست؟
- برخی فقر را مشکل ملی میدانند.
- برخی با عبارات و کلی لطائف الحیل، مشکل فقر را ناشی از فقرا میدانند.
- برخی دیگر مشکل را از ناحیه جامعه و مردم میداندو راهکار، تحریک حس مسئولیتپذیری اجتماعی است.
💢 اما به نظر ما، مشکل از ناحیه حاکمیت است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸در کدام عصر از تاریخ انسان اینچنین اسیر ابزاری که ساختهی دست خود است بوده است؟! شگفتی نظریهی کارل مارکس با تمام ایرادات و انتقاداتی که بر آن وارد است در همین است که مفاهیم «ازخودبیگانگی» و «چیزوارگی» انسان در عصر مدرن را از دو قرن پیش با ظرافتی مطرح کرده است که روز به روز علائم و شواهد بیشتری برای تاییدشان بروز میکند.
⚜️ @Taammolat74
🔰ضیافت رمضان ؛ رزقی برای تمام ابعاد وجود ما
✍️ علی صفایی حائری
🔸اى دل از دست رفته چه مىخواهى؟ اين فرصت و اين هم آغوش باز و اين هم انتظار بازگشت؛ «لَوْ عَلِمَ الْمُدْبِرُونَ عَنّى كَيْفَ انْتِظَارِى لَهُمْ وَ اشْتِيَاقِى الَى تَرْكِ مَعَاصِيهِمْ لَمَاتُوا شَوْقاً بِىْ وَ تَقَطَّعَتْ أَوْصَالَهُمْ عَنْ مَوَدَّتِى» در تمام لحظات، دعوتى هست و فريادهايى هست. اين صداى اوست و اين ماييم كه بايد لبّيك بگوييم. ما اين فريادها را نمىشنويم.
چشمها و گوشهاى ما تربيت نشدهاند. ما احساس تربيتى و نياز به تحولى در اين حواس و جوارح نداريم.
🔹در توصيف همين ماه است كه فرمودهاند: «دُعِيتُمْ فِيهِ الَى ضِيَافَةِ اللَّهِ...»،
ميهمانىاى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاهتر به من و نيازهاى من باشد و كريمتر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مىگيرد.
💢خدايى كه تمامىنيازهاى انسان را مىشناسد و تمامىابعاد او را مىداند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود.
📚 بهار رويش؛ ص19
⚜️ @Taammolat74
🔰عادی شدن «قرآن کریم» برای ما
✍️ محمدرضا حکیمی
🔸به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمه ها و جمله ها و آیه های قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمی کنیم، و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آنگونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم قرار نمی گیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمی رسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمی رسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم(ص) منطبق نمی سازیم بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمی شویم.
🔹در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمومنین رئوف رحیم»و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است «حریص علیکم»موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب»در آییم و دلهامان از تشعشعات فوق ملکوتی «ان القرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد.
📚پیام جاودانه، ص ۲۶۰
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰 کلاب هاوس، بهار معنا و روشنفکری و محتوا
✍️ سعید آجرلو
📍 من گمان میکنم کلاب هاوس ستاد انتخاباتی نامزدهای سال 1400 خواهد شد. چرا که اکثریت سیاسیون و رسانهها در این پلتفرم حضور دارند. گرچه تعداد افراد حاضر درصد خیلی کمی از جامعه را تشکیل میدهند، اما از حیث تأثیرگذاری در فضای سیاسی و اجتماعی محیط کمنظیری تشکیل شده به همین واسطه مرکز اصلی فعالیت نامزدها به نظر در کلاب هاوس خواهد بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کلاب هاوس، بهار معنا و روشنفکری و محتوا ✍️ سعید آجرلو 📍 من گمان میکنم کلاب هاوس ستاد انتخاباتی
✔️ ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸این یک سؤال جدی است که کلاب هاوس یک رسانه دموکرات است یا دیکتاتور؟ پاسخها تا آنجا که من شنیدم دوگانه بوده. آنهایی که نمیتوانند صدای خود را روی استیج بیاورند، کلوب هاوس را ادامه تکصدایی رسانههای رسمی و یکطرفه بودن آنها میدانند. از نظر آنها طیف زیادی از جامعه صدایی در رسانهها ندارند و کلوب هاوس هم رسانه سرمایهداری چپ و راست و بورژوازی و یا حتی طبقه متوسط جدید است.
🔹گمان میکنم این خطر وجود دارد که هیئت مدیره پنهانی این رسانه را از صدای همه مردم خالی کند و جنبه دموکراتیک این رسانه را از بین ببرد. بهتر اگر بخواهم منظورم را بگویم کلوب هاوس فعلاً نمادی از "دموکراسی پولیارشی" و "نخبگانی" است نه دیکتاتوری. اینکه میتوان از دموکراسی نخبگانی به سمت دموکراسی تودهای یا ژاکوبنی حرکت کرد کمی پیچیده است.
🔸چراکه درون حتی یک "دموکراسی آتنی" و "روسویی" هم نخبگان که توانایی اقناع و جذب بیشتری دارند و این دموکراسی را نهایتاً جهتدهی و هدایت میکنند. در غیر این صورت این دموکراسی مضمحل میشود. راهحل بهتر تبدیل کردن دموکراسی پولیارشی به "دموکراسی قانونی" است که هر "روم" عقیده مخالف خود را بپذیرد و در چارچوب تفکرش حق اقلیت را به رسمیت بشناسد.
🔹کلوب هاوس تقاطع جامعهشناسی و سیاست است و شاید بهترین تعبیر برای آن رسانه "جامعهشناسی سیاسی" است. به همین واسطه میتواند بازتاب دقیقی از خواستهها و تمایلات جامعه را به گوش سیاستمداران برساند. مانگونه که میتواند در جهت تبیین و توضیح و اقناع مورد استفاده سیاسیون قرار گیرد. ازاینجهت حتماً میتواند جای خالی صداوسیما را پر کند و بهجای نگاه روابط عمومی گونه به جامعه و سیاست، نگاه واقعی و نقادانه و تعاملی را حاکم کند.
💢 درعینحال میتواند تبدیل به صدای گروههای غیررسمی جامعه و سیاست هم شود و آنان را از حاشیه به متن بیاورد. شنیده نشدن صدای حاشیه در بلندمدت چون موریانه متن را میخورد.
⚜️ @Taammolat74
ورود به ماه رمضان_عادل پیغامی.mp3
2.85M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |ماه رمضان، ماه صیام یا قرآن؟
🎙دکتر عادل پیغامی
سلسله جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی
⏰ بهار 1398
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ذائقه سازی رسانه ای در سیاستِ انتخاباتی
🎙 روح الله رشیدی
بسیج دانشگاه علامه طباطبایی
⏰ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
ذائقهسازی رسانهای در انتخابات.mp3
21.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#ذائقه_سازی_رسانهای در سیاستِ انتخاباتی
🎙 #روحالله_رشیدی
🔹در روزهای انتخابات چگونه با رسانهها مواجه شویم؟
🔹انحطاط فرهنگ سیاسی نیروهای انقلابی
🔹 فلسفه جمهوریت و انتخابات در انقلاب اسلامی و نسبت آن با رسانه
⚜️ @Taammolat74
May 11
📎
✅دو خط موازی در صورت مسئله ما و غرب
🔴خط اول : تفسیر مدرن و یا دمکراتیک از اسلام شاخه ای از "عصری کردن دین " در ذیل عالم و تمدن جدید غرب است ؛ و در نهایت دین را در وضعیت مساوی و یا پایین تر از مدرنیته قرار میدهد.
🔵خط دوم : در حالی که بنیان و شالوده اصلی انقلاب اسلامی را " دینی کردن عصر " می داند ؛ بر پایه برتری اسلام و خروج از دایره بسته عالم مدرن در وضعیت "تصرف" در مفاهیم نو و به استخدام درآوردن آن، خطوط فکری خود را در جامعه و سیاست بازنمایی می نماید.
از خط اولی نظریه پایان تاریخ و از خط دوم نظریه " منازعه ایده ها" در می آید. دولت غربگرا - لیبرال تدبیر و امید با لایه فکری محافظ اصلاح طلبان نماد خط اول است ؛ لذا هر دولتی که در آینده بخواهد خط مشی مخالف سیاست این دولت داشته باشد، بایستی به پشتوانه های نظری گفته شده در خط دوم به عنوان مسیر حرکت نگاه کند؛ در غیر این صورت (هر جناحی که باشد) شاخه ای از نو لیبرال اسلامی و خواهر خوانده اصلاحات و برادر خوانده دولت فعلی می شود.
✍️دکترموسی نحفی
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🔰 سرنوشت اصلاح طلبی چه میشود؟!
✍️ محسن مهدیان
📍فارغ از اینکه خوشحالم یا ناراحت؛ پایان اصلاح طلبی مدتهاست رقم خورده است. حتا اگر در انتخابات نامزد اصلاح طلبان رای بیاورد، باز هم تمام شدند. اساسا عرصه انتخابات بروز وظهور برندها و متاسفانه جنگ در زمین دوقطبی هاست و حیات و ممات یک جریان سیاسی الزاما کار به رای وصندوق ندارد.
اما چرا پایان اصلاح طلبی؟!
هرجریان اجتماعی را با 3 شاخص ارزیابی می کنند.
یکم. بزرگان و نخبگان جریانی.
دوم گفتمان فکری
و سوم پایگاه اجتماعی.
و اما اصلاحات در هر سه به اضمحلال رسیده است...
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سرنوشت اصلاح طلبی چه میشود؟! ✍️ محسن مهدیان 📍فارغ از اینکه خوشحالم یا ناراحت؛ پایان اصلاح طلبی م
✔️ ادامه...
1️⃣یکم رهبران جریانی.
رهبران اصلاحات یکی خانه نشین و یکی در تحریم، یکی حصر و یکی فراری، یکی افسرده و یکی در زندان است. .... مهمتر اینکه اجازه جولان به نسل جوان و جدید اصلاحات ندادند و امروز جامعه سیاسی، هیچ جوان اصلاح طلبی را به عنوان خواص وبزرگ اصلاحات نمی شناسند. اصولگرایی با همه ضعف هایش که آنهم وضعش خیلی بهتر از اصلاح طلبی نیست در این حوزه موفق بوده است.
2️⃣دوم گفتمان فکری.
گفتمان اصلاحات، آزادی و جامعه مدنی و تساهل وتسامح و ... است. این در حالی است که این گفتمان سالهاست تمام شده است و جریان اصلاحات نتوانسته است خود را به جهت گفتمانی بروز کند. گفتمان هرجریانی باید در نسبت با زمانه جامعه و مردم باشد. دوران و زمانه امروز، عدالت خواهی و مبارزه با فساد و کارآمدی و شفافیت و غیره است و اصلاحات در این حوزه هیچ حرفی برای گفتن ندارد. روزگاری سعیدحجاریان که این قحطی گفتمانی را متوجه شده بود، پیشنهاد عدالتخواهی را به عنوان گفتمان جایگزین داد که آنهم روی زمین ماند. چون اساسا این شعار برای اصلاحات عاریتی است و نچسب.
3️⃣سوم و مهمتر پایگاه اجتماعی.
مهمترین برگ برنده جریان اصلاحات پایگاه اجتماعی گسترده اش بود. اصلاح طلبان همواره در ردای اپوزوسیون از منتقد تا مخالف و ضدانقلاب را ذیل پرچم خود حفظ می کرد. از آرای سبز و بنفش تاآرای خاموش(قهرکرده ها) و تا آرای سیاه(ضدانقلاب). حتا زمانی که قدرت سیاسی داشت بازهم نقش اپوزسیون می گرفت چون حیاتش به چنین نقشی بود. اما این همه از صدقه سر انحصار رسانه ای بود. عصر شبکه و شبکه های اجتماعی این انحصار را شکست و اصلاحات شفاف شد. ضدانقلاب سفره خودش را از اصلاحات جدا کرد و مشغول یارگیری است؛ و اصلاح طلبی ماند میانه میدان. باید تکلیف خودش را روشن می کرد؛ یا ضدانقلاب و یا انقلابی. این تعیین تکلیف سخت بود و اولین ثمره اش ریزش پایگاه و چندپاره شدنش بود که اتفاق افتاد.
💢اصلاحات ناخواسته در عصر شبکه گرفتار خالص سازی شد و جریانی که حیثیتش را از عدم شفافیت گرفته بود مضمحل و پایگاه اجتماعی گسسته شد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |طراحی دوباره جمهوری اسلامی، آری یا نه؟!
🎙 پیام فضلینژاد
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Payam Fazlinezhad.mp3
27.08M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |طراحی دوباره #جمهوری_اسلامی، آری یا نه؟!
🎙 #پیام_فضلینژاد
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹خاندانهای حکومتگر بهدنبال موروثی کردن قدرت و ثروت خود از راه خویشاوندسالاری در کشور هستند.
🔹برخی میگویند دوران عدالتخواهی تمام شده، اما کجاست مطهری زمان که گفت اعتبار عدالت حتی ناشی از قانون نیست که با آن تهدید و محدود شود، بلکه مشروعیت قانون و قانونگذار ناشی از عدالت است.
🔹جمهوری اسلامی به اپوزیسیون خود تبدیل شده است و همهٔ ارکان کلیدی آن در حال رقابت سیاسی با یکدیگرند.
🔹بخشی از مردم و نخبگان تصور میکنند که رفتار هیات حاکمه، دیگر قابل فهم نیست و «پیشبینیپذیریِ سیستم» از بین رفته است.
🔹اگر نظام بازطراحی نشود، «انباشت بحران» سبب میشود که سیستم از پا دربیاید.
🔹«تحجر سازمانیافته» بهدنبال دستکاری در مبانی انقلاب است
🔹وقتی اندیشه تعطیل شود، «ماشین احمقسازیِ مردم» روشن میشود.
🔹ابرقدرتها میخواهند ایران را نیمهجان و در نزاع نگه دارند.
🔹توازنِ عدالت، آزادی و استقلال در جمهوری اسلامی به هم خورده است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸آگاهی... تنها سرمایه ای است که
ستمکاران نمیتوانند به یغما ببرند...
✍️ جبران خلیل جبران
⚜️ @Taammolat74
🔰سلام بر رمضان ، سلام بر شهرالله و سلام بر ماه ضیافت الله
🔸معبودا ،مهربانا، محبوبا چه لحظههای زیبایی را در اختیار من میگذاری و من به سادگی و بدون بهرهگیری از کنار آن میگذرم . ماه رجب و شعبان از دستم رفت و من در خواب بودم و نتوانستم از ان بهره گیرم الان سفرة بی کرانهات را برایم پهن نموده ای توفیقم ده بتوانم سر این سفره بنشینم و با تو عشق بازی کنم و بگویم تو را می خواهم و تو را دوست دارم...
🔹معبودا اتش عشق و محبتت را چنا ن در من بریز که مرا بسوزاند تا ناخالصی های مرا ببرد و مرا نورانی کند که دیگر چشم من جز تو نبیند و گوش من جز انچه مرضی توست نشنود و زبان من جز به ذکر تو گشوده نشود و قلب من جز عشق و وجود تورا نپذیرد و به چیزی جز تو دل نبندم . معبودا رحمت بی کرانهات همه جا گسترده و خوان نعمت بی دریغت همه جاکشیده، پرده ناموس مرا به خطا هایم نمی دری و وظیفه روزی و حیات مرا به گناه ها و حریم شکنی های اگاهانه نمیبری.
🔸معبودا تو را به عظمت ستودن مرتبه سرور است و به شکر نعمت تو زبان گشودن وسیله کمال است. خدایا زمان زیادی از عمر من سپری شده است به بزرگی و عظمتت مرا ببخش ، از گناهانم در گذر ، لطفت را شامل حالم کن تا با تو انس گیرم ، با تو بجوشم ، با تو عشق بازی کنم . مزه ارتباط و بندگی و طاعت خودت را به من بچشان . نمیخواهم بنده دنیا و هوای نفسم باشم تو هم توفیقم ده که نباشم.
⚜️ @Taammolat74
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن
🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام و به منظور ایجاد بستری جهت تربیت انسانها، مبتنی بر تحقق سه منظومهی معرفتی، ارزشی و کنشی است که حکومت اسلامی همچون کانالی جهت تبدیل ارزشها به کنشهاست. برای تبیین منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام و سپس ترسیم فرآیند عینیت یافتن ارزشها در متن جامعه، نیازمند یک دستگاه معرفتی و منظومه فکری هستیم که بتواند در یک نقشهی کامل، نقطهی آغاز تمدنسازی و نقشهی راه را برای همگان ترسیم سازد.
🔹اندیشهی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشهی امامین انقلاب است، اگر منطبق بر منظومهی فکری اسلام نبود، هرگز قادر به این فتوحات که چشم جهان را خیره کرده، نبود. همچنان که رهبر انقلاب فرمودند: «اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد، نه، علت این بود که یک منظومه فکریِ نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف این عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است».
💢در ایام مبارک ماه رمضان، دم را غنیمت شمرده و به بازخوانی و شرح مختصر طرح اندیشه اسلامی در قرآن خواهیم پرداخت. ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، خوب است که انس بیشتر با قرآن فراهم شود و چه بهتر از آنکه پای تفسیر متفکر و اندیشمند اسلامی بشینیم که از اولیاء الهی است... انشالله هر روز ما را همراهی کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام
✍️ رسول لطفی
📍سنگبنا شروع سخنرانی تفسیری آیتالله خامنهای با تثبیت فهم اجتماعی از دین است [نه آنکه دین بُعد اجتماعی هم دارد بلکه اساس فهم دین اجتماعی است] که در راستای نفی مفهوم رهبانیت مسیحی و سکولاریسم غربی میباشد؛ این یعنی نظام فکری ایشان، پویا، فعال و اجتماعی است. رهبانیت یعنی انزوا و دوری جستن از ساحت اجتماعی برای صیانت از امر قدسی ؛ حال آنکه اسلام و دستورات آن برای رستگاری در میدان عمل است.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش نخست
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام ✍️ رسول لطفی 📍سنگبنا شروع سخنرانی تفسیری آیتالله خامنهای با تثبیت فهم
✔️ ادامه...
🔹اصلاح فرهنگ عمومى حاکم و اندیشة غلط (جدایى دین از سیاست) که به طور طبیعى جدایى روحانیت از اجتماع و مردم و رشد کردن اندیشههاى انزواطلبى و گوشه نشینى و رهبانیت را در پی دارد؛ پایه اصلی فهم حکومتی از آموزههای عملی و شریعت دین است. به تعبیر امام موسی صدر در کتاب (ادیان در خدمت انسان): «این جامعه فقط به فردیت توجه ندارد و تنها به مسائل اجتماعی نمینگرد، بهطوری که مسائل فردی را رها کند، و به جسمِ بدون روح، یا روحِ جدا از جسم، اصالت نمیدهد. بنابراین، در اسلام رهبانیت وجود ندارد. جامعه برای انسانهاست، همۀ استعدادهای افراد را رشد میدهد و برای تواناییهای مثبتِ همۀ افراد، فرصتِ رشد فراهم میآورد.»
🔸شهید مطهری(ره) در تبیین تفات زهد اسلامی با رهبانیت مسیحی مینویسد: «زاهد و راهب هر دو از تنعم و لذتگرایى دورى مىجویند ولى راهب از جامعه و تعهدات و مسؤولیت هاى اجتماعى مىگریزد و آنها را جزء امور پست و مادى دنیایى مىشمارد و به صومعه و دیر و دامن کوه پناه مىبرد، اما زاهد به جامعه و ملاک هاى آن و ایدههاى آن و مسؤولیت ها و تعهدهاى آن رو مىآورد.
🔹...زاهد و راهب هر دو آخرت گرایند، اما زاهد آخرتگراى جامعهگراست و راهب آخرتگراى جامعهگریز. در لذتگریزى نیز ایندو در یک حد نمىباشند، راهب سلامت و نظافت و قوت و انتخاب همسر و تولید فرزند را تحقیر مىکند اما زاهد حفظ سلامت و رعایت نظافت و برخوردارى از همسر و فرزند را جزء وظیفه مىشمارد. زاهد و راهب هر دو تارک دنیایند اما دنیایى که زاهد آن را رها مىکند سرگرم شدن به تنعم و تجمل و تمتعات و این امور را کمال مطلوب و نهایت آرزو دانستن است، ولى دنیایى که راهب آن را ترک مىکند کار، فعالیت و تعهد و مسؤولیت اجتماعى است. این است که زهد زاهد بر خلاف رهبانیت راهب در متن زندگى و در بطن روابط اجتماعى است و نه تنها با تعهد و مسؤولیت اجتماعى و جامعهگرایى منافات ندارد بلکه وسیله ی بسیار مناسبى است براى خوب از عهده مسؤولیت ها بر آمدن.» (سیری در نهج البلاغه، ص221)
💢آیتالله خامنهای در نقد تفکر رهبانیت در اسلام فرمودند: «عالم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشهگیری ندارد، فرار ندارد.» نوع استدلال ایشان در تبیین مسئله بسیار اهمیت دارد. ایشان در نقد تفکر رهبانیتگرا، حداقلی و سکولار از اسلام، نسبت اسلام و حس مسئولیت جمعی را پیش میکشند. تلازم اسلام و مسئولیت برای نجات محوریترین نکته در نقد تفکر رهبانیتگراست.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش نخست
🔸روزه هم مانند نماز و هر عبادت دیگری بدون حضور قلب، چندان روشنیبخش نیست. حضور قلب یعنی دائماً توجه کنیم که چرا از خوردن و نوشیدن دست میکشیم و انتظار میرود با این امساک، چه روحیهای در ما تقویت شود؟ روزه بر مؤمنان فریضه است؛ «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ»(بقره:۱۸۳) اما هدف از آن تحصیل تقوا است؛ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(بقره:۱۸۳) اگر این حضور قلب و استمرار آگاهی در اوقات روزهداری همراه ما نباشد، رنج بُردهایم و فریضهای دینی را ادا کردهایم اما از روحِ روزه و غایت این فریضه بینصیب ماندهایم.
🔹پیامبر(ص) گفتهاند: «رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ، وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَر؛ چه بسا روزهداری که جز گرسنگی بهرهای ندارد، و چه بسیار شبزندهداری که تنها بهرهاش از شبزندهداری، بیخوابی است.»(بهروایت نسائی و ابنماجه) «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ؛ کسی که سخن ناحق و عمل به آن را ترک نکند، خدا هیچ نیازی به خودداری او از خوردن و آشامیدن ندارد.»(بهروایت بخاری)
💢تقوا و پارسایی توانایی مهار خویشتن است. مهارِ خواستههای ناروا که یا حق خدا را نقض میکند یا حق مردم و سایر آفریدگان را. روزهدار آگاه کسی است که حین روزهداری به این معنا توجه دارد و پیوسته به خود یادآور میشود که از خوردن و آشامیدن پرهیز میکنم تا کفّ نفس بورزم و خواست خود را مطابق خواست خداوند رحمان تنظیم کنم. عبادت، اگر عاری از روح، معنا و حضور قلب باشد، عادت است. عطار نیشابوری گفته است:
هر چه از «عادت» رَوَد در روزگار
نیست آن را با «حقیقت» هیچ کار
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |رمضان؛ فرصتی برای سمزدایی
🎙حجتالاسلام داود پارسا
مؤسسه لیله القدر
⏰ 1 تیر 1396
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇