eitaa logo
تاملات
741 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهم‌ترین هدف اسلام و به منظور ایجاد بستری جهت تربیت انسان‌ها، مبتنی بر تحقق سه منظومه‌ی معرفتی، ارزشی و کنشی است که حکومت اسلامی همچون کانالی جهت تبدیل ارزش‌ها به کنش‌هاست. برای تبیین منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام و سپس ترسیم فرآیند عینیت یافتن ارزش‌ها در متن جامعه، نیازمند یک دستگاه معرفتی و منظومه فکری هستیم که بتواند در یک نقشه‌ی کامل، نقطه‌ی آغاز تمدن‌سازی و نقشه‌ی راه را برای همگان ترسیم سازد. 🔹اندیشه‌ی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشه‌ی امامین انقلاب است، اگر منطبق بر منظومه‌ی فکری اسلام نبود، هرگز قادر به این فتوحات که چشم جهان را خیره کرده، نبود. همچنان که رهبر انقلاب فرمودند: «اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد، نه، علت این بود که یک منظومه فکریِ نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف این عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است». 💢در ایام مبارک ماه رمضان، دم را غنیمت شمرده و به بازخوانی و شرح مختصر طرح اندیشه اسلامی در قرآن خواهیم پرداخت. ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، خوب است که انس بیشتر با قرآن فراهم شود و چه بهتر از آنکه پای تفسیر متفکر و اندیشمند اسلامی بشینیم که از اولیاء الهی است... انشالله هر روز ما را همراهی کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهم‌ترین هدف اسلام
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام ✍️ رسول لطفی 📍سنگ‌بنا شروع سخنرانی تفسیری آیت‌الله خامنه‌ای با تثبیت فهم اجتماعی از دین است [نه آنکه دین بُعد اجتماعی هم دارد بلکه اساس فهم دین اجتماعی است] که در راستای نفی مفهوم رهبانیت مسیحی و سکولاریسم غربی می‌باشد؛ این یعنی نظام فکری ایشان، پویا، فعال و اجتماعی است. رهبانیت یعنی انزوا و دوری جستن از ساحت اجتماعی برای صیانت از امر قدسی ؛ حال آنکه اسلام و دستورات آن برای رستگاری در میدان عمل است. 📖 بخش نخست ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰نفی رهبانیت در دین اسلام ✍️ رسول لطفی 📍سنگ‌بنا شروع سخنرانی تفسیری آیت‌الله خامنه‌ای با تثبیت فهم
✔️ ادامه... 🔹اصلاح فرهنگ عمومى حاکم و اندیشة غلط (جدایى دین از سیاست) که به طور طبیعى جدایى روحانیت از اجتماع و مردم و رشد کردن اندیشه‌هاى انزواطلبى و گوشه نشینى و رهبانیت را در پی دارد؛ پایه اصلی فهم حکومتی از آموزه‌های عملی و شریعت دین است. به تعبیر امام موسی صدر در کتاب (ادیان در خدمت انسان): «این جامعه فقط به فردیت توجه ندارد و تنها به مسائل اجتماعی نمی‌نگرد، به‌طوری که مسائل فردی را‌‌ رها کند، و به جسمِ بدون روح، یا روحِ جدا از جسم، اصالت نمی‌دهد. بنابراین، در اسلام رهبانیت وجود ندارد. جامعه برای انسان‌هاست، همۀ استعدادهای افراد را رشد می‌دهد و برای توانایی‌های مثبتِ همۀ افراد، فرصتِ رشد فراهم می‌آورد.» 🔸شهید مطهری(ره) در تبیین تفات زهد اسلامی با رهبانیت مسیحی می‌نویسد: «زاهد و راهب هر دو از تنعم و لذت‏گرایى دورى مى‏جویند ولى راهب از جامعه و تعهدات و مسؤولیت هاى اجتماعى مى‏گریزد و آنها را جزء امور پست و مادى دنیایى مى‏شمارد و به صومعه و دیر و دامن کوه پناه مى‏برد، اما زاهد به جامعه و ملاک هاى آن و ایده‏هاى آن و مسؤولیت ها و تعهدهاى آن رو مى‏آورد. 🔹...زاهد و راهب هر دو آخرت گرایند، اما زاهد آخرت‏گراى جامعه‏گراست و راهب آخرت‏گراى جامعه‏گریز. در لذت‏گریزى نیز ایندو در یک حد نمى‏باشند، راهب سلامت و نظافت و قوت و انتخاب همسر و تولید فرزند را تحقیر مى‏کند اما زاهد حفظ سلامت و رعایت نظافت و برخوردارى از همسر و فرزند را جزء وظیفه مى‏شمارد. زاهد و راهب هر دو تارک دنیایند اما دنیایى که زاهد آن را رها مى‏کند سرگرم شدن به تنعم و تجمل و تمتعات و این امور را کمال مطلوب و نهایت آرزو دانستن است، ولى دنیایى که راهب آن را ترک مى‏کند کار، فعالیت و تعهد و مسؤولیت اجتماعى است. این است که زهد زاهد بر خلاف رهبانیت راهب در متن زندگى و در بطن روابط اجتماعى است و نه تنها با تعهد و مسؤولیت اجتماعى و جامعه‏گرایى منافات ندارد بلکه وسیله ی بسیار مناسبى است‏ براى خوب از عهده مسؤولیت ها بر آمدن.» (سیری در نهج البلاغه، ص221) 💢آیت‌الله خامنه‌ای در نقد تفکر رهبانیت در اسلام فرمودند: «عالم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشه‌گیری ندارد، فرار ندارد.» نوع استدلال ایشان در تبیین مسئله بسیار اهمیت دارد. ایشان در نقد تفکر رهبانیت‌گرا، حداقلی و سکولار از اسلام، نسبت اسلام و حس مسئولیت جمعی را پیش می‌کشند. تلازم اسلام و مسئولیت برای نجات محوری‌ترین نکته در نقد تفکر رهبانیت‌گراست. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش نخست 🔸روزه هم مانند نماز و هر عبادت دیگری بدون حضور قلب، چندان روشنی‌بخش نیست. حضور قلب یعنی دائماً توجه کنیم که چرا از خوردن و نوشیدن دست می‌کشیم و انتظار می‌رود با این امساک، چه روحیه‌ای در ما تقویت شود؟ روزه بر مؤمنان فریضه است؛ «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ»(بقره:۱۸۳) اما هدف از آن تحصیل تقوا است؛ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(بقره:۱۸۳) اگر این حضور قلب و استمرار آگاهی در اوقات روزه‌داری همراه ما نباشد، رنج بُرده‌ایم و فریضه‌ای دینی را ادا کرده‌ایم اما از روحِ روزه و غایت این فریضه بی‌نصیب مانده‌ایم. 🔹پیامبر(ص) گفته‌اند: «رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ، وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَر؛ چه بسا روزه‌داری که جز گرسنگی بهره‌ای ندارد، و چه بسیار شب‌زنده‌داری که تنها بهره‌اش از شب‌زنده‌داری، بی‌خوابی است.»(به‌روایت نسائی و ابن‌ماجه) «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ؛ کسی که سخن ناحق و عمل به آن را ترک نکند، خدا هیچ نیازی به خودداری او از خوردن و آشامیدن ندارد.»(‌به‌روایت بخاری) 💢تقوا و پارسایی توانایی مهار خویشتن است. مهارِ خواسته‌های ناروا که یا حق خدا را نقض می‌کند یا حق مردم و سایر آفریدگان را. روزه‌دار آگاه کسی است که حین روزه‌داری به این معنا توجه دارد و پیوسته به خود یادآور می‌شود که از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنم تا کفّ نفس بورزم و خواست خود را مطابق خواست خداوند رحمان تنظیم کنم. عبادت، اگر عاری از روح، معنا و حضور قلب باشد، عادت است. عطار نیشابوری گفته است: هر چه از «عادت» رَوَد در روزگار نیست آن را با «حقیقت» هیچ کار ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |رمضان؛ فرصتی برای سم‌زدایی 🎙حجت‌الاسلام داود پارسا مؤسسه لیله القدر ⏰ 1 تیر 1396 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
فرصتی_برای_سم_زدايي.mp3
44.07M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |؛ فرصتی برای سم‌زدایی 🎙حجت‌الاسلام مؤسسه لیله القدر . . . ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه سلسله نشست‌های علمی «گفتمان معرفت» 💠مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس در شب‌های ماه مبارک رمضان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به صورت نیمه حضوری و محدود همزمان با پخش زنده از طریق شبکه‌های اجتماعی، برگزار می‌کند. ❗️با توجه به لزوم رعایت اصول سلامت در شرایط کنونی، علاقه‌مندان به شرکت حضوری در گفتمان، شماره نشست مورد نظر را با نام خویش از طریق یکی از پیام‌رسان ها به شماره 09376867576 ارسال نمایند تا پس از تأیید از آنها دعوت به عمل آید. 🌐آپارات: پخش زنده (ساعت 22) https://www.aparat.com/IRCAshrafi/live 🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22) https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=4gunjn5lfcuy ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذره‌بین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانه‌ای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ ✍️حسینعلی رحمتی 📍 «کلاب هاوس» را می توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد شبکه های اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. با توجه به تجارب پیشین درباره پلتفرم هایی چون تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام، و فیس بوک ، به نظر می رسد مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید از قبیل کلاب هاوس مستلزم توجه به چند نکته است: ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ ✍️حسینعلی رحمتی 📍 «کل
✔️ ادامه... 🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند. 🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه¬ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. مثلا اگر فقط بر محتوای هرزه نگارانه در ایسنتاگرام و یوتیوب و کلاب هاوس انگشت بگذاریم کاربری که به چشم خود کارکردهای خوب این شبکه ها مثل گفت وگوها و مباحث علمی و راه اندازی کسب و کار را می بیند با ما همراهی و همدلی نخواهد کرد و راهکارها و هشدارهای ما را نخواهد پذیرفت (هرچند به واقع درست باشد). 🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون از سوی «نهادهای حاکمیتی« و »شهروندان« با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است. 🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار: اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود، ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود، ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری غیراخلاقی است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد، رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود، البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است. 🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی. ✅ دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. هنوز کلاب هاوس پا نگرفته شبکه توییتر ظاهرا سیستم صوتی خود را با نام Space راه اندازی کرده، تلگرام هم اخیرا امکان برگزاری لایوهای صوتی را به امکانات خود افزوده است، شبکه «لینکدین» هم در حال اقدام در این زمینه است (سایت عصر ایران، 12 فروردین 1400، کد خبر: 777200). بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅انگيزش نداشتن مردم ديگر مسئله روانشناختي نيست اساسا ما درصحنه جديدي از صفحه سياست وارد شديم كه ديگر افراد آينده حركتهاي سياسي را تعيين نميكنند اين جريانها و پلتفرمها و روايت ها وگفتمان ها هستند كه مي توانند نقش آفريني كنند و مسئله افراد اينجا ديگر رنگ خود را مي بازد و اين شايد خود يك نوع پختگي سياسي است كه ديگر افراد نيستند كه يك دفعه مثل هاشمي بيايند جرياني را تغيير دهند و يا مثل خاتمي جرياني را شكل دهند. آلان اين جريانها و گفتمانها هستند كه ميتوانند نقشه راه ترسيم كنند. ✍️ سیدجواد میری 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |برای تحول، به دنبال تغییر 🎙 دکتر سید مجید امامی بخش نخست مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
S.Majid_Emami_sound_-_990716-112.mp3
35.13M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |برای ، به دنبال 🎙 دکتر سید بخش نخست مدرسه علوم انسانی 🔹ایده تحول و تغییر، بسیار بسیار در آغاز چهل سالگی دوم لازم و ضروری است. امام خمینی نماد ایجاد تحول‌خواهی و نوآوری در مکتب اسلامی ایرانی بوده است و ما با فهم مختصات این مکتب باید تحولات را فهم کنیم و الا مانند آبی خواهد شد که راکد است و بوی تعفن می‌دهد. 🔹ما میخواهیم تحولات جامعه را فهم کنیم و برای تحول ایده و ابتکار عمل داشته باشیم و در نسب با دولت سیاستگذاری عمومی مهمترین وظیفه ماست و در نسبت با دین، رشته فرهنگ است که بستر تغییر و تحولات فرهنگی است و در نسبت با رسانه و هنر به عنوان امر پر رنگ امروز، ارتباطات افکار عمومی است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🌷علی بن المغیره میگوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: "من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار می‌دهم (و هدیه میکنم)... به سبب این کار چه پاداشی دارم؟" امام کاظم علیه السلام فرمود: لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ... پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی! عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟ سه مرتبه فرمود: آری! 📚کافی، ج ۲، ص ۶۱۷ 📚مکیال المکارم ج ۲ وظیفه ۴۵ 💐 بیایید ختم قرآن و همه عباداتمان را در ماه مبارک رمضان به نیت تعجیل فرج انجام داده و به امام زمان علیه السلام هدیه کنیم. ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 سرعت در خیر و معنای تمدنی آن (قسمت اول) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸مقوله سرعت و سبقت (در امر خیر و در امر شرّ) در قرآن از آن جهت درمطالعات تمدنی حائز اهمیت است که اساسا سرعت و سبقت در کار خیر، موجب تراکم در خیر می‌شود و تراکم و انباشتگی در خیر و نیکی به جریانی از خیرهای بزرگ تبدیل می‌شود و خیرهای بزرگ مسیر تمدن شدن را تسهیل می‌کند؛ همان‌طور که انباشتگی در شرور انسانی نیز توده‌هایی از شرکلان بوجود می‌آورد و شرور کلان نیز به زوال و انحطاط تمدن‌ها می‌انجامد. 🔹از سوی دیگر، سرعت و سبقت از آن رو در نگاه تمدنی اهمیت می‌یابد که امروزه یکی از عناصر و شاخص‌های مدرنیته به مثابه رقیب گفتمان اسلامی، «سرعت» در تحولات فرهنگی، علمی و اقتصادی است. اسیر «سرعت» مدرن شدن آنهم در جهان اسلام و تهی بودن جهان اسلام از عنصر رقیب یا بدیل (برای سرعت) در میان مسلمانان، مسئله و معضل «عقب‌ماندگی از خود و پیش‌روندگی در زمین غیر» را شدت بخشیده است. ⬅️ماه مبارک رمضان امسال، هر شب یادداشت تمدنیِ کوتاهی از قرآن کریم در موضوع «سرعت» (به مثابه یکی از عناصر مهم تمدنی در جهان امروز) بیان خواهم کرد تا بتوانم در پرتو قرآن کریم افق‌های جدیدی در مطالعات نظری و عینی تمدن و تمدن نوین اسلامی بگشایم و آن را زمینه‌ای قرار بدهم برای پژوهش‌های عمیق‌تر در موضوع «زمان» و «سرعت» در فرایند تمدنیِ کنونی اسلام. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهم‌ترین هدف اسلام
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری ✍️ رسول لطفی 📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نیز موضوعیت می‌یابد. اساساً تقوا در تسلط گفتمان رهبانیت بی‌معناست. اسلام دینی است که دغدغه اجتماع دارد و نجات و رهایی در عرصه جامعه را دنبال می‌کند، لذا ورود فرد مسلمان به عرصه اجتماع لازم است تا حفاظت شده و با احتیاط باشد. 📖 بخش دوم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری ✍️ رسول لطفی 📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نی
✔️ ادامه... 🔸در این نظام فکری، «تقوا؛یعنی آن تجهیز لازم را،آن زره لازم را درمقابل آسـیب گناه، بر تن می‌پوشـد و وارد منطقة گناه می‌شود،برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصة تقوا این است.» لذا تقوا از بار معنایی سلبی و ضعف به یک بار ایجابی می‌رسد و کنش‌گری فعال را در خود متضمن دارد. 🔹نکته‌ای که در آثار شهید مطهری(ره) ایگونه آمده: « ما دو نوع تقوا می توانیم داشته باشیم: تقوایی كه ضعف است و تقوایی كه قوّت است. نوع اول اینكه انسان برای اینكه خود را از آلودگیهای معاصی حفظ كند، از موجبات آنها فرار می كند و خود را همیشه از محیط گناه دور نگه می دارد؛ شبیه كسی كه برای رعایت حفظ‌ صحت خود كوشش می كند خود را از محیط مرض و میكروب و از موجبات انتقال بیماری دور نگه دارد، سعی می‌كند مثلاً به محیط مالاریاخیز نزدیك نشود، با كسانی كه به نوعی از بیماریهای واگیردار مبتلا هستند معاشرت نكند. 🔸...نوع دوم اینكه در روح خود حالت و قوّتی به وجود می آورد كه به او مصونیت روحی و اخلاقی می دهد كه اگر فرضاً در محیطی قرار بگیرد كه وسایل و موجبات گناه و معصیت فراهم باشد، آن حالت و ملكه ی روحی، او را حفظ می كند و مانع می شود كه آلودگی پیدا كند؛ مانند كسی كه به وسایلی، در بدن خود مصونیت طبی ایجاد می كند كه دیگر نتواند میكروب فلان مرض در بدن او اثر كند.» 🔹بعد خود شهید(ره) در ادامه به نقیصه تفسیر اول می‌پردازند: « در زمان ما تصوری كه عموم مردم از تقوا دارند همان نوع اول است. اگر گفته می شود فلان كس آدم باتقوایی است یعنی مرد محتاطی است، انزوا اختیار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه می دارد. این همان نوع تقواست كه گفتیم ضعف است. شاید علت پیدایش این تصور این است كه از اول، تقوا را برای ما «پرهیزكاری» و «اجتنابكاری» ترجمه كرده‌اند 🔸...و تدریجاً پرهیز از گناه به معنای پرهیز از محیط و موجبات گناه تلقی شده و كم كم به اینجا رسیده كه كلمه ی تقوا در نظر عامّه ی مردم معنای انزوا و دوری از اجتماع می دهد، در محاورات عمومی وقتی كه این كلمه به گوش می رسد یك حالت انقباض و پا پس كشیدن و عقب نشینی كردن در نظرها مجسم می شود... معلوم شد كه تقوا حالتی است روحی در انسان كه برای روح حالت حصن و حصار و حرز و اسلحه ی دفاعی و مركب رام و مطیع را دارد و خلاصه یك قوّت معنوی و روحی است.» (صد گفتار، ص37-38) 💢طبق قرآن کریم تقوا مقدمه فلاح است. لذا به درستی اشارت بر این مطلب می‌شود که چگونه تقوا مقدمه فلاح است؟! تقوا اگر گریز و رهبانیت باشد تا دامن امر قدسی منزه بماند، کجا به فلاح منتج می‌شود؟ لذا فهم تقوا در منظومه اسلامی با سکولاریسم در تضاد است. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش دوم 🔸رمضان موسم نزول قرآن است و مؤمنان بیش از هر زمان دیگری، در این ماه با قرآن مأنوس‌اند. اما آنچه مهم است به رنگ قرآن درآمدن است. مقصود این است که در آیات تدبر کنیم و در اثر تدبر به بیداری دل دست یابیم: «لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ تا در آيات آن تدبر كنند و خردمندان متذكر گردند.»(ص: ۲۹) تدبّر و تذکّر در گرو این است که خود را مخاطب قرآن بدانیم و نه خواننده‌ای صِرف که قصدی جز کسب ثواب ندارد. 🔹شهاب الدین یحیی سهروردی گفته است: «إقرأ القرآنَ کأنَّهُ ما اُنزِلَ إلا فی شَأنِکَ فَقَط»(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد چهارم، ص۱۳۹)؛ یعنی: قرآن بخوان، چنان که گویی جز در شأن تو نازل نشده است. 🔸منظور این است که وقت مطالعه قرآن تمام قلب خود را بگشاییم و پذیرای معانی آن باشیم. انگار وحی بر دلِ ما وارد می‌شود و ما شخصی در کناره نیستیم که تنها شاهد و نظاره‌گرِ گفتگوی خدا با پیامبر است. ما غائب از این گفتگو نیستیم، بلکه مخاطب این کلام‌ایم. در این نحوه از مواجهه است که می‌توانیم حضور خدا را درک کنیم. 🔹به تعبیر قرآن کسانی از کلام وحی متذکر می‌شوند که دلی حاضر دارند و چنان گوش می‌دهند که انگار در حضور خدا هستند و شاهد واقعه وحی: «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ / در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا مى‌دارند، اندرزى است.»(ق: ۳۷) 🔸امام محمد غزالی در کیمیای سعادت ذیل آداب باطن در تلاوت قرآن آورده است: «آنکه قرآن چنان شنود که از حق- تعالی- شنوند و تقدیر کند [فرض کند] که از وی می‌شنود. یکی از بزرگان گوید که «من قرآن می‌خواندم و حلاوت آن نمی‌یافتم، تا تقدیر کردم که از رسول(ص) می‌شنوم؛ پس از این فراتر شدم و تقدیر کردم که از جبرئیل می‌شنوم. حلاوت زیادت یافتم؛ پس فراتر شدم و به منزلت مهین رسیدم؛ و اکنون چنان می‌خوانم که از حق- تعالی- می‌شنوم بی‌واسطه- و لذتی می‌یابم که هرگز نیافته‌ام.»(جلد اول، صفحه ۲۵۱، به کوشش حسین خدیوجم) ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | استقبال از ماه رمضان 🎙 دکتر عادل پیغامی بخش نخست درس‌گفتار مدرسه رمضان موسسه امام موسی صدر ⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه_رمضان_نشست_اول_استقبال_از.MP3
29.09M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | استقبال از ماه 🎙 دکتر بخش نخست درس‌گفتار 🔹🔹🔹 . . ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری طرح موضوعات اندیشه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب همساز و همگون با شرایط سیاسی کشور و روز است. ایشان براساس حلقه‌های تاریخی که در جهت فرایند تکاملی نظام چند سال قبل برشمردند؛ در حال حاضر کشور را در مرحله تشکیل دولت اسلامی می‌دانند و بر همین مبنا درحال‌ حاضر مهم‌ترین موضوع و اساسی‌ترین محور، الزامات و چگونگی شکل‌گیری و دستیابی به دولت اسلامی است. این نکته در اولویت مباحث اندیشه‌ای کشور در آستانه سال ۱۴۰۰ می‌باشد. لاجرم نخبگان جامعه باید با قدرت به عرصه تئوری‌پردازی و تولید فکر در عرصه دولت اسلامی ورود کرده و با تمام توان تلاش کنند تا ادبیات فکری و مبانی تئوریک تحقق و ویژگی‌های دولت اسلامی را به منصه ظهور برسانند. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آل‌داود 📍معمولاً بستر "انقلاب‌های رنگی" انتخابات ریاست جمهوری است؛ در فتنه سال 88 توییتر، فیس بوک و سرویس‌های گوگل آتش‌بیار معرکه برای جنبش سبز بودند. اما نقش توییتر آنقدر برای دولت دموکرات آمریکا به‌خصوص اوباما و وزیر امور خارجه‌اش یعنی هیلاری کلینتون مهم بود که دقیقاً در ملتهب‌ترین روزهای آن فتنه با پرداخت هزینه و فرستادن جرد کوهن به بغداد (جک دورسی مدیر توییتر در فتنه88 بغداد بود) مانع از تعطیلی این میکروبلاگ برای اصلاح حفره‌های نرم‌افزاری آن شدند. قسمت بزرگی از اعتراف به جلوگیری از تعطیلی توییتر در مصاحبه‌های کلینتون و کتاب "انتخاب‌های سخت" وی که در سال 2013 منتشر شده موجود است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آل‌داود 📍معمولاً بستر "
✔️ ادامه... 🔸اما 12 سال پس از آن فتنه، شرایط "فضای مجازی ول" و تحرکات جریان تحریف و جریان نفوذ با هماهنگی دولت دموکرات آمریکا یعنی جو بایدن بسیار شبیه به وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 88 شده است! این بار تفاوت‌های جدی در میزان کمی مخاطب، فقر گسترده سواد رسانه‌ای در این مخاطب، وقوع چندین فتنه مانند 96 و 98 با بستر فضای مجازی یله و رها و سکوهایش، وقوع چندین حمله تروریستی با سکوهای رمز شده نظیر تلگرام، واتس‌اپ و سیگنال به کشور، دخالت گسترده از طریق عمدتاً تلگرام در انتخابات‌ مجلس 94، ریاست جمهوری و شورای شهر 96 و ... نسبت به سال 88 می‌بینیم. 🔹اما این بار در آستانه انتخابات 1400، جریان تحریف با کلاب هاوس و سیگنال+ (تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، سرویس‌های گوگل و برخی اپلیکیشن‌های خاص بر روی ابزارهای هوشمند که حتی نیازی به اینترنت ندارند، اینترنت ماهواره‌ای و شبکه بلاک چین...) می‌تواند کشور را دچار مشکلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی کند. 🔸اما نقش کلاب هاوس در شناسایی نخبگان، شناسایی شبکه، رهگیری آنان، سرقت اطلاعات نخبگان بر روی ابزارهای هوشمند، نشت گسترده اطلاعات در چت‌های صوتی در اتاق‌ها بواسطه تحریک عناصر امنیتی، شکستن تابو در گفتگوی مستقیم با عناصر آلوده شبکه‌های امنیتی، قمار و شرط‌بندی، منافقین و ... ارتباط مستقیم ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان و منافقین با نخبگان و مردم، هدایت و راهبری کانونهای شورشی منافقین در بستر امن رمز شده کلاب هاوس، راهبری و تمرین اقدامات ضدامنیتی، تابوشکنی‌های اخلاقی، ایجاد دوقطبیهای کاذب در جامعه، مهندسی اطلاعات و اخبار، بستر ساخت گسترده اخبار جعلی، بستر پرتاثیر وارونه نشان دادن حقایق، بستر تعویض جای جلاد و شهید، بستر دخالت گسترده در انتخابات توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی، بستر تغییر هویت جوانان و... می‌توان اشاره کرد. 🔹نکته مهم آنجاست که بیش از 1000 کانال تلگرامی و هزاران اکانت توییتری و اینستاگرامی، صدها سایت خبری عمدتا وابسته به جریان تحریف به‌عنوان پیوست رسانه‌ای کلاب هاوس فعالیت می‌کنند. 💢خوب است مسئولان محترم کشور یک بار حکمرانی رسانه‌ای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 را مرور کنند و ببینند آمریکایِ مدیر اینترنت جهانی و مدیر تقریباً تمام سکوهای پرطرفدار بین‌المللی و سیستم‌عامل‌های انحصاری ویندوز، مک و ios و اندروید چطور برای ممانعت از دخالت خارجی و جلوگیری از آشوب‌های گسترده داخلی فضای مجازی و رسانه‌ای خود را کنترل و مدیریت کرد و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چطور وی و اطرافیانش را در زمانیکه در قدرت بودند و پس از آن به حصر رسانه‌ای کشاند و نام خائن بر روی آنها به جرم تلاش برای اغتشاش‌آفرینی و آسیب به سرزمین مادریشان گذاشت! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟ 🎙 سارا شریعتی سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست پنجم ⏰ ۱۱ اردیبهشت ۹۶ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
005-AOE-SaraShariati.mp3
24M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |چرا باید بخوانیم؟ 🎙 سلسله نشست‌های 🔹 شریعتی در بدو سخن خود روشن کرد وقتی از «خواندن علوم انسانی» حرف می زند، فراتر از «تحصیل رشته‌های علوم انسانی» را مدنظر دارد. منظور شریعتی از «خواندن علوم انسانی»، «مطالعه و آگاهی نسبت به دانش انسانی و اجتماعی» بود. 🔹وی که از منظر «طبع» علوم انسانی سخن می گفت، «نقد» را اولین خصلت ذاتی علوم انسانی خواند که به فرد این امکان را می دهد تا با فاصله‌گیری از مسئله و موضوع مورد مطالعه، به سنجش آن چه میراث و تبار اوست بپردازد. شریعتی این «فاصله انتقادی» را که منجر به نقد می شود اولین ابزاری دانست که فرد از طریق خواندن علوم انسانی به آن مجهز می شود. 🔹 از سوی دیگر این ابزار، توهم همه چیز دانی به وجود می‌آورد که جزء پیامدهای خواسته یا ناخواسته‌ی خواندن علوم انسانی است؛ شریعتی توضیح داد که بوردیو برای رفع این مسئله، از دومین ابزار یعنی «بازاندیشی یا بازتابندگی» سخن می گوید... 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 🔘
 بخش دوم

🔸مبهم‌تر از شهرت و بدنامی واژه‌ی سلبریتی است که از کلمه لاتین سلبرم celebrem کلمه‌ای که هم در معنای جشن و هم “ازدحام” بالقوه [جمعیت] (شاید ما به آن “غوغای انبوه مردم” می‌گوییم) و در خصوص یک شخص باشد، برگرفته‌شده است. شهرت را نه‌تنها می‌توان به دلیل اعمال خوب شخص به وی اعطا کرد، بلکه آن همچنین می‌تواند به دلیل مقام موروثی والای او باشد: همانند ملکه که صرفاً به دلیل ملکه بودنش، مشهور است. با تکیه بر مقیاس بررسی موشکافانه‌ی بیرونی، گرچه سلبریتی کنش متقابل بین احترام و عامه مردمی است که [شهرت] اعطایی خود را کمتر به‌مثابه‌ی تخصیص و بیشتر به‌مثابه‌ی یک روند مذاکره بدل کردند. 🔹برخلاف “شهرت” و “آوازه” که بر احترام و حرمت دلالت دارد، “سلبریتی” که در قرن هجدهم مورد بهره‌برداری و مصرف عمومی قرار گرفت، تردید و سوءظنی را برانگیخت. آن[سلبریتی] برای [کسب] مشروعیت تلاش می‌کرد و علیه انتقاداتی چون افراط در [مصرف] و دانش سطحی‌اش مبارزه می‌کرد. سلبریتی ها به شکلی جمعی تشکیل می‌شدند و به شیوه‌هایی که [شیوه‌های] مرسوم شهرت نبود، میانجی‌گری می‌کردند. شهرت به فرد برجسته‌ای نیاز داشت؛ سلبریتی نیاز به مخاطبی با درایت داشت. 🔸همان‌طور که ایده شهرت تکامل یافت، فضا برای [افراد] بدنام نیز گسترش یافت، آن [جریان] کمتر مرتبط با کنشی خاص بود و اکثر اوقات به فردی خاص یا حداقل به ایده‌ای خاص از فرد، مرتبط می‌شد. تا قرن نوزدهم که فرد مشهور به دلیل توانایی متناقض اش در استثنایی و قابل تقلید بودن ارزشمند بود، نه‌تنها به‌واسطه‌ی دستاورد یا تولد بلکه به‌واسطه‌ی تبلیغات به وجود آمد. امتیاز دادن به فرد بر اساس ظاهرش نه اظهاراتش و درنظر گرفتن [اینکه] چگونه سلبریتی ها همانند شهرت و بدنامی توسط عامه مردم نگریسته می‌شوند؛ به چهره‌ای عمومی نیز اشاره می‌کند که تصویر و هویت، سبک و ذات برای او به‌طور جدایی‌ناپذیری با هم عجین شده بود. ✔️ادامه دارد... 🌠 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism