❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 مسارعه و تقلید
(قسمت ششم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸اگر بخواهیم ماهیت «مشارکت در سرعت» یا همان مسارعه در خیرات را به درستی درک کنیم، میتوانیم آن را با نظریه «تقلید» از رنه ژیرارد مقایسه کنیم. رنه ژیرارد «تقلید در برخورداری از دنیا» یا «تقلید در علائق» (mimetic desires) (یا بگویید چشمهمچشمی) را یکی از خاستگاههای مهم تَنش در مناسبات و روابط انسانی میداند. چشمهمچشمیهای مرسوم در واقع سرایتِ علائق دنیوی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکلگیری یک جوّ عمومی برای تقاضای چیزی کم (مثلا داشتن گوشی آیفون) است که البته میتواند آثار نامطلوبی در فرهنگ مصرفگرایی داشته باشد.
🔹ولی مسارعه در نیکی نوعی از سرایت خوبی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکلگیری یک جوّ عمومی برای انجام عمل خیر (مانند سرایت فرهنگ اربعین و خدمت به دیگران از عراق به ایران) است که میتواند آثار بسیار مثبتی در ایجاد موجی از «ارادههای نیک» در میان ملتها داشته باشد. ارادههای نیک در میان ملتها آنگاه که به شکلگیری «معروف»های بزرگ در سطح جهان منجر میشود، جامعه را به آستانههای تمدن نزدیکتر میکند. بدون شک سرعتگیری در تأسیِ به ارادههای نیک در میان دیگران، اصلاح وضعیت ملتها را تسریع میبخشد و آینده متفاوتی را برای انسان معاصر رقم میزند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 سکوت خدا
📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شهر اتفاق میافتد و او آن بیرون بازی، نظاره میکند، اما دخالت نمیکند. خدا گاهی میرود در نقش ناظر خاموش تا قضاوتش بماند برای روز دیگر... یک فردای دیگر.. .
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شه
✔️ادامه...
🔸اما کار خدا فقط قضاوت نیست، فقط نشستن روی صندلی در آن روز اصلی نیست، خدا در خلال تماشاگری، سخن هم میگوید؛ نه سخن وحی که برای انبیاست، نه معجزه که گفتهاند برای اولیاست، نه رفع حاجت که مال فقراست، نه در همین متن روزمره عجیب؛
🔹خدا سخن دارد، زبان دارد، هست پشت مناسبات اما زبانش زبان دیگری است، قوی ترین زبان برای بیان هستی ناگفتنی؛ زبان «سکوت» و خدا قویترین زبان را برای حضور در متن این مناسبات ما به کار میگیرد.
🔸زبان خدا اما کجاست که ما نمیشنویم، سکوت را باید کجا شنید و کجا حس کرد؟
من برآنم که خدا جایی به زبان سکوت ظاهر میشود که باید باشد، اما نیست! لحظاتی که ما فکر میکنیم باید وسط معرکه باشد، اما پیدایش نیست، باید حرف بزند اما نمیزند، باید حق بگیرد اما نمیگیرد، باید طرفداری کند اما نمیکند.
🔹قدرتمندترین سکوت جهان، این سکوت خداست. سکوت میکند تا تو بیخود شوی، سکوت میکند که به خودت شک کنی، سکوت میکند که از پوستت دربیایی، بروی آن طرف مدعی بایستی، سکوت میکند که شاید خودت را حق ندهی، بروی حق را بسازی!
💢میخواهد عمیقترین امر بیان نشدنی را برای تو بیان کند، اما این سکوت خدا، آدمی را که میشنود چنان بنیادین جابه جا میکند که هستیاش عوض میشود... تو هم گوش کن، شاید سکوت خدا رو شنیدی...
📚 اینستالوژی، ص17
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش ششم (نهایی)
🔸 در میان چند آیهی مربوط به رمضان در سورهی بقره، آیهای را میبینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیهی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مىدهم.» (بقرة: ۱۸۶)
🔹اما پیام این آیهی دلنواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزهداری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفتهاند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوههای رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات»
🎙محمدعلی شکوهیانراد
پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران
⏰ 23 فروردین 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع نشست | «#کرونا، فضای مجازی و #انتخابات»
🎙محمدعلی #شکوهیانراد
💥 فوق العاده مهم و استراتژیک
🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا
🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر میگذارد؟ کنایه رئیسجمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟
🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟
🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟
🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟
🔹و...
⚜️ @Taammolat74
18.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بدون شرح...
🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟!
🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟
🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟!
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونهای سادهسازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانیهای سطحی و سیاسی دیده میشود.
✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی داریم.
📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه عزوجل.
رسول خدا(ص):
برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزوجل است.
📚 «إمالي الصدوق،جلد4، صفحه 84»
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 تسریع در نیکی، تعجیل در ظهور
(قسمت هفتم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸یکی از نکتههای بسیار مهم در موضوع مسارعه در خیر، تسریع در حرکت تاریخ به سمت ظهور است. هر مقدار سرعت در خیر و تراکم در نیکیها بوجود میآید، تاریخ در حرکتاش شتاب میگیرد، و هر مقدار شتاب تاریخ بیشتر میشود ما به سمت ظهور (نقطه کمال تاریخ) نزدیکتر میشویم.
🔹همینطور، اگر تاریخ در رفت و برگشت بین خیر و شرّ تکامل مییابد و ازدیاد نیکیها به تکامل شرور، و رشد شرور نیز به ارتقاء خیرات در جامعه میانجامد (حرکت حلزونی تاریخ در بیان استاد شهید مطهری)، آنگاه هر میزان نیکان در عمل نیکشان اهل سعی و سرعت و سبقت باشند، دنیا به برخورد نهایی (tipping point) میان خیر و شر نزدیکتر خواهد شد و در همان نقطۀ اوج هم ظهورِ موعود رخ خواهد داد. انشاءالله.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه
✍️ رسول لطفی
📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای در تفسیر نورانی خویش به شرح آیات ابتدایی سوره انفال میپردازد. ابتدا مقدماتی درباره انفال و جایگاه حکومتی رسول در عرصه حکمرانی اشاره میکنند. انفال از مسائل بسیار مهم و پربحث، در حوزه اقتصاد اسلامی است. در شریعت ما «انقال یعنی ثروتهایی که به عموم مسلمانان متعلق است... ثروتهایی را میگویند که متعلق به یک فرد خاص یا به یک جمع خاص نیست، در اختیار همگان است، از آن تمامی ملت است.»
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش هفتم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، اینبار، آیتالله خامنهای
✔️ ادامه...
🔸درباره انفال، نزاعی بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که شهید مطهری در ذیل تفسیر سوره انفال به آن اشاره دارد: «اهل تسنن میگویند انفال یعنی غنائم جنگی؛ آیه انفال هم مربوط به غنائم جنگ است... ائمه ما گفتهاند انفال اختصاص به غنائم جنگی ندارد؛ انفال یعنی هر ثروتی که بشر آن را با کار تحصیل نکرده و مفت و مجانی به دست او رسیده است مثل ثروتی که در طبیعت خود به خود به وجود میآید مانند جنگلها و منابع استفادهای که در کوهستانهاست از مراتع و غیر آن. اینها مال خدا و پیغمبر است. یعنی پیغمبر در زمان خودش و امام در زمان خودش، به حکم اینکه حاکم مسلمین است اینها را صرف مصالح عمومی و راه خدا میکند.»
🔹بر همین اساس، منازعه بین اهل تسنن و تشیع، یک مناقشه تاریخی و منازعه بیاساس نیست بلکه در مفهوم و بطن معنایی واژه انفال تغییر رخ میدهد. تفسیر شیعی از انفال یک ماهیت و وجوه دیگری پیدا میکند که متناسب با وجه حکمرانی است لذا شهید مطهری در ادامه میفرماید: « آن طور که شیعه تفسیر میکند، یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلامی و از نظر دیگر ارتباط پیدا میکند با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی.» (آشنایی با قرآن، ج3، جلسه ششم سوره انفال)
🔸همین امر در نظام فکری اجتماعی آیتالله خامنهای پررنگ است. پرسش و زاویه ورود ایشان به بحث، از وجه مصرف انفال است که خداوند متعال آنرا مختص به خدا و رسول میداند. پرسش بنیادی و کلیدی در این است که چرا بعد از خدا، رسول موضوعویت مییابد؟ آیتالله میفرماید: « [انقال] گرچه باید به مصالح عموم مسلمانان و بندگان واقعی خدا برسد، اما به مصلحت عموم رساندن، به این معنا نیست که بل بشو بشود، هرکه هرچه دلش خواست مصرف کند، لازم است یک مرکزیتی باشد.» لذا وجه بارز رسول و امام در جامعه طبق بیان ایشان، مرکزیت و محوری بودن رسول در جامعه است، «یک دست قدرتمندی باشد که نماینده خدا و قیّم امور مردم محسوب بشود!»
💢لذا این آیه یکی از شئون رسالت غیر از نبوت را تبیین میکند که همان اداره جامعه است. «موارد و مصادیقی که برای انفال ذکر شده، اگر چه برای همگان است، اما بالاخره باید در اختیار یک قدرتمند الهی که همان حاکم الهی است، قرار داشته باشد.»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74