eitaa logo
تاملات
742 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ اَلْبَلاَءِ. امام صادق عليه السلام: هر كه در ماه رمضان صدقه اي دهد خداوند هفتاد گونه بلا را از او برگرداند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه، تواصی، و تناهی (قسمت پنجم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸«از هم سرعت‌گرفتن» و «از هم سبقت‌گرفتن» در چه وضعیتی و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟ زمانی من از شما و شما از من اثر می‌پذیری (یا سرعت می‌گیری و یا سبقت می‌گیری) که با من در ارتباط باشی. در وضعیتِ عدم ارتباط نه مشارکت در سرعت رخ می‌دهد و نه مشارکت در سبقت. 🔹یکی از زمینه‌های سرعت و سبقت از یکدیگر، ممکن است از رهگذر «تواصی» (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و توصیۀ یکدیگر به صبر و راستی مهیا شود، و گاه نیز ممکن است از طریق «تناهی» (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه) و نهی همدیگر از کژی و ناراستی بوجود آید. تناهی همدیگر از امور ناصواب، موانع شتاب را برطرف می‌کند، همان‌طور که تواصی به حق و به صبر، عوامل شتاب را بیشتر می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارعت در جهت مغفرت و جنت»، محورهای کلیدی است که این چند آیه شریفه برای جامعه ایمانی توصیه دارد. تقوا با تفسیری که از نفی رهبانیت در اسلام داده شد، مختصر توضیحی ارائه شد و روشن گشت که تقوا در حقیقت یک سپر محافظ در عرصه اجتماعی است. با این حال شروط تقوا و اوصاف متقین ، در ادامه آیات محمل کلام است. 📖 بخش ششم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارع
✔️ ادامه... 1️⃣انفاق شرط تقوا، انفاق است. در بازتعریف مجدد از مفهوم ارزشی انفاق، آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارند که انفاق صرفاً خرج کردن نیست؛ بلکه در حقیقت «انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود... انفاق آن چیزی است که یک خلأ را پر می‌کند. یک نیازی بر آورده می‌کند.» لذا انفاق هوشمندی لازم دارد، حس مسئولیت می‌خواهد و طرح و برنامه لازم دارد. از اینرو انفاق شرط تقواست و متقین کسانی هستند که در خوشی و ناخوشی و سختی و آسانی، انفاق می‌کنند، یعنی همواره نواقص و کمبودها در زمینه‌های مختلف را تشخیص می‌دهند و در تلاشند نیازها را به بهترین شکل تکمیل سازند. با این توصیف، انفاق بیش از آنکه جنبه اقتصادی در آن پررنگ باشد، بن‌مایه فرهنگی دارد. 2️⃣ فروبرنده خشم‌اند. جامعه متقین و مومن، جامعه‌ای است که بر اساس خشم و غیظ تصمیم نمی‌گیرد. (الکاظمین الغیظ) یعنی تصمیمات آن‌ها بر محور احساسات نیست «بر احساس احساسات کار نمی‌کنند، همه جا عقل.» یعنی جامعه‌ای که به این سر حد بلوغ رسیده که بتواند هیجانات خود را مدیریت سازد. متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتن‌اند. البته دقت شود این توصیف نمی‌توان توجیهی برای تفکرات سازش‌کارانه و لیبرال‌زده قلمداد گردد و از دل آن صلح و دوستی با دشمنان را تئوریزه کنند و بخواهند سوء فهم خود را تسری ببخشند. چراکه اساسا به این معنا نیست که نباید یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفـت، غضب کند و موضع داشته باشد؛ بلکه همان‌طور که توضیح داده شد، به معنای مدیریت هیجان است که تصمیم‌گیری بر اساس عقل باشد و «بر اساس خشم کاری انجام نمی‌دهد.» 3️⃣گذرندگان از خطاها و اشتباه‌ها و لغزش‌های مردم و احسان به آنها تقوا، از سعه‌ى صدر جدا نيست و لذا همدلی با مردم در جامعه را لازم دارد. بخشیدن کسى که به انسان بدى کرده، به مراتب بهتر از فروخوردن خشم است؛ زیرا انسان بسیارى از اوقات خشم خود را آشکار نمى کند و خود را کنترل مى کند، تا منافعش را حفظ و از گرفتار شدن در مشکلات دورى کند، امّا بخشودن خطاهاى دیگران، احسان محض است. 4️⃣متذکر خدا و طالب استغفار در هنگام خطا و گناه انسان فطرى و هوشیاری که أثر و تیرگى گناه را در شخصیت روحى خود احساس کرد و آگاه گردید، وسیله اى براى جبران آن مى جوید و جز روى آوردن به مبدأ رحمت و خیر راهى نمى یابد. «یـاد خدا حربه‌ای اسـت در دسـت مـا علیه شـیطان ها، یاد خـدا ریسـمانی اسـت در اختیـار مـا، برای نجـات از ورطه‌ای که دشـمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده‌اند.» 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش پنجم 🔸باید مراقب بود تا روزه‌داری ما را سخت‌گیر، طلبکار، درشت‌خوی و تُندمزاج نکند. روزه می‌گیریم که مهربان و نرم‌خو و ملایم شویم. «إِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَصْخَبْ، فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ، أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ؛ وقتی کسی روزه است، نه دشنام بدهد و نه فریاد بکشد؛ و اگر کسی به او دشنام داد یا به ستیز درآمد، پاسخ بدهد: من روزه‌دارم.» ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله چیست؟ 🎙 وحید جلیلی بخش اول مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_Sound_990719_112.mp3
26.02M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | چیست؟ 🎙 بخش اول مدرسه علوم انسانی 🔹مسئله: نوعی کنارهم گذاشتن داشته و نداشته هاست که بتوانیم با داشته ها، نداشته ها را تحصیل کنیم. 🔹امروز دچار بحران طرح مسئله هستیم. 🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمی‌بینیم. 🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشته‌های خود بها بدهیم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ به‌قدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه‌ رسیدن آن و یا عدم‌حصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند. با این اوصاف می‌توان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زده‌اند. پیوند زدن سیاست‌خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند. باز کردن پای سیاست‌خارجی به انتخابات می‌تواند با دوقطبی‌کردن روابط خارجی، منافع ملی را به‌خطر بیندازد.❗️ ✍️سیدمهدی طالبی 🏷 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه فلسفه در نسبت با علوم غلامرضا اعوانی ملاصدرای شیرازی در کتاب مبدأ و معاد از نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از فطرت اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. ⚜️ @Taammolat74
🔰نئولیبرالیسم دولت‌ها را در امر توزیع فشل کرد ✍️امیر خراسانی 🔸«دولت و نهاد دولت یکی از کارهای اصلی که دارد توزیع است، یعنی توزیع منابع، توزیع دسترسی. مثلا به آموزش‌وپرورش چقدر دسترسی داریم؟ دولت باید این آموزش و حق دسترسی را توزیع کند، دسترسی به درمان، توزیع مسکن و... . دولت سه کار اصلی دارد. بدون این سه کار اصلی هیچ دولتی دولت نیست. یک اینکه به ‌صورت مشروع می‌تواند خشونت اعمال کند. 🔹 من اگر با باتوم به کسی بزنم می‌توانند از من شکایت کنند ولی دولت می‌تواند مشروع و بدون اینکه کسی از آن شکایت کند اعمال خشونت کند. تعریف کلاسیک دیگری وجود دارد که تعریف بلندمدت‌تری است و اینکه دولت و حاکمیت نهادی است که مالیات می‌گیرد. این ضرورتا مربوط به دولت مدرن نیست، دولت‌های پیشامدرن و حکومت‌های فئودالی هم خراج می‌گرفتند. درواقع مالیات‌ستانی ویژگی دیگر دولت است. 🔸سومین ویژگی دولت‌ها توزیع است. توزیع، کار دولت مدرن است یعنی حاکم دوران فئودالی تعهد چندانی نداشت هر چند نظام توزیعی داشت ولی تعهد چندانی نداشت که آموزش‌وپرورش مردم را توزیع کند، یا شغل برای مردم تامین کند. اتفاقی که افتاد این است که نولیبرالیسم دولت‌ها را در توزیع فشل کرد. یعنی به دولت‌ها گفتند به شما ربطی ندارد توزیع کنید، توزیع را به بخش خصوصی بدهید و برون‌سپاری کنید. 💢دولت الان با دولت دهه 60 تفاوت دارد. در آن دولت یک بازرگانی ایران داشتید که از دوربین عکاسی تا برنج را وارد می‌کرد. دولت هم می‌توانست همزمان مایحتاج اساسی مردم را در قالب کوپن در سراسر کشور توزیع کند، یعنی تهیه یا توزیع کند. به تدریج از دهه 70 به بعد توان توزیع دولت کاهش یافت. پولی‌سازی آموزش یعنی من توزیع آموزش‌وپرورش را به بخش خصوصی می‌سپارم، پولی‌سازی درمان هم همین است. کلیدواژه اصلی ما توزیع است.» ⚜️ @Taammolat74
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة. رسول خدا(ص): اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه و تقلید (قسمت ششم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸اگر بخواهیم ماهیت «مشارکت در سرعت» یا همان مسارعه در خیرات را به درستی درک کنیم، می‌توانیم آن را با نظریه «تقلید» از رنه ژیرارد مقایسه کنیم. رنه ژیرارد «تقلید در برخورداری از دنیا» یا «تقلید در علائق» (mimetic desires) (یا بگویید چشم‌هم‌چشمی) را یکی از خاستگاه‌های مهم تَنش در مناسبات و روابط انسانی می‌داند. چشم‌هم‌چشمی‌های مرسوم در واقع سرایتِ علائق دنیوی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکل‌گیری یک جوّ عمومی برای تقاضای چیزی کم (مثلا داشتن گوشی آیفون) است که البته می‌تواند آثار نامطلوبی در فرهنگ مصرف‌گرایی داشته باشد. 🔹ولی مسارعه در نیکی نوعی از سرایت خوبی از یک فرد به فرد دیگر، و آنگاه شکل‌گیری یک جوّ عمومی برای انجام عمل خیر (مانند سرایت فرهنگ اربعین و خدمت به دیگران از عراق به ایران) است که می‌تواند آثار بسیار مثبتی در ایجاد موجی از «اراده‌های نیک» در میان ملت‌ها داشته باشد. اراده‌های نیک در میان ملت‌ها آنگاه که به شکل‌گیری «معروف»‌های بزرگ در سطح جهان منجر می‌شود، جامعه را به آستانه‌های تمدن نزدیک‌تر می‌کند. بدون شک سرعت‌گیری در تأسیِ به اراده‌های نیک در میان دیگران، اصلاح وضعیت ملت‌ها را تسریع می‌بخشد و آینده متفاوتی را برای انسان معاصر رقم می‌زند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شهر اتفاق می‌افتد و او آن بیرون بازی، نظاره می‌کند، اما دخالت نمی‌کند. خدا گاهی می‌رود در نقش ناظر خاموش تا قضاوتش بماند برای روز دیگر... یک فردای دیگر.. . ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سکوت خدا 📍حضور خدا گاهی مثل کسوف است. پشت و پس این مناسبات ساده، مناسبات ما در بطن و متن تاریک شه
✔️ادامه... 🔸اما کار خدا فقط قضاوت نیست، فقط نشستن روی صندلی در آن روز اصلی نیست، خدا در خلال تماشاگری، سخن هم می‌گوید؛ نه سخن وحی که برای انبیاست، نه معجزه که گفته‌اند برای اولیاست، نه رفع حاجت که مال فقراست، نه در همین متن روزمره عجیب؛ 🔹خدا سخن دارد، زبان دارد، هست پشت مناسبات اما زبانش زبان دیگری است، قوی ترین زبان برای بیان هستی ناگفتنی؛ زبان «سکوت» و خدا قوی‌ترین زبان را برای حضور در متن این مناسبات ما به کار می‌گیرد. 🔸زبان خدا اما کجاست که ما نمی‌شنویم، سکوت را باید کجا شنید و کجا حس کرد؟ من برآنم که خدا جایی به زبان سکوت ظاهر می‌شود که باید باشد، اما نیست! لحظاتی که ما فکر می‌کنیم باید وسط معرکه باشد، اما پیدایش نیست، باید حرف بزند اما نمی‌زند، باید حق بگیرد اما نمی‌گیرد، باید طرفداری کند اما نمی‌کند. 🔹قدرتمندترین سکوت جهان، این سکوت خداست. سکوت می‌کند تا تو بی‌خود شوی، سکوت می‌کند که به خودت شک کنی، سکوت می‌کند که از پوستت دربیایی، بروی آن طرف مدعی بایستی، سکوت می‌کند که شاید خودت را حق ندهی، بروی حق را بسازی! 💢میخواهد عمیقترین امر بیان نشدنی را برای تو بیان کند، اما این سکوت خدا، آدمی را که می‌شنود چنان بنیادین جابه جا می‌کند که هستی‌اش عوض می‌شود... تو هم گوش کن، شاید سکوت خدا رو شنیدی... 📚 اینستالوژی، ص17 ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش ششم (نهایی) 🔸 در میان چند آیه‌ی مربوط به رمضان در سوره‌ی بقره، آیه‌ای را می‌بینیم که ظاهراً ربط مستقیمی به آیه‌ی قبل و بعد که ناظر به احکام روزه است ندارد: «وَإِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ و چون بندگان من دربارۀ من از تو بپرسند، من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم.» (بقرة: ۱۸۶) 🔹اما پیام این آیه‌ی دل‌نواز با نظر به سیاق و زمینه بحث این است که فرصت رمضان و روزه‌داری را برای نیایش و دعا که روح و مغز عبادت است غنیمت بشماریم. پیامبر(ص) گفته‌اند: «الدعاء هو العبادة؛ دعا، همان عبادت است.» (سنن أبوداود و ترمذی)؛ «الدعاء مُخُّ العبادة؛ دعا، مغزِ عبادت است»(سنن ترمذی) و بر خلاف شیوه‌های رایج، اصل در ذکر و نیایش آن است که نهانی و با صدایی آهسته باشد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً؛پروردگارتان را به زارى و نهانى بخوانيد.» (اعراف: ۵۵) «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ؛ و پروردگارت را در دلت به زارى و بيم و بدون بانگ برداشتن ياد كن.» (اعراف: ۲۰۵) ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | «کرونا، فضای مجازی و انتخابات» 🎙محمدعلی شکوهیان‌راد پژوهشگر مطالعات راهبردی سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران ⏰ 23 فروردین 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
120612_002.mp3
36.49M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | «، فضای مجازی و » 🎙محمدعلی 💥 فوق العاده مهم و استراتژیک 🔹 مطالبات برزمین مانده حکومتی مقام معظم رهبری از ستاد کرونا 🔹 کرونا چگونه بر انتخابات آینده تأثیر می‌گذارد؟ کنایه رئیس‌جمهور به تأخیر انتخابات چه منظوری داشت؟ 🔹 تقابل دانش سایبرنتیک با دانش علوم سیاسی موجود چیست؟ 🔹 نفوذ غرب از طریق حکمرانی سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟ 🔹 جنگ جهانی چهارم؛ نبرد استراتژیک ایران و غرب؟ 🔹و... ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون شرح... 🔹نابسامانی ستاد کرونا عمدی است؟! 🔹چه کسانی دستشان به خون ملت آغشته است؟ 🔹 پشت صحنه و صحنه گردان کرونا...؟! ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ در ساختار قدرت سیاسی ما نیز گونه‌ای ساده‌سازی و تقلیل مسائل بنیادین به شعارها و رجزخوانی‌های سطحی و سیاسی دیده می‌شود. ✅ سخن من این است که برای توسعه و پیشرفت ما نیاز به حضور حقیقی و واقعی مردم در عرصه‌های گوناگون حیات اجتماعی داریم. 📚 تفکر به منزله کنش سیاسی، ص79 و 106 🏷 ⚜️ @Taammolat74
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ‏ اللّه عزوجل. رسول خدا(ص): برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزوجل است. 📚 «إمالي الصدوق،جلد4، صفحه 84» 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 تسریع در نیکی، تعجیل در ظهور (قسمت هفتم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸یکی از نکته‌های بسیار مهم در موضوع مسارعه در خیر، تسریع در حرکت تاریخ به سمت ظهور است. هر مقدار سرعت در خیر و تراکم در نیکی‌ها بوجود می‌آید، تاریخ در حرکت‌اش شتاب می‌گیرد، و هر مقدار شتاب تاریخ بیشتر می‌شود ما به سمت ظهور (نقطه کمال تاریخ) نزدیک‌تر می‌شویم. 🔹همین‌طور، اگر تاریخ در رفت و برگشت بین خیر و شرّ تکامل می‌یابد و ازدیاد نیکی‌ها به تکامل شرور، و رشد شرور نیز به ارتقاء خیرات در جامعه می‌انجامد (حرکت حلزونی تاریخ در بیان استاد شهید مطهری)، آنگاه هر میزان نیکان در عمل نیک‌شان اهل سعی و سرعت و سبقت باشند، دنیا به برخورد نهایی (tipping point) میان خیر و شر نزدیک‌تر خواهد شد و در همان نقطۀ اوج هم ظهورِ موعود رخ خواهد داد. انشاءالله. ⚜️ @Taammolat74
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، این‌بار، آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر نورانی خویش به شرح آیات ابتدایی سوره انفال می‌پردازد. ابتدا مقدماتی درباره انفال و جایگاه حکومتی رسول در عرصه حکمرانی اشاره می‌کنند. انفال از مسائل بسیار مهم و پربحث، در حوزه اقتصاد اسلامی است. در شریعت ما «انقال یعنی ثروت‌هایی که به عموم مسلمانان متعلق است... ثروت‌هایی را می‌گویند که متعلق به یک فرد خاص یا به یک جمع خاص نیست، در اختیار همگان است، از آن تمامی ملت است.» 📖 بخش هفتم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقش حکومتی رسول در جامعه ✍️ رسول لطفی 📍در ادامه تفسیر مومنین و متقین، این‌بار، آیت‌الله خامنه‌ای
✔️ ادامه... 🔸درباره انفال، نزاعی بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که شهید مطهری در ذیل تفسیر سوره انفال به آن اشاره دارد: «اهل تسنن می‏گویند انفال یعنی غنائم جنگی؛ آیه انفال هم مربوط به غنائم جنگ است... ائمه ما گفته‏اند انفال اختصاص به غنائم جنگی ندارد؛ انفال یعنی هر ثروتی که بشر آن را با کار تحصیل نکرده و مفت و مجانی به دست او رسیده است مثل ثروتی که در طبیعت خود به خود به وجود می‏آید مانند جنگلها و منابع استفاده‏ای که در کوهستانهاست از مراتع و غیر آن. اینها مال خدا و پیغمبر است‏. یعنی پیغمبر در زمان خودش و امام در زمان خودش، به حکم اینکه حاکم مسلمین است اینها را صرف مصالح عمومی و راه خدا می‏کند.» 🔹بر همین اساس، منازعه بین اهل تسنن و تشیع، یک مناقشه تاریخی و منازعه بی‌اساس نیست بلکه در مفهوم و بطن معنایی واژه انفال تغییر رخ می‌دهد. تفسیر شیعی از انفال یک ماهیت و وجوه دیگری پیدا می‌کند که متناسب با وجه حکمرانی است لذا شهید مطهری در ادامه می‌فرماید: « آن طور که شیعه تفسیر می‏کند، یک مفهوم بسیار عام و کلی می‏یابد و از یک نظر ارتباط پیدا می‏کند با نظام اقتصادی اسلامی و از نظر دیگر ارتباط پیدا می‏کند با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی.» (آشنایی با قرآن، ج3، جلسه ششم سوره انفال) 🔸همین امر در نظام فکری اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای پررنگ است. پرسش و زاویه ورود ایشان به بحث، از وجه مصرف انفال است که خداوند متعال آنرا مختص به خدا و رسول می‌داند. پرسش بنیادی و کلیدی در این است که چرا بعد از خدا، رسول موضوعویت می‌یابد؟ آیت‌الله می‌فرماید: « [انقال] گرچه باید به مصالح عموم مسلمانان و بندگان واقعی خدا برسد، اما به مصلحت عموم رساندن، به این معنا نیست که بل بشو بشود، هرکه هرچه دلش خواست مصرف کند، لازم است یک مرکزیتی باشد.» لذا وجه بارز رسول و امام در جامعه طبق بیان ایشان، مرکزیت و محوری بودن رسول در جامعه است، «یک دست قدرتمندی باشد که نماینده خدا و قیّم امور مردم محسوب بشود!» 💢لذا این آیه یکی از شئون رسالت غیر از نبوت را تبیین می‌کند که همان اداره جامعه است. «موارد و مصادیقی که برای انفال ذکر شده، اگر چه برای همگان است، اما بالاخره باید در اختیار یک قدرتمند الهی که همان حاکم الهی است، قرار داشته باشد.» 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰عادی شدن «قرآن کریم» برای ما 🔸به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمه ها و جمله ها و آیه های قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمی کنیم، و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آنگونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم قرار نمی گیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمی رسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمی رسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم(ص) منطبق نمی سازیم بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمی شویم. 🔹در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمومنین رئوف رحیم»و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است «حریص علیکم»موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و‌ در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب»در آییم و دلهامان از تشعشعات فوق ملکوتی «ان القرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد. 📚 پیام جاودانه، ص ۲۶۰ ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | دین، تجربه و دانش بشری 🎙دکتر سید علی سیدی‌فر بسیج دانشجویی دانشکده روان‌شناسی و علوم‌ تربیتی دانشگاه تهران نشست صدرنا؛ بازخوانی نظرات آیت الله سید محمدباقر صدر درباره علوم جدید و دین ⏰ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇