سلسله_جلسات_بررسی_اقتصاد_ایران؛_ج_2_دکتر_فرتوک_زاده_out.mp3
39.68M
🔉 درسگفتار علمی
🔶 موضوع | آرایش نوین #جغرافیای_اقتصاد_سیاسی جهان و فرصت ایران
سلسله جلسات بررسی #اقتصاد_ایران
🎙استاد: دکتر #حمیدرضا_فرتوکزاده
جلسه دوم
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندی
📍شریعتی، جامعهی بینظریه
در سالروز درگذشت شریعتی، بر این سیاق باید از خود پرسید : «در سینه جوانان نسلهای متاخر ما» چه مبارزهای جریان دارد؟ این پرسشی مبنایی است که تمایل به کنکاش و دیدن واقعیت از سوی متولیان فرهنگ و اندیشه، بسیار کم به چشم میخورد.
🔹 آنچه از شریعتی میآموزیم، این است که اگر نگران نسل جدید هستیم، اگر میخواهیم ارزشهایی که با آن در طول تاریخ زیستهایم را به نسل جدید منتقل کنیم، اگر میخواهیم خاطره تاریخی عشق به عدالت و تجسم علوی عدالت را برای نسل جدید بازگویی و بازخوانی کنیم، این مسیری طولانی است که بدون گذر انتقادی از وضع موجود میسر نخواهد شد.
🔹آنچه از شریعتی برای ما مانده نه تکرار و دنبالهروی مکانیکی از او، بلکه همین راه و روش انتقادی است که باید متناسب با وضعیت کنونی تازه شود. من در این روزها، با یادآوری شریعتی، مساله مهم بینظریهگی را کاملا نگرانکننده میبینم. جامعهای که ذهنیت نسلهای فعال آن حاصل چالشهای نظری و نهادینه نشدن نظریههایی برای آینده نباشد، باقوام و پویا نیست. نگرانی شریعتی که مطرح میکرد: «چه بسا این آخرین نسلی است که پاسخ خود را از دین میجوید.» با تاخیر حدودا پنج دههای، کاملا احساس میشود.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آخرین نظرات رهبر انقلاب درباره شریعتی
🔹 چاپ ششم کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی - سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرآنلاین، در پاورقی چند صفحه از کتاب، نظرات مقام معظم رهبری درباره مرحوم شریعتی منعکس شده است که اختصاصا برای نویسنده کتاب ارسال شده و مطالبی است که رهبر معظم انقلاب هنگام مطالعه چاپ سوم در حاشیه کتاب نگاشتهاند. رسول جعفریان در چاپ ششم این کتاب ضمن انجام اصلاحات و افزودن مطالب جدید، نظرات مقام معظم رهبری را نیز در پاورقی کتاب افزوده است.
در این کتاب و در خصوص «نامه نگاری شریعتی به ساواک و نوع تعامل وی با رژیم شاه»، نویسنده دو نظر را مطرح میکند:
1️⃣ نخست نظر سید حمید روحانی که دکتر شریعتی را عامل رژیم معرفی میکند.
2️⃣ دوم کسانی که شریعتی را عامل رژیم نمیدانند اما معتقدند که شریعتی و رژیم شاه در چند حوزه از جمله در برخورد با مسائل اجتماعی، روحانیت، مارکسیسم و...، دارای وحدت نظر و همسویی فکری بودهاند.
در این زمینه مقام معظم رهبری با هر دو نظر فوق مخالفت میکنند و بر نظری تاکید میکنند که مطابق آن، نامهنگاری به ساواک و انتخاب محتوای خاص در این نامهها، یک تاکتیک به قصد #فریب دستگاه حکومت شاه تلقی میشود.
🔹مقام معظم رهبری در این باره مینویسند: «به نظر من و با شناختی که از دکتر داشتم، وی تلاش کرد تا از وجود نقاط مشترک خود با دستگاه مانند ضدیت با مارکسیسم و انتقاد از روحانیت استفاده کند و ساواک را درباره خود به طمع بیندازد و در واقع آنها را فریب دهد و موفق شد. شاکله او با نوکری ساواک سازگار نبود. حداکثر این بود که وی اهل خطر کردن در مبارزه با دستگاه نبود و مایل بود در حاشیه عرصه مبارزه قرار داشته باشد ... در سال ۵۴ که من از زندان آمدم و همه به دیدن من میآمدند، او به منزل من نیامد و برای دیدار من منزل جوانی از دوستان مشترکمان را معین کرد و چند ساعتی با هم بودیم (آن جوان فرحبخش بود که به من و دکتر ابراز ارادت میکرد).»
🔹دومین موضوعی که در این کتاب از حاشیهنویسیهای مقام معظم رهبری منعکس شده است، مربوط به قضاوت تند و همراه با سوءظنی است که نسبت به دکتر شریعتی در نامه استاد شهید مطهری به حضرت امام خمینی (ره) در سال ۵۶ آمده است. بسیاری از افراد طرح این مواضع از سوی استاد مطهری را از سر عصبانیت تلقی کرده بودند و برخی نیز آن را به دشمنشناسی ایشان مربوط میدانند.
🔹در این زمینه هم نظر مقام معظم رهبری متفاوت است و در هر حال قضاوت شهید مطهری درباره شریعتی را نمیپسندند. ایشان در این زمینه مینویسند:
«نظرات مرحوم شهید مطهری درباره شریعتی - چه در آغاز آشنائیشان که تا دو سه سال از وی به نحو شگفتآوری ستایش میکرد و چه در سالهای بعد که از او به نحو شگفتآوری مذمت میفرمود - غالبا مبالغهآمیز... بود. در همین مطالبی که ایشان به امام مرقوم داشته، نشانههای بزرگنمایی آشکار است. برخی دیگر از دوستان ما از جمله مرحوم شهید بهشتی نیز همین نظر را در باره اظهارات شهید مطهری داشتند.» (پاورقی صفحه ۴۷۶ کتاب)
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت نخست
🎙رادیو مضمون
در جستوجوی آشنایانِ بیشناسنامه
وجودِ حاضرِ غایب
امضایی از کویر
حبس در غربت
آغازِ تنهایی
چرا هستم؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5938117750751759843.mp3
29.33M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت نخست
🎙#رادیو_مضمون
🔹«من اعتراض میکنم، پس هستم»! اعتراض نمیکنم تا مخاطبی بیایم یا مسئولی را بیدار کنم و یا سرزنش کنم، اعتراض میکنم چون نمیتوانم اعتراض نکنم، اعتراض میکنم که اگر نکنم، نظامی را که بر انسان حاکم است، و وضع موجود را پذیرفتهام و بدان تسلیم و با آن همراه شدهام. در حالی که میخواهم نفی کننده باشم، نه تسلیم شونده و پذیرنده. و جز اعتراض کردن - حتی بی ثمر - راه دیگری نمیشناسم.
⚜️ @Taammolat74
📮 در دنیای علمزده کنونی که کسب علم و توسعه صنعتی را قبله آمال بشری میداند، شرححال "#چمران" را باید خواند! با دکتری فیزیک پلاسما دانشگاه کالیفرنیا، پیشنهاد همکاری ناسا را رد کرد تا به الجزایر و مصر برود. او در جستوجوی چیز دیگری بود!
او دنبال هوایی بود تا نعره مستانه بزند: «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست...»
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت دوم
🎙رادیو مضمون
فریادهایی از سر درد
اسلامشناس یا اسلامسرا؟
هدایت به سمت رهایی
مذهب علیه مذهب
دموکراسی راسها
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
شریعتی، شریعتی است _ ۲.mp3
34.45M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت دوم
🎙#رادیو_مضمون
🔹در دوره غیبت کبرا یک نظام انتخاباتی خاص به وجود میآید و آن یک انتخابات دموکراتیک است برای رهبر.اگر چه این انتخاب شونده به وسیله مردم انتخاب میشود، اما در برابر امام مسئول است و در برابر مردم نیز. بر خلاف دموکراسی که منتخب به وسیله مردم، فقط در برابر خود مردم که انتخاب کنندگان و موکلین او هستند مسئول است. این است که مردم، نایب عام را خودشان، با تشخیص و آرای خودشان، بر اساس این ضوابط انتخاب کرده و رهبری او را میپذیرند، و او را جانشین امام تلقی میکنند و این جانشین امام در برابر امام و مکتب او مسئول است.
⚜️ @Taammolat74
📍ماکیاولیسم مذهبی
چگونه سیاسی شدن دین و اخلاق از درون موجب اضمحلال انقلاب میشود؟
✍️ عماد افروغ
🔹درست است که جمهوری اسلامی بر پایه مخالفت مبنایی با جدایی دین و اخلاق از سیاست و یا به عبارتی سکولاریسم شکل گرفته و منادی پیوند اخلاق با سیاست است، اما خطری که نظام برخواسته از آرمانهای متعالی و زمینههای مستعد فرهنگی و تاریخی را تهدید میکند، سیاسیشدن دین و اخلاق، ابزارگرایی دینی و یا به عبارتی ماکیاولیسم مذهبی است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍ماکیاولیسم مذهبی چگونه سیاسی شدن دین و اخلاق از درون موجب اضمحلال انقلاب میشود؟ ✍️ عماد افروغ 🔹
🔹 آنچه باعث ضمانت بخشیدن به اهداف مرتبط داخلی و خارجی #انقلاب_اسلامی و حفظ و تداوم جمهوری اسلامی میشود، فهم و تئوریزه کردن انقلاب از یکسو و بازتولید مدام و مستمر #مشروعیت ذهنی و عینی و یا به عبارتی بازتولید #حقانیت و #مقبولیت این نظام مردمی و عدالتمحور از سوی دیگر است.
🔹 و چگونه میتوان بدون فهم جوهر انقلاب اسلامی و درک مبانی و اهداف و ارکان و دلالتهای مرتبط به فلسفه سیاسی آن و نقد فعال سیاستها و عملکردهای #کارگزاران حکومت برپایه این فهم و درک، به بازتولید مشروعیت #جمهوری_اسلامی اهتمام ورزید؟!.. آیا میتوان با دست روی دست گذاشتن و اعتماد صرف به مدیران در سطوح مختلف و احاله امور به تقدیر و سرنوشت، شاهد تحقق اهداف بلند، متعالی و جامع انقلاب اسلامی بود؟
🔹 کدام دسته از افراد مطلوب به جامعه بوده و تحققبخش و پیشبرنده اهداف انقلاباند؟! کسانی که با تکا به #مبانی_انقلاب اسلامی و با تکیه بر #عقلانیت و بهرهگیری از تجارب ارزشمند بشری به نقد درونگفتمانی برنامهها و عملکردها میپردازند وراهحل ارائه میکنند یا کسانی که بنابرهر دلیلی، چه از سرنابینایی و عدم بصیرت، چه از سرعشق و ارادت، چه از سردنیاطلبی و چه از سر عناد و بیمهری و یا بیتفاوتی به سکوت، توجیه و حتی تطهیر عملکردهای غلط و غیرقابل دفاع میپردازند؟!
🔹 درد آنجا مضاعف میشود که توجیهکنندگان چشمبسته، مسلح به ابزار اخلاق میشوند و با انواع و اقسام تهمتها و انگهای اخلاقی و اجتماعی که البته شائبه قدرتطلبیهای دنیوی نیز درباره آنها منتفی نیست، با تحریک احساسات مذهبی تودهها میکوشند تا این دسته از افراد را از صحنه خارج کنند.
🔹 درست است که جمهوری اسلامی بر پایه مخالفت مبنایی با جدایی دین و اخلاق از سیاست و یا به عبارتی #سکولاریسم شکل گرفته و منادی پیوند اخلاق با سیاست است، اما خطری که نظام برخواسته از آرمانهای متعالی و زمینههای مستعد فرهنگی و تاریخی را تهدید میکند، سیاسیشدن دین و اخلاق، ابزارگرایی دینی و یا به عبارتی #ماکیاولیسم_مذهبی است.
🔹 تمام مبنای نظری و آرزوی دیرینه حقیتگرایانه دلسوخته و دردمند، اخلاقی و دینی شدن حیات سیاسی است، اما اگر هوشیار نباشیم و #نقد_اصولگرایانه و اخلاقی را پیشه خود قرار ندهیم، بیش از آنکه شاهد اخلاقی شدن سیاست و رفتارهای سیاسی باشیم، بدون تردید باید شاهد سیاسی شدن اخلاق و دیانت باشیم وکدام مخربتر و جانکاهتر است، #ماکیاولیسم_سکولار یا #ماکیاولیسم_مذهبی؟! استفاده ابزاری از هرگونه ارزش عرفی و اجتماعی در جهت تحکیم پایههای قدرت به قیمت پرواز دادن اخلاق و دیانت از عرصه سیاست و یا استفاده ابزاری از ارزشهای اخلاقی در جهت تحکیم قدرت و تداوم بخشیدن به منافع و مطامع دنیوی، البته به نام پیوند سیاست و اخلاق؟!
چگونه میتوان پاسدار پیوند اخلاق و سیاست با حفظ جهت دینی و اخلاقی آن بود؟ آیا راهی جز نقد کردن با معیارهای دینی واخلاقی سراغ داریم؟! ✅
📚 منبع: انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت سوم
🎙رادیو مضمون
تنها میانِ دو عدم
قدرت و حریت
هنرِ خوب مردن
جنگِ اُمُلیسم و فُکُلیسم
تاریخ در خدمت امروز
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
شریعتی، شریعتی است _ ۳.mp3
38.59M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت سوم
🎙#رادیو_مضمون
🔹نسل جوان ما که براساس اسلام و تشیع و با تکیه به آن روح اولیه اسلام حرکتش را آغاز کرده، خودش را در برابر دو خطر جبههی قدرتهای ضد انسانی و جبههی ایدئولوژیهايی که به انسان و نجات انسان تکیه میکنند و شعار میدهند، تنها احساس میکند. برای اینکه تمام پایگاههای فکری سیاسی، برای توطئه در اختیار ابرقدرتهاست که دست اندرکار تمام دنیا هستند. بنابراین این نسل جوانی که تمام سلاحش آگاهی خودش است و تمام مایه ماندنش احساس مسئولیت فردیاش است و در تمام دنیا نه تنها دشمن و نه تنها رقیب بلکه همفکر ظاهریاش و همکیشش و هم ملتش و هم ملیتش او را درک نمیکند، نمیفهمد، تنهایش میگذارد، حتی از پشت خنجر میزند، وقتی که این اندازه در برابر این همه یورش دائمی ریشه کن کننده تنها میماند، احساس آسیبپذیری و احساس خطر و ترس میکند.
⚜️ @Taammolat74
«اَنتَ کَهفی حینَ تُعییِنی المَذاهبُ فی سَعَتِها»
تو امید منی؛هنگامی که راه ها با همه وسعتی که دارند،درماندهام میکنند…
#دعای_عرفه
⚜️ @Taammolat74
1_91135752.mp3
8.99M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | مهترين كاري كه در روز #عرفه و دعاي عرفه بايد انجام بدهيم چيست؟
🎙 استاد هادیزاده
🔹واقعیت #وقوف را هر کسی در هر گوشهای از دنیا که باشد میتواند تجربه کند. کسی که از حرم بیرون رفته برای برگشت اولین کاری که باید انجام بدهد وقوف است!
مایی که به معرف میرسیم و بر اساس معرفت حرکت خود را شروع میکنیم، در ضمن بندگی هم دلمشغول میشویم و از خود غافل میشویم. در ضمن بندگی هم یادمان میرود کجا هستیم و کجا میرویم! گاه غافل میشویم که چه بتکدهای در وجود ما پابرجاست! در این وقوف چه چیز را باید مورد توجه قرار بدهم؟ در سلوک و راه و قصدی که شروع شده، در این وقوف باید در چه چیز درنگ کرد!؟ چه چیزی ممکن است گمشده من باشد و من را بیدار کند؟!
⚜️ @Taammolat74
ما در زیر بار سختی ها و مشکلات و دشواری ها قد خم نمی کنیم.
ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند.
تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم، و یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم
و الا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند.
شهید بهشتی
⚜ @Taammolat74
🔉 سخنرانی علمی
🔶 موضوع |شهید بهشتی و خرد دنیای جدید
🎙 گفتگوی محمود فروزبخش با استاد طاهرزاده
برنامه ملت عشق
⏰ 10 تیر 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
ملت عشق- نشست ششم (mp3cut.net).mp3
32.66M
🔉 سخنرانی علمی
🔶 موضوع |شهید #بهشتی و خرد دنیای جدید
🎙 گفتگوی محمود فروزبخش با استاد #طاهرزاده
🔹 چهار محور اصلی گفتگو:
۱- چه میشود که دو روحانی به هامبورگ میروند و یکی #شهید_بهشتی میشود که در عین حضور در جهان، سختْ متعهد به آموزههای دینی است و دیگری آقای محمد #شبستری میشود و تقریباً جایگاه وَحی را منکر میشود.
۲- پیشنهاد شهید بهشتی مبنی بر ورود به آموزش و پرورش که استاد طاهرزاده نیز وارد آموزش و پرورش شدند.
۳- جریان ملاقات استاد طاهرزاده با کاظم بجنوردی و صحبت درباره شهید بهشتی و معنویت ایشان در حزب جمهوری.
۴- شخصیت دکتر بهشتی در فهم دیگری، ماورای نگاه کلامی.
⚜️ @Taammolat74
📮 راز ماندگاری و جهانی شدن بهشتی نوع مواجه شدنش با غرب در عین مؤمن بودنش است؛ او در نگاه با غرب افقهای فهم را در هم ادغام کرد تا به درک بیشتر خرد امروز برسد... او شخصیت آینده تاریخ است نه گذشته؛ شهید بهشتی متوجه شد که جهان بشری آماده نگاه به حقیقت است، با نظر به خرد مدرن او به این واقعیت رسید که جهان در حال کسب آمادگی برای آن افق بزرگ است
بهشتی بشر جدید را دید و متوجه شد میتوان جهانی به واسطه انسان ایرانی شیعه به جهان معرفی کنیم که همه بتوانند در آن افقی که دارد در تاریخ ظاهر میشود خود را حاضر ببینند. این به این معنا نیست که آنها شیعه بشوند بلکه در تقابل با غرب، هویت توحیدی خود را آگاه باشند!
⚜️ @Taammolat74
40.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | بررسی اصول مرتبط با بحث آموزش در قانون اساسی
ارائه #حبیب_رحیم_پور ازغدی
برشی از سلسله جلسات قانون اساسی؛ «بازگشت»
🔹به نظر من امروزه این مفهوم #همبستگی_ملی باید بتواند مقوله آموزش رسمی را برای من تبیین بکند. مشخصا مراد از همبستگی ملی در دو بعد است؛ مناسبات #دولت_ملت و مناسبات بین ملت و ملت. ما به دلیل روندهایی که در حکمرانی جمهوری اسلامی طی شدهاست، در نقطه حساسی ایستادهایم که مقوله همبستگی ملی در یک وضعیت شکنندهای قرار گرفتهاست.
🔹 #مسئله_فرم بشدت مسئله مهم و سرنوشتسازی است. سه فرم رابطه بین دولت و ملت را میتوانیم شناسایی کنیم: فرم حقوقی، فرم اقتصادی، فرم سیاسی. امروزه فرم #رابطه_اقتصادی بر فرم حقوقی و اقتصادی چربیده است. و این نظام ارتباطی است که دارد آن اهداف غایی را شکننده میکند. وقتی اقتصاد بیش از حقوق و سیاست در حال چینش مناسبات است، نتیجه بدیهی و لازمه منطقی این فرم ارتباطی است که موج خصوصیسازی از آن سردرمیآورد!
🔹 اهدافی که برای تربیت رسمی در قوانین و اسناد جمهوری اسلامی ذکر شده است ناظر به فرد نوشتهشدهاست؛ در حالی که اساسا هدف از تربیت رسمی فردپروری نیست. کاربرد تربیت رسمی #جامعه_پردازی است. #مدرسه از اینکه بتواند مناسبات بین دولت-ملت و همبستگی ملی را تامین کند اساسا ناتوان است.
⚜️ @Taammolat74