🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7)
✍️ رضا داوری اردکانی
📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود میسازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را میتوان تحقق بخشید.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده
✔️ [ادامه...]
💠
بخش هفتم🔸گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود میسازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را میتوان تحقق بخشید. رفتن به سوی آینده همان ساختن آینده است. پس این عبارت که آیا ما آینده را میسازیم دومعنی دارد. 🔹یکی اینکه آدمی هر دنیایی را که دوست می دارد و می پسندد برای خود میسازد و دیگر اینکه دنیایی را می سازد که در حدود تواناییهای اوست آدمی دنیای ممکن به امکان تاریخی را میسازد معنی اول معنی نیست و سودایی بیهوده است زیرا اولاً تاریخ مجال کامجویی و بلهوسی نیست ثانیاً اهل کام و ناز چندان گرفتار و دربند خویشند که توانایی آینده سازی ندارند اما معنی دوم قابل تأمل است یعنی وقتی مردمان چشم اندازی در برابر داشته باشند امید و عزم و همت پیدا میکنند و به سمت آن میروند. 🔸ایدئولوژی امری متعلق به دوران پوشیده شدن چشم انداز است و بیشتر حرف و قیل و قال و وهم است. وقتی چشم انداز نباشد تاریخ در راه میماند و تکراری و عادی و بیشتر ملال آور میشود و شاید عاقبت به دست اصحاب ایدئولوژی و مستبدان بیفتد و آنان که معمولاً گرفتار پندارهای بیهودهاند کشور را بسوی پریشانی و پراکندگی و ویرانی و نابودی ببرند. 🔹آزادیهای سیاسی فیالجملهای که در اروپای غربی و آمریکای شمالی وجود دارد ساخته لیبرالها و لیبرال دموکراتها نیست بلکه حاصل سیر اروپا بسوی چشم اندازی است که در افق اروپای قرون شانزدهم تا هیجدهم پیدا شد 💢 آزادی با شعار و حرف و دعوی به وجود نیامده است ولی وقتی آینده در کار نباشد ناگزیر باید با الفاظ آزادی و عدالت و معنوی سرگرم و دلخوش بود. لبّ مطلب اینست که جهان توسعه نیافته قبل از هر چیز به برنامه اصلاح و بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی نیاز دارد کاش راهی به تدوین چنین برنامهای داشتیم و میتوانستیم خود را برای اجرای آن آماده سازیم. ⚜️ @Taammolat74
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع | درد فرهنگ
عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد میکند.
🎙دکتر بیژن عبدالکریمی
سیمافکر
چندی است که اهالی فلسفه هم به بحث پیرامون فرهنگ پرداختهاند که این بحثها به «فلسفه فرهنگ» معروف شده است. شاخصترین چهرهی این جریان، رضا داوری اردکانی است. اینکه فلسفه فرهنگ چیست و در ایران چگونه شکل گرفته است بحث دیگری است، اما سؤال اساسی این است که آیا این بررسیها میتواند روشنفکری ما را تحت تأثیر خود قرار دهد؟
نشست «غروب بت ها» با عنوان «فلسفه فرهنگ»
⏰ ۱۲ اردیبهشت ۹۵
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد فرهنگ عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد میکند. 🎙دکتر بیژن عبدالک
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع | درد #فرهنگ
🎙دکتر #بیژن_عبدالکریمی
#سیمافکر
🔸 بیفرهنگی درد بزرگی است. بیفرهنگی چیزی نزدیک به تباهی و نابودی است. اما چه کسانی این درد را میفهمند و از آن سخن میگویند؟ ما سخن پیرامون فرهنگ و مشکلات فرهنگیمان را بیشتر از زبان روشنفکران میشنویم. شاید بتوان گفت «نقد فرهنگ» بعد از نقد سیاست اصلیترین سخن روشنفکران است.
🔹اما غالب روشنفکران فرهنگ را از منظری روانشناسانه و جامعهشناسانه و مردمشناسانه نقد میکنند. اینان فرهنگ ما و آثار ظاهری و پراکندهی آن را موضوع پژوهشهای خود قرار میدهند و از نسبت آن با سایر مؤلفههای اجتماعی سخن میگویند و در نهایت آن را بهعنوان سد راه حرکت جامعه معرفی میکنند.
🔸 عبدالکریمی تلاش میکند تا نقد فرهنگ را نه از منظری جامعهشناسانه و مردمشناسانه بلکه از پایگاهی فلسفی پی بگیرد که این سخنرانی نمونهای از این تلاش است. او درد جامعه و فرهنگ دارد و درد بیفرهنگی جامعه را به جان آزموده است، اما این درد او را به زبان رایج روشنفکری نمیکشاند. او اگرچه به سنت روشنفکری (و مخصوصاً «روشنفکری دینی») احترام میگذارد و از امثال شریعتی و سروش با احترام فراوان یاد میکند اما آنان را «نقد عاشقانه» میکند و سعی میکند زبان آنان را به فلسفه نزدیک کند. عبدالکریمی گمان میکند که با آشتی سروش و داوری تفکر و روشنفکری در ایران سامان مییابد.
🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
♨️ پرونده ویژه تأملات
🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت
📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل به اموال تجاری ای شدهاند که میتوان آنها را در بازار خرید و فروخت.
مشخص است که شما نمیتوانید آنها را بخرید، بلکه میتوانید بازنماییهای آنها، صداهای آنها و محصولاتی که با نام آنها گره خوردهاند را بخرید. مصرفکنندگان برای این حضور پول میدهند.
📚 فرهنگ شهرت
↙️نقد و بررسی نظری درباره پدیده سلبریتی و آثاری که پلتفرم ایسنتاگرام برای ما ایجاد میسازد، مسئلهای که تأملات در ادامه شروع میکند و امیدواریم ما را در ادامه همراهی کنید و نظرات خودتان را در اینباره برای ما ارسال کنید....
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @celebritism
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهمترین جریان روشنفکری
🎙سجاد صفارهرندی و سیدجواد طاهائی
نشست رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سجاد صفارهرندی و جواد طاهایی.mp3
15.27M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهمترین جریان روشنفکری
🎙#سجاد_صفارهرندی و سید#جواد_طاهائی
نشست رونمایی ازکتاب «#انقلاب_۵۷ و انکشاف #فلسفه_تاریخ_ایران»
🔹 کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهمترین جریان روشنفکری دو دهه اخیر ایران است. طاهائی در این اثر در درجه اول با بخشی از آنچه ایده ایرانشهر متضمن آن است همراهی کرده است.
🔸طاهائی در این کتاب به نحو باکفایتی، در چهارچوب منطق همان سنت نشان میدهد که تا چه اندازه انقلاب با آنچه که امر متدوام ایرانی میتوانیم بنامیم، هماهنگ و منطبق است...بهواسطه این نوع نگاه طاهائی، فهم ایشان از انقلاب اسلامی ایران و از رژیم پسا انقلاب اسلامی چیزی است که با اظهارات رایج ایدئولوژیک و کلامی از انقلاب اسلامی متفاوت است.
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی
♨️با موضوع |جریانشناسی روحانی نماها در پرتو #منشور_روحانیت
قسمت دهم
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/Ytj1e
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |غرب در روابط بینالملل
◾️ گفتگو کورش علیانی با حیدرعلی مسعودی
⭕️ نویسنده کتاب
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت نهم
⏰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
09. Heydarali Masoudi-1.mp3
26.87M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |#غرب در روابط بینالملل
◾️ گفتگو کورش علیانی با #حیدرعلی_مسعودی
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت نهم
🔹 مفهوم «غرب» در رویکردهای روابط بینالملل ایرانی، نقطه تمایزبخش «خود» و «دیگری» است و در طول حیات جمهوری اسلامی ایران مصادیق مختلفی مانند غرب به معنای خاصِ آمریکا، شوروی، اسرائیل، عراق و غیره پیدا کرده است. سوال کتاب این است که مفهوم «غرب» در رویکردهای رسمی و آکادمیک روابط بینالملل ایرانی در دوره زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ چگونه تکوین یافته است؟
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی
✍️ امام موسی صدر
🔸موجبات تحول از عالم دیگری به حیات او و جهانی که انسان در آن زندگی میکند وارد نمیشود. چیزی از خارج، حیات انسان را دگرگون نمیکند و فقدان عاملی از عوامل حیات ایشان موجب تغییر نمیشود، بلکه تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی. معروف است كه در بدو آفرینش، انسان و جهان دو عنصر بودند كه در صحنۀ حیات وجود داشتند. بر این دو عنصر چیزی افزوده نگردیده و چیزی هم از آنها كم نشده، بلكه با هر كشفی از جهان صفحۀ جدیدی از حیات برای انسان پدیدار گشته است.
📚 برگرفته از سخنرانی در دانشگاه آمریکایی بیروت، 1966/ کتاب نای_و نی
⚜️ @Taammolat74