eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نوروز نماد است! ✍️ فرهاد قنبری 🔸نوروز تلنگری برای ماست. نوروز با تغییر فصل و نوزایی نشانه ای برای نو شدن انسان است‌‌. نوروز تکامل و فراروی و بلوغ طبیعت، نشانه ای برای خروج از کوته فکری و صغارت انسان است. نوروز گریز از مرداب و سرازیر شدن است. نوروز جریان یافتن و بالیدن است. نوروز رها شدن از تعصبات و جهل ها و درماندگی ها و درجازدن هاست. 🔹نو شدن فصل ها و گذار سالها زمانی ارزشمند بوده و قابلیت قابل تبریک گفتن و جشن گرفتن را داراست که انسان با گذشت هر فصل و سال همچون طبیعت پوست اندازی دوباره ای کرده و به انسان بالغ تر و بهتری تبدیل شده باشد‌. نو شدن سالها زمانی گرامی و ارزشمند است که انسان کتاب های تازه خوانده، با اندیشه های نو و تازه ای آشنا شده و افق های فکری جدیدی را کشف کرده باشد. نوروز و نو شدن سالها زمانی رخ می دهد که انسان از درون دوباره متولد شده و به انسان نو و تمیز و بدون کینه و نخوت و حسدی بدل شده باشد. 🔸نوروز زمانی معنا می یابد که دست های نیازمندی را گرفته باشیم، کمکی هر چند کودک در شادی انسانها داشته باشیم، از جهل ها و خرافات و خشونت ها گذر کرده باشیم. افق های جدیدی را به روی ذهن خود گشوده باشیم، توان پذیرش زیست جهان دیگری را داشته باشیم و همچون طبیعت که اجازه رشد و بالیدن به تمام گیاهان و جانداران را فراهم می کند، توان پذیرش تمامی اندیشه ها و نگاهها و گفتمان ها را داشته باشیم و در شناخت افق های جدید همچون گیاه بهاری بی تاب و قرار بمانیم. 💢نوروز زمانی نو شدن و گذار از زمستان و سرماست که در یاری رساندن و کمک به مظلوم و ایستادگی و مقابله در برابر ظالم سکوت اختیار نکرده باشیم... 🔹وگرنه اگر همان آدم سابق باشیم، همان حرف هایی را بزنیم که همیشه گفته ایم، همان خط فکر و جمودی را پیگیری کنیم که همیشه پیگیرش بوده ایم، همان نگاهی را داشته باشیم که همیشه داشته ایم...با مرداب و گنداب تفاوتی نخواهیم داشت و گذار فصل ها و سالها چیزی جز تغییر اعداد در تقویم و دگرگونی ظاهر و انباشتن مویی سفید در سر و صورت و چروکی بر گونه، چیز دیگری نصیبمان نخواهد کرد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه #ویژه_نوروز_1400 🔶 موضوع |مسئله چیست؟! 🎙با سخ
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله مسأله چیست؟ 🎙 دکتر سید مجید حسینی ⭕️ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مدرسه علوم انسانی دعوت بخش نخست ⏰ 13 شهریور 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Majid Hossaini.mp3
34.62M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله ؟ 🎙 دکتر سید مدرسه علوم انسانی بخش نخست 🔹 در فرایند مسئله‌سازی ما مشکلات را پروبلماتیک‌سازی می‌کنیم. 🔹 نسبت مسئله با اقتصاد سیاسی 💬 «اگر به مدد ساختار قدرت وارد بازی گفتمان شوید، مفهومش این است که یک اقتصاد سیاسی را مسلط کرده‌اید.» 💬«نظم گفتمانی وقتی شکل گرفت و مسئله پروبلماتایز شد، دیگر بحث دیسکورسیو نداریم، باقی تکنوکراتیسم است.» ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸‍ ‌ در سده‌ی آینده، «امید»های گذشته به تحقق آرمان‌های آزادی و عدالت، پیشرفت و تعالی، می‌بایست با درس‌گیری از علل و عوامل شکست‌ها و ناکامی‌های نهضت‌ها و جنبش‌های قرن گذشته، تبدیل به اصل و روحیه‌ی «مسئولیت»پذیری گردد. ... و این‌بار به این امید، آغازی دیگر را در سال نو آرزو می‌کنیم. ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود می‌سازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را می‌توان تحقق بخشید. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده
✔️ [ادامه...] 💠
 بخش هفتم


🔸گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود می‌سازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را می‌توان تحقق بخشید. رفتن به سوی آینده همان ساختن آینده است. پس این عبارت که آیا ما آینده را می‌سازیم دومعنی دارد. 🔹یکی اینکه آدمی هر دنیایی را که دوست می دارد و می پسندد برای خود می‌سازد و دیگر اینکه دنیایی را می سازد که در حدود توانایی‌های اوست آدمی دنیای ممکن به امکان تاریخی را می‌سازد معنی اول معنی نیست و سودایی بیهوده است زیرا اولاً تاریخ مجال کامجویی و بلهوسی نیست ثانیاً اهل کام و ناز چندان گرفتار و دربند خویشند که توانایی آینده سازی ندارند اما معنی دوم قابل تأمل است یعنی وقتی مردمان چشم اندازی در برابر داشته باشند امید و عزم و همت پیدا می‌کنند و به سمت آن می‌روند. 🔸ایدئولوژی امری متعلق به دوران پوشیده شدن چشم انداز است و بیشتر حرف و قیل و قال و وهم است. وقتی چشم انداز نباشد تاریخ در راه می‌ماند و تکراری و عادی و بیشتر ملال آور می‌شود و شاید عاقبت به دست اصحاب ایدئولوژی و مستبدان بیفتد و آنان که معمولاً گرفتار پندارهای بیهوده‌اند کشور را بسوی پریشانی و پراکندگی و ویرانی و نابودی ببرند. 🔹آزادی‌های سیاسی فی‌الجمله‌ای که در اروپای غربی و آمریکای شمالی وجود دارد ساخته لیبرال‌ها و لیبرال دموکراتها نیست بلکه حاصل سیر اروپا بسوی چشم اندازی است که در افق اروپای قرون شانزدهم تا هیجدهم پیدا شد 💢 آزادی با شعار و حرف و دعوی به وجود نیامده است ولی وقتی آینده در کار نباشد ناگزیر باید با الفاظ آزادی و عدالت و معنوی سرگرم و دلخوش بود. لبّ مطلب اینست که جهان توسعه نیافته قبل از هر چیز به برنامه اصلاح و بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی نیاز دارد کاش راهی به تدوین چنین برنامه‌ای داشتیم و می‌توانستیم خود را برای اجرای آن آماده سازیم. ⚜️ @Taammolat74
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد فرهنگ عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد می‌کند. 🎙دکتر بیژن عبدالکریمی سیمافکر چندی است که اهالی فلسفه هم به بحث پیرامون فرهنگ پرداخته‌اند که این بحث‌ها به «فلسفه فرهنگ» معروف شده است. شاخص‌ترین چهره‌ی این جریان، رضا داوری اردکانی است. اینکه فلسفه فرهنگ چیست و در ایران چگونه شکل گرفته است بحث دیگری است، اما سؤال اساسی این است که آیا این بررسی‌ها می‌تواند روشن‌فکری ما را تحت تأثیر خود قرار دهد؟ نشست «غروب بت ها» با عنوان «فلسفه فرهنگ» ⏰ ۱۲ اردیبهشت ۹۵ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد فرهنگ عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد می‌کند. 🎙دکتر بیژن عبدالک
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد 🎙دکتر 🔸 بی‌فرهنگی درد بزرگی است. بی‌فرهنگی چیزی نزدیک به تباهی و نابودی است. اما چه کسانی این درد را می‌فهمند و از آن سخن می‌گویند؟ ما سخن پیرامون فرهنگ و مشکلات فرهنگیمان را بیشتر از زبان روشن‌فکران می‌شنویم. شاید بتوان گفت «نقد فرهنگ» بعد از نقد سیاست اصلی‌ترین سخن روشن‌فکران است. 🔹اما غالب روشن‌فکران فرهنگ را از منظری روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه نقد می‌کنند. اینان فرهنگ ما و آثار ظاهری و پراکنده‌ی آن را موضوع پژوهش‌های خود قرار می‌دهند و از نسبت آن با سایر مؤلفه‌های اجتماعی سخن می‌گویند و در نهایت آن را به‌عنوان سد راه حرکت جامعه معرفی می‌کنند. 🔸 عبدالکریمی تلاش می‌کند تا نقد فرهنگ را نه از منظری جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه بلکه از پایگاهی فلسفی پی بگیرد که این سخنرانی نمونه‌ای از این تلاش است. او درد جامعه و فرهنگ دارد و درد بیفرهنگی جامعه را به جان آزموده است، اما این درد او را به زبان رایج روشنفکری نمیکشاند. او اگرچه به سنت روشنفکری (و مخصوصاً «روشنفکری دینی») احترام میگذارد و از امثال شریعتی و سروش با احترام فراوان یاد میکند اما آنان را «نقد عاشقانه» میکند و سعی میکند زبان آنان را به فلسفه نزدیک کند. عبدالکریمی گمان میکند که با آشتی سروش و داوری تفکر و روشنفکری در ایران سامان مییابد. 🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل به اموال تجاری‏ ای شده‌اند که می‏توان آنها را در بازار خرید و فروخت. مشخص است که شما نمی‏‌توانید آنها را بخرید، بلکه می‏‌توانید بازنمایی‏‌های آنها، صداهای آنها و محصولاتی که با نام آنها گره خورده‏‌اند را بخرید. مصرف‏‌کنندگان برای این حضور پول می‏‌دهند. 📚 فرهنگ شهرت ↙️نقد و بررسی نظری درباره پدیده سلبریتی و آثاری که پلت‌فرم ایسنتاگرام برای ما ایجاد می‌سازد، مسئله‌ای که تأملات در ادامه شروع می‌کند و امیدواریم ما را در ادامه همراهی کنید و نظرات خودتان را در اینباره برای ما ارسال کنید.... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری 🎙سجاد صفارهرندی و سیدجواد طاهائی نشست رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سجاد صفارهرندی و جواد طاهایی.mp3
15.27M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری 🎙 و سید نشست رونمایی ازکتاب «۵۷ و انکشاف » 🔹 کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری دو دهه اخیر ایران است. طاهائی در این اثر در درجه اول با بخشی از آنچه ایده ایران‌شهر متضمن آن است همراهی کرده است. 🔸طاهائی در این کتاب به نحو باکفایتی، در چهارچوب منطق همان سنت نشان می‌دهد که تا چه اندازه انقلاب با آنچه که امر متدوام ایرانی می‌توانیم بنامیم، هماهنگ و منطبق است...به‌واسطه این نوع نگاه طاهائی، فهم ایشان از انقلاب اسلامی ایران و از رژیم پسا انقلاب اسلامی چیزی است که با اظهارات رایج ایدئولوژیک و کلامی از انقلاب اسلامی متفاوت است. ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی ♨️با موضوع |جریان‌شناسی روحانی نماها در پرتو قسمت دهم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/Ytj1e 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa