eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 «آخرت‌اندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» (قسمت سوم) ✍️حبی
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا» (قسمت چهارم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸خدای متعال در آیه‌ی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیه‌ی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد. 🔹به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن می‌شود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر می‌افزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشی‌گرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران می‌انجامد). 💢حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکی‌ها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگ‌شدگیِ نیکی‌ها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفی‌های نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحت‌های کوچک (مثلا خانواده) به ساحت‌های بزرگ در مقیاس جهانی است. ⚜️ @Taammolat74
🔰سرعت‌گرفتن در مغفرت ✍️ رسول لطفی 📍 در عرصه عمل و تحقق فرامین الهی، اطاعت لازم است اما کافی نیست، چرا که میدان عمل، میدان مسابقه است، میدان تکاپو و سرعت است. انسان در راستای نیازهایش درونی و بیرونی خود در تلاش است و در راستای منافع دنیوی خود در تکاپوست تا از سایرین سبقت گیرد. در واقع این آیه شریفه به نداى فطرت انسان اشاره دارد؛ چون فطرت او خواهان كمال و خواهان این است كه از دیگران كاملتر گردد؛ دین اما جهت‌گیری انسان و جامعه را معین می‌سازد. 📖 بخش پنجم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰سرعت‌گرفتن در مغفرت ✍️ رسول لطفی 📍 در عرصه عمل و تحقق فرامین الهی، اطاعت لازم است اما کافی نیست،
✔️ ادامه... 🔸 «دیـن نمی گویـد نیروهایـت را متوقـف بگـذار،دین می گوید سـرعت بگیر هرچه بیشـتر،مسابقه بده هرچه زیادتر،اما به سوی چه؟به سـوی چیزی که شایسـته توست،نه به سوی یک وجب آب وگِل، نه به سوی فلان مبلغ ناچیز، نه به سویِ زندگی مادی دنیا که هرچه باشد، برای تو کوچک و کم است.» 🔹جامعه ایمانی باید بستری برای سرعت‌بخشی آحاد آن جامعه به سوی مغفرت و جنت باشد. به زور نمی‌توان کسی را مسلمان کرد و یا جامعه را به بهشت برد اما طبق این دستور آیه شریفه، جامعه ایمانی باید مساعدت کند و نیرو و تلاش جامعه را جهت‌دهی کند. روح مادی‌گری و سرمایه‌مداری را از جامعه کم کند و قلب‌ها را به سوی مغفرت و جنت هدایت سازد. همت انسان در جامعه ایمانی باید مغرفت باشد. «مغفرت از همه چیز بالاتر است و پس از مغفرت آن چیزی است که ارزش و عظمتش از آسمان و زمین بالاتر است.» 🔸به تعبیر علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه، دلیل تقدم مغفرت بر جنت «به خاطر این است که زندگى در بهشت یک زندگى طیب و طاهر در عالمى طاهر است ، و کسى موفق به آن مى شود که قبلا آلودگى ها و قذارتهاى گناهانش ریخته شده باشد.» اما این مغفرت چیست که این مقدار ارزشمند است؟ آیا بین مغفرت و عمل رابطه و نسبتی است؟ بر همین اساس آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین نظام فکری اسلام، مفهوم مهم مغفرت را واکاوی می‌کند. 🔹در افواه و اذهان عمومی مغفرت از گناه، زیاد به کار آید اما آنچه در نظر دارند معمولاً معنای دقیقی از مغفرت نیست. مغفرت، در پندار عامیانه ملازمه‌ای با عمل و جبران فعلی شخص ندارد و نوعی بخشش و گذشت را در نظر دارند که خدای متعال بی حساب، از روی دلبخواه، یک کسی را مورد لطف بی‌جایی قرار بدهد؛ حال آنکه «غفران یعنی التیـام دادن و پُرکردن یک خلأ... مغفـرت یعنـی پرکـردن آن خلأهایی که زخم‌های روح انسـانند،با پرکردن آنها انسـان به کمال می‌رسـد. این، شایسـته است که انسان در راهـش کوشـش کنـد، مسـابقه بدهد، سـرعت بگیرد. مغفـرت خیلی مهم است.» 💢از همین روست که غفران گناه، به معنای جبران و اصلاح صدمه‌ای است که عمل ناروا و گناه بر روح انسانی وارد ساخته است. مغفرت، ترمیم و تکمیل خطاست. پوشاندن نواقصی است که حین عمل ممکن است پیش بیاید. استناد بسیار خوبی به آیه شریفه شده است : (وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‌) بنابراین مغفرت مبتنی بر عمل است که فهم می‌شود. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش پنجم 🔸روزه‌داری نباید دستاویزی برای خودبرتربینی و خوارداشتِ دیگران باشد. فراموش می‌کنیم که هدف از روزه تطهیر جان و کسب رضایت پروردگار است نه خوراک دادن به نفس برتری‌خواه و دیگرستیز. داوری مختص خداوند داور است و ما گماشته بر دیگران نیستیم. «وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‏‌ايم و تو وكيل آنان نيستى.»(انعام: ۱۰۷) ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | اسرار روزه 🎙 استاد محمد شجاعی بخش نخست نویسنده کتاب پرتوی از اسرار روزه‌ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
اسرار روزه _1.mp3
10.97M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | اسرار 🎙 استاد بخش نخست 🔹 اسرار روزه شما در ماه رمضان محدود می‌شوید،تا بهره‌اش را کسِ دیگری ببرد .... روزه دقیقاً به همین معناست! ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅جریانات سیاسی ممکن است کهنه شوند، ممکن است به فراموشی سپرده شوند، ممکن است دچار شکست و ورشستگی شوند، اما یکی از مفاهیم و شعارهایی که هیچوقت کهنه نمی شود است. مبارزه با بی عدالتی و تبعیض همیشه تاریخ زیباترین و جذاب ترین شعارها و اقدامات بوده است. امروز کشور در عدالت، دچار عقب ماندگی مفرط شده است. بی عدالتی هایی که گاه به قوانین و ساختارها و زیرساخت های قانونی و بودجه و برنامه ها بر می گردد و گاه به مدیران و سوءمدیریت آنان. حالا جامعه رئیس جمهوری می خواهد که عدالتخواه باشد. سه حوزه ی «کنش گری میدانی»، «تولید علم و اندیشه» و «سیاستگذاری و ریل گذاری و قانونگذاری» منفک و جدا از هم نیستند بلکه متصل و مؤثر از همدیگرند.ر نامزدی در هیچکدام از این سه سطح، عدالتخواه نبوده باشد نمی تواند در دایره انتخاب ما قرار بگیرد. افراد باتوجه به سوابق خود می‌بایست نشان داده باشند که اهل عدالت و عدالتخواهی بوده‌اند و هستند وگرنه نمی‌توان سابقه‌تراشی کرد! ✍️داود مدرسی یان 🏷 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آکادمی وجه تمایز یونان از دیگر فرهنگ‌ها میثم سفیدخوش گفتمان نخبگان علوم انسانی 🔸آغاز تاريخ همچون آغاز تصوری تازه از آدمی و ارزش‌گذاری تازه به فرد انسانی نمایان است. این تصور تازه عينا برابر با این اندیشه است که روح هر فرد انسانی فی‌نفسه غایتی خاص و ارزشی بی‌کران است و این همان آرمانی است که در اثنای رستاخيز فرهنگی اروپا (رنسانس) و پس از آن، پدید آمد و به موجب آن هر فرد آدمی دارای استقلال روحی و درونی است؛ و چگونه ممکن بود قول به ارزش و اهمیت فرد آدمی بدون وقوف یونانیان بر ارزش حیثیت انسانی و به رسمیت شناختن این ارزش، قابل توجیه باشد؟ همه اقوام قوانینی برای خود به وجود آورده‌اند، ولی انسان یونانی در جست و جوی آن واحدی است که در درون خود اشياء جای دارد و در همه اشياء اثر می‌بخشد: انسان یونانی می‌کوشد تا زندگی و اندیشه آدمی را با آن قانون ساز کار کند. یونانیان فیلسوفان جهانند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذره‌بین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانه‌ای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تبعیض طبقاتی ✍️ لعیا محبوبی دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی 📍از آنجایی که پلتفرم کلاب هاوس، کارش را با دارندگان گوشی‌های اپل شروع کرد به نحوی می‌شود گفت که طبقه‌ای که دارنده این گوشی‌ها هستند اولین وارد شونده‌ها به این فضا بودند در نتیجه آغاز کار این پلتفرم با طبقه‌ای است که می‌توانیم بگوییم طبقه متوسط رو به بالا محسوب می‌شوند و بعد از آن هم طبق شیوه‌ای که این پلتفرم دارد، دارنده این گوشی‌ها دوستان خود را به این پلتفرم دعوت کردند و بعد از آن دارندگان گوشی‌های اندروید هم توانسته‌اند وارد این فضا شوند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تبعیض طبقاتی ✍️ لعیا محبوبی دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباط
✔️ ادامه... 🔸در حال حاضر می‌توان گفت فعلا قشر پایین وارد این فضا نشده‌اند و افراد متوسط رو به بالا با توجه به دغدغه‌هایی که دارند وارد این فضا شده‌اند. خود کلاب هاوس به عنوان یک رسانه شنیداری با ویژگی اجتماعی که دارد باعث جذب افراد شده است و یک جاذبه جدیدی برای آن‌ها نسبت به بقیه پلتفرم‌ها ایجاد شده است. 🔹در حال حاضر یکی از نکات مثبتی که می‌توان برای آن برشمرد این است که برای افراد امکان رسیدگی همزمان به دیگر کارها را در عین استفاده از این فضا ایجاد می‌کند و محدودیتی برای مخاطب در این زمینه وجود ندارد. البته علاوه بر اینکه این ویژگی یک مزیت است یکی از معایب هم محسوب می‌شود زیرا دقت مخاطب را بر روی مطالب دریافتی کم می‌کند. 🔸کسانی که در حال حاضر در حال فعالیت در این پلتفرم می‌باشند کسانی‌اند که صاحب یک عقیده و تیپ فکری هستند و تمایل دارند آن را با بقیه به اشتراک بگذارند. اما مسئله این است که مانند بقیه رسانه‌ها قدرت اقناعی آن نه آنقدری است که باور کسی را تغییر دهد و نه آنقدری است که بتواند روالی را ایجاد کند که در دنیای واقعی منشا اثر شود و تغییرات زیادی را ایجاد کند. 🔹من بر اساس تجربه زیسته و شخصی خود می‌گویم همه به دنبال آن هستند که بقیه را با عقیده خود همراه کنند. من فکر می‌کنم کلاب هاوس طبقه پایین را فعلا به خود جذب نکرده است ضمن اینکه این جاذبه را هم فعلا برای این طبقه ندارد. درست است که این مزیت را دارد که مسئولین در روم‌ها وارد می‌شوند اما محدودیتی که دارد این است که قابلیت ضبط صدا وجود ندارد و حتی اگر این اتفاق بیافتد فرد ممکن است مشمول پیگرد قانونی قرار گیرد و این باعث می‌شود که گفته‌های افراد به صورت تقطیع شده مورد استفاده قرار بگیرد و در نتیجه باعث می‌شود که با حضور در کلاب هاوس متضرر شوند. 🔸این نوع محدودیت‌ها از اثرگذاری کامل این پلتفرم بر جامعه جلوگیری می‌کند. من معتقدم هنوز هم تلویزیون در انتخابات و بحث مشارکت مردم عامه به خصوص اقشار پایین‌تر تاثیرگذار است. از گذشته ثابت شده است فیلترینگ چندان سد محکمی در برابر فعالین این فضاها نیست زیرا راه‌های دور زدن فیلترینگ برای مردم مدت‌هاست که هموار شده است.کلاب هاوس تحول عظیمی ایجاد نخواهد کرد و خود نامزدهای انتخاباتی شاید از این پلتفرم استفاده کنند ولی در مجموع تصور من این است که اثرگذاری این پلتفرم بالا نیست و تنها قشر محدودی را در برمی‌گیرد.» ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 امیر خراسانی بخش دوم مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Amir Khorasani2.mp3
27.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 بخش دوم مدرسه علوم انسانی 🔹بحث اول درمورد فروپاشی تخیل بود: سالها روشنفکر ایرانی از قصه «تا رسیدن به جایی» سخن می‌گفتند، اما با ظهور امثال داعش تخیل جمعی ما دچار یک شوک شد. سوال عوض شد و به جای اینکه چگونه به توسعه برسیم، این شد که چگونه داعش نشویم؟ 🔹بحث دوم: در حوزه اقتصاد سیاسی، مسئله از دست رفتن آینده بود. اتفاق مهمی که رقم خورد، نابودی سه خرده مکانیسم با انواع مداخلات مارکت محور، با تورم، با کاهش ارزش پول، با بازتوزیع نابرابر رانت و لیبرال شدن دولت بود. ♨️ عین همین اتفاقات با سلطه نئولیبرالیسم در دنیا نیز رقم خورده است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸 شما حتماً می‌دانید که آدمی قطعاً می‌داند که يک انسان ضعیف، فردی از نوع اوست و دارای همان غرایز و خواسته‌ها و لذایذ و آلامی است که خود او داراست. این درک و احساسی به طور طبیعی و منطقی ایجاب می‌کند که دست آن ضعیف را بگیرد و او را از سقوط در میدان حیات نجات دهد. آیا انسان از مقتضای این درک و احساس طبیعی و منطقی منحرف نمی‌شود؟ و نه فقط او به ناتوانان بی‌اعتنایی می‌کند، بلکه برای باز کردن میدان برای تورم خود طبیعی‌اش، تا نابود کردن آنان پیش می‌رود. آیا چنین انعطافی خطرناک در برابر واقعیات وجود ندارد؟ بالاتر از این، آیا ضعف ناتوانان برای اقویای خودپرست وسوسه‌انگیز نیست؟ این حقیقتی است که خود همین انسان به آن اعتراف کرده، به صراحت گفته است: ناتوانی ضعفاء برای اقويا وسوسه‌انگیز است. ✍️ علامه جعفری 📚ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۵، ص ۴۸۴ ⚜️ @Taammolat74
🔰 تجربه آخرالزمانی ایرانی‌ها از سیاست ✍️ سید مهدی ناظمی قره‌باغ 🔘 بخش 1 از 2 🔸درکی آخرالزمانی در نزد ما ایرانی ها همواره پررنگ بوده و هست و خیلی معلوم نیست این امر در دیگر اقوام چگونه باشد. حداقل این هست که در همسایگان ما چنین درک شدیدی از آخرالزمانی بودن وجود ندارد. شاید به این دلیل که ایران فرهنگی در طی قرون متمادی، کانون تحولات تاریخی، یعنی نسخ تاریخی و تولد تاریخی دیگر بوده است و ایران کوچک امروزی، وارث همان فرهنگی است که آمد و شد تاریخها و فرهنگها و سیاستها را بسیار دیده است، ولی همسایگان جدا شده از ایران بزرگ، نسبتاً حال و هوای متفاوتی دارند. این درک آخرالزمانی، ممکن است خلجانی ایجاد کند بین آرمانگرایی های بزرگ و نیست انگاری بزرگ. خلجانی که ضروری تاریخ ما شاید باشد ولی ضروری سیاست ما نیست. 🔹این آخرالزمانی بودن، امروز در فرهنگ ما بسیار خودنمایی می کند. آخرالزمانی بودنی که سخن از آن می رود، شرعی نیست، فلسفی است و عبارت دیگری است از ناامیدی از کل ساختارهای موجود، در عین امکان پذیر دیدن تحولاتی بزرگ. خرد شدن دو هزار و پانصد سال پادشاهی، شاید یکی از مهمترین عوامل بروز این درک آخرالزمانی است. شکست خوردن بسیاری از برنامه های جمهوری اسلامی، دیگر عامل آن است. مردم کلافه کوچه و بازار، هر چند به لحاظ فرهنگ تاریخی خود صبور هستند و هوشیار، اما امروز فکر می کنند در حال حرکت به سمت نوعی عدم مطلقند. این حس ناشی از حال ناامیدی مطلق است. شکست خوردن سنگین ترین پروژه آمریکاگرایی کشور در هشت سال اخیر، آخرین گام این آخرالزمانی بودن سیاست بود. 🔸 آخرالزمانی درک کردن سیاست روزمره، باعث خرابی دنیا و از بین رفتن امکانات و هدر رفتن فرصتها می گردد. منجر به تشتت در زبان و فرهنگ و اخلاق عمومی می شود. سیاست را باید مانند خود سیاست دید. برای ساختن امروز، واقع بینانه و عمل گرایانه. اما همین هم که گفته شد، جز با پشتوانه ای از فکر شدنی نیست. وگرنه که شعار همین هم گفته شده است. در واقع ما گنجشک سیاست خودمان را هر بار با نام قناری متفاوتی رنگ آمیزی کردیم و همه این نامها را هم بی اعتبار کردیم، از اسلام بگیر تا لیبرالیسم. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | جامعه‌شناختی غرب شناسی در ایران 🎙دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ▪️م
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی غرب‌شناسی در ایران 🎙محمدرضا قائمی‌نیک بازخوانی ایده غرب شناسی و غرب پژوهی در ایران سلسله نشست‌های آیینه سکندر ⏰ ۲۲ فروردین 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جامعه شناختی غرب شناسی در ایران.mp3
38.19M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی در ایران 🎙 سلسله نشست‌های 🔹مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی 🔹نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی 🔗 برای شنیدن جلسه گذشته، سخنرانی عبدالوهاب فراتی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ اَلْبَلاَءِ. امام صادق عليه السلام: هر كه در ماه رمضان صدقه اي دهد خداوند هفتاد گونه بلا را از او برگرداند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه، تواصی، و تناهی (قسمت پنجم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸«از هم سرعت‌گرفتن» و «از هم سبقت‌گرفتن» در چه وضعیتی و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟ زمانی من از شما و شما از من اثر می‌پذیری (یا سرعت می‌گیری و یا سبقت می‌گیری) که با من در ارتباط باشی. در وضعیتِ عدم ارتباط نه مشارکت در سرعت رخ می‌دهد و نه مشارکت در سبقت. 🔹یکی از زمینه‌های سرعت و سبقت از یکدیگر، ممکن است از رهگذر «تواصی» (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و توصیۀ یکدیگر به صبر و راستی مهیا شود، و گاه نیز ممکن است از طریق «تناهی» (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه) و نهی همدیگر از کژی و ناراستی بوجود آید. تناهی همدیگر از امور ناصواب، موانع شتاب را برطرف می‌کند، همان‌طور که تواصی به حق و به صبر، عوامل شتاب را بیشتر می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارعت در جهت مغفرت و جنت»، محورهای کلیدی است که این چند آیه شریفه برای جامعه ایمانی توصیه دارد. تقوا با تفسیری که از نفی رهبانیت در اسلام داده شد، مختصر توضیحی ارائه شد و روشن گشت که تقوا در حقیقت یک سپر محافظ در عرصه اجتماعی است. با این حال شروط تقوا و اوصاف متقین ، در ادامه آیات محمل کلام است. 📖 بخش ششم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارع
✔️ ادامه... 1️⃣انفاق شرط تقوا، انفاق است. در بازتعریف مجدد از مفهوم ارزشی انفاق، آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارند که انفاق صرفاً خرج کردن نیست؛ بلکه در حقیقت «انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود... انفاق آن چیزی است که یک خلأ را پر می‌کند. یک نیازی بر آورده می‌کند.» لذا انفاق هوشمندی لازم دارد، حس مسئولیت می‌خواهد و طرح و برنامه لازم دارد. از اینرو انفاق شرط تقواست و متقین کسانی هستند که در خوشی و ناخوشی و سختی و آسانی، انفاق می‌کنند، یعنی همواره نواقص و کمبودها در زمینه‌های مختلف را تشخیص می‌دهند و در تلاشند نیازها را به بهترین شکل تکمیل سازند. با این توصیف، انفاق بیش از آنکه جنبه اقتصادی در آن پررنگ باشد، بن‌مایه فرهنگی دارد. 2️⃣ فروبرنده خشم‌اند. جامعه متقین و مومن، جامعه‌ای است که بر اساس خشم و غیظ تصمیم نمی‌گیرد. (الکاظمین الغیظ) یعنی تصمیمات آن‌ها بر محور احساسات نیست «بر احساس احساسات کار نمی‌کنند، همه جا عقل.» یعنی جامعه‌ای که به این سر حد بلوغ رسیده که بتواند هیجانات خود را مدیریت سازد. متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتن‌اند. البته دقت شود این توصیف نمی‌توان توجیهی برای تفکرات سازش‌کارانه و لیبرال‌زده قلمداد گردد و از دل آن صلح و دوستی با دشمنان را تئوریزه کنند و بخواهند سوء فهم خود را تسری ببخشند. چراکه اساسا به این معنا نیست که نباید یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفـت، غضب کند و موضع داشته باشد؛ بلکه همان‌طور که توضیح داده شد، به معنای مدیریت هیجان است که تصمیم‌گیری بر اساس عقل باشد و «بر اساس خشم کاری انجام نمی‌دهد.» 3️⃣گذرندگان از خطاها و اشتباه‌ها و لغزش‌های مردم و احسان به آنها تقوا، از سعه‌ى صدر جدا نيست و لذا همدلی با مردم در جامعه را لازم دارد. بخشیدن کسى که به انسان بدى کرده، به مراتب بهتر از فروخوردن خشم است؛ زیرا انسان بسیارى از اوقات خشم خود را آشکار نمى کند و خود را کنترل مى کند، تا منافعش را حفظ و از گرفتار شدن در مشکلات دورى کند، امّا بخشودن خطاهاى دیگران، احسان محض است. 4️⃣متذکر خدا و طالب استغفار در هنگام خطا و گناه انسان فطرى و هوشیاری که أثر و تیرگى گناه را در شخصیت روحى خود احساس کرد و آگاه گردید، وسیله اى براى جبران آن مى جوید و جز روى آوردن به مبدأ رحمت و خیر راهى نمى یابد. «یـاد خدا حربه‌ای اسـت در دسـت مـا علیه شـیطان ها، یاد خـدا ریسـمانی اسـت در اختیـار مـا، برای نجـات از ورطه‌ای که دشـمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده‌اند.» 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش پنجم 🔸باید مراقب بود تا روزه‌داری ما را سخت‌گیر، طلبکار، درشت‌خوی و تُندمزاج نکند. روزه می‌گیریم که مهربان و نرم‌خو و ملایم شویم. «إِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَصْخَبْ، فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ، أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ؛ وقتی کسی روزه است، نه دشنام بدهد و نه فریاد بکشد؛ و اگر کسی به او دشنام داد یا به ستیز درآمد، پاسخ بدهد: من روزه‌دارم.» ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله چیست؟ 🎙 وحید جلیلی بخش اول مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_Sound_990719_112.mp3
26.02M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | چیست؟ 🎙 بخش اول مدرسه علوم انسانی 🔹مسئله: نوعی کنارهم گذاشتن داشته و نداشته هاست که بتوانیم با داشته ها، نداشته ها را تحصیل کنیم. 🔹امروز دچار بحران طرح مسئله هستیم. 🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمی‌بینیم. 🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشته‌های خود بها بدهیم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ به‌قدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه‌ رسیدن آن و یا عدم‌حصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند. با این اوصاف می‌توان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زده‌اند. پیوند زدن سیاست‌خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند. باز کردن پای سیاست‌خارجی به انتخابات می‌تواند با دوقطبی‌کردن روابط خارجی، منافع ملی را به‌خطر بیندازد.❗️ ✍️سیدمهدی طالبی 🏷 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه فلسفه در نسبت با علوم غلامرضا اعوانی ملاصدرای شیرازی در کتاب مبدأ و معاد از نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از فطرت اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. ⚜️ @Taammolat74