🌷گر اندیشه کنی از راه بینش
🌷به عشق است ایستاده آفرینش
🌷گر از عشق آسمان آزاد بودی
🌷کجا هرگز زمین آباد بودی
🌷چو من بیعشق خود را جان ندیدم
🌷دلی بفروختم جانی خریدم
#نظامی_گنجوی
⚜ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی
📚 کتاب قصه دلبری
▪️مولف : محمدعلی جعفری
▪️ویراستار : فاطمه دوست کامی
▪️ناشر کتاب : روایت فتح
▪️سال نشر : 1397
▪️تعداد صفحات : 144
🔸کتابی است که دلِ خیلیها را برده است! قصه دلبری، روایت پنج سال زندگی مشترک راوی کتاب با همسرش شهید محمدخانی است. جالب است بدانید شهید محمدخانی پیش از شهادت به همسرش گفته بود: «وقتی شهید شدم، خاطراتم را در قالب «نیمه پنهان ماه» انتشارات روایت فتح چاپ کن» و به نقل بعضی از خاطرات در این کتاب تأکید داشته است.شهید محمد خانی فرمانده تیپ هجومی سیدالشهدا در سوریه بود و به نام جهادی «حاج عمار» معروف بود. از این شهید، پسری با نام امیرحسین به یادگارمانده است.
🔹کتاب قصه دلبری، روایتی از سبک زندگی این شهید است که همسرش از روزهای آشنایی در بسیج دانشجویی تا روزهای پس از شهادت او را بازگو میکند. قصه اما به همین سادگیها نبوده که محمدحسین برود خواستگاری و جواب بله را بگیرد. هر دو از مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه بودهاند. حتی روابط در چارچوبشان هم چندان حسنه نبوده و بگویی نگویی با هم کارد و پنیر بودهاند. دست تقدیر اما پرزورتر از این حرفهاست. او با ماجراهایی که در دانشگاه داشتند کتاب قصه دلبری را آغاز میکند و از خواستگاریهای پی در پی او میگوید. تا به زمانی که میرسد که نظرش عوض میشود و تصمیم میگیرد که به این خواستگار جواب مثبت بدهد.
🔸 بعد از گذشت دو سال از چاپ این اثر و همزمان با سالروز وفات #حضرت_زینب (س)، این کتاب به چاپ بیست و نهم رسیده و 72 هزارمین نسخه روانه بازار کتاب شد.
#قصه_دلبری
#محمدعلی_جعفری
⚜️ @taammolat74
🔰 امر واقع به قتل رسیده است.
🔸ما انسانهای عصر مجازی همچون اسیران دست و پا بسته توسط رسانه ها به گروگان گرفته شده ایم و قدرت تشخیص واقعیت و خوب و بد را از دست داده ایم. حالا دیگر رویدادها نه از دریچه چشم هایمان بلکه به واسطه مانیتورها، ماهواره ها، صفحات موبایل و سایر رسانه های مجازی خود را پدیدار می نمایند.
🔹حالا دیگر ایران و جهانی که در آن زندگی می کنیم و می شناسیم، اخباری که می شنویم و باور می کنیم و بیشتر از آنکه با واقعیت همخوانی داشته باشد یا با تجربه شخصی و زیسته با آن مواجه شده باشیم ساخته رسانه ها و ابزارهای ارتباطی جدید است.
🔸ویروسی کذایی، این روزها ایران و جهان را به واسطه تبلیغات رسانه ای درگیر کرده است و کل ساکنان جهان را در نگرانی و شک فرو برده است. اما مرگ هزاران نفر در #یمن توسط عربستان هیچ نگرانی ایجاد نکرده است!! #کشتار_مسلمانان به طور فاجعه آمیز در #هند نیز در لابه لای اخبار، گم شده است!
⚜️ @taammolat74
📮 این روزها چقدر جای خالی مجلسی که #جهادی پای کار باشد و رئیس جمهور را وادار به جدی گرفتن #بحران کند؛ وزارت صمت را مکلف به تامین مایحتاج بیمارستان ها کند؛ وزارت کشور را مجبور به محدودیت شدید عبور و مرور شهرها کند... خالیست! اما چه توقعی ست از مجلسی که در چنین شرایطی تعطیل است؟!
✍محمد عبدالهی
⚜ @taammolat74
🔰توطئهپردازی انتحاری برای قم هراسی
✍️مهدی کمالی
🔸بدون شک برنامههایی همچون خشت خام از حسین دهباشی، رو در رو از امیرحسین ثابتی و بعضی از این دست گفتگوهای دونفره میتواند روایتی مستدل و جدی برای آیندگان از تاریخ شفاهی امروز انقلاب اسلامی باشد اما چه میشود که راوی خود در فقر روششناسی و بیان مستدل قرار میگیرد؟
🔹همه چیز از روایت ناقص حسین دهباشی برای تاریخسازی شروع میشود، دهباشی در توییت معروف خود مینویسد: «تاریخ را فاتحان مینویسند. اما سهم من هم –بمانم یا نمانم- باشد این گواهی به آیندگان که اگر بعدها پرسیدند که چرا 22 استان از این گربه مظلوم جغرافیا چنین تا پای مرگ بیمار شد، نوشته باشم به خاطر خودخواهی آخوندهایی که به اعتبار عمامههایشان زور گفتند و نگذاشتند قم قرنطینه شود.»
🔸سوای پاسخ به این مسئله که #قم نه بندری دارد و نه فرودگاهی و چگونه میتواند آغازگر موضوعی باشد و از کجا معلوم که علما و روحانیون نگذاشتند که قم #قرنطینه بشود؟ پاسخ به این سوالات باشد برای وجدان بیدار و آگاهی که آیندگان درباره بی کفایتی همین دولت مورد پذیرش دهباشی قضاوت خواهند کرد.
🔹این نوع ادبیات و این نگاه #دهباشی به اندیشه تئوریسین خودشان بازمیگردد و در واقع نگاه توهم توطئه در میان این طبقه بسیار است، عبدالکریم #سروش مینویسد: «در تاریخ فلسفه سیاسی یک نظریه به نام «نظریه توهم» وجود دارد. فیلسوفان سیاسی به ما آموختهاند که از منحطترین بینشهای سیاسی این است که آدمی تصور کند جهان و تاریخ به دست چند نفر توطئهگر میچرخد.»
🔸هباشی در گردونه روایتگری در فقر روششناسی رسیده است و از آنجایی که گاهی دلار وزن نوشتهها، مستندات و کلیپها را تغییر میدهد، این بار دوباره به نظریه توهم توطئه رسیده است تا بتواند کمی از بار مانده بر زمین را بلند کند و دین خود را به جریان روشنفکری در لگد زدن به روحانیت ادا نماید.
♦️جریان روشنفکری همواره مقابله با #روحانیت را جزئی از روششناسی خود داشته است و از کسروی تا شریعتی زیر بار این دین نماندهاند و در صحنههایی از تاریخ بی رحمانه بر آن شوریدند و گل درشت اتفاقات تاریخ معاصر اعدام شیخ فضل الله نوری بود که هدیه سیاست به روشنفکری برای التیام دردهایی است که از دین در جان روشنفکری به جای مانده بود.
✔️ادامه این یادداشت را در لینک ذیل بخوانید:
🌐rasanews.ir/002hGe
⚜️ @taammolat74
جنگ و ترور بیولوژیک.mp3
5.25M
🔉 صحبتهای پروفسور علی کرمی در خصوص جنگ و #ترور_بیولوژیکی
🔸آیا جامعه ایرانی مورد حمله بیوتروریسم صهیونیستی قرار گرفت است؟
🔹آیا ویروس کرونا ساختار آزمایشگاهی دارد؟
🔸آیا ویروس کوئید 19 حمله تلافی جویانه ایالات آمریکا علیه ملت ایران است؟
☀️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
🔻 پ.ن:
پرفسور #علی_کرمی متخصص بیوتکنولوژی (زیست فناوری) پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک. ایمنی زیستی، امنیت زیستی، بیو انفورماتیک
؛ فارغ التحصيل Ph.D از دانشكده پزشگي دانشگاه كپنهاگ دانمارك
⚜ @fekrat_net
⚜ @taammolat74
🔰گزارههایی برای تأمل
(فقراتی از دعای عرفه)
🍂الهی انَّ اختلافَ تدبیرِکَ و سُرعة طواءِ مقادیرکَ مَنعا عبادک العارفین بکَ عن السکون الی عطاءٍ و الیأسِ منکَ فی بلاء...
🌷خداوندگار من
براستی که تدبیرهای گوناگون و سرعتی که در گذرِ تقدیر توست، بندگان عارفت را باز میدارد از اینکه در هنگام بخششت آرامش یابند و در گاهِ بلایت، از تو ناامید شوند...
🍂الهی، علمتُ بإختلاف الآثار و تنقّلاتِ الاطوارِ أنّ مُرادک منّی أن تتعرّفَ الَیّ فی کلِّ شیءٍ حتّی لا أجهَلکَ فی شیءٍ.
🌷خداوندگار من
از پدیدارهای مختلف و دگرگونی شیوههای هستی دانستم که همانا مقصود تو از من این است که در هر چیزی خود را به من بشناسانی؛ تا در هیچچیز از تو غافل نمانم.
🔻پ.ن: دعای عرفۀ امام حسین(ع)
⚜ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی
📚 کتاب روی ماه خداوند را ببوس
▪️ مولف : مصطفی مستور
▪️ناشر کتاب : مرکز
▪️سال نشر : 1393
▪️تعداد صفحات : 113
🔸شك به وجود خدا در دل هر انساني مينشيند. خيلي از عارفان معتقدند كه اين شك است كه باعث طي كردن مراحل رشد عرفاني و معنوي در زندگي انسان ميشود، رشدی که نمیتوان نقطهی توقفی برای آن قائل شد.
🔹اولین رمان مصطفی مستور، در حقیقت داستان شک به چیستی وجود انسان و خداست؛ داستان زندگی مردی که در مورد خودش و خدایی که تا چندی قبل میشناخته، دچار شک و تردید میشود. شخصیت اصلی این داستان، یونس، دانشجوی دکترای پژوهشگری اجتماعی است که برای تز دکترا در حال تحقیق و جستوجوی دلیل جامعهشناختی خودکشی دکتر جوانی به اسم پارسا است. تلاش انسان برای کشف خود و کشف خدای خود، هم بهعنوان دغدغه اصلی یونس و هم بهعنوان دغدغه اصلی هر یک از انسانهای جستوجوگر جامعه امروز، بهخوبی در این کتاب توصیف شده است.
🔸گره خوردن سه مفهوم مرگ، عشق و ایمان و درگیری ذهنی - عاطفی آدم های داستان با این سه مفهوم، فضای داستانی خاصی را تولید کرده که در جذب مخاطب برای این کتاب بسیار تأثیر داشته است.
🔹مستور از معدود نويسندگان ادبيات ايران است كه به فلسفهي دین مسلط است، سینما را به خوبی میشناسد و از آنها برای تاثیرگزاری بر مخاطب آثارش استفاده میکند. نگاه فلسفي، مذهبی و جامعهشناختی به مفاهیمی مانند مرگ، عشق، اندوه، زن و فرزند جانمایهی تمامی آثار مصطفي مستور است.
#روی_ماه_خداوند_را_ببوس
#مصطفی_مستور
⚜️ @taammolat74
🔰 وعده بیماری بیل گیتس به عنوان سلاحکشنده
🔹#بیل_گیتس چند سال قبل در جمع پزشکی ماساچوست خطاب به مهمانان گفته بود: در دهه آینده بیماری کشندهای در راه است که میتواند طی ۶ ماه ۳۰ میلیون نفر را بکشد! و بشر آمادگی مقابله با این بیماری را ندارد.
🔸 او در این سخنرانی گفته بود: حوزهای وجود دارد که جهان تاکنون پیشرفت چندانی در آن نکرده و آن آمادهسازی برای بیماریهای همهگیر است و احتمال اینکه سر و کله یک بیماری کشنده و همهگیر ناگهان پیدا شود زیاد است!
🔹استفاده از بیماریها بعنوان سلاحی کشنده آسان و آسانتر خواهد شد. چراکه به راحتی میتوان بیماری را ایجاد کرد تا در سراسر جهان پخش شود. اگر به دولتمردان جهان بگویید اسلحهای که میتواند ۳۰ میلیون نفر را بکشد اکنون در حال ساخت است، فوریتی برای آمادهسازی در مقابل این تهدید آغاز میشود.
🔸او همچنین اعلام کرده بود که موسسه مدلسازی بیماریها، آنفولانزای جدیدی را کشف کرده که میتواند مانند اپیدمی ساب ۱۹۱۸ که بیش از ۵۰ میلیون نفر را کشت، ۳۰ میلیون نفر را بکشد!
⚜ @taammolat74
تاملات
🔰صداقت ارزشمندتر از امید 🔸این عکس، طرح روی جلد هفتهنامه اکونومیست که میگوید کرونا جهانی خواهد شد
🔰کرونا و مسئولیت حکومت در شرایط بحرانی؛ بیان حقیقت یا قربانیکردن آن به بهانۀ نگهداشتن امید؟
🔸به نظر میرسد یکی از پرسشهای اساسی و کلی این باشد: کدام مقدم است، بیان حقیقت یا نگفتن حقیقت بهمنظورِ حفظ امید؟ این پرسش که یک دوراهی (dilemma) جدیست، میتواند در موارد گوناگون، پاسخهای متفاوت داشته باشد و به تعبیری پاسخ به این پرسش زمینهمند (contextual) است؛
🔹برای مثال، آیا پزشک باید به بیمار خود که تا چند ماه آینده قطعاً خواهد مُرد، حقیقت را بگوید یا با نگفتن حقیقت، این امکان را برای بیمار به وجود بیاورد که از روزهای باقیماندۀ زندگیاش لذت ببرد؟ اگر نگفتن حقیقت موجب کمترجدیگرفتن روند درمان از سوی بیمار و در نتیجه، جلوانداختن تاریخ مرگ او شود چه؛ آیا پزشک اخلاقاً مجاز است به صلاحدید خود، با نگفتن حقیقت او را از چند روز زندگی بیشتر محروم کند؟
🔸حال موقعیتی را همچون شرایط فعلی دنیا در دستوپنجه نرمکردن با بحران بیماری #کرونا در نظر بگیرید. آیا حکومتها مجازند به صلاحدید خود، با استدلال به حفظ امید جامعه، حقیقت را مثلاً از جنبۀ آمار مبتلایان و تعداد مرگومیر حاصل از آن به مردم جامعه نگویند؟
💠به نظر میرسد حکومتها نمیتوانند در چنین شرایطی به بهانۀ حفظ امید جامعه از مسئولیت بیان حقیقت شانه خالی کنند.
امروزه منابع خبریای که فرد در طول شبانهروز دنبال میکند، بسیار متنوع است. در کمتر از چند ثانیه با تغییر کانال ماهواره از یک شبکه به شبکۀ ضد آن، یا با گوگلکردن منابع خبریای که پشتوانههای فکری سیاست خبری آنها کاملاً در تضاد با هم است، با حجم زیادی از خبرهایی مواجه میشود که یکدیگر را نقض میکنند.
🔹 در چنین شرایطی، اساساً امیدِ مدنظر حکومت در جامعه پایدار نخواهد ماند. افزون بر آن، مخصوصاً در مورد حکومتی که بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به منابع خبری رسمی آن به دلایل گوناگون بیاعتماد شدهاند، با نگفتن حقیقت یا بخشی از حقیقت، نهتنها امیدی به جامعه تزریق نمیشود؛ بلکه بر بیاعتمادی میافزاید و با ایجاد اضطراب ناشی از بیاعتمادی، ناامیدی را تقویت میکند.
🔻پ.ن: شاید به همین دلیل باشد که شمارۀ جدید نشریۀ اکونومیست که به اپیدمی ویروس #کرونا میپردازد، با این جمله آغاز میشود: «در بهداشت عمومی، صداقت ارزش بالاتری از امید دارد»
⚜️ @taammolat74
🔰خانهنشینی
✍ حمید رسایی
🔸روزگار غریبی است. مردم درگیر بحران کرونا ویروسند و #هیات_دولت_روحانی در حالت دورکاری و #خانه_نشینی!
🔹البته آقای روحانی پس از مدتی غیبت، منت سرمان گذاشتهاند و ادعا میکنند که هفتهای یک بار به ریاست خودشان جلسه ستاد مقابله با کرونا تشکیل میدهند!
🔸بدتر اما وضع مجلس است، مجلسی که قرار است بر این دولت نظارت کند. لاریجانی که دیگر دنبال ریاست مجلس نیست و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان همسو با او که تغییر کردهاند هم تمایلی به تشکیل جلسات صحن علنی ندارند و به کاروان خانهنشینی دولتیها پیوستهاند اما در همین حال برای روحانی، خط و نشان میکشند که مرد حسابی کجایی!
🔹سئوال این است، وقتی مهران مدیری با استریل کردن عوامل و میهمانان دورهمی میتواند حدود ۳۰۰ نفر را کنار هم و بدون فاصله بنشاند، چطور علی لاریجانی نتوانسته ۲۹۰ نماینده را که فاصله صندلیهایشان با هم یک متر است، در صحن علنی جمع کند؟
🔸چطور نمایندگانی که خود خانهنشینند از خانهنشینی روحانی گلایه میکنند؟!
ستاد کرونا کارآمد نیست، علتناکارآمدی و ضعف ناظرش یعنی مجلس است.
♦️باز هم میگویم که #روحانی_اصلی_علی_لاریجانی_است
جا دارد همین جا از تحرک و فعالیت چند وزیر در این وضعیت تشکر کنم: وزیر نیرو، وزیر صمت و بویژه وزیر بهداشت و درمان ....
⚜ @taammolat74
📮مهمترین بند پیام رهبر انقلاب برای تشکیل قرارگاه بهداشتی درمانی
🔸این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
⚜ @taammolat74
98.12.09_1.mp3
27.29M
🎼 #نجوای_عاشقانه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶🔶🔶
🦋مناجات ماه رجب...
سربه زیر آمدیم و شرمنده، ناله و اشک و آه آردیم
ای طبیب همه مریضیها سرطان گناه آوردیم
بین آشفتگی این عالم، خواستی تا امتحان بشویم
ما ولی آمدیم اینجا تا بیمه صاحب الزمان بشویم...
🔷🔷🔷
🎙 حجت الاسلام میرزامحمدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات
⚜️ @taammolat74
💐 #تک_بیت_عاشقانه
﷽
🔰مولاے من مہـدی جـان
میرسد روزی به پایان نوبت هجران او
میشود آخر نمایان طلعت رخشان او
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج (عج)🍃🌷
⚜️ @taammolat74
🔶 کرونا، آغاز تنهایی و شیوع شرارت
✍ایوب رستمی
🔸چند هفته از انتشار ویروس بسیار خطرناک کرونا در بسیاری از کشورها میگذرد. این ویروس از همان آغاز انبوهی از تنهایی و یاس را به بار آورد و انسان مدرن تنها را بیش از پیش تنهاتر ساخت. تعداد کشتههای ناشی از این ویروس باعث شده که همهی دغدغه مندان حیات انسان، چه سیاسیون چه پزشکان و چه حاکمان و ... برای حفظ جان افراد انسانی، تک تک انسانها را به تنهایی فرا بخوانند.
تنهایی در دل خانه و خانواده به عنوان راهی برای فرار از مرگ!
🔹اما باید بدانیم که در این مدت هرچه در خانه و خانواده و در این دورانِ عزلتِ مقدس بر انسان عزلت گزین بگذرد پس از مدتی بر جامعه در کلیت آن اثر میگذارد، همانگونه که این ویروس بر تمام انسانها از هر طیف و طبقه و نژادی اثر گذاشته است.
🔸بدانیم که خانواده چارچوب پنهان فضای اجتماعی است. نهادی است به ظاهر خصوصی که بر کلِ پیکرِ فضایِ عمومی و اجتماعی اثرگذار است. اینکه امروزه در برابر ویروس تهدیدگر به مرگ (ویروس کرونا) ما را به تنهایی در فضای خانه و خانواده و نه اجتماع فرا میخوانند نشان از ماهیت و جایگاه حساس و بسیار مهم خانه به عنوان آخرین پناهِ انبوهِ آدمیان دارد.
انبوه افرادی که یک ویروس آنها را به انبوه تنهایان (به اجبار) در خانه به عنوان مکانی برای حبس و افقِ تولدِ سلامتی سوق داده است.
🔹نوربرت الیاس جامعهشناس و نویسندهی کتاب "تنهایی دم مرگ" معتقد است که مرگ در عصر جدید و در دنیای مدرن و صنعتی امروز بسیار ناخوشایند است، چراکه در تنهایی اتفاق میافتد. اما در جوامع ماقبل مدرن و سنتی مرگ به نسبت راحتتر صورت میگرفت و افراد در کنار بستگان و خویشان و دوستانشان جان میدادند. اما اکنون این فرار از مرگ بهسوی تنهایی را چه میشود نام گذاشت؟
🔸تنهایی که پیش از این (این بیماری و وضعیت کنونی) به عنوان چهره پنهانی مسائل قلمداد میشد اکنون جایش را به همزیستی و معاشرت به عنوان چهرهی آشکار این مسئلهیِ حادِ اجتماعی و درهمشکنندهیِ ساختارِ اجتماعی داده است. بدین صورت که ارتباطات اجتماعی و به طور کلی عرصهی عمومی، مکانی برای بیماری و آغازی بر پایان (مرگ) شده است.
🔹در این برهه انسان اجتماعی به عنوان عامل تعیین کننده و تهدید کننده فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حوزهی بهداشت عمومی و سلامت شهروندان (عموم افراد بشر به عنوان جمع) بدل شده است. تنهایی در مفهوم کلی آن، که از آن به عنوان رنج بشر نام برده میشد، اکنون منزلت یافته و به عنوان نماد سلامتی و عامل نجاتدهندهی بشر توصیه میشود.
🔸اما نباید در حبس و تنهایی از همجواریِ سلامتی و شرارت و رنج غافل باشیم و در همگانیترین سلولهای انفرادی برای بهداشت عمومی، شرورانی تنها بسازیم. این تنهایی تجویزشده و جلا داده، شیوهی واحد و یکهی زیستن نیست؛ بلکه تنها در حکم امکان حیات است و رسالت آن، بودگی بخشی به ساحت وجود است.
🔹اکنون بهار تنهایی است اما باید حواسمان باشد که این بهار کوتاه مدت است و آن را طولانی نسازیم. در کنار کارکرد پزشکی این تنهایی نباید از کارکرد دوگانه خودسازی/ خودباختگی آن غافل بود. در این تنهایی، انسان یا موفق میشود یا شکست میخورد، یا خود را به عنوان انسانی دارای حالات روحی و احساسات والای انسانی بازمییابد یا خود را گم میکند.
🔸انسان تنها شده، اگر غرق در تنهایی شود، بعد از مدتی به انسانی وحشی و سرکشی تبدیل میشود که دست به هر جنایتی میتواند بزند. تنهایی میتواند به عنوان عامل اصلی شیوع شرارت در میان انبوه تنهایان بدل میشود. انسان تنها، انسانی است شررو؛ اما عشق پایان رنج تنهایی و دوای درد این عزلتگزینی است. در عین تنهایی باید عاشق دیگری باشیم، نه برای فرار از تنهایی بلکه برای ایجاد زندگی پس از این دوران تنهایی.
🔹به گمانم با عشق میتوانیم تنهایی دردناک را موقوف به سعادت سازیم. چراکه در طول تاریخ همواره عشق ثابت کرده که چریکی است که باعث هجرت رنج از انسان تنها شده است. عشق انسانیترین و سیاسیترین کنش انسانی در این برهه از حیات است. این نوع تنهایی که همراه و همگام عشق است، تنهایی مقدس است. این تقدس تنهایی از تقدس حیات ناشی میشود. یادمان باشد که در این تنهایی انسانیتمان را به قمار نگذاریم و دیگران را فراموش نکنیم. رنج دیگران را رنج خود بدانیم و مرهمی بر آن باشیم.
⚜ @taammolat74
📮همزمان با انگشت اشاره چین،روسیه و ایران مبنی بر احتمال #حمله_بیولوژیک بودن #کرونا، آمریکا دهها مقر حشدالشعبی عراق را به صورت بی سابقه بمباران کرد.
رسانه ها و شخصیت های کشورهای آسیب دیده از کرونا نباید بگذارند آمریکا با خلق سوژه،جایگزینی برای کرونا در افکار عمومی جهان بتراشد
البته شاید با مدل تولد القاعده و داعش بشود تحلیلش کرد.
✍️ عبدالله گنجی
⚜️ @taammolat74
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مدیریت رسانهای کرونا
🔶 امیررضا مافی
«ما امکان دارد کرونا بگیریم ولی این کروناست که همه ما را در برگرفته است!»
🔹ضرورت تشکیل اتاق فکرهای رسانهای برای مدیریت افکار عمومی؟!
🔹شبکههای اجتماعی چه تاثیری در واقعیت بحران دارند؟!
🔹رسانه در دنیای امروز در مقابل با این دست بحرانها چه میکند؟!
⚜️ @taammolat74
🔰چرا این قدر به دنبال تفریح و گشت و گذاریم؟ چرا از تنهایی فراری هستیم؟
✍️مصطفی ملکیان
🔸چرا اين قدر تفريح و گشت و گذار مي کنيم؟ چرا در زندگي انسان مدرن تفريح جايگاهي دارد که در زندگي انسان سنّتي ندارد؟ براي اين که انسان مدرن نميتواند با خودش تفريح کند. يعني هروقت به خودش رجوع مي کند از خودش بدش مي آيد. باغي در درون خودش ندارد که اگر ده سال هم مسافرت نرود هيچ وقت حوصله اش سر نرود.
🔹آدمي که تفكّر معنوي عميقي دارد، اگر صد سال هم مسافرت نرود يك لحظه نمي گويد حوصله ام سر رفت. چون دائماً مشغول سير در يك باغ دروني است . وقتي ما باغ دروني نداريم بايد برويم باغهاي بيروني را ببينيم.آدمي که خودش را نمي تواند تماشا کند چاره اي جز اين ندارد که برود و بيرون از خودش را تماشا کند.
🔸اشخاص معنوي آن قدر درون خودشان چيزها ي نو کشف مي کنند و چيزهاي بسيار شاد کننده، اميدوارکننده و آرامش بخش مي يابند که هيچ وقت به سير و مسافرت بيروني احتياج پيدا نمي کنند. بنابراين يكي از دلايلي که ما اين قدر به مسافرت و تفريح نيازمنديم ، اين است که ما انسان هاي معنوي اي نيستيم.
🔹هر چه انسان معنوي تر باشد، کمتر احتياج پيدا مي کند به اين که منظره و تابلو راعوض کند، اين است که انسان جديد تابلوهاي خانه اش را هم بايد هر از چند مدّت عوض کند، مبلمان خانه اش را هم و... چون بعد از مدّتي اينها ديگر نمي توانند او را از خودش به بيرون از خودش عطف توجّه دهند. اگر همه ما شبيه مولوي بوديم مسافرتهايمان هم بسيار کاهش پيدا مي کرد.
⚜️ @taammolat74
♦️تو خدمت کن و فحش بخور...
دوست و دشمن هم دارند به تو می تازند.
مشغول خدمت به بیماران کرونایی بودی که به تو خبر دادند، همسر باردارت که در آی سی یو بستری بوده، تو را با یک دنیا غم و غصه با این دنیای بی مزه و بی وفا تنها گذاشته و رفته..
همسرت غریبانه رفت و تو هم غریبانه آمدی بیرون اورژانس و گریه کردی تا روحیه رفقای جهادگر طلبهات خراب نشود، بتوانند کماکان به بیماران کرونایی خدمت کنند.
⚜ @taammolat74
🔰تأملات کرونایی
✍️ محسن آزموده
🔸شیوع ویروس کرونا موجب شده بسیاری از اهل اندیشه، در کنج خلوت خود بنشینند و ضمن تامل درباره وضعیت پیش آمده، متونی درباره آن تولید کنند و حاصل تفکرات خود را در شبکههای اجتماعی یا درسایتها یا ... با دیگران به اشتراک میگذارند. هر یک از ایشان هم میکوشند، وجوهی تاریک از آن را در منظر و مرآی عموم وحشت زده و هراسان ، روشن سازند. تا جایی که به مباحث فکری غیرپزشکی مربوط میشود، در وهله اول مباحثی درباره کمیت و کیفیت توجهی که رسانهها به این قضیه کردند، به چشم میخورد. گروهی به این اشاره کردند که این حجم از اخبار و نحوه پرداختن به آنها با انگیزههای سیاسی همراه است.
🔹این که بیماری از چین شروع شده و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافته، سبب شده بسیاری مدعی شوند رسانههای کشورهای غربی با انگیزههای سیاسی برای زمین زدن اقتصاد چین از طریق قرنطینه کردن آن، عمدا و سوگیرانه اخبار مربوط به این بیماری را بزرگنمایی میکنند. حتی گروهی با طرح تئوریهای توطئه مدعی شدند که اصل ماجرا یعنی خود بیماری هم ممکن است با دخالتهای عمدی انسانی و با اهداف سیاسی و اقتصادی پدید آمده باشد. در این میان برخی برخوردهای تبعیضآمیز و نژادپرستانه در جاهای مختلف دنیا نسبت به چینیها، موجب شد شماری از اهل نظر، جوامع بشری را به بازگشت به نوع دوستی و رعایت اخلاق فراخوانند.
🔸گروه دیگری از اظهارنظرها در سطح علوم انسانی، مباحث تاریخی است. یعنی شماری با مشاهده این بیماری فراگیر، به یاد اپیدمیها و بیماریهای واگیردار در طول تاریخ ایران و جهان افتادند و ضمن بازگویی آنها، به مقایسه نحوه مواجهه انسان امروز با این پدیده پرداختند. یکی از وجوه جالب این شکل از تاملات، مقایسه نحوه مواجهه و برخورد جوامع غربی با شکل رویارویی ایرانیان در دورههای گذشته است.
🔹 اما دستهای دیگر از اظهارنظرها راجع به قضیه کرونا، از سوی کسانی طرح شده که از منظری خاص در اندیشه و فکر به آن مینگرند. برای نمونه چپگرایان، قضیه را از منظر سازوکارهای جامعه سرمایهداری کنونی مینگرند و آن را تحلیل میکنند، مثل دو یادداشت اسلاوی ژیژک که در روزهای اخیر منتشر شده، و یادداشتی که جورجو آگامبن، متفکر چپ گرای ایتالیایی با عنوان «وضعیت استثنایی کرونایی» نوشته است. آگامبن ماجرای کرونا را یک «وضعیت استثنایی» تلقی کرد که در آن سرمایهداری، با بهرهگیری از هراس ناشی از کرونا، وضعیتی حاد برای تحکیم سلطه خود و توجیه تعلیق حقوق عمومی انسانها پدید آورده است.
🔸 او مدعی است که کرونا، آن قدر هم که در رسانههای تحت سلطه سرمایهداری گفته میشود، خطرناک نیست و سرمایهداری با دامن زدن به هراس عمومی، سعی دارد که حقوق انسانها را تحدید کند. ژان لوک نانسی، فیلسوف چپگرای معاصر فرانسوی که اتفاقا دوست آگامبن است، در یادداشت کوتاهی با عنوان «استثناء ویروسیشده» نسبت به اظهارنظر او واکنش نشان داد و سخنان او را نه تاملی سیاسی، بلکه مانوری برای منحرف کردن اذهان نامیده است.
🔹نگاه دیگری که به ماجرای کرونا و اپیدمی آن از سوی اصحاب اندیشه مطرح شده، رویکرد الهیاتی به قضیه و طرح بحثهایی در زمینه تئودیسه(عدل الهی) است. این رویکرد که عمدتا در جوامع معتقد به باورهای تئولوژیک(الهیاتی) صورت گرفت، با مقایسه اپیدمی کرونا با زلزله لیسبون، به نقد تئودیسههای ایدئولوژیک میپردازد و شیوع این بیماری را زمینهساز بیاعتباری توجیه باورهای الهیاتی ایدئولوژیک میخواند.
دیگر رویکرد فکری نسبت به ماجرای کرونا، توجه به رفتار اجتماعی مردم است. این نگاه در صورت انتقادی به نقد واکنشهای رفتاری و گفتاری فردی یا جمعی مردم در ایران یا در عرصه بین الملل میپردازد، و در صورت هنجاری میکوشد با توضیحات فلسفی و روانشناختی و تاریخی، مواجهه آحاد جامعه با مشکل را راحتتر سازد.
🔸کوتاه سخن آن که از زمان شیوع سریع کرونا زیاد نمیگذرد، اما در همین زمان کوتاه، گفتارها و متنهای فکری فراوانی پدید آمده ، نشانهای از آن که ذهن پرسشگر انسان سخت مشغول است و میکوشد این رویداد ناگوار را به نحوی بفهمد، توضیحی برای آن بیاید و راه چارهای برای مواجهه با خطری که پدید آورده پیدا کند. چنین باد.
⚜️ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی
📚 کتاب درخت ابریشم بیحاصل
▪️مولف : محمدرضا بایرامی
▪️ناشر کتاب : کتاب نیستان
▪️سال نشر : 1398
▪️تعداد صفحات : 272
🔸داستان زندگی نویسندگان و اصحاب قلم و تنوع نگاه آنها به بسیاری از موضوعات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی زمانشان، به دلیل آشکار شدن جزئیاتی از تجربه زیسته آنان، همواره مورد علاقه مخاطبانشان بوده است. مخاطبان بسیاری سعی میکنند با تمسک به این جزئیات در دنیای ناشناخته مانده خالق برخی از مهمترین آثار ادبی زمانهشان نفوذ کرده و زندگی را از دریچه زیسته او نگاه کنند. محمد رضا بایرامی از نویسندگان شناخته شده و صاحب سبک ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز با نگارش کتاب درخت ابریشم بیحاصل به جرگه این دست از نویسندگان پیوسته است.
🔹این کتاب شامل پانزده یادداشت از بایرامی است که هر کدام موضوعی خاص را در برهه ای از زندگی وی تعریف می کند. او سعی کرده است در این یادداشت ها که راوی اتفاقاتی در بخشی از سالشمار زندگی اوست به تدریج سیر تحول و تطور در نظام فکری و نیز آنچه بر او و آثارش رفته و نیز نوع نگاه به اهالی قلم در گذر زمان و در سیستم های مختلف سیاسی و فرهنگی در ایران را به نمایش بکشد.
🔸بایرامی در جمله کوتاهی بیان کرده این یادداشتهای به ظاهر کم ارتباط با یکدیگر در مجموع یک منظومه فکری برای مخاطب وی میسازد که او به عنوان یک نویسنده در آن تصویر شده است. او بسیار چیرهدست و منتقد و گاه با استفاده از طنزی تلخ سوژههای هر یک از این یادداشتها را مورد پرداخت قرار داده است.
#درخت_ابریشم_بی_حاصل
#محمدرضا_بایرامی
⚜️ @taammolat74
🔰کوتاه با اهالی رسانه
✍️معصومه نصیری
🔸بیماران بستری شده به علت کرونا در بیمارستان ها، وقتی اخبار رسانه ها درباره مرگ و میر، نحوه خاکسپاری فوت شدگان، عکس های مرتبط با این مساله را می بینند و می خوانند بشدت می ترسند و امیدشان برای مبارزه با بیماری را از دست می دهند، آنها با دیدن هر خبر و عکس یک بار می میرند و زنده می شوند.
🔹در زمینه انتشار اخبار مربوط به کرونا شفافیت در اطلاع رسانی و قوام یافتگی اخبار موضوعی فراتر از انتشار لحظه به لحظه اخبار فوت شدگان و ... است. این مدل از کنشگری رسانه ها ضمن اینکه اثرات روانی میان مدت و بلندمدتی روی افکار عمومی دارد، درگیرشدگان با بیماری و خانواده های آنها را آزار می دهد. «مخاطب آزاری» به بهانه نشر اخبار، نقض اخلاق رسانه ای و مسوولیت اجتماعی است.
🔸رسانههایی که دارای استراتژی دقیق هستند در دوران بحران، علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمان بحران، به تاثیرات تولیداتشان در دوران بعد از بحران نیز دقت میکنند. یک لحظه از خودمان سوال کنیم آیا این پمپاژ اخبار موجب افزایش تاب آوری مخاطبان در حین و بعد از کرونا می شود یا آنها را افرادی عصبی و ناراحت با درجه بالایی از حس بدبینی به کشور؟ اساسا این مدل از اطلاع رسانی آیا بهترین مدل از اطلاع رسانی است؟ آیا تاکتیک و روش جایگزین دیگری برای اینکه هم رسالت رسانه ای انجام شود و هم حقوق افکار عمومی محترم شمرده شود وجود دارد؟
🔹رخدادها روز به روز تغییر میکنند، گونه های نوین رسانه ای پا به عرصه می گذارند و نحوه مدیریت افکار عمومی دستخوش تحول میشوند اما ما کماکان طبق همان فرمول همیشگی نظام رسانه ای خود را تنظیم و تعریف می کنیم. هنوز با شیوه وی گفت و وی افزود خبر می نویسیم، هنوز هم واکنشی تولید محتوا می کنیم و نه کنشی، هنوز هم در شرایط بحران قهرمان پروری نمی کنیم و با چینش اخبار منفی و ناامید کننده خارج از توان تحمل روحی مردم، رنجشش اجتماعی ایجاد می کنیم.
🔸این سخنان وقتی برایمان معنا پیدا میکند که روی تخت بیمارستان هم با بیماری دست و پنجه نرم کنیم و هم با موج اخبار منفی که از در و دیوار رسانه هایمان بالا می رود.
⚜ @asrehooshmandi
⚜ @taammolat74
📮حسام الدین آشنا در توییتی نوشت:
با ریاست دکتر روحانی در ستاد مبارزه با #کرونا، مطمئن باشید ویروس کرونا را نیز مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر و... ریشه کن خواهیم کرد.
🔻پ.ن: خدایا خودت به ما رحم کن 🙄🙄🙄
⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه نخست
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۱.mp3
8.04M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه نخست
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹مقدمه عمومی و روششناسی آیت الله بروجردی(ره)
🔹 نقش تجربه در استنباط احکام شرعی
🔹 جایگاه فقه در عصر حاضر
⚜ @taammolat74