eitaa logo
تاملات
752 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙سید کمال حیدری دیدگاه ایشان نسبت ب
🔰 نقدی بر دیدگاه‌های سیدکمال حیدری ✍️ صادق گودرزی 🔸ایشان یک جریان فکری نیست، فقط یک شخصیت است که مورد اقبال جریان روشنفکری و رسانه های مخالف نظام حوزوی و سخت ادعای تحول / نظریه پردازی/ آزاد اندیشی دارند. 🔹در کل چون آقای حیدری دنبال مباحث معرفتی بودن برایم جذاب بودن و به یکی از طرفداران ایشون تبدیل شده بودیم و حتی از نقدهای شخصیتی و بی دلیل گله مند بودیم. و خیلی خوشحال بودم ایشان اعلام کردن حاضر به پاسخگویی به مخالفین هستند اگر کسی وارد بحث بشوند بی پاسخ نمی گذارند. اما نقدهای که توسط اساتید سطح عالی حوزوی بود بی پاسخ ماند! چرا میگویم استاد سید کمال زیر بار مناظره شانه خالی می کند روش ایشان چنین است ایشان مرجع است و علامه ! 🔸باید جسارتا عرض کنیم این و علامه نامی فقط مربوط به دفتر ایشان است ایشان در حد یک مدرس مطرح قم است! نه جامعه مدرسین نه موسسات فلسفی کلامی قم، ایشان را صاحب نظر نمی دانند بله یک مدرس علوم دینی هستند که به لطف پول‌های مقلدین عربی تریبون انتشار مطالب را دارند و خیلی های دیگر هستند که اگر این امکانات مادی داشتند از ایشون معروف تر و مطرح تر میشوند . 🔹درس ایشان هم از خلوت ترین دروس اساتید معقول مطرح قم است که بیشتر افرادی که گرایش به روشنفکری یا افرادی که گمان میکنند و یا مشکل با نظام حوزوی دارند جای بهتر و آغوشی باز تر جمع ایشان پیدا نکردند. 💢این را ایراد نگیریم بگذریم : چرا دفتر ایشان (موسسه ) امام جواد نقدها را پنهان می کنند؟! مناظره خلاف اصول علمی است. باشد بهانه سخت نگیریم (چرا این آقایان در جلسات پرسش پاسخ و نظریه پردازی شرکت نمی‌کنند! ) آیا خارج شدن از موسسه و جمع بادیگاردها و جو نظامی و سخت گیرانه دفترتان هم همینطور است ؟؟ و مانند دادگاه گوشی ها رو ضبط می کنند! 🔸چطور پاره از مباحث تلگرامی با چند طلبه جوان را میخواهند چاپ کنند در کتاب جواز تعبد ( اعتراف آقای صفابخش ادمین کانال و مدیر دفتر ایشان ) اگر بحث بد است چرا به پیوی طلاب که مبانی دستشان نیست و کمی تمایل نشان می دهند می روند و شب روز سعی در جذب او دارند نکند بحث و گفتگو فقط با منتقدهای سرشناس اشکال و ایراد دارد! 🔹به این آقایون در یک انتقاد میگویم حداقل مناظره نمی‌کنید نقد ها و اشکالات فضلا را پنهان نکنید و پاسخگو رسمی باشید. حداقل یک نماینده دفتر ایشان معرفی کند تا در بحث عیار نقد ها روشن شود و ثابت بشود مبانی‌تان قابل دفاع است. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | سومین شماره نشریه خردورزی ♨️ ویژه‌نامه الاهیات کرونا 🔸سومین شماره نشریه خردورزی با موضوع «الهیات کرونا؛ ظرفیت سنجی الهیات توحیدی در بحران کرونا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه الهیات توحیدی در بحران کرونا، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«» در شماره سه خود به «تقابل الهیات توحیدی و لیبرالی»، «تعامل علم و دین»، «سینمای راهبردی غرب در بحران کرونا» و «جریان‌شناسی الهیات توحیدی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران کرونا ابعاد مختلف جایگاه دین را در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد کناکاش داده است. 🖌 هیئت تحریریه: سید حسین امامی، سعید مهدیان، میلادپور عسگری، محسن مومنی، عرفان خلیلی، مجید رحیمی ⏰ مرداد 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
الهیات کرونا -مرداد-فکرت.pdf
11.34M
📘دانلود pdf | سومین شماره ♨️ ویژه‌نامه الاهیات کرونا 🔸ورشکستگی و خشونت نئولیبرالیسم با کرونا آشکار شد،اهداف سینمای راهبردی غرب در کرونا، کرونا، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی، در قضیه کرونا، نصرت الهی شامل حال ملت ایران شده است 🔹بهانه کرونا نگاهی دیگر به فیلم شیوع، دوگانه پنداری کرونایی و تأملات فلسفی درباره کرونا، جلوه‌های هنر در بحران بشری، کرونا و مناسک دینی، نگاه تعاملی به مسأله علم و دین و عقلانیت شیعی در مواجهه با بحران اجتماعی از مطالب این نشریه است. 🔗 لینک دانلود: 🌐 http://fekrat.net/?p=1269 🌐 mehrnews.com/xSr2q ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه‌ تلویزیونی و رادیویی در BBC است که شامل مصاحبه‌های عمیق با شخصیت‌های مختلف و خبرساز است. برنامه‌ای که مجریان آن سابقه خبرنگاری هم داشته‌اند. در سلسله برنامه‌های هاردتاک مهمانان زیادی از جمله روسای جمهور آمریکا مهمان شده‌اند که گفتگوهای داغ و سختی را به وجود آورده‌اند. 🔹این برنامه چالشی تاکنون الهام بخش برنامه‌های زیادی شده‌است. در کشور ما نیز برنامه‌های مختلفی با ادعای یک گفتگوی داغ و سخت ساخته شدند مانند برنامه «» با اجرا «رضا رشیدپور» که روی شبکه اینترنتی آپارات قرار می‌گرفت. از جمله اینها برنامه «» با اجرای «» است که با ادعای «هاردتاک» در سال 96 از تلویزیون پخش شد. برنامه‌ای که حتی نام آن نیز نوعی ترجمه شده همان برنامه شبکه BBC است. برنامه‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد. 🔸 در این برنامه دخانچی با اهل تفکر و ژورنالیست‌های اندیشه‌ورز گفتگو می‌کند و به نظر می‌رسد مطالبی که ارائه می‌دهد می‌تواند برای اهل اندیشه مفید باشد. چیزی که شاید به تعبیری بازجویی علمی شناخته شود. چیزی که بعدها به صورت معتدل‌تری در قالب برنامه شوکران فضلی‌نژاد شاهد بودیم. 💢اینک در کانال تاملات بنا گذاشته شد که هر دوشنبه، یک قسمت از این برنامه را بازنگری کنیم و صوت این برنامه را در اختیار دوستان قرار می‌دهیم. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه‌ تلویزیونی و رادیویی در BBC است
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با محمد قوچانی برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک) قسمت نخست ⏰ ٩ آذر ١٣٩٦ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سختانه محمد قوچانی.mp3
33.38M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با برنامه تلویزیونی (هاردتاک) قسمت نخست 🔹روزنامه نگار حرفه ای هستم، نه به این معنا که یک روزنامه نگار خوبی هستم بلکه به این معنا که من از این راه زندگی می کنم، به این معنا که شغل اول و آخرم این است، از آن پول در می آورم و از آن پول دوباره کتابی میخرم و می خوانم تا بنویسم و به این ترتیب چرخه ای تشکیل می دهد! و اینرا انتخاب کردم! 🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری می‌کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔰غدیر نافی توسعه منهای عدالت! ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸مسلم هر كشوري براي امور امروز و فرداي خود نيازمند برنامه است وگرنه گرفتار هرج و مرج مي‌شود. اما آنچه متأسفانه در بعضي از دولت ها مورد غفلت قرار مي‌گيرد انسان وعواطف انساني است. انسان‌ها بيش از آن که نياز به رفاه داشته باشند، به عدالت و معنويت احتياج دارند و بايد برنامه‌ها طوري باشد که دو موضوعِ اخير سخت مورد توجه قرار گيرد و اين ممکن نمي‌شود مگر آن که فرهنگ غدير وارد صحنه‌ي اجتماع شود و سيره و شخصيت علي(ع) که مظهر عدالت و معنويت ‌است مدّ نظرها قرار گيرد. 🔹غدير توجه به فرهنگي است که پيامبر خدا(ص) يك مجري معصوم را براي اجراي برنامه‌ي شريعت الهي معرفي كردند تا اولاً: زندگي زميني به آسمان معنويت وصل شود. ثانياً: در ذيل برنامه‌ها، عدالت و معنويت مدّ نظر قرار گيرد و به اسم يا از اين دو نياز مهم غفلت نشود. 🔸ملت ايران با نظر به ، انقلاب کردند تا مبناي سياستي را که متأثر از فرهنگ غربي بود تغيير دهند و اين امر مستلزم شناخت عميق‌تر جايگاه امام و امامت در هستي است تا نه تنها براي مديريتِ نوع غربي اصالت قائل نباشيم بلکه متوجه شويم با غفلت از غدير چه برکات ارزشمندي را بشريت از دست داده است، در اين صورت است که با رجوع به غدير و پشت‌کردن به مديريت‌هاي نوع غربي، از ملامت غربزدگان نگران نخواهيم بود که بگويند از تجدد بريده‌ايد و به قرون وسطي روي آورده‌ايد. ⚜️ @taammolat74
🔰اتاق فکر‌های چاق اما اتاق عملیات‌های لاغر 🔸یکی از مشکلات ساختاری بزرگ در سیستم حکومت‌داری در شقوق مختلف، مسئله اتاق عملیات است که به اندازه اتاق فکر مهم و قابل تامل می‌باشد ولی اتاق عملیات به اندازه اتاق فکر جدی گرفته نمی‌شود. 🔹 سختی، فشار و مشکلات اتاق فکر کمتر از اتاق عملیات است اما هزینه و درآمد بیشتری می‌تواند داشته باشد و از طرفی به دلیل اینکه بازخوردها انتزاعی است، بنابراین توقع کمتری از خروجی اتاق فکر وجود دارد و راحت‌تر هستند. 🔸 هر چند تاکنون هنوز موفق نشدیم تا شکاف میان باور تا اجرا را درست پر کنیم و مبتنی بر قواعد فقهی یا دکترین یا هر مسئله دیگری رنگ نظریات را با عمل هم آغوش کنیم، ولی تلاش متنابهی در این راستا صورت هم نگرفته است و این ابتدای شکست تدریجی و بازگشت به گذشته است. 🔹بعضی رسانه‌شناس‌های دانشگاهی هر چند ذهن خود را پر از شناخت رسانه به معنای اصطلاحی آن کرده‌اند و از مانوئل کاتسلز تا دکتر محسنیان راد را ورق به ورق و صفحه به صفحه حفظ کرده‌اند، اما فهم و شناخت رسانه در عرصه عمل بدون شک متفاوت‌تر است و این علوم تنها پشتوانه ایدئولوژیک و عقبه تئوریک فعالیت رسانه‌ای به حساب می‌آید. 🔸 مسئله مشخص است که مسئولیت را باید به دست مسئله‌شناس داد و به دور از فضای امنیتی و سیاسی به عمل رسانه‌ای رسید و حدفاصل میان اقدام امنیتی با اقدام رسانه‌ای به اندازه یک موی باریک است و خبرنگار تحقیقاتی گاهی از افسر ارشد اطلاعاتی قوی‌تر و عمیق‌تر است و بهتر می‌فهمد اما عرصه اقدام و میدان عمل او متفاوت است. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ponezs
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغاثی است. این کتاب با سیری موشکافانه و پژوهشگرانه و براساس اسناد و مدارک مستند عمدتا مورخین معتبر غربی در تاریخ 1400 ساله تمدن اسلامی، نقبی تاریخی در زوایای پنهان و ناگفته علمی و هنری و همچنین سبک زندگی این تمدن به عمل آمده تا یک سانسور چند قرنی صلیبی/صهیونی که همواره سعی در حذف این تاریخ شگفت انگیز داشته به چالش کشیده شود. چالشی که اگرچه دیری است از سوی برخی کارشناسان تاریخ تمدن در خارج و داخل کشور به راه افتاده اما خفقان و دیکتاتوری آکادمیک و رسانه ای در غرب همواره مانع انتشار و افشای آن بوده است. 🔹این کتاب، سوابق «تمدن اسلامی» را از دوران پیامبری رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تا به امروز و از غربی‌ترین مرزهای این تمدن در آندلس(اسپانیای فعلی) تا شرقی‌ترین آن در چین و هند در بر می‌گیرد و حیطه‌های بسیار ناشنیده و ناگفته مانند عرصه‌های علمی در میادین مکاشفات دانش و صحنه‌های هنری و سبک زندگی در معماری و پوشش و رفتار و اخلاق و... مورد توجه قرار داده است. 🔸جریان اصلی آکادمیک و رسانه‌ای برای آنکه تاریخ اسلام را تحریف کرده و آن را از همه مفاخر و ظرفیت‌ها و مصادیق اجرایی‌اش خالی کرده و دینی ارتجاعی و عقب‌افتاده و مخالف با علم و هنر جلوه بدهد، دست به تحریف تاریخ زد! و امروزه شاهد هستیم این تاریخ حذف و سانسور شده یا تحریف گردیده و یا به صفحات بسیار اندکی، محدود شده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان
🔸در کتابی به به نام The Future Of Political Islam (آینده اسلام سیاسی) تالیف نویسنده و محقق معروف آمریکایی، "" که در سال 2003 توسط در آمریکا به چاپ رسیده، ابعاد مختلف گرایشات سیاسی اسلام گرایان و عملکرد آنها خصوصا در دو سه دهه اخیر در نقاط ملتهب جهان (از نقطه نظر غربی ها) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در مقدمه کتاب نقل قولی از یک مورخ و دانشمند یهودی به نام "" آمده که موقعیت اسلام را در بیش از 1000 سال پیش چنین ترسیم می کند: "🔹در سال 1000 میلادی،خاورمیانه اساس دنیای متمدن بود.کسی اگرزبان عربی نمی دانست، نمی توانست ادعا کند که آموزش کاملی دیده است. یک امپراتوری اسلامی از طریق فتح و غلبه از 4 قرن پیشتر، بذرهای یک را کاشته و آبیاری کرده بود و این تمدن توسط اراده آزاد خلاقیت های مادی و شجاعت های معنوی حمایت و پشتیبانی می شد. تردیدی وجود ندارد که سلسله های اسلامی، قوی ترین سیاست و اقتصاد و نظامی گری روز را به نمایش گذراده بودند. این فوق العاده، هوش و نبوغ و استعداد انسان ها را به خوبی پرورش داد. به نظرم اگر در آن سالها یعنی سال 1000 میلادی ، جایزه نوبل وجود داشت ، تقریبا همه جوایز آن ، به مسلمانان اختصاص می یافت ..." ⚜️ @taammolat74
📮یونس عزیز دلشکسته، باید همواره از باورهایمان غبارزدایی کنیم تا زانوهایمان سست نشود. گاهی خطاهای ریز باورسوز می شود آرام و آرام به تدریج لرزش های کوچک در طول زمان به ارتعاشی عظیم مبدل می شود، که صخره های مغرور مستحکم را می لرزاند و می شکافد. ✍️ وحید یامین‌پور 📚ارتداد، ص ۱۴۷ ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در روز عید قربان ✳️ بخش نخست دشمنی، امروز با ملّت ایران زیاد
🔰برای این خلأ بزرگ فکری کنیم و گرنه ول معطلیم! ✍️ سیده راضیه حسینی 🔸رهبر انقلاب جبهه اهالی رسانه‌ را خیلی صریح مشخص کردند: «شکستِ ». رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی باید حقیقت موضوعات را برای جامعه روشن کنند و نگذارند تحریف حقایق باعث سست‌شدن در مقابل جریان تحریم شود. 🔹اما در تمام سال‌هایی که جریان انقلاب اهمیت رسانه را فهمیده، یک جای خالی بزرگ در فعالیت رسانه‌ای‌اش وجود داشته: «ضعف در ارتباط با عموم مردم»؛ چه در فرم محتوا و چه در کانال ارتباطی. 🔸 تجربه نشان داده رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی اگر دوباره صرفا به تکرار و تحلیل این جملات کلیدی بسنده نکنند، در بهترین حالت شروع به تولید محتواها با قالب‌های همیشگی و برای مخاطب همیشگی خواهند کرد. کلیشه‌های رجزخوان، فرم تکراری و محتواهای عصاقورت‌داده و رسمی. همه این‌ها هم در یک حلقه محدود از خودی‌ها می‌چرخد. ازین رسانه و کانال به رسانه و کانال دیگر با مخاطبان مشترک که اغلب همفکر خودمان هستند. 🔹 این خلأ بزرگ ،حالا و در این عرصه‌ای که رهبرانقلاب مورد تأکید قرار داده‌اند، بیشتر و جدی‌تر خودش را نشان خواهد داد. چون مخاطب اصلی جریان تحریف، ذهن و مردم است و اتفاقا در تمام این سال‌ها، جبهه رسانه‌ای جریان ضدانقلاب و غربگراها توانسته‌اند با افکار عمومی ارتباط موثرتری را با برقرار کنند. 💢 تعارف را کنار بگذاریم؛ برخلاف مخاطبینِ ثابت ما، بخش اعظم ذهنیت «عموم مردم» را کانال‌هایی با محتوای غیررسمی جهت‌دهی می‌کند؛ آن هم با قالب‌هایی مثل سرگرمی و عکس‌نوشت و پیام‌های ساده فورواردی در شبکه‌های اجتماعی. به همین خاطر محدودشدنِ ما به متن‌های سیاسی و رسمی، فکر و حرف ما را در یک حلقه بسته نگه می‌دارد؛ حتی اگر به بهترین ادبیات تبیین کرده باشیم و بزرگترین ابهامات و شایعات را پاسخ داده باشیم. ✅ باید به فکر شناخت کانال‌های موثر ارتباط با «عموم مردم» باشیم؛ وگرنه دوباره ول‌معطیم. ⚜️ @taammolat74
🔰 تضاد مرگ اندیشی در اندیشه مذهبی با سکولار ✍️ آرمان شهرکی 🔸مرگ یا بهتر است بگوییم رویارویی با مرگ یکی از مهمترین معضلات رودرروی است. به قطع‌ویقین می‌توان گفت که سزاواری مرگ چونان موضوعی برای اندیشیدن، غالبا از آن جهت است که مترادف است با “محوِ” همیشگی بدن و لذا خود. به قول {Søren Kierkegaard} متالهِ دانمارکی، من از از مرگ نمی‌هراسم چون وقتی من هستم او نیست و وقتی او هست من نیستم. بگذریم که در همین گفته‌ی این نیز نقصی عظیم نهفته که همانا غفلت از “احتضار” {dying} است، 🔹برای یک فرد مذهبی، مرگ، پایان کار نیست و مذهب از مجرای یک سری اعمال و افعال در غایت خویش در پی تعالی بدنِ ناسوتی است، از همین روست که می‌توان از “قشنگیِ حیرت‌آورِ” مرگ سخن گفت. مرگی که تنها در نام، مرگ است و به‌واقع، “درسِ زندگی” است. می‌توان از اهمیّت دین به مثابه منبعی که جهت‌گیری‌های متفاوت به مرگ را تسهیل می‌کند سخن گفت. 🔸به عبارت دیگر به مرگ، که آن را در کل نفی نموده و لباس هویّت را تنها به تن و تجسّد می‌دوزد، و دیدگاه مذهبی به مرگ که از زیبایی و قشنگیِ مرگ یا اندیشیدن بدان سخن می‌گوید، در واقع دو قطب متضّاد هستند ! در یک سطح وسیع‌تر، دین، سنّتا برای آدمیزادگان و به قول پیتر برگر {Peter Berger}، جامعه‌شناسی اتریشی “سایه‌ساری مقدّس” {Sacred Canopy} فراهم آورده که ذیلِ چترش می‌توانند به دیدی مشترک از جهان، بدن و هویّت، دست یابند. ⚜️ @taammolat74
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستانی خود که به صورت مجازی برگزار می‌شود، سلسله جلساتی را با موضوع فقه امامیه و معاصرت برقرار نموده است. 🔹در این درسگفتار حجت‌الاسلام والمسلمین استاد مؤلف کتاب‌‌های «رهیافتی‌به‌دانش فقه»، «منشورفقه»، «فقه‌‌مسائل مستحدثه»، «منهاج‌الشريعة»،«المنهاج‌فی‌مبادی‌الاجتهاد»،«المحرز‌فی‌شرح‌الموجز»،«الأساس‌في‌أصول‌الفقه»‌و‌«جستاری‌در‌ساختارشناسی تبویبی‌علم اصول» با نگاهی به متون فقه اماميه،طی12جلسه به بحث درباره‌ی موضوع مذکور می‌پردازد. 💢 این جلسات که به صورت هفتگی برگزار می‌شود موضوعات مختلفی از قبیل استعداد اهداف، منابع، مبادی، مناهج، موضوعات، حکم، ساختار، تاریخ، ارتباط، اجرایی، متون و پیشروی می‌پردازد. در کانال تاملات به صورت هفتگی در روزهای سه‌شنبه به این درسگفتار اختصاص داده شده و مباحث این استاد بازنشر می‌شود. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @Roozegareno_ac
تاملات
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستان
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه نخست ⏰ ۸ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74@feghahat_3 👇👇👇
F.m.1.mp3
14.73M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه نخست 🔹 فقه مفرداتی (تناثری) و حل مسائل معاصر در حد نظریات، محتاج فقه ترکیبی است. فقه ترکیبی، پویا و فقه مفرداتی، ایستا است. فقه پویا در مقابل فقه ایستا است، نه فقه سنتی! فقه سنتی می تواند قرائتی ایستا و پویا داشته باشد. فقیه معاصر مشکلات را به مسائل تحلیل می کند واز استعداد فقه برای حل آن بهره می برد. 🔻 پ.ن: هر سه‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @taammolat74
🔰سیره پایدار ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸‌ابن‌ابيطالب(ع) نمونه‌ي کامل يک انسان است و چون معصوم است سيره‌ي او شامل مرور زمان نمي‌شود تا کهنه شود، او نمونه‌ي عالي حيات بر روي زمين است، ما بايد زندگي‌ها را با سيره‌ي آن حضرت هماهنگ کنيم و لذا نمي توان گفت دنياي مدرن آن سيره و روش را نمي‌پذيرد، زيرا ملاک درست زندگي کردن بر روي زمين امامان معصوم‌اند و نه فرهنگ مدرنيته. 🔹سيره‌ي اميرالمؤمنين(ع) به جهت ارتباطي که با ملکوتِ عالم دارد و منطبق بر سنن ثابت هستي است، عوض‌شدني نيست و ابزارهاي جديد نبايد ما را از سيره‌ي آن حضرت جدا کند که در آن صورت گرفتار اضمحلال مي‌شويم. 🔸عدالت و معنويت و ساده‌زيستي و عبوديت از نواميس عالم هستي است که در شخصيت حضرت علي(ع) نمايان است. همه‌ي تصميم‌گيري‌ها بايد بر مبناي اصول شخصيت آن حضرت باشد تا به شکست دچار نشود. غفلت از ساده‌زيستي طوري شد که امور فرعي در زندگي‌ها عمده گشت. 🔹با توجه به سيره‌ي علي(ع) است که بايد پرسيد چرا بايد زندگي مردم سخت و پرهزينه شود و فرصت زندگي معنوي از دست برود و حرص جاي آن را بگيرد و عدالت زير پا گذارده شود؟ به اميد اين‌که بتوانيم در بستر انقلاب اسلامي به تمام زواياي فرهنگ غدير توجه کنيم و از آن بهره بگيريم. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
قرن‌هایی که به نام دانشمندان اسلامی نامگذاری شد!
🔸«جرج سارتن» در کتاب وزین و معتبر خود به نام «مقدمه‌ای بر تاریخ علم»، علاوه بر اینکه جزء جزء تاریخ علم را از 10 قرن پیش از میلاد مسیح تا 14 قرن پس از آن می‌کاود و نشانه‌های آن در هر گوشه‌ای از این کره خاکی را بیرون کشیده و بر صفحه کاغذ می‌نگارد، اعصار و قرون مختلفی را به نام دانشمندانی می‌نگارد که در هر قرن و عصر موثرتر از دیگران بودند، نامگذاری کرده و در این نام‌گذاری‌ها از قرن هشتم میلادی به بعد (که تمدن اسلامی در جهان معاصرش گسترش می‌یابد.) تمامی قرون و اعصار را به نام نام نهاده است؛ همچون عصر ، عصر ، عصر ، عصر ، عصر و عصر و... . 🔹دکتر مهدی ، بنیان‌گذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در باره علل رشد علم در جهان اسلام می‌گوید: «جالب این که خود محققین ودانشمندان غربی هم به این موضوع توجه کرده که علت رشد علم در جهان اسلام، اصرار قرآن بوده است. جرج سارتن می‌گوید اگر بخواهیم اوج تمدن اسلامی را درک کنیم باید به نقش محوری قرآن توجه کنیم. یعنی برای دانشمندان مسلمان، یک نقش محوری داشته است.» 🔗 بخش قبل | جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان ⚜️ @taammolat74
🔰ضرورت تبیین جایگاه خیال ✍️سید‌میثم میرتاج‌الدین 🔸عدم ساختار مبتنی بر اصول دینی در حوزه خیال و نداشتن نظام منسجمی از تقوای تخیل، اصلی‌ترین ریشه تحریف، یلگی و رهایی «زبان حال» بوده و مهم‌ترین نقطه ضعف است. ما اکنون باید با این پرسش‌ها که «جایگاه خیال در معرفت‌شناسی دینی کجاست و حدود قبض و بسط آن چیست و مناسک خیال در سطوح مختلف آن چگونه به دست می‌آید»، ذهن جامعه را به پاسخگویی و حل ریشه‌ای این مسائل معطوف نماییم. 🔹نبود ساختار در ، این اجازه را به هر هنرمندی می‌دهد تا مطابق تمایلات خود، مرغ خیال را بر صفحه حوادث تاریخی نظیر مصائب اهل بیت به پرواز درآورد. به‌عبارت دیگر همانگونه که به بخش قابل‌توجهی از امور زندگی مانند سخن گفتن ورود کرده و برای آن حد و حدودی را معین نموده است تا یک انسان مؤمن در مقام عمل بتواند حد خود را شناخته و پا را فراتر از گلیم تقوا دراز نکند؛ هرگز در مقوله خیال به چنین حد، حدود و ساختاری مبتنی بر منطق حجیت ورود نکرده است، لذا نمی‌داند در ساحت اهل بیت تا چه اندازه مجاز به پروراندن خیال و وارد کردن قوه تخیل است. 🔸البته میان بی‌تقوایی در خیال، یعنی آنجا که هنرمند از پروراندن هرگونه خیال باطل و شهوت آلودی اباء ندارد؛ با عدم ساختارمندی خیالی که قصد سیر در عالم ملکوت را دارد، تفاوت فاحشی است، اما همین نبود ساختارمندی و نداشتن حدود برای تخیل، فضای مناسبی را برای ورود نفسانیات و گاه شیطنت فراهم می‌آورد. 🔹در‌این‌باره دست‌کم می‌دانیم خیال مجاز به آزادی بی‌‎حد و حصر نیست و باید برای آن ساختاری پدید آورد تا از خطوط قرمز تخطی نکند، اما اندازه دخالت خیال مشخص نیست و این زمانی نگران‌کننده است که بدانیم در طول تاریخ، تخطی خیال، منجر به تحریف وقایع مهم حول محور اهل بیت شده و بی‌تقوایی در قوه تخیل، زمینه بروز انواع و اقسام انحرافات در روضه‌ها و داستان‌پردازی‌ها و افسانه‌سرایی‌ها و پدیدایی اوهام گشته است. 🔸به‌طور مثال در برخی امور قدسی مانند ذات خداوند متعال که حتی مرغ عقل توانایی پرواز ندارد یا در ملکوتی که جبرئیل به عنوان ملک مقرب آستان کبریایی خدا وجبی اجازه فراتر رفتن ندارد، چطور به خیال اذن ورود بدهیم؟ آیا همین نشانه‌ای نیست بر اینکه خیال هرگز نمی‌تواند بدون داشتن مناسک و حدودی برای قبض و بسط، رها و یله جولان دهد؟ ⚜️ @taammolat74
🔰 نهضت ترجمه‌های لیبرالی جریان بروکرات‌های فرهنگی در کشور ✍️ شهریار زرشناس 🔸طیفی از صفت فرهنگی که عمدتا در سال‌های دهه 60 و 70 و حتی بخشی از سال های آغازین دهه 80 مسئولیت های مهم و تاثیرگذراری در بخش های سیاستگذاری و اجرا در حوزه های فرهنگی وم طوبعاتی داشتند، بادر پیش گرفتن رویکردهای جهت‌دار مغرضانه عملا فضایی برای فعالیت گسترده و التقاطی پیدد آوردند. 🔹این طی از اوائل دهه 1360 با سیاستگذاری‌های انحرافی، فضا را برای به راه افتادن طوفانی از ترجمه آثار فلسفی و ادبی و سیاسی و روانشناسی لیبرالی مهیا کردند. در این دوره است که آثاری چون «انقلاب»، «خشونت»، «توتالیتاریسم»، «امپریالیسم لیبرال» از هانا آرنت (ایدئولوگ لیبرال صهیونیست آمریکایی آلمانی الاصل) و «جباریت» و «قطره اشکی در اقیانوس» و «زندگی سیاسی »از مانس اشپربر(نویسنده لیبرال) و «1948» و «قلعه حیوانات» و «درورد بر کاتولونیا» از (رمان نویس لیبرال مسلک خدمتکار سازمان سیا در جنگ سرد )و «ظلمت در نیمروز» و «گفتگو با مرگ» از آرتو کوئیستلر (نویسنده یهودی همکار سازمان سیا) به منظور تخطئه و نفی هر نوع آرمان‌گرایی و انقلاب و ترویج آراء لیبرالی منتشر شد 🔸همزمان آثاری از کارلوس کاستاندا و سوزوکی و آلن واثر که مروج عرفان های انحرافی سکولاریست و مذاهب جعلی چون و و مروج نحوی معنویت سکولاریسم غیر دینی شدیدا فرویدگرا و موید نظام تمدن اومانیستی بودند؛ به طور گسترده ترجمه و ترویج گردید. 📚 نقد حال ⚜️ @taammolat74
🔰وای به حال کسی که اندیشه‌اش مزاحم خودش باشد! ✍ شهید مطهری 🔹عادت به فکر و اندیشه، البته اندیشه‌های عالی و لطیف و همچنین عادت به دعا و نیایش و استغفار و ذکر حق، وحشت را از بین می‌برد و انس می‌آورد. 🔸آدمی که از تنهایی وحشت می‌‌کند از خودش وحشت می‌‌کند، زیرا در تنهایی ذهن به باطن منعطف می‌‌شود و افکار دور و دراز به مغزش می‌آید. خود به خود به فکر می‌‌افتد که «مِن أین؟ و فی أین؟ و الی أین؟» [از کجا آمده‌ایم؟ کجا هستیم؟ و به کجا می‌رویم؟] 🔹بعضی افراد اساساً عقل را مزاحم حساب می‌‌کنند و برای رهایی از چنگال عقل مزاحم، به امور بیهوش‌کننده از تریاک و شراب و قمار و موسیقی پناه می‌برند. 🔸وای به حال کسی که عقلش یعنی اندیشه‏‌اش و بهتر بگوییم اندیشه‌های ناپاکش مزاحم خودش باشد. وای به حال آن کس که خودش و افکار و اندیشه‌های خودش شر و موذی خودش باشد و برای رهایی از این موذی دست به دامن تریاک و قمار بشود. 📚یادداشت‏های استاد مطهری، ج۱۳، ص۱۰۸ ⚜ @taammolat74
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر فرهنگستان علوم، در طی درسگفتاری به بحث استراتژیک و بلند مدت "مبانی اقتصاد اسلامی" پرداخته است. 🔹ایشان که مسلط به مبانی فقهی؛ اصولی و اقتصادی شهید صدر(ره) هستتد، گفته است که بیش از دو سال، در حال مطالعه و فیش برداری و تحقیق تخصصی در مورد این موضوع است. 🔸ایشان پیشنهاد داده‌اند جهت آمادگی ذهنی دوستان، شهید صدر را تهیه کرده و از الان اقدام به مطالعه دقیق و مباحثه آن بنمایند تا استفاده کامل و جامع از این بحث صورت پذیرد. 🔹 ضمنا بناست که در انتهای هر جلسه به صورت حاشی‌ ای به سوالات اقتصادی مربوط به موضوعات روز نیز پاسخ داده شود. ⚜ @taammolat74
تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه نخست ⏰ ۷ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۱.mp3
11.99M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در 🎙حجت‌الاسلام تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه نخست 🔹 این اقتصاد مال ما نیست، مربوط به تاریخ جدیدی است و اساسا با فهم فقهی ما بنیادی تفاوت دارد. اقتصادی که شهیدصدر می‌آورد معادل اسلامی این اقتصاد است! لذا نگاه ما به گذشته نیست و به حال و آینده نظر داریم... 🔻پ.ن: این درسگفتار را چهارشنبه‌ها در کانال تاملات دنبال کنید! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰غدیر و حضورآن در آینده تاریخ ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸 به معني حاكميت امام معصوم بنيان‌گذاري شد ولي جرياني قدرتمند و با برنامه‌ريزيِ به ظاهر همه‌جانبه به‌زعم خود، غدير را در دفن كرد و نه تنها علی(ع) را از صحنه تصميم‌گيري جامعه خارج نمود، تا هيچ جاي پايي در تاريخ اسلام از آن حضرت نماند زيرا نگران حضور علي(ع) و غدير در آينده تاريخ بودند، ولي با اين‌همه غدير در نهضت حسين(ع) به صحنه آمد، و باز فرهنگ سقيفه نه‌تنها حسين(ع) را كه متذكر برگشت به غدير بود، شهيد كردند، بر جسد مبارك آن حضرت اسب‌ها تازاندند تا حتي بدن او نمانَد، چون نگران حضور غدير در آيندة تاريخ بودند.‌ 🔹ولي همواره حضور غدير با روش خاص ائمه(ع) و به صورت‌هاي مختلف در تاريخ ادامه يافت و مكتب امام‌صادق 4000 دانشمند صاحب‌نظر در امور اسلامي تربيت نمود و حضور غدير را در تاريخ به نمايش گذارد. باز هم غدير؛ تاريخ را شكافت و به صحنه آمد و با انقلاب اسلامي سيرتاريخي غدير در زمان غيبت به تماميت خود رسيد و يك قدم ديگر به تحقق كامل غدير باقي نمانده است و آن ظهور وجود مقدس امام معصوم يعني حضرت مهدي(عج) بر رأس امور است! 💢حال در چنين شرايط تاريخي اگر جايگاه خود را بشناسيم متوجه مي‌شويم كه بايد با حضور همه‌جانبه اسلام وارد صحنه شد و قدرت اسلام را در همة ابعاد تربيتی، سياسی و اقتصادی به ميان آورد. ديگر زمانه از اسلام انتظار نقش‌آفريني بزرگ‌تري را مي‌طلبد، چرا كه به واقع در شرايط تاريخي معاصر، اسلامِ تأثيرگذاري به صحنه آمده است تا در صحنة «نفي ظلمات غرب» و «اثبات نور اسلام» نقش‌آفريني كند. ⚜️ @taammolat74