eitaa logo
تاملات
734 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم.mp3
11.87M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب بخش دوم ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) ⚜️ @taammolat74
قسمت سوم.mp3
12.42M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب بخش سوم ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) ⚜️ @taammolat74
💐 غدیر ، گل همیشه بهار زندگی است . دریایی بی‏کرانه است ؛ جاری بر جان ‏های پاک و اندیشه های تابناک.💐 غدیر ، تجلی خواست خالق ، روح آفرینش ، برانگیزاننده ستایش و دست های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک می‏ کشاند.🌸 غدیر ، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان‏ های تشنه است .🌸 غدیر ، برکت همه احساس ‏های معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است.🌸 ✅حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نماییم. ⚜️ @taammolat74
🔰غدیر اتمام حجتی گویا ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸واقعة غدير، اتمام حجّتي بود بر همة دينداران، تا مسلمانان، بعد از رحلت رسول‌خدا(ص) هيچ توجيه و بهانه‌اي براي فاصله‌گرفتن از حيات ديني، در نظام سياسي و اقتصادي و تربيتي خود، نداشته باشند. 🔹چراكه از همان اوايل اسلام، دو تفكر در بين مسلمانان مطرح بود، يك تفكر كه اشراف تازه مسلمان به آن دامن مي زدند، كه نظام سياسي و اقتصادي به روال قبل از اسلام ادامه يابد، منتها افراد در زندگي فردي، مسلمان باشند، و عملاً بر اين پندار بودند كه تكليف سياست و ثروت و قدرت را خود مردم بايد تعيين كنند و نه خدا. 🔸و يك تفكر معتقد به حاكميت اسلام در همة ابعاد زندگي بود و معتقد بود چون حاكميت سياسي جامعه در سرنوشت خلق خدا نقش دارد و سعادت و شقاوت مردم نمي‌تواند جدا از نظام سياسي جامعه باشد. پس خداوند نسبت به اين مسئله مهم كه در سرنوشت مردم نقش دارد بي‌تفاوت نيست، و چون حق حاكميت از آن خداوند است و حكومت بر مردم يك نحوه تصرف در امور مردم است، پس بايد حكومت از طريق كسي بر مردم اِعمال شود كه بتواند حكم خدا را در جامعه جاري كند. 🔹و غدير يعني تثبيت تفكر نوع دوم و با حذف پيام غدير در سقيفه و به پا شدن خلافت ابابكر، آرام‌آرام تفكر نوع اول جاي خود را باز كرد و جهان اسلام را به جايي رساند كه شما امروز شاهد آن هستيد به طوري كه توان اسلام از توان دين‌هاي تحريف شدة يهوديت و نصرانيت در عرصة جهاني كمتر است. ⚜️ @taammolat74
🔰دور توحید و ولایت ✍ سیدحسین شهرستانی 🔸چه سخنی از این حکیمانه‌تر و چه حکمتی از این استوارتر! سرّ توحید در این نکته نهان گردیده‌ست: 🔹ولایت، نقطه تشخص حقیقت نامتشخص است. آنجا که امر بی‌نام نام می‌یابد و نور بی‌صورت صورت می‌پذیرد. پس چنانچه وجود ولی به حق وابسته است، ظهور و تشخص حق به ولی است. 🔸حق به واسطه ولی، جامه تحقق می‌پوشد و ولی، تعین هستی بی‌تعین و چهره‌ی آن مستور بی‌چهره است. 🔹به‌سبب حقیقت ولایت است که توحید محمدی، نه در ورطه‌ی تعطیل درمی‌ماند و نه در لجه تشبیه فرومی‌غلطد. هم خدا را از عالم منزه می‌داند و هم عالم را از خدا تهی نمی‌شمارد. 🔸نه خلق را از حق جدا می‌یابد و نه حق را به خلق درمی‌آمیزد چرا که در این میانه، ولی مرزبانی می‌کند که ولایت نور حق را به خلق هم آینه است و هم حجاب. آینه است: بی‌او خلق خبر از حق چگونه یابند بلکه خلق خود چگونه به‌وجود آیند؟ حجاب است: بی‌او و پرده‌داری او خلق را تاب دیدار حق نیست بلکه خلق چگونه بی‌وساطت او از حق هستی یابند؟ 🔹و این دور، دور فرخنده ولایت الهی است. دور هستی و حضور، دور حضور و غیبت، دور حقیقت و شخصیت، دور بی‌نام و نام. دور حق و علی...یدور حیثما دار 🔸علی آینه حق است و حق آینه علی حقیقت بی‌مثال احدی در مرآت جمال احمدی و کمال علوی تمثل می‌یابد، تا خلق را دیدار حق میسر گردد. اما تنها اینهمه نیست. حق، در سیمای ولی، خود را بازمی‌بیند. 💢پس حق علی را نیافرید تا خلق او را ببینند و حق را بیابند، حق علی را برای خود آفرید تا خود را در تماشای او بازبیند... چو نیکو بنگری در اصل این کار همو بیننده هم دیده‌ست و دیدار ، عید توحید و ولایت بر شما مبارک🌹 ⚜ @taammolat74
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صداست". دیروز ۱۷ مرداد نام داشت. تاملات ضمن تبریک این روز به همه خبرنگاران پرتلاش و حقیقت‌جو، علاوه بر بازتاب تحلیل‌ها و یادداشت‌های فکری و رسانه‌ای؛ بسته آموزشی ویژه‌ای را تقدیم می‌کند که امیدواریم مفید باشد.🌹 ⚜ @taammooat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
🔰باز هم روز خبرنگار؛ در سال۹۹ کجا هستیم؟ ✍️ امیر بابایی 🔸 سال‌ها پیش، رسانه را به مطبوعات چاپی می‌شناختند و وبسایت‌ها را حاشیه و زائد بر آن محسوب می‌کردند و برای آن اعتباری هم قائل نبودند. اما امروزه می‌بینیم که مطبوعات چاپی، عملا بی‌مخاطب شده‌اند و کمترین فروش را دارند. بطوری‌که تیراژها مضحک شده است. 🔹 برخی نگران چنین وضعیتی شده‌اند که به نظر من، جای هیچ نگرانی نیست. زیرا تنها این ابزار است که متفاوت شده‌ و جای نگرانی ندارد. مانند این است که تصور کنیم پایان تولید پیکان، چه اتفاق نامبارکی بوده؛ درحالیکه ماشین‌های به‌روز و مدرن و ایمن جایگزین آن شده‌اند. 🔸 اما مساله امروز ما این است که جامعه از وبسایت‌ها نیز گذر کرده و اکنون دوران اپلیکیشین‌هاست. جامعه، از قطع مترویی روزنامه‌ها به اپلیکیشن‌ها رسیده و نیازهای خود را از این طریق تأمین می‌کند. اما متأسفانه نه‌تنها بخشی از اهالی رسانه، بلکه بوروکراسی ناکارآمد اداری ما هنوز هم در گیرودار دهه‌های گذشته است. این موضوع باعث شده تناقضی پیش آید که سخت به راهکار نیاز دارد. 🔹 نیاز رسانه‌ای جامعه ما از طریقی تأمین می‌شود که متأسفانه از سوی نظام اداری ما به رسمیت شناخته نمی‌شود. ما باید هرچه زودتر به سمت حل این تناقض پیش برویم و معیارهای جدید برای ابزارهای روزنامه‌نگاری و حتی تعریف روزنامه‌نگاری تعیین کنیم و اجازه ندهیم که این تناقض، آسیب‌زا شود؛ کما اینکه شده است. 🔸 فارغ از اینکه رسانه برای برخی افراد، ابزار پولشویی است، اقتصاد رسانه از دو جهت باید تغییر کند: 1️⃣ نخست، شفاف شدن منابع مالی رسانه است. حداقل پیامد مثبت این موضوع، درک مخاطب از نوع سوگیری رسانه‌ها و فهم پیام‌های نهفته در تولیدات رسانه‌ای آنها با توجه به وابستگی مالی‌شان خواهد بود. ضمن اینکه برخی از آلودگی‌ها نیز می‌تواند پالایش شود و خریدوفروش‌ها، یا کاهش یابد یا شفاف شود و شاید مانع فساد پول‌پاشی در رسانه‌ها شود. 2️⃣ دومین موضوع در مورد اقتصاد رسانه، ایجاد عدالت در توزیع درآمد رسانه است که متأسفانه الان دراین‌باره شرایط نامطلوبی حاکم است و خبرنگاران اغلب سهم ناچیزی از درآمد رسانه‌ها را دارند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
🔰 «فضول»، «لیز» و «سوت‌زن» ✍️ داود مدرسی‌یان 🔸 مرگ خبرسازها در بی اعتباری است اما پایان کار خبرنگارها و وقایع نگارها با شهادت است. کسی با خنثی ها کاری ندارد و خنثی ها با گرو گذاشتنِ قلمشان، عزت و شرفشان را به بهایی اندک می فروشند. خنثی‌ها از خبرنگاری پول در می‌آورند و کاسبی می‌کنند. در عوض اما به فضول ها سنگ پرانی می کنند چون با تهدید و تطمیع و تحریم نمی توانند در مسیرشان خللی ایجاد کنند. 🔹 بعد از عدالت، «نظارت» مظلوم ترین «مسئله»ی جمهوری اسلامی است. واقعیت این است که مهم‌ترین نقش رسانه، نظارت است. نظارت بر دستگاه‌ها و مسئولین و حاکمیت. اما مدیران می گویند مهم ترین نقش رسانه، انعکاس کارهایشان است. اگرچه انعکاس واقعیات، چه خدمات چه کاستی ها، از وظایف رسانه هاست اما نقش اصلی رسانه‌ها نظارت است نه انعکاس اخبار! نظارت آنلاین، روزانه، لحظه ای و همیشگی بر عملکرد دستگاه ها. ✅ از بین خبرنگارها چند درصد به نظارت مشغول‌اند؟ به جد معتقدم مسئولی که از خدا نمی‌ترسد ولی از خبرنگار می‌ترسد؛ اما کدام خبرنگار؟ این خبرنگار چه ویژگی هایی دارد؟ 1️⃣ فضول؛ شهید بهشتی می گوید جامعه اسلامی جامعه فضول هاست. خبرنگار باید فضول باشد و از کار همه مسئولین و دستگاه ها سر در بیاورد. 2️⃣ شجاع؛ نباید از تهدید و شکایت و پرونده‌سازی بترسد. خبرنگار ترسو، خوراک مدیران است. 3️⃣ تحقیقی و مستند؛ خبرنگار باید مستند و دقیق و حرفه‌ای کار کند. پشتوانه هر خبر و مطلبش‌ مستندات داشته باشد که گیر قانون‌دانِ قانون‌شکن نیافتد! کار بدون سند، در دادگاه قابل دفاع نیست. 4️⃣ لیز؛ خبرنگار باید مثل ماهی، لیز باشد و اصطلاحاً «تو مُشت نیاد». با تطمیع و مصلحت‌اندیشی‌های کاذب تحت تاثیر قرار نگیرد؛ از سوی اصحاب قدرت و ثروت فریب نخورد. این خبرنگار برای مسئولین قابل پیش‌بینی نیست و لذا از او می‌ترسند. 5️⃣ سوت زن؛ همچون یک دیده بان، وقتی فساد یا خطری جامعه و مردم را تهدید کرد، باید مثل نگهبانان سوت‌زنِ شبانه‌ی محلات، به وقت رؤیت دزد، سوت بزند و همه را مطلع کند. با سوت‌زنی خیلی از فسادها در نطفه خفه می‌شوند. 6️⃣ فعال باشد نه منفعل؛ خبرنگار منفعل صبر می‌کند تا اتفاقی بیافتد تا فسادی ایجاد شود بعد برود و خبرش را کار کند. اما خبرنگار هوشمند قبل از ایجاد اتفاق، با نظارت هوشمندانه و هشدار جلوی اتفاق را می‌گیرد. 💢 در پایان، روزخبرنگار را که به مناسب شهادتِ شهیدمحمود صارمی نامگذاری شده، به همکاران خبرنگارم تبریک عرض می‌کنم. چقدر شیرین است زندگی یک خبرنگار واقعی با شهادت پایان پذیرد. ⚜ @taammolat74
📮 از غدیر تا کربلا حاضران آنروز غدیر، در جنگ روایت ها سکوت کردند و شد آنچه نباید میشد.. کربلا، بیرق جنگ روایت ها را حضرت زینب بدست گرفت و شد آنچه باید میشد... همه مردم این روزها خبرنگارند، خبرنگار جبهه حق باشید. روز خبرنگار مبارک ✍ محسن مهدیان ⚜ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب فن نویسندگی 📌 پک ویژه روز خبرنگار نویسنده: نادر وزین‌پور انتشارات مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Fan-e-Nevisandegi.pdf
4.43M
📖 دانلود pdf | کتاب فن 📌 نویسنده: نادر وزین‌پور 🔹نگارش کتابی به منظور آشنایی دانشجویان با دستور و فن نگارش از نخستین آمال مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی بوده است. نادر وزین پور به کمک تجارب تعلیم و تدریس گروه آموزشی زبان فارسی این مؤسسه، به این امر جامه عمل پوشاند. 🔹 این کتاب شامل چهارده گفتار است و مباحثی نظیر: انواع نثر و اقسام نگارش، کارهایی که باید برای نویسنده شدن کرد، صفات و مشخصات نویسنده خوب، تحول و تطور نثر فارسی، زبان سخن امروز، هنر داستان نویسی و شیوه های قصه پردازی، مقاله نویسی، فن ترجمه، گزارش نویسی و خلاصه نویسی، نامه نگاری، نظم جمله و جمله نگاری، نقطه گذاری و اهمیت آن و طرز تلفظ و استعمال برخی کلمات در آن گنجانده شده است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب آموزش خبرنگاری 📌 پک ویژه روز خبرنگار گردآوری و تدوین: موسسه طلوع‌نگار اندیشه ویراستار: پرویز قاسمی ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
آموزش خبرنگاری.pdf
1.67M
📖 دانلود pdf | کتاب 📌 گردآوری و تدوین: موسسه طلوع‌نگار اندیشه 🔹از زمانی که بشر پا به عرصۀ وجود گذاشت انتقال پیام متناسب با شرایط زمانی و مکانی انسان ِ ها آغاز شد و در گذر زمان، سیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با تغییر و تحولات بسیار زیادی تا حدی به شکل امروزی درآمد، ولی این نه تنها پایان کار برای انتقال پیام میان انسانها نبود بلکه از آن میتوان به شروعی ناخواسته و ابتدایی در جریان تکامل آدمی یاد کرد و شاید یکی از روان‌ترین و سطحی‌ترین شیوۀ برقراری ارتباط به شمار میرفت. 🔹در واقع، این انتقال پیام در قالب کلی و امروزی بین گروه‌های مختلف انسانی با شکل‌گیری فرآیند خبر و اطلاع‌رسانی پا به دنیای کنونی انسانها و عصر حاضر گذاشت. ⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر 📌 پک ویژه روز خبرنگار نویسنده: احمد قدیری ابیانه ناشر : دانشیاران ایران ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تکنیک_های_عملیات_روانی_در_حوزه_رسانه_و_خب.pdf
4.67M
📖 دانلود pdf | کتاب در حوزه رسانه و خبر 📌 نویسنده: احمد قدیری ابیانه 🔹در این نوشتار 88 تکنیک عملیات روانیِ مورد استفاده در حوزه ی رسانه و خبر ارائه و تشریح شده که نام گذاری آن با رعایت اصل تبادر صورت گرفته است؛ به نحوی که با سنجش چیستی یک تکنیک، بدون التزام به استعمال اسامی انتخابی اندیشمندان غربی، آنچه بیش از همه مخاطب را از یک کلمه به مفهوم آن می رساند، انتخاب گشته و از این روست که از استفاده از عباراتی چون «سیب زمینی داغ» پرهیز شده و این به جز مواردی است که اساساً از دید متخصصین داخلی و خارجی این حوزه مغفول مانده که نگارنده بر اساس واقعیت های موجود، آن تعداد را نیز -که اکثریت قریب به اتفاق (بیش از 70%) تکنیک های ارائه شده را در بر می گیرد- احصاء و تئوریزه نموده است. ⚜️ @taammolat74
📖 دانلود pdf | مبانی ارتباط با رسانه 📌 پک ویژه روز خبرنگار نویسنده: تورج مهدی زاده ناشر : پارس بوک ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی ارتباط با رسانه.pdf
556.7K
📖 دانلود pdf | مبانی 📌 نویسنده: تورج مهدی زاده 🔹ارتباط صحيح با رسانه یکی از كليدهاي موفقيت عملكرد سازمانها و روابط عمومي‌هاست، چرا كه رسانه‌ها، نمايندگان افكار عمومي هستند و ميتوانند اطلاعات لازم را در اختیار روابط عموم ها ي بگذارند و اعلام نمايند كه انتظارات مردم چيست و به عنوان پل ارتباطی میان سازمان و مردم عمل كنند. ⚜️ @taammolat74
♨️ ویژه‌های روز خبرنگار در کانال تاملات: ✍️ باز هم روز خبرنگار؛ در سال۹۹ کجا هستیم؟ / امیر بابایی ✍️ «فضول»، «لیز» و «سوت‌زن» / داود مدرسی‌یان ✍️جنگ روایتها از غدیر تا کربلا / محسن مهدیان 💠 پک ویژه روز خبرنگار: 📚 کتاب فن نویسندگی 📚 کتاب آموزش خبرنگاری 📚 کتاب تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر 📚 کتاب مبانی ارتباط با رسانه 💠 پرونده ویژه ژورنالیسم و اندیشه: 🔖 ژورنال به چه کار می‌آید؟! / احمد رهدار 🔖 اندیشه ژورنالیستی / علی نجات غلامی 🔖 سیاست‌گذاری امر ژورنالیسم / سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی 🔖 روزنامه‌خوان و رازخوانی فلسفه / علیرضا سمیعی 🔖 تفکرزدایی ژورنالیسم / محمد خندان 🔖 نقد و ژورنالیسم / محمود اکسیری فرد 🔖 ژورنالیسم سایبری / حمید ضیایی پرور 📩 انتقادات، پیشنهادات و یادداشت‌های خود را برای ما بفرستید. ⚜️ @taammolat74
🍃دلخوشم با نفسی حبه ‌ی قندی چایی صحبت اهل دلی، فارغ از همهمه‌ ی دنیایی؛ دل‌ خوشی‌ ها کم نیست دیده‌ ها نابیناست!🌷 ⚜️ @taammolat74
🔰 سیر تطور غربشناسی ✍️ ذبیح الله نعیمیان 🔸به‌نظر بنده ما با یک سیر تطور در بحث غرب‌شناسی روبه‌رو هستیم، به این معنا که غرب‌شناسی‌های مختلفی داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشته‌اند و در مجموع نیز می‌توان گفت غرب‌شناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است...غرب‌شناسی ما با تکیه بر رویکردهای فکری-فرهنگی و اجتماعی-سیاسی بعضی اشخاص رقم خورده است. 🔹هرچند در شهیدمطهری فکر فلسفی پررنگ است ولی به‌واسطه دغدغه‌های تاریخی و دغدغه‌ها و رویکردهای فقهی و کلامی، تجربه تعمیق نگاه فلسفی را دارد. یعنی شهیدمطهری غنای غرب‌شناسی فلسفی را خیلی بالاتر می‌برد. نگاه‌های فکری اقبال و سیدجمال حائز اصالت‌هایی است که این اصالت‌ها در شهیدمطهری، با تکیه بر نگاه تاریخی و اجتماعی، تعمیق می‌شود. در حاشیه این بحث می‌بینیم که شریعتی نیز پیگیر نوعی غرب‌شناسی فی‌الجمله اصالت‌گراست و با تاملات تاریخی-اجتماعی و جامعه‌شناسانه سعی می‌کند غرب‌شناسی را رونق بدهد. 🔸در مقایسه با روشنفکرانی که دنبال غرب‌شناسی هستند بعضی نکات مثبت در جلال آل‌احمد یا سیدحسین نصر وجود دارد. سیدحسین نصر هم نوعی غرب‌شناسی فلسفی دارد و با رویکرد عرفانی-فلسفی سعی می‌کند به غرب‌شناسی بپردازد. با رسیدن به انقلاب اسلامی در سیر تطور تاریخی غرب‌شناسی و دنبال کردن رگه‌های پررنگ‌شده تحلیل آن به امام‌خمینی(ره) می‌رسیم. امام برخی موارد را به‌صورت اجمالی فرموده اما می‌توان گفت تلاش کرده تا یک نوع نگاه تمدنی را در غرب‌شناسی پایه‌ریزی کند، چراکه امام نگاه اخلاقی، فلسفی، کلامی و سیاسی را توامان دارد. 🔗 ادامه این گفتگو را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
♨️ پژوهشگر و منتقد حوزه فرهنگی و مجری سرشناس برنامه جیوگی تلویزیون است. او که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مساله‌ی «خوداگاهی تاریخی» سخن می‌گوید و اسلامیسم را جریانی توصیف می‌کند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش می‌برد. 🔸او در حالی از پروژه خود با عنوان «چپ نو» یا «پسااسلامیسم» دفاع می‌کند که چندی پیش کتاب جدید خود را همین عنوان پسااسلامیسم روانه باز کرد. مواضع اخیر او موجب شده تا بسیاری به نقد و تحلیل آراء او بپردازند، اما مساله آنها شاید فقدان یک چارچوب نظری محکم از سوی دخانچی بوده است. 🔹او در کتاب جدیدش سعی نموده ایده خود را در قالب فلسفه سیاسی و رابطه مذهب و سیاست طرح کند و بیان می‌دارد که این سوال هنوز حل نشده باقی مانده است. او در این کتاب گفتمان اسلامیسم را طرح نموده و با انتقاد از برخی زوایای این گفتمان، گفتمان پسااسلامیسم و یک دیالتکتیک پیشنهادی را مطرح می‌سازد ، اما به هر حال روشن نیست این گفتمان اسلامیسم که مطرح می‌سازد به چه معناست. دخانچی نقدهایی به وضع کنونی دارد و سعی می‌کند آنها را به مسائل فکری برگرداند. 📚 بخشی از «دیده‌بان اندیشه شماره 7» در اینباره نظر دوستان را به دو مصاحبه اخیر ایشان راجع به کتاب پسااسلامیسم جلب می‌کنم. 👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
🔰درباره اهمیت احیای پروژه روشنفکری صحبت می‌کنم! 👤 میلاد دخانچی در گفت‌وگو با قدس آنلاین «پسااسلامیسم» کتابی است که توسط میلاد دخانچی نگاشته و یکی دو هفته بیشتر نیست که منتشر شده است. میلاد دخانچی اعتقاد دارد آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد رابطه مذهب و سیاست همچنان یک سؤال باز و به اصطلاح حل‌ نشده است که در این کتاب سعی کرده راه حلی برای آن پیدا کند. ما از او در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند او می‌خواهد از فقه عبور کند و حتی او را به شروع کردن پروتستان اسلامی متهم می‌کنند پرسیده‌ایم: 🔸سؤال این است که در دوران سیطره مدرنیته باید چکار کنیم. حال این مدرنیته خودش را در هگل، یک‌بار در مارکسیسم و بار دیگر در تکنولوژی مدرن نشان می‌دهد و از این جهت سؤال همواره جاری و ساری است. پس از انقلاب از قضا این سؤال همچنان زنده است، چرا که ما تجربه شکل‌گیری حکومت دینی را داریم! 🔹پس از انقلاب همچنان این سؤال سرجای خودش است، ولی کمی پیچیده‌تر شده است... من اینجا دو جریان را می‌شناسم. یکی جریان داوری اردکانی است که هایدگری و تحت تأثیر فردید هستند و یکی از مهم‌ترین بروزهای آن‌ها آوینی است. دیگری نیز جریان سروش است که یک رابطه تنگاتنگ با هم دارند و از قضا سیاسی هست، یعنی پیامدهای سیاسی هم دارد که به نوعی اصلاح طلبی و اصول‌گرایی دهه ۷۰ از این دو جریان ایده گرفتند. 💢اصلاً جریان روشنفکری ما از اساس مرده و پروژه روشنفکری نداریم. اینکه سینما و ادبیات ما عقیم است و حرفی برای گفتن ندارد به همین دلیل است. من در وهله اول درباره اهمیت احیای پروژه روشنفکری صحبت می‌کنم. می‌گویم این باید احیا شود و تضاد دیالکتیک باید آغاز شود. 🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
🔰پسااسلامیسم در صدد بازگرداندن دیالکتیک در فلسفه اسلامی است! 👤 میلاد دخانچی در گفت‌وگو با فرهیختگان گرچه کار اهالی علوم‌انسانی این است که «مشکلات» ما را – که بعضا اظهر من‌الشمس هستند - به «مسائل علمی» تبدیل کنند و اولا «تبیینی علمی و قابل‌دفاع» و ثانیا «راهی برای حل آنها» ارائه کنند، اما بیشتر گفتار و نوشتارهای غالب اهالی علوم انسانی ما، تکرار مشکلاتی است که برای عارف و عامی شناخته‌ شده‌اند و نه صورت‌بندی آنها و تبدیل‌شان به «مسائل علمی.» در این میان بعضی از اهالی علوم‌انسانی، برآنند که «صورت‌بندی‌ها و راه‌حل‌های کلان سیاسی» برای حل «عمده مشکلات» ارائه کنند و دکتر میلاد دخانچی نیز از همین زمره است. دخانچی نقدهایی به وضع کنونی دارد و سعی می‌کند آنها را به مسائل فکری برگرداند. او بر آن است که با تبارشناسی به متافیزیک‌های مسلط غلبه کند اما مشخص نیست متافیزیک مسلط او، «مدرنیته» است یا «اسلامیسم» یا «فلسفه ماقبل مدرن ملاصدرا.» گرچه ظاهرا بنای او به Destruktion یا همان نسخ «اسلامیسم» است اما مشخص نیست این اسلامیسم دچار سوءتفاهم نسبت به استیت مدرن(که اخص است از مدرنیته و تلقی مدرن) بوده یا خود، امری بوده مدرن؛ چنان که می‌گوید: «ماشین‌سواری و موبایل داشتن» یعنی «مدرن بودن» و اسلامیست‌ها هم «خیلی دوست داشتند تا nation-state مدرن بسازند.» گذشته از اینها اگر بناست دخانچی «متافیزیک مدرن» یا «اسلامیسم» - که به‌رغم چالش سابق‌الذکر، از نظر وی خوانشی مدرن است- را نسخ کند، باید توجه داشت که دیالکتیک پیشنهادی خود او هم بازگشتش به مدرنیته و سوبژکتیویته است. به‌هرحال بنای ما این بود که لااقل در مصاحبه با او برای خودمان روشن شود که چقدر تفسیر او از وضع کنونی ما یا راه‌حل پیشنهادی‌اش، قابل دفاع است. 🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰پسااسلامیسم در صدد بازگرداندن دیالکتیک در فلسفه اسلامی است! 👤 میلاد دخانچی در گفت‌وگو با فرهیختگان
👁‍🗨 این بیانات علاوه بر اینکه از مغالطه استدلالی بهره می‌برد و بی دلیل پیامدهایی را برای ادعا خود ذکر می‌کند، در واقع کردن_سکولاریسم در بطن انقلاب است. متاسفانه یکی از مشکلات اساسی، ضعف در تبیین و رابطه آن با شرع و قانون است که متاسفانه در تحلیل‌ها رهزن می‌شود و اشخاص را از پیامدهای سکولاریسم آن غافل می‌سازد. تعبیر دخالت نیز مغالطه دیگر ایشان است چراکه اگر بحث از به عنوان قانون مطرح می‌شود نه از باب دخالت! بلکه اساسا فقه شانیت قانون گذاری را دارد. ایده و به تعبیری ، به میلاد بسنده نمی‌شود و شخصیت‌های و گروه‌های فکری دیگری را درگیر کرده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شاید بتوان از چهره‌های بارز این جریان، به مسئول اندیشکده مهاجر اشاره کرد. به نظر می‌رسد لازم است تا جامعه علمی به این جریان فکری پرداخته و آنرا نقد و بررسی کنند. 🔻 نقدهای ما بر این مصاحبه و اندیشه‌های میلاد دخانچی را در دیده‌بان اندیشه هفت(بزودی) بخوانید. ✔️ ⚜️ @taammolat74