كَلَّا وَالْقَمَرِ / وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ / وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ
✨ سوگند به هلالِ ماهِ رُخَت
که تو میآیی...؛
و کامِ عالم را "اَحلی مِنَ العَسَل" خواهی کرد...
همچون طلوع صبح،
پس از رسیدن زمین به منتهاالیهِ شب...
همچون ربیعِ رحمت ؛
پس از زمهریر صفر ،که جانِ جهان به نبودن رسولی از جنس خدا گرفتار است...
☘️حلول ماه ربیع الاول مبارک باد☘️
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین، بزرگترین جنبش آنارشیستی جهان اسلام
🎙 دکتر میلاد دخانچی
گفتارهائی دربارهی «حکمت اربعین»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ آبانماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اربعین، بزرگترین جنبش آنارشیستی جهان اسلام.mp3
6.99M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اربعین، بزرگترین جنبش #آنارشیستی جهان اسلام
🎙 دکتر #میلاد_دخانچی
« #حکمت_اربعین »
🔹مشاهدات وجه جامعهشناسی من از اربعین نشان میدهد آن چیزی که مناسبات اربعین را رقم زدهاند، اتفاقا مناسبات عشیرهای و قبیلهای مردم عراق است. در واقع اگر امنیت و گفتمان معطوف به عشیره و قبیله آنها نبود این مناسبات شکل نمیگرفت. به طور خاص این مناسبات شکل نمیگرفت اگر ضعفی در دولت مرکزی عراق نبود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰امکانات تفکر حافظ برای زیستن در جهان جدید!
✍️ محمد حسن علایی
🔸حافظ شاعر نامدار ما ایرانیان است که در دل فرهنگ و تاریخ ما بالیده است و دیوان اشعار او تنها کتابی هست که در کنار قرآن تقریبا در خانه ی هر ایرانی یافت می شود. کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که حافظ درون عالم اسلامی، عالمیت خویش را به پا داشته است، و از این رو معنویتی اصیل در اوراق زرنگار دیوان او موج میزند.
🔹حال از پس گذر سالیان و در پی مواجهه ی ما با #مدرنیته، رجعت دوباره به حافظ بزرگ متضمن چه معنایی می تواند باشد؟ نگارنده معتقد است وجدان دوپاره قوم ایرانی پس از مواجههی با غرب، با متونی مثل متن #حافظ ، بیش از هر متن و شخصیت دیگری، می تواند مرهمی برای خویش بیابد، و از همین روی ممکن است تداوم حیات فرهنگ ما در دل مدرنیته را تسهیل کند، ای بسا تمسک به میراث سنت معنوی حافظ تناقضات برخاسته از مواجهه ی ما با مدرنیته را تا حدود زیادی برطرف کند.
🔸خارج شدن قوم تاریخی ما از انزوای تحمیل شده بر او، ای بسا بتواند به قدرت بازیگری و اثرگذاری ما در معادلات جهانی بیافزاید و در فراز و فرود تقدیر تاریخی جهان جدید تا حدود زیادی مانع ازخودبیگانگی و استهاله ی فرهنگی ما ایرانیان گردد، ای بسا احیای تفکر بزرگانی چون حافظ بتواند، در دل این امواج متلاطم، حافظ قوم تاریخی ما از بیم زوال گردد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |امر میان فرهنگی و تجربه مشترک معنوی
🎙 دکتر سیدمجید امامی
گفتارهائی دربارهی «حکمت اربعین»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ آبانماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تجربه مشترک معنوی.mp3
5.87M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |امر میان فرهنگی و تجربه مشترک معنوی
🎙 دکتر سید #مجید_امامی
« #حکمت_اربعین »
🔹فلسفه میانفرهنگی تأکید بسیار جدی بر امر میانه و رفتن به سمت تجربه پدیداری یا پدیدارشناسی معنا دارد، باز هم در جهان ادیان بهشدت از یک سوژه عینی قابل مطالعه محروم بوده است. به عبارت دقیقتر بدون اینکه بخواهیم به خواستگاههای پستمدرن مطالعات صلح و یا به خواستههای قارهای فلسفه میانفرهنگی درگیر شویم، به نظر میرسد مواجهه نظری، معرفتی و معنوی اربعین و معرفی آن به فضای آکادمیک کنونی میتواند نه تنها حوزه فلسفه میانفرهنگی در بر بگیرد و از سطح موجود عبور کند، بلکه میتواند به تجربه مشترک معنوی اربعین برای انسان معاصر به عنوان یک تجربه بسیار فراگیر بپردازد.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
🔸در اندیشه شیخ اشراق، انسان حقیقتی اصیل از عوالم انوار دارد اما به ظلمتی گرفتار آمده است. حلقه وصل شرق هستی یعنی عالم الاه و عقول و غرب هستی که عالم ماده است، نفس انسانی است. حقیقت انسانی از عالم نور به عالم ظلمت کشیده شده است. سهروردی این را هبوط مینامد.
🔹انسانی که اصل خودش از آنجاست و به غرب هستی آمده و در ظلمت بدن گرفتار آمده و اصل خود را فراموش کرده، چنین ادبیاتی را شیخ اشراق هبوط میداند. حال چه باید کرد؟! راه رهایی چیست؟! شیخ اشراق تعبیر به رجعت و «بازگشت به وطن» دارد. راه رهایی از این دام این است که انسان دست به تجرد بزند.
🔸گاهی اوقات در زندگی، مسالهای برای ما پیش میآید که یاد وطن میافتیم و متوجه میشویم سنخ ما، سنخ دیگری است. در این موقع است که احساس غربت زنده میشود. به تعبیر شیخ اشراق، این حقیقت تذکار است. در رساله غربت غربیه، به انبیاء اشاره دارد. انبیاء آمدند تا ما را به یاد وطن بیاندازند. این تذکار موجب میشود که انسان به ولوله و اضطراب شود و شور بازگشت به وطن را در جان او میاندازد. فلسفه وجودی در این دنیا آمدن انسان این نیست که به فراموشی تن بدهد. برای رهایی به حبل الهی چنگ بزنید و ریاضت قدسی را شروع کنید. در نهایت به نورالانوار میرسید.
⚜️ @taammolat74
🔰 قرائتهای مدرن از عاشورا
✍️ حمید پارسانیا
🔸عاشورا واقعهای بس عظیم است. قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احساس هر فرد و یا جمع از جایگاه آن فرد و یا جمع در صحنه قیامت خبر میدهد.ادراکات، احساسات، قرائتها و روایتهایی که افراد و گروهها در طول تاریخ نسبت به عاشورا دارند به نوبه خود نحوه حضور و مواجهه آنان با این واقعه عظیم را نشان میدهد. عاشورا آینهای تمام نماست در برابر چهره همه کسانی که در طول تاریخ از قبال آن میگذرند و ناگزیر به آن مینگرند این آینه افق فهم، در یافت و فرهنگ همه آنان را آشکار میکند.
🔹هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود. افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
💢ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهر گرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام علیه السلام به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود و به موازات آن به گونهای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین، بازاندیشی در نسبت نهضت و نهاد
🎙 دکتر سجاد صفار هرندی
گفتارهائی دربارهی «حکمت اربعین»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ آبانماه ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بازاندیشی در نسبت نهضت و نهاد.mp3
7.23M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اربعین ، بازاندیشی در نسبت نهضت و نهاد
🎙 دکتر #سجاد_صفارهرندی
« #حکمت_اربعین »
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 برخی از حرف ها، کهنه نمی شوند
✍️ مهدی شجاعی
🔸برخی از حرفها، کهنه نمیشوند، یا لااقل به این سرعت، کهنه نمیشوند. نه الزاما به این دلیل که حرف های مهمیاند. چه بسا به این دلیل که وضعیت یا بستر و فلسفه ظهور و بروز این حرفها تغییری نیافتهاند.
🔹اگر طبیبی از ظهور یک ویروس خطرناک، خبر داده باشد و نسبت به شیوع عوارض ناشی از آن، به هشدار و انذار پرداخته باشد و امروز همان ویروس مهلک را همچنان در کار انتشار ببیند و عوارض و بیماری های ناشی از آن را در حال شیوع و پیش بینیهای دردآلود را در شرف وقوع، آیا جز تکرار موکد حرفهای روز قبلش، چاره دیگری دارد!؟ آیا میتواند حرفهای روز قبلش را کهنه بشمارد؟ و آیا ترس از اتهام تکرار، می تواند او را از انجام رسالتش باز دارد!؟
🔸حداکثر ممکن است در درون خودش، همراه با آهی حسرتبار واگویه کند که: کاش این بیماریهای مهلک و خانمان سوز، در زمان خودش، ریشه کن می شد و مجال محدود امروز، به بیان هزاران حرف ضروری دیگر اختصاص مییافت. و... کاش که ما در عرصه فرهنگ و ادب و هنر، هم چنان در موقعیت دردناک دیروز به سر می بردیم.
آن چنان در سراشیبی سقوط، سرعت گرفته ایم که باید حسرت کش و دریغاگوی وضعیت اسفبار دیروز باشیم.
💢نتیجه این که:
اگر بعضی از حرف ها به دلیل ارزش ذاتیشان، همواره تازه میمانند، برخی دیگر، لااقل به دلیل ثابت ماندن وضعیت و تغییر نیافتن موقعیت، کهنه نمی شوند... امید اینکه؛ گره از کار فرو بسته فرهنگ و هنر، با چنان سرعتی گشوده شود که حرف های زماندار این کتاب، یک شبه بوی کهنگی بگیرد و جای خود را به حرفهای روشن فردا بسپارد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اجازه ندهید خبر شما را مصرف کند! ✍️ احسان محمدی 🔸میدانم گوش نمیدهید اما اگر بخواهم با بیانات گ
🔰 کدام سلبریتی شما را مصرف میکند؟
✍️ احسان محمدی
🔸 یکی از توهمهایی که #شبکههای_اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را #انتخاب میکنیم! ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔹بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، #زمان و نگرش ما را مصرف میکنند. #سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با #حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک #سلاح_حواسپرتی_جمعی تبدیل شوند.
🔸سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند. آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند. اینکه همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
🔹هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم. گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
💢چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
📍پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به #شجاعت دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰از در و دیوار این شهر مرگ میبارد
✍️ امیررضا مافی
📍برای ما آدمهای این سامان، این روزها، سختترین تجربهی زیستی است. تنگی معیشت فراوان شده و مشقت زندگی بیکران. بیماری عجیبی که پدران ما هم نظیرش را به خاطر نمیآورند، گریبان مردم را گرفته و هر روز شدیدتر و قویتر میشود. نزدیکانمان یا نزدیکان ایشان هر روز میمیرند و رنج و ترس، هر لحظه بیش میشود...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰از در و دیوار این شهر مرگ میبارد ✍️ امیررضا مافی 📍برای ما آدمهای این سامان، این روزها، سختترین
✔️ ادامه...
🔹ماجرای « #رنج و #ترس » اما، ماجرای «تعلیق و جهل» است، و این تعلیق و ندانستن هر روز را که از خواب بیدار میشویم، تلختر میکند، در کام ما و آدمهایی نظیر ما. #تعلیق یعنی بلاتکلیفی، برای اینکه چنان مرگ زیاد است که نمیدانیم خودمان یا عزیزانمان سلامت میمانیم یا نه؟ نمیدانیم گرفتار بیماری خواهیم شد یا نه، نمیدانیم اگر دچار شدیم زنده میمانیم یا نه... تعلیق برای زنده بودن، بلاتکلیفی فرداست. تعلیق یعنی نمیدانیم فردا که دلار گرانتر شد، چقدر فقیرتر میشویم، فردا که گوشی موبایلمان خراب شد، چقدر پول میخواهیم تا دوباره یکی دیگر را بخریم و اگر گرسنهمان شد، با چقدر میتوانیم شکممان را سیر کنیم.
🔸ما امروز دچار تعلیق در #حیات و معیشتمان هستیم و هیچ تکلیفی روشن نمیشود که مثلا یک سال بعد همه چیز تمام خواهد شد و آن وقت ما هر صبح، روزها را میشماریم برای پایان این روزگار سخت و امیدوار میمانیم. انسان «معلق و نادان»، انسان «بیچاره» است، زیرا هر چارهای منوط به «ثبات و دانستن» است و وقتی روی آب باشی، هیچ وضع «موجودی» را نمیتوانی رو به یک وضع «موکول» تبیین و تمهید کنی.
🔹این برای من تجسم معنای « #عسرت » است. تجسم بیچارگی و در وضع تعلیق تنها چیزی که میتواند نجاتبخش باشد، «امید» است. امیدی که در «اضطرار» رخ بنماید و از ایمان نشأت بگیرد. وضع معلق کنونی، تجربهی «انتظار» است و انتظار یعنی امید. وقتی از عِلم تجربت و عَلَم سیاست ناامید شوی، همچنان باید روزنهای را کشف کنی و اگر این روزنه را ببندی یا بِبازیاش تمام است، تعلیق تو را خفه میکند. وعده آن روزنهی بیکران است که «انّ مع العسر یسری...» و ما ناگزیر از خواندن «الهی عظم البلا...» میشویم.
💢تعلیق و جهل را باید به «توکل» ببندیم، که توکل تاب و توانی میخواهد از جنس ایمان و یقین. از در و دیوار این شهر مرگ میبارد و ما دچار «بیچارگی» شدیم، حال آنکه تنها چاره همیشه خود «او»ست. کاش پیش از پایان صبرمان رحم کند، که ماه اهل یقین نیستیم، تا بتوانیم «الخیر فیما وقع و ما یقع» را درک کنیم.
امید و انتظار امروز امتحان تعلیق و جهل ماست.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش نخست
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مساله تجدد در ایران.mp3
29.28M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش نخست
📍 موسی نجفی:
«به نظر می رسد رنسانس در اروپا به یک نوع با رنسانس در ایران همزمان بوده است و در ایران هم ظهور صفویه و شکل گیری دولت شیعی یک رنسانس بوده است. بزرگترین تجددی که من در اینجا میبینم ایران جدید است که ایران هم در مذهب تشیع و هم در مدرن شدن، جدید می شود...تفاوت جدی در این است که این واحد ملی در ایران تحت یک مذهب جدید از اسلام یعنی تشیع تشکیل شده است و ایران را از دیگر کشورهای مسلمان جدا کرد که این امر در اروپا دیده نمی شود.»
📍 نعمت الله فاضلی:
مساله اصلی نزاع بر سر صفویه یا اسلام یا قبلتر از آن نیست. مشکل بر سر لحظه اکنون است... دکتر نجفی معتقد است که از دوره قاجار پویایی و تجدد ما متوقف می شود. من درست عکس این را موافقم. در دوره قاجار به بعد تجددزایی ما تا امروز ادامه پیدا کرده است. آنچه که ایشان به عنوان تجدد ابزاری نام می برد اینها را من نادرست و غیرواقعی می دانم.
⚜️ @taammolat74
🔰رفتار شما، دشمنان را در مورد شما به طمع میاندازد!
✍️ فرزاد جهانبین
🔸از منظر امیرالمومنین (ع) در مقابل #قدرت_درونزا میتوان #قدرت_عاریتی را مطرح کرد. قدرت عاریتی به عبارتی قدرتی نیابتی است وهمچون عروسک خیمه شب بازی تمام کنشها و واکنشهایش بسته به اراده فردی است که سر دیگر نخ را در دست دارد. این قدرت ریشه در درون جامعه چنانچه گفته شد ندارد و لذا با میل و اراده قدرتهای بیرونی، بالا و پایین می شود.
🔹از منظر امیرالمومنین، شکست و پیروزی به ما برمی گردد و لذا فرمودند: «فعلکم یطمع فیکم الاعداء» رفتار شما دشمنان را در مورد شما به طمع می اندازد. قدرت درونزا نه با اظهار عجز و التماس بلکه با جدیت و سختکوشی به دست می آید. علی(ع) در خطبه ۲۹ می فرمایند که «لایمنع الضیم الذلیل و لا یدرک الحق بالجد» فرد ذلیل هیچگاه نمی تواند ظلم را از خود دور کند و حق جز با جدیت به دست نمی اید.
🔸جالب آنکه چنین فردی حتی انتظار انصاف هم از دیگران نداشته باشند چه رسد انتظار وفای به پیمان.
ایشان یکی از راههای نفوذ شیطان را آسان نشان دادن مسیر عزت بیان می کنند در حالی که عزت و قدرت جز در سایه سختکوشی و تحمل رنجها به دست نمی آید.
💢دادن آدرس مسائل به خارج از خود، مخالف قطعی سیره امیرالمومنین است. از منظر امیرمومنان، متغیر مستقل خود ما هستیم و اگر سستی نکنیم و دل به بیگانه نبندیم، دیگران، چه آنها که ضعیف تر از ما هستند و چه آنها که قوی اند در ما طمع نمی کنند و یا بر ما مسلط نمیشوند.
⚜️ @taammolat74
🔰شبکههای اجتماعی و مغزهای کوچک خسته
✍️ مجتبی شکوری
1️⃣ شبکههای اجتماعی محاسن زیادی دارند؛ باعث شفافیت میشن، بعضی جاها مسئولان مختلف رو وادار به پاسخگویی میکنند، ضعفها رو نشون میدن و... اما برای فردیت آدمها، معایب زیادی دارند که مهمترین آنها مرگ عمق هست!
2️⃣ ما به دلیل حضور زیاد در شبکهها، امکان تفکر رو از دست دادیم. مطالعات نشان میده انسان امروزی بیشترین زمانی که میتونه بدون سرزدن به #تلفن_همراه تحمل کنه ۲۳ دقیقه هست!
3️⃣ انسانی رو تصور کنید که در ۱۰ سال قبل متمرکز میشد و مثلا ۲ ساعت #کتاب میخوند یا #فیلم میدید یا به یک موضوع فکر میکرد، اما الان توجهش قطعه قطعه شده به زمانهای ۲۳ دقیقهای!
4️⃣ در #شبکههای_اجتماعی اخبار زیادی منتشر میشه، اما ما الان به #اخبار نیاز نداریم. نیازمند تحلیل هستیم. با حضور شبکههای اجتماعی تحلیلها از بین رفت و همه چیز در سطح حرکت میکنه!
5️⃣ وقتی ما از اتفاقات و جریانات تحلیل نداریم، ریشه درد و درمان رو پیدا نمیکنیم و در دنیایی از #اطلاعات شنا میکنیم بدون اینکه دستاویزی داشته باشیم که ما رو به ساحل امنی برسونه!
6️⃣ مغز ما اونقدر در برابر خبر بد و پرتنش قرار گرفته که به حالت خواب رفته و برای حفاظت از بدن ما تصمیم گرفته به این حجم از خبر بد واکنش نشون نده و خنثی عمل کنه. درباره #کرونا هم همین اتفاق افتاد.
7️⃣ اوایل مغز آماده بود، اما به مرور انقدر درباره کرونا صحبت شد، انقدر همه ابراز اطلاعات کردند و اخبار ضد و نقیض منتشر شد که الان بیشتر مردم دیگه در برابر کرونا و توصیههای بهداشتی منفعل شدند!
8️⃣ این رو به همه اتفاقات زندگی میشه تعمیم داد. باید نگران مغزمون باشیم، نگران این که دیگه بین بد و خوب واکنش نشون نده!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مناظره تجدد در ایران 2.mp3
28.95M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
در ادامه پرسش و پاسخ های از دو طرف مناظره مطرح شد و دست آخر اینکه دکتر فاضلی به منتقدان سفارش کرد: دوستانی که به هر دلیلی فکر می کنند شیوه تفکر دکتر نجفی بهتر است، کتاب های مرا هم بخوانند و آنهایی که فکر می کنند شیوه تفکر من بهتر است لطفا کنند و کتاب های دکتر نجفی را هم بخوانند قبل از اینکه به یک جمع بندی کلی برسند و با مطالعه و گفت گوی واقعی وارد بحث ها شویم. اینطور نباشد که کتاب یکی را نخوانیم اما به شدت مخالفش باشیم یا کتاب یکی را نخوانده به شدت موافقش باشیم. این شیوه به رشد جامعه کمک نمی کند.
🔗 برای شنیدن بخش نخست این مناظره اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تبیین فلسفی درونماندگار هنر.pdf
383.7K
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درونماندگار از نسبت دین و هنر
شرح آرای شریعتی دربارهی هنر
✍️ دکتر حسن محدثی
🔸اینکه ما با اندیشههای شریعتی همدل باشیم یا نه یک بحث است و اینکه سطح اندیشهورزی او چیست، بحث دیگری است. لطفا سطح اندیشهورزی و نظریهپردازی او را داوری نمایید و با دیگر متفکران قبل و بعد وی مقایسهاش کنید!
⏰ ۴ مرداد ۱۳۹۹
#هنر
#خطابه
#ملکیان
#شریعتی
#نظریهپردازی
⚜️ @taammolat74
تاملات
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درونماندگار از نسبت دین و هنر شرح آرای شریعتی دربارهی هنر ✍️ دکتر حسن
🗨#نقد_و_نظر
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸#حسن_محدثی استاد جامعهشناس دانشگاه آزاد تهران که اندیشههایش را متأثر از شریعتی میداند، در مقالهای به شرح آرای شریعتی دربارهی هنر میپردازد و سعی دارد نسبت دین و هنر را از منظر وی تبیین کند. او معتقد است رویکرد شریعتی در تبیین مساله هنر، رویکردی فلسفی ـ دینی دارد. با الهام از بنمایههای فلسفه اگزیستانسیالیست به توصیف حقیقت هنر پرداخته با این حال نمیتوان مولفههای دینی او را نادیده گرفت.
🔹او بیان میدارد که از سویی هنر برای شناخت جایگاه و ارزش یک انسان شرقی در مقابل دیگری خود، و از سوی دیگر به دلیل رسالت هنر در عصر کنونی، مساله واکاوی هنر برای شریعتی اهمیت یافته است. شریعتی هنر را مقولهای دینی و حقیقتی متعالی و مقدس میدانست. او هنر اصيل را هنري معرفی میکرد كه انسان را به تعالي و ماوراء و حتي به مطلق (خدا) برساند و رسالت خداگونه انسان را در اين دنيا تنها از راه هنر امكانپذير ميدانست.
🔸در ادامه او به رابطه هنر و زیبایی پرداخته و مینویسد که شریعتی قائل به طریقیت زیبایی برای هنر بود. و فهم زیبایی و هنر را در گرو انسانشناسی معرفی میکرد. شناخت انسان، نقطه عطف تلاقی هنر، عرفان و دین است. بر همین اساس و نگاه دینی که شریعتی متأثر از آن بود، قرابت دین و هنر را ترسیم میکند و عقیده دارد که هر دو زاییده محرومیتهای انسانیاند. با این تبیین از شریعتی همانگونه که خود آقای محدثی نیز تصریح کرده است در اینجا دین نه معنایی متافیزیکی دارد و نه معنایی اجتماعی، بلکه دلالت بر احساسی وجودی دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
💢اساس اشکال ما به این صورتبندی نظری شریعتی نیز در همینجاست که ایشان سعی دارد با نگاه اگزیستانسیالیستی تقریری از دین ارائه کند و این اول مشکل است! چراکه نظام معرفتی دین به اغماء میرود. تلقی و تلاش دکتر محدثی در جامعهشناسی دین اساسا نفی قرائت متافیزیکی از دین و نوعی برجستهسازی پوزیتویستی و پدیدارشناسانه از دین است.
🔹در انسانشناسی دینی انسان موجودی است که ودیعه الهی پیشاپیش درونش نهاده شده و سرنوشت او از قبل در عالم زر رقم خورده است. وقتی که از انسان به شکل متافیزیکی آن سخن گفته میشود، این انسان باید در جهان به امر متافیزیکی برگردد. ماوراء از قبل در تفکر و تفسیر دینی سنتی ما مفروض است و لذا نوع نگاه ما در نسبت بین دین و هنر کاملاً متافیزیکی است، حال آنکه در جهان مدرن تفکر متافیزیکی مجالی برای باورپذیری ندارد و اندیشمندانی چون هابرماس از بحران تفکر متافیزیکی حرف زدهاند.
🔸«چارلز تیلور» در کتاب «عصر سکولار» وقتی از شرایط کنونی حرف میزند میگوید تبیینهای استعلایی از جهان دیگر امروز قابل پذیرش و باور نیست و اندیشه دینی اگر بخواهد ادامه حیات دهد باید در چهارچوب درونماندگار عرضه شود. چرا که انسانها آمادگی پذیرش اینگونه حرفها را ندارند و متفکرانی که چنین سخنهایی بیان میکنند آب در هاون میکوبند. به گفته وی، شریعتی از جمله متفکرانی است که این موضوع را فهمیده و تلاش میکند اینگونه از دین سخن نگوید او از دین درونماندگار حرف میزند. بنابراین اشکال اساسی که در تقریر شریعتی وجود دارد، نوعی سکولاریسم معرفتی در حوزه دین است.
📚 دیدهبان اندیشه، شماره 9
⚜️ @taammolat74
📣 درسگفتار شرح اصول کافی
به اطلاع میرساند سلسله دروس «شرح اصول کافی» توسط «استاد میرباقری» انشاءالله از دوشنبه ۵ آبان آغاز خواهد شد.
◾️درس از ابتدای «کتاب الحجة» شروع میشود.
🕚 زمان: هر هفته از دوشنبه تا چهارشنبه (سه روز در هفته)، ساعت ۱۱ صبح
🕌مکان: گذر خان، مسجد فاطمیه سلام الله علیها (مسجد آیتالله بهجت رضوان الله علیه)
⚜️ @mirbaqeri_dars
⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت فلسفه یونان با فلسفه اسلامی
✍️ دکتر نصرالله حکمت
🔸#فلسفه_اسلامی، یعنی آنچه فیلسوفان مسلمان از کِندی و فارابی به اینسو باعنوان فلسفه اسلامی محقق کردهاند، ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است. به این دلیل که آنچه در یونان و آتن پدید آمده، فلسفه بهمعنای خاص آن و تفکری است که در مواجهه با سوفسطاییان تحقق یافته است؛ یعنی مواجهه فیلسوف یونانی مانند سقراط و افلاطون با تفکر سوفسطایی.
🔹وقتی در جهان اسلام درباره نخستین فیلسوف مسلمان مطالعه میکنیم، متوجه میشویم وجه غالب بر تفکر روزگار کندی و فارابی و حتی ابنسینا، تفکر سوفسطایی نبوده است. در واقع مواجهه فیلسوف مسلمان، مواجهه با پیامبر(ص) و فضای ایمانی است. در نتیجه، مواجهه با تفکر سوفسطایی اقتضای قدرت #عقل را دارد. در واقع فیلسوف میخواهد عقل را در اوج درخشندگی و قدرت خود مطرح و همه بالقوههای عقل مستقل بشری را بالفعل کند.
💢مواجهه با تفکر #سوفسطایی، این ضرورت را دارد که عقل در اوج درخشندگی خود مطرح شود، اما وقتی فیلسوف مسلمان مواجههاش با پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و میخواهد نسبت میان پیامبر(ص) و فیلسوف و جایگاه عقل را در ارتباط با وحی پیدا کند، طبعاً این نحوه مواجهه، اقتضای نقادی عقل را خواهد داشت و نه برجستگی آنرا.
🔸عقلشناسی کندی، فارابی و ابنسینا، #نقادی_عقل است. در واقع همه تلاش کندی، فارابی و ابنسینا برای مشخص کردن میزان توانایی عقل و نسبت آن با پیامبر(ص) است. به این معنا که آیا این عقل با پیامبر(ص) توافق دارد؟ یا در بخشهایی تعارض دارد؟ در صورت تعارض، تکلیف چیست!
⚜️ @taammolat74