تاملات
🔰علوم اجتماعی دوپارادایمی در ایران ✍️ محسن ملاباشی 📍بیگمان، بعد از کتاب انقلابهای علمی توماس کوه
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸صرفنظر از این کاربردهای مفهومی گوناگون پارادایم در علوم اجتماعی، دربارۀ انواع آن نیز نظرهای بسیاری در بین فیلسوفان علوم اجتماعی وجود دارد؛ چنانکه بلیکی معتقد است یازده پارادایم در علوم اجتماعی وجود دارد، شش پارادایم کلاسیک و پنج پارادایم معاصر: اثباتگرایی، منفیگرایی، تاریخیگری، عقلگرایی، هرمنوتیک، تفسیرگرایی و نیز نظریۀ انتقادی، رئالیسم، هرمنوتیک معاصر، نظریۀ ساختیابی و فمنیسم.
🔹اما نیومن به وجود سه پارادایم اصلی در گسترۀ علوم اجتماعی باور دارد: اثباتگرایی و تفسیرگرایی و انتقادی. در هر صورت، علوم اجتماعی را به دو پارادایم و آن هم به شکل خاصی از آنها محدود نمیدانند.
💢جالب اینکه با وجود اینهمه بحث و درگیری نظری و تخصصی دربارۀ جایگاه پارادایم و چیستی و انواع آن در علوم اجتماعی، ما در ایران فارغ از همۀ این بحثها، دهههای متمادی به انجام پژوهشهایی ذیل پارادایم اثباتی مشغول بودیم. بالاخره، در یکیدو دهۀ اخیر کمکم بعد از ترجمۀ تعدادی از منابع روشهای کیفی، تا حدی پژوهشهای تفسیری هم در ایران رونق گرفت؛ اما بیگمان، هنوز پارادایم اثباتی بهصورت آشکار و پنهان بر ذهن و قلم ما در علوم اجتماعی مسلط است.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸عجیب اینکه در این فضای اثباتیزدۀ جامعۀ علمی ما که انجامدادن پژوهشهایی ذیل پارادایم تفسیرگرایی، در برههای، به نوعی مد روز و مخالفت با جریان حاکم بر علوم اجتماعی در ایران تبدیل شده بود، پژوهشهای اجتماعی به همین دو پارادایم اثباتی و تفسیری محدود شد؛ گویا هیچ پارادایم دیگری در علوم اجتماعی وجود ندارد.
🔹در ایران با پارادایم انتقادی تا چه اندازه آشناییم؟ چند کتاب ترجمهای و تألیفی در این زمینه در دسترس دانشجویان و پژوهشگران علوم اجتماعی در ایران قرار دارد؟ چند پژوهش ذیل این پارادایم انجام دادهایم یا دیدهایم که پژوهشگران دیگر انجام داده باشند؟ اگر باشد، آیا تعداد آنها با پژوهشهای اثباتی یا دستکم، پژوهشهای تفسیری قابلمقایسه است؟ همین پرسشها را میتوان دربارۀ پارادایمهای دیگر هم پرسید.
💢متأسفانه، ما پس از دوران اثباتگراییزدگی، امروزه گرفتار نگاه تنگ و محدود پارادایمی به پژوهشهای اجتماعی و بیتوجه و بیاعتنا به دیگر پارادایمها و نقد و اصلاح و بهبود پارادایمهای اثباتگرایی و تفسیرگرایی و البته تکرار کلیشهوار الگوهای حاضر پژوهش اجتماعی هستیم. البته آنچه گفتیم، بهمعنای نادیدهانگاشتن تلاشهای اهالی علوم اجتماعی در دهههای گذشته نیست؛ بلکه بهمعنای ضرورت نقد و بازبینی مداوم علوم اجتماعی از منظر فلسفۀ علوم اجتماعی است که میکوشد زمینۀ پویایی علوم اجتماعی را فراهم سازد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
کسانی که عقل برای آنها به منزلۀ فصل مقوّم است، به تمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (ع) «عقیلة بنی هاشم» است و زینب کبرا (س) نیز «عقیلة بنی هاشم»؛ این «تاء»، «تا» ی مبالغه است، نه «تا» ی تأنیث. وقتی میگویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله، چرا؟ برای اینکه این «تاء»، «تا» ی مبالغه است. همان طور که میگوئیم فلان شخص علامه است. بنابراین هم وجود مبارک حسین بن علی (ع) عقیلۀ بنی هاشم است و هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزلۀ فصل مقوّم بود. اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، کمالات از او نشأت میگیرد؛ مقهور اوست و نه مسلّط بر او. کسانی هستند که کمال، آنها را حفظ میکند [اما] برخی از افراد، حافظ کمالند.
📚آیت الله جوادی، درس نهج البلاغه
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه یازدهم
⏰ 11 آذر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 11.mp3
11.78M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه یازدهم
🔹چرا خداوند عقل انسانی را به گونهای قرار نداد که ما را از نیازمندی به وحی بی نیاز سازد؟
🔹حجیت عقل از کجاست؟
🔹نقد و بررسی شبهات اختلاف قرائتها، اختلاف فقهاء و اختلاف نظر در باب مسائل نظری و ظنی دین
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 لایو مجازی |مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه
🔸 دکتر محمدهادی توکلی
👈عضو هیئت علمی
پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
⏱یکشنبه شب ساعت 19
🌐 https://www.instagram.com/fekratnet/
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
تاملات
🧠 #فلسفیدن کسانی که عقل برای آنها به منزلۀ فصل مقوّم است، به تمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن
📮اگر ما به جای #حضرت_زینب کربلا بودیم، حوادث را چطور روایت میکردیم؟ روایت ما در خدمت دستگاه یزید بود یا سیدالشهداء (ع)؟ از روایت ما #خودتحقیری مقابل جنود ظلم در میآمد یا غیرت و هیبت ناصران امام؟ سهم روایت ما از (ما رایت الا جمیلا) چقدر بود؟ #خبر_خوب ، تنها دیدن خوبیها نیست، خوب دیدن هم هست!
تعریف داغ در نظرت جور دیگری ست
ای کربلا به چشم تو زیباتر از همه...
.
سلام و صلوات بر "پیام بر" و "خبرنگار" حقیقی کربلا،
که
"کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود..."
✍️ محسن مهدیان
⚜️ @Taammolat74
🔰 سیاست تعامل به جای حذف!
✍️ داود مهدویزادگان
🔸حکمرانی دینی مبتنیبر اصل ولایتفقیه بهطور کلی سیاست حذف را کنار گذاشت و به این فکر نیفتاد که بهتلافی بهحاشیه راندن حوزههای علمیه در رژیم سابق، فعالیت دانشگاهها را محدود سازد یا حوزه را بر آن برتری دهد، بلکه اصل همکاری حوزه و دانشگاه را مطرح کرد. در این دیدگاه، جامعه انقلابی به ظرفیتها و توان علمی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه نیاز دارد و باید دوشادوش هم، ایران خود را کنیم آباد.
🔹این دو نهاد، در حوزه علومانسانی نیز میتوانند و لازم است از طریق گفتوگوهای علمی- انتقادی به همدیگر مساعدت کنند. باید روحیه و رویکرد تعامل را جایگزین تقابل و تنافر کرد. نظام اسلامی همچنان بر اصل همکاری حوزه و دانشگاه پافشاری کرده است، اما از همان آغازِ کار، پیدا بود که بازماندگان یا متاثران از ایده «گسست و تقابل» برابر اصل همکاری حوزه و دانشگاه سنگاندازی و مانعتراشی خواهند کرد. آنان به بهانههای مختلف سعی خواهند کرد تحقق پیدا نکند.
💢 نگارنده بیآنکه بخواهد همه یا برخی از این جماعت را به اندیشه و روحیه سکولارمنشی و دینجدایی متهم سازد، احساس نگرانی آنها را متاثر از همین امر میداند. اندیشه دینجدایی، بهویژه بهدنبال استقرار حکمرانی دینی، بیش از گذشته بهسمت افراط و کینتوزی با حاملان و مراکز دینی پیش رفته است. متاسفانه این کینتوزی در حد نفی موجودیتهای علمی- دینی است. این امر باعث شده هرگونه اقدام اصلاحی با استفاده از ظرفیتها و سرمایههای دینی-حوزوی، خواسته و ناخواسته ازسوی جماعتی از تحصیلکردگان دانشگاهی، انکار و نفی شود.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
💠تا به حال دیده اید چیزی بیخود و بی جهت اختراع شده باشد؟! هر کدام از ما زمانی آرزوی مخترعمان بوده ایم. برای رفع نیازی خلق شده ایم. از همین در خودکار و شارژر عزیز گرفته تا نمکدان محترم و سطل آشغال زحمت کش. کافیست نباشیم تا زندگی سختتر از این بشود که هست، تا دنیا جای بدتری بشود برای زیستن. اصلا همین که اختراع شده ایم یعنی مهمیم. حتما لازم نیست تلویزیون باشیم یا یخچال. اتوموبیل باشیم یا مبل و موبایل. فرش باشیم یا کولر و کامپیوتر و بخاری و هواپیما. یک ناخنگیر ساده هم که باشیم کافیست. همین که هر چند وقت یکبار به وجودمان احتیاج باشد، همین که زندگی بدون ما چیزی کم داشته باشد و سخت بگذرد بس است برای مهم بودن. ایمان بیاورید به خودتان.
اینها را آینه ای میگفت که پیامبر اشیاء بود.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 وقتی در مقام پاسخگویی پاسخگو نیستیم! گفتگو جنجالی دکتر حداد عادل با حبیب رحیمپور برنامه هفته
🔰آیا شورای تحول در پی خودآگاهی است؟
✍️ محمد علیبیگی
📍حضور استاد آقای دکتر غلامعلی حدادعادل در برنامه زاویه، گرچه نه با اظهار مطالب نویی همراه بود و نه باب تازهای در بحث از علومانسانی و لزوم تحول آن گشود، آنقدر بود که بتوان باز ایشان را مخاطب قرار داد. گرچه که مطابق اذعان خودشان، نهتنها اختیاری در علومانسانی کشور ندارند، بلکه هیچ ضعف و نقصی در علومانسانی هم بهعهدهشان نیست، پس لابد پرسش از ایشان هم بلاوجه خواهد بود ولی بههرحال همچنان امید است که بتوان پرسشهایی راجعبه موضوع بحثشان و شورای مطبوعشان پیشآورد. چه ایشان اگر هم نقشی در «بال اجرایی» علومانسانی نداشته باشند، لابد در «بال نظری» آن سهیمند و این هر دو تعبیر از خود ایشان است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰آیا شورای تحول در پی خودآگاهی است؟ ✍️ محمد علیبیگی 📍حضور استاد آقای دکتر غلامعلی حدادعادل در بر
✔️ [ادامه...]
🔸در بحث از بال نظری، میتوان به سخنان ناآزموده و نیز عدمانسجام سخنان ایشان پرداخت که فعلا اولویت با عدمانسجام است و به آن دیگری، در قسمتهای آتی باید پرداخت (البته اگر نوشته شوند). باری عدم انسجام سخنان ایشان را لااقل در یک مورد میتوان دید و نشان داد و آن «جایگاه علومانسانی» و «نحوه تحول آن» است.
🔹ایشان در آن سخنرانی/مصاحبه میفرمودند که منظور از تحول در علومانسانی همانا «رستن از تقلید» و «پرسشگری» و «خودآگاهی» است. پرسش از چه چیز؟ از مبادی و مبانی علومانسانی. این مبادی و مبانی هم مطابق اقوال ایشان «فلسفی» هستند چنان که فرمودند: «علم غربی، چه علومتجربی و چه علومانسانی، ریشهای دارند و آن فلسفه علم است. هیچ علمی در زادگاه و خواستگاه خودش بدون ریشه و فلسفه به وجود نمیآید.»
🔸بهفرض که چنین باشد و علم در زادگاه و خواستگاهش تابع فلسفه و تالی آن بوده باشد - که البته لااقل بهلحاظ تاریخی (کرونولوژیک) مثال نقض فراوان دارد اما بهفرض اگر که ایشان درست فرموده باشند پس لابد بنای شورای تحول این است که در مبادی و مبانی علومانسانی بحث شود، چنانکه خود ایشان در همان برنامه زاویه میفرمودند: «ما باید فضای نقد ایجاد کنیم و به مبانی مراجعه کرده و این مبانی را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که این مبانی مورد قبول ما هست یا خیر؟»
🔹پس لابد باید کار بررسی این مبانی و مبادی به اهل فلسفه واگذار شده باشد درحالی که گزارش ایشان از رویه و روند شورا چیزی غیر از این است چنان که گفتهاند: «اصولا در شورای تحول علومانسانی کار را به دست استادان هر رشته سپردهایم.» و نیز گفتهاند: «این تحول را به دست متخصصان همین رشتهها دادهایم و علاوهبر آن، این متخصصان نیز همعقیدهاند که نباید علومانسانی ما تقلیدی از غرب باشد.»
💢لااقل راقم این سطور، از سخنان آن استاد همینقدر میتواند بفهمد که معلوم نشد جای طرح و شعار اصلی ایشان در تحول، یعنی خودآگاهی، کجای برنامه آن شوراست بلکه روشن شد آن مبادی و مبانی «ما» - که ایشان داعیهدار آنند- لابد بهدست متخصصان و اهالی هر رشته است و نه مثلا نزد اساتید فلسفه اسلامی. آخر بنای ایشان بر این بود که علوم مبانی فلسفی دارند و بحث در مبانی فلسفی «ما» هم لابد در فلسفه اسلامی است و نه نزد متخصصان هر رشته از رشتههای علومانسانی.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه 🔶میزگرد مجازی | #ظرفیتهای_فقه برای تحقق #علوم_اسلامی 🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله ش
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |ظرفیتهای فقه برای تحقق علوم اسلامی
▪️ استاد امین اسدپور (استاد سطح عالی حوزه علمیه)
▪️دکتر محسن برهانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز # وحدت_حوزه_و_دانشگاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
⏰پنجشنبه ۲۷ آذر 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇