eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 همیشه استاد 📍آیت‌الله از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته و پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که سابقه سال‌ها مجاهدت و مبارزه با رژیم طاغوت را پیش از انقلاب اسلامی در کارنامه داشت، رسالت خود در سال‌های متمادی در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین سال‌های پس از انقلاب اسلامی را در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور دید، چنان‌که بسیاری از فعالان جریان انقلاب تربیت‌شده در مجامع و محافلی هستند که آیت‌الله مصباح مدرس، موسس و مسئول آنها بود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 همیشه استاد 📍آیت‌الله #محمدتقی_مصباح‌یزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علم
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 💠
ایام مبارزه با طاغوت

🔸برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانه‌های ضدانقلاب می‌کنند، در ابتدای دهه ۴۰ و همزمان با آغاز نهضت امام خمینی، آیت‌الله مصباح‌یزدی نیز فعالیت‌های سیاسی خود را به‌صورت جدی و با فعالیت و انتشار نشریاتی چون بعثت به‌عنوان ارگان داخلی حوزه علمیه قم در آذرماه ۱۳۴۲ و انتقام به‌عنوان یک نشریه مخفی برای فعالیت‌های سیاسی طلاب از مهرماه ۱۳۴۴ آغاز می‌کند. 🔹آیت‌الله مسعودی‌خمینی درباره تاثیر این نشریه بر مبارزات انقلابی می‌گوید: «مطالب نشریه انتقام به‌قدری انقلابی و تند بود كه الان نیز وقتی كه انسان آنها را مطالعه می‌كند لرزه بر اندامش می‌افتد.» در همین سال‌ها آیت‌الله مصباح به‌صورت تشکیلاتی نیز مبارزات علیه رژیم پهلوی را پی می‌گیرد. جمعی از علما و مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۳ گروهی مخفی و سری با نام یازده نفر را تشکیل می‌دهند که آیت‌الله مصباح ضمن عضویت، مسئولیت تبلیغات گروه را برعهده می‌گیرد، از‌جمله اعضای این گروه می‌توان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علی مشكینی، ابراهیم امینی، احمد آذری‌قمی، علی‌اكبر هاشمی‌رفسنجانی و حسینعلی منتظری را نام برد. 🔹یکی از اقدامات جالب توجه آیت‌الله مصباح در این جمع، اختراع نوعی خط شبیه خط میخی برای نوشتن دستور جلسات به‌صورت رمزنگاری شده بود، به‌طوری‌که ماموران ساواک درصورت کشف دستور جلسات نتوانند از آنها استفاده کنند. همین فعالیت‌ها نهایتا باعث می‌شود که در سال 45 دستور دستگیری و بازداشت آیت‌الله مصباح در ساواک صادر و تعقیب و گریز طولانی‌مدت در اصفهان، یزد و بعدا تهران آغاز شود، فرآیندی که نهایتا باعث دستگیری وی در سال 47 می‌شود. بعد از این ایام فعالیت‌های آیت‌الله مصباح با شدت بیشتری و در جبهه‌های مختلف پیگیری می‌شود و تا پیروزی انقلاب ادامه می‌یابد. 💠
کادرسازی برای انقلاب، از مدرسه حقانی تا طرح ولایت

🔸در این سال‌ها البته آیت‌الله مصباح همچنان که در سطور بالا گفتیم یک رسالت ویژه برای خود تعریف می‌کند و آن تربیت نیرو است. مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ در سال‌ ۱۳۴۳ با همکاری‌ شهید‌بهشتی‌، آیت‌الله ربانی، شهید قدوسی و آیت‌الله مصباح‌یزدی‌ آغاز به‌‌ کار می‌کند و محفلی ممتاز و قابل توجه برای تربیت نیرو برای نهضت امام خمینی و مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌شود. آیت‌الله مصباح در ابتدا تدریس درس‌هایی چون فلسفه، تفسیر و اخلاق را برعهده دارد و چندی بعد نیز عضو هیات‌مدیره این مدرسه می‌شود. وی همچنین در همین سال‌ها مسئولیت بخش آموزش موسسه در راه حق که آن هم در سال 1343 و با هدف اثبات حقانیت اسلام و مبارزه با شبهات تاسیس شده بود را برعهده می‌گیرد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸 پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های علمی و سیاسی آیت‌الله مصباح رنگ‌وبوی جدید می‌گیرد. مناظرات بزرگ و مواجهه‌ها علمی با فعالان التقاطی، توده‌ای و... از‌جمله تلاش‌های برجسته وی در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی است. در این سال‌ها و ایام بعدی آیت‌الله مصباح تصمیم به گسترش تشکیلاتی این مجموعه فعالیت‌های خود گرفت، ابتدا توانست مرکزی به‌نام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی برساند، سپس با توسعه موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم، نهایتا در دهه 70 «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» را تاسیس کرد. 🔹 این موسسه که یکی از بزرگ‌ترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایران است در سال‌های متمادی مسئولیت پرورش و تعمیق دانشجویان و طلاب برای موضوعات مذهبی، فقهی، حقوقی و فلسفی را برعهده داشته است. این مجموعه در کنار جذب تعداد زیادی از دانشجویان، مسئولیت علمی دوره‌های آموزشی با نام طرح ولایت در دانشگاه‌های کشور را نیز برعهده داشته است. این دوره‌ها معروف‌ترین دوره‌های تربیتی جریان انقلاب در دانشگاه‌های کشور است که هرساله در ایام تابستان برگزار شده و می‌شود. 💠
 ترور شخصیت یا آزادی اجتماعی؟

🔸یکی از برجسته‌ترین دوران فعالیت‌های سیاسی و فقهی آیت‌الله مصباح‌یزدی مربوط به ایام دولت اصلاحات است، همان زمانی که نزدیکان دولت و مجلس ششم فضا را مناسب دیدند تا با تمام توان به اسلام، انقلاب و اصول آنها بتازند و به اصطلاح فرآیند گذار از انقلاب اسلامی به ناکجا‌آباد را عملیاتی کنند. از «افکار امام باید به موزه‌های تاریخ برود» تا «دین افیون توده‌ها و حکومت‌هاست» و حتی ایده‌هایی چون «علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد» و «همجنس‌بازی باید آزاد باشد» نقل و نبات محافل سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلبان رادیکال یا به اصطلاح رفورمیست‌ها در این ایام بود و کمتر کسی هم جرات یا توان این را داشت که در مقابل حجم گسترده و فشار سنگین رسانه‌ای و اجتماعی آنها ایستادگی کند. 🔹در این شرایط آیت‌الله مصباح‌یزدی از‌جمله سردمداران روشنگری و انتقاد به این رفتارها بود. کنش‌های موثر و پررنگ آیت‌الله مصباح در سال‌های دهه 70 باعث شده بود تا رفورمیست‌ها کینه بزرگی از وی به دل گرفته و به‌جای پاسخگویی علمی و منطقی که البته از آن عاجز بودند، به توهین و استهزا روی آوردند. در سال 1378 و در اوج مواجهه آیت‌الله مصباح با رادیکالیسم اپوزیسیون موجی از توهین و هتک‌حرمت این عالم دینی به راه انداختند. 💠
مقابله با انحراف

🔸یکی از مصادیق واضح و شاخص در عملکرد آیت‌الله مصباح‌یزدی کنش‌گری بدون حب و بغض سیاسی و تصمیم‌گیری بر اساس حق و حقیقت بود. حمایت آیت‌الله مصباح‌یزدی از محمود احمدی‌نژاد که حد فاصل سال‌های 84 تا 88 بسیار واضح و آشکار بود، اما پس از ماجراهای رخ‌داده در سال‌های 90 و 91 به‌شدت کم و البته قطع شد، به‌صورتی‌که حتی می‌توان با استناد به جدا شدن جمعی از نزدیکان آیت‌الله مصباح از کابینه محمود احمدی‌نژاد از آن مطمئن شد. 🔹علاوه‌بر این آیت‌الله مصباح در فروردین 1390 و در جمع فرماندهان سپاه با جریان انحراف مرزبندی می‌کند و می‌گوید: «افرادی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می‌کنند، خودی نبوده بلکه غیرخودی‌اند؛ ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم و از کسی حمایت می‌کنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.» آیت‌الله مصباح بعدها در مواجهه با ساختارشکنی‌های احمدی‌نژاد هم در گفت‌وگویی با خبرآنلاین می‌گوید: «ما هرکسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم، طرفداری‎اش می‌کنیم، هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم. اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.» ⚜️ @Taammolat74
🏴جمعه‌های فراق ✍️ محمدتقی عارفیان گفتند جمعه عید است، هر عیدمان عزا شد غم روی غم نشست و دل زار و مبتلا شد در انتظار دلبر هر جمعه‌ای نشستیم دلبر نیامد از راه، آدینه هم عزا شد داغی نشسته بر دل از آن دی غم‌انگیز مالک به خاک افتاد هنگامه‌ای به‌پا شد از جمعه‌ها نشسته داغی به قلب رهبر هر جمعه از سپاهش نام‌آوری فدا شد یک جمعه حاج‌قاسم، یک جمعه حاج‌محسن این جمعه نیز مصباح خاموش و بی‌صدا شد در سالگرد مالک عمار هم سفر کرد درد وصال او نیز در جمعه‌ای دوا شد رفتند جمله یاران، خوبان و غمگساران ای منتقم به‌پا خیز دل تنگ کربلا شد ⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی 🎙اساتید: آیت‌الله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه نخست 🔻 پ.ن: آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته می‌گذرد، بخشی از سلسله نشست‌های پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‌شناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
میزگرد معرفت‌شناسی 1.mp3
14.85M
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع 🎙اساتید: آیت‌الله | | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه نخست 🔹برخی از مطالب که در این گفت وگوها به آنها اشاره می شود عبارتند از: اهمیت، تاریخچه و خاستگاه معرفت شناسی،تمایز معرفت شناسی از روان شناسی ادراک و وجودشناسی علم، معنای عام و خاص معرفت شناسی، اهمیت و موضوع معرفت شناسی در حکمت اسلامی، همراه بودن مباحث معرفت شناسی با اغراض سیاسی، لزوم توجه به گرایش های فکری نویسندگان تاریخ معرفت شناسی، موارد استعمال واژه اپیستمی و تفاوت آن با واژه Knowledge ، اطلاقات دوازده گانه علم در منابع دینی و حکمت اسلامی، بیان فهرستی از مباحث اساسی و محوری در معرفت شناسی غرب(تبیین ماهیت علم، ویژگیهای عالم، تعیین ماهیت معلوم، امکان علم، گستره علم و تقسیمات علم). ⚜️ @Taammolat74
🔰اکنونی برای فلسفه ی اسلامی ✍️ جذوات 🔸 فلسفه ی اسلامی امروزه دچار دو بحران اساسی است، اولا تاریخ خود را فراموش کرده است و به نحوی از گذشته ی خود بریده است و ثانیا آینده ای مبهم در پیش روی خود دارد که به دشواری می تواند مسیری را برای خود پیدا کند، چرا که هنوز جایگاه خودش را در جهان امروز پیدا نکرده است و نمود آشکار این مسئله را می توانیم در اینجا ببینیم که هنوز به مفاهمه ای فلسفی با فلسفه ی غرب به مثابه ی صورت عقلانیت جهان امروز نرسیده است و بیشتر آن را یک رقیب سیاسی می بیند که باید در عرصه ای ایدئولوژیک آن را حذف کند 🔹 و همچنین قرن هاست که نوزایی درونی خودش را هم از دست داده است و مسیر طبیعی خودش را هم نتوانسته است طی کند، اما با این حال در تاریخ چند قرن اخیر خود "اکنون"هایی را داشته است، به نحوی که در این بین افرادی بوده اند که توانسته اند "اکنون و حالی" را برای فلسفه اسلامی رقم بزنند و سعی کنند همچنان حیاتی را برای آن حفظ کنند. در دوران معاصر شاید علامه ی طباطبایی سهم ویژه ای در این امر داشته باشند. علامه طباطبایی گرچه سعی داشتند افقی را پیش روی فلسفه اسلامی ترسیم کنند و به نحوی فلسفه اسلامی را به سوی گفتگو با فلسفه ی غرب پیش ببرند اما آنچنان که شایسته بود، این امر میسر نشد. 🔸 شاگردان علامه طباطبایی که خود را میراث دار مرحوم علامه می دانستند سعی کردند که این مسیر را طی کنند که گرچه امکانات بیشتری را هم برای ترسیم این افق داشتند ولی مسئله را به سطحی منتقل کردند که به یک سیر نزولی منجر شد و نهایتا سویه های ایدئولوژیک مسئله چنان پررنگ شد که سبب گم شدن خود فلسفه ی اسلامی شد. اما به هر حال علامه و شاگردانشان کسانی بودند که "اکنون و حال" را برای فلسفه ی اسلامی نگه داشتند و توانستند، سوالهایی را پیش روی فلسفه ی اسلامی قرار دهند تا بتواند زیستی در "اکنون" داشته باشد. 💢در میانه شاگردان علامه طباطبایی مرحوم آیت الله مصباح یزدی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. نگاه تیزبینانه و دقیق ایشان نسبت به مسائل فلسفه ی اسلامی سبب شد همچنان ما پرسش هایی را برای پرسیدن از فلسفه اسلامی، داشته باشیم." تعلیقه بر نهایه" ی ایشان از جمله همین آثار است که شاید بتوان گفت در بین آثار فلسفی ایشان اعم از تالیف و تدریس از جایگاه مهمی برخوردار است. شاید شارحین فلسفه ی صدرا با مشی ایشان در شرح و بسط فلسفه ی صدرائی چندان موافق نباشند علی الخصوص کسانی که برایشان جنبه های عرفانی مباحث ملاصدرا اهمیت بیشتری دارد اما اهل فن معترف هستند که ایشان در پاره ای از مسائل تیزبینی ها و نکته سنجی های بسیار دقیقی دارند که همانطور که گفته شد بهترین نمود آن را می توانیم در تعلیقات ایشان بر نهایه الحکمه ببینیم. روحشان شاد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 آیت‌الله مصباح یزدی و نسل سوم ✍️ کمیل خجسته 🔸نسل سوم انقلاب‌ها را نسل ترمیدور می‌نامند. ترمیدور چه بود؟ یکی از ماه‌های انقلاب فرانسه که در آن انقلاب از بین می‌رود. دلیل آن هم این گفته می‌شود که نسل سوم چون تجربه مستقیمی از انقلاب ندارد علاقمندی و دلبستگیش به انقلاب از بین می‌رود و آن نسل سوم و عدم دلبستگیش سبب می‌شود تا انقلاب هم از بین می‌رود. 🔹 در اواخر دهه هفتاد و هشتاد شمسی فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور پر شده بود از این حرف‌ها و کلیدواژه گسست نسلی محور آن بود. انقلابی که نسل اولش، تجربه پیروزی بر طاغوت را داشت و نسل دومش پای جنگ تحمیلی ایستاده و از کشور دفاع کرده بود؛ وارد دوره تثبیت خود شده بود. دوران دفاع سخت با موفقیت گذشته بود و انقلاب دوران جدیدی را تجربه می‌کرد. ✅ در این دوره بود که نسل سوم با پرسش‌های بنیادین فکری درباره اساس انقلاب و اساس حکمرانی روبه‌رو شده بود. 💢 خدا رحمت کند آیت‌الله مصباح یزدی را که با کتاب‌هایش و منبرهایش شجاعانه پلی شد برای اتصال نسل سوم با نسل پیشین خود و پاسخ‌هایش سپری شد در مقابل موج شبهات. به او مدیونیم. خدا رحمتشان کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 ماجرای یک مناظره مخفی متن مناظره منتشر نشده آیت‌الله مصباح و عبدالکریم سروش 📍در سال های ابتدایی انقلاب، آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» و دکتر «عبدالکریم سروش» در کنار یک دیگر با نمایندگان حزب توده و دیگر افکار مخالف انقلاب ساعت ها مناظره و بحث داشتند. اما نوع رابطه میان این دو نفر هیچگاه به این شکل باقی نماند و در دوران اصلاحات جنجالی در رسانه ها میان آن ها شکل گرفت؛ تا جایی که بارها یک دیگر را به مناظره فراخوانند. همین دعوت به مناظره سبب شد که بسیاری تصور کنند این دو نفر هیچگاه در مقابل یک دیگر به مناظره نپرداخته اند. اما برخی دیگر صحبت از مناظره ای غیرعلنی در موسسه امام خمینی به میان آورده اند... ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ماجرای یک مناظره مخفی متن مناظره منتشر نشده آیت‌الله مصباح و عبدالکریم سروش 📍در سال های ابتدایی ا
✔️ [ادامه...] 🔸«سید محمود نبویان» که از نزدیکان آیت الله مصباح است نقل می کند: «بارها به آقای سروش گفتم به جای فحش‌کاری بیا بنشینیم گفت‌وگو کنیم تا بحث روشن شود. اما ایشان نپذیرفتند. به آقای شبستری هم گفتم، ایشان همه جا گفت، شاگردان مصباح یزدی شمشیر زیر عمامه خود دارند؛ عمامه‌ام را برداشتم تا شاید ثابت کنم خبری از شمشیر نیست و او باید مناظره کند». 🔹«قاسم روانبخش» که یکی از نزدیکان آیت الله مصباح بود در همان دوران در پاسخ به سوالی مبني بر آمادگي مصباح‌‏يزدي براي مناظره با سروش اظهار داشت: «در مقطعي از دوران اصلاحات، بحث مناظره داغ شد و دانشجويان دانشگاه‌‏هاي معتبر مانند تهران و اصفهان بحث مناظره آيت‌‏الله مصباح با دکتر سروش را مطرح کردند». روانبخش افزود: «مصباح در آن زمان چندين شرط را مطرح کرد که يکي از آنها، مشخص بودن موضوع مناظره و ديگري پخش مستقيم آن از شبکه يک سيما بود که سروش اين شروط را نپذيرفت!» 🔸گفتنی است همچنین از حجت ‏الاسلام والمسلمين سيدهادی خسروشاهی نقل شده است که ایشان در زمان اوج گیری اظهارات سروش در رسانه ها مدعی شده است که پیش از این سروش این اظهارات را در مناظره با مصباح مطرح کرده و پاسخ شبهاتش داده شده است. 💢اما چند سال پیش بعد از 24 سال از انجام مناظره‌ای که غبار تردید بر آن نشسته بود، «سامان مهدور»، یکی از فعالین اصلاح طلب، نسخه ای از متن این مناظره را برای اولین بار در فیسبوک خود منتشر کرده است؛ مناظره ای که به نظر می رسد در اوایل دهه ۷۰ صورت گرفته است. که در همان سال «پیام فضلی‌نژاد» در مجله عصر اندیشه نیز بخشی از آن را منتشر کرد. بر اساس شواهد موجود این مناظره در موسسه امام خمینی رخ داده است. ⚜️ @Taammolat74
724156.pdf
1.42M
📘دانلود pdf |متن مناظره منتشر نشده آیت‌الله مصباح و سروش ⭕️ بسیاری معتقدند که آیت الله مصباح و دکتر سروش هیچگاه با یک دیگر مناظره نداشته اند، اما به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری است! 🔹دکتر سروش و آیت الله مصباح یزدی در این مناظره تاریخی، پیرامون حساس ترین مسائل فنی شناخت فلسفی به بحثی تخصصی با یکدیگر نشسته‌اند، موضوعاتی که هر یک از حساس ترین مبانی علوم انسانی و موضوعات فکری فلسفی به شمار می‌روند. در این نسخه موضوع مناظره «ارتباط میان طبیعیات و فلسفه» بوده که در فضایی کاملا علمی و محترمانه برگزار شده است. ⚜️ @Taammolat74
🔰بزرگترین آلزایمری تاریخ علم! ملکیان چرا منکر شاگردی آیت الله مصباح شد؟! 🔸هنوز حجره‌های حوزوی شب بیداری‌هایش را فراموش نکرده‌اند که تا صبح فقط مشغول خلاصه نویسی کتاب‌های استاد مصباح بود. 🔹هنوز اهل علم دفاعیات او از استادش را فراموش نکرده‌اند که دهان بدخواهان را می‌بست. 🔸هنوز برادرانش جای خالی او را در کنار خود در موسسه فراموش نکرده‌اند که روزی مقدم بر همه‌ آنها بود. 🔹هنوز به قول رفقایش بسیاری از کتاب های استاد، قلم او را فراموش نکرده‌اند که زحمت استاد را کم می‌کرد. 🔸هنوز مردم سابقه ی فکری او را فراموش نکرده‌اند که سینه چاک مکتب انقلاب بود. 🔴 اما گویا خودش یک تنه در مقابل همه اینها ایستاده و همه را فراموش کرده..!! درود به شرفت ای بزرگترین آلزایمری تاریخ علم...!! 👈"یکی از نکاتی که کاملا درباره آن دوران من تحریف شده این است که "من شاگردی آقای مصباح را کرده‌ام" من فقط و فقط در جلسات درس عیب‌النفس اسفار ایشان شرکت کرده‌ام. مراد از شاگردی آقای مصباح اگر چیزی است که در حوزه‌های علمیه متعارف است، من تکذیب می‌کنم."(مصاحبه مصطفی ملکیان با ماهنامه برای فردا) ⚜️ @Taammolat74