تقوای در خیال .mp3
14.54M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تقوایِ در #خیال
🎙 حجتالاسلام مهدی #میرباقری
🔹«تقوایِ در خیال» غیر از «تقوایِ در عمل» است. ممكن است یك آدمی در عمل متقی باشد، نماز شبش هم ترك نشود، اما تقوای در خیال نداشته باشد. این یك موضوع جدی است. من ندیدهام كه مناسكِ تخیل در جایی بیان شده باشد.
🔹فرق توهم با خیال: توهم خیال رها شده است که چیزی از ان در نمیآید مثل افسانهها ، تخیل قاعدهمند است که هنر موثر در آن در میآید. در فلسفه هنر غرب، درباب قاعده مندی خیال خیلی کار شده است. اما ما آزاد گذاشتهایم.
💥 البته باید توجه کرد که معمولاً «زیاد به كار گرفتنِ خیال»، برای وقتی است كه انسان به عوالم بالاتر راه پیدا نكرده است. انسان اگر به عوالم بالاتر راه پیدا كرد، تلاش میكند كه حتیالمقدور خیال را محدود كند و نگذارد خیال دخالت كند تا بتوان یك تصویری از آن عالم بالا ارائه داد.
🔹هنر تجسد تخیل اجتماعی است. تخیل هنرمندان میشود خیال اجتماعی. اگر این تجسد خیال در آن تقوا و تولی موج بزند، ححتما جماعه را جلو می برد. ما در شعر خودمان به هر میزان که به دنبال قاعدهمند کردن حرکت خیال اجتماعی (هنر اجتماعی) به دنبال معصومین باشیم، قوه خیال جامعه دنبال معصوم حرکت میکند.
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی
♨️با موضوع |فاصلهی حوزه ی امروز از افق منشور روحانیت
قسمت یازدهم(نهایی)
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/0ERwL
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |الف لام خمینی
◾️ گفتگو کورش علیانی با هدایت الله بهبودی
⭕️ یکی از موسسان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت دهم(نهایی)
⏰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
10. Hedayatollah Behbodi.mp3
26.12M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |الف لام #خمینی
◾️ گفتگو کورش علیانی با #هدایتالله_بهبودی
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت دهم
🔹 هدایت الله بهبودی در الف لام خمینی کوشیده روایتی ارائه دهد که از یک سو آکنده از تصویرهایی روایی است و به ما اجازه میدهد تک تک صحنه های زندگینامه را در ذهن خودمان بازسازی کنیم و از سویی دیگر آکنده از سند است و هیچ تصویری بدون سند اجازه ورود به کتاب نیافته است. هر چه بخش زندگی پس از انقلاب امام خمینی به عنوان یک رهبر پر است از اسنادی که به دقت نگهداری شده است بخش پیش از انقلاب زندگی مبارزی است که هر از چندی دستخوش تطاول ایام شده و حتی نوشته هایش نیز مفقود شدهاند.
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰مسئولیتِ روشنِ انسان مسلمان
✍️ سیدمحمدباقر صدر
🔸ایمان به غیب، انسان مسلمان را بهگونهای میپرورد که وی احساس کند در رقابتی ناپیدا قرار گرفته است. این احساس، گاه در شعور خودآگاه مسلمانِ پرهیزگار، خود را بهصورت یک مسئولیت روشن در برابر خداوند متعال نشان میدهد و گاه در ذهن یک مسلمان دیگر بهشکل وجدانی مشخص و جهتدار نمایان میگردد.
🔹بههرحال، ایمان به غیب، انسانِ جهانِ اسلامی را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی بدانگونه که انسان اروپایی احساس میکند دور مینماید.
💢 احساس محدودیتی درونی و مبتنی بر یک پایۀ اخلاقی بهنفع جامعهای که فرد مسلمان عنصری از اوست، سبب میشود که انسان مسلمان، بهجای اندیشۀ مبارزه که بر تفکر انسان اروپایی جدید چیره است، احساس کند که پیوندی ژرف، او را با جامعهای که به آن وابسته است گره میزند و میان او و جامعهاش هماهنگی کامل وجود دارد.
📚 اقتصادنا، ج١، ص٢٩
⚜️ @Taammolat74
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی
🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به نام clubhouse قرار گرفته است. موج این شبکه – هرچند که تاکنون حدوداً ۱۰ میلیون کاربر را به خود جذب کرده – سرتاسر جهان را درنوردیده است و بسیاری از چهرههای شاخص چه در حوزههای علم و فناوری و چه در حوزههای سیاست و هنر به آن پیوستهاند.
🔹#کلاب_هاوس از چند جهت ابزار متفاوتی نسبت به سایر شبکههای اجتماعی است. این شبکه اجتماعی فضایی را فراهم کرده که در آن هیچ خبری از متن، عکس و ویدئو نیست و تنها میتوان در آن به صورت زنده گفتوگوی صوتی کرد.
🔸کاربران میتوانند یک اتاق مجازی به مثابه سالن کنفرانسی برای خود ایجاد کرده و در آن صحبت کنند یا به اتاقهای دیگران بپیوندند. البته در این اتاقها گویا تعداد مشخصی از افراد میتوانند صحبت کنند و بقیه باید گوش دهند و در مواقع لزوم میتوانند اجازه حرف زدن بگیرند. این اپلیکیشن مکالمات و گفتوگوها را ضبط نمیکند.
💢حال چندی است که کلاب هاوس مورد نقد و بررسی اهل اندیشه قرار گرفته است. برخی ظهور این اپلیکیشن در مقارنت با انتخابات را وجه مهم و سیاسی و امنیتی قلمداد میکنند تا تحولاتی را در این امر رقم بزند. آنچه مهم است تحلیل ابعاد فرهنگی این پلت فرم جدید در فضای رسانهای است که تأملات به برخی از این دیدگاهها خواهد پرداخت.
⚜️ @Taammolat74
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر
✍️ حسین حسنی
📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگی روی صفحه نمایش جریان دارد» و هویت صرفاً با حضور و نمایش خود (سلف) روی خردهصفحههای موبایلی معنا پیدا میکند، اقبال به یک پلتفرم رسانهای صوتی- کلابهاوس - با وجوه شبهتعاملی نه تنها «بازگشت» و «احیاء» عصر رسانههای صوتی نیست، بلکه صرفاً یک مد زودگذار شبهروشنفکرانه و نخبگانی است که با قاطعیت میتوان مدعی شد-دستکم در زمینه اجتماعی ایران-در همان سطح باقی خواهد ماند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر ✍️ حسین حسنی 📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگ
✔️ ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفتهاند و اینکه کلابهاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده میشود،
🔹آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم تودهای کاربران عادی به رسانه اجتماعیشان باشند، پیش از هر چیز تلاش کردهاند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم» های مختلف در کلابهاوس دلیل دیگری بر این مدعا است.
🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی میکنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرمهای تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوهها و حیلههای گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روانشناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانههای اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوتهفکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلابهاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشمرانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند.
🔹حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خاماندیشانهتر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلابهاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسلهمراتبی ارتباطی در رسانههای پیشاعصررسانههای اجتماعی است.
🔸 اساساً کلابهاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بیشمار «شنونده» -نه در معنای رسانههای تودهای، بلکه خاصتر همچون روزنامهنگاران و کنشگران اجتماعی-است.
⚜️ @Taammolat74
✔️ ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸کلابهاوس هیچ نویدی برای شهروندان / کاربران عادی رسانههای اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمعهای موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثههای غیرعقلانی، همراه پیشداوری، هرزگونه و...
🔹درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلابهاوس است که صفحههای مختلف رسانههای اجتماعی، روزنامههای کاغذی و وبسایتهای خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلابهاوس را متقبل میشوند.
🔸بالاخره اینکه بهویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ منتهی خواهد شد، امید میرود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرمهای نوظهور خارجی متوسل شوند؛
🔹همچنین نباید وضعیت به گونهای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرمها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش
🎙با حضور اساتید:
استاد خسروپناه
استاد قاسمیان
استاد زرشناس
استاد معاف
کتابخانه مجلس شورای اسلامی
⏰ ۱۳بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سکولاریسم نقابدار خسروپناه.mp3
31.67M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش اول نشست
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار قاسمیان .mp3
5.26M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش دوم نشست
🎙استاد قاسمیان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار زرشناس.mp3
16.38M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش سوم نشست
🎙استاد زرشناس
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار معاف.mp3
13.37M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش چهارم نشست
🎙استاد معاف
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار جمعبندی.mp3
13.59M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش جمعبندی نهایی جلسه
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ اینکه مسائل امروزین به همه موضوعات، مقولات و اندیشهها نگریسته و هیچ منظر دیگری را نپذیریم یا به هیچ چشم انداز دیگری اجازه ظهور و بروز ندهیم، مفروض بسیار سترگ و نادرستی است.
همه سخن این است که حیات سیاسی و اجتماعی و عرصه سیاست، از یک سو به مسائل امروزین محدود نمیشود و مسائل امروزین را باید در افق فردا و فرداها نیز دید.
از سوی دیگر، ریشههای مسائل اینجایی و اکنونی خود را نه صرفاً در سطح بلکه در لایه های بسیار عمیقتر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی نیز باید جستوجو کرد.
مسائل سیاست و حیات سیاسی را نه صرفاً در چارچوب مناسبات قدرت سیاسی، بلکه در چارچوب گستره وسیعتر حیات تاریخی و تمدنی نیز باید فهم و تفسیر کرد.
✍️ بیژن عبدالکریمی
📚تفکر به منزله کنش سیاسی، ص 12-13
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🌸«هم عشق و هم نترسيدن از مرگ، انسان را از خودبنيادی و لوازم آن كه عجب و كبر است میرهاند. در نترسيدن از مرگ، انسان «خود» را انكار میكند و در عشق، پيلهی «خود» را میدرد و روی به عالم بيرون از «موضوعيت نفسانی و خودبنيادی» میآورد. و اين هر دو در «ايمان» جمع میآيند.»
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا پس از سه دهه، هنوز دوره مجله «سوره» به سردبیری شهید آوینی نایاب است و تجدید چاپ نمیشود؟
🔹مروری سریع بر گفتگوی فصلینژاد با شبکه سه:
🔻آوینی بود که برای اولین بار مقالات درباره رمان نوشته «هاینریش بل» برنده نوبل ادبی و مبانی نقد هنر از «فرانسوا تروفو» را در سوره چاپ کرد.
🔻چه کسی برای «دیوید لین» کارگردان بزرگ انگلیسی پرونده درآورد؟
چه کسی «آلفرد هیچکاک» فیلمساز شهیر آمریکایی را استاد مطلق سینما نامید؟
چه کسی جز آوینی پس از انقلاب اولین تاریخ شفاهی موسیقی ایران را در مجله سوره منتشر کرد؟
🔻آوينی به یک اشراق فرهنگی رسیده بود: هم به «تهاجم فرهنگی» باور داشت، هم معتقد به «تعامل فرهنگی» و تضارب آرا بود. هم «شارلاتانیسم» را در مطبوعات نفی میکرد، هم به «آزادی قلم» باور داشت.
🔻آوینی هم از «سنتهای اصیل» دفاع میکرد، هم در ستایش «نوگرایی دینی» سخن میگفت. هم «مدرنیزاسیون» و مدرنیته را نقد جدی میکرد، اما از دادوستد با غرب نمیترسید.
📺 برنامه «سوره هنر»
▫️آگاهی و آزادی در هنر متعهد، فروردین ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74
🔰 آوینی، متفکر دورانگذار
✍️دکتر حسین کچویان
🔸افرادی که همیشه در هر تمدنی برای نخستینبار آن بنای نظری و مرحلۀ جدیدی را که آن تمدن در حال ورود به آن است درک مینمایند، هنرمندان هستند؛ برای مثال در تاریخ تمدن غرب، افرادی مثل فلوبر بودند که فکری را فهمیدند و بعدها، دیگرانی مانند آدرنو آمدند و در قالب بیانی تئوریک به آن فکر شکل دادند؛ یعنی نخستین ساحتی که ورود یا تحوّل هر تمدن، در آن تجربه میشود.
🔹هر تحول تمدنیای، حتی در درون یک تمدن، نخست در ساحت هنر حس ميشود و بعد در ساحت نظر؛ یعنی نخست یک چیزی حس میشود و بعد آن حس در قالب تئوریک بیان میگردد؛ برای مثال ميدانید که ریشۀ پستمدرنیسم، در معماری و نقاشی و حوزههایی از این نوع است؛ یعنی نخستین بار کسانی کارهایی کردهاند، بدون اینکه آگاهی مشخصی داشته باشند؛ درواقع نوعی دلزدگی و شوق، اساس این تحول را شکل داده است.
🔸به سخن دیگر ، هنرمندان نسبت به بعضی از فرمها و قالبهای هنری نوعی دلزدگی داشتهاند و این دلزدگی نيز عاطفی و احساسی بوده است. افزون بر این، آنها نوعی شوق به چیزی متفاوت را در کارشان آوردهاند و بعدها این، در قالب نظریات پستمدرن عرضه شده است.
🔹به نظر ميرسد شهید آوینی چنین فردی بود؛ یعنی هنرمندی بود که به نوعی دلزدگی نسبت به فضای موجود ــ که او آن را فضای تجدّد مینامید ــ رسیده بود و شوق دنیایی متفاوت داشت.
🔸او توانسته بود این دلزدگی و شوق را با توجه به اینکه تواناییهای خوبی هم در عرصۀ بیان و کلام داشت، در قالبی مفهومی مطرح کند؛ بنابراین میتوان گفت که آوینی مظهر عصری است که در حال آمدن است یا بشر به آن شوق دارد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای فکر آوینی
🎙 دکتر وحید یامینپور
جلسه هفتگی هیئت هنر حوزه هنری
جلسه اول
⏰ هفتم مردادماه ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5917777580206851537.mp3
16.3M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای #فکر_آوینی
🎙 دکتر #وحید_یامینپور
جلسه اول
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰 ردپای فلسفه در آثار آوینی
✍️ مهدی ناظمی
🔸شهید آوینی، دانش آموخته رسمی فلسفه نبود و کاری هم که می کرد ربطی به فلسفه نداشت ولی هم در این حوزه مطالعه داشت و هم با اساتید فلسفه آشنا بود. با اینهمه خودش به این نکته آگاه بود و همیشه حواسش را جمع می کرد که با ادبیات فلسفی حرف نزند و حرفی نزند که از اساس و ریشه ضعیف باشد. با این وجود، نمی توان او را یک فرد غیر فلسفی نامید.
🔹ایشان در گفتگو با اساتید فلسفه مثل دکتر داوری اردکانی، راه خودشان را می جست و پیگیری می کرد. به همین خاطر وقتی امروز آثار ایشان را مطالعه می کنیم ردپای فلسفه را مشاهده می کنیم. نمونه اش اینکه اکثر تحلیل های ایشان یک سروگردن از اکثر تحلیل های زمان خودش قوی تر و غنی تر است. من فکر میکنم اگر شهید آوینی زنده بود و ما ایشان را اهل فلسفه مینامیدیم، انکار می کرد و خودش را اهل فلسفه نمی دانست و تلاش میکرد با پرسش هایش مسیر زندگیش را پیدا کند و همین برایش کفایت میکرد.
🔸اتفاقاً از همین جهت الگوی خوبی برای جوانان امروز ماست، چون متاسفانه برخی از جوانان چیزهایی از فلسفه می خوانند و بعد تصور می کنند که فلسفه می دانند درحالیکه خواندن فلسفه، به معنی دانستن فلسفه نیست و خواندن، فقط می تواند تحلیل های ما را عمیق تر و شفاف تر کند ولی نمی تواند ما را فیلسوف کند. بنابراین اگر قرار است گهگاهی فلسفه بخوانیم خوب است به این پرسش جواب دهیم که برای چه فلسفه می خوانیم؟ چون اگر به این پرسش پاسخ دهیم بخش زیادی از مسیر را طی کردیم.
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔸این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال ۱۳۷۱ در جمعی از علاقمندان ایده ها و دیدگاه ها و تجربه های او بیان شده است. سؤال اساسی گفتار این است که چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟ و چگونه به هنرجویان آموزش بدهیم که هنرمندانی مسلمان و در خدمت تفکر دینی بار بیایند؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
چگونه_هنرها_را_در_خدمت_اسلام_درآوریم؟.pdf
939.3K
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔹حکمت آموختنی نیست. حکمت «حصولی» نیست، «وصولی» است. آدم باید خودش واصل شود. حکمت را در حدّ مقدمه میشود آموزش داد، ولی همین مقدمه را وقتی دست آدم ناباب دادید، در دست او خنجر میشود. مسأله بر سر این است که انسان باید به حکمت «واصل» شود. حکمت اصلاً شهودی و اشراقی است؛ از طریق دیگر نمیشود به آن رسید. بدون تردید، تکنیک هنر امروز را باید آموزش داد، منتها همراه آن، باید ماهیت هنر جدید را تبیین کرد. هر یک از هنرهای جدید با دیگری فرق دارد و برنامه ای که برای هر یک میریزید، با دیگری متفاوت است. تکنیکِ هر یک از هنرها را باید جدا از تفکر دینی آموزش داد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸 روش و منش تفکر آوینی در منظومه فکریاش نیز با روش ها و اسلوب های مرسوم متفکران معاصر و جریان های فکری متمایز است. از آنجا که تفکر آوینی نه از جنس "علم حصولی" که از جنس "علم حضوری" است در واقع پیش و بیش از آنکه معرفت باشد، حکمت است. حکمتی دینی و اصیل. او خود در این رابطه می گوید:" مسئله من اینجاست. ببینید حرف هایی که نوشته ام مبتنی بر یافته هایی مجرد از سینما و رمان و تکنولوژی و تمدن جدید و این طور چیزهاست. این یافته ها مسلط بر اینهاست... من یافته هایم را از طریق دیگری گیر آورده ام."
⚜️ @Taammolat74