🌸«هم عشق و هم نترسيدن از مرگ، انسان را از خودبنيادی و لوازم آن كه عجب و كبر است میرهاند. در نترسيدن از مرگ، انسان «خود» را انكار میكند و در عشق، پيلهی «خود» را میدرد و روی به عالم بيرون از «موضوعيت نفسانی و خودبنيادی» میآورد. و اين هر دو در «ايمان» جمع میآيند.»
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا پس از سه دهه، هنوز دوره مجله «سوره» به سردبیری شهید آوینی نایاب است و تجدید چاپ نمیشود؟
🔹مروری سریع بر گفتگوی فصلینژاد با شبکه سه:
🔻آوینی بود که برای اولین بار مقالات درباره رمان نوشته «هاینریش بل» برنده نوبل ادبی و مبانی نقد هنر از «فرانسوا تروفو» را در سوره چاپ کرد.
🔻چه کسی برای «دیوید لین» کارگردان بزرگ انگلیسی پرونده درآورد؟
چه کسی «آلفرد هیچکاک» فیلمساز شهیر آمریکایی را استاد مطلق سینما نامید؟
چه کسی جز آوینی پس از انقلاب اولین تاریخ شفاهی موسیقی ایران را در مجله سوره منتشر کرد؟
🔻آوينی به یک اشراق فرهنگی رسیده بود: هم به «تهاجم فرهنگی» باور داشت، هم معتقد به «تعامل فرهنگی» و تضارب آرا بود. هم «شارلاتانیسم» را در مطبوعات نفی میکرد، هم به «آزادی قلم» باور داشت.
🔻آوینی هم از «سنتهای اصیل» دفاع میکرد، هم در ستایش «نوگرایی دینی» سخن میگفت. هم «مدرنیزاسیون» و مدرنیته را نقد جدی میکرد، اما از دادوستد با غرب نمیترسید.
📺 برنامه «سوره هنر»
▫️آگاهی و آزادی در هنر متعهد، فروردین ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74
🔰 آوینی، متفکر دورانگذار
✍️دکتر حسین کچویان
🔸افرادی که همیشه در هر تمدنی برای نخستینبار آن بنای نظری و مرحلۀ جدیدی را که آن تمدن در حال ورود به آن است درک مینمایند، هنرمندان هستند؛ برای مثال در تاریخ تمدن غرب، افرادی مثل فلوبر بودند که فکری را فهمیدند و بعدها، دیگرانی مانند آدرنو آمدند و در قالب بیانی تئوریک به آن فکر شکل دادند؛ یعنی نخستین ساحتی که ورود یا تحوّل هر تمدن، در آن تجربه میشود.
🔹هر تحول تمدنیای، حتی در درون یک تمدن، نخست در ساحت هنر حس ميشود و بعد در ساحت نظر؛ یعنی نخست یک چیزی حس میشود و بعد آن حس در قالب تئوریک بیان میگردد؛ برای مثال ميدانید که ریشۀ پستمدرنیسم، در معماری و نقاشی و حوزههایی از این نوع است؛ یعنی نخستین بار کسانی کارهایی کردهاند، بدون اینکه آگاهی مشخصی داشته باشند؛ درواقع نوعی دلزدگی و شوق، اساس این تحول را شکل داده است.
🔸به سخن دیگر ، هنرمندان نسبت به بعضی از فرمها و قالبهای هنری نوعی دلزدگی داشتهاند و این دلزدگی نيز عاطفی و احساسی بوده است. افزون بر این، آنها نوعی شوق به چیزی متفاوت را در کارشان آوردهاند و بعدها این، در قالب نظریات پستمدرن عرضه شده است.
🔹به نظر ميرسد شهید آوینی چنین فردی بود؛ یعنی هنرمندی بود که به نوعی دلزدگی نسبت به فضای موجود ــ که او آن را فضای تجدّد مینامید ــ رسیده بود و شوق دنیایی متفاوت داشت.
🔸او توانسته بود این دلزدگی و شوق را با توجه به اینکه تواناییهای خوبی هم در عرصۀ بیان و کلام داشت، در قالبی مفهومی مطرح کند؛ بنابراین میتوان گفت که آوینی مظهر عصری است که در حال آمدن است یا بشر به آن شوق دارد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای فکر آوینی
🎙 دکتر وحید یامینپور
جلسه هفتگی هیئت هنر حوزه هنری
جلسه اول
⏰ هفتم مردادماه ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5917777580206851537.mp3
زمان:
حجم:
16.3M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای #فکر_آوینی
🎙 دکتر #وحید_یامینپور
جلسه اول
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰 ردپای فلسفه در آثار آوینی
✍️ مهدی ناظمی
🔸شهید آوینی، دانش آموخته رسمی فلسفه نبود و کاری هم که می کرد ربطی به فلسفه نداشت ولی هم در این حوزه مطالعه داشت و هم با اساتید فلسفه آشنا بود. با اینهمه خودش به این نکته آگاه بود و همیشه حواسش را جمع می کرد که با ادبیات فلسفی حرف نزند و حرفی نزند که از اساس و ریشه ضعیف باشد. با این وجود، نمی توان او را یک فرد غیر فلسفی نامید.
🔹ایشان در گفتگو با اساتید فلسفه مثل دکتر داوری اردکانی، راه خودشان را می جست و پیگیری می کرد. به همین خاطر وقتی امروز آثار ایشان را مطالعه می کنیم ردپای فلسفه را مشاهده می کنیم. نمونه اش اینکه اکثر تحلیل های ایشان یک سروگردن از اکثر تحلیل های زمان خودش قوی تر و غنی تر است. من فکر میکنم اگر شهید آوینی زنده بود و ما ایشان را اهل فلسفه مینامیدیم، انکار می کرد و خودش را اهل فلسفه نمی دانست و تلاش میکرد با پرسش هایش مسیر زندگیش را پیدا کند و همین برایش کفایت میکرد.
🔸اتفاقاً از همین جهت الگوی خوبی برای جوانان امروز ماست، چون متاسفانه برخی از جوانان چیزهایی از فلسفه می خوانند و بعد تصور می کنند که فلسفه می دانند درحالیکه خواندن فلسفه، به معنی دانستن فلسفه نیست و خواندن، فقط می تواند تحلیل های ما را عمیق تر و شفاف تر کند ولی نمی تواند ما را فیلسوف کند. بنابراین اگر قرار است گهگاهی فلسفه بخوانیم خوب است به این پرسش جواب دهیم که برای چه فلسفه می خوانیم؟ چون اگر به این پرسش پاسخ دهیم بخش زیادی از مسیر را طی کردیم.
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔸این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال ۱۳۷۱ در جمعی از علاقمندان ایده ها و دیدگاه ها و تجربه های او بیان شده است. سؤال اساسی گفتار این است که چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟ و چگونه به هنرجویان آموزش بدهیم که هنرمندانی مسلمان و در خدمت تفکر دینی بار بیایند؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
چگونه_هنرها_را_در_خدمت_اسلام_درآوریم؟.pdf
حجم:
939.3K
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔹حکمت آموختنی نیست. حکمت «حصولی» نیست، «وصولی» است. آدم باید خودش واصل شود. حکمت را در حدّ مقدمه میشود آموزش داد، ولی همین مقدمه را وقتی دست آدم ناباب دادید، در دست او خنجر میشود. مسأله بر سر این است که انسان باید به حکمت «واصل» شود. حکمت اصلاً شهودی و اشراقی است؛ از طریق دیگر نمیشود به آن رسید. بدون تردید، تکنیک هنر امروز را باید آموزش داد، منتها همراه آن، باید ماهیت هنر جدید را تبیین کرد. هر یک از هنرهای جدید با دیگری فرق دارد و برنامه ای که برای هر یک میریزید، با دیگری متفاوت است. تکنیکِ هر یک از هنرها را باید جدا از تفکر دینی آموزش داد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸 روش و منش تفکر آوینی در منظومه فکریاش نیز با روش ها و اسلوب های مرسوم متفکران معاصر و جریان های فکری متمایز است. از آنجا که تفکر آوینی نه از جنس "علم حصولی" که از جنس "علم حضوری" است در واقع پیش و بیش از آنکه معرفت باشد، حکمت است. حکمتی دینی و اصیل. او خود در این رابطه می گوید:" مسئله من اینجاست. ببینید حرف هایی که نوشته ام مبتنی بر یافته هایی مجرد از سینما و رمان و تکنولوژی و تمدن جدید و این طور چیزهاست. این یافته ها مسلط بر اینهاست... من یافته هایم را از طریق دیگری گیر آورده ام."
⚜️ @Taammolat74
سید مرتضی آوینیچہمۍجویۍ.mp3
زمان:
حجم:
4.65M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |چه میجویی؟ عشق...
ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته ایم...
🎙#سید_مرتضی_آوینی 💚
🔻 پ.ن:
چنان طنین صدایش زلزلهای بر دل میآورد و حکمت کلماتش چنان غبار از دل میروبد که آدمی مجذوب حقیقت ماورائی نهانش میشود؛ حقیقتی که این حکیم شهید، مشهود او بوده و با زبان دل به هنر تجلی یافته است.نام و یادش گرامی...
⚜️ @Taammolat74
🔰چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛
آقا سیدمرتضی آوینی
✍️ علی محمدی
📍 امروز در یکی از گروههای کلاب هاوس درباره شهید سیدمرتضی آوینی چهار نکته عرض کردم: شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛ آقا سیدمرتضی آوینی ✍️ علی محمدی 📍 امروز در یکی از گروه
✔️ ادامه....
1️⃣ شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است. لذاست ایشان به #عالم_مدرن و تقابل آن با عالَم اسلامی می اندیشید، با #جهان_تکنیک درگیر بود و معتقد بود که با اخذ تکنیک از غرب، نمی توان به جنگ جهان تکنیک برویم؛ به #ایده_ترقی حساس بود و از اینرو، فلسفه تاریخ تکامل معنوی و باطنی انسان را جستجو میکرد؛ به اهمیت #برنامههای_توسعه واقف بود و می فهمید که اگر جمهوری اسلامی برای تنظیم مناسبات و ساختارهای خود به طرح جدیدی نیاندیشد، در هاضمه تمدن مدرن مستحیل خواهد شد.
2️⃣ شهید آوینی در مقابل دو جریان ایستاده بود:
اول جریانی که غرب را عالمی دینی یا حداقل، عالمی خنثی تلقی می کرد که با جوهره انقلاب اسلامی سازگار است و از اینرو جمهوری اسلامی می تواند به سادگی و به غربالی سطحی، خوب و بد آن را تفکیک کند و طرح خود را پیش ببرد
و دوم جریانی که در صدد تغییر در عالم مدرن با صورتی صرفا تشریعی بودند و گمان می کردند تنها با باید و نبایدهای شرعی می توان، در مقابل طرح مدرنیته تاب آورد. ایشان این تلقی از دین را دین عجوزهها می نامید و تطبیق ناشیانه عناوین روایات را بر مصادیق عالم مدرن از نتایج آن می دانست.
3️⃣طرح خود شهید آوینی، تسخیر تمدن مدرن به نفع عالَم معنوی و باطنی انقلاب اسلامی بود. ایشان راه تسخیر هر پدیده ای را در گرو فهم نسبت آن با حقیقت می دانست و معتقد بود که اگر مؤمن #نسبت ابلیس و مارکس و ... را با #حقیقت فهم و کشف کند، می تواند آنها را مسخَّر خود گرداند.
ایشان لازمه این تسخیر را دو مطلب می دانست یکی کشف و فهم عمیق بنیان عالم مدرن و نحوهی انعکاس این بنیان، در وجوه متکثرِ تکنیکها و ابزارهای آن و دوم، وصول و اتصال وجودی با حقیقت و باطن عالم . از نگاه شهید آوینی، حاصل این #کشف و #وصول، برخورداری مؤمن از بصیرتی تحت عنوان #حکمت_تأویلی است که با تکیه بر آن می توان، عالم مدرن را به تسخیر انقلاب اسلامی در آورد.
4️⃣طرح تسخیر شهید آوینی، علی رغم توفیقاتی که در #ساحت_هنر_ اسلامی می تواند داشته باشد، ولی به نظر می رسد برای اداره و سازماندهی ساختارهای جمهوری اسلامی و طراحی چارچوبهای سبک زندگی اسلامی ایرانی #ناتمام است. تکیه بر دریافتهای اشراقی و اتکاء بر وحه وصولی بودن حکمت و نه حصولی بودن آن، هرچند حاوی تذکر و تنبهی جدی در پرهیز از تمثلگرایی و مفهومزدگی در مواجهه با عمق نزاع انقلاب اسلامی و تمدن غرب در لایه های باطنی و معنوی تکوین و تاریخ است، ولی اکتفاء به آن و عدم تلاش برای جریان این عمق و وصول، به #ساحت_عقلانیت_اجتماعی و غفلت از خط امتداد مفهومی حکمت اسلامی در عینیت و همچنین ارتقای فقاهت سنتی به فقه حکومتی و اجتماعی، نتیجه ای جز واسپاری عرصه تدبیر و سیاست به تفکر سکولار مدرن، در سودای تربیت نیروهای انسانی طراز انقلاب اسلامی نخواهد داشت!
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @alimohammadi1389