S.Majid_Emami_sound_-_990716-112.mp3
35.13M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای #تحول، به دنبال #تغییر
🎙 دکتر سید #مجید_امامی
بخش نخست
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹ایده تحول و تغییر، بسیار بسیار در آغاز چهل سالگی دوم لازم و ضروری است. امام خمینی نماد ایجاد تحولخواهی و نوآوری در مکتب اسلامی ایرانی بوده است و ما با فهم مختصات این مکتب باید تحولات را فهم کنیم و الا مانند آبی خواهد شد که راکد است و بوی تعفن میدهد.
🔹ما میخواهیم تحولات جامعه را فهم کنیم و برای تحول ایده و ابتکار عمل داشته باشیم و در نسب با دولت سیاستگذاری عمومی مهمترین وظیفه ماست و در نسبت با دین، رشته فرهنگ است که بستر تغییر و تحولات فرهنگی است و در نسبت با رسانه و هنر به عنوان امر پر رنگ امروز، ارتباطات افکار عمومی است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🌷علی بن المغیره میگوید:
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم:
"من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم)... به سبب این کار چه پاداشی دارم؟"
امام کاظم علیه السلام فرمود:
لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...
پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!
عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
📚کافی، ج ۲، ص ۶۱۷
📚مکیال المکارم ج ۲ وظیفه ۴۵
💐 بیایید ختم قرآن و همه عباداتمان را در ماه مبارک رمضان
به نیت تعجیل فرج انجام داده و به امام زمان علیه السلام هدیه کنیم.
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 سرعت در خیر و معنای تمدنی آن
(قسمت اول)
✍️حبیبالله بابایی
🔸مقوله سرعت و سبقت (در امر خیر و در امر شرّ) در قرآن از آن جهت درمطالعات تمدنی حائز اهمیت است که اساسا سرعت و سبقت در کار خیر، موجب تراکم در خیر میشود و تراکم و انباشتگی در خیر و نیکی به جریانی از خیرهای بزرگ تبدیل میشود و خیرهای بزرگ مسیر تمدن شدن را تسهیل میکند؛ همانطور که انباشتگی در شرور انسانی نیز تودههایی از شرکلان بوجود میآورد و شرور کلان نیز به زوال و انحطاط تمدنها میانجامد.
🔹از سوی دیگر، سرعت و سبقت از آن رو در نگاه تمدنی اهمیت مییابد که امروزه یکی از عناصر و شاخصهای مدرنیته به مثابه رقیب گفتمان اسلامی، «سرعت» در تحولات فرهنگی، علمی و اقتصادی است. اسیر «سرعت» مدرن شدن آنهم در جهان اسلام و تهی بودن جهان اسلام از عنصر رقیب یا بدیل (برای سرعت) در میان مسلمانان، مسئله و معضل «عقبماندگی از خود و پیشروندگی در زمین غیر» را شدت بخشیده است.
⬅️ماه مبارک رمضان امسال، هر شب یادداشت تمدنیِ کوتاهی از قرآن کریم در موضوع «سرعت» (به مثابه یکی از عناصر مهم تمدنی در جهان امروز) بیان خواهم کرد تا بتوانم در پرتو قرآن کریم افقهای جدیدی در مطالعات نظری و عینی تمدن و تمدن نوین اسلامی بگشایم و آن را زمینهای قرار بدهم برای پژوهشهای عمیقتر در موضوع «زمان» و «سرعت» در فرایند تمدنیِ کنونی اسلام.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری
✍️ رسول لطفی
📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نیز موضوعیت مییابد. اساساً تقوا در تسلط گفتمان رهبانیت بیمعناست. اسلام دینی است که دغدغه اجتماع دارد و نجات و رهایی در عرصه جامعه را دنبال میکند، لذا ورود فرد مسلمان به عرصه اجتماع لازم است تا حفاظت شده و با احتیاط باشد.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش دوم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰بازسازی مفهوم «تقوا» در نظام فکری ✍️ رسول لطفی 📍 بر پایه همین نگاه اجتماعی به دین، مفهوم «تقوا»نی
✔️ ادامه...
🔸در این نظام فکری، «تقوا؛یعنی آن تجهیز لازم را،آن زره لازم را درمقابل آسـیب گناه، بر تن میپوشـد و وارد منطقة گناه میشود،برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصة تقوا این است.» لذا تقوا از بار معنایی سلبی و ضعف به یک بار ایجابی میرسد و کنشگری فعال را در خود متضمن دارد.
🔹نکتهای که در آثار شهید مطهری(ره) ایگونه آمده: « ما دو نوع تقوا می توانیم داشته باشیم: تقوایی كه ضعف است و تقوایی كه قوّت است. نوع اول اینكه انسان برای اینكه خود را از آلودگیهای معاصی حفظ كند، از موجبات آنها فرار می كند و خود را همیشه از محیط گناه دور نگه می دارد؛ شبیه كسی كه برای رعایت حفظ صحت خود كوشش می كند خود را از محیط مرض و میكروب و از موجبات انتقال بیماری دور نگه دارد، سعی میكند مثلاً به محیط مالاریاخیز نزدیك نشود، با كسانی كه به نوعی از بیماریهای واگیردار مبتلا هستند معاشرت نكند.
🔸...نوع دوم اینكه در روح خود حالت و قوّتی به وجود می آورد كه به او مصونیت روحی و اخلاقی می دهد كه اگر فرضاً در محیطی قرار بگیرد كه وسایل و موجبات گناه و معصیت فراهم باشد، آن حالت و ملكه ی روحی، او را حفظ می كند و مانع می شود كه آلودگی پیدا كند؛ مانند كسی كه به وسایلی، در بدن خود مصونیت طبی ایجاد می كند كه دیگر نتواند میكروب فلان مرض در بدن او اثر كند.»
🔹بعد خود شهید(ره) در ادامه به نقیصه تفسیر اول میپردازند: « در زمان ما تصوری كه عموم مردم از تقوا دارند همان نوع اول است. اگر گفته می شود فلان كس آدم باتقوایی است یعنی مرد محتاطی است، انزوا اختیار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه می دارد. این همان نوع تقواست كه گفتیم ضعف است. شاید علت پیدایش این تصور این است كه از اول، تقوا را برای ما «پرهیزكاری» و «اجتنابكاری» ترجمه كردهاند
🔸...و تدریجاً پرهیز از گناه به معنای پرهیز از محیط و موجبات گناه تلقی شده و كم كم به اینجا رسیده كه كلمه ی تقوا در نظر عامّه ی مردم معنای انزوا و دوری از اجتماع می دهد، در محاورات عمومی وقتی كه این كلمه به گوش می رسد یك حالت انقباض و پا پس كشیدن و عقب نشینی كردن در نظرها مجسم می شود... معلوم شد كه تقوا حالتی است روحی در انسان كه برای روح حالت حصن و حصار و حرز و اسلحه ی دفاعی و مركب رام و مطیع را دارد و خلاصه یك قوّت معنوی و روحی است.» (صد گفتار، ص37-38)
💢طبق قرآن کریم تقوا مقدمه فلاح است. لذا به درستی اشارت بر این مطلب میشود که چگونه تقوا مقدمه فلاح است؟! تقوا اگر گریز و رهبانیت باشد تا دامن امر قدسی منزه بماند، کجا به فلاح منتج میشود؟ لذا فهم تقوا در منظومه اسلامی با سکولاریسم در تضاد است.
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش دوم
🔸رمضان موسم نزول قرآن است و مؤمنان بیش از هر زمان دیگری، در این ماه با قرآن مأنوساند. اما آنچه مهم است به رنگ قرآن درآمدن است. مقصود این است که در آیات تدبر کنیم و در اثر تدبر به بیداری دل دست یابیم: «لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ تا در آيات آن تدبر كنند و خردمندان متذكر گردند.»(ص: ۲۹) تدبّر و تذکّر در گرو این است که خود را مخاطب قرآن بدانیم و نه خوانندهای صِرف که قصدی جز کسب ثواب ندارد.
🔹شهاب الدین یحیی سهروردی گفته است: «إقرأ القرآنَ کأنَّهُ ما اُنزِلَ إلا فی شَأنِکَ فَقَط»(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد چهارم، ص۱۳۹)؛ یعنی: قرآن بخوان، چنان که گویی جز در شأن تو نازل نشده است.
🔸منظور این است که وقت مطالعه قرآن تمام قلب خود را بگشاییم و پذیرای معانی آن باشیم. انگار وحی بر دلِ ما وارد میشود و ما شخصی در کناره نیستیم که تنها شاهد و نظارهگرِ گفتگوی خدا با پیامبر است. ما غائب از این گفتگو نیستیم، بلکه مخاطب این کلامایم. در این نحوه از مواجهه است که میتوانیم حضور خدا را درک کنیم.
🔹به تعبیر قرآن کسانی از کلام وحی متذکر میشوند که دلی حاضر دارند و چنان گوش میدهند که انگار در حضور خدا هستند و شاهد واقعه وحی: «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ / در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا مىدارند، اندرزى است.»(ق: ۳۷)
🔸امام محمد غزالی در کیمیای سعادت ذیل آداب باطن در تلاوت قرآن آورده است: «آنکه قرآن چنان شنود که از حق- تعالی- شنوند و تقدیر کند [فرض کند] که از وی میشنود. یکی از بزرگان گوید که «من قرآن میخواندم و حلاوت آن نمییافتم، تا تقدیر کردم که از رسول(ص) میشنوم؛ پس از این فراتر شدم و تقدیر کردم که از جبرئیل میشنوم. حلاوت زیادت یافتم؛ پس فراتر شدم و به منزلت مهین رسیدم؛ و اکنون چنان میخوانم که از حق- تعالی- میشنوم بیواسطه- و لذتی مییابم که هرگز نیافتهام.»(جلد اول، صفحه ۲۵۱، به کوشش حسین خدیوجم)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | استقبال از ماه رمضان
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش نخست
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه_رمضان_نشست_اول_استقبال_از.MP3
29.09M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | استقبال از ماه #رمضان
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش نخست
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹🔹🔹
.
.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ ریاستجمهوری طرح موضوعات اندیشهای از سوی رهبر معظم انقلاب همساز و همگون با شرایط سیاسی کشور و روز است. ایشان براساس حلقههای تاریخی که در جهت فرایند تکاملی نظام چند سال قبل برشمردند؛ در حال حاضر کشور را در مرحله تشکیل دولت اسلامی میدانند و بر همین مبنا درحال حاضر مهمترین موضوع و اساسیترین محور، الزامات و چگونگی شکلگیری و دستیابی به دولت اسلامی است. این نکته در اولویت مباحث اندیشهای کشور در آستانه سال ۱۴۰۰ میباشد.
لاجرم نخبگان جامعه باید با قدرت به عرصه تئوریپردازی و تولید فکر در عرصه دولت اسلامی ورود کرده و با تمام توان تلاش کنند تا ادبیات فکری و مبانی تئوریک تحقق و ویژگیهای دولت اسلامی را به منصه ظهور برسانند.
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰!
✍️ سید علیرضا آلداود
📍معمولاً بستر "انقلابهای رنگی" انتخابات ریاست جمهوری است؛ در فتنه سال 88 توییتر، فیس بوک و سرویسهای گوگل آتشبیار معرکه برای جنبش سبز بودند. اما نقش توییتر آنقدر برای دولت دموکرات آمریکا بهخصوص اوباما و وزیر امور خارجهاش یعنی هیلاری کلینتون مهم بود که دقیقاً در ملتهبترین روزهای آن فتنه با پرداخت هزینه و فرستادن جرد کوهن به بغداد (جک دورسی مدیر توییتر در فتنه88 بغداد بود) مانع از تعطیلی این میکروبلاگ برای اصلاح حفرههای نرمافزاری آن شدند. قسمت بزرگی از اعتراف به جلوگیری از تعطیلی توییتر در مصاحبههای کلینتون و کتاب "انتخابهای سخت" وی که در سال 2013 منتشر شده موجود است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی "ول" و ورود "کلاب هاوس" در آستانه انتخابات ۱۴۰۰! ✍️ سید علیرضا آلداود 📍معمولاً بستر "
✔️ ادامه...
🔸اما 12 سال پس از آن فتنه، شرایط "فضای مجازی ول" و تحرکات جریان تحریف و جریان نفوذ با هماهنگی دولت دموکرات آمریکا یعنی جو بایدن بسیار شبیه به وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 88 شده است! این بار تفاوتهای جدی در میزان کمی مخاطب، فقر گسترده سواد رسانهای در این مخاطب، وقوع چندین فتنه مانند 96 و 98 با بستر فضای مجازی یله و رها و سکوهایش، وقوع چندین حمله تروریستی با سکوهای رمز شده نظیر تلگرام، واتساپ و سیگنال به کشور، دخالت گسترده از طریق عمدتاً تلگرام در انتخابات مجلس 94، ریاست جمهوری و شورای شهر 96 و ... نسبت به سال 88 میبینیم.
🔹اما این بار در آستانه انتخابات 1400، جریان تحریف با کلاب هاوس و سیگنال+ (تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، سرویسهای گوگل و برخی اپلیکیشنهای خاص بر روی ابزارهای هوشمند که حتی نیازی به اینترنت ندارند، اینترنت ماهوارهای و شبکه بلاک چین...) میتواند کشور را دچار مشکلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی کند.
🔸اما نقش کلاب هاوس در شناسایی نخبگان، شناسایی شبکه، رهگیری آنان، سرقت اطلاعات نخبگان بر روی ابزارهای هوشمند، نشت گسترده اطلاعات در چتهای صوتی در اتاقها بواسطه تحریک عناصر امنیتی، شکستن تابو در گفتگوی مستقیم با عناصر آلوده شبکههای امنیتی، قمار و شرطبندی، منافقین و ... ارتباط مستقیم ضد انقلاب، سلطنتطلبان و منافقین با نخبگان و مردم، هدایت و راهبری کانونهای شورشی منافقین در بستر امن رمز شده کلاب هاوس، راهبری و تمرین اقدامات ضدامنیتی، تابوشکنیهای اخلاقی، ایجاد دوقطبیهای کاذب در جامعه، مهندسی اطلاعات و اخبار، بستر ساخت گسترده اخبار جعلی، بستر پرتاثیر وارونه نشان دادن حقایق، بستر تعویض جای جلاد و شهید، بستر دخالت گسترده در انتخابات توسط سرویسهای اطلاعاتی غربی، بستر تغییر هویت جوانان و... میتوان اشاره کرد.
🔹نکته مهم آنجاست که بیش از 1000 کانال تلگرامی و هزاران اکانت توییتری و اینستاگرامی، صدها سایت خبری عمدتا وابسته به جریان تحریف بهعنوان پیوست رسانهای کلاب هاوس فعالیت میکنند.
💢خوب است مسئولان محترم کشور یک بار حکمرانی رسانهای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 را مرور کنند و ببینند آمریکایِ مدیر اینترنت جهانی و مدیر تقریباً تمام سکوهای پرطرفدار بینالمللی و سیستمعاملهای انحصاری ویندوز، مک و ios و اندروید چطور برای ممانعت از دخالت خارجی و جلوگیری از آشوبهای گسترده داخلی فضای مجازی و رسانهای خود را کنترل و مدیریت کرد و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چطور وی و اطرافیانش را در زمانیکه در قدرت بودند و پس از آن به حصر رسانهای کشاند و نام خائن بر روی آنها به جرم تلاش برای اغتشاشآفرینی و آسیب به سرزمین مادریشان گذاشت!
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقهمندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شبهای پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟
🎙 سارا شریعتی
سلسله نشستهای عصر علوم انسانی
نشست پنجم
⏰ ۱۱ اردیبهشت ۹۶
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
005-AOE-SaraShariati.mp3
24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |چرا باید #علوم_انسانی بخوانیم؟
🎙 #سارا_شریعتی
سلسله نشستهای #عصر_علوم_انسانی
🔹 شریعتی در بدو سخن خود روشن کرد وقتی از «خواندن علوم انسانی» حرف می زند، فراتر از «تحصیل رشتههای علوم انسانی» را مدنظر دارد. منظور شریعتی از «خواندن علوم انسانی»، «مطالعه و آگاهی نسبت به دانش انسانی و اجتماعی» بود.
🔹وی که از منظر «طبع» علوم انسانی سخن می گفت، «نقد» را اولین خصلت ذاتی علوم انسانی خواند که به فرد این امکان را می دهد تا با فاصلهگیری از مسئله و موضوع مورد مطالعه، به سنجش آن چه میراث و تبار اوست بپردازد. شریعتی این «فاصله انتقادی» را که منجر به نقد می شود اولین ابزاری دانست که فرد از طریق خواندن علوم انسانی به آن مجهز می شود.
🔹 از سوی دیگر این ابزار، توهم همه چیز دانی به وجود میآورد که جزء پیامدهای خواسته یا ناخواستهی خواندن علوم انسانی است؛ شریعتی توضیح داد که بوردیو برای رفع این مسئله، از دومین ابزار یعنی «بازاندیشی یا بازتابندگی» سخن می گوید...
🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟
✍️هالی گروت
🔘
بخش دوم🔸مبهمتر از شهرت و بدنامی واژهی سلبریتی است که از کلمه لاتین سلبرم celebrem کلمهای که هم در معنای جشن و هم “ازدحام” بالقوه [جمعیت] (شاید ما به آن “غوغای انبوه مردم” میگوییم) و در خصوص یک شخص باشد، برگرفتهشده است. شهرت را نهتنها میتوان به دلیل اعمال خوب شخص به وی اعطا کرد، بلکه آن همچنین میتواند به دلیل مقام موروثی والای او باشد: همانند ملکه که صرفاً به دلیل ملکه بودنش، مشهور است. با تکیه بر مقیاس بررسی موشکافانهی بیرونی، گرچه سلبریتی کنش متقابل بین احترام و عامه مردمی است که [شهرت] اعطایی خود را کمتر بهمثابهی تخصیص و بیشتر بهمثابهی یک روند مذاکره بدل کردند. 🔹برخلاف “شهرت” و “آوازه” که بر احترام و حرمت دلالت دارد، “سلبریتی” که در قرن هجدهم مورد بهرهبرداری و مصرف عمومی قرار گرفت، تردید و سوءظنی را برانگیخت. آن[سلبریتی] برای [کسب] مشروعیت تلاش میکرد و علیه انتقاداتی چون افراط در [مصرف] و دانش سطحیاش مبارزه میکرد. سلبریتی ها به شکلی جمعی تشکیل میشدند و به شیوههایی که [شیوههای] مرسوم شهرت نبود، میانجیگری میکردند. شهرت به فرد برجستهای نیاز داشت؛ سلبریتی نیاز به مخاطبی با درایت داشت. 🔸همانطور که ایده شهرت تکامل یافت، فضا برای [افراد] بدنام نیز گسترش یافت، آن [جریان] کمتر مرتبط با کنشی خاص بود و اکثر اوقات به فردی خاص یا حداقل به ایدهای خاص از فرد، مرتبط میشد. تا قرن نوزدهم که فرد مشهور به دلیل توانایی متناقض اش در استثنایی و قابل تقلید بودن ارزشمند بود، نهتنها بهواسطهی دستاورد یا تولد بلکه بهواسطهی تبلیغات به وجود آمد. امتیاز دادن به فرد بر اساس ظاهرش نه اظهاراتش و درنظر گرفتن [اینکه] چگونه سلبریتی ها همانند شهرت و بدنامی توسط عامه مردم نگریسته میشوند؛ به چهرهای عمومی نیز اشاره میکند که تصویر و هویت، سبک و ذات برای او بهطور جداییناپذیری با هم عجین شده بود. ✔️ادامه دارد... 🌠 #فرهنگ_شهرت ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸حب نفس یا خودپرستی ریشه همه وابستگیهاست و نفی آن، منشأ همه قدرتهاست. امروز ما امت بزرگ اسلام معنای این حقیقت را به علمالیقین دریافتهایم و میدانیم که همهی قدرت ما در همین یک نکته نهفته است: نفی خودپرستی. اسلام به ما آموخته است که برای مستقل ماندن، نخست باید وابستگیهای درونی را برید، و برای قطع وابستگیهای درونی باید ریشهی خودپرستی را در درون خشکاند و از «خود» گذشت؛ و گذشتن از خود فی نفسه پیوستن به خداست. اینچنین است که انسان به مقام ولایت میرسد و در این مقام، این خود اوست که قلب عالم امکان میشود، از تبعیت زمان و مکان، جامعه و طبیعت و تاریخ خارج میشود و آسمانها و زمین مسخر او میگردند. معنای «تسخیر» برخلاف تفسیرهای پیش پا افتاده؛ نشستن آپولو در کره ماه و فرستادن سفینه به مریخ یا مدار زحل و شکستن اتم و ساختن بمب هیدروژنی نیست. بلکه معنای تسخیر همان است که اکنون با تولد جمهوری اسلامی عیناً تفسیر شده است.
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
♨️ سخنرانیهای منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی!
🔸به مناسبت ماه مبارک رمضان، در زمانی که مجالس معنوی رمضانیه به دلیل ویروس کرونا و بیتدبیری برخی مسئولین تعطیل شده، از سوی دیگر شاهد هستیم که جریان ژورنالیسم روشنفکری حوزوی و روشنفکری دینی تحت پوشش #انجمن_اندیشه_وقلم و نیز #دین_آنلاین و بسیاری دیگر، سخنرانیهایی را برگزار کرده است.
🔹چهرههای نواندیشی که بعضا با #دانشگاه_ادیان_و_مذاهب_قم نیز در ارتباط هستند و پروژه #سکولاریزه_کردن و #تقلیلگرایی در امر معرفتی را دنبال میکنند. پوسترهای فوق، دو نمونه از سلسله سخنرانیهای مجازی است که در این ماه تنظیم کردهاند!
🔸اما آنچه به چشم میآید، ضعف گفتمان انقلاب اسلامی در این امر است. بیتوجهی اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به ساحت حوزه عمومی و غفلت از بنیاد معرفتی جامعه، موجب شده که حتی به اینجا برسیم که بعضاً #ژورنالیستهای_روشنفکرنما تغذیه فکری ذهنیت جمعی و نخبگان را برعهده گیرند!
🔹 قرابت ماه مبارک رمضان با #انتخابات1400 در نوع محتوای این افراد بیتأثیر نبوده و نیست و تمایل به نقد حکمرانی و آمادهسازی ذهن جامعه برای گفتمان سیاسی آینده در دل این تئوریپردازی و لفاظیها در دستور کارشان قرار دارد. بحثی که سعی خواهیم کرد در پرونده ویژه دیدهبان اندیشه به آن بپردازیم...
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دیدگاه و سلوک آیتالله مصباح درباره علوم انسانی
🎙 حجتالاسلام حمید پارسانیا
نشست بررسی دیدگاه علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی
مجمع عالی حکمت اسلامی
⏰ ۱۶بهمن۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
حمید پارسانیا.mp3
17.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دیدگاه و سلوک# آیتالله_مصباح درباره #علوم_انسانی
🎙 حجتالاسلام #حمید_پارسانیا
#نشست_بررسی_دیدگاه_علامه_مصباح در باب تحول علوم انسانی
🔹 دیدگاههای مختلف در مواجهه با علوم
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید، چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار گناهان شما را پاک می کند.🌷
امام صادق(ع)
📚 کافی، ج4، ص88
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان"
(قسمت دوم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸«سعی»، «سرعت» و «سبقت» در نیکیکردن در آیات متعددی از قرآن آمده است مانند «اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون» (مومنون: 61، و آل عمران: 114)، «سابقوا الی مغفره من ربکم» (حدید: 21)، «سارعوا الی مغفره من ربکم» (آل عمران: 133) و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن (اسراء: 19)، فاسعوا الی ذکر الله (جمعه: 9). آیات مربوط به سعی و سرعت محدود به امور خیر نیست، بلکه سرعت در کفر و گناه و دشمنی و فساد و عذاب هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «و لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر» (آل عمران: 176)، «و تری کثیرا منهم یسارعون فی الاثم و العدوان» (مائده: 62).
⬅️نکته اینکه، آنچه جامعه را به سمت صلاح یا زوال میبرد نه اصل خوبی یا بدی، بلکه «سعی» (جدیت و اهتمام) و «سرعت و سبقت» در خوبی و بدی است که ذاتا امری اجتماعی و در نسبت با دیگران شکل میگیرد.
⬅️در تقابل بین دو گونه از سعی و سرعت (درخیر و شرّ)، وجود پشتوانههای ایمانی بسیار مهم است. اساسا امتداد اجتماعی ایمان در «سعی و سرعت در رفتار انسان» است. تا زمانی که ایمانی نباشد، شور و شتابی در هیچ سویه از خیر و شرّ نیز وجود نخواهد داشت. ایمانی پرشور به خیر و خوبی، نیکیهای انسانی را شتاب میدهد، و باور به شرّ نیز شتاب در بدیها را بوجود میآورد. بدین سان تقابل دو گونه از سرعت فزاینده در کژی و راستی در جامعه، برخاسته از برخورد دو گونه از ایمان و دو گونه از جهانبینی و جهانباوری است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول
✍️ رسول لطفی
📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در پی بستری برای جریان تحقق امتثال الهی بر روی زمین میباشد. تحقق اطاعت الهی یعنی اجراسازی هندسه الهی و نقشه خداوند در جامعه و این مقصود زمانی میسر میگردد که روابط و نظامات اجتماعی از ناحیة الهی باشد. اما اطاعت خدا به چیسـت؟
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش سوم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول ✍️ رسول لطفی 📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در
✔️ ادامه...
🔸اما اطاعت خدا به چیسـت؟به تعبیر آیتالله خامنهای در کتاب، «به اینکه تمام تکالیف و حجتهای الهی را بر دوشـمان حمل کنیم؛آنچه را که بر عهد ما نهاده شده است، انجام بدهیم.» برای روشن شدن تفسیر اجتماعی از اطاعت خوب است که اشارتی به تبیین معظمله در یکی از سخنرانیهایشان داشته باشیم.
🔹آیتالله خامنهای در تفسیر اطاعت، از اطاعت موردی و اطاعت خطی سخن گفتند و فرمودند: «یک اطاعت، اطاعت موردی است. در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید - ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است - مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند... از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6 اسفند 1388)
💢بنابراین روشن شد که مسئلة اطاعت کلان و اینکه انسان خط الهی را جستجو کند و بیابد و آن را دنبال کند، بسیار اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر آنکه اطاعت الهی از مجرای اطاعت رسول تحقق میگردد. تحقق اطاعت الهی، در میزان تبعیت از رسول نهفته است. رسول میزان و شاخصی است که حقپرستان واقعی از تظاهرکنندگان و نااهلان تمایز یابند. « آن کسانی که خود را بنده خدا میدانند، اما بنده فرمان قانون خداوند نیستند، عمل به قانون نمیکنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور میتوانند بگویند که ما بنده خداییم؟»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش سوم
🔸 پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از هر وقت دیگری بذل و بخشش میکرد: «وَكَانَ أَجْوَدَ مَا يَكُونُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ سخاوتمندی و بخشش پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از همه وقت بود.»(بهروایت مسلم)
🔹ما، به اشتباه، گمان میکنیم تا در رفاه کامل و ثروتمند نباشیم، نیازی نیست انفاق و بذل مال کنیم. اما به گفته قرآن اهل تقوا در تنگنای مالی و شرایط دشوارِ زندگی نیز از دستگیری و گرهگشایی بازنمیایستند: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ؛ آنان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند.»(آلعمران:۱۳۴)
🔸شاید بگوییم با کمکهای ناچیز من که صاحب ثروت چشمگیری نیستم گرهی از کار کسی گشوده نمیشود، اما بخشیدن و عطا کردن سبب تطهیر جان و پرورش روان است، حتی اگر اثر چندانی بر بهبود وضع دیگران نداشته باشد: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا؛ از اموالشان زكات بگير تا آنان را با آن پاك دارى و رشدشان دهى.»(توبه:۱۰۳)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر قدر نزد صدر
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش دوم
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه رمضان، نشست دوم.MP3
35.27M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر #قدر نزد #صدر
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش دوم
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹 ماه رمضان به تعبیر امام موسی صدر ماه قرآن فقط برای مسلمانان نیست بلکه ماه همه کتب آسمانی است. ماه تورات ماه انجیل و ماه انبیا، ماه ولادت یا عروج برخی از انبیا از جمله عروج عیسی بن مریم (ع) است و ماه ولایت و ماه شهادت امیرالمومنین (ع) است و ماه خاصی است. ماه ضیافت امیرالمومنین (ع) است و مدرسه گونه بودن این ماه به تعبیر امام موسی صدر و برنامه تربیتی و آموزشی که دارد، گره خورده به اتفاقاتی که در طول این ماه افتاده است و ما خود را با اتصال و پیوند با آن اتفاقات میخواهیم در مسیر تاریخ زنده کنیم و درس بگیریم.
🔗 برای شنیدن لیک جلسه قبل ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74