حمید پارسانیا.mp3
17.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |دیدگاه و سلوک# آیتالله_مصباح درباره #علوم_انسانی
🎙 حجتالاسلام #حمید_پارسانیا
#نشست_بررسی_دیدگاه_علامه_مصباح در باب تحول علوم انسانی
🔹 دیدگاههای مختلف در مواجهه با علوم
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید، چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار گناهان شما را پاک می کند.🌷
امام صادق(ع)
📚 کافی، ج4، ص88
⚜️ @Taammolat74
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان"
(قسمت دوم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸«سعی»، «سرعت» و «سبقت» در نیکیکردن در آیات متعددی از قرآن آمده است مانند «اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون» (مومنون: 61، و آل عمران: 114)، «سابقوا الی مغفره من ربکم» (حدید: 21)، «سارعوا الی مغفره من ربکم» (آل عمران: 133) و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن (اسراء: 19)، فاسعوا الی ذکر الله (جمعه: 9). آیات مربوط به سعی و سرعت محدود به امور خیر نیست، بلکه سرعت در کفر و گناه و دشمنی و فساد و عذاب هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «و لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر» (آل عمران: 176)، «و تری کثیرا منهم یسارعون فی الاثم و العدوان» (مائده: 62).
⬅️نکته اینکه، آنچه جامعه را به سمت صلاح یا زوال میبرد نه اصل خوبی یا بدی، بلکه «سعی» (جدیت و اهتمام) و «سرعت و سبقت» در خوبی و بدی است که ذاتا امری اجتماعی و در نسبت با دیگران شکل میگیرد.
⬅️در تقابل بین دو گونه از سعی و سرعت (درخیر و شرّ)، وجود پشتوانههای ایمانی بسیار مهم است. اساسا امتداد اجتماعی ایمان در «سعی و سرعت در رفتار انسان» است. تا زمانی که ایمانی نباشد، شور و شتابی در هیچ سویه از خیر و شرّ نیز وجود نخواهد داشت. ایمانی پرشور به خیر و خوبی، نیکیهای انسانی را شتاب میدهد، و باور به شرّ نیز شتاب در بدیها را بوجود میآورد. بدین سان تقابل دو گونه از سرعت فزاینده در کژی و راستی در جامعه، برخاسته از برخورد دو گونه از ایمان و دو گونه از جهانبینی و جهانباوری است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول
✍️ رسول لطفی
📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در پی بستری برای جریان تحقق امتثال الهی بر روی زمین میباشد. تحقق اطاعت الهی یعنی اجراسازی هندسه الهی و نقشه خداوند در جامعه و این مقصود زمانی میسر میگردد که روابط و نظامات اجتماعی از ناحیة الهی باشد. اما اطاعت خدا به چیسـت؟
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش سوم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول ✍️ رسول لطفی 📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در
✔️ ادامه...
🔸اما اطاعت خدا به چیسـت؟به تعبیر آیتالله خامنهای در کتاب، «به اینکه تمام تکالیف و حجتهای الهی را بر دوشـمان حمل کنیم؛آنچه را که بر عهد ما نهاده شده است، انجام بدهیم.» برای روشن شدن تفسیر اجتماعی از اطاعت خوب است که اشارتی به تبیین معظمله در یکی از سخنرانیهایشان داشته باشیم.
🔹آیتالله خامنهای در تفسیر اطاعت، از اطاعت موردی و اطاعت خطی سخن گفتند و فرمودند: «یک اطاعت، اطاعت موردی است. در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید - ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است - مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند... از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 6 اسفند 1388)
💢بنابراین روشن شد که مسئلة اطاعت کلان و اینکه انسان خط الهی را جستجو کند و بیابد و آن را دنبال کند، بسیار اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر آنکه اطاعت الهی از مجرای اطاعت رسول تحقق میگردد. تحقق اطاعت الهی، در میزان تبعیت از رسول نهفته است. رسول میزان و شاخصی است که حقپرستان واقعی از تظاهرکنندگان و نااهلان تمایز یابند. « آن کسانی که خود را بنده خدا میدانند، اما بنده فرمان قانون خداوند نیستند، عمل به قانون نمیکنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور میتوانند بگویند که ما بنده خداییم؟»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش سوم
🔸 پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از هر وقت دیگری بذل و بخشش میکرد: «وَكَانَ أَجْوَدَ مَا يَكُونُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ سخاوتمندی و بخشش پیامبر(ص) در ماه رمضان بیش از همه وقت بود.»(بهروایت مسلم)
🔹ما، به اشتباه، گمان میکنیم تا در رفاه کامل و ثروتمند نباشیم، نیازی نیست انفاق و بذل مال کنیم. اما به گفته قرآن اهل تقوا در تنگنای مالی و شرایط دشوارِ زندگی نیز از دستگیری و گرهگشایی بازنمیایستند: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ؛ آنان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند.»(آلعمران:۱۳۴)
🔸شاید بگوییم با کمکهای ناچیز من که صاحب ثروت چشمگیری نیستم گرهی از کار کسی گشوده نمیشود، اما بخشیدن و عطا کردن سبب تطهیر جان و پرورش روان است، حتی اگر اثر چندانی بر بهبود وضع دیگران نداشته باشد: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا؛ از اموالشان زكات بگير تا آنان را با آن پاك دارى و رشدشان دهى.»(توبه:۱۰۳)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر قدر نزد صدر
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش دوم
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه رمضان، نشست دوم.MP3
35.27M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | قدر #قدر نزد #صدر
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش دوم
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹 ماه رمضان به تعبیر امام موسی صدر ماه قرآن فقط برای مسلمانان نیست بلکه ماه همه کتب آسمانی است. ماه تورات ماه انجیل و ماه انبیا، ماه ولادت یا عروج برخی از انبیا از جمله عروج عیسی بن مریم (ع) است و ماه ولایت و ماه شهادت امیرالمومنین (ع) است و ماه خاصی است. ماه ضیافت امیرالمومنین (ع) است و مدرسه گونه بودن این ماه به تعبیر امام موسی صدر و برنامه تربیتی و آموزشی که دارد، گره خورده به اتفاقاتی که در طول این ماه افتاده است و ما خود را با اتصال و پیوند با آن اتفاقات میخواهیم در مسیر تاریخ زنده کنیم و درس بگیریم.
🔗 برای شنیدن لیک جلسه قبل ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎
✅ آیا میشود بدون یک مردم جدید، وضعیت جدید ساخت؟ آیا میشود بدون رویای جدید، آیندهی متفاوت ساخت؟ ما داریم بر سر آیندهای با هم دعوا میکنیم که همین الان متحقق شده است!
ما در همان آیندهای هم اکنون هستیم، که در آن رویای تکتکمان موفقیت فردیست! هم اکنون، همان آینده است؛ فقط ما متوجه نمیشویم متحقق شده است و چقدر مبتذل و سخیف و بی ارزش است! هم اکنون لحظهایست که تکتک ما نمیفهمیم جامعه چیست، دوستی بی غرض چه شکلیست و زندگی در نسبت با خوشبختی دیگری سعادتمند است، نه در رقابت با دیگری!
هم اکنون از احمدی نژاد تا سیدحسن، از اصولگرا تا اصلاح طلب، از چپ تا راست دارند بر سر رویایی از موفقیت دعوا میکنند که عمیقا بیارزش است.
آنها همه یک وضعیت پوچ را نقد میکنند به امید رسیدن به یک وضعیت پوچتر و نمیدانند باید رویایمان را عوض کنیم نه افرادمان را! من به لحظهی تغییر رویا امید دارم، نه لحظه تغییر آدمها... به لحظه رویای بدیل، مردم بدیل و دولت بدیل!
شک نکنید ممکن خواهد شد.
✍️ سیدمجید حسینی
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟
✍️معصومه نصیری
📍من به موضوع «کلاب هاوس» به عنوان پلتفرم انتخابات ۱۴۰۰ نگاه میکنم. پلتفرمی که قرار است فضای مناظرات انتخاباتی را داغ و مخاطبان را با خود همراه کند. این فضای جدید، فضایی است که در بهمن ۹۹ برای نخستین بار توسط بیبی سی مطرح شد و این رسانه خبر از فراگیرشدن آن را در ایران داد. برخی از فعالان فضای مجازی که تعداد محدودی بودند، اما گرایشها و وابستگیهای خاصی داشتند درباره آن صحبت کردند. همه اینها نشان میداد که این پلتفرم و بستر جدید در ایران برای انتخابات مورد توجه قرار گرفته است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟ ✍️معصومه نصیری 📍من به موضوع «کلاب هاوس» ب
✔️ ادامه...
🔸برای عادیسازی این فضا اعلام کردند که کلابهاوس فضایی گفتوگو محور است و افراد میتوانند صحبتهای خود را در آن مطرح کنند. باید به این موضوع توجه کنیم که حضور در این فضا نیاز به گوشی برند خاصی دارد و باید فردی، دیگری را به آن دعوت کند. در عین حال مدیر اتاق گفتوگو میتواند از ابتدا تا انتها به فرد اجازه صحبتکردن ندهد، در پوسته و ظاهر و پشت لفظ مهیا کردن فضای گفتوگو، کلابهاوس در دل خود هیچکدام از این موارد را شامل نمیشود. کلابهاوس رسانه مردم نیست، بلکه رسانه قشری است که این ابزار را دارند که معمولا افراد فعال در توئیتر هستند که وارد کلاب هاوس شدند و فعالیت میکنند. از بدنه مردم در این فضا آوردهای وجود نخواهدداشت.
🔹فضای کلاب هاوس مردمی نیست، اما فضایی است که پیوست رسانهای دارد؛ یعنی گفتوگوها در این فضا مطرح میشود، شکل میگیرد و در برخی از سایتها و رسانهها منعکس میشود. این فضا مبلغ فضای رسانهای است که در دل خود تبعیض رسانهای هم دارد و فضای برابر رسانهای برای همه کاربران نیست. وقتی این فضا را در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ببینیم، متوجه میشویم که چرا سیاسیون و افراد خاص در آنجا صحبت میکنند و این صحبتها بازتاب پیدا میکند.
🔸فکر میکنم درباره گستره استفاده از آن بزرگنمایی شده است تا به فراگیر شدندش کمک کند، اما از آنجایی که ابزارش -گوشی هوشمند اپل- نمیتواند در اختیار همه مردم قرار گیرد، این بزرگنمایی موفق نمیشود و فقط پژواک صدای گفتوگوها در کلابهاوس را در رسانهها میخوانیم؛ این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.
🔹 به طور قطع برای زیست در عرصه و جهان شبکهای و رسانهای شده، نیاز است سواد رسانهای داشته باشیم. هر روز دسترسی به محیطهای جدید در فضای مجازی بیشتر میشود؛ این سرعت و سیالیت نباید منجر به این شود که مخاطب منفعلانه در برابر رسانه ظاهر شود، بلکه باید بتواند کنشگری فعالانهای داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای تحول، به دنبال تغییر
🎙 دکتر سید مجید امامی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
S.Majid_Emami_2.mp3
38.14M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |برای #تحول، به دنبال #تغییر
🎙 دکتر سید #مجید_امامی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹نقطه مقابل اعتراض در برنامه تحول اجتماعی، اغتشاش نیست، انفعال است. اغتشاش یک کژکارکرد است که بوسیله نهاد اجتماعی و ... باید مدیریت شود.
🔹اعتراض یک اتمسفر فرهنگی و اجتماعی میخواهد که باید در پروژه تحول دنبال شود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟
✍️هالی گروت
🔘
بخش سوم🔸چه چیزی جان استورات میل، چارلز داروین و فلورانس نایتینگل را از لرد بایرون، فرانتس لیسزت، توماس ادیسون یا سارا برنهارد متمایز کرده است؟ همه این چهرهها در قرن نوزدهم مشهورِ شده بودند. همه [آنها] شهرت را تجربه کرده بودند؛ “همه در مورد آنها صحبت” میکردند. و بااینوجود، مورد پیشین توجه رسانهای یکسانی را جلب نکرد، همان سطح کالایی شدن (تأیید محصول، گردش تصاویر، امضاهای [سلبریتی ها]) یا همان کیشهای شخصیتی را بهمثابه مورد دوم تسریع میبخشد. اولی دنبال کنندگان و مریدانی داشت و دومی طرفدارانی. مورد اول بحث و مکالمه را رقم زد؛ و دومین مورد بحث و جدل را موجب شد. اولی توجه را جلب کرد و دومی برای آن زندگی کرد. تفاوت بین شهرت و سلبریتی در حال بدل شدن به بیش از یکگونه و طبقه بود. 🔹ادیسون به معنای واقعی کلمه جهان را روشن کرد، درحالیکه بایرون، لیسزت و برنهارد به ترتیب در زمینههای ادبیات، موسیقی و تئاتر تحسین شدند. برخی از آنها برخلاف بسیاری از معاصران به همان اندازه موفقشان، مدتهاست فراموششدهاند، آنها بهطور فعالانهای افکار عمومی را پرورش میدادند و توجه بیشتری را به کسانی که این کار را انجام میدادند، جلب میکردند. با خلق و نمایش یک شخصیت، چهرهای عمومی که منحصربهفرد بود، اما بهطور اساسی- تجدیدپذیر بود، آنها [سلبریتی ها] خودشان را در طول زندگیشان متمایز و برجسته کردند و حتی از وضعیت افسانهای پس از مرگ خویش نیز اطمینان حاصل کردند. 💢چنانکه صاحبان دستکاری کننده مطبوعات تودهای رو به رشد، خودتبلیغ کنندگان و حتی سرمایهداران در حال ظهور، چهرههایی همچون ادیسون جادوگر، برنهارد “خارقالعاده”، بایرون جذاب و ستاره راک حقیقی همعصرش لیسزت را به همان اندازهی سلبریتی های مدرنِ مجسم شده، تولید کردند. برخی محققان با اشاره به چنین نمونههایی، تولد سلبریتی را در اواخر قرن هجده و نوزده میدانند. آنها اینگونه استدلال کردهاند که این دوره [اواخر قرن هجده و نوزده] بود که نهتنها شخصیتهای استثناییای را تولید کرد، بلکه شرایط ساختاری لازم را برای تسهیل گسترش فرهنگ سلبریتی کاملاً تحققیافته، فراهم نمود. با بازتاب در زمینه جدید بیوگرافی، محبوبیت پرتره، تکثیر خاطرات و ظهور داستانهای مردمپسند و آگهیهای ترحیم در روزنامهها، این دوره مفهوم جدیدی از “خود” را تقویت کرد که از “فرد” پشتیبانی میکرد. ✔️ادامه دارد... 🌠 #فرهنگ_شهرت ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸صاد احمد در کتاب اسلام و پستمدرنیسم مینویسد: «وقتی روشنفکران متوسط الحال آسیایی ـ نظیر روشنفکران دهلی نو و توکیو ـ در اتاق پذیرایی مجلل خود راجع به اثرات مخرب فرهنگ غرب بر جامعه داد سخن سر میدهند، فرزندانشان که با شلوار جین، پوشاک ورزشی «جاگرز» و کلاه بیس بال بر سر و با یک دستکش مزین با آرم کوکاکولا والدین خود را به سکوت وامیدارند، چرا که میخواهند قسمت بعدی سریال تلوزیونی «توین پیکس» (Twin Peaks) را مشاهده کنند.» سخن احمد، همان معنای عقبماندگی تفکر از فرهنگ است که نه فقط در هند و ژاپن بلکه در ایران و حتی در شهرهای مذهبی ما هم در حال صیرورت است. هر مقدار سیر فرهنگ سریعتر و شتابندهتر از سیر تفکر و اندیشه باشد، عملا نوعی از جوکریسم فرهنگی (جنبشهای فرهنگیِ بیسر و بیمعنا) بوجود خواهد آمد.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
✅ وبینار ظرفیتشناسی #روش_اجتهادی در فهم #نظام_فکری رهبران #انقلاب_اسلامی
👤 ارائه: استاد محمدحسین #ملک_زاده (مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم)
🗓 زمان: شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
🕖 ساعت: ۲۱ الی ۲۳
🔹درگاه حضور مجازی در جلسه:
https://vc.isu.ac.ir/ch/imam-khomeini
@mabaheth
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @ravesh_ejtehad
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اسلامیسازی علوم انسانی از منظر آیتالله مصباح
🎙 حجتالاسلام علی مصباح
نشست بررسی دیدگاه علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی
مجمع عالی حکمت اسلامی
⏰ ۱۶بهمن۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
علی مصباح.mp3
15.38M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اسلامیسازی_علوم_انسانی از منظر آیتالله #مصباح
🎙 حجتالاسلام #علی_مصباح
#نشست_بررسی_دیدگاه_علامه_مصباح در باب تحول علوم انسانی
🔹 علومی که به شناخت انسان و توصیف و تبیین و تفسیر پدیدههای انسانی میپردازند و تلاش دارند افعال انسانی را جهت دهند و نیز مبانی این علوم مدنظر ماست که در پی اسلامیسازی آن هستیم.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
به عمرى كه گذر زمان از آن میکاهد ، چگونه میتوان دلشاد بود؟
امام على (ع)
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
تاملات
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی 🔖 «سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان" (قسمت دوم) ✍️حبیبالل
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 «آخرتاندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی»
(قسمت سوم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸آخرتاندیشی یکی از شاخصهای ممتاز تمدنی بین مسلمانان (در مقایسه با یهودیان و مسیحیان) است. تأثیر آخرتاندیشی در رفتارِ اجتماعی و اینجهانی از آن رو حائز اهمیت است که عملِ دنیوی برای آخرت («من اراد الآخره و سعی لها سعیها» 19/اسراء) با عملِ دنیوی برای دنیا («من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» 18/اسراء) به جهت علت غاییِ متفاوتی که هریک دارد، متفاوت و متمایز از هم هستند:
🔹اولا عمل دنیوی برای آخرت با انگیزههای الهی، اخلاقی، و انسانی شکل میگیرد؛ و ثانیا نیت ابدیت در رفتار، کیفیت عمل و حزماندیشی در مقام عمل و در نتیجه وزن عمل را در همین دنیا ارتقا میدهد. به بیان دیگر، هرچند نتیجۀ ظاهریِ عمل برای آخرت، نسیه است و نه نقد، لیکن همین نیت آخرتاندیشی موجب ارتقاء اخلاقی و اجتماعی عمل دنیوی در همین دنیا میشود (او چیزی نقدا همینجا و هماکنون به دست میآورد).
🔸 از سوی دیگر، هرچند نتیجه ظاهریِ عمل برای دنیا، نقد است و نه نسیه، لیکن همین نقداندیشی و دنیااندیشی، سطح عمل و وزن آن را تنزل داده و بدان زوال میدهد (او چیزی را همینجا و هماکنون از دست میدهد). (ببینید آیۀ «ان کل ذلک لما متاع الحیاه الدنیا» 35/زخرف).
🔹نکته آنکه، توجه به آخرت به مثابه چشماندازی دور و افقی مانا، همت و اهتمام فرد را بلندتر میکند، فرصت او را در همین دنیا برای نیل به آن غایت نامتناهی تنگتر نشان داده، و در نتیجه تلاش و کوشش فرد مومن را در همین دنیا بموقع و سریع و فشرده قرار میدهد. فشردگی عملهای نیک ما را به آستانههای خیر کلان و خیرجهانی نزدیکتر میسازد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازخوانی و شرح مختصر طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن 🔸دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهمترین هدف اسلام
🔰 اطاعت زمینهساز رحمت الهی
✍️ رسول لطفی
📍 اطاعت که همان اجراسازی نقشه مهندسی الهی بر روی زمین است، زمینهساز رحمت الهی خواهد بود و از آنجا که اطاعت با تقوا مقرون است در جای دیگر آمده «فاتّقوا اللَّه لعلّکم ترحمون» (سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۰)؛ طاعت و تقوا زمینهساز گسترده شدن سایه رحمت الهی خواهند بود.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش چهارم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفسیر اطاعت از خدا و رسول ✍️ رسول لطفی 📍 اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است. نظام اسلامی در
✔️ ادامه...
🔸البته در زمینه، مباحث دیگری نیز مطرح است که آیا طاعت و تقوا موجب رحمت میشود یا واسطهای درمیان است؟ آقای صفایی حائری معتقد است: «ما اگر مُسلم باشیم، مؤمن و متقى باشیم؛ یعنى فاعل همه احکام و تارک همه محرمات و در نهایت محسن باشیم، با این همه، قرب به رحمت حق تحقق پیدا مى کند، نه وصال به رحمت؛ که وصال، اخبات مى خواهد و مخبت از محسن بالاتر است. ادعاى امشب من، بر خلاف همه ادعاهایى که تا به حال شنیده اید که با طاعت، قرب حاصل مى شود، این است که نه طاعت و نه عصیان، بلکه انکسار، مقرِّب است. و غرورِ طاعت و غرورِ حالت، دور کننده و مُبَعِّد است. وصال رحمت، منوط به اخبات، به خشیت و به خضوع است.»( اخبات، ص 45)
یعنی ایشان صرف طاعت و عصیان را موجب وصال رحمت نمیدانند بلکه طاعت را مقرّب قلمداد میکنند که به نظر میآید وجه دقیقی باشد و شاید به ظهور آیه نیز نزدیک باشد که از واژه (لعّل) بهره برده است. (لَعَلَّكُم تُرحَمونَ)
🔹به هر روی، چون در طرح کلی به این جزئیات تصریح نشده، از این مباحث میگذریم. در این منظومه فکری، بناست دالهای محوری و مرکزی تفسیر مجدد شوند و انگارههایی که از مجموعه گفتمان عامیانه و سنتی در ذهنها رسوب کرده تغییر یابند و تفسیرهایی که از مفاهیم کلیدی اسلامی وجود دارد، اصلاح شوند. لذا آیتالله خامنهای بار دیگر به تبینی و بازسازی معنایی واژه «رحمت» میپردازند. پرسش اینجاست رحمت الهی چیست؟
🔸از منظر ایشان ، رحمت یک معنا عامیانهای دارد که ملازمت با ضعف عمل یا فقدان عمل دارد. رحمت الهی در پندار عامیانه در جایی است که نافرمانی باشد و از منطقه ممنوعه و محدوده معینه فراتر رویم، اینجاست که رحمت الهی شامل حال ما میشود. لذا در بافت سنتی از معنای رحمت، «رقیب عمل کردئ و جایگزین عمل کردن» میباشد. اما این تفسیر با ظاهر آیات قرآن سازگاری ندارد چراکه طبق همین آیه شریفه، اطاعت و عمل است که زمینهساز رحمت میشود! بنابراین رحمت الهی و لطف و عنایت حضرت حق، بعد از انجام تکلیف و مسئولیت است.
💢گفته شد که یکی از امتیازات تفسیر آیتالله خامنهای در تبیین فهم اجتماعی آیات قرآن کریم است. از همین رو در جمعبندی آیه شریفه (وَأَطيعُوا اللَّهَ وَالرَّسولَ لَعَلَّكُم تُرحَمونَ )، ایشان تفسیر اجتماعی از این آیه ارائه میدهند: «رحمت خدا آن وقتیسـت که یک ملتی به مسـئولیتش عمـل کنـد. خـدا آن وقتـی به مردمـی رحم میکند کـه او را اطاعـت کننـد، تکالیـف خـود را انجـام بدهنـد... اگر اینجور بود، یک ملتی،یک امتی،اگر یک عده جمعیت به این صورت تحت فرمان خدا قرار گرفتند،آن وقت است که رحمت پروردگار و لطف بینهایت او شامل حال آنان خواهد شد، آن وقت اسـت که یک امت به آقایی می رسـد،آنوقت اسـت که یک ملت به رشـد انسـانی میرسد،آن وقت است که اسارتها و زنجیرها از دست و پای او باز میشود،آن وقت است که رحمت الهی شامل حال او می شود.»
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش چهارم
🔸کیفیت مهمتر از اعداد و کمیت است. به جای اینکه نگران رَکَعات و دَفَعات باشیم، نگران حضور قلب و تأنی باشیم. یک آیه با حضور و تأنی، بهترست از چند ختم قرآن. به پیامبر اسلام توصیه شده که قرآن را به درنگ و آهستگی برای مردم بخواند: «لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ: تا آن را به آهستگى و درنگ بر مردم بخوانى»(اسراء: ۱۰۶)
🔹پیامبر(ص) روزی دید که طنابی در مسجد کشیده شده. گفتند متعلق به زینب بنت جحش است که هر وقت در اثنای نماز خسته و بیطاقت میشود به آن تکیه میکند. پیامبر(ص) گفت طناب را باز کنید و «لِيُصَلِّ أَحدُكُمْ نَشَاطَهُ فَإِذا فَترَ فَلْيرْقُدْ/ سرحال و بانشاط نماز بخوانید، خسته که شدید استراحت کنید.»(بهروایت بخاری و مسلم)
🔸دو رکعت نماز تهجد با محبت و حضور، بهتر از هشت رکعت توأم با خستگی، غفلت و شتاب است. هضم کردن و در جان نشاندن یک آیه بهتر از خواندن شتابان و بیکیفیت تمام قرآن است. در مضمون یک آیه، یک روز غوطه بخوریم. گفتهاند که پیامبر(ص) شبی را با آیه ۱۱۸ سوره مائده به صبح آورده است. «قام النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ بآيةٍ حتى أصبحَ يُرددُها والآيةُ "إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ"»(به روایت ابنماجه)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |فارغالتحصیل مدرسه رمضان
🎙 دکتر عادل پیغامی
بخش سوم(نهایی)
درسگفتار مدرسه رمضان
موسسه امام موسی صدر
⏰ ۸ خرداد ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مدرسه_رمضان_نشست_آخر_فارغ_التحصیل.mp3
37.71M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فارغالتحصیل مدرسه #رمضان
🎙 دکتر #عادل_پیغامی
بخش سوم (نهایی)
درسگفتار #مدرسه_رمضان
🔹برای عبادات و مناسک باید از خود سوال کنیم که بهراستی کارکرد و اثر آن عبادت، نقش راهبردی آن در خدمت به انسان و روح آن چیست و چه گستره معنایی ای دارد. با همین نگاه است که امام صدر کلمه رمضان حقیقی و روزه زنده را مطرح میکند و میگوید که لازمه زنده بودن روزه، همراه شدن عقل و قلب و احساسات و تمرین صبوری و نه گفتن است.
🔗 برای شنیدن لیک جلسه قبل ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74