eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 عبور از چالش با مکتبِ نوسازی ✍️ کمیل سوهانی 📍 ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی در جایی گفته است وقتی
✔️ ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 🔸در یک نگاه کاملا خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد، پذیرش مسیر حرکت اقتصاد کشور بر ریل سیاست‌های تعدیل اقتصادی بانک جهانی در زمان مرحوم هاشمی، در ابتدا با تغافل نسبت به الزامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن بوده است. یعنی غفلت عمدی از اینکه علت موفقیت این سیاست‌ها در برخی کشورها مانند کره‌جنوبی و برزیل پذیرش بی‌چون و چرای همه بسته پیشنهادی است و نه پذیرش گزینشی آن. تلاش‌های تا پایان عمر مرحوم هاشمی و تلاش‌های هشت‌ساله دولت حسن روحانی برای عادی‌سازی روابط با جهان، نشان از آگاهی ایشان از الزامات موفقیت مکتب نوسازی دارد. 🔹مسیر توسعه مبتنی‌بر مکتب نوسازی علی‌رغم چالش‌های عمدتا سیاسی ایران در برابر جهان غرب در 30سال گذشته هنوز چارچوب فکری غالب روشنفکران و سیاستگذاران کشور است. جالب آنکه اندیشه و عمل رادیکال‌ترین دولت‌ها در شعار عبور از هاشمی هم دقیقا در دل همین الگوی فکری بوده است. وقتی دولت عدالت‌خواه محمود احمدی‌نژاد با هدف برقراری عدالت به توزیع پول بین اقشار فرودست پرداخت، آگاهانه یا ناآگاهانه از نظریه «پولِ هلی‌کوپتریِ» میلتون فریدمن، بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز نئولیبرالیسم تبعیت می‌کرد. 🔸فریدمن معتقد است توزیع پول (به‌تعبیر او با هلی‌کوپتر) بین اقشار فرودست موجب رونق گرفتن مصرف در آن سطح از جامعه شده و این مساله نهایتا به رشد اقتصادی در سطح کلان منجر خواهد شد. به این ترتیب دولتی که با پرشورترین شعارهای ضدامپریالیسم کار خود را آغاز کرده بود در اثر غرق‌شدن در چارچوب معنایی مکتب نوسازی در واپسین روزهای عمر، مجدانه به‌دنبال عادی‌سازی روابط خود با غرب و آمریکا بود. 🔹اکنون با نگاهی به مسیر 30ساله طی‌شده، پرسش اساسی این است که عبور از چارچوب فکری «مکتبِ نوسازی» در آستانه انتخابات1400 ممکن است؟ چه ارادتمند به مرحوم هاشمی باشیم و چه رادیکال‌ترین شعارها را علیه ایشان بدهیم، نگاهی به واقعیت گذشته نشان می‌دهد ما به هر دلیل خوب یا بدی نمی‌توانیم شاگرد خوبی برای آموزه‌های مکتب نوسازی باشیم. 🔸در واقعیت پذیرش همه الزامات این مسیر از توسعه به هر دلیلی برای ما امکان‌پذیر نیست. در یک نگاه غیرایدئولوژیک و کاملا واقع‌گرایانه بهتر نیست برای مسیری غیر از مسیر مکتب نوسازی برنامه‌ریزی کنیم؟ پرسش اساسی در این مقطع از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آینده این است که برای عبور از چالش‌های بی‌فایده و فرسایشی جمع‌زدن بین توسعه از مسیر مکتب نوسازی و ایده‌های انقلابی و ضدامپریالیستی چه برنامه‌ای دارند؟ جمع مکسر بین این دو امر ریشه نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های امروز جامعه ایران است. 💢 به‌نظر می‌رسد نیاز امروز ما در عرصه حکمرانی شکستن الگوی ذهنی این مکتب و آگاهی از این واقعیت است که کشورهای قدرتمند و توسعه‌یافته‌ای در جهان امروز وجود دارند که مسیر توسعه متفاوتی از الگوهای پیشنهادشده قدرت مسلط جهانی را رفته‌اند و برای پیشرفت و توسعه نیازی به رفت‌وآمد بیهوده میان این دوگانه جمع‌ناشدنی نیست. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 گفتگو در باب دولت آینده ✍️ سیدجواد میری 📍 ممکن است لابه‌لای بحث‌های سیاسی که این روزها با توجه ب
✔️ ادامه... 🔘 بخش چهارم 🔖 پروژه‌های فکری برای دولت آینده من می‌گویم ما 3 سنخ از امر جمعی در ایران داریم: 1️⃣ امر جمعی در ایران به مثابه امر باستان است که یک مفهوم کلیدی به‌عنوان پاترم دارد. این سنخ اتفاقا در جامعه ایران بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد که برای آنها اسطوره‌ها، ادیان و هویت ایران باستان اصالت دارد. یک نظام معنایی اعم از جهان‌بینی، اسطوره‌ها، شعائر، آیین دارند مثلا بعضا در گفت‌وگوهای روزمره از سلام استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن درود می‌گویند. برای اینها امر جمعی یا آنچه به ایران، ایرانیت می‌دهد، ایران باستان با تمام لوازم و لواحق آن است. 2️⃣ سنخ دیگری از امر جمعی داریم که آن را با مفهوم مله می‌توان صورت‌بندی کرد، یعنی امر دینی. یعنی وقتی در مورد ایران صحبت می‌کنند، اتفاقا ایران دوران اسلامی و مشخصا ایران دوران تشیع برای آنها مهم است. ایران یعنی اسطوره‌ها، حماسه‌ها، جهان‌بینی، شعائر، آداب و رسوم و... که حتی در نامگذاری خیابان‌ها و شهرها و فرزندان هم آن را لحاظ می‌کنند. وقتی از امر جمعی سخن می‌گویند یعنی همان مله به مثابه امر دینی. امر جمعی آنها یک امر دینی است که اتفاقا این سنخ از امر جمعی بخش عمده‌ای از جامعه ایران را دربرمی‌گیرد و جریان پویا و زنده‌ای در جامعه ایران است 3️⃣ نوع سومی از امر جمعی را داریم که می‌توان آن را با مفهوم امر مدرن توضیح داد. نقطه مرکزی آن هم مفهوم ملت است. ملت به معنی ناسیون است که در اینجا اسطوره‌ها و جهان‌بینی و چارچوب‌ها و مبانی و مفروضات جهان مدرن است که اصالت دارد. البته صورت‌بندی این 3 سنخ به‌صورت مجزا به این معنا نیست که وقتی این 3 در ساحت واقعی رخ می‌نمایند، هیچ ربطی به هم ندارند. هر کدام از این 3 سنخ در تاریخ 120ساله ایران به‌گونه‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند. از درون این 3 جریان به‌نظر من 4 کلان روایت در ساحت سیاسی-اجتماعی شکل گرفته است که ناسیونالیسم مدنی، اسلام‌گرایی مدنی، اسلام‌گرایی رادیکال و ناسیونالیسم رادیکال‌اند. به‌نظر می‌آید در انتخابات پیش‌رو یا در قرن جدیدی که در آن قرار گرفته‌ایم می‌توانیم شاهد چند امکان باشیم. سناریوهایی هم پیش‌روی ما وجود دارد که این 4 جریان چگونه می‌توانند با هم ائتلاف کنند. یعنی به عبارتی ساختار قدرت در آینده نه‌چندان دور در ایران می‌تواند یا یکی از اینها باشد، یا با یکدیگر توافقی کنند یا ائتلافی شکل دهند که عقبه اجتماعی هم دارند. 🔗 بخش سوم را اینجا بخوانید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ دهمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی 🔶 موضوع | «حکمرانی فرهنگ در دول
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نظام آموزشی ما فلسفه تربیتی ندارد! 🎙دکتر مجتبی همتی‌فر دکترای فلسفه تعلیم و تربیت «حکمرانی فرهنگ در دولت آینده (مسائل و قلمروها)» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مجتبی همتی فر.mp3
5.48M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ما فلسفه تربیتی ندارد! 🎙دکتر « در دولت آینده (مسائل و قلمروها)» 🔹دغدغه تحول بنیادین داریم اما تغییرات‌مان محدود به ساختارهاست 💬 مجموع این چالش ها نشان می دهد که ما نیازمند کار نظری هستیم و مسئله ما در حوزه تحول در علوم انسانی گره خورده است و باید در این نقطه کاری را انجام دهیم چرا که این مسائل گرهش به سادگی و در حوزه خود وزارت خانه حل نمی شود و باید در حوزه آموزش عالی حل شود. 💬 ما الگوی حکمرانی و مدیریت کلان آموزش و پروش را به خصوص در زمانی که با شرایط و اسناد بین المللی روبرو می شویم، نداریم. بین دوگانه مدیریت و الگوی دولتی سازی و مدیریت یا الگوی خصوصی سازی مانده ایم. با اینکه در دوره هایی به سمت دولتی سازی رفتیم، اما امروزه نگاه ها به خصوصی سازی و واسپاری است در حالی که ما باید به سمت مردمی سازی حرکت کنیم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل؛ اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🎞 برنامه زاویه مروری بر اولین قسمت فصل جدید 🔶 موضوع |معضل اعتماد اجتماعی در ایران ▪️احمد نادری استادیار مردم شناسی دانشگاه تهران ▪️وحید شالچی دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ⏰ دوم تیر ماه 1400 🔹چه تغییری در وضعیت اعتماد اجتماعی به طور عام و سرمایه اجتماعی دولت ها به طور خاص در سالهای اخیر اتفاق افتاده است؟ 🔹اقتصاد سیاسی دولت ها چه نقشی در ایجاد این تغییرات ایفا کرده است؟ 🔹 آیا میان مردم و حاکمیت از حیث ارزش های فرهنگی و سیاسی گسستی به وجود آمده است یا خیر؟ 📑 گزارش مکتوب این برنامه را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 mehrnews.com/xVBmN 📺 برای تماشای این برنامه، به لینک ذیل مراجعه کنید: 🌐 https://www.telewebion.com/episode/2600849 ⚜️ @Taammolat74
امام جواد(ع) بانی بحث آزاد در جامعه اسلامی 🔹[امام جواد]، اولين كسى بود كه به طور علنى بحث را بنيان‌گذارى كرد. در محضر مأمون عباسى، با علما و داعيه‌داران، درباره‌ دقيقترين مسائل حرف زد و استدلال كرد و خود را و حقانيت سخن خود را ثابت كرد. 🔹بحث آزاد، ميراث اسلامى ماست، بحث آزاد در زمان ائمه‌ى هدى رائج بوده است و در زمان امام جواد به وسيله‌ى آن امام بزرگوار با آن شكل نظيف انجام گرفته است. 🔹ما امروز اگر به بحثهاى آزاد پاسخ مى‌دهيم به هيچ وجه به خاطر جوسازيهايى كه از سوى بعضى از عناصر مخالف انجام مى‌گيرد نيست، اين ماست. ✍️رهبر انقلاب، ۶۰/۲/۲۵‌ ⚜️ @Taammolat74
🔰 روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟ 🔻تفاوت «نقدکردن» با «نق زدن» یکی از ویژگی هایی که روشنفکر را از “ روشنفکرنما ” یا همان “روشنفکر مآب” جدا می کند این است که روشنفکر مآب “نقد” نمی کند، بلکه “نق می زند”. نقد کردن کار آسانی نیست! شما برای نقد کردنِ مدیریتِ یک سیستم، لازم است تاریخچه و گردش کار این سیستم را بدانید، آمار و ارقام مربوط به این سیستم را مرور کنید و با فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات آشنا باشید. پس نقد کردن تخصص و مهارت و صرف وقت و انرژی می خواهد. اما شما می توانید راجع به هر چیزی نق بزنید بدون این که کمترین وقتی صرف مطالعه و پژوهش آن کرده باشید! “نق زدن” یک فرایند “هیجان مدار” است. یعنی ما با نق زدن آرام تر می شویم، خشم و غم مان را با دیگران در میان می گذریم و “درد دل” می کنیم، اما “نقد کردن” یک فرایند “مسأله مدار” است، ما هنگام نقد ، خودمان را سبک نمی کنیم، بلکه مساله را “حلّاجی” و زیر و رو می کنیم! “نق زدن” مخاطب تعریف شده ای ندارد، کافی است گوش مفت بیابی، آن وقت می توانی شروع به نق زدن کنی، ولی نقد کردن، مخاطب تعریف شده ای دارد! مخاطبِ روشنفکر پیش از همه، خود نهادهای قدرت اند و سپس کارشناسان، گروه های ذی نفع، رسانه ها و سایر منتقدان! نقد کردن علاوه بر نیاز به دانش و مهارت و صرف وقت و انرژی، نیاز به شهامت و شجاعت دارد، شجاعت پرداخت هزینه! شما می توانید در هر مهمانی که می نشینید و هر تاکسی که سوار می شوید نق بزنید، کسی کاری به کار شما ندارد! ولی اگر نقد خود را برای نهادهای قدرت و رسانه ها ارسال کنید، باید آمادگی پرداخت هزینه را هم داشته باشید؛ لذا یکی دیگر از ویژگی های روشنفکران که آن ها را از روشنفکرمآبان جدا می کند ،“ شجاعت ” است! البته اینجا لازم است راجع به گروهی از روشنفکران توضیح دهم که کار سخت تری در پیش می گیرند و آن آگاه سازی توده های مردم است. کسی که قرار است توده های مردم را آگاه نماید، از یک سو باید دارای دانش و مهارت نقد باشد و از سویی باید بتواند با زبان غیر تخصصی سخن بگوید! این کار شبیه “بند بازی” است. اگر کمی تخصصی تر سخن بگوید، مخاطبانش سخنش را نمی فهمند و اگر کمی عوامانه تر سخن بگوید، به سرعت دچار “پوپولیسم” - عوام زدگی –می شود. بسیاری از روشنفکران که به این قلمرو پا گذاشتند یا از این طرف یا از آن طرف فرو افتادند. با این حال این قلمرو پر خطر را نباید خالی گذاشت؛ چرا که با خالی گذاشتن این قلمرو، جا را برای “پوپولیست های واقعی” باز می کنیم، کسانی که به جای نوشتن کلمه “مار” ،شکل “مار” را طراحی می کنند! ویژگی مهم روشنفکران این است که تشکّل و شبکه سازی می کنند، روشنفکر اهل انزوا و در خود فرورفتن نیست. او از جامعه قهر نمی کند و ناامید نیز نمی شود؛ چرا که از ابتدا هم توقع تغییرات دراماتیک نداشته است. روشنفکرمآب ها ناامید و سرخورده اند! شاید برخی از آن ها روشنفکرهایی بوده اند که توقع زیادی از مردم و جامعه داشته اند، آن ها به دنبال “اتوپیا” - مدینه فاضله – بوده اند و ناکام مانده اند! روشنفکر به حرکت دائمی و پله پله اجتماع امیدوار است؛ لذا تماسش را با جامعه حفظ می کند و تیم و تشکّل می سازد. منظور از تشکل، محفل نیست، بلکه نهاد های مدنی است، نهادهای مدنی شناسنامه دار که به طور دائمی رشد می کنند و با جامعه ی بیرون از خود ارتباط برقرار می کنند، اثر می گذارند و اثر می پذیرند! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای من! ما با «اسم» کاری نداریم؛ می‌خواهی اسم خودت را «لیبرال» بگذار یا «غیرلیبرال»! 🔸🔸‏از تو می‌خواهیم اگر رئیس اداره‌ای هستی، اگر در برابر تبعیض، ظلم، فساد، رشوه و فاصله زیاد حقوق‌ها حساسی؛ و می‌کوشی تا این‌ها را به راه خدا، تقوا، عدالت و راستی بیاوری، بالای چشم ما هستی. ‏⁧ ⁩ ⚜️ @Taammolat74
درگذشت حکیم فرزانه استاد خارج فقه و فلسفه، معلم و مفسر قرآن، حضرت آیت الله رحیقی را محضر شاگردان و دوست‌داران ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.🖤 ⚜️ @Taammolat74
سلام و ارادت خدمت همه دوستان کانال خیلی از دوستان درباره مراسم آقای رحیقی سوال کردند ظاهرا مراسم ایشان در تبریز هست که به زودی اطلاع رسانی خواهیم کرد
تاملات
سلام و ارادت خدمت همه دوستان کانال خیلی از دوستان درباره مراسم آقای رحیقی سوال کردند ظاهرا مراسم ایش
جلسه ترحیم استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم استاد رحیقی امروز ساعت 18 الی 20در محوطه مسجد کبود برگزار خواهدشد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
درگذشت حکیم فرزانه استاد خارج فقه و فلسفه، معلم و مفسر قرآن، حضرت آیت الله رحیقی را محضر شاگردان و د
این استاد گرامی امروز به خاک سپرده شد لذا در صورت امکان نماز لیله الدفن برای ایشان بخوانید "حسنعلی ابن حسن" ⚜️ @Taammolat74