eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
شریعتی، شریعتی است ـــ ۵.mp3
38.69M
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | ، شریعتی است! قسمت پنجم 🎙 🔹 در اسلام به جاى قبا و ردا، پوستين به كار رفته، به خاطر اينكه پوستين تنها جامه‌ای است که میان رویه و آسترش، اختلاف میان نهایت زیبایی و نهایت زشتی است، رویه‌اش چشم‌ها را به زیبایی به خود می‌گیرد و آسترش از زشتی وحشت‌آمیز است.و در اسلام از میان مذاهب مختلف در تشیع بیش از همه میان «آنچه که بوده» و «آنچه که هست» فاصله است.فاصله‌ای در حد دو طرف متضاد… ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |احساس نیاز نکردید؛ چون نمی‌خواهید کار کنید. به مناسبت روز قلم استاد مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد 🔱 @Taammolat74 🔱 @lightmedia
👆👆👆 دیروز مقاله‌ای برای جشنواره دشمن‌شناسی به مناسبت سالگرد استاد فرج‌نژاد نوشتم که شاید روزهای آینده درباره ایده آن در کانال توضیح دادم این دوره قطعا و حتما به برکت شخص استاد می‌تواند آورده‌های مهمی در حوزه رسانه به ارمغان بیاورد و گامی برای بسط ایده دشمن شناسی شخص خود استاد باشد 🌹 🔱 @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |ویژگی‌های شخصیتی و منظومه فکری استاد فرج‌نژاد 🎙 رسول لطفی به مناسبت سالگرد رحلت استاد ⏰ تابستان 1401 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
صوت رسول لطفی در مورد استاد فرج نژاد.mp3
8.44M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |ویژگی‌های شخصیتی و منظومه فکری 🎙 رسول لطفی 🔹 استاد فرج‌نژاد به معنای واقعی کلمه یک "معلم فکر" بود. او معلمی بود که اصول اندیشیدن را به شاگردان می‌آموخت: 1- با اساتید و چهره‌های مختلف گسترده‌ای تعامل داشت 2- نظام‌مند جامع و شبکه‌ای به هر موضوعی می‌اندیشید 3- فهم عمیق نسبت به مسائل داشت و روش‌مند به آن مسئله می‌پرداخت 4- تفکر نقادانه درست و ضابطه‌مند را به شاگردان می‌آموخت 5- ایشان زیست علمی و جهادی را به شاگردان می‌آموخت 6- به دنبال رفع دغدغه‌ها و نیازهای انقلاب اسلامی بود که در سیره تربیتی ایشان ظاهر است 7- انگیزه‌بخش و پویا 8- حریت علمی در عین تواضع 🔹 مختصری پیرامون اندیشه استاد: 1- حلقه مرکزی و دال محوری اندیشه ایشان، "دشمن‌شناسی عالمانه و بدیع" بود. 2- آشنایی با مسائل جدید حوزه‌های متفاوت جنگ‌های مدرن مثل عملیات روانی، جنگ‌های هیبریدی و شناختی 3- نگاه راهبردی و استراتژیک در حوزه رسانه 4- ظرفیت‌شناسی و استعداد‌شناسی تیزبین افراد و جریانات و بهره‌وری از آن 5- مطالعات جدی در حوزه "تاریخ اندیشه" به صورت بین رشته‌ای 6- آشنایی دقیق با نظام‌های اقتصادی و جریانات اقتصادی و مسائل روز اقتصاد 7- مطالعات بدیع و ذوق‌مندانه در حوزه فلسفه هنر 8- مطالعات جدی در حوزه هویت‌های ملی و منطقه‌ای و تبارشناسی فرهنگی ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلوه‌گری ظرفیت‌های اجتماعی ✍ مهدی جمشیدی ۱. جنگ ترکیبی کنونی، معطوف به تخریب و‌ انهدام چند نقطه‌ی کانونی درباره‌ی باطن و اراده‌ی جامعه‌‌ی ایران است: الف. امکان و گشودگی زندگی روزمره (مسأله‌ی نابودی زندگی)، ب. توانمندی در ایجاد اجتماعات دینی عظیم (مسأله‌ی ازدست‌رفتن خیابان)، ج. تداوم دین‌داری و دین‌مآبی در مردم (مسأله‌ی گذار از سنت دینی)، د. تعلق‌خاطر مردم به حاکمیت سیاسی (مسأله‌ی زوال اعتماد سیاسی)، ه. جریان‌داشتن حیات و نشاط در جامعه (مسأله‌ی فقدان امید)، و. همبستگی و هم‌صدایی اجتماعی (مسأله‌ی شکاف اجتماعی)، ز. پیوستگی و استمرار نسلی ارزش‌ها (مسأله‌ی گسست نسلی). ۲. خوشبختانه سیاست حکیمانه و خلاقانه‌ی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه‌ی صورت‌بندی و طراحی چنین اجتماع فخیم و فراخی، تمام ظرفیت‌ها و امکان‌های پیش‌گفته را فعال و نمایان کرد و مسأله‌ها و چالش‌های معطوف به آنها را به حاشیه راند. به رسم انصاف و ایمان، باید قدردان بود و آغوش سپاس گشود و دست ارادت فشرد. ۳. آنان که مناسک‌ستیزی می‌کنند و دین‌داری نمایان‌شده را قشری می‌انگارند، و آنان که سرگرم حواشی و لغزش‌های جزئی هستند و‌ توقع حداکثری از مهار کلان‌اجتماع دارند، از چنین کارکردهای درخشان و فتوحات شیرینی غافل هستند. این تجربه‌ی اجتماعی، حتی با وجود اینکه در نقطه‌ی آغاز خویش قرار دارد، ستودنی است. ۴. کاش آن دسته از برادران انقلابی که قدرت‌نشین‌اند، اما بر طبل انسداد اجتماعی و فقر امکان‌های مردمی می‌کوبند و مدعی غلبه‌ی گسست‌ها و غلیان قطبیت‌ها در جامعه هستند، از این تجربه بیاموزند. ⚜ @Taammolat74@sedgh_mahdijamshid
📮 اصولا نگریستن به به چشم یک امر تاریخی که قرونی بر آن گذشته است، خلاف فهم دین و فهم این واقعه است. صورت ماجرای غدیر یک امر تاریخی است که 14 قرن بر آن گذشته است، اما محتوای آن چه؟ بر خود اسلام نیز 14 قرن گذشته است. بر دعوتهای اسلام به یکتاپرستی، حریت، عدالت، نماز و زکات و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نیز 14 قرن گذشته است، اما اینها حقایق زمانی نیستند، حقایق ابدیند. اینها را با واحد زمان نمیتوان سنجید، با واحد انسان و باید سنجید. و به دیگر سخن اینها که تا ابد دگرگونی نیابند، چنانکه قرآن فرموده لن تجد لسنه الله تبدیلا. محتوای غدیر نیز یکی از همین حقایق خدایی و ابدی است. ✍🏻 محمدرضا حکیمی 📚 حماسه غدیر ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مروری بر "حماسه غدیر" از منظر علامه حکیمی 🎙 رسول لطفی به مناسبت عید غدیرخم ⏰ 16 تیر 1402 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
6.51M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مروری بر "" از منظر 🎙 رسول لطفی 🔹 بازخوانی مقدماتی از کتاب حماسه غدیر تألیف علامه حکیمی 🔹نگاه خاص مولف به کتاب ارجمند و ضرورت بحث از بازتحلیل این کتاب 🔹 تبیین مسئله غدیر در افق وحدت اسلامی 🔹بازاندیشی پیرامون واقعه غدیر به عنوان عمل به اسلام و بقای اسلام و تثبیت اسلام . 🔻 پ.ن: صرفا این جلسه طرح موضوعی است که انگیزه ایجاد کند تا اندیشه علامه حکیمی را در این باب پی گرفت ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟ ✍️ مهدی افراز 🔹 سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟ ✍️ مهدی افراز 🔹 سابقه اجتماعی ما حکای
🔘 بخش 1 از 2 🔹خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر، یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود. 🔹این نقد با پیش فرض‌های نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود. 🔹 تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است. 🔹با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 ▫️کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛ 🔹منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید. 🔹 منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند. 🔹منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه ی دینی موجبات تشدید توجهات عمومی به آن موضوع را به همراه خواهد داشت و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
📮 «» که آیین‌های دینی همچون جشن برای ما رقم می‌زنند، مهمترین کارکرد آنها برای جامعه ماست. در یک دهه اخیر، امواج جهانی به واسطه سیاست‌‌های اقتصادی کلانش که «سیاست‌‌های اقتصادی لیبرال و نئولیبرال» است، جوامع را به سمت فردگرایی سوق داده ‌است. در این فضا، «مناسک اجتماعی» و «احساسات جمعی همگرا» می‌تواند به تخفیف و تحلیل این آسیب‌ها کمک کند و به نوعی به عنوان یک آنتی‌تز وارد میدان جامعه شود. میثم مهدیار ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله خواندن در ایران امروز 🎙ارائه : دکتر نعمت‌الله فاضلی دومین همایش بین المللی خواندن دانشگاه کردستان ⏰ 11 اردیبهشت 1396 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@sokhanranihaa_نعمت_الله_فاضلی_مساله_خواندن_در_ایران_امروز_کانال (2).mp3
5.51M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | در ایران امروز 🎙ارائه : دکتر 🔹 دکتر فاضلی در این سخنرانی، را یک جامعه «نیمه خوانا» می داند که مساله خواندن در آن، جدی است. جامعه معاصر در یک تکاپوی هم جانبه، برای خوانا شدن و تغییر الگوی ارتباط شخصی به الگوی و مستند تلاش می کند. 🔹جامعه نیمه خوانا روخوانی می کند، اما نمی خواند. منظور از خواندن، خواندن به مثابه یک است که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم، نه خواندن به معنای مطالعه یا تفسیر متن. 🔹، یک برای رسیدن به تفکر مستقل و یک فرصت و لحظه وجودی است که امکان توجه کردن را فراهم می کند. خواندن یک ابزار و تکنیک نیست، بلکه راهی برای بازسازی مفاهیم و پیش فرض های تاریخی و فکری و فرهنگی است. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |حمله رحیم‌پور به شبه علم حسن رحیم‌پور ازغدی 🔹متأسفانه مسئولانی که سالیان سال است سمت‌های علمی کشور را در انحصار خود نگه داشتند، معیار علمی بودن پژوهش‌ها و کارهای علمی دانشجویان ایرانی را مورد پسند بودن آن در نزد ISI می‌دانند، حال آنکه به اعتراف مؤسسان آن، نمی‌دانند چه خدمتی، آن هم به رایگان و یا حتی با هزینه‌هایی، در حقشان می‌کنند.. 🔹 «آی اس آی حدود 60 سال پیش تأسیس و ‌هم‌زمان با جنگ سرد شروع شد. خودشان گفتند ما به جای اینکه کل دانشگاهیان دنیا را پول دهیم، کاری کنیم همه دانشگاه‌های دنیا مسابقه بگذارند و به ما سرویس ارائه دهند و آنان به صورت مجانی کل یادداشت‌ها و مقاله‌های دانشگاه‌های جهان را در اختیار دارند. برای این کار منت هم سرشان می‌گذارند و پول هم می‌گیرند و به این کار افتخار هم می‌‌کنند.» 🔱 @Taammolat74
غرب، وطن نمی‌شود، خانه من نمی‌شود شرق کهن نمی‌شود، خانه چرا دگر کنم؟ حمید مصدق 🔱 @Taammolat74
مهرآیین - جامعه‌شناسی دولتی همه چیز را به عدد تقلیل میدهد.mp3
3.22M
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع | واحد آدم‌ها خاطره و قصه است و عدد نیست 🎙 مصطفی مهرآیین 🔹 همه چیز را به عدد تقلیل میدهد... 🔹 جامعه‌شناسی را نمی‌فهمد چون هنوز مهندس است... همه چیز را در عدد میبیند ⚜️ @Taammolat74
📮توجیه ساختن برای خیانت است، و وظیفه ما، افشای «بازی‌های زبانی» این گروه‌های بی‌مایه است. باری در این وضع نباید اجازه داد که بازار ایده‌ها بیش از این اسیر بازیگران مرتجع شود. نباید اجازه داد که رتوریک مبتذل سیاسی موجود جای آرمان تمدن‌ساز و گفتارهای فرهنگ‌ساز را بگیرد و اندیشمندان اصیل ما به متفکران مغلوب زمانه خود تبدیل شوند. «» ممکن نیست، همانطور که یک «» نیز قابل فرض نیست و تصور یک «» هم بیهوده است. باید هر سه را ازبیخ و بن برانداخت. ✍🏻 پیام فضلی‌نژاد 📚 سرمقاله خردکشی خودکشی است ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | فلسفه چیست؟ و چه می‌کند؟ ما و پرسش از "چیستی فلسفه" ارائه دکتر سید 🔹 شاخه‌ای از دانش است که به پرسش‌های اساسی درباره ، واقعیت، دانش، ارزش‌ها و می‌پردازد. فلسفه رشته‌ای است که به دنبال درک ماهیتِ جهان و جایگاه ما در آن است. فلسفه با طرح پرسش‌هایی درباره معنای زندگی و جهان و نیز کشف ماهیت تجربه و آگاهی انسان سروکار دارد. 🔹 فلسفه کاربردهای زیادی دارد. اول و مهمتر از همه، به ما کمک می‌کند تا خود و جایگاه خود را در جهان درک کنیم. فلسفه با طرح پرسش‌های اساسی در مورد هستی، واقعیت، دانش، ارزش‌ها و اخلاق، به ما کمک می‌کند تا نسبت به باورها و مفروضات خود بینش پیدا کنیم. همچنین با آموزش نحوه تجزیه و تحلیل استدلال‌ها و ارزیابی شواهد به ما کمک می کند تا مهارت‌های را توسعه دهیم. فلسفه علاوه بر کاربردهای عملی خود، نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ بشر نیز داشته است. 🔹فیلسوفان دغدغه مسائل اساسی را درباره هستی، دانش، ارزش ها، عقل و زبان دارند. و فیلسوفان به دنبال درک ماهیت واقعیت و تجربه انسانی از طریق تفکر انتقادی و تحلیل هستند. ایشان در جستجوی دانش، اغلب مفاهیم عینی و انتزاعی را بررسی می کنند. فیلسوفان بسته به مکتب فلسفی خود با این مفاهیم به شیوه‌های مختلفی برخورد می‌کنند. به همین ترتیب، فیلسوفان در مورد مفاهیم انتزاعی و عملی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. ⚜️ @Taammolat74