شریعتی، شریعتی است _ ۴.mp3
41.33M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت چهارم
🎙#رادیو_مضمون
🔹من شعارِ شیعه یعنی اسلامِ منهای خلافت، یعنی اسلامِ ناب را انتخاب میکنم و میگویم شیعه همان اسلام است، تلقی مترقی ضدِّ طبقاتی، ضدِّ نژادی، ضدِّ خلافتی از اسلام است، تکیهی شیعه به قرآن و سنت است و دیگر هیچ، عترت اصل اضافی نیست،ملاک فهم درست قرآن سنت است و حسینوار عمل کردن و فاطمهوار زن بودن و زینبوار مسئول بودن و اماموار مسلمان بودن است و شیعه،اسلام امامت و رهبری و عدل و برابری است....
⚜️ @Taammolat74
📮 «ﺣﺪود سیوسه ﺳﺎل اﺳﺖ ﺗﻼﺷﮕﺮى دارم و در اﻳﻦ سیوسه ﺳـﺎل، ﺣﺪود سیویک ﺳﺎﻟﺶ ﻛﺎر دستهجمعی داﺷﺘﻪام. میدانید بزرگترین ﻓﻘـﺮ ﻛﺎرﻫﺎى ﻣﺎ ﭼﻪ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ ﭘﻮﻟﻰ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ اﻣﻜﺎﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻮده؟ ﺑﻠﻪ اﻳﻦ ﻓﻘﺮﻫﺎ ﺑﻮده، اذﻳﺘﻤﺎن ﻫﻢ ﻛﺮده و ﻣﻰﻛﻨﺪ؛ اﻣـﺎ اینها بزرگترین ﻓﻘـﺮ ﻧﺒـﻮده اﺳﺖ. بزرگترین ﻓﻘﺮ ﻣﺎ، #ﻓﻘﺮ_اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨـﻰ ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﻫـﺮ ﻛـﺎرى را ﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ اﻧﺠﺎم ﺑـﺪﻫﻴﻢ، آدم آن ﻛـﺎر را ﻛـﻢ داﺷـتیم.»
شهید بهشتی (ره)
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | برنامه #توسعه_هفتم در حد یک شوخی است!!
فرایند تدوین برنامه هفتم و چشم انداز آن
ارائه #فرشاد_مومنی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 این لایحه و سندی است که در آن هیچ حرفی درباره صنعت ساخت و محیط زیست و بحرانها و نگرانیهای مردم، خام فروشی و آشفتگیها وجود ندارد؛ در حالی است که در همان سند اولیه میگوید سه برنامه قبلی شکست خوردهاند، اکنون هیچ عبرتی از شکست آن سه سند وجود ندارد و اتفاقا بدتر از آن هم سه سند عمل شده!
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس میگوید بخش قابل توجهی از اهداف کمی این سند، واقع بینانه نیست! و ارتباطی میان برخی اهداف و احکام مطالبه شده در بخشها وجود ندارد و معلوم نیست هر سال باید چه بکنیم
🔹در ماجرای #حذف_ارز_ترجیحی، هشدار داده شد که اگر این کار را بکنید کشور را در سال 1401 به آشوب می کشید. لاف زنانه گفتند این کلید نجات است و محیط زیست را بهتر می کند و وضعیت فقرا را بهبود می دهد؛ در حالی که دیدیم در اثر آن خطا، این همه فاجعه های بزرگ انسانی و اجتماعی و محیط زیستی به کشور تحمیل شد.
🔹 خیلی صریح می گویم که این سند، قطعا با هیچ یک از استانداردهای موجود از فهم علمی توسعه و #برنامه_توسعه؛ سند برنامه توسعه نیست. این سند نه پیوندی با مطالعات پشتیبان ادعایی در همین دولت دارد و نه پیوندی با واقعیت های موجود و نه پیوندی با مسائل کشور!
🔹 هشدار میدهم و ابراز نگرانی شدید میکنم که این سند واقعا بیکیفیت است و قادر به حل هیچ یک از مشکلات حاد کنونی نیست!
⚜️ @Taammolat74
📍 عسرت انسان انقلابی
✍️ مجتبی نامخواه
🔹بخت بد ارمیاهای پس از جنگ، این است که چارچوبهای کلان فکری و فرهنگی به ظاهر متنازع در دو سوی سنت و تجدد، هیچگاه نهضت جنگ فقر و غنا را به عنوان نهضتی مقدس از امام خمینی(ره) نمیپذیرد؛ گویی سراسر مجلات روشنفکری تا خطابهها و خطبههای مذهبی، دست اندرکار تقدسزدایی از جنگ فقر و غنا و از رسمیت انداختن کنشگری عدالتخواهانه انسان انقلاب است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 عسرت انسان انقلابی ✍️ مجتبی نامخواه 🔹بخت بد ارمیاهای پس از جنگ، این است که چارچوبهای کلان فکری
🔹 مسئله از آنجا شروع شد که در دهه پس از #جنگ، #محافظهکاران تفسیری از جنگ، رزمندگی و شهادت ارائه دادند که در آن #شهادت به مثابه «سکوت نکردن در برابر ظلم به معنای نابرابری» امری غریب مینمود. زمانه پس از جنگ، تفسیری از دفاع مقدس را میطلبیدکه سیاست و عدالت از آن زدوده و در عوض به میزان قابل توجهی معنویتاندود شده باشد. این طلب و تقاضا منشا پیدایش چنین تفسیری از هویت بسیجی شد.
🔹 نیاز کشور به #توسعه سبب شد چشمها بر برآمدن طبقهای از سوداگران توسعه بسته شود و نوعی از سرمایهداری لجام گسیخته، دیگر بار و اینبار پس از انقلاب اسلامی به متن مناسبات اجتماعی بازگردد. انسان انقلاب اسلامی، به مثابه کنشگری عدالتخواه، دیگری این بازگشت ارتجاعی بود؛ بنابراین مهمتر از تقابلهای اجتماعی دچار یک تقلیل یا دست کم #تحیر_هویتی شد.
🔹 رمان #ارمیا بازنمای مناسبی از این تحیر است. بسیجی که در بازگشت تاب شهر ندارد و به جنگل میرود؛ او نمیتواند وارد شهر شود چون هویتی #عدالتخواهانه ندارد. بخث بد ارمیاهای پس از جنگ، این است که چارچوبهای کلان فکری و فرهنگی به ظاهر متنازع در دو سوی سنت و تجدد، هیچگاه نهضت جنگ فقر و غنا را به عنوان نهضتی مقدس از امام خمینی(ره) نمیپذیرد؛ گویی سراسر مجلات روشنفکری تا خطابهها و خطبههای مذهبی، دست اندرکار #تقدسزدایی از #جنگ_فقر_و_غنا و از رسمیت انداختن کنشگری عدالتخواهانه انسان انقلاب است.
🔹دوران عسرت سوژه انقلابی آغاز شده است. گسست میان امر انقلابی و امر عدالتخواهانه. زمانه انسانی را طلب میکند که همچنان انقلابی است، اما عدالتخواه نیست. آنها در تلاش هستند به او بفهمانند که انسان انقلابی در گذشته هم عدالتخواه نبوده است؛ بسیجی تنهاست. او در میان شهری پرهیاهو و غریب، چراغ قرمز نقد و امکان و امید و سرزدن نو در افق را در یکسو میبیند اما دیگران با او همراه نیستند. بسیجی روشن است اما مردمان شهر این روشنی را نمیبینند...
همچون روایت کاظم چلیپا در تابلوی بسیجی
📚 نوعدالتخواهی در مصاف با ناعدالتخواهی / نشریه نامه جمهور
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |ایده جنگ فقر و غنای امام(ره)
حجتالاسلام مجتبی نامخواه (مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم)
🔹برخی ایده جنگ فقر و غنا را به معنای نبرد میان فقیر و غنی قلمداد میکردند ولی آنها درک درستی نداشت اما در این سالها قدرتمند شدند و این ایده را شکستخورده و کمونیستی معرفی میکنند.
🔹ایده جنگ فقر و غنای امام خمینی(ره)، میگوید وجود فقر در جامعه، محصول صرف تنبلی فقرا نیست و اینطور نبوده که همه مشکلات بر عهده شخص باشد. این ایده میگوید وجود فقیر در جامعه، به خاطر استضعفاف است، افراد اقشار ضعیف نیستند بلکه به بردگی کشیده شدهاند و اینجا، استکبار معنا مییابد.
🔹تفکر سنتی ما هم با این ایده همراه نشد زیرا در دورهای با پدیدهای به نام مارکسیسم اسلامی روبرو شدیم که حتی از مارکسیسم اروپایی هم ضد دینتر بود! و اقتصاد را در هیچ کجای جامعه در نظر نگرفت اما امام در مقابل این اندیشه ایستاد.
🔱 @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت پنجم
🎙رادیو مضمون
بازگشت به خویشتن
پوستین وارونه
مصاف سنت و مذهب
زبانِ مطالبهگر
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
شریعتی، شریعتی است ـــ ۵.mp3
38.69M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت پنجم
🎙#رادیو_مضمون
🔹 در اسلام به جاى قبا و ردا، پوستين به كار رفته، به خاطر اينكه پوستين تنها جامهای است که میان رویه و آسترش، اختلاف میان نهایت زیبایی و نهایت زشتی است، رویهاش چشمها را به زیبایی به خود میگیرد و آسترش از زشتی وحشتآمیز است.و در اسلام از میان مذاهب مختلف در تشیع بیش از همه میان «آنچه که بوده» و «آنچه که هست» فاصله است.فاصلهای در حد دو طرف متضاد…
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |احساس نیاز نکردید؛ چون نمیخواهید کار کنید.
به مناسبت روز قلم
استاد مرحوم محمدحسین فرجنژاد
🔱 @Taammolat74
🔱 @lightmedia
👆👆👆
دیروز مقالهای برای جشنواره دشمنشناسی به مناسبت سالگرد استاد فرجنژاد نوشتم که شاید روزهای آینده درباره ایده آن در کانال توضیح دادم
این دوره قطعا و حتما به برکت شخص استاد میتواند آوردههای مهمی در حوزه رسانه به ارمغان بیاورد و گامی برای بسط ایده دشمن شناسی شخص خود استاد باشد 🌹
🔱 @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ویژگیهای شخصیتی و منظومه فکری استاد فرجنژاد
🎙 رسول لطفی
به مناسبت سالگرد رحلت استاد
⏰ تابستان 1401
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
صوت رسول لطفی در مورد استاد فرج نژاد.mp3
8.44M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ویژگیهای شخصیتی و منظومه فکری #استاد_فرجنژاد
🎙 رسول لطفی
🔹 استاد فرجنژاد به معنای واقعی کلمه یک "معلم فکر" بود. او معلمی بود که اصول اندیشیدن را به شاگردان میآموخت:
1- با اساتید و چهرههای مختلف گستردهای تعامل داشت
2- نظاممند جامع و شبکهای به هر موضوعی میاندیشید
3- فهم عمیق نسبت به مسائل داشت و روشمند به آن مسئله میپرداخت
4- تفکر نقادانه درست و ضابطهمند را به شاگردان میآموخت
5- ایشان زیست علمی و جهادی را به شاگردان میآموخت
6- به دنبال رفع دغدغهها و نیازهای انقلاب اسلامی بود که در سیره تربیتی ایشان ظاهر است
7- انگیزهبخش و پویا
8- حریت علمی در عین تواضع
🔹 مختصری پیرامون اندیشه استاد:
1- حلقه مرکزی و دال محوری اندیشه ایشان، "دشمنشناسی عالمانه و بدیع" بود.
2- آشنایی با مسائل جدید حوزههای متفاوت جنگهای مدرن مثل عملیات روانی، جنگهای هیبریدی و شناختی
3- نگاه راهبردی و استراتژیک در حوزه رسانه
4- ظرفیتشناسی و استعدادشناسی تیزبین افراد و جریانات و بهرهوری از آن
5- مطالعات جدی در حوزه "تاریخ اندیشه" به صورت بین رشتهای
6- آشنایی دقیق با نظامهای اقتصادی و جریانات اقتصادی و مسائل روز اقتصاد
7- مطالعات بدیع و ذوقمندانه در حوزه فلسفه هنر
8- مطالعات جدی در حوزه هویتهای ملی و منطقهای و تبارشناسی فرهنگی
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلوهگری ظرفیتهای اجتماعی
✍ مهدی جمشیدی
۱. جنگ ترکیبی کنونی، معطوف به تخریب و انهدام چند نقطهی کانونی دربارهی باطن و ارادهی جامعهی ایران است:
الف. امکان و گشودگی زندگی روزمره
(مسألهی نابودی زندگی)،
ب. توانمندی در ایجاد اجتماعات دینی عظیم
(مسألهی ازدسترفتن خیابان)،
ج. تداوم دینداری و دینمآبی در مردم
(مسألهی گذار از سنت دینی)،
د. تعلقخاطر مردم به حاکمیت سیاسی
(مسألهی زوال اعتماد سیاسی)،
ه. جریانداشتن حیات و نشاط در جامعه
(مسألهی فقدان امید)،
و. همبستگی و همصدایی اجتماعی
(مسألهی شکاف اجتماعی)،
ز. پیوستگی و استمرار نسلی ارزشها
(مسألهی گسست نسلی).
۲. خوشبختانه سیاست حکیمانه و خلاقانهی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینهی صورتبندی و طراحی چنین اجتماع فخیم و فراخی، تمام ظرفیتها و امکانهای پیشگفته را فعال و نمایان کرد و مسألهها و چالشهای معطوف به آنها را به حاشیه راند. به رسم انصاف و ایمان، باید قدردان بود و آغوش سپاس گشود و دست ارادت فشرد.
۳. آنان که مناسکستیزی میکنند و دینداری نمایانشده را قشری میانگارند،
و آنان که سرگرم حواشی و لغزشهای جزئی هستند و توقع حداکثری از مهار کلاناجتماع دارند،
از چنین کارکردهای درخشان و فتوحات شیرینی غافل هستند. این تجربهی اجتماعی، حتی با وجود اینکه در نقطهی آغاز خویش قرار دارد، ستودنی است.
۴. کاش آن دسته از برادران انقلابی که قدرتنشیناند، اما بر طبل انسداد اجتماعی و فقر امکانهای مردمی میکوبند و مدعی غلبهی گسستها و غلیان قطبیتها در جامعه هستند، از این تجربه بیاموزند.
⚜ @Taammolat74
⚜ @sedgh_mahdijamshid
📮 اصولا نگریستن به #واقعه_غدیر به چشم یک امر تاریخی که قرونی بر آن گذشته است، خلاف فهم دین و فهم این واقعه است. صورت ماجرای غدیر یک امر تاریخی است که 14 قرن بر آن گذشته است، اما محتوای آن چه؟
بر خود اسلام نیز 14 قرن گذشته است. بر دعوتهای اسلام به یکتاپرستی، حریت، عدالت، نماز و زکات و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نیز 14 قرن گذشته است، اما اینها حقایق زمانی نیستند، حقایق ابدیند. اینها را با واحد زمان نمیتوان سنجید، با واحد انسان و #حیات_انسانی باید سنجید. و به دیگر سخن اینها #حقایق_خداییند که تا ابد دگرگونی نیابند، چنانکه قرآن فرموده لن تجد لسنه الله تبدیلا.
محتوای غدیر نیز یکی از همین حقایق خدایی و ابدی است.
✍🏻 محمدرضا حکیمی
📚 حماسه غدیر
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مروری بر "حماسه غدیر" از منظر علامه حکیمی
🎙 رسول لطفی
به مناسبت عید غدیرخم
⏰ 16 تیر 1402
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
6.51M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مروری بر "#حماسه_غدیر" از منظر #علامه_حکیمی
🎙 رسول لطفی
🔹 بازخوانی مقدماتی از کتاب حماسه غدیر تألیف علامه حکیمی
🔹نگاه خاص مولف به کتاب ارجمند #الغدیر و ضرورت بحث از بازتحلیل این کتاب
🔹 تبیین مسئله غدیر در افق وحدت اسلامی
🔹بازاندیشی پیرامون واقعه غدیر به عنوان عمل به اسلام و بقای اسلام و تثبیت اسلام .
🔻 پ.ن:
صرفا این جلسه طرح موضوعی است که انگیزه ایجاد کند تا اندیشه علامه حکیمی را در این باب پی گرفت
⚜️ @Taammolat74
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟
✍️ مهدی افراز
🔹 سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟ ✍️ مهدی افراز 🔹 سابقه اجتماعی ما حکای
🔘 بخش 1 از 2
🔹خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر، یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود.
🔹این نقد با پیش فرضهای نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود.
🔹 تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است.
🔹با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است.
⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2
▫️کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛
🔹منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید.
🔹 منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند.
🔹منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه ی دینی موجبات تشدید توجهات عمومی به آن موضوع را به همراه خواهد داشت و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود.
⚜️ @Taammolat74
📮 «#وحدتبخشی» که آیینهای دینی همچون جشن #غدیر برای ما رقم میزنند، مهمترین کارکرد آنها برای جامعه ماست. در یک دهه اخیر، امواج جهانی به واسطه سیاستهای اقتصادی کلانش که «سیاستهای اقتصادی لیبرال و نئولیبرال» است، جوامع را به سمت فردگرایی سوق داده است. در این فضا، «مناسک اجتماعی» و «احساسات جمعی همگرا» میتواند به تخفیف و تحلیل این آسیبها کمک کند و به نوعی به عنوان یک آنتیتز وارد میدان جامعه شود.
میثم مهدیار
⚜️ @Taammolat74