هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
شهید مطهری🔸 مرحوم #شهید_مطهری_رضوان_الله_تعالی_علیه خاطرات فراوانی داشته و دارند، آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه به این زودی ها پایانپذیر نیست. بنده به نوبه خودم در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی، هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم. وقتی رسانه های گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند و عكس شریف ایشان را تلویزیون نشان می داد من فقط كارم این بود كه آن عكس را می بوسیدم و گریه می كردم، ایشان خیلی دوست داشتنی بود. 🔸 خصیصه #شهید_مطهری (رضوان الله تعالی علیه) این است كه ایشان معلّمانی داشت كه واقعاً شدیدالقویٰ بودند. از یك سو #امام_راحل (رضوان الله علیه) بود كه او در حدّ خود واقعاً در این عصر شدیدالقویٰ بود، یكی هم #علامه_طباطبایی بود كه او هم شدیدالقویٰ بود؛ قوای علمی و عملی اینها در كمال شدّت فعال بود. 🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) معتقد بود كه وقتی كسی حرف معقولی دارد یك، و مقبولیت اجتماعی دارد دو، باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی ها از این بزرگان ما چه در فقه چه در فلسفه اینها یكسطحی اند؛ یعنی مثلاً بزرگان قبلی حكیم سبزواری، حكیم آقاعلی نوری بالاتر از صدرالمتألهین اینها یك قلم اند، اینها فقط برای خواص چیز مینویسند. اما مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) این چنین نبود، هم المیزان می نوشت هم تعلیقات اسفار و مانند آن می نوشت، هم آموزش دین بچه های مدرسه یعنی اینهایی كه كلاس سه و كلاس چهار هستند، این كار آسانی نیست که آدم بتواند مطالب عقلی عمیق را رقیق كند بچه بفهمد، خیلی سخت است. 🔸 شهید مطهری (رضوان الله علیه) هم شاگرد این ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾ بود یاد گرفت چگونه قلم بزند، هم آن مطالب عمیق را نوشتند، هم كتاب رقیق داستان و راستان. كسی نیست كه #داستان_و_راستان را بخواند و نفهمد برای همه قابل فهم است. این دو سطح یا سه سطح سخن گفتن از همان جا گرفته شد. 🔸 خون #شهید در رگ های جامعه القا می شود، شهید كار خودش را كرده مثل اینها كه در سازمان انتقال خون، خون دادند؛ منتها جامعه ما باید بفهمد كه این گروه عقل را پیدا كنید تا هماهنگ بشود با گروه خون این شهید. یك ملّت غیر عاقل با گروه خونش هماهنگ نیست. كسی اهل استدلال نیست، اهل عقل نیست، عقلگرا نیست، وارسته نیست، پرهیزگار نیست این با این خون #هم_گروه نیست. خون شهید مطهری یك روح عقل گرای دین باورِ دین پژوهِ دین شناسِ دین دار می خواهد. 🔸 بزرگداشت كارِ آسانی است، اما بزرگ كردن كار هر كسی نیست؛ جامعه را بزرگ كردن، خون را معرفی كردن، گروه خون را شناسایی كردن، خون را تزریق كردن، فهم به جامعه دادن این كار آسانی نیست. جامعه تا نفهمد فوراً با چهارتا شبهه میشود جامعه را زیر و رو كرد. این طور نیست كه حالا شبهه نتواند جامعه را زیر و رو كند، بسیاری از موارد است كه فوراً جامعه بر می گردد، اما وقتی جامعه #عاقل شد آدم كاملاً مطمئن است كه بر نمی گردد. 🔸 سرمایه های سنگینی برای این #انقلاب سرمایه گذاری شده این بزرگوار هم در ردیف این سرمایه های وزین است. بنابراین نشر معارف ایشان، نشر مآثر ایشان، نشر آثار ایشان در حقیقت شناختن و شناسایی گروه خون عقلی است. یك انسان عاقلِ عامل می تواند از این خون بهره برداری كند و این خون تمام شدنی هم نیست. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/5GMO8 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/QjpNqf3D9iw #سالگرد_شهادت_شهید_مطهری_رحمة_الله_علیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 دیدار اعضای ستاد حکمت مطهر با حضرت استاد تاریخ: 1387/01/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
طهارت معلم🔹 تربیت این نیست که سلسله درس های ائمه اطهار یا قرآن یا سیره اینها را تدریس بکنیم که شاگردان بفهمند پیغمبر چه کسی بود، امام چه کسی بود، پیغمبر چه کرد، امام چه کرد! این #تعلیم است نه #تربیت. 🔹 تربیت یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی حرف می زند از دهانش نور در بیاید! کاری که اسلام میکند این است که تعلیم را به #تربیت بر می گرداند یعنی طرزی حرف می زند که شاگرد باور می کند، آن وقت چنین شاگردی نه اختلاسی می شود نه نجومی! 🔹 الآن یک سلسله تعلیم فیزیک و شیمی و ریاضی و ادبیات داریم, یک سلسله تعلیم سیره ائمه و قرآن داریم که اینها را یاد می دهیم؛ نه اینکه این نور را به جامعه منتقل کنیم; آن #طهارت_معلم می خواهد! 🔹 #معلم طوری باید باشد که شاگردان بتوانند به او اقتدا بکنند! نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد؛ #طیب_و_طاهر باشد! کسی که از دهان معلم جز نور نبیند که بتواند موقع ظهر به او اقتدا بکند، این دیگر ممکن نیست اختلاسی در بیاید! #روز_معلم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 ديدار وزير آموزش و پرورش با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔴«دعوت مردم اصفهان از سردار رادان و حمایت از طرح نور»
❇️اجتماع مردمی و تجمع بزرگ مردم اصفهان برای تشکر از فراجا و مطالبهگری تحکیم عفاف و حجاب در جامعه توسط مسئولانِ کشوری و لشکری
⭕️پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت گلستان شهدای اصفهان ساعت ۱۶
#چالش_تحمیلی
#طرح_نور
#مقابله_میدانی_با_ضد_ارزشها
#اجرای_هوشمندانه_قوانین_موجود
https://eitaa.com/jedbie/26136
💐🌷✊🇮🇷✊🌷💐
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🔴امام خمینی ره خطاب به شورای نگهبان:
«اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همۀ آنها حرفی میزنند که بر خلاف حکم قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند.
انبیا هم همینطور عمل میکردند؛ مثلاً موسی در مقابل فرعون مگر غیر از این عمل کرد؟ مگر موافقی داشت؟»
⁉️کدامیک خطرناکتر است؟ #برجام_هستهای یا #لایحه_حجاب کنونی؟
اولی با بستن دست نظام، #منافع_نظام و ملت را دور زد
اما دومی با عدول از حجابشرعی و اقتدارزدایی، #فلسفه_وجودی_نظام (تحقق احکاماسلام)و ارکان اقتدار نظام را دور میزند.
آیا حکومتی مخرب فلسفهوجودی خود میشود؟
📣درود خدا و رسول خدا بر #شورای_نگهبان مرزبان تیزبین و بصیر احکام شرع و قانون اساسی و سیاست های کلان نظام که مانع جدی عرفی سازی و سکولاریزاسیون نظام سیاسی است.
#چالش_تحمیلی #ماده_۶۵ و مواد ۴۷ و ۴۸ و ۴۹ و...
📌فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
حسین شریعتمداری
https://kayhan.ir/001ChH
📌مسئولان محترم باور بفرمائید فریبتان دادهاند!
حسین شریعتمداری
https://kayhan.ir/001CRt
📌امام خامنهای: #انحراف_مشروطیت
https://eitaa.com/jedbie/26085
📌امام خامنهای: #تقیزادههای_امروز
https://eitaa.com/jedbie/26081
📌قتل عام گوهرشاد و #فرسایش_حاکمیت
https://eitaa.com/jedbie/25641
https://eitaa.com/jedbie/25637
https://eitaa.com/jedbie/26127
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🌹🍃پيامبر صلي الله عليه و آله : اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم ؛
خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان🤲🌹
🔴معلمان همانند انبیاء نورانی و نوربخش عالم و عنصر اصلی انسانسازی و تمدنسازی اند.
💐اگر معلمان الهی نبودند، بشریت در گرداب غفلت و ضلالت غوطهور و آتش حبنفس و شهوت شعلهور و نبض جامعه بشری بیتپش بود.
❤️ سالروز شهادت استاد گرانقدر انقلاب شهید مرتضی مطهری و روز معلم، این ❤️ تپنده تمدن بشری، برهمه اساتید و معلمان انسانساز مبارک 🌹🍃
❇️سلامتی و طول عمر با صحت و عزت همه معلمان و استادان و مربیان انسانساز صلوات.
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐✊🇮🇷🇵🇸✊💐
نماهنگ ویژه «تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیتالله خامنهای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیهالسلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:
تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
https://khl.ink/f/56180
💐✊🇮🇷🇵🇸✊💐
⭕️در سال ۱۳۰۵ دبیر کنسولگری انگلستان در شیراز اقدام به شرابخواری کرد. آقا سید نورالدین در حضور مردم به او حد شرعی جاری کرد! به عکاس هم سپرد تا این صحنه پخش شود و باعث عبرت همه
⭕️ #مطالبه_مردمی:
#اجرای_مجازات_حد_بر_شرابخوار
#شیراز
هدایت شده از تاملات حقوقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هم اقناع هم قدرت!
🎙 شهید بهشتی: همانطور که باید جلوی آن کسی را که مال مردم را میدزدد گرفت،
باید با آن خانمی که خودآرایی میکند هم برخورد کرد.
👌 هم اقناع و هم قدرت. مدیریت باید با هر دو باشد.
#اعمال_حاکمیت لازمه تحقق ارزشهاست.
#توأمانی_اقدامات_انتظامی_فرهنگی
#حجاب | #امنیت_اخلاقی
#طرح_نور | #پلیس_مقتدر
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌نظریه «پنجره شکسته»
با این نظريه متوجه خواهید شد چگونه با اصلاح یک خطای جزیی اصلاح کلان ایجاد می شود.
و با یک خطای کوچک، انحراف بزرگ پدیدار می شود.
چطور #بیتفاوتی فاجعه می آفریند؟
نسبت به کشف حجاب حساس باشیم تا نظام اخلاقی در جامعه محفوظ بماند و ازهم نپاشد.
#لایحه_حجاب
#اقتدار_نظام
#اعمال_حاکمیت
#پنجره_های_شکسته
#بیتفاوتی_ممنوع
#حساس_باشیم
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
#تلنگر به مسئولان
📣امان از حلقه اطرافیان نامطمئن
🔴از نامه حضرت علی ع به مالک اشتر:
#ترسو را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحيّه تو را سست مى كند.
(از نامه 53 نهج البلاغه،ترجمه محمد دشتی)
⭕️ نتیجه تاثیرپذیری مسئولین کشور از تحلیل ها و مشاوره های برخی افراد #ترسو و #منفعل چیست؟
۱ امور دستگاه ها کند و قفل می شود!
۲ بجای مشکل زدایی مشکل زایی می شود!
۳ مسایل قابل حل و ساده،پیچیده و مشکل و بحرانی میشود!
۴ مشکلات بجای حل شدن، با دفع الوقت روی هم تلنبار می شود!
۵ ریسک پذیری جای خود را به ترس و لرز و احتیاط بیش از حد می دهد!
۶ ترک فعل و بی عملی و امروز و فردا کردن و مسئولیت گریزی پدید می آید!
۷ فرصت سوزی جای فرصت سازی می نشیند!
۸ برخلاف صحبت حاج قاسم، از تهدیدها فرصت نمی سازند،فرصت ها را با این پا و آن پا کردن،مبدل به تهدید می کنند!
۹ در برابر بن بست ها، نه راهی می سازند نه راهی یابند بلکه راه ها را به بن بست تبدیل می کنند!
۱۰ منفعلانه در میدان دشمن ساخته بازی می کنند و همیشه تابع موج های دشمن ساخته اند
۱۱ با بزدلی خود اقتدار نظام را به حراج می گذارند و هنری جز اقتدارزدایی و قاطعیت زدایی و تیز کردن تیغ دشمن ندارند.
۱۲ با القای سست عنصری و ترس و تکیه بر تفکر انحرافی #تنش_زدایی،دشمن را دلگرم و دوستان را دلسرد می کنند.
⚠️اگر قرار است با مشکلات ناشی از توطئه دشمنان #مقابله_کارساز_و_بازدارنده شود، باید به توصیه امیرالمومنین ع عمل کرد و افراد ترسو و سست عنصر را مسئول و مشاور نکرد.
بقول حضرت آقا، #گرفتاری در مشت #اطرافیان_نامطمئن خطر بزرگی است که به هیچوجه نباید از آن غفلت کرد
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴 #شعبه_های_ویژه_رسیدگی_به_جرائم_نهی_از_منکر را اطلاع رسانی کنید.
به دستور دادستان کل کشور، #شعبه_های_ویژه_رسیدگی به جرائم موضوع ماده ۱۱ #قانون_حمایت_از_آمران_به_معروف و ناهیان از منکر در شهرهای مختلف تشکیل شده است.
📣خوب است مسئولان قوه رسماً در صدا و سیما و مطبوعات سراسری این شعبات را اطلاع رسانی کنند.
📣رهبر معظم انقلاب اخیرا به ضعف اطلاع رسانی قوه قضاییه و صدا و سیما اشاره فرمودند.
⭕️متن کامل #قانون_حمایت_از_آمران به معروف و ناهیان از منکر
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/930343
#قوانین_موجود را پاس بداریم.
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّتاندیشانۀ استاد مطهری-۱
🖊 مهدی جمشیدی
[یکم]. بر اساس نظریۀ «اصالت فرهنگ» که بر تعیینکنندگیِ نهایی و عمدۀ فرهنگ نسبت به سایر شئون و ساحات زندگی انسان دلالت دارد، باید گشودن گرهها و معضلههای «غیرفرهنگی» را نیز از فرهنگ طلب کرد و برای همۀ امور، «چشمانداز فرهنگی» را در نظر گرفت؛ چه رسد به خودِ فرهنگ که مسألهها و امراضش، «منطق درونیِ مستقل» دارند و تابع و طفیلی نیستند. این نظر به آن معنی نیست که باید راهحلهای غیرفرهنگی را رها کرد و دچار «فرهنگبسندگی» و «تقلیلگراییِ تحلیلی» شد، بلکه دربردارندۀ این حقیقت است که دستکم در قلمرو فرهنگ، باید «اوّلاً» و «بالذّات» به سراغ گزینههای فرهنگی رفت و نسخههای فرهنگی پیچید.
[دوّم]. زیربناییترین لایۀ فرهنگ، لایۀ «شناخت» است که در بُعد گسترده و کلان میتوان آن را «جهانبینی» خواند. جهانبینی که بر «هستها و نیستها» دلالت دارد، بهطور طبیعی، به شکلگیری لایۀ هنجارین میانجامد که بر «بایدها و نبایدها» دلالت دارد. این آمیزه در صورتبندی نهایی، «مکتب» یا «ایدئولوژی» خوانده میشود. برایناساس، «عمیقترین» و «فاخرترین» کنشگری فرهنگی، باید معطوف به چنین سطحی باشد و بکوشد در آن تغییر ایجاد کند. چنین تغییری اگر واقعی باشد، بسیار پایدار نیز خواهد بود، برخلاف تغییرهای هیجانی و احساسی که تنیدۀ به موقعیّت هستند و بهآسانی، زوال مییابند.
[سوّم]. در زمینۀ چالش حجاب نیز، «نقطۀ آغازِ منطقی»، تصرّف در همین منطقۀ ذهنی و معرفتی است و باید به طور اوّلی و اصالی، این حوزه را اصلاح کرد. حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، افزون بر اینکه جنبۀ «تعبّد»ی دارد و زن مسلمان باید به سبب اعتقاد و الزام خویش به اسلام، به آن نیز پایبند باشد، اما از آن سو، محتاج «تعلیل» نیز هست و باید ریشهها و دلایل این حکم را تبیین و تحلیل کرد تا در دل و جان مخاطب بنشیند و ماندگار و تثبیت شود. این کاری است که آیتالله مرتضی مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- در کتاب «مسألۀ حجاب» به آن همّت گمارده و کوشیده حکم حجاب را از جنبههای تاریخی و اجتماعی و فقهی، مطالعه و بازخوانی کند. در واقع، تلاش او معطوف به عرضۀ «تبیین عقلانی از حکم حجاب» بود و او در برابر پرسشها و ابهامها و چالشهای زمانۀ خویش، مجموعههای از روایتهای عقلانی را تدارک دیده و ارائه کرده است. این اثر، آنچنان توانست با ذهنیّتِ مسلمان ایرانی ارتباط برقرار کند و تصویری عقلانی و حکیمانه از حکم حجاب ارائه بدهد، که موجی از گرایش به حجاب را در دهۀ پنجاه شمسی به دنبال داشت. پس از آن نیز تاکنون، این پژوهش یکی از برجستهترین و مولّدترین متنهای محقّقانه و عالی دربارۀ حجاب بوده که در نسبت با عالَم تجدّد و مسألههای برآمده از مواجهۀ جامعۀ ایرانی و زن ایرانی با آن، نگاشته شده است.
[چهارم]. در دهههای پساانقلاب تاکنون، نمیتوان ادّعا کرد که چشمانداز فرهنگی به حجاب و کوشش برای روایتپردازی معقول و موجّه از آن، فراموش شده است، امّا میتوان گفت که این امر، «فرعی» و «در حاشیه» بوده و اهتمام چندانی به آن نشده است. یکی از ریشههای این غفلت، «بدیهیانگاریِ حجاب» بوده است؛ به این معنی که تصوّر شده یک بار حل مسأله برای جامعه، کفایت میکند و نسلهای بعدی، خودبهخود، پیشفرضها و اصول موضوعۀ نسل قبلی را میپذیرند و همان مسیر فرهنگی را ادامه میدهند. این در حالی است که باید تولید و بازتولید فرهنگ در جامعه، یک «روند مستمر» باشد و دچار توقف و ایستایی نشود. اکنون پس از پشت سر نهادن اغتشاش سال ۱۴۰۱ که بهواقع، یک چالش تحمیلی بود و میخواست از خلاءهای هویّتی و نقصانهای فرهنگی بهره بگیرد و جامعه را در برابر حاکمیّت بنشاند، باید بسیار بیش از گذشته نسبت به «بازسازی انقلابیِ ساختارِ ذهنیِ مردم»، حسّاس و جدّی بود و تلاش کرد ذهنیّتهای درهمریخته و متلاطم را به ساحل تفکّر اسلامی و انقلابی سوق داد. یکی از سرچشمههایی که میتواند در این راستا، الهامبخش و پیشبرنده باشد، اندیشههای استاد مطهری است که بهدرستی، مغز متفکّر انقلاب اسلامی نام گرفته است. ایشان دربارۀ «حکمتهای حکم حجاب»، مجموعهای از دلایل را صورتبندی کرده که بازخوانی تحلیلی و روزآمد آنها میتواند به تدبیرپردازی کمک کند.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّتاندیشانۀ استاد مطهری-۲
🖊 مهدی جمشیدی
[پنجم]. از جمله مسألههای ذهنی که در اثر ساختهوپرداختهشدن کجروایتها از سوی رسانههای غربی و دنبالههای دگراندیشِ داخلی آن پدید آمده، این است که روایتهای نظام جمهوری اسلامی از حجاب، «مردانه» و «جنسیّتمدار» است. مردانهبودن روایت حجاب یعنی حجاب زن، از دریچۀ نگاه مرد، تفسیر و تحلیل شده و جنبۀ زنانه ندارد و همواره در نسبت با مرد به عنوان «دیگری»، به تعلیل حجاب پرداخته شده است. اشکال دیگر که شاید خویشاند با همین روایت باشد، این است که حجاب در چهارچوب فهم جنسیّتمدار، محصور شده و به زن به مثابه «جنس دیگر» که دلالتها و اقتضاهای متفاوتی دارد، نگریسته شده است. با مطالعۀ دلایل استاد مطهری درمییابیم که ایشان، از همین دو منظر – که دیگران کوشیدهاند آن را مسألهمند کنند - به حکمتهای حکم حجاب نگریسته است؛ با این تفاوت که وی «زنجیرۀ تعلیلیِ» خویش را کامل کرده و به این واسطه، نشان داده که باید حجاب را در چهارچوبِ «فهمِ معطوف به دیگریِ جنسیّتی» و بر یک «بنیان جنسیّتمدار»، تفسیر و معنا کرد.
[ششم]. تحلیل حکمت حجاب در سطح خُرد، مشتمل است بر «روان عاملیّت» و «هویّت عاملیّت»، و تحلیل حکمت حجاب در سطح کلان دربرگیرندۀ «ثبات ساخت خانواده» و «کارکرد ساخت جامعه» است. مقصود از روان عاملیّت این است که تحریکشدن مکرّرِ غریزۀ جنسی در عرصۀ عمومی، موجب تبدیلشدن این میل به یک عطش روحیِ اشباعناپذیر میشود که حس محرومیّت را در فرد میآفریند و درونش را متلاطم و بحرانی میسازد. ازاینرو، نباید امر جنسی را از یک غریزۀ عادی و محدود به یک چالشِ تمامنشدنی و طوفانی تبدیل کرد و آرامش درونی را از فرد گرفت. این وضعی است که با حجاب، پیوند مستقیم دارد. هویّت عاملیّت، دلالت بر این معنا دارد که شخصیّت و کرامت و شرافت زن، وابسته به این است که به کالای جنسی در عرصۀ عمومی، تقلیل نیابد و دسترسی به او آسان نباشد، بلکه به واسطۀ حجاب، در حریم قرار بگیرد و از دستاندازیهای نظری و لمسی در امان بماند. در این صورت است که هویّت زن، جنبۀ انسانی مییابد و نگاه کالاگونه و جنسی از او زدوده میشود. ثبات ساخت خانواده به این معنی است که چنانچه مناسبات جنسی به عرصۀ عمومی راه یابد، عواطف و احساسات عالی و لطیف میان زن و مردی که به یکدیگر تعهد اخلاقی و جنسی دارند، از میان خواهد رفت و اعتماد روحی از دست خواهد رفت و بنیان مناسبات خانوادگی فرو خواهد پاشید. دربارۀ کارکرد ساخت جامعه نیز باید گفت عرصۀ عمومی، سپهری برای فعالیّت و کار غیرجنسی است و اگر زن با برهنگی و تبرّج و دلربایی به آن پا بگذارد، خواهناخواه به فضایی برای شکارچیگری و مناسبات جنسی تبدیل خواهد شد و نیروها به علایق و گرایشهای جنسی معطوف خواهد شد. دراینحال، روشن است که جامعه از کارکرد خویش باز خواهد ماند.
[هفتم]. منطق فرهنگیِ استاد مطهری نشان میدهد که جامعه از این نظر، وضع قراردادیِ محض ندارد و به طور مطلق، اعتباری نیست، بلکه واقعیّت اجتماعی، جنبۀ تکوینی نیز دارد و از حقایق ذاتی حکایت میکند. به تعبیر قدما، جامعه و واقعیّتهایش، «طبع» دارد و باید تدبیر سیاسی را به طبع جامعه ارجاع دارد و مطابق آن طراحی کرد. بهبیاندیگر، در لایۀ حکمت عملی باید از ذاتانگاری دفاع کرد و گمان نکرد که همۀ امور اجتماع، نسبی و برآمده از تجویزهای سلیقهای است و جامعه، منطق درونی و مستقل ندارد. اگر جامعه، طبع دارد، منطق درونی نیز خواهد داشت و چنانچه تدبیر ما با این طبع، سرِ سازگاری نداشته باشد، تدبیر ما به سرانجام نخواهد رسید و جامعه دچار بحران خواهد شد.
[هشتم]. در امتداد بند پیشین باید افزود حجاب، یک حکم ریشهدار است و میخواهد از تکوین حکایت کند و این تکوین، همان «عفت» است. حجاب، بیپشتوانه نیست و نسبت مستقیم با عفت دارد که امر اخلاقی است. عفت، فقط به معنی پاکدامنی نیست تا بتوان ادعا کرد که مخالفت با آن، منحصر به برقرار مناسبات جنسیِ لمسی است، بلکه نظربازی و دلربایی نیز واقعیّتهایی برخلاف عفت هستند. بدینسبب، «نقص در حجاب» را باید «نقص در عفت» دانست، نه اینکه حجاب و عفت را مستقل از یکدیگر فرض کرد. حجاب، همچون ظاهر و پوستهای است که ارزش اخلاقیِ عفت را حفظ میکند. این در حالی است که نیروهای لیبرال میکوشند با جدایی افکندن میان حجاب و عفت، زمینۀ نظری برای بیاعتبارسازی حجاب فراهم آورند و آن را به یک حکم بیپشتوانه و گسستۀ از اخلاق و فضیلت فرو بکاهند. در اینجا اشارت مطهری به عفت، حاکی از آن است که حجاب، هم امر جنسیّتی است و هم برآمده از ملاحظههای جنسی است.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّتاندیشانۀ استاد مطهری-۳
🖊مهدی جمشیدی
[نهم]. منطقی که استاد مطهری برای فهم مسألۀ حجاب به کار گرفته، عقلانی است و ازاینرو، باید مطالعۀ او را در ذیل کوشش برای عرضۀ «تبیین عقلانی از دین» قرار دارد، اما آنچه که متعلَّق بحث اوست، تنها «شناخت» و «معرفت» و «ذهن» نیست، بلکه چون وی از «میل» نیز سخن میگوید، باید متعلَّق تبیین عقلانیاش را «معرفت» و «میل» دانست. او هم در پی «مدیریت معرفت» است و هم در پی «مدیریت میل». دربارۀ مدیریت معرفت سخن گفته شد و اشاره گردید که مدیریت معرفت، نقطۀ آغازِ منطقی است، اما باید افزود که جامعه، همواره در نقطۀ صفر قرار ندارد که بتوان در قالبهای منطقی به تدبیر آن پرداخت، بلکه گاهی جامعه در موقعیّتهای دستخورده و متلاطم قرار میگیرد که باید در مقام تدبیر، این اوضاع خاص را در نظر گرفت. برایناساس، گاهی باید مدیریت معرفت و میل را در کنار هم قرار داد و شاید نیز باید برای میل، تقدّم قائل شد. میان معرفت و میل، رابطۀ دوسویه وجود دارد و گاه برآشفتهشدن میل، معرفت را کور و عقیم میکند و عقل را به زانو درمیآورد. ازاینرو، باید برای غلیان و طغیان نفسانیّتها، «چارۀ اخلاقی» در نظر گرفت و به تولید شناخت و اصلاح ذهن، بسنده نکرد.
[دهم]. جامعۀ کنونی ما، سخت محتاج توصیهها و تدبیرهای فرهنگیِ استاد مطهری است و باید مسیری که وی طراحی کرده است برای «بازسازی انقلابیِ ساختار ذهنیِ مردم» به کار بست، اما مسألۀ مهمی نیز وجود دارد که کفایت این طرح را مخدوش میکند، آن مسأله، عبارت از این است که پارهای از جامعۀ ما در اثر تلاطمهای رسانهای و تکانههای روایتی، دچار «واگراییهای ساختارشکنانه» شدهاند و خود را بیرون از جغرافیایی فرهنگیِ بومی و اینجایی تعریف کردهاند؛ چنانکه کشف حجاب و برهنگی را حقّ خویش میانگارند و قیود حداقلی را زیر پا نهادهاند. اینان احساس کردهاند که عنصر «اقتدار» در حاکمیّت، رنگ باخته و بدینسبب، حجاب به عنوان یک حکم شرعی، کنار گذاشته شده است و میتوان با اصرار بر تجاهر و تظاهر به فسق، این مسیر را گشوده و معتبر نگاه داشت. در اینجا، حل مسألۀ اجتماعیِ یادشده، محتاج «اقتدار» نیز هست و باید در کنار «تبیین عقلانی» و «اصلاح نفسانی»، عنصر اقتدار سیاسی را نیز به صحنه آورد و از ظرفیّت آن برای ایجاد کرنش بهره برد. باید در کوتاهمدّت، نما و جلوهای از اقتدار را نشان داد و به این واسطه، حس انقیاد و تسلیم در کسانی که دیگر به معیارهای شرعی و اخلاقی و قانونی متعهد نیستند ایجاد کرد و آنگاه به سراغ سازوکارهای اصیل و دیربازده فرهنگی رفت. ما اکنون در مرحلۀ خونریزی فرهنگی قرار داریم و باید با فوریّت، این وضع اضطراری را علاج کنیم تا گسترش نیابد. سپس باید در قالب برنامههای بلندمدّتِ فرهنگی، تغییر بافت و ساخت ذهنی را در دستورکار قرار داد. ازاینرو، طرحی که اینک نیروی انتظامی در دست دارد، نهفقط نافع است، بلکه لازم و ضروری است. این طرح، اقتدار ترَکبرداشته را جبران میکند و زمینهی اجتماعی را برای اثربخشی فعالیتهای فرهنگی و هویتی فراهم مینماید. درعینحال، نباید آن را مقدمه انگاشت؛ همواره کسانی هستند که مایل به اباحهگری و ولنگاری هستند و اگر مجال یابند، عرصهی عمومی را آلوده میکنند. نباید با تجاهر به فسق، تعارف داشت.
،،،،،،،،،،،
📍 بعید میدانم در نهادهای سیاستیای همچون مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز بررسیهای استراتژیک، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و ... خبری از چنین تأملات و تدابیری باشد. بسیاری از خروجیهایشان، حکایت تلخ از سرّ ضمیر این ساختارهای پرهزینه و فربه دارد. شما میتوانید به «نقشه» و «برنامه» و «کار باقاعده»ای که در زمینهی مسألهی حجاب از سوی این نهادهای سیاستی و فکری ارائه شده باشد اشاره کنید؟!
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
⁉️ لایحه حجاب #مانع_طرح_نور است نه مکمل.
#سؤال از #هواداران_افراطی لایحه:
چرا محتوای #لایحه_حجاب و #ایرادات و ابهامات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و #آخرین_اصلاحات انجام شده در سایت مجلس و شورای نگهبان منتشر نمی شود و در معرض افکار عمومی و ارزیابی قرار نمی گیرد؟
#بند_نه_سیاست_های_کلی_نظامقانونگذاری
#شفافیت_کجاست
#چالش_تحمیلی
#فلسفه_وجودی_نظام
#عدول_از_حجاب_شرعی
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
پروتکلهای دانشوران صهیون.pdf
541.3K
🔴پروتکلهای دانشوران صهیون.pdf'
کتابی خواندنی درباره توطئه های جریان صهیونیسم بین الملل
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
⭕️تلنگری به سران سه قوه
⁉️آب در هاون نکوبید!
ذهنیت مردم و امنیت کشور را از چنگ دشمن خارج کنید. در گرداب روزمرگی غرق نشوید.
سازندگی در هر زمینه ای با ویرانگری نمی سازد. مگر میتوان ملت را بی پناه تحت هجوم بی امان رسانه های نوین بیگانگان رها کرد و انتظار رشد و تعالی فکری و روحی او را داشت؟ مگر سازندگی امکان دارد وقتی ساخته های شما را دیگری تخریب می کند؟
تا وقتی #مدیریت_فضای_مجازی را از دست دشمن خارج نکنید عملاً
ذهنیت مردم و امنیت کشور در اختیار دشمن قرار دارد.#ابزار_دشمن و #اغتشاشات را خنثی کنید
هیچگاه پذیرفتنی نیست که حاکمیت و #مدیریت_فضای_مجازی و مباحث مربوط به امنیت ملی را به دست بیگانگان بسپاریم.
چرا باید نرمافزار خارجی، اطلاعات کشور را درو کند و در اختیار دیگران قرار دهد؟
مقام معظم رهبری میفرمایند:
«نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همینجور است، فضای مجازی هم همینجور است، دستگاههای اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همینجور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه فرهنگی دشمن است.»
۱۳۹۵/۳/۱۴
⭕️#وزیر ارتباطات! جان!
کار اصلی شما ایجاد شبکه ملی اطلاعات است؟ چه کردید و چه می کنید؟
در #گرداب_روزمرگی غرق نشوید.
#داده_کاوی_دشمن ممنوع
#ذهنیت_سازی
#نقض_امنیت_روانی
هدایت شده از تاملات حقوقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جرم شهید شیخ فضل الله نوری(ره) چه بود؟
#قانون_باید_اسلامی_باشد.
♦️ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:
♦️...جرم شیخ این بود که #قانون_باید_اسلامی_باشد... راجع به همین مشروطه و اینکه مرحوم شیخ فضل الله (رحمةالله) ایستاد که مشروطه باید مشروعه باشد. باید قوانین موافق اسلام باشد.
در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود، مخالفین، خارجی ها که یک همچو قدرتی را در روحانیت دیدند کاری کردند در ایران که شیخ فضل الله مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه را یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف، روحانی نما، او را محاکمه کرد وحکم قتل را صادر کرد.
📣ملت با عبرت از مشروطیت نمی گذارد مشروطه تکرار شود
#قانون_باید_اسلامی_باشد
#انحراف_مشروطیت
#تکرار_مشروطه
#لایحه_حجاب